A durva baleset után Vettel az élre állt, aztán kicsúszott
2018. augusztus 31. 14:51
Csak délután kerültek elő a száraz pályás gumik Monzában, miután az első edzésen vizes volt az aszfalt felülete. Emiatt a szokásosnál több teendő várt a csapatokra a második tréningen, de a felkészülésből további időt harapott ki egy 20 perces megszakítás, amit Marcus Ericsson ijesztő balesete okozott.
A svéd versenyző a második percben keresztbe állt a célegyenes végén, ahogy beletaposott a fékbe, orral a palánknak csapódott és a tengelyei körül többször megfordulva rommá törte az autóját. Szerencsére csak az sérült meg, ő nem, az orvosi központban elővigyázatosságból elvégzett vizsgálatok után mosolyogva és integetve sétált vissza a garázsba.
Mint kiderült, a DRS romlott el, a féktávon nyitva maradó hátsó szárny miatt vesztette el az uralmát az autója fölött.
A csapat ezért hosszú ideig a garázsban tartotta másik versenyzőjét, Charles Leclerc-t, amíg meg nem győződtek a szerkezet biztonságos működéséről.
Nem sok hiányzott hozzá, hogy az edzésen a leggyorsabb időt megfutó Sebastian Vettel napja is a falban érjen véget: épp tovább javított volna az idején, amikor a Parabolicánál kiforgott a pályáról, és pont annyira le tudott lassítani a kavicságy segítségével, hogy csak enyhén lekoccolja a korlátot az autó hátuljával.
A szárnyvéglapja megsérült, de örülhet, hogy ennyivel megúszta, bár jó néhány percet így is vesztett a versenyszimulációból.
Sokáig Räikkönen birtokolta az 1. helyet, Vettel több hibát követően csak sokadik próbálkozásra vette el tőle.
Lewis Hamilton lemaradása nem volt nagy a Ferrariktól,
Räikkönentől csupán 17 ezreddel kapott ki.
Az erős motort kívánó pályán, ahogy várható volt, a Red Bull nem villogott, az 5. Max Verstappen és a 6. Daniel Ricciardo több mint három tizedmásodperccel követte a 4. Valtteri Bottast.
Az üldözőbolyt a Force India párosa vezette Leclerc-t megelőzve. A McLaren vesszőfutása folytatódott, a rangsort Fernando Alonso és Stoffel Vandoorne zárta.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Kellemes délutánt kívánunk kedves Olvasóinknak! Az Olasz Nagydíj első edzésen a vizes pályára való gumik voltak szolgálatban, de a hétvége további részében nem biztos, hogy esni fog az eső, ezért relatíve kevés használható információt gyűjtöttek a csapatok. Nemsokára itt a lehetőség a pótlásra.
Ez jó hír a csapatoknak, de az idő ugyanúgy borús. Emiatt elképzelhető, hogy a tréning első felében a szokásosnál nagyobb lesz az aktivitás, mert az istállók nem akarják fecsérelni az időt jó körülmények között. A levegő 21, az aszfalt 25 fokos.
Senki sem törte össze az autóját, nyilván mindenkinek ez lesz a célja a 15 órától kezdődő edzésen is.
A McLaren annyit erősített meg, valamint azt, hogy a jövő héten kerül sor rá egy privát teszten, amelyre sem nézőként, sem a sajtó képviselőjeként nem lehet bejutni. Valószínűleg a Barber pályán fog vezetni az F1-ből az idény végén visszavonuló spanyol.
Miután a Renault új erőforrás-elemeket helyezett el az autójába annak apropóján, hogy a Spából hozott 10 rajthelyes büntetése miatt eleve nem indulhat jó pozícióból. Ricciardóval ellentétben (akit szintén a mezőny végére sorolnak a kvalifikáció után) nem a C, hanem a B típusú motort használja, a csapat óvatosságból a korábbi változatot szereli be neki. Ricciardo egyébként azért jön ki jobban a büntetésekből, mert az első edzésen egy picit hamarabb kezdte el használni az új motort Hülkenbergnél.
Az aszfalt száraznak tűnik, de az FIA előrejelzése 60%-ot jósol az újabb esőnek a következő másfél órában.
Hülkenberggel ellentétben nem a monzai első és hátsó szárnnyal vezet, mert a csapat össze akarja hasonlítani a kétféle verzió teljesítményét. A Haasnál mindkét pilóta az új padlólemezzel köröz, miután Spában még nem tudták optimalizálni a beállításokat hozzá.
A Sauberek és a Haasok gördültek először pályára, slick gumin.
Az első kanyarnál felborult Ericsson, de azt mondja, minden rendben van vele. A Sauber csúnyán összetört, piros zászlóval megszakították az edzést. Kíváncsian várjuk a visszajátszást.
A célegyenes végén, amint a fékre taposott Ericsson, az autója kitört balra, több forgás után állt meg. Az orvosi autó is érte ment.
Ericsson autójából azonnal roncs lett, ahogy orral a szalagkorlátnak fúródott, amiben szintén sok kár keletkezett. Időbe telik, mire megjavítják, az óra viszont pörög tovább, nem tolják ki az edzés végét. Ericssont most kísérik be a pálya orvosi központjába, de úgy néz ki, a haja szála sem görbült meg. Ez kötelező elővigyázatosság.
A Sky Sports tudósítója szerint a szerelők most ellenőrzik az elemet Leclerc autóján, mert a jelek arra utalnak, hogy a fékre lépve nem csukódott le a hátsó szárny Ericssonnál, és ez vezetett a bukáshoz.
A roncsot pedig elszállítják. Ezzel értékes időt veszítenek a csapatok a felkészülésből, és ki tudja, az eső nem zavar-e be újra...
A bokszutcában a Sauber két tagjával sétál vissza a garázsba, a közönség megtapsolja. Továbbra sem mehet tovább az edzés.
Biztonsági kérdések merültek fel, a technikai delegált, Jo Bauer elment hozzájuk válaszokért. Mint említettük, a gyanú szerint a DRS nem záródott rendesen Ericsson autóján.
Az újraindítás időpontja 15:22 lesz, közölte a versenyirányítás. A legtöbb pilóta már az autójában ül.
16 társa ellenben megkezdte/folytatja a munkát. Leclerc is a garázsban várakozik még.
A Ferrarinak nem kell tartalékolnia a legpuhább keverékkel, sokat rendeltek belőle. Rajta kívül senki sem használja ezt a típust, a lágy a legnépszerűbb választás.
Alonso és Leclerc, illetve természetesen az óriási balesetet szenvedő Ericsson kivételével mindenki köröz.
197 ezredet vert Hamilton, de nem egyforma gumikon mennek. A 3. Ricciardo hátránya több mint 0,8 másodperc, őt Räikkönen és Bottas követi.
Mindhárom szektorban legjobb részidőt futva 1:21.938-ra javít, az utolsó előtti egyenesben szélárnyékot is kapott az egyik Renault-tól.
Räikkönen 1:21.873-mal megelőzte Hamiltont, 65 ezredet vert rá, aztán jött Vettel és az 1:21.716.
A végsebesség-listán Hamilton és Bottas az első három között van, de ez nem feltétlenül a motorból fakad, az is lehet, hogy a Ferrari egyszerűen valamelyest több leszorítóerőre kalibrálta be az autóit.
Leclerc kiszállt az autóból, és azt mutatják, hogy a Sauber garázsában le is szerelték a hátsó légterelőt. Valami nem működik a DRS-sel. A balesetveszély miatt nem vezethet Leclerc, emlékezhetünk, hogy Belgiumban is hasonló okból állt ki Räikkönen.
Továbbra is Vettel vezeti a rangsort Räikkönen, Hamilton, Bottas és Verstappen előtt, a haasos Grosjeantól viszont szép, hogy egyelőre Ricciardo előtt áll.
Talán azért döntött így a Renault, hogy megnézzék, mi várható ettől a keveréktől abban az esetben, ha a mezőny végéről ezen indítanák útnak a németet egy hosszú első etapra. Csak Szirotkin használja rajta kívül ezt a keveréket, Vettel pedig egyedüliként a szuperlágyon vezet.
Az előbb említett közepes gumis duó vezet csak ebben a pillanatban, Szirotkin Williamsét alaposan bekenték áramlásjelző festékkel is. Főleg az autó elejére jutott belőle.
Kiürült a pálya, az időmérő szimulációk lesznek terítéken hamarosan.
Tőle várhatjuk az első igazán erős időt, újra megjelent a szuperlágy abroncson. Délelőtt volt egy váltóhibája, de úgy tűnik, az nem zökkentette ki.
A kör végén, mert nem lehetett elégedett a teljesítményével, az első szektorban nem is javított az idején. Bottas, Grosjean, Ocon, Sainz és Gasly csatlakozott hozzá a pályán.
A második kísérletre sem javított korábban jegyzett idején, a Parabolicánál megint szélesen fordult. Bottas nem mozdult el a 4. helyről.
Ő a második Lesmónál csúszott le a pályáról, miután az első szektorban lila részidőt futott. Hamilton 138 ezred hátránnyal követi Vettelt a 2. helyen.
A 4. helyezett Bottastól kevesebb, 2,5 tized a hátránya, ez nem annyira tragikus. Kérdés persze, mi lesz a Red Bull-lal a hétvége további részében.
Csak a középső szektorban javított korábbi részidején, de ez is elég volt ahhoz, hogy 1:21.375-tel az élre álljon. Szűk 1 tizeddel előzte meg Vettelt.
A célegyenes végi féktávon ment le a menekülőútra. Leclerc autóját még mindig nem engedte vissza a pályára a Sauber, lehet, hogy már nem is fogják ma.
Hamilton 17 ezredre megközelítette Räikkönent és átvette Vetteltől a 2. helyet, Verstappen az 5.-re csusszant be. A holland 1 tizedre van az előtte álló Bottastól.
Végre összejött neki egy jó kör, 1:21.1-re szorította le a lécet és 270 ezredmásodperccel Räikkönen elé ugrott. Bottas szintén javított, növelte a különbséget Verstappennel szemben.
A Parabolicánál pördült ki a kavicságyba, és épphogy csak elkerülte a komolyabb találkozást a fallal. Azt mondja, a hátsó szárnyának véglapja megsérült, de örülhet, hogy ennyivel megúszta.
Egy 2005-ös felvételt játsszottak be, amin látszik, hogy Michael nagyon hasonló módon forgott meg a Parabolicánál, mint az előbb Vettel. Az ő Ferrarija azonban keményebben csapódott a korlátnak.
A Sauber teszteli, hogy rendben működik-e a DRS. Közben befejeződtek a sprintek, következnek a versenyszimulációk.
A szuperlágy keveréken kezdték meg a versenyszimulációt, Ricciardo a lágyat választotta hozzá.
Ez a pénteki nap unalmas része, a Sauberek és Vettel kivételével mindenki a pályán tartózkodik. Még negyedóra van a gyakorlásból.
Hogy mi és mennyire rongálódott meg rajta Vettel kicsúszásánál.
Már amennyiben nem számolunk az első percben balesetet szenvedő Ericssonnal. Vandoorne szokás szerint lassabb Alonsónál, a különbség több mint 3 tized közöttük.
10 perce maradt a felkészülésre, a szuperlágy gumin jelent meg újra.
A kései időmérő szimulációval a Force India párosa mögé kapaszkodott fel, Hülkenberget és Grosjeant megelőzve.
Christian Horner a Skynak azt mondta, eddig jól muzsikál a 'C spec' erőforrás Ricciardo autójában. A gyorsabbik autójukkal viszont így is több mint 3 tizeddel lassabbak a 4. helyet elfoglaló Bottasnál.
Räikkönen, Hamilton, Bottas és Verstappen már a lágy, Ricciardo a szuperlágy típust használja. Utóbbinál érthető az alternatív stratégia, hiszen a mezőny végéről fog rajtolni.
A Ferrari versenyzői, Vettel és Räikkönen végeztek az első két helyen, de Hamilton hátránya nem aggasztó, a finntől csak 17 ezreddel kapott ki. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan bővítjük a cikket az összefoglalóval, szombat reggel pedig jelentkezünk szokásos esélylatolgató elemzésünkkel.