Vettel balesete véget vetett a Ferrari tesztnapjának
2019. február 27. 08:47
Az előszezoni tesztelés eddigi legnagyobb balesete vetett véget a Ferrari szerdai tesztnapjának, amely során lényegében csak a délelőtti órákat tudták hasznosítani. Sebastian Vettel nem sokkal dél előtt a 3-as kanyarban kicsúszott, majd az autójával a védősávnak ütközött. A baleset műszaki hiba miatt történt, Vettel szerencsére nem sérült meg.
A Ferrari az eredeti terveknek megfelelően Vettellel kezdte a napot, Charles Leclerc-nek délután kellett volna átvennie az autót, de erre lényegében nem került sor. A monacói pilóta mindössze az utolsó percek során tudott megtenni egy installációs kört, így a keddi hűtésprobléma és a mai baleset miatt két nap alatt kevesebb, mint fél versenytávot futott le.
Az autó bal eleje (valószínűleg itt történt a meghibásodás is) alaposan összetört, ami megnehezíti a hiba kivizsgálását, és egyelőre nem tudni, a Ferrari átírja-e a beosztását annak érdekében, hogy (szükségszerűen Vettel kárára) kompenzálják a Leclerc-nél elmaradt futásteljesítményt. Vettel a baleset ellenére a 2. helyen szállt ki az autóból, Sergio Pérez csak a nap végén előzte meg C5-ös gumikkal.
„Sokkal könnyebb dolgunk lenne, ha nagy bukótér lett volna, és az autó semminek sem ment volna neki – magyarázta Vettel. – Nagyon alaposan ki kell vizsgálnunk a problémát, de a pályán és Maranellóban is mindenki ezzel foglalkozik” – tette hozzá, és úgy vélte, bár a múlt héten sok kört megtettek, a mai 40-nél mindenképpen többre számítottak.
A 3. helyezett Pérez ma próbálta ki először a piros jelzésű, lágyabb gumikat, és elégedett volt a tapadásukkal. „Remélem, gyakran használjuk majd ezeket, mert a pályák nagy részén jól kellene működniük” – nyilatkozta a mexikói pilóta. Tom McCullough, a Racing Point vezető versenymérnöke elismerte, a nap elején küszködtek a balansszal, és csak délután tudták egyenesbe hozni a mai programjukat.
A nap leggyorsabb köre már az elején megszületett,
Carlos Sainz a tesztelés eddigi legjobbját érte el a McLarennel, még mielőtt a vízpumpa hibája miatt az autója lerobbant, és piros zászlókra volt szükség. Ez a szünet nem tartott sokáig, mert az autót gyorsan vissza lehetett tolni a garázsba, Vettel ütközése miatt azonban jó 40 percig állt az óra. A délután ennél simábban ment, ebéd után egyáltalán nem volt szükség megszakításra.
„Vannak még apróságok, amelyek bárcsak ne lennének, de mindig megbízhatóbbá válunk, amikor pályára lépünk, és a helyes irányba tartunk – mondta Sainz. – A köridőtáblázat még mindig nem fontos. Csak a saját tervünkre összpontosítunk, nem vesztegetjük az energiánkat azzal, hogy számolgatjuk, hol tartunk a többiekhez képest" – szögezte le.
A zavartalan pályaidő segített abban, hogy a balesetes Ferrarin és a Racing Pointon kívül minden autó 100 kör fölé jusson a mezőnyben, bár a Mercedes és a Renault ezúttal is váltott műszakban foglalkoztatta a pilótáikat. Az Ezüstnyíl a keddi betegeskedés után ma összesen 175 kört tett meg, ez már a három versenytáv futásteljesítményét közelíti.
A tesztelés végéhez közeledve előtérbe kerülnek a hosszabb etapok,
ez abból is látható, hogy délután még a szokásosnál is kevésbé változott meg a sorrend, lényegében mindössze a délutános pilóták, valamint Pérez, Romain Grosjean és Kimi Räikkönen javított az eredményén piros jelzésű gumiknak köszönhetően, miközben a többiek általában a C3-as vagy a még keményebb C1-2-es gumikkal gyűjtötték a kilométereket.
A Mercedes keddi, radikális aerodinamikai csomagja után szerdára is maradtak meghökkentő megoldások, a Renault két hatalmas „fogra” emlékeztető pillérre rögzített huzalokat, ezekkel kötötte össze az első szárny légterelőjét, az Alfa Romeo pedig a pilótafülke elé helyezett el apró szárnyacskákat. A Haas elárulta, hogy ők már csak Melbourne-be visznek majd újításokat.
Bár a 100 körös futásteljesítmény összejött, a Toro Rossónál nem ment minden simán, elsősorban a délelőtt során. Danyiil Kvjat a piros zászlókon túl a saját autójuk gondjai miatt is időt vesztett. Jody Egginton technikai igazgató-helyettes szerint „csak néhány kisebb probléma” merült fel, de Tanabe Tojoharu a Honda részéről elismerte, „a hat közül ez volt a legtrükkösebb tesztnap”.
„Különböző okokból nem tudtunk annyi időt a pályán tölteni, amennyit szerettünk volna, de így is mindkét autónk 100 körnél is többet teljesített [egyenként], és újabb napot teljesítettünk különösebb erőforrás-problémák nélkül. A fennmaradó két napot a tervezett programunk befejezésére fordítjuk” – mondta.
A Red Bullnál délelőtt ugyanazt a programot futották délelőtt, mint tegnap, rövid etapok során vizsgálták a beállításokat, délután pedig versenyszimuláció volt terítéken. Ezt Max Verstappen kicsúszása akadályozta, utána ellenőrizni kellett a sebességváltót, ezért időt vesztettek, és közben a pálya állapota is romlott, árulta el Guillaume Rocquelin, a Red Bull vezető versenymérnöke.
A Mercedesnél is várták a szerdai napot, hogy a keddi műszaki hiba után újabb információhoz jussanak a továbbfejlesztett aerodinamikai csomagjuk működéséről.
„A délutáni versenyetapunk noha sokkal gyorsabb volt a korábbinál, beárnyékolta az első gumik szemcsésedése, de úgy gondoljuk, ez visszatérő elem lesz az idén – nyilatkozta James Allison, a Mercedes technikai igazgatója. – A következő napok során haladnunk kell a szemcsésedés kivédése érdekében, hogy a szezon kezdetére már tudjuk ezt kezelni.”
A szintén Mercedes-motort használó Williams közben túlszárnyalta a keddi futásteljesítményét, azonban Robert Kubica így sem tűnt elégedettnek a nap végén.
„Az adatgyűjtés szempontjából jó napunk volt, de fogy az idő, és versenyzői szemszögből még nem sokat dolgoztunk, rengeteg dologra kell még rájönnünk az első verseny előtt – mondta. – Mérnöki szemszögből sem tartunk ott, ahol szeretnénk, de remélem, a következő pár nap során kicsit játszhatunk majd az autóval, hogy kiderüljön, miként reagál.”
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a barcelonai előszezoni tesztelés második hetének második napján, amely összességében a hatodik nap! A csapatoknak és pilótáknak a maival együtt már csak három napja maradt, hogy mindent elvégezzenek a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt, a McLarennél, a Mercedesnél és a Ferrarinál tegnap látott műszaki hibák egyre kevésbé férnek már bele.
Az eddigi öt nap bővelkedett eseményekben, az alábbi cikkekből ezekre tekinthetnek vissza.
Erre a hétre a Ferrari is átvette a többek között a Mercedesnél látott módszert, és az összes napot megosztotta két pilótája között, ma a keddi nappal ellentétben Sebastian Vettel kezd, és Charles Leclerc-ré lesz a délután. Alább elolvashatják, hogy kik tesztelnek ma!
Mercedes: Valtteri Bottas, Lewis Hamilton
Ferrari: Sebastian Vettel, Charles Leclerc
Red Bull: Max Verstappen
Renault: Daniel Ricciardo, Nico Hülkenberg
Haas: Romain Grosjean
McLaren: Carlos Sainz
Racing Point: Sergio Pérez
Alfa Romeo: Kimi Räikkönen
Toro Rosso: Danyiil Kvjat
Williams: Robert Kubica
Ahogyan azt az idei tesztek során megszokhattuk, Barcelonában kifogástalan körülmények várják a csapatokat, a tavalyihoz hasonló havazás nem szól közbe a felkészülésbe. Ma reggel ez a látvány fogadta a pályára érkezőket.
Tegnap a Forma-2-es mezőny is megkezdte a felkészülést az idei szezonra, a száguldó cirkusz előszobájában vezető fiatalok szintén Spanyolországban, méghozzá Jerezben köröztek. A mezőnyben ott volt Mick Schumacher is, aki 59 kört megtéve a harmadik helyen zárt.
Nem a mai napra mondjuk, azt Romain Grosjean viszi végig, csütörtökön és pénteken azonban az előzetesen kiadottakkal ellentétben megosztja majd a munkát a két versenyző. Egyre divatosabb ez a felosztás...
Megkeződött az előszezoni tesztelés hatodik napja, Bottas már ki is hajtott a pályára. A Mercedesnek van mit behoznia, tegnap délután a finn pilóta olajnyomás-problémái miatt csak 7 kört tett meg. Grosjean, Räikkönen, Kubica, Vettel és Sainz is csatlakoztak hozzá.
1:24.616-tal kezdett a finn a C4-es gumin, miközben Grosjeanon még intermediate abroncsok voltak az installációs körre. A történeti hűség kedvéért hozzátesszük, hogy nem Bottas, hanem Sainz volt az első a pályán, de gyakorlatilag egyszerre özönlött ki mindenki, ahogy az az alábbi videóból kiderül.
Räikkönen orrkúpjára kis szárnyacskákat erősítettek, pont a hetes szám mellé. Nemcsak a Mercedes, mások is próbálkoznak aerodinamikai újításokkal. Közben Bottas 1:22.624-re javított, Vettel pedig mérőkerettel körözget.
A Red Bull is megjelent, méghozzá C3-as gumikon, amelynél lágyabbat tegnap nem is használtak, sőt, a teljes előszezonban nem futottak még igazán gyors kört piros oldalfalú Pirelliken. A holland ideje 1:21.038.
Bottas azóta is kint van, már 8 körnél jár, köridejei azonban elmaradnak a legjobbjától. A csapat tegnap nem tudta rendesen kiértékelni az új aerodinamikai csomagját, amelyet a tesztelés második hetére hoztak, és várhatóan Melbourne-ben is már a mostani autóval fognak rajthoz állni.
Már 1:20 alatt van a holland, 1:19.983 az új legjobbja. Gasly tegnap 1:17.715-öt ment, mindössze 6 ezreddel maradt el Norristól. Ez egyben a Red Bull eddigi leggyorsabb köre is volt a tesztelésen.
A Renault versenyszimulációt tervez végrehajtani Daniel Ricciardóval a délelőtt folyamán, miután végzett az aerodinamikai mérésekkel. Jelenleg Verstappenen kívül mindenki a bokszban van.
Verstappen is bejött a bokszba, miután Bottashoz hasonlóan 9 kört tett meg. Egyelőre csak nekik van mért idejük, a többiek közül Sainz áll a legtöbb körrel, szám szerint 3-mal, de ezek mindegyike végén behajtott a bokszutcába.
Noha süt a nap, a levegő hőmérséklete 6, a pályáé pedig mindössze 8 fokos, talán ezért is várnak kicsit a csapatok, mielőtt megkezdik az érdemi munkát.
Amíg nem történik semmi, kicsit üljünk fel Carlos Sainz mögé, és nézzük meg, milyen lenne az MCL34-es hátsó szárnyán kuporogva megtenni négy kört Barcelonában! A felvételek a wokingiak múlt pénteki forgatási napján készültek.
Na nem úgy, hanem autóban ülve. Vettel, Kubica és Pérez is megjelent, noha a mexikói egyből vissza is tért a bokszba. A Ferrari világbajnoka 1:22.316-tal már fel is iratkozott a tabellára a C3-as gumin.
1:20.321-re, de ezzel továbbra is csak a második, Verstappen idejét nem múlta felül. Közben Räikkönen, Ricciardo és Verstappen is a pályára hajtott.
Már 1:19 alatt, egészen pontosan 1:18.979-nél jár a holland. Közben Räikkönen a C3-as gumin 1:21.9-cel iratkozott fel, amelyet azóta 1:21.4-re javított, míg Kubica nagyon lassú, 1:48-as körrel kezdett. Vettel a kezdeti lendület után beállt az 1:20-as tartományba és most ott autózik.
Ricciardo kihajtott a bokszból, mindjárt kiderül, hogy valóban megkezd-e egy 66 körös Spanyol Nagydíjat. Közben Vettel köridejei 1:21 fölé lassultak a C3-as gumin, Verstappen és Räikkönen pedig áthajtott a bokszutcán.
Egyelőre nem jön a versenyszimuláció, hacsak nem ez volt a rajtrácsra felvezető köre az ausztrálnak, aki jelenleg a virtuális rajtrácson pihen, mielőtt megkezdi a felvezető kört. Nem vicc, a csapatok akár ilyen részletességig is szimulálhatnak egy futamot. Verstappen köröz egyedül jelenleg, az imént Sainz és Kubica csatlakozott hozzá.
Erős kezdés a McLarentől a C3-as gumin, 1:19.825-tel a spanyol bejött Verstappen mögé. Közben Bottas is megjelent a Mercedesszel.
Az első és a harmadik szektorban is leggyorsabb részidőt ment Sainz, a középsőben viszont elmaradt Verstappentől, így 1:19.071-re ugyan javított, de a vezetést nem vette át. Kubica eközben 1:42-re javított, most éppen 1:45-ös kört ment. Ennek a magyarázata az, hogy a Williams aerodinamikai méréseket végez jelenleg.
Bottas korábban használt C2-es gumikat kapott, egy kör után pedig megint bejött, hogy C4-es abroncsokat pakoljanak az autójára. Közben Vettel, Ricciardo és Pérez hajtott ki a bokszból.
Végül csak sikerült átvennie a vezetést a McLaren spanyoljának, aki 1:18.878-cal előzte meg Verstappent. Közben Ricciardo próbarajtot végzett a bokszutca végén, most már jön az a versenyszimuláció?
Úgy tűnik, hogy a Renault végre elkezdte a versenyszimulációt, Ricciardo a C2-es gumin van és 1:25.9 volt az első köre, 1:25.0 a másoik. Verstappen közben lezárt egy hosszú etapot, Vettel 1:19.132-re javított, a Mercedes pedig szakadatlanul gyakorolja a kerékcserét Bottasszal.
A Ferrari versenyzője is bejött 1:19 alá, egészen pontosan 1:18.909-et autózott C3-as gumin.
Íme az állás egy órával a mai tesztelés kezdete után. Időközben Kvjat és Pérez is futottak értékelhető kört.
1. Carlos Sainz (McLaren), 1:18.878, 13 kör
2. Sebastian Vettel (Ferrari), 1:18.909, 17 kör
3. Max Verstappen (Red Bull), 1:18.979, 23 kör
4. Sergio Pérez (Racing Point), 1:19.817, 11 kör
5. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo), 1:21.423, 7 kör
6. Danyiil Kvjat (Toro Rosso), 1:21.990, 5 kör
7. Valtteri Bottas (Mercedes), 1:22.624, 16 kör
8. Daniel Ricciardo (Renault), 1:24.122, 10 kör
9. Robert Kubica (Williams), 1:42.611, 9 kör
Legalábbis ami a mai tesztnapot illetti, ugyanis Romain Grosjean is tiszteletét tette a Haasszal, és megfutotta mai első mért körét, 1:21.395-öt ment a C2-es gumin, ezzel pedig a 6. helyre jött be.
A spanyol megfutotta a tesztelés eddigi legjobb mclarenes idejét és 1:17.503-ra tornázta le a lécet a C4-es gumin. Eközben Räikkönen és Grosjean is javított, mindketten 1:20 alatt járnak már.
Csupán 9 körös volt az ausztrál etapja a C2-es keveréken, egy ideje pedig már nem láttuk a pályán. Lehet, hogy a Renault csak játszadozik velünk, és eszük ágában sincs versenyszimulációt futni?
Nem a mezőnybe, hanem a Forma-1-be, a Renault ugyanis bejelentette, hogy a tavaly a Williamsnél vezető orosz lesz az idei harmadik számú pilótája. Szirotkinnak nem ismeretlen az enstone-i gárda, 2017-ben ugyanezt a szerepkört töltötte be a franciáknál, egy évvel előtte pedig fejlesztőpilóta volt.
Sainz tovább gyorsult, 1:17.144-gyel pedig megfutotta a teljes idei előszezon eddigi legjobb körét, gyorsabbat, mint amit Nico Hülkenberg ment múlt hét csütörtökön. Közben Bottas 1:19.2-re javított a C2-es gumin, Verstappen pedig 1:18.395-re a C3-ason.
Feltették a C3-as gumit a Toro Rossóra, amellyel az orosz rögtön javított is, 1:19.420 az új legjobbja.
A C3-as gumival a Ferrariján a négyszeres világbajnok 1:18.311-re javított az imént, amivel 84 ezreddel megelőzte a Red Bull hollandját a második helyen. Kvjat közben pár századot lefaragott és már 1:19.351-nél tart. Rajtuk kívül Verstappen és Bottas van kint, de mindketten 1:21 fölötti köröket futnak.
Sainz alatt megállt a McLaren a bokszból kifelé. A leggyorsabb kör egy dolog, két nap alatt viszont már harmadszor robban le az MCL34-es, ami semmiképpen sem biztató a közelgő szezonra nézve.
A helyzetéből adódóan Sainz autóját saját kerekén gurították vissza a bokszba, hamarosan folytatódhat a körözés.
Már vége is a megszakításnak, Grosjean és Kvjat is kihajtott a pályára, őket Ricciardo követte.
1:19.717-re egész pontosan a C2-es gumin, amivel feljött a 7. helyre. Közben Vettel is a pályán, 1:19.5-ös körrel kezdett.
Sajnos erről a hétről az F1 már nem ad élő közvetítést, de ettől még vannak kamerák a helyszínen. Alább megnézhetik a tegnapi nap összefoglalóját!
A Mercedesnek nem elég, hogy tegnap lényegében a teljes délutánt ki kellett hagynia, még csapatfőnöke is elkapott valamit az Auto Motor und Sport jelentése szerint. Ezúton is jobbulást kívánunk neki!
Az 1:19-es tartományban kezdett, utána 1:20-as, most pedig már csak 1:21-es köröket fut a német. Ricciardo közben elkezdett egy megtankolt autós etapot a C3-as gumin, 1:24.9 volt az első köre, most 1:25.6-ot ment. Grosjean befejezte az etapját, Räikkönen pedig megkezdett egyet.
A csapat jelentése szerint Sainz a víznyomás csökkenése miatt állt meg, és hamarosan újra pályán lehet. Vettel közben visszatért a bokszba, Verstappen pedig kihajtott a pályára.
Valóban nem kellett sokat javítani az MCL34-est, Sainz már ki is hajtott vele a garázsból. Ugyanezt megtette Bottas és Grosjean is, hogy csatlakozzon Ricciardóhoz, Räikkönenhez és Verstappenhez. Elég nagy a forgalom odakint.
Továbbra is Sainz vezet a téli tesztelés eddigi legjobb idejével, őt Vettel és Verstappen követi. A legtöbb kört a holland autózta, a második legszorgalmasabb a Ferrari négyszeres világbajnoka volt.
1. Carlos Sainz (McLaren), 1:17.144, 23 kör
2. Sebastian Vettel (Ferrari), 1:18.311, 36 kör
3. Max Verstappen (Red Bull), 1:18.395, 40 kör
4. Valtteri Bottas (Mercedes), 1:19.205, 31 kör
5. Danyiil Kvjat (Toro Rosso), 1:19.351, 21 kör
6. Sergio Pérez (Racing Point), 1:19.704, 12 kör
7. Romain Grosjean (Haas), 1:19.717, 22 kör
8. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo), 1:19.758, 23 kör
9. Daniel Ricciardo (Renault), 1:24.122, 30 kör
9. Robert Kubica (Williams), 1:41.622, 13 kör
Verstappen állt meg a bokszutca végén, próbarajtot akart elvágezni, de nem mozdult meg az autója. Másodpercekkel a megszakítás előtt Sainz csupán 3 tizeddel maradt el a legjobbjától, Bottas pedig 1:19.080-ra javított a C2-es gumin.
A tesztelés eddigi legrövidebb megszakítását láthattuk, a Red Bull szerelői gyorsan begyűjtötték Verstappen autóját, úgyhogy már folytatódhat is a teszt, Vettel, Kvjat és Pérez a pályán.
Bő egy tizedet faragott az idején a C3-as gumin, új legjobbja 1:18.195. Ugyanez Kvjatnak is összejött szintén C3-ason, neki 1:19.234 az új ideje.
Vettel a 3-as kanyarban a védősávnak ütközött, egyelőre nem tudni, hogy mi történt.
A gumicsíkok alapján a német pilóta nem pördült meg, már zajlik a műszaki mentés, Vettel nem sérült meg.
Elsőre inkább műszaki hibának tűnik a dolog a keréknyomok és a becsapódás szöge alapján.
Helyszíni jelentések szerint az SF90 bal eleje és első szárnya is csúnyán megrongálódott, ez pedig kérdésessé teszi, hogy egyáltalán folytatni tudják-e a tesztelést ma. Amennyiben nem, az a csapaton túl Leclerc-nek is nagy érvágás lesz, miután tegnap egy műszaki hiba miatt szintén nem tudott annyit körözni, amennyit szeretett volna.
Már rajta van a vörös lepel az autón, amikor pedig azt a teherautóra emelték, a hátulja hirtelen lejjebb esett. Szerencsére nem tettek még nagyobb kárt benne a mentésben résztvevők, de nem kellett sok hozzá.
A nagy erőhatásra figyelmeztető G-szenzor bejelzett a Ferrariban, Vettelt így elővigyázatosságból a pályán levő orvosi központba szállítják, ahová Mattia Binotto csapatfőnök és Silvia Hoffer sajtós már el is indult.
A szenzor figyelmeztetése nyomán az biztos, hogy 15 G-nél nagyobb volt a becsapódás, mindez külsőre azonban nem viselte meg a németet, aki nem tűnik nagyon rosszkedvűnek.
Még egy pár percbe beletelhet, mire folytatódhat a körözés, helyre kell tenni ugyanis a Ferrari által elmozdított Tecpro védőfalat.
A Ferrari megerősítette, hogy Vettel nem saját, hanem az autó hibájából hagyta el a pályát a 3-as kanyarban.
A Ferrari visszaért a platós teherautón a bokszba, ennek ellenére még nem mehetnek ki a pályára a többiek, a védőfal javítása ugyanis még tart.
A jelentések szerint rendben ment a gyors vizsgálat, a négyszeres világbajnok jól van, noha a tesztnap véget ért a számára. A kérdés csak az, hogy a Ferrarinak is ennyi volt-e a mai gyakorlás?
Az Auto Motor und Sport fotósai arról számoltak be, hogy az első szárny, az orrkúp, az első felfüggesztés és néhány oldalsó terelőelem is megsérült az autón, a helyszínre érkező szerelők pedig zsákokba pakolták a leszakadt darabokat.
40 perces semmittevés után újraindult a körözés Barcelonában, heten azonnal ki is hajtottak a bokszból.
A Ferrari Twitter-oldalára is kitette, hogy műszaki hiba okozta Vettel balesetét, az SF90-ben esett károkat jelenleg mérik fel.
A finn 1:19.721-et ment a C3-as gumin, ezzel maradt a 8. helyen. Közben Kubica az első értékelhető körét teljesítette a Williamsszel, 1:21.684-re tornázta le a köridőt szintén C3-ason, ezzel megelőzte a C2-esen továbbra is megtankoltan köröző Ricciardót.
Bottas 1:18.941 alatt ért körbe a C3-as gumin, Kvjat 1:19.060-ra, Pérez 1:19.265-re, Räikkönen 1:19.441-re, Kubica 1:21.165-re, Ricciardo 1:23.718-ra tornázta le a legjobbját. Az ausztrálon kívül mindenki C3-ason megy, a Renault-n a C2-es abroncsok vannak.
A mai tesztelés harmadik órája Vettel kicsúszása miatt nem volt túl produktív, de a végére azért belehúztak a csapatok, íme a sorrend a délelőtti etap utolsó órájába lépve!
1. Carlos Sainz (McLaren), 1:17.144, 32 kör
2. Sebastian Vettel (Ferrari), 1:18.311, 40 kör
3. Max Verstappen (Red Bull), 1:18.395, 49 kör
4. Valtteri Bottas (Mercedes), 1:18.941, 43 kör
5. Danyiil Kvjat (Toro Rosso), 1:19.060, 31 kör
6. Sergio Pérez (Racing Point), 1:19.265, 21 kör
7. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo), 1:19.441, 28 kör
8. Romain Grosjean (Haas), 1:19.717, 24 kör
9. Robert Kubica (Williams), 1:21.164, 21 kör
10. Daniel Ricciardo (Renault), 1:23.718, 41 kör
Egy hatalmas „Michael forever” feliratú molinót feszítettek ki a Ferrari-drukkerek a célegyenesben nem sokkal azelőtt, hogy Vettel beleállt a falba a 3-as kanyarban. Nem a legjobb időzítés.
A nagy roham után a legtöbben visszahajtottak a garázsba, most csak Sainz, Bottas és Ricciardo van kint, előbbi kettő C3-as, utóbbi a C2-es keveréken köröz másodpercekkel az 1:20-as határ fölött.
A McLaren bejelentette, hogy Fernando Alonso a márka nagyköveteként az idén biztosan tesztelni fogja az MCL34-est. Erről alább olvashat bővebben!
Sainz és Bottas is behajtott a bokszba, így jelenleg egyedül a C2-es gumin hosszú etapot teljesítő Ricciardo köröz, 1:25-ös köröket autózik.
Ricciardóhoz a Haas franciája csatlakozott a pályán szintén C2-es gumin, és a Renault-hoz hasonlóan 1:25-ös időt ment, majd lejjebb tornázta azt 1:24.1-re.
Kis lépésekben ugyan, de egyre lejjebb faragja idejét a lengyel, most a C3-as gumin jött ki és 1:20.600-at ment. Közben Ricciardo befejezte az etapját, a Williams és a Haas van a pályán.
Azért persze nem időmérős köröket futnak, de a korábbi 1:40-es idők után mindenképpen felüdülést jelentenek Kubica mostani körei, legutóbb is mindössze 5 századdal maradt el a legjobbjától. Eközben Verstappen, Bottas, Pérez és Sainz is megérkezett a pályára
Egy vidófelvétel is előkerült a Ferrari bukásáról. Nagyon sok minden nem látszik belőle, de az igen, hogy milyen nagy tempónál, mindenfajta előjel nélkül hagyta el a pályát a német, és valamilyen folyadék is előtört az SF90-ből a kanyar közepén. A videót Sergio Garcia Erviti szabadúszó fotós készítette.
A Mercedes-motor még mindig az egyik, ha nem a legjobbnak számít, miközben persze más tényezők is befolyásolják a csúcssebességet. A mexikói 324-gyel repesztett ma a célegyenesben, mögötte Sainz és Räikkönen jön 319 km/h-val, majd Kubica 318-cal, utána Bottas és Kvjat 317-tel.
Érdekes sztorit közölt az Auto Motor und Sport arról, hogy Sebastian Vettel édesapja ott van a pályán, és fia kicsúszása előtt nem sokkal a 3-as kanyarhoz akart menni, hogy onnan nézze az autókat. A pályabírók azonban megállították, mert nem a jó akkreditáció volt a nyakában, mire pedig beszerzett egy olyat, amivel odaengedik, Vettel beleállt a falba. Azért szép jelenet lett volna, ha a négyszeres bajnok az autóból kiszállva rögtön az apukájával találja szemben magát.
Pozíciót is, nem csak köridőt, a C3-as keveréken a hatodik helyre lépett előre, miután 1:19.194-re szorította lejjebb a lécet. Egy hűtőkör után megpróbált javítani ezen is, de ez már nem jött össze, 1:19.255 alatt ért körbe.
Az Auto Motor und Sport lejegyezte Grosjean legutóbbi etapját a C2-es gumin, ebből pedig az derül ki, hogy nagyon egyenletes körökre volt képes a francia, ami mindig pozitív dolog az autóra nézve. Íme a körei: 1:25.5 - 1:24.1 - 1:23.8 - 1:23.8 - 1:23.8 - 1:24.2 - 1:23.8 - 1:23.8 - 1:23.8 - 1:23.5 - 1:23.6 - 1:23.5 - 1:23.7 - 1:24.2.
Feltették a C4-es gumit a Williamsre, amellyel a lengyel 1:19.991-et ment. Ezzel továbbra is csak Ricciardót előzi meg, ami nem túl jó, de sokat egyelőre nem is lehet várni az előző héten a tesztelést két és fél napos késéssel elkezdő istállótól.
Scott Mitchell, az Autosport tudósítója azt jelentette, hogy a vörösök elmondása szerint még órákra lesz szükségük az autó megjavításához. Egyelőre nem tudni a műszaki hiba pontos okát, az autó bal eleje mindenesetre úgy tűnik, hogy súrolta az aszfaltot, mielőtt Vettel a kavicságyban kötött ki. Könnyen lehet, hogy az első szárny hibásodott meg.
A múlt héten akkor is kitartottak, amikor napokig nem láthatták a kedvencüket, így természetesen most is itt vannak, amikor mindezt megtehetik.
Jelenleg nyolcan is kint vannak, de mindenki messze elmarad a legjobbjától, habár most Kubica megjelent a C4-es gumin. Lehet, hogy korai kijelentést tettünk?
A lengyel ránk cáfolt és a C4-es gumin ment egy 1:19.367-es kört, amivel bejött Grosjean elé a tabellán. Ez a Williams eddigi legjobb köre a teszten.
Mindenki visszatért a bokszba, és megkezdte az egy órás ebédszünetet. A legtöbb kört Valtteri Bottas tette meg a Mercedesszel, szám szerint 74-et, utána jön Ricciardo 72-vel, majd Verstappen 69-cel. A tesztelés hatodik napjának felénél Sainz áll az élen az eddigi leggyorsabb idővel.
1. Carlos Sainz (McLaren), 1:17.144, 56 kör
2. Sebastian Vettel (Ferrari), 1:18.311, 40 kör
3. Max Verstappen (Red Bull), 1:18.395, 69 kör
4. Valtteri Bottas (Mercedes), 1:18.941, 74 kör
5. Danyiil Kvjat (Toro Rosso), 1:19.060, 36 kör
6. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo), 1:19.194, 43 kör
7. Sergio Pérez (Racing Point), 1:19.202, 29 kör
8. Robert Kubica (Williams), 1:19.367, 42 kör?
9. Romain Grosjean (Haas), 1:19.717, 57 kör
10. Daniel Ricciardo (Renault), 1:22.597, 72 kör
Nem először fordult elő, hogy újságírók autóját feltörték a barcelonai pálya környékén, Tobias Grünernek, az Auto Motor und Sport tudósítójának a tavalyi Spanyol Nagydíjon is hasonlóban volt része. Tőle nem loptak el semmit, mert nem voltak értékek az autóban, Luke Smith, a Crash.net tudósítója azonban nem járt ilyen jól, neki a laptopja, az ipadje és a telefonja is odalett.
Ben Anderson, az Autosport tudósítója élőben nézte végig, ahogy a délelőtti etap leintése után kerékcserét gyakorol a Mercedes, amely nem tudta levenni a bal hátsót a W10-esről, csak hosszas szenvedés árán. Egy versenyen ez bizony súlyos másodpercekbe került volna Bottasnak.
Persze nem szó szerint, és nem ugyanaz, csak olyan. A címvédő a tavalyi szezon végén kezdett el kísérletezni lyukacsos felnijével, amely a gumik túlmelegítését hivatott megakadályozni, az idei előszezonra pedig többen átvették a megoldást, például a Ferrari is, amely Vettel balesetekor is ezt a verziót tesztelte éppen. Ugyanakkor ennek nem valószínű, hogy köze van a bukáshoz.
Továbbra is sokak szemét szúrja a Haas főszponzora, Dieter Rencken, a Racefans szakírója például feltette a költői kérdést, hogy miért van brit lobogó a Rich Energy italának dobozán, miközben az Ausztriában, a Red Bull hazájában készül.
Vettel kicsúszása volt a délelőtt legérdekesebb történése, de Carlos Sainz autójának tologatását, és a többieket is megtalálják mai galériánkban.
---- separator ----gallery-content-type:0090df68-60aa-4ca1-a64a-28fea0e21122---- separator ----A négyszeres világbajnok ezekben a percekben tart sajtótájékoztatót Barcelonában, az újságíróknak elmondta, hogy még mindig nem tudják a hiba okát, de olyan érzése volt, mintha a bal első felfüggesztés adta volna meg magát. Az autót továbbra is jónak érzi, pozitívak a benyomásai.
Jön Hamilton és Hülkenberg, valamint Leclerc is, ha összerakják neki a Ferrarit. Négy óra pályaidő maradt a mai tesztnapon.
Räikkönen nem is késlekedett, rögtön pályára lépett.
Azt a helyszínen egyelőre nem tudták megállapítani, hogy C1-es vagy C2-es gumikat kapott-e, de Räikkönen 1:19.690-nel kezdett, fél másodperccel lassabban a mai legjobbjánál.
A teszteléssel párhuzamosan zajlik Barcelonában a Mobile World Congress telekommunikációs szakkiállítás is, ahol a McLaren számos szponzora is megjelent, így nem csoda, hogy Zak Brownt is ide szólította a kötelesség.
Kubica és Verstappen C3-asokkal van kint a pályán, Räikkönen valószínűleg C2-esekkel, Pérez C5-össel, de végighajtott a bokszutcán.
Az Auto Motor und Sport szerint Vettel "erősnek és következetesnek" tartja a Red Bullt, az Alfát "nagyon jónak", a Mercedesnél látott néhány nagyon jó etapot, és kevésbé jókat is.
A brit pilóta C3-as gumikkal 1:23:142-vel kezdett, az Autosport szerint a bokszból kihajtva az autója kékes, "olajos" füstöt eregetett.
A brit pilóta is kezdi felvenni a ritmust, de 1:21.154-gyel még mindig csak a 10. helyezett. Ez persze aligha zavarja, hosszabb etapot futhat.
Szorgosan hajt a Red Bull-pilóta, Hamilton közben bokszkiállásokat gyakorolt, Pérez is megmutatta magát egy időre, Kubica visszatért a garázsba.
A felvételek még kedden készültek, amikor a kétszeres világbajnok ellátogatott a barcelonai F1-es tesztre.
A Haas pilótája C3-as gumikkal 1:18.847-re gyorsult, ezzel feljött a 4. helyre az összetettben. Kvjat, Verstappen és Kubica van még a pályán.
A Mercedes pilótája javított a korábbi eredményein, 1:19.071-gyel jelenleg a 7. helyezett, Bottasnál bő 1 tizeddel lassabb a mai köre.
Vettel autóját körülbelül délben kapták vissza a délelőtti baleset után, de Leclerc-ről továbbra sincs hír. 3 óra alatt egy versenyhétvégén egy komplett új karosszériát felépítenek, itt azonban még mindig várni kell a visszatérésükre. Ez persze azon is múlik, hogy milyen alkatrészek állnak rendelkezésre, milyen konfigurációt akarnak összeállítani, és miként módosítják a programot a kieső időre reagálva.
Egy biztos, Charles Leclerc-nek nagyon rosszul jött ki a lépés tegnap és ma is, a két nap alatt jó, ha egy versenytávot le tud futni.
Íme az állás 15 órakor:
1. Carlos Sainz (McLaren), 1:17.144, 68 kör
2. Sebastian Vettel (Ferrari), 1:18.311, 40 kör
3. Max Verstappen (Red Bull), 1:18.395, 107 kör
4. Romain Grosjean (Haas), 1:19.717, 69 kör
5. Valtteri Bottas (Mercedes), 1:18.941, 75 kör
6. Danyiil Kvjat (Toro Rosso), 1:19.060, 57 kör
7. Lewis Hamilton (Mercedes), 1:19.071, 16 kör
8. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo), 1:19.194, 61 kör
9. Sergio Pérez (Racing Point), 1:19.207, 42 kör
10. Robert Kubica (Williams), 1:19.367, 72 kör
11. Daniel Ricciardo (Renault), 1:22.597, 72 kör
Tegnap a Honda motorok 230 kör fölött teljesítettek, ma Verstappen 15 órakor 111-nél jár, Kvjat pedig 61-nél. Ez a Toro Rossónál kevés, de a Red Bull igen szép távot megy ma is.
Hosszabb etapon van, C3-as gumikkal. Az AMuS lejegyezte a köreit:
1:22.4 - 1:22.3 - 1:22.4 - 1:22.5 - 1:22.4 - 1:22.4 - 1:22.6 - 1:22.7 - 1:22.9 - 1:22.7 - 1:22.9 - 1:23.1 - 1:23.8 (forgalom) - 1:22.4 - 1:43.9 - 1:23.9 - 1:23.1 - 1:22.6
A tesztek végéhez közeledve a szerelők is egyre több "éles" kerékcserét végeznek el, ez nekik is segít visszarázódni a körforgásba. A Red Bull egy villanyhajtású RB14-est is elszállított a pályára, új szárnyakkal felszerelve, hogy pluszban is lehessen gyakorolni.
Ricciardót leváltotta Hülkenberg, ők is folytatják a munkát Barcelonában.
Bottas körének nyomában lohol, mindössze 2 ezredmásodperccel lassabb csapattársa délelőtti eredményénél. 1:18.943-nál tart.
1:22.277-et teljesített C3-as gumikkal, ez arra jó, hogy Ricciardo délelőtti köre elé kerüljön, más jelentősége nemigen van.
Hosszú etapokat futnak a pilóták, ezt természetesen a sárga jelzésű C3-as gumival lehet hatékonyan csinálni, főleg, hogy délutánra már használható szintre melegedett az aszfalt is.
Az eddigi napok során úgy tűnt, nincs sok néző a pályán, a többség inkább a paddockban nézelődött. Ma viszont a Ferrari, Lewis Hamilton és Robert Kubica szurkolói is megjelentek, így rögtön más az összkép, felkerültek a molinók is.
Frederic Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke megerősítette, hogy Mick Schumacher neve felmerült az áprilisi tesztelésekkel kapcsolatban. Bővebb részletekről itt írtunk.
A szépséget ne itt keressük, mindenesetre érdekes, hogy a Renault milyen módosításokat tesztel az RS19-esen.
Részben Vettel álláspontjára támaszkodva az Auto Motor und Sport szerint az Alfa Romeo, de a Haas is egyre fejlődik.
"Ismerjük az erősségeinket és a gyengeségeinket, de nem akarjuk elárulni - mondta Kevin Magnussen. - A csapatok nagyon különböző programokat futnak, az elmúlt évek során sokkal nehezebb lett kideríteni, hogy ki, hol tart. Sok kérdésre kellene felelnünk, de mi magunk sem ismerünk minden választ."
Az előző órában tovább gyorsult a Haas pilótája, íme a sorrend 16 órakor:
1. Carlos Sainz (McLaren), 1:17.144, 96 kör
2. Sebastian Vettel (Ferrari), 1:18.311, 40 kör
3. Max Verstappen (Red Bull), 1:18.395, 114 kör
4. Romain Grosjean (Haas), 1:18.847, 82 kör
5. Valtteri Bottas (Mercedes), 1:18.941, 75 kör
6. Lewis Hamilton (Mercedes), 1:18.943, 33 kör
7. Danyiil Kvjat (Toro Rosso), 1:19.060, 66 kör
8. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo), 1:19.194, 76 kör
9. Sergio Pérez (Racing Point), 1:19.207, 59 kör
10. Robert Kubica (Williams), 1:19.367, 92 kör
11. Nico Hülkenberg (Renault), 1:22.032, 9 kör
12. Daniel Ricciardo (Renault), 1:22.597, 72 kör
Továbbra is a 11. helyezett, de már 1:20.488-cal. A két Renault eddig ma látványosan nem a jó tempóra hajt.
Nem is rossz, ahhoz képest, hogy délelőtt elromlott a vízpumpa az autójában. Két versenytáv ma nem jön össze neki, de így sem lesz gondja az alvással.
A térfigyelő kamera kiszúrt egy pályán heverő törmeléket, nem sikerült beazonosítani, hogy melyik autóról vált le. Szerencsére, a célegyenesben volt, közel a belső falhoz, így egy sportbíró gyorsan össze tudta szedni.
A múltheti késés után csak remélhették, hogy az autójuk megbízhatóan működik majd, és az FW42 meghálálja a gondoskodást. Kubica ma eddig 100 kört rakott bele.
A Red Bull ironizáló "kémje" is felfigyelt a Williams mai futásteljesítményére, és az alábbi kommentárt fűzte a képhez:
"Most, hogy a Williams megjavította az autóját, megpróbálják kitalálni, hogyan szereljék be az új vécét a tesztkamionba."
Ez persze csak csipkelődés, az istállók örömmel fogadták a Williamst a múlt héten.
Az Auto Motor und Sport információja szerint a héten már nem érkezik több fejlesztés a Haashoz, Melbourne-be viszont új első szárnyat visznek majd.
A Haas pilótája a mostani konfigurációval is tud gyorsulni, továbbra is a 4. helyen áll, 1:18.781-gyel, ezúttal C4-es, piros gumikkal. Hülkenberg C2-esekkel 1:19.175-öt ért el, ezzel megelőzte Räikkönent, és a 8. helyezett lett.
A brit pilóta a versenyszimulációja során nem használja a DRS-t, végül is, ha arra számítanak, hogy az élen lesznek, akkor ez így rendben van. A tempója a kezdeti 1:22-ről 1:24-re esett vissza, C2-es gumikkal.
Vettel balesete körülbelül 5 órával ezelőtt történt, de továbbra sincs hír arról, hogy sikerül-e ma összerakni a Ferrarit. Ha Leclerc teljesen elveszíti a délutánt, lehetséges, hogy átírják a következő két nap programját is.
Pár perccel ezelőtti felvétel, a C2-est C1-es abroncsokra cserélték.
Az állás 17 órakor:
1. Carlos Sainz (McLaren), 1:17.144, 118 kör
2. Sebastian Vettel (Ferrari), 1:18.311, 40 kör
3. Max Verstappen (Red Bull), 1:18.395, 114 kör
4. Romain Grosjean (Haas), 1:18.781, 98 kör
5. Valtteri Bottas (Mercedes), 1:18.941, 74 kör
6. Lewis Hamilton (Mercedes), 1:18.943, 74 kör
7. Nico Hülkenberg (Renault), 1:19.056, 35 kör
8. Danyiil Kvjat (Toro Rosso), 1:19.060, 93 kör
9. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo), 1:19.194, 96 kör
10. Sergio Pérez (Racing Point), 1:19.202, 78 kör
11. Robert Kubica (Williams), 1:19.367, 107 kör
12. Daniel Ricciardo (Renault), 1:22.597, 72 kör
A La Gazzetta dello Sport szerint a spanyol pilóta vitt magával sisakot, amikor kedden Barcelonába utazott, noha Zak Brown korábban már bejelentette, hogy Alonso ezen a héten nem teszteli az autót. A kétszeres világbajnok később vezeti majd az MCL34-et, és nem titkolta, hogy ha versenyképes lehetőséget kap, 2020-ban visszatérne az F1-be.
A kerékcsere után az új gumiknak köszönhetően a korábbiaknál gyorsabban ment:
1:22.5, 1:22.5, 1:22.7, 1:22.9, 1:23.4, 1:22.1, 1:22.5, 1:22.4, 1:22.9, 1:23.0, 1:23.1, 1:23.5, 1:23.3, 1:24.5 (Kvjat megelőzése), 1:25.5 (elvette a lábát a pedálról)
A finn pilóta a délután során először javít, C4-es gumikkal 1:18.209-et ért el. Pérez a 1:18.931-gyel a 7. helyen halad.
Nemrég azt írták a Twitterre, hogy a problémákat alaposan kivizsgálják, ehhez időre van szükségük, de még a nap vége előtt szeretnének pályára lépni.
Az Auto Motor und Sport új fényképet szerzett Sebastian Vettel délelőtti balesetéről, ezen jobban látszik, hogy nem veszélytelen ütközésről van szó. Annyit lehet tudni, hogy műszaki hiba okozta a kicsúszást, de azt még nem erősítették meg, hogy mi romlott el.
Szintén az Auto Motor und Sport figyelte meg, hogy Hamilton autóján minden hűtőnyílás nyitva van, pedig a levegő hőmérséklete mindössze 22 fok. A brit pilóta újabb etapot fejezett be, 59 kör van a háta mögött ma.
A nap első fele során a Red Bull bő másfél versenytávot megtett, de Verstappen hosszú ideje már nem látható a pályán, az AMuS szerint motorcsere történhet a csapatnál. Grosjean közben lépeget előre, 1:18.330-nál jár, Pérez viszont 1:17.842-t is tud, C5-ös gumikkal.
Kubica 120 kör fölött jár, ezzel túlszárnyalta a tegnapi futásteljesítményt is, az erőnlétével továbbra sincs gond. Hogy a Williams tempójával lesz-e, az más kérdés, egyelőre a 11. helyezett, 1:19.367-tel.
A Racing Point pilótája C5-ös gumit kapott, és valószínűleg kevés üzemanyagot, így a 2. helyre ugrott 1:17.842-vel. Még van bő 10 perc, jöhet pár reklámkör!
Nagy a forgalom a pályán, de a köridők egyelőre változatlanok, Grosjean nemrég 0,023 másodperccel maradt el a korábbi legjobbjánál. Egy fontos hiányzó van: A Ferrari, ami úgy tűnik, nem lesz kész időre.
Az időmérés szerint Leclerc ment egy kört, de vissza is hajtott a bokszba a nap végén. Ez ilyenkor a megszokott protokoll, más kérdés, hogy ebből maximum annyit tudtak meg, hogy az autó alapvetően újra működik.
A nap végén már nem történt érdemi változás a sorrendben, ezzel mi is megköszönjük kitartó figyelmüket, nemsokára jövünk az összefoglalóval!