Vettel legyőzte Hamiltont, Alonso óriásit bukott a Belga Nagydíjon
2018. augusztus 26. 14:49
Sebastian Vettel megnyerte a Belga Nagydíjat, miután a 2. helyről rajtolva már az első körben megelőzte a pole pozícióból kezdő Lewis Hamiltont. A Ferrari versenyzője pont jókor tette ezt, mert pillanatokkal később beküldték a Safety Cart egy hatalmas rajtbaleset miatt, amelyben kiesett Nico Hülkenberg, Fernando Alonso, Charles Leclerc és később Kimi Räikkönen, valamint Daniel Ricciardo is.
Hamilton egy ideig tartotta a lépést Vettellel, de a kerékcserék után a Ferrari pilótája elhúzott, és végül 11 másodperces előnnyel nyert Max Verstappen előtt. A Red Bull pilótája és Valtteri Bottas is megelőzte a két Force Indiát, de Sergio Pérez és Esteban Ocon így is értékes pontokat szerzett a csődből megmentett istállónak. A további pontszerzők: Romain Grosjean, Kevin Magnussen, Pierre Gasly és Marcus Ericsson.
A 2012-es Belga Nagydíjat idézte a 2018-as spái futam rajtja, a versenyzők ugyanis ezúttal sem úszták meg roncsderbi nélkül az első kanyart, és akárcsak 6 évvel ezelőtt, ezúttal is Fernando Alonso bukott a legnagyobbat. A ludas Nico Hülkenberg volt, aki a mezőny végéről rajtolva csúnyán elmérte a féktávot, telibe találta hátulról Alonsót, aki szószerint átrepült Leclerc autóján.
A Sauber glóriáján igen nagy horzsolások voltak láthatók a baleset után, a monacói tavaly egy ilyen balesetet nem biztos, hogy sértetlenül megúszott volna.
Több, Alonso bukásától különálló koccanás is történt, az óvatosan rajtoló Kimi Räikkönen autóját hátulról eltalálta Daniel Ricciardo, miután az ausztrál is kapott egyet, amitól megsérült a hátsó szárnya. Eközben a büntetése miatt hátulról rajtoló Bottas Szergej Szirotkint torpedózta meg, de viszonylag olcsón megúszta.
A baleset miatt pályára küldték a biztonsági autót, de nem azonnal, így Vettelnek lehetősége volt a Kemmel egyenesben szélárnyékból kibújva elmenni Hamilton mellett, aki a két Force India is keményen támadott.
Räikkönen defektes jobb hátsó kerékkel egy teljes kört evickélt, majd a biztonsági autó mögött a mezőny hátsó felére sorolt be.
Eközben Ricciardo autóját újjáépítették, az ausztrál körhátrányban ugyan, de visszatért a pályára, a futam záró szakaszában azonban feladta az értelmetlenné váló körözést.
Hasonlóan járt Räikkönen is, aki a Safety Car kiállása után pár kör erejéig még autózott, majd a sérült autójával a bokszba hajtott, egy körrel később pedig végleg leparkolta a Ferrarit a garázsban.
Bottas volt az egyedüli az élcsapatok balesetbe keveredő pilótái közül, aki folytatni tudta, szuperlágy gumikra váltott, és megkezdte a felzárkózást.
Az újraindításnál Hamilton igyekezett közel maradni Vettelhez, a Ferrari erőfölénye azonban ismét látványosan kirajzolódott.
Az első és egyetlen bokszkiállásig a két négyszeres világbajnok 3 és 4 másodperc közötti távolságban követte egymást, az izgalmakat hátrébb kellett keresnünk. Ezt legfőképp Max Verstappen előzései szolgáltatták, a holland a több tízezres szurkolótáborának legnagyobb örömére mindkét Force Indiát levadászta, majd a senki földjén találta magát a 3. helyen. Ezután a futama meglehetősen eseménytelen volt, Hamiltont utolérni nem volt esélye, Pérezt pedig módszeresen leszakította magáról.
Vettel féltáv előtt egy körrel állt ki lecserélni a szuperlágy gumikat lágyra, Hamilton egy körrel később követte, szintén a sárga oldalfalú Pirellikre váltott. Ez volt a verseny egyetlen pillanata a rajt és az újraindítás után, amikor megemelkedhetett a Ferrari és a Mercedes bokszfalán ülők pulzusa, a Verstappen mögé visszaálló Hamilton ugyanis egy kör alatt is jókorát harapott le hátrányából, Vettel azonban még éppen a Red Bull elé jött vissza.
Ezután a német pilóta esélyt sem hagyott riválisának, hamarosan már 5 másodperccel vezetett, a verseny végéig 10 másodperc fölé növelte az előnyét.
A Mercedes veszteségeit a kerékcserék után a mindkét Force Indiát levadászó Bottas igyekezett minimalizálni, a finn a 17. helyről rajtolva egy helyre a dobogótól, Verstappen mögött, a negyedik helyen végzett.
Sebastian Vettel azután, hogy az egész hétvégén gyorsabb volt Hamiltonnál, kivéve az időmérő edzés utolsó szakaszát, 7 pontot faragott 25 pontos hátrányán, így 18 pontos lemaradással várhatja a Ferrari hazai futamát.
Remekül rajtoltam, Lewis eléggé kiszorított balra, de tudtam, hogy a hegytetőn lesz még lehetőségem
– nyilatkozta Vettel a futam után az interjúkat készítő Martin Brundle-nak. – Az időzítés kulcsfontosságú volt és úgy gondoltam, tökéletesen kiviteleztem [az előzést]. Jól sikerült az újraindítás is a Safety Car után és később nagyon sima versenyünk volt. Remek hétvégét zárunk."
Hamilton meglehetősen szűkszavú volt, de ezúttal legalább megvárta Brundle-t, aki elől a Brit Nagydíjon emlékezetes módon inkább elvonult a pihenőszobába, és csak a díjátadó ceremónia után adott interjút. „Gratula Sebnek, én minden tőlem telhetőt megtettem és végül is jól szerepeltem, de úgy elment mellettem, mintha ott sem lennék" – mondta csalódottan Hamilton.
Igyekeznünk kell, aztán majd meglátjuk, mit tehetünk. Van néhány trükkös dolog az autójukban, mindent megtettem, amit tudtam, folytatnunk kell a munkát."
Max Verstappen ahhoz képest, hogy a hétvége elején az ötödik hely nézett ki a maximumnak a Red Bullnak, elégedett lehet, de ahogyan az kívülről is látható volt, nem izgulta halálra magát. „Kissé unalmas volt, különösen az első 10-12 kör után. Eleinte zűrzavaros volt a helyzet, de kimaradtunk a bajból, a magunk dolgával foglalkoztunk és eljutottunk a dobogóra. Spa előtt mi voltunk balszerencsések, néha így alakul, de ma nagyon boldog vagyok."
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Belga Nagydíj élő közvetítésében! Esőnek egyelőre nyoma sincs, egy újabb Hamilton-Vettel csata azonban kinéz a versenyre, hiszen a két bajnoki éllovas kezd az élről. A sereghajtók között azonban jó nagy a kavarodás, még az időmérő után is.
Az első 9 helyezett pilóta szuperlággyal rajtol és utána is változatosak lehetnek a gumitaktikák, hiszen mindenkinek maradt új szettje mindegyik abroncsból. Két kerékcsere valószínű, egy korai Safety Car esetén akár a közepes keverék is előkerülhet.
A német pilótának volt egy komoly lehetősége, hogy megelőzze brit ellenfelét, azonban Hamilton nagyon résen volt. Az Eau Rouge előtt belenézett a tükörbe, egy pillanatra elvette a lábát a pedálról, így Vettel hamar utolérte ugyan, de nem tudta elég sokáig kihasználni a szélárnyékot és végül a Mercedes maradt az élen.
Az 1998-as Belga Nagydíj rajtjánál 13 autó tört össze, ezért természetesen rögtön leállították a versenyt.
Később sem ment minden simán, ennek is köszönhette a ma már nem létező Jordan-csapat fennállása első győzelmét. Aztán jött a fekete leves.
A legnagyobb bukás után az egyik legszebb előzés színhelye is Spa volt 2000-ben. Mika Häkkinen belülről bebújt Ricardo Zonta és Michael Schumacher mellé, miután a német pilóta egyszer már leszorította őt a nedves fűre. Itt Schumacher már tehetetlen volt, be kellett érnie a 2. hellyel.
A tegnapi időmérő edzés harmadik harmadáig igen nyugodt hétvégénk volt, mindössze Stoffel Vandoorne kisebb balesete borzolta a kedélyeket. Az eső viszont nagyon mozgalmassá tette az időmérőt, több kicsúszás, kapkodás és váratlan eredmények jellemezték a délutánt.
"Vettel már a rajtnál ráhajt majd, ahogy tavaly is tette. A Ferrari gyorsabb nálunk az egyenesben, úgyhogy nehéz dolgunk lesz."
A mezőny végéről nem lesz könnyű dolga, de a finn pilóta azt mondta, lehetőségként tekint a helyzetére és megpróbál felzárkózni. Kis segítség neki, hogy Sainz és Vandoorne is új erőforrást kapott, így őket már nem kell megelőznie.
Ez részben a jelentős holland szurkolótábornak is köszönhető, ami szinte minden európai futamot hazai versennyé varázsol Max Verstappen számára.
Az előrejelzések szerint 95% az esélye annak, hogy nem lesz eső a Belga Nagydíjon. Ez a Ferrarinak jó hír.
A gumigyártó szerint az alábbi megoldások a leggyorsabbak a stratégiák terén.
1. Szuperlágy a 16. körig, aztán lágy a végéig.
2. Lágy a 28. körig, aztán szuperlágy a leintésig.
3. Szuperlágy a 12. körig, aztán közepes a leintésig.
4. Lágy a 25. körig, aztán közepes a leintésig.
A Pirelli úgy véli, hogy a kétkiállásos taktika sokkal lassabb, de mindössze 18 másodperc kell egy kiálláshoz, így ezt sem kell előre elvetni. A gumikopás miatti lassulás nem jelentős.
A Mercedes csapatfőnöke a Sky Sportsnak azt mondta, a Ferrari gyorsabb az egyenesben, ezért ők is kíváncsian várják, hogyan alakul a futam. Martin Brundle, a Sky Sports szakértője megemlítette neki azt, hogy Vettel tavaly nem tudta megelőzni Hamiltont, mert túl közel volt hozzá az Eau Rouge előtt, de Wolff úgy vélte, Vettel ezt még egyszer nem fogja elrontani. "Nem, sajnos nem" - mosolygott.
Anthony Davidson, a Sky Sports szakértője felhívta a figyelmet, hogy a pilóták a rajtrácson nem tudták gyakorolni az indulást a hétvégén, csak a bokszkijáratnál, ahol viszont lejt a pálya és másmilyen a felület. Ez ismeretlen tényező lesz.
Esteban Ocon azt mondta, a dobogót célozza meg a Force Indiával, de ő is tudja, hogy ez talán túl nagy cél a mai futamon. Romain Grosjean az 5. helyről arra számít, hogy Kimi Räikkönen és a Red Bullok gyorsan megelőzik majd, de a Force Indiákkal szívesen csatázna.
Minden készen áll egy izgalmas versenyre a 7004 méteres spái pályán!
A holland szurkolók görögtűzzel üdvözlik a mezőnyt a Kemmel egyenesben. Ez az év leghosszabb útja a rajtrácsig.
Hamilton maradt az élen, de Vettel legyorsulta őt a Kemmel egyenesben még mielőtt beküldték a Safety Cart!
Az első körben kiesett Leclerc, Alonso és Hülkenberg is. A Renault pilótája nekiment Alonsónak, aki átrepült Leclerc autóján.
A finn pilóta közepes keverékű gumikat kapott, nagy kérdés, hogy ezzel végig tud-e menni. Ricciardo is kiállt a bokszba, az autójáról hiányzik a hátsó szárny, egyelőre nem tudni, hogy miért.
Ricciardót a kiesők közé sorolja az időmérés, de az ausztrál versenyző még az autójában ül, miközben próbálnak új szárnyat szerelni az autójára. A rajtbalesetet a futam után vizsgálják.
A Mercedes pilótája a 16. helyen halad, ez most a pályán lévők közül az utolsó hely. Meglepetésre, szuperlágy gumikat kapott a Mercedestől.
A visszajátszás szerint a cserére azért volt szükség, mert ő is elfékezte magát, nekiment az előtte haladó Szergej Szirotkinnak és új első szárnyra volt szüksége.
A Red Bull pilótája is visszatért a mezőnybe, a 17. helyen halad 2 kör hátránnyal.
Okosan feltartotta az igyekvő Hamiltont, így a Mercedes pilótája a pálya kritikus pontjain, az Eau Rouge előtt és után nem tudott elég közel maradni hozzá. Pérez és Ocon követi őket, majd Verstappen és Grosjean következik.
A Ferrari pilótája a kör végére 1,6 másodperces előnyt autózott ki, 1:48.656-tal az övé lett a leggyorsabb kör is. Räikkönen a 15. helyen üldözi Bottast.
A Red Bull pilótája hamarosan támadhat a 4. helyért, miközben Vettel újabb abszolút legjobb eredményt ért el a 3-as szektorban, az előnyét 2,2 másodpercre növelte. Pérez hátránya már 6, Oconé 7,7 másodperc.
A francia pilóta megpróbált okosan védekezni, de Verstappen hihetetlenül rövid féktávval beszúrt mellé és pillanatok múlva már Pérez nyomába eredt.
A Ferrari valószínűleg megsérült a rajtbalesetben, gyaníthatóan a padlólemezzel lehet gond. Ezt nem lehet cserélni, ezért a Ferrarinál próbálják az első szárny átállításával javítani az autó egyensúlyát. Visszaesett a 16. helyre, miközben Bottas megelőzte Hartley-t és átvette a 13. helyet.
Betolják a Ferrarit a bokszba, miután a rádión Räikkönen azt mondta, nem javult az előző kiállás után sem. Vettel 1:48.646-tal tovább igyekszik, az előnye már 3 másodperc Hamilton előtt.
A Kemmel egyenesben nem volt kérdés, hogy a Red Bull elszáguld a Force India mellett, még úgy sem, hogy a gyengébb Renault motort használja.
A Ferrari versenyzője 1:48.495-öt ért el, ezzel már 3,7 másodperc az előnye Hamilton előtt. Verstappennek volt egy jó köre Pérez legyűrése után, de visszalassult az 1:49-es tartományba.
Bottas közben megelőzte Strollt és Szirotkint is, így feljött a 10. helyre.
Az előző körben összesen 0,02 másodperc választotta el a két pilótát, Hamilton egyéni legjobb kört futott 1:48.665-tel, de Vettel egy hajszállal így is gyorsabb volt nála.
Pérez és Ocon tartja a 4-5. helyet, egyelőre úgy tűnik, csak Bottas lehet rájuk veszélyes, mivel Räikkönen kiesett, Ricciardo körhátrányban van, a többiek tempója pedig nem jobb az övéknél.
A brit pilóta csak a középső szektorban ért el abszolút legjobb szektoridőt, de a többiben is elég gyors volt ahhoz, hogy 1:48.479-cel az övé legyen a leggyorsabb versenykör. A hátránya még mindig 3,7 másodperc Vettel mögött.
A legjobb eredmény 1:48.208-ra módosul, Hamilton továbbra is a középső szektorban gyors, a nagyobb leszorítóerő miatt. Vettel is egyéni legjobb körrel, 1:48.399-cel reagál. Bottas közben üldözőbe vette a Ericssont.
A közkedvelt helyen, a Kemmel egyenesben hagyta faképnél mindkét ellenfelét, ezzel már a 8. helyen halad. A hátránya 30 másodperc Verstappen mögött, így újabb Safety Car nélkül valószínűleg a 4. hely néz ki neki.
A különbség 3,2 másodpercre csökkent, a szerelők elkezdtek pakolni a Mercedes boksza előtt.
Kérdés, hogy ez meddig tart, mert a bal hátsó kereke nagyon csúnyán hólyagosodik. Néhány körön belül eljön a kerékcserék ideje.
Megcsinálja a mezőny a versenyt egy bokszkiállással, Hamilton a 21. kör végén kapott lágy gumikat. Vajon Vettel meddig marad még a pályán?
Ezt most jól kiszámolták a Ferrarinál, a német pilóta visszaér Max Verstappen elé, akit közben Hamilton utolért és a Kemmel egyenesben meg is előzte, a különbség azonban így is jelentősen csökkent, körülbelül 1,5 másodpercre.
1:46.721-gyel új leggyorsabb kört futott lágy gumikkal, de a különbség még mindig 1,7 másodperc, így Hamilton nincs DRS-en belül. Grosjean is kiállt a bokszba, a 10. helyre esett vissza.
A má,et őota 1:46.743-at tudott az egyre melegedő lágy gumikkal, a különbség 1,9 másodpercre nőtt Hamiltonnal szemben. Ocon is kiállt a bokszba, természetesen lágy gumikkal folytatja, egyelőre a 8. helyen.
A német pilóta 1:46.644-gyel átvette a verseny leggyorsabb körét, közben Ocon támadta Gasly-t, aki inkább kimenekült a bokszba, Pérezt pedig a kerékcseréje előtt arra utasították, hogy hozzon ki mindent a gumikból. Visszajött Ocon elé.
Az első három helyezett pilóta már lágy gumikra váltott, az ő sorrendjük váratlan esemény nélkül egyelőre beállt. Kereket cserélt Magnussen és Ericsson is, így már csak a 4. helyezett Bottasra várunk az első 10 között.
Interjút adott a McLaren pilótája a Sky Sportsnak: "Rosszul sikerült a rajt. Láttam Hülkenberget a tükörben, ahogy mind a négy kerekét blokkolja. Ezt nem lehetett elkerülni, de legalább mindannyian jól vagyunk."
A finn pilóta lágy gumikat kap az utolsó 14 körre, Ocon mögé ér vissza a 6. helyre. Vettel közben 4,8 másodpercre növelte az előnyét Hamilton előtt.
A szerelők összerakták az autóját, de 2 kör hátránnyal nem volt sok értelme hajszolni az autóját. 15-en maradtak versenyben.
Közben előkerült egy fotó Charles Leclerc autójáról, amin jól látható, hogy a sokat bírált glória védte meg a monacói pilóta fejét, miközben Fernando Alonso autója átrepült a Sauberen.
Érdeklődött, hogy van-e esély esőre, ami részéről érthető, hiszen egyébként a tempója alapján nincs esélye utolérni Hamiltont. Közben Bottas 1:46.286-tal a leggyorsabb kört futotta, Vettel előnye már 5,5 másodperc.
A finn pilóta körönként 1 másodpercet hoz Pérezen, a különbség 3,8 másodperc. Érdekes, hogy Pérez mennyire lerázta Ocont, a francia pilóta majdnem 10 másodpercre van csapattársától, pedig az első kör derekán még előtte járt, aztán hosszú körökig Safety Car volt a pályán.
Alonsót már a rajtnál kiütötte Hülkenberg, Vandoorne viszont nem keveredett bele a balesetbe, de stabilan az utolsó helyen halad, 6,9 másodperccel a Honda motoros Toro Rossót hajtó Brendon Hartley mögött. Lehet, hogy Vandoorne-nak gondjai vannak az autójával, de akkor sem meglepő, hogy a menesztéséről pletykálnak.
A Force India pilótája egyelőre tartja a 4. helyet, de Bottas abroncsai 4 körrel újabbak. A táv 44 kör, már nincs sok lehetőség az előzésre.
A finn pilóta szélárnyékba húzódott, majd simán kikerülte a Force Indiát és a Les Combes-ba fordulva már ő járt előrébb. A Mercedes versenyzője feljött a 4. helyre, ha nem történik váratlan esemény, ennél előrébb már nem jut.
A Mercedes pilótája már 9,5 másodperces hátrányban van, mivel az utóbbi körökben visszavett és csak 1:48-as időket fut. Vettel továbbra is 1:47-ekkel halad a győzelem felé.
Sebastian Vettel megnyerte a Belga Nagydíjat, miután a 2. helyről rajtolva már az első körben megelőzte a pole pozícióból kezdő Lewis Hamiltont. A Ferrari versenyzője pont jókor tette ezt, mert pillanatokkal később beküldték a Safety Cart egy hatalmas rajtbaleset miatt, amelyben kiesett Nico Hülkenberg, Fernando Alonso, Charles Leclerc és később Kimi Räikkönen, valamint Daniel Ricciardo is.
Hamilton egy ideig tartotta a lépést Vettellel, de a kerékcserék után a Ferrari pilótája elhúzott, és végül 11 másodperces előnnyel nyert Max Verstappen előtt. A Red Bull pilótája és Valtteri Bottas is megelőzte a két Force Indiát, de Sergio Pérez és Esteban Ocon így is értékes pontokat szerzett a csődből megmentett istállónak. A további pontszerzők: Romain Grosjean, Kevin Magnussen, Pierre Gasly és Marcus Ericsson
Köszönjük szépen a figyelmet, nemsokára jelentkezünk bővebb összefoglalóval!