Vettel újabb drámája után Hamilton a vb-cím közelében
2018. október 07. 06:56
Lewis Hamilton zsinórban a negyedik győzelmét érte el a 2018-as szezon során a Japán Nagydíj megnyerésével, ezzel helyzetbe hozta magát ahhoz, hogy már a következő, USA Nagydíjon megnyerje az idei világbajnokságot. Hamilton mögött végig Valtteri Bottas autózott, akit az utolsó körökben Max Verstappen veszélyeztetett, de a holland pilóta nem tudott komolyan támadni.
Verstappen a verseny elején összeakadt Kimi Räikkönennel és Sebastian Vettellel is, a német pilóta húzta a rövidebbet, visszaesett a mezőny végére, és sérült autóval csak a 6. helyre ért oda a középmezőnyből felzárkózó Daniel Ricciardo és Räikkönen mögött. Nagy csata folyt a további pontszerző helyekért Sergio Pérez, Romain Grosjean, Esteban Ocon és Carlos Sainz között.
A rajtot még megúszta sértetlenül a mezőny, Vettel a nyolcadik helyről indulva mindkét Toro Rossót lehagyta, majd az első körben Romain Grosjean mellett is elment egy kockázatos manőverrel. A két Mercedes eközben mintaszerűen jött el, Hamilton megtartotta a vezetést Bottas előtt. A csetepaté az első kör végén kezdődött,
Verstappen elfékezte a sikánt, lehetőséget adva Räikkönennek a támadásra, a finn a külső íven próbálkozott, a holland azonban leszorította a pályáról, amitől megsérült a Ferrari bal oldala.
Vettel kihasználta csapattársa balszerencséjét és elment mellette a célegyenesre fordulva. Verstappen rövidesen öt másodperces büntetést kapott a manőverért, amit későbbi kiállása alatt le is töltött, de nem veszített pozíciót vele.
A második körben jött a nagyobb csattanás, Charles Leclerc próbálta a célegyenesben megelőzni Kevin Magnussent, utóbbi azonban az utolsó pillanatban berántotta az autóját a szélárnyékből kibújó Sauber útjába, amitől az nekiment. A dán pilóta húzta a rövidebbet, egy teljes kört kellett megtennie bal hátsó defekttel.
Rengeteg törmelék került a pályára a Haasról, a versenyigazgató ezért pályára küldte a Safety Cart,
hogy a pályamunkások biztonságosan eltakaríthassák azokat.
Az újraindításnál Hamilton, Bottas, Verstappen, Vettel, Räikkönen volt a sorrend az elején, Vettel pedig rögtön az első körben megpróbálta megelőzni a Red Bull hollandját, aki mellé a Spoon kanyarban vetődött be.
Verstappen nem engedett, és befordult, aminek ütközés és Vettel megpördülése lett a vége. Mindkettejüknek megsérült az autója, de Vettel húzta a rövidebbet, visszaesett a 19. helyre,
míg Verstappen folytatni tudta a harmadik pozícióban. A felügyelők vizsgálták az esetet, de később egyiküket sem büntették.
Ez volt az a pont, amikor lényegében eldőlt a 2018-as világbajnoki cím sorsa,
Vettel sérült autóval, távol a pontszerzéstől, egy teljes bokszkiállásnyi hátrányban volt a pontversenyben 50 ponttal vezető Hamiltonnal szemben.
A folytatásban Vettel felzárkózása és a középmezőnyben dúló csaták jelentettek szórakozást. Utóbbiból volt bőven a rajttól kezdve, Fernando Alonso és Lance Stroll például mindketten 5 másodperces büntetést kaptak, Stroll azért, mert leszorította a spanyolt, Alonso pedig azért, amiért ezután a sikánon totálisan átvágva előnyt szerzett. A biztonsági autós újraindításnál a két Sauber akadt össze, Marcus Ericsson hátulról nekiment Leclerc-nek, tovább nehezítve a monacói versenyző napját, aki a futam későbbi részében műszaki hiba miatt kiállni kényszerült.
A kerékcserék nem hoztak nagy izgalmat, a két Mercedes a lágy-közepes taktikával teljesítette a versenyt, míg a két Ferrari szuperlágy-lágy keverékekkel ment végig. Hamilton magabiztos távolságban autózott végig csapattársa előtt, az egyetlen, ami miatt aggódhatott, az Orosz Nagydíjhoz hasonló apró motorgondjai voltak. A verseny végére a Ferrarikhoz hasonlóan szuperlággyal rajtoló, majd a futamot lágyon befejező
Verstappen felzárkózott Bottasra, többször DRS-távolságon belülre is került a Mercedes versenyzőjéhez, valós esélye azonban egyszer sem adódott az előzésre.
Vettel a mezőny végéről a hatodik helyig tudott előrejönni, Räikkönen azonban már 40 másodpercre volt tőle, mire mindenki átvágta magát a mezőnyön a kerékcseréje után. A négyszeres világbajnok 19 másodpercre dolgozta le a hátrányát a verseny végére. Verstappen mögött a negyedik helyen a 15. pozícióból rajtoló Daniel Ricciardo ért célba. Az ausztrálnak viszonylag sima versenye volt, az első körökben előzött pár szépet, utána pedig a kerékcserékkel megelőzte Räikkönent is.
Lewis Hamilton előnye 67 pontra nőtt Vettel előtt a világbajnoki címért folyó küzdelemben,
a Mercedes világbajnokának ennél nem is lehetett volna simább versenye, volt ideje élvezni a szuzukai aszfaltcsíkot. „Imádtam – kommentálta Hamilton a versenyt az autóból kiszállva. – Az egész hétvégén hihetetlenül erős csapat voltunk, nagyszerű ez a kettős győzelem a Mercedesnek, és igazán megmutatja, mire vagyunk képesek. Ez a legjobb pálya világon, nem tudom, miért nem csinálnak már ilyen pályákat.”
„Nagyon-nagyon régóta versenyzem már, de ugyanannyira boldoggá tesz, mint bármikor – tette hozzá.
Olyan érzés most, mintha először nyertem volna. Egyre erősebbé váltunk az év során és Austin általában kedvező a számunkra,
alig várom, hogy szabadjára engedjük ezt a fenevadat” – utalt az autójára.
Verstappent természetesen két ütközéséről kérdezték.
A Red Bull pilótája már a verseny közben hangot adott annak, hogy szerinte nevetséges volt büntetést adni neki a Räikkönennel történt ütközésért.
„Kimi rossz ívet választott a sikánnál, és kissé összeértünk. Szerintem nagyon röhejes ezért 5 másodperces [büntetést] adni – morgott. – Amikor összeértünk Sebastiannal... nos, abban a kanyarban nem lehet előzni. Még helyet is hagytam neki, de alulkormányzottá vált az autója, és nekiment az enyémnek. Kár érte, de örülök, hogy a dobogón lehetek.”
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Japán Nagydíj élő közvetítésében! A szuzukai a szezon egyik legjobb pályája, és bár nehéz előzni, ma remélhetőleg a verseny is izgalmas lesz. Az időmérő kissé megkeverte a kártyákat.
A rajtnál használatos abroncs várhatóan csak a kerékcsere időpontját befolyásolja majd.
Az előrejelzéseknek megfelelően mára kitisztult az égbolt és ezúttal már nem fenyeget az eső Szuzukában.
A német pilóta átült a vezetői ülésbe a versenyzői parádén.
A versenyek kicsit több, mint harmadán lépett pályára a biztonsági autó, ettől függetlenül azonban nem kizárható a megjelenése, mert általában közel vannak a falak és sok a kavicsos bukótér is.
Bottasnak nem maradt a szuperlágy keverékből, de erre valószínűleg nem is lesz szüksége.
Ritkán látni ilyesmit egy világszerte figyelemmel kísért sporteseményen, a gyerekek a helyi közönséget ia elvarázsolták.
Ted Kravitz, a Sky Sports riportere szerint a Toro Rosso az FIA engedélyét kérte, hogy extra hűtőnyílásokat vágjanak az autóra, mivel ma sokkal melegebb van a tegnapi helyzethez képest. Toto Wolff saját kézzel méri az aszfalt hőmérsékletét a rajtrácson.
A Sky Sports kommentátora, David Croft szerint Szuzukában még sohasem nyertek a második sorból rajtoló pilóták. Ez rossz hír Max Verstappennek és Kimi Räikkönennek, bár a holland pilóta valószínűleg annak is örülne, ha az előző két évhez hasonlóan ismét a 2. helyen intenék le.
Lággyal rajtol: Hamilton, Bottas, Grosjean, Leclerc, Magnussen, Sainz, Stroll, Ricciardo, Szirotkin, Alonso, Vandoorne, Ericsson
Szuperlággyal rajtol: Verstappen, Räikkönen, Hartley, Gasly, Vettel, Pérez, Ocon
Közepessel rajtol: Hülkenberg
Mindenki el tudott jönni a rajtrácsról, nemsokára indul a Japán Nagydíj!
Simán eljött a mezőny a rajttól, nem volt baleset. Az első négy helyezettje változatlan, Vettel két határozott előzéssel feljött az 5. helyre.
A német pilóta előtt Verstappen és Räikkönen csatázott, mivel Verstappen elfékezte magát a sikánnál, majd kiszorította Räikkönent a pályáról. Ezért büntetés várható.
Verstappen egyelőre a 3. helyezett, Vettel a 4. helyen halad, de 4,4 másodpercre vannak Hamiltontól.
A dán pilóta defektet kapott, miután Leclerc nekiment a célegyenesben. A Haas versenyzője túl későn próbálta védeni a helyét, most ráfázott az agresszív versenyzésre.
Közben 1:34.467-tel a leggyorsabb kört Hamilton futotta, Verstappen nagyon kezd lemaradni, már 8,7 másodperc a hátránya.
Magnussen autójáról rengeteg törmelék hullik lényegében az egész pályára.
Ez biztosan a pályára hulló törmelék miatt van, konkrétan nagyobb gumidarabok is hevernek a pályán és annak szélén. Magnussen és Leclerc ütközését is vizsgálják a sportfelügyelők.
A holland pilóta 5 másodperces időbüntetést kapott, ezzel egyelőre Vettel előtt marad a pályán, de a kerékcseréjét csak 5 másodperces várakozás után kezdhetik majd meg. Ez Vettel szempontjából kellemetlen, mert így mindenképpen előznie kell.
A Red Bull pilótájának elmondták, hogy megbüntették, mert elhagyta a pályát, és nem biztonságosan tért vissza, szerinte Räikkönennek nem kellett volna kívülről támadni, várhatott volna a célegyenesig.
Vettel megcsúszott a célegyenesre vezető kanyarban, így esélye sem volt támadni Verstappent. Ricciardo közben feljött a 10. helyre, vizsgálják Alonsót és Szirotkint a pálya levágása miatt.
Ha volt eddig még valamennyi esélye a világbajnoki címre, akkor az most biztosan elszállt. A Spoon kanyarban támadta Verstappent, de a holland pilóta nem engedett és Vettel húzta a rövidebbet.
Sérült a Ferrari, Vettel azonban nem ment ki a bokszba, a 18. helyen folytatja a versenyt. A visszajátszás szerint Ericsson is nekiment Leclerc-nek még az újraindítás előtt. Hamiltoné a leggyorsabb kör.
A brit pilóta 2,7 másodperccel vezet Bottas előtt, Vettel beragadt a 18. helyen Ericsson mögé és 28 másodperccel megy Hamilton mögött.
Kívülről nem igazán érthető, hogy a Ferrari miért hagyja a pályán sérült autóval Vettelt a forgalomban, ha egy bokszkiállással szabad pályára térhetne vissza, a mostaninál jobb állapotú autóval. Egyelőre a 16. helyen halad, 30 másodperccel Hamilton mögött.
Az ausztrál pilóta lesipuskásként 11 helyet javított eddig és ha levonjuk Verstappen büntetését, akkor csak 10 másodpercre van Verstappen mögött. Közöttük még Räikkönen halad.
Artikulálatlanul, káromkodva panaszkodik az autójára, valószínűleg a gumikkal van gondja. Vettel autója közben úgy tűnik, a jobb oldalán alaposan megsérült, amikor Verstappennel ütközött.
A brit pilóta arra panaszkodott, hogy néha dadog a motorja, de a mérnöke nem tűnt nyugtalannak. Hamilton 3,4 másodpercre növelte az előnyét, Verstappen 5,9-re, Räikkönen 11,8-ra van tőle.
Nagyon csúszkált már a Ferrari és Ricciardo is lendületesen közeledett hozzá. A finn pilóta lága gumikat kapott, és a 10. helyre jött vissza, még így is Vettel előtt van.
Csúszkál a Ferrari a kanyarokban, lehet, hogy a sérülések miatti tapadásvesztés következtében. Alonso a hídon még tudta tartani Vettelt, a sikánnál is az útját állta, a célegyenesben viszont a DRS ellen nem tudott védekezni. A német pilóta a 12. helyezett, Räikkönen megelőzte Sainzot és Ocont támadja.
Először Sainz-ot, majd Ocont is megelőzte, ezzel azonban fél másodpercet veszít körönként Ricciardóhoz képest, így a Red Bull pilótája meglepheti majd őt a kerékcseréje során.
Az ausztrál pilóta legutóbb 8 tizeddel gyorsabb volt Verstappennél, a hátránya 8 másodperc, de Verstappen kap még egy 5 másodperces büntetést. Ha kicsit siet, a kerékcserénél akár helyet is cserélhetnek.
A holland pilóta a büntetésével együtt éppen visszaért Räikkönen elé, Alonso és Stroll is ötmásodperces büntetést kapott a pálya levágásáért és baleset okozásáért.
A Mercedesnél rutinszerű kerékcserét hajtottak végre, közben kihívták Ricciardót is, aki Verstappen mögé ért vissza, a különbség 2,2 másodperc. Räikkönent viszont megelőzte.
Vettelt nem büntették meg azért, mert a verseny elején nekiment Verstappennek.
A Mercedes pilótája a kiállás után azt mondta, nem tapad úgy az autója, ahogy azt ő szeretné, de mérnöke szerint ez majd elmúlik. A Red Bull közben eltérő gumitaktikákkal próbálkozik, Verstappen az élmezőnyben egyedüliként lágy gumikat kapott, a többiek közepes keverékkel mennek.
Az autóján komolyabb javítást nem végeztek el, a sérültnek tűnő első szárnyat sem cserélték le. Lágy gumikat kapott, a 16. helyre jött vissza.
A német pilóta Ericssont és Szirotkint is megelőzte, most pedig egy kemény hármas csata mögé érkezett. A 7. helyezett Grosjean éppen Leclerc és Ocon elé ért vissza a bokszból, összetorlódtak, a német pilóta viszont rajtuk is átfűzte már magát, így ismét a 9. helyezett.
A verseny alakulását elnézve, még Grosjean megelőzésére van esélye, így a 6. helyen érhet majd célba. Nagy kérdés, hogy az abroncsai kibírják-e, most a leggyorsabb kört futotta 1:33.243-mal.
A verseny kétharmada alatt visszajutott oda, ahol az 1. körben tartott, a hátránya viszont 60 másodperc Hamilton mögött.
Az ausztrál pilóta a 3. helyre hajt Max Verstappen ellen, a holland pilóta viszont 0,7 másodperccel meglógott tőle a bokszkiállás óta. Lehet, hogy a verseny végén beválnak Ricciardo közepes keverékű abroncsai?
Alonso közben feljött a 2. helyre az F1-ben megtett körök száma terén, már csak Michael Schumacher ment nála többet.
Räikkönen és Vettel is fennakadt Verstappen autóján, még a verseny elején, mindkét Ferrariról letört az oldaldobozra szerelt légterelő, de az eltérő oldalakon.
A lekörözések közben Verstappen lerázta Ricciardót és üldözőbe vette Bottast, a különbség mindössze 1,6 másodperc a 2-3. helyezett versenyző között.
Leclerc közben kicsúszott a kavicságyba, majd félre is állt a Sauberrel, nem sokkal a második kerékcseréje után. A Degner 1-ben szállt el, a rádión azt mondta, valami eltört az autóján.
Ki kell húzni az autóját a pálya széléről, szerencsére Leclerc pont egy megnyitásnál állt meg, de a sportbírók egyelőre tanácstalanul tologatják az autót.
A Mercedes szerelői kimentek a szerelőállásba, lehet, hogy csak megpróbálták tőrbe csalni a Red Bullt. Ez nem jött be, senki sem állt ki kereket cserélni.
Éppen Alonsót készültek lekörözni, amikor Bottas alaposan elfékezte magát a hajtűben, Verstappen egy pillanatra nagyon közel került hozzá, de a különbség nem sokkal később ismét 1,3 másodpercre nőtt.
Alonso közben morog, mert 4 másodpercet vesztett azzal, hogy Bottas lekörözte őt.
Ricciardo szerint az újraindítás óta a bal első abroncsának tapadása nem túl jó, mérnöke szerint Räikkönen is küszködik a közepes keverékű gumikkal. Úgy tűnik, most a lágy gumi volt a jobb választás.
Ez nem meglepő, mivel sérült az autója. A kerékcseréje után is nőtt a különbség, kb. 60-ról 67 másodpercre.
Bottas közben elfékezte magát és levágta a sikánt, büntetni nem fogják érte, de az abroncsainak nem tett jót. Verstappen még mindig közel van hozzá, de nem csatáznak egymással.
Most nagyon figyelnie kell, mert lekörözés a feladata, de így is 10 másodperc fölötti az előnye a 2. helyezett Bottashoz képest. Ma nem kérdés, hogy melyik Mercedes pilótája szerepelt jobban.
Már várható volt, nem múlik el verseny úgy, hogy ne ócsárolná a Renault-t. Most azt mondta, hihetetlen, mennyire rossz a motorja.
A brit pilóta 1:32.785-tel a leggyorsabb kört futotta, pedig erre már nincs szüksége, 13,2 másodperccel vezet Bottas előtt, és halad a győzelem felé.
Vettel az utolsó két körben még elvette tőle a leggyorsabb kört 1:32.670-nel és 1:32.318-cal, de Hamilton győzelmére ma senki sem volt veszélyes. Bottas behozta a Mercedest Verstappen előtt, Ricciardo szenzációs felzárkózással a 4. lett a két betliző Ferrarit, Räikkönent és Vettelt megelőzve. Pérez, Grosjean, Ocon, Sainz a pontszerzők további sorrendje.
Köszönjük szépen a figyelmet, nemsokára jövünk az összefoglalóval és további hírekkel!