Hamilton simán nyert, a Ferrari elszúrta Vettel versenyét
2018. szeptember 16. 13:55
Újabb győzelmével Lewis Hamilton tovább növelte előnyét a pontversenyben Sebastian Vettellel szemben. A Mercedes pilótája az élről kezdte a Szingapúri Nagydíjat, és csak a kerékcserék idejére engedte ki a kezéből a vezetést. Vettel a rajt után megelőzte Max Verstappent, de a Red Bull versenyzője a kerékcsere alkalmával vissza tudott érni a 2. helyre, amit meg is tartott.
Vettel nagyon korán kiállt a bokszba, ultralágy gumit kapott, mindenki más viszont lágyakra szavazott, így a német pilóta a verseny háromnegyedét visszafogott tempóval teljesítette. A leintés előtt Valtteri Bottas, Kimi Räikkönen és Daniel Ricciardo küzdött a 4. helyért, de előzés nem történt. A futamon több büntetést is kiosztottak ütközések és versenyszituációk miatt, de csupán Esteban Ocon esett ki, ő már a rajtnál összeakadt Sergio Pérezzel, ezért a Safety Car is pályára lépett.
A 2017-es Szingapúri Nagydíj kaotikusra sikeredett rajtjának emléke vélhetően élénken élt még Sebastian Vettelben, aki ennek ellenére már az első kanyarban megpróbálta kívülről körbeautózni Verstappent. Ez nem sikerült neki, az ötös kanyar utáni egyenesben azonban szélárnyékból kibújt, és elment a Red Bull mellett. Hátrébb a két Force India ütközött, Esteban Ocon a falban végezte, ami miatt pályára hajtott a biztonsági autó, éppen az után, hogy Vettel befejezte a manővert Verstappen ellen.
Az újraindítás után az élen maradt a Hamilton, Vettel, Verstappen sorrend,
a holland azonban rádión jelentette, a szombati nap után ismét nincs minden rendben az autójával, a váltó néha üresbe kapcsolt.
Pár körig megfagyott a sorrend az élen, a vezető hármas elkezdett elszakadni a Bottas, Räikkönen, Ricciardo bolytól. Hamilton is rádiózott, a hiperlágy gumijai elkezdték felmondani a szolgálatot, ám hogy Vettellel közölte ezt a Ferrari, a német pilóta azonnal rávágta, ő ezt nem hiszi el. Neki lett igaza, Hamilton hamarosan elkezdte szórni a gyorsabbnál gyorsabb köröket.
Vettel és a Ferrari a 14. körben reagált, feltették az ultralágy gumikat, de nem tudtak elévágni Hamiltonnak, aki egy körrel később jött, a lila oldalfalú gumik helyett azonban a lágy keveréket választotta.
Mint később kiderült, ez volt a jó stratégia, Vettel ugyanis hamar konstatálta, ezeken a gumikon nem bírja végig, ráadásul a 17. körben kereket cserélő Verstappen is visszaelőzte,
a holland is a lágy gumikat tetette fel.
Ezután gyakorlatilag unalmas vonatozássá változott a Szingapúri Nagydíj, legalábbis, ami az élmezőnyt illeti.
Hogy Vettellel mennyire rosszul döntött a Ferrari, azt Räikkönen cseréje is megmutatta, a finn 8 körrel később jött ki csapattársánál, mégis lágy gumikat kapott.
A legtovább az elejéből Daniel Ricciardo bírta, 27. körig óvta a hiperlágy gumikat, Vettelhez hasonlóan ő is ultralágyakat kapott, neki azonban jóval kevesebb kört kellett rajtuk teljesítenie.
Noha a reflektorok fényében jól látható szemerkélő eső is bekavarhatott volna, a folytatásban az izgalmakat az időjárás helyett a középmezőny szolgáltatta. Először Pérez és Szergej Szirotkin csatája torkollt ütközésbe, a Force India pilótáját annyira frusztrálta, hogy hosszú köröket töltött el beszorulva a Williams mögött, hogy amint az orosz mellé ért, ráhúzta a kormányt. Pérez bal hátsó defektet kapott, később pedig a felügyelők áthajtásos büntetéssel sújtották.
Nemcsak Pérezt büntették, hanem a kék zászlót figyelmen kívül hagyó Romain Grosjeant is, aki éppen Szirotkinnal harcolt, amikor a Verstappen előtt 5 másodperccel vezető Hamilton utolérte őket.
A páros olyannyira feltartotta a Mercedes pilótáját, hogy Verstappen hamar utolérte őt, a 10-es kanyar előtt pedig Hamiltonnak védekeznie is kellett a Red Bull-lal szemben.
Gyakorlatilag ez volt Hamilton egyetlen meleg pillanata a verseny során, ettől eltekintve kényelmesen autózott el a célig. Grosjean 5 másodperces büntetést kapott. Szirotkint ekkor még nem, később, Brendon Hartley leszorításáért azonban már szintén megbüntették, az ő idejéhez is hozzáadtak 5 másodpercet a leintés után.
A végére még a 4. helyért zajló csata tartogatott némi izgalmat, Räikkönen felzárkózott Bottasra, őket pedig Ricciardo érte utol az ultralágyakon. Előzés, de még csak előzési kísérlet sem történt, Ricciardo hamarosan inkább elkezdte óvni a gumijait és lemaradt.
Hamilton győzelmével 40 pontra növelte előnyét az összetettben Vettel előtt úgy, hogy már csak 6 futam van hátra. „Kemény futam volt, nagyszerű volt a rajtunk. A csapat egy pillanatra sem adta fel a belém és Valtteribe vetett bizalmát és hitét. Ez volt életem leghosszabb futama, egy áldás, áldott vagyok. Nem volt nagy szerencsém a forgalommal, Maxnak viszont igen.
A srácok előttem nem engedtek el, a szívem a torkomban dobogott, de amint sikerült előznöm, gázt adtam. A Ferrarik erősek voltak a hétvégén, nem tudom, hova lett a tempójuk a versenyre.”
Vettel a kerékcseréjétől kezdve a gumikra vigyázott, az elején még azt mondta, nem lesz képes rajtuk végigmenni, végül azonban addig óvta a kerekeit, amíg azok valahogy kibírták.
Több mint 40 kört teljesített az ultralágy gumikon, egy újabb cserével további helyeket vesztett volna, még kínosabbá téve a Ferrari hibás taktikáját.
„Alapvetően nem voltunk elég gyorsak, nem volt meg a tempónk a versenyen. Az elején próbáltunk agresszívak lenni, de ez nyilvánvalóan nem vált be. A [második] bokszkiállás nem jöhetett szóba, inkább próbáltam hazahozni az autót. Elsősorban a mai verseny jár a fejemben [nem a bajnoki cím], mert ilyen versenyzéssel nem volt esélyünk. A hétvége előtt azt mondtam, hogy csak saját magunk verhet meg minket, és ma nem hoztunk ki mindent a csomagunkból."
Verstappen szombaton azt mondta, egy jó rajttal lehet esélye a győzelemre, a verseny elején azonban még a második helyet is elveszítette, aminek visszaszerzése után igencsak boldog volt a csapatrádióban. „Nem volt rossz futam. Kár az első körért, a csapat azonban nagyszerű stratégiát dolgozott ki. A Safety Car mögött sok problémám volt, úgyhogy a második hely remek eredmény.”
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Szingapúri Nagydíj élő közvetítésében! Meglepő módon, most nem változik a rajtrács sorrendje az időmérő óta, de izgalmakban várhatóan így sem lesz hiány, hiszen az élmezőny sorrendje nem a várakozásoknak megfelelően alakult.
Valószínűleg két bokszkiállás lesz a versenyen és a Safety Car megjelenésétől függően változatosak is lehetnek a taktikák. Új hiperlágy gumi nem maradt az élmezőnynek, de ez nem is feltétlenül baj, mert valószínűleg nagyon rövid lesz az élettartama a futamon, Vettel és Räikkönen ezért is próbálta meg elkerülni, hogy ezekkel kelljen rajtolniuk.
Mivel még a Ferrarinál sem tudtak elég gyorsak lenni az ultralágy gumikkal a Q2-ben, az első 10 helyezett nem tudta a leggyorsabb (vegytiszta) taktikát választani a versenyre. Ez a Pirelli szerint a következő: Egy kiállás, rajt az ultralágyakkal az első 24 körre, majd lágy a célig. A gyártó szerint az sem sokkal lassabb, ha hiperlággyal mennek 13 kört, aztán lággyal a leintésig.
Majdnem olyan gyorsnak tartják a két kiállást is, ekkor hiperlággyal csak 11 kört kell menni, majd jöhet két, egyenként 25 körös etap az ultralágyakkal.
A Renault módosított a motorvezérlő szoftveren az időmérő után, Max Verstappen autója azonban még mindig aggodalmat okoz, árulta el Adrian Newey, a Red Bull technikai igazgatója a Sky Sportsnak.
Sebastian Vettel viszont tegnap elmondta, az időmérő előtt az ő autójával nem volt semmi baj, csak ellenőrzések miatt szedték le róla a padlólemezt.
Nélkülük nem lenne ma és máskor sem verseny: A Szingapúri Nagydíj előtt az FIA képviselői köszönetet mondtak a pályán szolgálatot teljesítő sportbíróknak.
Látványos animáción látható a pontok idei alakulása az élmezőnyben. Vajon Hamilton tudja növelni az előnyét vagy Vettel újra elkezd felzárkózni?
A Safety Car légkondícionálójából víz került az aszfaltra Max Verstappen előtt. A Red Bull szerelői elkezdték felszárítani, de a holland pilóta a Sky Sportsnak azt mondta, ez van, de nem kellemes a látvány.
Az orosz pilóta a szezon egyik leginkább megterhelő versenyét víz nélkül teljesíti majd. Charles Leclerc is így szokott tenni, most viszont kért vízpalackot az autójába.
A hőmérsékletek ezúttal is magasak, ahogy a páratartalom is. Az év egyik, ha nem a leghosszabb versenye jöhet.
Az F1-es mobilapplikáció legújabb frissítésével lebutították az élő időmérést, hogy a felületesebb szurkolók is tudják használni. Ők valószínűleg nem fogják, a keménymag viszont kiborult, mert kevesebb információt látni rajta. Az F1 ügyfélszolgálata azt ígérte, nagyon komolyan veszik a panaszokat. Az androidos app korábbi verziója egyelőre megfelelően működik.
A 2008-as első verseny óta minden alkalommal pályára lépett Szingapúrban a Safety Car. Ez ma is várható.
Toto Wolff a Sky Sportsnak megemlítette, hogy ez a verseny Max Verstappen legjobb esélye, hogy nyerjen még az idén, így Vettel mellett őt sem lehet leírni a Szingapúri Nagydíjon. A Ferrari csapatfőnöke nem nyilatkozott a verseny előtt.
A 11-14. helyezett Alonso, Sainz, Leclerc, Ericsson, a 16. helyezett Magnussen, a 18-19. helyezett Vandoorne és Szirotkin választott ultralágy gumit. Stroll az utolsó helyről lággyal kezd.
A kérdés csak az, hogy a német pilóta még azelőtt tudott-e előzni, hogy Esteban Ocon balesete miatt beküldték a Safety Cart. A visszajátszás szerint Ocont csapattársa, Sergio Pérez lökte a falra.
A Sky Sports szerint Vettel még időben megelőzte Verstappent. Vizsgálják Pérez és Ocon balesetét, Pérez már magyarázkodik a rádión.
Hamilton simán eljött a pole pozícióból, Vettel viszont már az 1-es kanyarnál támadni tudta Verstappent. A fékút során már előrébb is járt a Red Bullnál, de tudta, hogy ott még nem tud majd előzni, ezért visszavett, és később, erőből elment a Red Bull mellett.
"Sergio nagyon csúnyán nekem jött" - kesergett a francia versenyző a rádión. A visszajátszás szerint Szirotkin közben az első szárnyával összeszedett valamilyen törmeléket, ezért kiállt a bokszba és lágy gumikra váltott.
Még az újraindítás előtt szólt a rádióján, hogy az autója ismét üresbe kapcsolgat, ahogy tegnap is tette. Az 5. körben végre indul az igazi verseny, Hamilton gond nélkül eljön, Vettel is lerázta Verstappent.
A Mercedes pilótája 1:48.052-vel a leggyorsabb volt, de Vettel még mindig csak 1 másodpercre van tőle, Verstappen pedig csak 1,8-ra. Egyelőre egy nagy vonatot alkot a mezőny.
A német pilóta abszolút legjobb 3-as szektort futott, de 1 másodpercre van Hamiltontól, de Verstappen is csak 0,7-re van tőle. Lehet használni a DRS-t.
Továbbra is nagyon szoros a verseny, hiszen az első 6 pilótát mindössze 5,5 másodperc választja el egymástól, de a pálya jellegéből is adódóan, egyelőre senki sem támadja nagyon a másikat. Vettelé a leggyorsabb kör 1:47.397-tel, de mindenki arra vár, hogy meddig bírják a gumik az első etapban.
Lélegzetvélnyi előnyhöz jutott az élen álló pilóta azzal, hogy 1:46.746-tal ismét az övé lett a leggyorsabb kör. Ezzel 1,3 másodpercre nőtt az előnye, de Vettel nem ereszti, pillanatokon belül visszament 1 másodperc alá.
A rádión a mérnöke türelemre inti, mert hosszú még a verseny. Érdekes a helyzet, mert lassan jön a bokszkiállások ideje, de az utolsó helyezett Szirotkin még csak 33 másodpercre van Hamiltontól.
Hamilton tempója egyelőre nem elég jó ahhoz, hogy védje magát az elévágástól, bár most gyorsulni kezdett, és Verstappen lemaradt 3 másodpercre. Vettel 1,6-ra van. Ő a mérnökével arról diskurál, hogy szerinte Hamilton félrevezetheti őket azzal, hogy a rádión a gumikra panaszkodik.
1:45.502-vel Hamiltoné a leggyorsabb kör, az előnye 2 másodpercre nőtt.
A brit pilóta eddig visszafogta a tempót, most az 1:45.502 után 1:44.929-re gyorsult és 2,1 másodpercre növelte az előnyét Vettellel szemben. A szerelői egyelőre még nem pakolnak, de nemsokára jöhet a bokszkiállás. Szirotkin 43,7 másodpercre van tőle az utolsó helyen.
A bokszkiálláshoz a 60 km/h-s sebességhatár miatt itt legalább 27 másodperc kell. A 8. helyezett Grosjean most 30,3 másodpercre van Hamiltontól, viszont előtte Pérez csak 22-re. Ott van egy kis rés.
Ultralágy gumikat kapott és visszaért Grosjean elé a 7. helyre. Hamilton közben rögtön 1:44.403-ra gyorsult, kérdés, hogy meddig maradnak kint az élmezőny tagjai.
A Mercedes lágy gumikat szerel Hamilton autójára, a brit pilóta visszajön Vettel elé, és szinte biztosan végig akar majd menni további kerékcsere nélkül. Jó eséllyel tönkretették a Ferrari taktikáját.
Egyelőre nem jött be a Ferrari húzása, Vettel hátránya 5 másodperc Hamilton mögött, ráadásul a brit pilóta a pályán elfoglalt pozíció terén is jobban áll nála.
A Mercedeshez hasonlóan a Red Bull is lágy gumikra szavazott, ők sem akarnak már még egyszer kijönni. Verstappen ráadásul visszaelőzte Vettelt, így a német pilóta duplán rosszul járt a bokszkiállás során.
A német pilóta kijelentette, hogy a gumik nem fogják végig bírni az autóján. Ez nagyon rossz hír a számára, mert Hamilton és Verstappen előtte megy, és a lágyakkal valószínűleg ők már nem állnak majd ki többször. Még a 3. helye is veszélyben lehet, de ha jön egy újabb Safety Car, akár még a maga javára is fordíthatja a helyzetet.
Vettel 20 másodpercre van az élen álló Räikkönen mögött. Verstappent megdicsérték az első etapja miatt, a finn pilótától pedig azt kérdezték, milyenek a gumik. Azt felelte, még jók, de bármikor feladhatják. A Sky Sports szerint Räikkönen feladata lesz feltartani a mezőnyt, de ez egyelőre nem látszik. Ricciardo 2, Hamilton 11 másodpercre van tőle.
Ez felfogható egyfajta beismerésnek is, Vettellel ellentétben Räikkönen autójára lágy gumikat szereltek (nem volt tiszta kerékcsere), és visszajött a 6. helyre, Bottas mögé, 8 másodperccel Vettel mögött. A német pilótának valahogy ki kellene autóznia 20 másodpercet. Ez nincs benne a versenyben.
Minden várakozásra rácáfolva, Ricciardo autóján még mindig bírják az ultralágy gumik, bár Hamilton és Verstappen természetesen közelít hozzá.
A közvetítésben még semmilyen jelét nem látni, de a reflektorok fényében látható, hogy esik az eső. Ennek 10%-os esélyt adtak csak a verseny előtt. Anthony Davidson, a Sky Sports szakértője is megerősítette, hogy esik. A Red Bull azt mondta Daniel Ricciardónak, hogy csak szemerkélést várnak.
A Ferrari 2019-es pilótája egyelőre egy Sauberrel előzte meg Gasly-t, aki csúnyán el is fékezte magát. Ő még mindig a rajtnál felrakott hiperlágy gumikat használta, amit utána rögtön le is cseréltek.
A Red Bull pilótája ultralágy gumikat kap, Vettellel ellentétben ő ezzel végig tud majd menni. A 6. helyre jön vissza, 10 másodperccel megy Räikkönen és 16-tal Vettel mögött.
A Force India pilótája körök óta beragadt Szergej Szirotkin mögé, aki még a verseny elején, a Safety Car alatt lágy gumikra váltott. Pérez először a csapatára morgott a forgalom miatt, aztán Charlie Whitingot szólította meg, Szirotkin védekezését kifogásolva.
A mexikói pilóta nem tudja megelőzni Szirotkint, Pérez mérnöke viszont azt mondta versenyzőjének, hogy Whiting szerint közelebb kell kerülnie ahhoz, hogy a Williams pilótáját bármiért is vizsgálni lehessen.
Így alakultak közben a helyezések az első 30 kör során:
A Mercedes pilótája megszabadult Vetteltől, Verstappen előtt 5 másodperc az előnye és lényegében egyforma köröket autóznak. Vettel 8,8-ra van az Ezüstnyíltól.
Kemény csatát vívtak, majd Pérez egyszer csak ráhúzta a kormányt Szirotkinra, valószínűleg így próbálta móresre tanítani ellenfelét. Szirotkin autója is sérülhetett, Hülkenberg remek manőverrel megelőzte őt, és feljött a 13. helyre.
Vettel azt mondta, hogy a gumik most következetesen viselkednek, mérnöke szerint a C tervet használják. Ricciardo 1:43.853-mal új leggyorsabb kört futott, Pérezt a verseny során másodszor is vizsgálják a sportfelügyelők.
Hirtelen izgalmas lett a csata az 1. helyért, mert Grosjean támadja Szirotkint, Hamilton pedig nagyon beragadt mögéjük, Verstappen hirtelen támadni is tudta őt. Később a Mercedes ismét meg tudott lógni, mert Grosjean feltartotta Verstappent is.
Vizsgálják Szirotkint és Grosjeant, mert nem engedelmeskedtek a kék zászlóknak. Hamilton őrültnek nevezte őket a rádión.
A mexikói pilóta ismét utolérte orosz ellenfelét, most meg is előzte, nem sokkal azután, hogy áthajtásos büntetést kapott a korábbi baleset okozásáért. Pérez ezt a kör végén le is töltötte.
A brit pilóta ismét 3,4 másodpercre növelte az előnyét, Vettel 7,4-re van tőle. A középmezőnyben közben érdekes gumiválasztásokat lehet megfigyelni: Leclerc, Hartley és Magnussen hiperlágy gumikat kapott az autójára.
A Red Bull pilótája 1:43.652-re gyorsult, kezdi utolérni Räikkönent. Közben Sainz és Ericsson szép csatát vív a 8. helyért, Grosjeant pedig 5 másodperces időbüntetéssel sújtották Hamilton akadályozása miatt.
A McLaren pilótája 1:43.518-at ért el, lágy gumikkal. Szirotkin közben legutóbb Hartley-t szorította le, hiába nem állt ki a Safety Car óta, már megint csak Pérez van mögötte a sorban (de a mexikói pilóta simán elment mellette).
Szirotkin 5 másodperces időbüntetést kapott Hartley leszorítása miatt, ezt a bokszkiállása során le is töltötte, az utolsó helyen lágy gumikkal folytatja.
Nagyon rossz lapot húzott a Ferrari az ultralágy gumikkal, Vettel lényegében a senki földjén halad a 3. helyen. 11 kör van hátra, most már úgy tűnik, megpróbálnak végigmenni újabb kerékcsere nélkül. Vagy csak fohászkodnak a Safety Carhoz.
A Red Bull versenyzője még mindig Räikkönent üldözi, 1:43.335-tel, 1,4 másodpercre van a Ferrari mögött.
A finn pilótának azonban azt mondta a mérnöke, hogy egyelőre figyelmen kívül hagyhatja a jelzést. Kezdi utolérni Bottast, de Ricciardo is közelít hozzá.
Az alternatív boksztaktikák miatt érdekes eredmények jönnek, most éppen Kevin Magnussené a leggyorsabb kör 1:41.905-tel, a Haas-Ferrari volánja mögött. Räikkönen közben próbál Bottas mögött igyekezni, ezzel Ricciardótól menekülni, de támadás ebből még nem jött össze.
Ricciardo kissé lemaradt Räikkönen mögött, de a finn pilóta sem tudja támadni csapattársát.
A finn pilóta többször is kék zászlókat követelt, tűrhetetlennek nevezte, hogy feltartják a lassabb autók. Így is simán halad Räikkönen előtt.
A német pilóta annyira próbálja dédelgetni a verseny elején felrakott ultralágy gumikat, hogy már 25 másodpercre van Verstappentől. Bottas miatt nem kell aggódnia, 12 másodperc az előnye még így is.
A rajtbaleset, az elrontott taktika, Szirotkin és a büntetés miatt csak a 17. helyen halad, de lelkesen üldözi a 16. helyezett Hartley-t.
A Mercedes pilótája tovább növelte az előnyét a világbajnoki pontversenyben és fontos győzelmet szerzett egy olyan pályán, ahol a 3. helyezett Vettelt és a Ferrarit esélyesebbnek tartották. A dobogó 2. fokára Verstappen állhat fel.
Ezzel most köszönjük megtisztelő figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és további hírekkel!