A Mercedes-dráma után Verstappen aratott sokkoló győzelmet
2018. július 01. 14:50
Újra izgalmas és meglepetésekkel teli versennyel jelentkezett a Forma-1, pedig úgy tűnt, a Mercedes folytatja a 2014 óta tartó győzelmi sorozatát Ausztriában. 13 körön át minden erre mutatott, amíg a 2. helyről Valtteri Bottas le nem parkolt műszaki hiba miatt, zátonyra juttatva Lewis Hamilton futamát is, akit a csapata a VSC-fázis során nem hívott be kerékcserére.
A Ferrari és a Red Bull ezt megtette a pilótáival, így amikor Hamilton a 25. körben átváltott a lágy gumira, csak a 4. helyre tért vissza. Később másokhoz hasonlóan erőteljes gumikopás sújtotta és újra bement a boxba, de a dobogóra nem tudott visszakapaszkodni, mert a 63. körben tönkrement a motorja. Egyelőre nem tudni, az előző hétvégén bevetett fejlesztés konstrukciójával vannak-e megbízhatósági bajok, viszont
a Mercedesszel először fordult elő az F1-be való 2010-es visszatérésük óta, hogy egy futamon mindkét autójuk műszaki hibából eredően esett ki.
"Hihetetlenül fájdalmas, ami történt" – jelentette ki a csapatfőnök Toto Wolff.
A galibáikból Max Verstappen profitált, aki úgy szerezte meg a győzelmet rengeteg honfitársa szurkolásával megtámogatva, hogy erre egyáltalán nem látszott esély a Red Bull hétvégi formája alapján. A holland a 4. helyről rajtolva nyert, ám az utolsó bő 10 körben Kimi Räikkönen megszorongatta, a korábbi 6-7 másodperces hátrányát 2 alá csökkentve.
Nagyon kellett vigyázni a gumikra, erősen hólyagosodtak, de sikerült kihúznunk a végéig
– mondta Verstappen, akit főnöke, Christian Horner egyenesen magasztalt. "Nagyon éretten vezetett, folyamatosan érdeklődött a gumik állapotáról, ezért tudta megóvni őket" – közölte.
Verstappenen sokat segített az agresszivitása az első körben, utólag nézve ekkor alapozhatta meg a győzelmet. Bottas tavaly szinte hihetetlen reakcióidővel rajtolt, most azonban elszúrta az indulást, Hamilton és Räikkönen is mellé ért az első kanyarnál, az ív pedig nekik kedvezett. A Mercedesek közti keskeny résbe szépen bebújó ferraris megtámadta Hamiltont a következő egyenesben, de szélesen fordult, és a visszavágó Bottas támadásának áldozata lett, majd Verstappennel szemben is pozíciót vesztett, miután a holland csata közben meglökte.
A verseny elején maradt a Hamilton-Bottas-Verstappen-Räikkönen sorrend az élen, Romain Grosjean megelőzésével Daniel Ricciardo és Sebastian Vettel érkezett mögöttük.
Az eseményeket az idén elképesztően balszerencsés Bottas műszaki hibája terelte új mederbe:
szivárgott a hidraulikafolyadéka, és félreállt két körrel azután, hogy Nico Hülkenberg Renault-ja elfüstölt.
"Megszűnt a hidraulikus nyomás a 3-as kanyarnál, megakadt a váltó is. Nem volt rá utaló jel, hirtelen történt. Korábban nem volt ilyen problémánk, meg kell találnunk és kijavítanunk a hiba okát" – nyilatkozta.
Hamiltonnál a gumik sem bírták
A műszaki mentés idején virtuális biztonsági autós fázis lépett hatályba, és a Mercedes azért nem hívta be a depóba Hamiltont, mert attól tartottak, ez esetben a Ferrari és a Red Bull az egyik autóját úgyis kint hagyná a pályán. Mivel az élen haladó pilótával így tettek, az üldöző négyesfogat megjárta a boxutcát, és letudta a kerékcserét.
Hamiltonnak az alig 10 másodperc feletti előny nem volt elég ahhoz, hogy megtartsa a vezetést a boxkiállás után,
csak a 4. helyre tért vissza onnan, sőt, a 39. körben Vettel is kifékezte az emelkedő teteji hajtűnél.
A németnek segített, hogy miután Ricciardo a 20. körben megelőzte a lágy gumin a ritmust kicsit lassan elkapó Räikkönent, feltartotta őt és Hamiltont, egyúttal egérutat adott Verstappennek. Amint a finn visszaelőzte (38. kör), a depóba hajtott egy újabb garnitúra abroncsért, de a szülinapján még célba sem ért a kipufogó törése miatt.
Hamilton autóján is annyira felhólyagosodtak a gumik a közel 50 fokra melegedő aszfalton (ilyen meleg még nem volt a hétvégén), hogy kénytelen volt kijönnie egy második kerékcserére, ezután érte a motorhiba. A stratégiai baki miatt futam közben háborgott, később higgadtabban nyilatkozott.
"Én mindössze az előttem és a mögöttem haladó autót látom. Most, hogy az élen álltam, nem láttam, hogy hol vannak a többiek. Ilyen körülmények között az embernek teljes mértékben a boxfalon ülőkben kell bíznia" – nyilatkozta Hamilton, remélve, hogy a csapat kideríti, mi siklott félre.
A 3. helyen befutva és riválisa kiesésével megint Vettel ugrott a világbajnoki tabella élére, de van némi hiányérzete – ha nem sorolják hátra a rajtrácson, valószínűleg ő nyert volna, hiszen Verstappen elől startolt.
Elégedett vagyok a dobogóval, de többet is elérhető lett volna. Vegyes érzéseim vannak
– ismerte el. Neki nem sikerült jól az első kör, pozíciókat vesztett, ezért időt bukott a középmezőny autóinak előzgetésével.
A Haasnak hatalmas siker a gond nélkül megszerzett 4-5. hely, autóikat a Force India párosa követte Sergio Pérez-Esteban Ocon sorrendben. A Renault Hülkenberg kiesése után Carlos Sainzot is elvesztette a pontszerzők közül, oda a boxból rajtoló Fernando Alonso és a Sauberek férkőztek még be.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az Osztrák Nagydíj élő közvetítésében! A hétvégén most a legjobb az időjárás, előkerülhettek a rövidnadrágok, hiszen verőfényes napsütés uralkodik és a pálya is jóval melegebb a hétvégén korábban tapasztaltaknál, 46 fokos.
Ez befolyásolhatja a gumik viselkedését, gondot okozhat a szemcsésedés is. Felbolydult a rajtrács is, Sebastian Vettelt hátrasorolták, de Brendon Hartley és Fernando Alonso sem állhat be a megszerzett rajthelyére.
Az edzések alapján úgy tűnik, hogy a szuperlágy abroncs a legjobb a versenyre, ezeket választották a Mercedes és a Red Bull pilótái is az első etapra.
Ha nem történik váratlan fordulat, egy kerékcsere várható mindenkinél, ez kétféle taktikával valósulhat meg a leginkább. Az ultralággyal indulók (például a Ferrarik) a 8-28. kör között bármikor kiállhatnak, majd lággyal teljesíthetik a futam második felét. Ennél kissé lassabb, ha a lágy helyett a szuperlágyat választják az első kerékcsere után. Lehetséges, hogy a Mercedes és a Red Bull ennek a fordítottjára szavaz.
Nem a 919 evo, ami pár napja körrekordot döntött a Nordschleifén (erről a jövő hét elején olvashatnak bővebben), hanem az 1978-as Le Mans-i 24 órás versenyre épített 935-ös Moby Dick, ami egyéb izgalmas autók és legendás pilótáik mellett parádézott az Osztrák Nagydíj előtt.
---- separator ----gallery-content-type:ef015c8e-f409-4960-9529-85f5dcfed9f2---- separator ----A Toro Rosso és a Red Bull pilótái is bevállalták vasárnapra a helyi népviseletet, és természetesen sokfelé látni Dirndlt viselő hölgyeket is.
És, most tényleg! A helyszínről jelentjük, hogy a hatalmas vörös csillagot szerencsére (vagy sajnos) csak a tévében lehet majd látni.
Chase Carey egyenként kezet fogott a rajtrácson lévő gyerekekkel, jelenti a helyszínről kollégánk. Negyedóra múlva rajt, az idő nagyszerű.
Vandoorne azt mondja, ez erősítheti a DRS hatását. Tegnap Hamilton nem vetített előre sok előzést a futamra, a három DRS zóna segítsége ellenére sem.
A rendező ország tiszteletére lejátszották az osztrák himnuszt. A levegő 23, az aszfalt 47 fokos jelenleg.
Nagyszerű a hangulat a lelátókon Ausztriában, ezt a koreográfiát is megcsinálták:
Tavaly nyert ezen a pályán a pole pozícióból, most is sikerül neki? A Mercedes egyelőre nem határozott meg csapatsorrendet, úgyhogy nem kell attól tartania, hogy Hamilton mögé rendelik.
Ricciardo ma 29 éves, de nehéz lesz jó eredménnyel ünnepelnie a 7. helyről indulva. Az időmérőn zavart okozott a Red Bullnál azzal, hogy az előre rögzített haladási sorrendet megbontva maga elé tessékelte Verstappent, hogy végre ne adjon, hanem kapjon szélárnyékot.
Nincs gond, mindenki eljött a rajtrácsról. A táv 71 kör lesz, Alonso a boxból indul. Hamiltont tájékoztatták a szélirányról.
Hamilton és Räikkönen elment mellette a belső íven, aztán Verstappen is. Többen szélesen fordultak az első kanyarokban.
Támadta Hamiltont a 3-as kanyarnál, de a következő egyenesben a visszatámadó Bottas visszavette a 2. helyet. Utána Verstappen is megelőzte Räikkönent.
Áthámozta magát Grosjeanon, Vettelnek egyelőre nem sikerült, a 7. helyen halad, a 8. Magnussen.
És átvette a 6. helyet a harmadik hosszabb egyenesben. Hamilton előnye 1,3 másodperc Bottas előtt az élen, Verstappen hasonló távolságból követi őt.
Megsérült az első szárnya egy ütközéstől, a mezőny végére pottyant vissza. A pontszerzők közül kiszorult Sainz, Hülkenberg és Ocon megelőzte.
Váratlanul korán, már a 6. körben megkezdődött a lekörözés, miután Stoffel Vandoorne az első körben ismét új első szárnyat kapott. A McLarennek ez a hétvégén az Achillese.
Nem jött jól ki a Ferrariknak a rajt, hiába indultak jól. Vettel be is ragadt, de már Ricciardót üldözi. Räikkönen közben a törmelékekre panaszkodik a 3-as kanyarban. Hamiltoné a leggyorsabb kör 1:08.972-vel.
Egyelőre azonban a különbség még mindig 1,6 másodperc a Red Bull és a második Ferrari között. Hamilton közben meglóg, 2,2 másodperc az előnye Bottasszal szemben.
A visszajátszás szerint Verstappen meglökte Räikkönent az első körben, a középső szektorban.
Ennél egyértelműbb motorhibát nehéz összehozni, a német pilóta kénytelen volt félreállni a célegyenes végén.
Nem sokkal előtte Alonso azt mondta a mérnökének, hogy találjanak ki valamit, mert nem akar sokáig a 17. helyezett Hartley mögött rostokolni.
Sőt, abszolútban is, 1:08.954-re fokozta a tempót, így Ricciardo kikerült a DRS-zónájából. Vettel még mindig 1,8 másodpercre van a Red Bulltól.
Lehetséges, hogy olaj került a pályára az 1-es kanyarnál.
Hamilton 1:08.911-gyel a leggyorsabb kört futotta, miközben Bottas autójában elveszett a hidraulikus nyomás és a finn pilóta nagyon mérgesen kénytelen félreállni. Ő a váltóra panaszkodott.
Ez Vettelnek nagyon rosszul jött ki, időt vesztett azért, mert Räikkönen autójával nem tudtak időben végezni. Verstappen, Räikkönen, Ricciardo, Vettel, Grosjean kereket cserélt, Hamilton viszont nem.
A Ferrari pilótája Magnussen mögé jött vissza a kerékcsere után, de a VSC fázis végén rögtön visszajött a Haas elé. A hátránya 5,3 másodperc Ricciardo mögött.
Hamiltoné a leggyorsabb kör, 1:08.607-tel, sietnie is kell, mert Verstappen valószínűleg nem akar már többször kiállni. A sportfelügyelők vizsgálják Verstappen és Räikkönen koccanását a rajt után.
Hamilton nem tud elszakadni az új lágy gumikat használó pilótáktól, és még ki is kell állnia a boxba. Ricciardo megelőzte Räikkönent a 4-es kanyarban.
A sportfelügyelők nem nyúlnak bele a versenybe. Közben Ricciardo a leggyorsabb kört futotta, a két Red Bull tartja Hamilton tempóját, kérdés, hogy ez mire lesz elég a későbbiekben.
Mérnöke szólt Hamiltonnak, hogy 8 másodpercet ki kellene autóznia, de ő először visszakérdezett, majd hitetlenkedve azt mondta, hogy nem tud ennél gyorsabb lenni. A stratégája azt kérte tőle, hogy tegyen meg mindent.
Most egyiküket sem tartják fel a Red Bullok, sőt, inkább otthagyják őket, Vettel mégis 10 másodpercre van Verstappentől.
A német pilóta rá is kapcsolt, 1:07.9-cel a leggyorsabb kört futotta, de így is 1 másodperccel Hamilton mögött van. A két Red Bull vezet a Red Bull Ringen.
Jól számoltak a Mercedesnél, 7,4 másodpercre van Hamilton az élen álló Verstappentől. Az abroncsok terén egyelőre előnyben van.
A Mercedes pilótája DRS távolságon belül van, Räikkönen nagy szolgálatot tehet a Red Bull kettősének azzal, hogy feltartja az Ezüstnyilat. Kérdés, hogy mire megy a három DRS-zónában.
A brit pilóta nem hisz a szemének, amikor látja, hogy egyelőre a 4. helyen halad. Mérnöke elismerte, hogy ez teljesen miattuk van. "Mondanék valamit" - mérgelődött Hamilton.
Segít neki az is, hogy közeledik Ricciardóhoz, így ő is használhat DRS-t. Verstappen 5,5 másodperccel vezet, de a 2-4. hely egyelőre elég sűrű. Vettel 1,9 másodpercre van Hamilton mögött.
Räikkönen kiszúrta, hogy a Red Bull bal hátsó gumija hólyagosodik, ezt az ausztrál pilóta is elmondta a mérnökének, aki annyit felelt, hogy tudják. Räikkönen ennek ellenére nem tud támadni.
Nem ment könnyen, de a spanyol pilóta új szuperlágy gumikat kapott. Meglepő lenne, ha Ricciardo innen, így el tudna menni a végéig.
A 4-es kanyarban a DRS segítségével kívülről kerülte meg a Red Bullt. Ricciardo szerint már nagyon rossz a gumik állapota. Ki is hozzák a boxba, szuperlágy gumikat kap.
Kőkemény manőver volt, egy centit sem hagyott a Mercedes pilótájának. Hamilton közben mérgelődik, hogy miként kellene megelőznie az ellenfeleit. James Vowles stratéga elismerte, hogy eldobták a mai győzelmet maguktól.
Ricciardónak szóltak, hogy mindenkinél hólyagosodnak az abroncsok, Räikkönennek viszont azt mondta a mérnöke, hogy az övék nem. Hamilton is panaszkodott.
Az előző körben már 4 tized is volt a különbség, most 7-9 tized között ingadozik a helyzetüktől függően. Vettel 2,3 másodpercre van Räikkönen mögött, Verstappen 6,6 másodpercre növelte az előnyét.
Ugyanúgy a bal hátsó a problémás, vajon kibírja a verseny végéig? Mérnöke szerint a pilótára bízzák, hogy kijöjjön-e még egyszer kereket cserélni.
Előbb a Mercedes, később a Red Bull pilótája futotta a leggyorsabb kört 1:07.591-gyel. Ricciardo 18 másodpercre van Hamiltontól, ha a Mercedest megint kihívják, az ausztrál pilóta ismét játékba kerülhet.
Erről rádión tájékoztatta a mérnökét. Verstappen autóján és a Ferrarikon egyelőre nem jelentek meg látható problémák. Vettel 1,1 másodpercre lerázta Hamiltont.
Mérnöke szólt neki, hogy mindenki próbál végigérni a mostani gumiszettjével, de sokan aggódnak az abroncsaik állapota miatt. Ő viccesen válaszolt, hogy ő jól érzi magát az autóban, nem kell aggodalmaskodni.
A Mercedes pilótája 2,2 másodpercre maradt le Vetteltől, ha most kiállna, ismét Ricciardo mögé érne vissza a pályán. Hamilton szerint nem tud végigérni ezzel a gumiszettel.
Szuperlágy gumikat kap az autójára, valóban Ricciardo mögé ért vissza az 5. helyre. A melegebb időjárás miatt a csapatok alaposan mellényúltak a gumitaktikával.
A célegyenesben félreállt, az 1-es kanyar mellett parkolta le az autóját. Hamilton mehet Vettel után a 4. helyen. Ez is motorhibának tűnik, már a 3-as szektorban füstölni kezdett az autója.
1:07.571 alatt ért körbe, 29 másodperc a hátránya Verstappen mögött, 21 Vettel mögött. Hartley kicsúszott az utolsó kanyarnál, a bukótérből araszol vissza, aztán az 1-es szektorban félre is állt.
A Mercedes pilótája 1:07.450-et ért el, ez szinte pontosan annyival jobb, amennyi üzemanyag elfogyott az autójából. Vettel még mindig 21,2 másodperccel előtte jár.
Verstappen előnye 4,5 másodpercre csökkent 6,6-ról, vajon van annyi a Ferrarikban, hogy megelőzzék a Red Bullt? 12 körük lenne erre. Vettel 1:07.301-gyel a leggyorsabb kört futotta.
Hamilton 1:07.241-et ért el, a hátránya még mindig 19 másodperc Vettel mögött. Verstappen 4,1-gyel vezet Räikkönen előtt.
Hamilton nem tud olyan gyors lenni, hogy akár csak Vettelt utolérje, de ha Verstappen és/vagy a Ferrari-pilóták autóin gondok lennének az abroncsokkal, akkor simán előrébb léphet.
A finn pilóta mérnöke szerint szabadon nyomhatja a pedált, ezek szerint jól bírják a gumik az autóján. A gond az, hogy 9 kör van hátra és a hátránya még mindig 4 másodperc.
Jelentette, hogy elveszett az erő az autójából, ezért mérnöke arra kérte, hogy álljon félre. 33 futam óta ez az első nullázása.
2014 óta itt minden versenyt megnyertek, most mindkét autójuk kiesett műszaki hiba miatt, ez 2010 óta először fordul elő velük. Verstappen vezet Räikkönen és Vettel előtt.
A Ferrari-pilóta 1:07.575-tel igyekszik, de még mindig 2,8 másodperc a hátránya. Verstappen autóján is megjelent a hólyagosodás.
Egyéni leggyorsabb kört futott, a különbség befagyott 2,6 másodperc körül. Fogy az idő a Ferrarik előzéséhez.
Ilyen is rég fordult elő, a Sauber svéd pilótája legyőzheti a 10. helyezett Leclerc-t, akit valószínűleg a Ferrari leszerződtetett már 2019-re.
Ilyen is rég fordult elő, a Sauber svéd pilótája legyőzheti a 10. helyezett Leclerc-t, akit valószínűleg a Ferrari leszerződtetett már 2019-re.
A Red Bull pilótája agresszív mozdulattal Räikkönen elé került a verseny elején és ott is maradt. Idei első győzelmét ünnepelheti a Red Bull hazai pályáján. Vettel a 3. helyezett lett, 1 ponttal ismét vezeti a világbajnoki pontversenyt.
A rajtnál kénytelen volt elvenni a lábát a gázról, mert összezártak mellette a Mercedesek, utána viszont remek formában versenyzett, még az utolsó körben is abszolút leggyorsabb kört futott.
Ezzel most megköszönjük a figyelmet, nemsokára jelentkezünk összefoglalóval!