Kvjat, Ricciardo és Räikkönen PR-körökkel verte Vettelt
2019. február 20. 08:48
A 2019-es előszezoni tesztelés harmadik napját nem a Scuderia Ferrari, hanem a Red Bull tékozló fiúja, a Toro Rossóhoz visszatérő Danyiil Kvjat zárta az élen. Az utolsó percekig úgy tűnt, hogy a Ferrari-motorok sikersorozata nem szakadt meg, hiszen délelőtt óta Kimi Räikkönen volt a leggyorsabb, de végül az orosz „torpedó” és Daniel Ricciardo is megelőzte őt.
Kvjat és Räikkönen a leglágyabb, C5-ös gumikat használta a leggyorsabb köréhez, Ricciardo délelőtti váltótársához, Nico Hülkenberghez hasonlóan „csak” C4-est kapott, a 4. helyezett Sebastian Vettel pedig a sárga C3-assal érte el a mai legjobb eredményét, ami a hűvös aszfalt miatt elmaradt a Ferrari korábbi legjobbjaitól.
Ahogy ez lenni szokott, a délután során a csapatok többsége sokáig nem a legjobb körök teljesítésére hajtott, így Nico Hülkenberg úgy is tartotta a helyét az élmezőnyben, hogy a Renault-n nem használta a DRS-t, mégis 1:18.8-as köridőt tudott elérni. E kompromisszumtól az ebédszünetben megszabadultak, Ricciardo már bevethette a légellenállást csökkentő eszközt.
A Mercedest továbbra sem érdeklik a köridők, az Ezüstnyíl mindkét pilótával látványosan lassú,
ez azonban aligha az autó vagy a versenyzők hibája, a világbajnoki címvédő istálló az „élmezőnytől” teljesen eltérő programokat bonyolít, hosszú etapokat futnak a C2-es abroncsokkal, és az Instagramon is megüzenték a rajongóiknak, hogy a melbourne-i időmérő előtt nem foglalkoztatják őket a köridők.
Valtteri Bottas délelőtt 88 kört tett meg, látványos aerodinamikai mérőkeretekkel kezdte a napot, a délelőtti műszak tagjai között az utolsó is lett, és Lewis Hamilton sem hajszolta a Mercedest. Szokatlan az Ezüstnyilat a köridőtáblázat alsóházában látni, de semmilyen jel nem utal arra, hogy a Mercedesnek aggódnia kellene.
„Az autó hasonló érzetet kelt, mint a tavalyi, ebből a szempontból nincs nagy különbség – nyilatkozta Hamilton a délutáni etapja előtt. – A leszorítóerő kicsit gyengébb a korábbiaknál, erre számítottunk, és van néhány új jellegzetesség az autó kapcsán, amiről idővel majd kiderül, hogy jobbak lettek-e vagy sem” – ködösített az ötszörös világbajnok.
Nehézkesen indult a Red Bull és a McLaren napja, Max Verstappen sokáig csak aerodinamikai méréseket végzett jelöletlen gumikon, Carlos Sainz pedig majd’ 2 és fél óráig a bokszban rostokolt.
A Honda motorral szerelt autók körszáma a nap során nem állt kifejezetten jól, de délután összekapták magukat, és a Red Bull-Toro Rosso duó végül ma is 200 kör fölött zárt.
„Csak magunkkal foglalkozunk, mindig amikor az ember fejleszt valamin, egyes dolgok működnek, mások nem, eddig eléggé boldog vagyok, majd meglátjuk, mi lesz Melbourne-ben" – összegzett Verstappen.
Sainz hivatalosan az autó éjszakai átállítása miatt volt kénytelen várakozni a sorára, majd az ebédszünet előtt látványosan kirepült a pályáról. A spanyol pilóta szerencséjére a kavicságyból vissza tudott evickélni, így miatta nem volt szükség a piros zászlókra, a Haas azonban hármat is okozott.
Először a délelőttös Pietro Fittipaldi, aztán röviddel az ebédszünet után, és a leintés előtt Romain Grosjean alatt is megállt az autó a pályán, részben ennek is betudható, hogy ketten együtt is alig mentek többet a szintén sokat várakozó Sergio Péreznél. A mexikói pilóta elárulta, kevés a tartalék alkatrészük, ezért spórolnak a kilométerekkel, Melbourne-re várnak komolyabb fejlesztéseket.
A Haas be is jelentette, hogy csütörtökön reggel a francia pilóta ülhet majd autóba, mert a gyújtás hibája miatt sok időt vesztett.
„Nagyon jó volt a délelőtt, sok kört tettünk meg, a teljes programon végigmentünk, kényelmesen éreztem magam az autóban, elég gyorsan alkalmazkodtam. Sajnos volt egy kis elektromos problémánk, de gyorsan megoldották, úgyhogy ki tudtam még menni a pályára. Manapság eléggé korlátozott a tesztelés, de biztosan fogok még vezetni a szezon során" – nyilatkozta az ifjú Fittipaldi.
A nap talán legjobban várt fejleménye a Williams sorsa volt, miután a grove-i istálló autója szerda hajnalban repülővel megérkezett Barcelonába, és az ebédszünet után pályára is lépett.
Az eredeti tervekkel ellentétben George Russell ülhetett először az autóba, a brit fiatal lényegében a többiek hétfő délelőtti teendőivel tudott foglalkozni, miközben a menedzsment kénytelen volt pironkodni a szokatlanul kínos helyzet miatt. Nem meglepő, hogy ma ők szerepelnek az utolsó helyen.
„Jó volt újra vezetni, a mai nap lényegében egy bejáratás volt, a rendes tesztelést holnap kezdjük. Láttam a gyárban, hogy mekkora erőfeszítést fektettek az új autóba, senki nem panaszkodott, éjt nappallá téve dolgoztak, már most úgy érzem, hogy ők a családom. Szerettem volna egyből padlóig nyomni a gázt, de mivel nem tudtuk bejáratni az autót, most kellett.”
Semmilyen teljesítménytesztet nem végeztünk, ezért nem is tudom megmondani, milyen érzés vezetni az autót.”
Claire Williams csapatfőnök-helyettes elismerte, még szerda este is várnak karosszériaelemeket, hogy csütörtökön belevághassanak az aerodinamika finomhangolásába, Paddy Lowe technikai igazgató jövőjére nem tért ki, szerinte a brit szakember azzal foglalkozik, hogy az autó minél hamarabb formába lendüljön, és nem tulajdonított nagy jelentőséget annak, hogy Lowe lemondta a sajtótájékoztatóját.
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a barcelonai F1-es tesztelés harmadik napján! Ma ismét maratoni közvetítésre készülünk, egészen 18 óráig, aztán összefoglaljuk a nap eseményeit. Ahogy mondani szokás, tartsanak velünk!
Hétfőn Sebastian Vettel, kedden Charles Leclerc volt a leggyorsabb Barcelonában, de az időket a teszten hagyományosan fenntartásokkal kell kezelni. Bár az autók valószínűleg lassabbak a tavalyiaknál, az eredmények mégis jobbak, ez a Pirelli szerint az aszfalt állapotának és a melegebb időjárásnak köszönhető. Ez mondjuk hihető, mert tavaly a harmadik tesztnap majdnem elmaradt a hóesés miatt.
A grove-i istálló nagyon megcsúszott az idei autó építésével, de szerda hajnalban az FW42-es váza megérkezett a barcelonai repülőtérre.
Kedden már az a pletyka kezdett terjedni, hogy kiszállt Robert Kubica szponzora, a PKN Orlen, mert az egyik szerelő a barcelonai bemutatóautón elkezdte leszedni az egyik matricát, de kiderült, hogy csupán újra fel akarta tenni, hogy szebb legyen. A csapatnál kialakult helyzetről az F+1 blogon olvashatnak bővebben.
A Williams közben már tegnap megerősítette, hogy Nicholas Latifi nem kap lehetőséget, de a többiek névsora várhatóan változatlan marad.
Tavaly megpróbálták betiltatni, nem sikerült, ezért a Ferrari az idei tesztelésre lemásolta a Mercedes által tavaly kitalált, trükkös felnit. Ennek lényege, hogy légcsatornák segítségével hatékonyabban el tudja vezetni a hőt a hátsó tengelytől. A Scuderia egyelőre vizsgálja az eszközt, még fotót is alig sikerült róla készíteni, olyan keveset volt az autón.
Hangulatos videó jelent meg a pálya Twitter-csatornáján a második nap eseményeiről. Autót nem sokat látunk benne, de bepillantást kapunk a háttérfolyamatokba is.
A csapatok 10 perccel a kezdés előtt általában már indítják a motorjaikat, az Autosport azonban arról számolt be, hogy csend van a pályán.
A Haasnál közben változott a menetrend, Pietro Fittipaldi vezet délelőtt, délután kapja meg az autót Romain Grosjean.
Räikkönen, Fittipaldi, Bottas, Kvjat és Hülkenberg rögtön kihajtott a pályára, feltehetőleg csak installációs körökre, bár a Mercedesnél sohasem tudni, bármikor képesek nekiállni egy versenyszimulációnak.
Ma Carlos Sainz folytatja a munkát a wokingi istállónál. A McLaren az első két nap alatt körülbelül annyi kört tett meg, mint az előző években összesen.
2017: 208 kör
2018: 260 kör
2019: 223 kör két nap után
A Mercedes pilótája a C3-as gumikkal (sárga) kezdett, 1:25.237 alatt ért körbe, az autóján mérőkereteket vitt. Vettel is megtett két kört a Ferrarival, száraz pályán esőgumival, két nagy szerelvénnyel a hátsó szárnyon. Amint visszatért a bokszba, azonnal eltakarták a Ferrarit.
A finn pilóta 1:23.557-tel, majd 1:23.133-mal halad tovább, ez természetesen még messze van a tegnapi időktől is. A Williamsnél közben zajlik az új autó összerakása a garázsban, elbarikádozták magukat.
Minden körben lényegében annyit gyorsul, amennyi üzemanyag elfogy az autóból. Legutóbb 1:23.005-öt futott, a hatodik körében aztán 1:23.031 jött össze neki, majd visszavett, a célegyenesben például egyenletes tempóval ment.
Fittipaldi továbbra is gyűjti a tapasztalatokat a Haasszal, Bottas közben levonult, de Verstappen megjelent helyette. Ő a mai első kilométereit tette meg a Red Bull volánja mögött. Ő is kapott mérőkereteket az autójára, ráadásul hatalmasakat, az első szárny működését vizsgálták, jelöletlen gumikkal.
Régi klisé a teszteken, hogy a köridők nem feltétlenül beszédesek, sőt, vannak csapatok, amelyek kifejezetten altatják a mezőnyt.
Az Ezüstnyíl az első két nap során nem futott látványos köröket, és lehet, hogy erre egészen a melbourne-i időmérőig kell majd várni, mert szerintük csak akkor számít a tempó.
Ilyet is régen írhattunk az F1-ben, egy Fittipaldi, konkrétan Pietro Fittipaldi vezet a köridőtáblázaton 1:22.644-gyel, de mire ezt leírjuk, már Nico Hülkenberg át is vette tőle az 1. helyet 1:22.348-cal.
Az orosz versenyző a mai negyedik pilóta, aki mért kört futott, a Toro Rossóval egyelőre 1:23.012-t tudott, ez a 4. helyre elég.
A hasonlóan "gazdagon díszített" Red Bull mögé ér a pályán. Nem látni pontosan, hogy a Ferrarin milyen gumi van, valószínűleg a C2-es, de menet közben nehéz eldönteni, hogy van-e csík az oldalfalán vagy sem.
Vettel 1:23-as kör után 1:20.877-tel átvette a vezetést.
A silverstone-i istálló autója a C3-as gumikon fut a mexikói versenyzővel, 1:24.383-as körrel kezdte meg a mai munkát, miközben Fittipaldi újabb etapra indul.
Mivel elég hűvös van, a legtöbb csapat a C3-as gumit használja, Vettel viszont keményebbeket kapott, ezek nehezebben melegednek.
Verstappen újabb etapra indult a jelöletlen gumikon, rövid távokat tesz meg a pályán.
A mexikói pilóta 1:20.9-re, majd 1:20.666-ra gyorsult, utóbbival átvette a vezetést. Fittipaldi 1:21.933-nál tart, ő most a 4. helyezett.
Verstappen ismét a bokszban járt, néhány pillanat alatt állítottak az első szárnyán, majd ismét kiengedték, továbbra is a mérőkerettel együtt. Szemmel nem látható, hogy változtattak-e az alkatrészen, de az biztos, hogy most alaposan megvizsgálják a működését.
Az Alfa Romeo pilótája ezúttal nem csúszott ki az 1. körében, mint hétfőn, 1:20.106-tal viszont az élre állt, C3-as gumikkal, sőt, 1:19.989-et is össze tudott hozni. Bottas és Fittipaldi is javítani tudott, a 4-5. helyen tartózkodnak.
A tesztelés során az idén sokszor említjük a gumitípusokat C1-től C5-ig. Ötféle keveréket használhatnak a pilóták, de csak háromféle színnel jelölik őket. A kemény C1-C2-es fehér, a közepes C3-as sárga, a lágy C4-C5 piros. A spektrum két végletén a gumik oldalfalán nincsenek csíkok.
A német pilóta először 1:19.5-ös, majd 1:19.3-as kört futott, továbbra is a kemény, C2-es gumival.
Az első két tesztnap során rengeteg kilométert megtettek, szerdán viszont egyelőre még nem láthattuk őket.
1. Sebastian Vettel (Ferrari), 1:19.350, 16 kör
2. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo), 1:19.989, 19 kör
3. Sergio Pérez (Racing Point), 1:20.666, 8 kör
4. Valtteri Bottas (Mercedes), 1:20.693, 13 kör
5. Pietro Fittipaldi (Haas), 1:21.714, 17 kör
6. Nico Hülkenberg (Renault), 1:21.802, 7 kör
7. Danyiil Kvjat (Toro Rosso), 1:23.012, 9 kör
8. Max Verstappen (Red Bull), idő nélkül, 8 kör
9. Romain Grosjean (Haas), idő nélkül, 0 kör
10. Lewis Hamilton (Mercedes), idő nélkül, 0 kör
11. Carlos Sainz (McLaren), idő nélkül, 0 kör
12. Daniel Ricciardo (Renault) idő nélkül, 0 kör
13. Robert Kubica (Williams) idő nélkül, 0 kör
Laurence Edmondson, az ESPN tudósítója szerint felbőgött a Mercedes-motor a Williamsben, ami egy újabb fontos lépés lehet a délutáni pályára lépés előtt. Az eredetileg közöltekkel ellentétben várhatóan George Russell vezet majd a mai nap során.
Korábban nem ismerte személyesen Frédéric Vasseurt, de úgy tűnik, hogy a 2007-es világbajnok jól kijön az Alfa Romeo csapatfőnökével.
A jelöletlen gumik viszont maradtak, így ha Verstappen mért kört futna, azt még annyira sem lehetne értelmezni, mint egyébként, mert nem tudni, hogy milyen keveréket használ.
1:20.661-gyel kezdett, még mindig jelöletlen gumikkal. Fittipaldi közben C2-es gumikkal jött vissza a pályára, majdnem átment egy óvatlan fotóson, miközben kifordult a garázsból.
Furcsa, hogy két, nagyjából gondtalan nap után a McLaren az első majd' másfél órát a bokszban tölti, de az Autosport úgy tudja, csak alaposan átállították az autót a tegnapi tesztelés után, ezt kell még véglegesíteni a garázsban.
A Ferrari pilótája 1:18.614-re gyorsult a C2-es gumikkal, ez a mai legjobb kör eddig, de Vettel hétfői 1:18.161-es körénél még majdnem fél másodperccel lassabb. Közben Bottas is jelöletlen gumikkal megy, legutóbb 1:24-et.
Hétfőn is kedden is kicsúszások tarkították a tesztelés első perceit, ma viszont másfél óra alatt mindössze néhány elfékezés történt, valamint a McLaren hiányzása furcsa, egyébként rutinszerűen mennek a dolgok a csapatoknál.
Ez tavaly még nem lett volna olyan meglepő, az idén viszont a finn pilóta már a Sauberből lett Alfa Romeót hajtja. A 2007-es világbajnok a C3-as gumikkal 1:18.944-et ért el.
Hülkenberg (talán Ricciardo tegnapi balesete miatt) nem használja a DRS-t, így Räikkönen utolérte, és az utolsó kanyar előtti rövid egyenesben meg is előzte a Renault-t, mielőtt befejezte a mért körét. Pár kanyarral később azonban már megint a német versenyző jár előrébb, Räikkönen hűtőkört kezdett.
A német pilóta körei így alakultak a GPToday lejegyzései szerint, C2-es gumikkal:
1:19.0, 1:20.4, 1:19.9, 1:20.0, 1:20.0, 1:20.1, 1:20.3, 1:20.3.
Andrew Benson, a BBC tudósítója Vettel hétfői etapja alapján úgy gondolja, hogy ő és Leclerc is 1:17.7 körüli legjobb körre lett volna képes alacsony üzemanyagszinttel, a C3-as gumikon, ennél akár a mostani C2-es 1:18.6 a hűvös aszfalton akár még jobb is lehet, de nem tudni, hogy mennyi üzemanyagot vitt a Ferrarival.
Élénkül a forgalom a második óra vége felé, bár a McLaren még mindig nincs sehol. Kimi Räikkönen és Max Verstappen is megjelent a pályán, az előbbi C2-es, utóbbi C3-as gumikkal.
Így áll a helyzet a szerdai tesztelés első két órája után:
1. Sebastian Vettel (Ferrari), 1:18.614, 35 kör
2. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo), 1:18.944, 33 kör
3. Sergio Pérez (Racing Point), 1:20.102, 23 kör
4. Pietro Fittipaldi (Haas), 1:20.179, 34 kör
5. Max Verstappen (Red Bull), 1:20.661, 18 kör
6. Valtteri Bottas (Mercedes), 1:20.693, 21 kör
7. Nico Hülkenberg (Renault), 1:21.015, 31 kör
8. Danyiil Kvjat (Toro Rosso), 1:23.012, 23 kör
9. Romain Grosjean (Haas), idő nélkül, 0 kör
10. Lewis Hamilton (Mercedes), idő nélkül, 0 kör
11. Carlos Sainz (McLaren), idő nélkül, 0 kör
12. Daniel Ricciardo (Renault) idő nélkül, 0 kör
13. Robert Kubica (Williams) idő nélkül, 0 kör
Az első szárnyat azonban még nem szerelték fel az autóra, így az továbbra sincs menetkész állapotban.
A német pilóta 1:18.4-re, majd 1:18.355-re gyorsult, ezzel már csak bő 2 tizedmásodpercre van a hétfői legjobbjától. A C3-as, sárga gumikkal megy.
2 óra 18 percnyi késlekedés után Carlos Sainz pályára lépett a McLarennel, az egyik piros jelzésű gumit kapta. Jó kérdés, hogy installációs körrel vagy rögtön időmérő szimulációval kezd-e.
Úgy tűnik, a Renault továbbra sem használja a DRS-t, és a bal első futómű be van kenve flow-vis festékkel is, de Hülkenberg így is rákapcsolt, és 1:19.157-et ért el a C3-as gumival. Korábban 1:19.837 volt az enstone-iak legjobbja.
A német pilóta közelít egy versenytáv teljesítéséhez, és ehhez még van bő másfél órája. Igaz, a 49. köre végén betolták a garázsba. Sainz mindössze két kört tett meg a McLarennel.
Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke elárulta, Danyiil Kvjat eddig méréseket és "aerodinamikai munkát" végzett a csapatnak, de néhány percen belül elkezd "rendes köröket futni". Az osztrák szakember úgy véli, jó évre számíthatnak, mert az autó beváltja a reményeiket, a Honda munkájával is elégedett, sőt, már tavaly is az volt.
Goerge Russell végre beülhetett a Williamsbe, a délután során remélhetőleg ki is próbálhatja majd az autót.
Pietro Fittipaldi alatt megállt a Haas, hasonlóan Romain Grosjean hétfői lerobbanásához, akkor az üzemanyag-ellátással volt gond. Az autót már emelik a trélerre, nem sokkal a leintés előtt Sainz feljött az 5. helyre, és alaposan el is fékezte magát.
Az autó most ért vissza a bokszutcába, ha minden jól megy, hamarosan ismét elengedhetik a mezőnyt. Bő egy órájuk marad az ebédszünetig.
Hat pilóta rögtön ki is hajtott a bokszból, vagyis a Haastól és a Williamstől eltekintve csak ketten maradtak a helyükön.
Az orosz pilóta javított az eddigi legjobbján, de 1:22-vel még mindig a mai utolsó helyen áll. Jelöletlen gumikkal megy, az Autosport valahonnan úgy gondolja, hogy "D3-as" keverék, ami "a C3-as nem homologizált változata."
Íme az állás az első 3 óra után:
1. Sebastian Vettel (Ferrari), 1:18.355, 60 kör
2. Nico Hülkenberg (Renault), 1:18.800, 46 kör
3. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo), 1:18.944, 48 kör
4. Carlos Sainz (McLaren), 1:19.513, 12 kör
5. Pietro Fittipaldi (Haas), 1:19.664, 41 kör
6. Sergio Pérez (Racing Point), 1:20.102, 30 kör
7. Max Verstappen (Red Bull), 1:20.661, 18 kör
8. Valtteri Bottas (Mercedes), 1:20.693, 49 kör
9. Danyiil Kvjat (Toro Rosso), 1:22.092, 31 kör
10. Romain Grosjean (Haas), idő nélkül, 0 kör
11. Lewis Hamilton (Mercedes), idő nélkül, 0 kör
12. Daniel Ricciardo (Renault) idő nélkül, 0 kör
13. George Russell (Williams) idő nélkül, 0 kör
Az autó bal oldali oldaldoboza elől vált le egy légterelő, de Sainz még jó fél kört megtett így a McLarennel, de aztán beállt a bokszba.
A német pilóta mért körét pont nem láthattuk, de az egész délelőtt során nem nyitogatja a DRS-t, így valószínűleg az 1:18.800-as körénél sem tette. Amennyiben nem használta az idei szezonra még hatékonyabbá tett DRS-t, az sokat elárul az 1:18-as körökről, óriási tartalékokat sejtetve.
A finn pilóta az Alfához passzoló, C4-es gumikat kapott az autójára, ezektől erősebb tempó várható, és a 2007-es világbajnok hozza is ezt: 1:18.506-tal visszaszerzi a 2. helyet a táblázaton, 0,151 ezredmásodperccel van Vettel mögött, ő viszont a C3-assal ment, még korábban.
Mindhárom szektorban felülmúlta a korábbi legjobbját, 1:19.565-tel az 5. helyre ugrott. Most konkrétan Bottas az utolsó a Mercedesszel.
A Haas pilótája visszatért a pályára a korábbi műszaki hiba után, 1:19.249-cel a 4. helyet tartja, igaz, ehhez legutóbb a piros, C4-es gumi kellett. Kvjat is javított, de csak ezredeket, 1:19.507-re.
65-64 körnél járnak, így nekik szinte formaság egy versenytáv teljesítése, nem úgy, mint Verstappennek, akinek ma eddig összesen 18 kör jött össze.
A finn pilóta C5-ös gumikat kapott az autójára, 1:17.762-vel átvette a vezetést, ez a téli tesztidőszak eddigi legjobb köre. Vettel C3-as abroncsokkal egyéni legjobb első szektort futott, de nem javított, Verstappen viszont feljött a 4. helyre, 1:18.899-cel, szintén C3-asokkal.
Räikkönen próbálta kímélni az abroncsokat, majd újabb gyors kört kezdett, az első szektorban még csak 0,05 másodperccel volt lassabb a korábbi legjobbjánál, de a végére csak 1:19-es kör jött össze.
Verstappen közben elkezdte forszírozni a Red Bullt, a 2-es szektorban megcsúszott, de elkerülte a kavicságyat, így a falat is.
A német versenyző 1:18.800-nál tart DRS nélkül, most piros oldalfalú, valószínűleg C4-es gumikat kapott, de továbbra sem használja az állítható szárnyat.
Hamilton tegnap délelőtti programjához hasonlóan most Bottas is csak rója a köröket, általában C2-es gumival, látszólag mit sem törődve azzal, hogy a többiek cserélgetik az abroncsaikat. Ők biztosan tudják, hogy mi folyik a háttérben.
Keith Collantine, a Racefans szerzője rámutatott, hogy Kimi Räikkönen 1,3 másodperccel gyorsabb a Sauber tavalyi legjobb tesztkörénél, és 0,899-cel a Spanyol Nagydíjon futott legjobb körüknél. Azt viszont hozzá kell tenni, hogy a Sauber pont az európai szezon kezdetétől kezdett el durván fejlődni 2018-ban.
Látványosan elvesztette az uralmát az autó fölött, megpördült, majd nagy tempóval a kavicságyba csúszott a hátsó sikán féktávjánál. Valószínűleg a kerékvetőn vagy festett felületen kezdett fékezni, majd nagy szerencsével kivergődött a kavicságyból, és visszatért a bokszba.
Végighajtott a bokszutcán, a szerelői is vártak rá, de a Red Bull pilótája csak ment tovább, de a következő kör végén ismét visszatért hozzájuk. Ekkor már meg is állt.
A mai körrekorder eddig Valtteri Bottas, 88 fordulóval, ő viszont a délután átadja a helyét Lewis Hamiltonnak.
1. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo), 1:17.762, 64 kör
2. Sebastian Vettel (Ferrari), 1:18.350, 80 kör
3. Nico Hülkenberg (Renault), 1:18.800, 63 kör
4. Danyiil Kvjat (Toro Rosso), 1:18.897, 48 kör
5. Max Verstappen (Red Bull), 1:18.899, 34 kör
6. Pietro Fittipaldi (Haas), 1:19.249, 48 kör
7. Carlos Sainz (McLaren), 1:19.354, 28 kör
8. Sergio Pérez (Racing Point), 1:20.102, 44 kör
9. Valtteri Bottas (Mercedes), 1:20.693, 88 kör
10. Romain Grosjean (Haas), idő nélkül, 0 kör
11. Lewis Hamilton (Mercedes), idő nélkül, 0 kör
12. Daniel Ricciardo (Renault) idő nélkül, 0 kör
13. George Russell (Williams) idő nélkül, 0 kör
Sajtótájékoztatót tartott a Mercedes pilótája, a Sky Sports szerint azt mondta, számítottak a Ferrari jó köridőire, mert a korábbi években is ezt szokták meg a Scuderiától, ők viszont a saját teendőikkel foglalkoznak, ettől függetlenül "az eddigi legnagyobb kihívást" várja az olaszoktól. Hamilton úgy érzi, még sohasem volt olyan jó formában, mint most, ez a megnövelt súlykvótának köszönhető. Szerinte rengeteget kell még tanulniuk a tesztelés során, Valtteri Bottastól "agresszívabb" kiállásra számít 2019-ben.
Az előző szezon során a Senna-dokumentumfilm producere az egész F1-ről is sorozatot készített a Netflix számára. Az F1 bejelentette, március 8-án jelentetik meg az első epizódot az előfizetéses szolgáltatáson.
A BBC Twitter-csatornáján felmerült, hogy szponzorált-e már csokoládémárka F1-es csapatot, mivel a McLaren egyik partnere a Huski lett. Az egyik kommentelő szerint a válasz nem, viszont előfordult már, hogy csokiszeletekből építettek autót.
Így alakult a gumihasználat az első négy óra alatt. A táblázatban az adott pilóták legjobb körei látszanak.
Ne felejtsék, a délutáni szakaszra több helyen is változás lesz a pilótafelállásokban, a Renault-nál Daniel Ricciardo veszi át a volánt Nico Hülkenbergtől, a Haasnál Romain Grosjean jön Pietro Fittipaldi helyett, míg a Mercedesnél Lewis Hamilton váltja Valtteri Bottast. A legnagyobb kérdés azonban az, hogy két és fél napnyi késlekedés után végre pályára gurul-e a Williams FW42-es, és ha igen, mikor?
Újabb bizonyíték arra, hogy a Pirellinél talán nem gondolták át teljesen a teszten használt gumik jelölését, hogy Räikkönen a korábban beharangozottakkal ellentétben nem a C4-es, hanem a leglágyabb, C5-ös keveréken futotta meg a nap legjobb idejét. Mindkét gumi piros, az egyiken van csík a feliratok között, a másikon nincs. Aztán hogy ezt menet közben ki tudja megállapítani és ki nem, az jó kérdés...
Legalábbis autója hátuljának kinézete alapján bármelyik valamirevaló sci-fiben el lehetne mondani ezt az állítást, a valóságban azonban persze csak arról van szó, hogy flow-vis festékkel kenték össze az STR14-est az áramlások feltérképezéséhez.
Már melegítik a motorokat a garázsban, hamarosan elindul a délutáni etap, Andrew Benson, a BBC szakírója pedig azt közölte Twitteren, hogy a Williams jelentése szerint olyan hamar a pályára küldik George Russellt az FW42-vel, amilyen hamar csak lehet.
A Williams újonca már elfoglalta a helyét az FW42-ben, hamarosan debütálhat a grove-iak idei autója.
Zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, de egyelőre senki nem sieti el a dolgot, csend honol a pályán.
A Haas francia pilótája Pietro Fittipalditól vette át a volánt és már ki is hajtott a bokszból, őt Räikkönen követte.
Claire Williams csapatfőnök-helyettes nem szeretné kiteregetni a szennyest és részletekbe menni azzal kapcsolatban, hogy mi zajlott a háttérben, de megerősítette, hogy fizikailag egyszerűen nem lettek kész az autóval, ugyanakkor nem keresnek kifogásokat, megteszik a megfelelő lépéseket, hogy többet ilyen ne fordulhasson meg. Elmondása alapján bajtársias, mégis furcsa a hangulat a csapatban.
Rögtön a nyolcadik helyre iratkozott fel a francia a C3-as gumikon egy 1:19.358-as idővel.
A holland is megjelent a Red Bull-lal, és szemmel láthatóan feszegeti a határokat a C3-as gumin, de nem tudott javítani, ugyanakkor így is futott egy 1:18.9-es kört.
Ismét a Haas állt meg, Fittipaldi helyett ezúttal Grosjean alatt.
Három napja zajlik a tesztelés, és eddig nem telt el úgy nap, hogy a Haas ne döglött volna be a pályán. Nem túl biztató előjelek.
Négy 1:19-es kört is futott az etapja során hűtőkörökkel fűszerezve, amíg meg nem állt alatta az autó. Mosolyogva érkezett vissza a bokszba. Nyilván jobb ilyenkor gondokkal szembesülni, mint versenyen.
A paraván miatt nem lehet látni, hogy min dolgoznak, de lázasan folyik a készülődés. Közben a Haas lassan visszaér a tréleren, nemsokára folytatódhat a teszt.
Vettel egyből kihajtott a pályára, hogy megkezdje a Ferrari délutáni programját, rajta kívül Hamilton jelent még meg, aki az egész napot tekintve az első körét futja.
Nagy pillanat ez a csapatnak, George Russell kihajtott egy installációs körre, az FW42 hivatalosan is megérkezett!
Nem először láthattuk ezt tőle a teszt során, a C3-ashoz hasonló D3-as kísérleti gumin 1:22.5-ös körrel kezdett, majd 1:20.818-ra javított. Ricciardo is kijött a Renault-val, az első ideje 1:25.3 a C2-es gumin.
Ricciardo Hülkenberggel ellentétben már használhatja az állítható hátsó szárnyat. Az ausztrál 1:20.885-re javított, de ezzel is utolsó. Rajta kívül Räikkönen, Vettel, Kvjat és Verstappen vannak kint.
Azzal még adósak voltunk, hogy megmutassuk Carlos Sainz délelőtti etap végén bemutatott kicsúszását, amely óta nem járt a pályán a spanyol. Íme!
Senki sem hasít jelenleg, Ricciardo az 1:23-as tartományban köröz, Verstappen legutóbbi köre is csak 1:23.4 volt, míg Kvjaté 1:25.9, megtankolt állapotban, hosszú etapokat futnak a pilóták. Közben Sainz megtett egy installációs kört az ebédszünet óta nem látott McLarennel.
Ahogyan azt korábban például a Toro Rosso vagy a Renault esetében láthattuk, a rendereken megmutatott idei autó a Williamsnél sem fedte a valóságot, az imént George Russell által körbevitt FW42-n többek között az első szárny véglapja, a tükör és a motoborítás is más volt a korábban közzétett változathoz képest.
A C1-es, azaz a legkeményebb gumik vannak az Alfán, miközben a szintén hosszú etapot teljesítő, C3-as keveréket használó Vettel egy ideig Kvjat Toro Rossója mögött haladt, vélhetően meg akarta nézni, miként viselkedik a Ferrari egy másik autó légörvényében.
Röviden nyilatkozott George Russell, elmondta, hogy jelenleg az ilyenkor szokásos ellenőrzéseket végzik az autón, furcsa volt neki először részt venni a teszten, az FW42 pedig hamarosan újra a pályán lehet.
Egy óra telt el a délutáni etapból, a tesztelést 14 órakor kezdő pilótákat leszámítva a többiek nem javítottak az idejükön, továbbra is Räikkönen vezet Vettel előtt, aki már csak egyetlen körre van a 100-as határtól.
1. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo), 1:17.762, 94 kör
2. Sebastian Vettel (Ferrari), 1:18.350, 99 kör
3. Nico Hülkenberg (Renault), 1:18.800, 63 kör
4. Danyiil Kvjat (Toro Rosso), 1:18.897, 65 kör
5. Max Verstappen (Red Bull), 1:18.899, 52 kör
6. Pietro Fittipaldi (Haas), 1:19.249, 48 kör
7. Carlos Sainz (McLaren), 1:19.354, 33 kör
8. Romain Grosjean (Haas), 1:19.358, 8 kör
9. Sergio Pérez (Racing Point), 1:20.102, 48 kör
10. Valtteri Bottas (Mercedes), 1:20.693, 88 kör
11. Lewis Hamilton (Mercedes), 1:20.818, 10 kör
12. Daniel Ricciardo (Renault) 1:20.885, 17 kör
13. George Russell (Williams) idő nélkül, 1 kör
Csak az ötszörös világbajnok, Kvjat és Pérez van kint, Hamilton lecserélte a kísérleti keveréket C2-esre, legutóbbi köre 1:24.4 volt. A Mercedes összesítve 104 körnél tart, öttel a Ferrari előtt járnak tehát a mai napon.
Hamilton, Kvjat és Pérez a C2-es gumikat nyüstöli, Vettel a C3-ason ment ki, az ausztrál keverékének kilétét egyelőre homály fedi.
Továbbra is egyetlen kör árválkodik Russell neve mellett, addig pedig, amíg újra meg nem jelenik az FW42, megmutatjuk a grove-iak idei autójának első métereit. Íme!
Közben kiderült, hogy a pályán levők nagy részéhez hasonlóan a C2-es gumi van a Renault-n, amellyel az ausztrál 1:20.613-ra tornázta le a köridejét, és átugrotta a tabellán a két Mercedest.
Heten is köröznek, Vettel, Räikkönen, Verstappen, Kvjat, Sainz, Ricciardo és Hamilton vannak kint, Vettel és Verstappen a C3-as, a többiek a C2-es gumin.
Vettel volt az első, aki áttörte a 100-as határt, most 108 körnél tart a német, akihez az imént Räikkönen csatlakozott a százasok klubjában.
Legalábbis délelőtt Fittipaldi emiatt állt meg elővigyázatosságból, derült ki az Autosportnak adott nyilatkozatából. Hogy Grosjeannal mi volt a gond, egyelőre nem tudni, a franciát mindenesetre nem láttuk azóta, hogy a délutáni etap elején lerobbant alatt az autó.
Räikkönen és Sainz az 1:25-ös, Vettel az 1:24-es, Ricciardo és Hamilton az 1:23-as tartományban köröz, a Ferrarin kivételével mindenki a C2-es keveréket nyúzza, a vörös autón a C3-as van.
Frissülő képgalériánkban már délutáni képeket is találhatnak többek között arról, ahogy George Russell kezei között debütál a Williams FW42-es.
---- separator ----gallery-content-type:c926c8ce-db82-4bd1-9ab3-6ee86f87bf2f---- separator ----A Toro Rosso után a McLaren farát is „megvizsgálta” a német, aki hasznos tapasztalatot gyűjthet ezáltal az új aerodinamikai szabályok hatékonyságáról is. Egy idő után megunta a Sainz mögött autózást és bejött a bokszba.
A Williams korábban tervezett tesztbeosztása nyilvánvalóan teljesen felborult a késlekedéssel, a tesztpilóta Nicholas Latifi például már egyáltalán nem kap lehetőséget, a csapat pedig most megerősítette, hogy a mai nap végéig George Russell vezet, holnap délelőtt érkezik Robert Kubica, aki déutánra átadja a volánt, hogy az újonc tovább ismerkedhessen az FW42-vel.
Jogosan felmerülő kérdés az előző poszt kapcsán, hogy „oké, Russell vezet ma, de mit?” Egyelőre semmit, a Williams ugyanis továbbra is a garázsban vesztegel mindössze egyetlen megtett körrel. Kvjat, Sainz és Hamilton van jelenleg a pályán.
Még mielőtt mindenki elhajítaná az uzsonnáját, nem történt nagy dráma, mindössze elfékezte a 10-es kanyart az ötszörös világbajnok, és lefutott a pályáról a felfestett bukótérbe.
Először tették fel az ausztrál autójára a C3-as gumit, amellyel 1:19.775-öt ment és feljött a 9. helyre. A Haas időközben közölte, hogy a gyújtással vannak gondok Grosjean autóján, hamarosan újra a pályán lesznek, délután eddig csak 8 kört tettek meg.
A C4-es gumin küldték ki Russellt szűk két órával a mai tesztelés vége előtt, vele együtt pedig Verstappen is megjelent, a Red Bull nem áll jól, csak 60 kört tettek meg eddig ma azok után, hogy tegnap az utolsó órát elbukták Gasly balesete miatt.
Vélhetően azért a C4-es keveréket kapta, hogy legalább a tapadással, pontosabban annak hiányával ne kelljen küzdenie, bár ilyen tempónál amúgy sem nagyon kellene. Első köre 1:56.0, a második 1:49.8 volt.
Danyiil Kvjat lépte át harmadikként a 100 körös határt, a csapatok tekintetében ez pedig a Toro Rossónak sikerült ma negyedikként a Mercedes, a Ferrari és az Alfa Romeo után. A legrosszabbul természetesen a Williams áll, Russell 4 kört adott hozzá a korábbi egyhez, mielőtt visszatért a bokszba.
Nem az időtáblázaton, hanem a pályán, a DRS használatával a célegyenes végén bújt be Sainz mellé, akit előtte fél körön át követett.
A Haas mostanra készült el az autójával, egyúttal azt is bejelentette, hogy az előzetesen tervezettel ellentétben nem Fittipaldi, hanem Grosjean lesz szolgálatban holnap délelőtt, hogy pótolni tudja a ma kiesett tesztelést. A délutáni beosztás nem változik, Magnussen zárja az első teszthetet.
A C3-as gumin az első körével előreugrott a 7. helyre a francia és hátrébb szorította Sainzot, 1:19.270 az új legjobbja.
A Racing Point és a Williams kivételével mindenki a pályán van, Pérezt az előbb mutatták, amint sisak nélkül Stroll-lal beszélget, így ő nem várható a közeljövőben. Grosjean kivételével mindenki hosszú etapokat fut, vagy a beállításokat tökéletesítgeti, habár most Ricciardo futott egy erős kört a C3-as keverékhez hasonló kísérleti Pirelliken, de nem javított a legjobbján.
Virtuálisan, persze, a C3-as gumin futott 1:19.189-es körével éppen, hogy felülmúlta Pietro Fittipaldi délelőtti legjobbját. Közben Vettel és Verstappen is bejött a bokszba.
Noha csak délután vezet, Lewis Hamilton elképesztően sokat megy, másfél órával a tesztnap vége előtt már 76 körnél jár, és a jelek szerint esze ágában sincs bejönni a bokszba. A Mercedes 164 körnél tart ma, amivel eddig a legszorgalmasabb csapat. A második legtöbbet a Ferrari teljesítette, szám szerint 134-et.
Ránkcáfolt az ötszörös világbajnok és röviddel azután, hogy megdicsértük, befejezte az extrém hosszú etapját. Jelenleg Sainz, Räikkönen, Kvjat és Ricciardo van a pályán.
Közben kiderült, hogy pár elem még mindig nem érkezett meg az autóhoz, ezért az aerodinamikával kapcsolatos programjukat csak holnap tudják megkezdeni. Legalább azért már köröznek...
Grosjean az egyik, Russell a másik, előbbi 1:19.060-ra, utóbbi 1:27.540-re. A francia maradt a hatodik, a Williams újonca továbbra is az utolsó. Mindketten a C3-as gumit használják.
Gyakorlatilag besuhant a bokszutcába az Alfa Romeo, egyelőre nem tudni, hogy Räikkönen direkt állította-e le korán a motort, vagy valamilyen műszaki hibája volt. Közben Russell tovább javított, majd bemutatott egy látványos megcsúszást az utolsó sikánban, nem is tudta bevenni a kanyart.
A megcsúszás ellenére 1:25.625-re javította az idejét, habár könnyen lehet, hogy ebben a sikán levágása is benne volt, majd visszatért a Williams garázsába.
Verstappen és Grosjean rója a köröket, mindketten a C3-as gumin vannak.
A C3-as gumihoz hasonló D3-as kísérleti keveréken 1:19.498-at autózott, de maradt a 9. helyen.
Így fest a sorrend a mai tesztelés utolsó órájának kezdetén, a csapatok körszámát a Mercedes, a pilótákét Räikkönen vezeti, az élmezőny sorrendje jó ideje változatlan. Vajon ma is látunk lágy gumis köröket az utolsó órában?
1. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo), 1:17.762, 138 kör
2. Sebastian Vettel (Ferrari), 1:18.350, 134 kör
3. Nico Hülkenberg (Renault), 1:18.800, 63 kör
4. Danyiil Kvjat (Toro Rosso), 1:18.897, 119 kör
5. Max Verstappen (Red Bull), 1:18.899, 87 kör
6. Romain Grosjean (Haas), 1:19.189, 32 kör
7. Pietro Fittipaldi (Haas), 1:19.249, 48 kör
8. Carlos Sainz (McLaren), 1:19.354, 87 kör
9. Daniel Ricciardo (Renault) 1:19.498, 63 kör
10. Sergio Pérez (Racing Point), 1:20.102, 67 kör
11. Valtteri Bottas (Mercedes), 1:20.693, 88 kör
12. Lewis Hamilton (Mercedes), 1:20.818, 78 kör
13. George Russell (Williams), 1:25.625, 11 kör
Na azért nem teljesen, Grosjean a pilóták, a Renault pedig a csapatok között képviseli a franciákat, két autó van ugyanis a pályán. A Haas a C2-es gumit, Ricciardo a kísérleti keveréket használja.
Russell ötödször látogatja meg a pályát a mai napon, első köre 1:28 fölötti a C3-as gumin. Kissé megélénkült a forgalom, Kvjat és Sainz is megjelent.
Úgy tűnt, Kvjat tud, de egyéni legjobb első szektor után valahol időt veszített, azóta pedig már vissza is tért a bokszba. Most csak Grosjean és Russell van a pályán, a Williams legutóbb 1:27.5-ös kört ment.
Így már aligha lesz meg a száz kör az ötszörös világbajnoknak, alig több mint fél órával a leintés előtt 80 körnél tart. Kivitelezhető lenne, de ahhoz többet nem szabadna a bokszba hajtania a Mercedes-pilótának.
Russell már visszatért ugyan a bokszba, de így is 21 kört pakolt eddig az FW42-be, amelyek közül minden egyes forduló aranyat ér az alapos lemaradásban levő csapatnak. Hamilton közben szokásához híven elfékezte a 10-es kanyart és belenyalt a bukótérbe. Most éppen aerodinamikai teszteket végez és egyenletes sebességgel közlekedik a célegyenesben.
A C4-es, vagy a C5-ös gumi volt rajta, megfutotta a nap legjobb első szektorát, majd egyéni legjobbat ment a középső szektorban, hogy a kör végén bejöjjön a bokszba...
A Ferrarinak ennyi volt a mai nap, a négyszeres világbajnokot jó ideje nem láttuk a pályán, és többet nem is fogjuk a jövő hétig, a mai napra ugyanis végzett, holnap pedig Charles Leclerc lesz szolgálatban a Scuderiánál. A vörösök 134 körrel zártak.
Itt az első javítás az utolsó órában, a Toro Rosso orosz pilótája 1:18.276-ot ment a C4-es keveréken, amivel feljött a második helyre.
A Renault-nál is feltették a C4-es gumikat, amivel az ausztrál 1:18.164 alatt ért körbe és feljött Räikkönen mögé. Kvjat nem sokáig volt második.
Egyéni legjobb utolsó szektort futott a holland és mindössze 2 tizeddel maradt el saját legjobbjától, majd a nap során negyedikként 100 kör fölé jutott. Ricciardo is közel volt a javításhoz, Kvjat visszatért a bokszba.
A diffúzort kenték össze, hogy megvizsgálhassák rajta az áramlásokat, ettől jóval világosabb lett az elem, a fotósok dörzsölhetik a tenyerüket.
Vélhetően a leglágyabb, C5-ös keverékkel 1:17.704-et repesztett az orosz, amivel átvette a vezetést Kimi Räikkönentől. Akik már belekezdtek a tudósítás megírásába, most minden bizonnyal a fejükhöz kaptak...
Tudjuk, hogy másoknál nem mindig említjük meg, ha kihajtanak a bokszból, de a Williams előzményeit ismerve náluk most még minden egyes pályára lépés hírértékkel bír. Russell a tavalyi hungaroringi teszten látott tarka flow-viz festéssel megy.
Öt perccel a vége előtt félbe kell szakítani a tesztelést, és naná, hogy megint a Haas állt meg. Grosjean ezúttal lehet, hogy már nem lesz olyan mosolygós...
Nem indítják újra a tesztet, Grosjean autója továbbra is a pályán vesztegel, kijelenthetjük tehát, hogy a mai napot a Toro Rosso és Kvjat nyerte, legalábbis ami az ilyenkor nem túl lényeges időeredményeket illeti. A körszámok terén a Mercedes vitte a prímet az Alfa Romeo és a Ferrari előtt.
1. Danyiil Kvjat (Toro Rosso), 1:17.704, 137 kör
2. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo), 1:17.762, 138 kör
3. Daniel Ricciardo (Renault) 1:18.164, 80 kör
4. Sebastian Vettel (Ferrari), 1:18.350, 134 kör
5. Max Verstappen (Red Bull), 1:18.787, 109 kör
6. Nico Hülkenberg (Renault), 1:18.800, 63 kör
7. Romain Grosjean (Haas), 1:19.189, 69 kör
8. Pietro Fittipaldi (Haas), 1:19.249, 48 kör
9. Carlos Sainz (McLaren), 1:19.354, 90 kör
10. Sergio Pérez (Racing Point), 1:20.102, 67 kör
11. Valtteri Bottas (Mercedes), 1:20.693, 88 kör
12. Lewis Hamilton (Mercedes), 1:20.818, 94 kör
13. George Russell (Williams), 1:25.625, 23 kör
Köszönjük az egész napos figyelmet, holnap reggel 9-kor ismét jövünk az eheti tesztelés utolsó napjával, hamarosan pedig jelentkezünk a mai nap nyilatkozatokkal kiegészített összefoglalójával, a viszontlátásra!