Odapörkölt, majd lerobbant a Renault az e heti utolsó tesztnapon
2019. február 21. 08:50
Az előszezoni tesztek első hetének utolsó napjához érkezett az F1-es mezőny Barcelonában, ahol kifejezetten hűvös időjárás fogadta a csapatokat, később azonban 25 fokban is körözhettek, értékes adatokat gyűjtve. Ez volt az első nap, amelyet teljes létszámban kezdett meg a mezőny, a Williams ugyanis csak szerdán délután állt munkába, csütörtökön azonban már a nap elejétől körözött.
Hogy mennyire hidegek voltak reggel a körülmények, azt Lando Norris korai kicsúszása bizonyította, aki nagyon lassú tempó mellett is elveszítette az uralmat az MCL34-es fölött az 5-ös kanyarban, majd beleásta magát a kavicságyba. A folytatásban először szokás szerint aerodinamikai mérésekkel kezdtek a csapatok, ami a Ferrarinak nem ment teljesen zavartalanul, Charles Leclerc autójáról ugyanis leszakadt egy mérőeszköz, szerencsére a pályabírók gyorsan összeszedték.
A délelőtt legfontosabb történése azonban nem ez volt, hanem az, hogy
a Mercedes először futott 1:19 alatti kört, Lewis Hamilton egészen 1:17.977-ig tornázta le a legjobb idejét a C4-es gumikon,
amellyel a nap végén az ötödik helyen zárt. Nála is jobb kört autózott a délután szolgálatba álló Valtteri Bottas 1:17.857-tel, ám ő ezt már a leglágyabb, C5-ös abroncsokon érte el. A címvédő nem volt olyan szorgalmas, mint szerdán, Hamilton és Bottas összesen 115 kört ment, utóbbi pedig azt állította délelőtti nyilatkozatában, hogy a Ferrari egy kicsit előttük jár mind az egykörös, mind a versenytempó tekintetében, mindegy, hogy nem ismerik a pontos üzemanyagmennyiségeket és motorüzemmódokat. Ezek után
az ebédszünetben Leclerc kijelentette, hogy a riválisaik nem nyomják tövig a gázt, ugyanakkor ők sem, így lehetetlen megállapítani az erőviszonyokat.
Amit ilyenkor érdemes figyelni, az a megtett körök száma, amiben a Mercedes és a Ferrari is jeleskedik, a Scuderia csütörtökön lenyomta a nagy ellenfelet ezen a téren, és egészen 138 körig jutott. „Nem szeretnék sokat mondani, mert ez még csak a tesztelés, de nagyon jól érzem magam az autóban – mondta Leclerc. – A megbízhatóság jó, minden nap el tudtuk végezni a tervezett programunkat.
Néhány dologhoz még hozzá kell szoknom, beleértve a csapat működését, de könnyednek érzem magam az autóban, nagyon könnyű vezetni, ahogyan Seb [Vettel] is mondta, nem olyan, mint egy új autót, hanem inkább mint amit nagyon jól fejlesztettek.
A vezethetőség nagyon jó.”
Annak ellenére, hogy nem lehet, azért a Red Bullnál is megkísérelték meghatározni az erősorrendet, Helmut Marko,
az energiaitalosok tanácsadója szerint is a Ferrari vezet jelenleg, utána jönnek ők és a Mercedes.
A bikásoknál az utolsó napon Pierre Gasly vezetett, és a két Mercedes-pilótához, valamint Leclerc-hez hasonlóan ő sem a köridőt hajszolta, a C3-as guminál nem is használt lágyabbat, 1:18.780-nal csak 11. lett, viszont több kört (146-ot) ment a négy nagynál. A testvércsapat Toro Rosso is remek napot zárt a megtett kilómétereket nézve, az újonc Alexander Albon 136 kört autózott, 1:17.634-es idővel ráadásul a tabellán is előkelő pozícióban, a második helyen végzett.
A középmezőny többi csapatát vizsgálva azt gondolhatnánk, hogy a Renault volt a legjobb, mivel a délután vezető Nico Hülkenberg futotta a legjobb időt.
A német pilóta 1:17.393-at ment, amely egyben a teljes teszthét legjobbja volt, ráadásul Daniel Ricciardo is a harmadik helyen zárt 1:17.785-tel.
A körszámra (58 megtett kör) pillantva azonban már közel sem ennyire rózsás a franciák helyzete, akiket kedden DRS-gondok hátráltattak, és az utolsó napjuk sem volt zökkenőmentes,
Hülkenberg nem sokkal azután, hogy az utolsó óra kezdete előtt az élre állt, lerobbant a pályán, többet pedig már nem is láthattuk.
„Nem tettünk meg ma annyi kört, mint amennyit szerettünk volna, de ez a tesztelés része, az ilyesmi megesik – mondta Hülkenberg. – Sajnálatos volt, hogy így zártuk a napot, ki kell vizsgálnunk, hogy mi történt. Volt néhány jó etapunk, jó volt ráérezni az autóra rövidebb etapokon is, és felmérni a viselkedését különböző beállításokkal.”
Egyre kényelmesebben érzem magam az autóban, ugyanakkor nem tudtunk elég kört megtenni, néhány kisebb probléma lépett fel, amelyek a garázsba kényszerítettek minket
– nyilatkozta Ricciardo. – Az időeredmények papíron jól festenek, de lehetetlen kontextusba helyezni őket a többiek programjának ismerete nélkül.”
A titkos favoritnak tartott Alfa Romeo ezúttal is produktív napon van túl, Antonio Giovinazzi 154 kört pakolt a C38-ba, ennél többet egyik csapat sem tett meg. Azért a nap végére őt is utolérte a balszerencse, pár perccel a kockás zászló előtt megállt alatta az autó a bokszkijáratban, majd pár perccel később a pályán ismét.
A szintén Ferrari-motorokat használó Haast ma elkerülte a balszerencse (szerdán háromszor robbantak le), Romain Grosjean és Kevin Magnussen összesen 130 kört tett az autóba. Előbbi 1:18.5-tel, utóbbi 1:18.7-tel zárt, de ők sem hajszolták az időket, a sárga gumikon futották a legjobbjukat. A nap csalódását egyértelműen a Williams jelentette, kérdés, az előzmények után egyáltalán lehetett-e többet várni a grove-iaktól? Délelőtt Robert Kubica tett meg 48 kört az FW42-vel, nagyrészt aerodinamikai méréseket végzett, majd
délutánra átadta a volánt George Russellnek, aki azonban az első két órában a pályára sem tudott hajtani, végül pedig csupán 17 körre volt képes.
Az újonc egyedül Kubica idejét tudta megjavítani, de ha van csapat, amelyik aztán egyáltalán nem a köridővel foglalkozik, akkor az a Williams. „Végre megjött az autó, a következő héten talán már koncentrálhatunk az első futamra való készülésre, mert bizony mindjárt itt van” – nyilatkozta Kubica.
Nem érzem úgy, hogy ez lenne a negyedik tesztnap, hanem inkább olyan, mint az első. Tizenkét köröm volt, hogy ráérezzek az autóra, múlt péntek óta itt vagyok, még soha nem vártam ennyit 12 körre, ennyit vezethettem a saját tempómban.
Még vannak alkatrészek, amelyek nincsenek az autón, így meg volt kötve a kezünk. Bizonyos szempontból előreléptünk tavaly óta, más téren nem feltétlenül.”
Közvetlenül a Williamsek előtt zárt Lance Stroll a Racing Pointtal, a kanadai 72 kört autózott, de mivel a csapat bevallottan a tavalyi kasztnit használta, az ő munkájukat sem lehet igazán értékelni. A tesztelés a jövő héten hétfőn folytatódik Barcelonában a második felvonással, 4 napjuk maradt a csapatoknak, hogy felkészüljenek az ausztráliai idénynyitóra.
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a barcelonai F1-es tesztelés első etapjának utolsó napjához! Ma is percről percre közvetítünk egészen 18 óráig, utána jövünk az összefoglalóval.
Az első két nap során Sebastian Vettel és Charles Leclerc végzett a köridőtáblázat élén, tegnap viszont az első három helyezett kipróbálta a C5-ös és a C4-es keverékű, lágyabb gumikat, így befurakodtak Vettel elé.
Az ötszörös világbajnok azonban nem aggódott a Mercedes formája miatt. Bővebb nyilatkozatát itt idéztük.
Ha minden jól megy, a tegnap délutáni helyzethez hasonlóan ma is teljes lesz a mezőny, és végre Robert Kubica is autóba ülhet a Williamsnél.
Mercedes: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas
Ferrari: Charles Leclerc
Red Bull: Pierre Gasly
Renault: Daniel Ricciardo, Nico Hülkenberg
Haas: Kevin Magnussen, Romain Grosjean
Racing Point: Lance Stroll
McLaren: Lando Norris
Alfa Romeo: Antonio Giovinazzi
Toro Rosso: Alexander Albon
Williams: Robert Kubica, George Russell
Robert Kubica hűséges szurkolói egész héten Barcelonában vannak, már azelőtt transzparenseket raktak ki a pályán, hogy az autó egyáltalán megérkezett volna. Megérdemlik, hogy végre láthassák kedvencüket.
A levegő mindössze 3, a pálya 0 fokos, ez nem éppen kedvező az F1-es abroncsoknak. A motoroknak mondjuk nem rossz, de nem ilyen körülményekre kell optimalizálni.
A Haas pilótája intermediate abroncsokkal ment ki, de a pálya száraz. Antonio Giovinazzi is követte őket, és jó hír, hogy egy perc késlekedéssel Robert Kubica is kihajtott a pályára C4-es gumikkal.
Az FW42-est délutánra összerakták, de még éjszaka is érkeztek hozzá fontos alkatrészek, így az autó aerodinamikájának hangolása a mai napra marad.
A lengyel pilóta nagyon lassan halad a pályán, a gumik biztosan nem tudnak felmelegedni, és alacsony tempónál is csúszkál az autója, ami feltűnően nagy hasmagassággal hajtott ki a bokszból. Most azonban szinte biztosan csak a rendszereket ellenőrzik. Kubica két kör után visszatért a szerelőkhöz.
Amikor az autót betolják a garázsba, ők is betakaróznak a paravánokkal, de a Williams nem olyan agresszív, mint a Mercedes vagy a Ferrari, ők már akkor eltakarják az autót, amikor megáll a szerelőállásban.
Hamilton is megjelent a pályán egy installációs körre, így már csak Gasly (Red Bull) és Albon (Toro Rosso) várat magára.
A Toro Rosso újonca is felbukktant, ezúttal nem pördült meg az első körén, hideg gumikkal, mint kedden. A délelőttös műszakból csak Gasly-t várjuk, de nemrég már ő is öltözött.
Norris és Albon autóján az első futómű mögé szereltek aerodinamikai mérőkereteket. Ezeket a kötelező köröket várhatóan az első óra alatt letudják, amíg a pálya hideg, ezért az állapota nem reprezentatív.
Lépésben haladt a pályán, aztán a kettes szektorban egyik kanyar közepén gázt adott, megbicsaklott az autója, és a kavicságyban landolt.
Az F1 TV riportere, Rosanna Tennant arról számolt be, hogy a hét során három pilóta kért orvosi ellátást különböző, "hétköznapi" panaszok miatt. Furcsa, de az F1-ben is érzékenyek az emberek arra, hogy a téli felkészülés után munkába kell állni, kijött rajtuk a nátha és egyéb nyavalyák.
Érdekes lesz figyelni a Red Bullt a mai nap során, mert Christian Horner elárulta, hogy eddig a Kanadai Nagydíjra való hátsó szárnyat használták, ma viszont bevetik azt az alkatrészt, ami kifejezetten a barcelonai pályához passzol, így javuló teljesítmény várható majd a Red Bulltól.
A Racefans szerint Toto Wolff elárulta, a Mercedes középutat keres a fejlesztés kitolása és az alkatrészeik finomhangolása között, ezért próbálják a lehető legkésőbb véglegesíteni a specifikációt, de egy jól kiismert autóval érkezni a szezonnyitóra. Épp ezért, Ausztráliáig nem terveznek jelentős fejlesztéseket, a W10 a mostani állapotában hasonlít a melbourne-i változatra.
Grosjean megint kisietett a pályára, ez nem is csoda, mert elektromos hibák miatt tegnap háromszor is lerobbant a Haas, ezzel sok időt vesztettek.
A Haas pilótája a C3-as, sárga gumikkal 1:23.051 alatt ért körbe a továbbra is hideg aszfalton. Gasly is követte, ő a bal hátsó futómű előtt cipel magával egy nagy mérőkeretet.
Grosjean nem sokkal később 1:21.537-re gyorsult, megjelent Ricciardo is a pályán.
Tesztelés van, ezért amíg az autó egyben marad, a hibák nem számítanak annyit, mint egy versenyhétvégén, de Grosjean esetében továbbra is megfigyelhető, hogy gyakoriak az elfékezések, kisebb-nagyobb vezetői hibák. A francia pilóta már a rutinosak táborát erősíti, de így is előfordulnak botlások. Legutóbb alaposan elfékezte magát, és átvágta az 1-es/2-es kanyart, utána viszont 1:20.851-re javított.
A lengyel pilóta továbbra is a tesztpilóták keserű kenyerét eszi, lépésben halad a pályán, miközben tényleg egy kerítésre emlékeztető, hatalmas mérőkereteket visz az autóján. Egy installációs kör után visszatolják a bokszba.
Az F1 TV riportere, Rosanna Tennant arról számolt be, hogy Mattia Binotto személyesen takarta el a kezével az egyik fotós optikáját, hogy ne készülhessen kép a Ferrariról. A riporter közben azt hallotta, ahogy a hasmagasságról beszélgetnek, majd megfigyelte, ahogy a Ferrari szikrázva száguld el a célegyenesben (tehát alacsonyan van).
Még mindig hideg van, ráadásul Leclerc-t az egyik keményebb keverékkel, valószínűleg C2-essel küldték ki a pályára. A monacói pilóta első szárnyán kisebb szenzorok látszanak, és az autó mozgása alapján Leclerc hajszolja is a Ferrarit, de lehet, hogy megtankolták az autót, mert egyelőre csak 1:22.250-nél tart, és gyakoriak az elfékezések is.
A ragasztószalaggal rögzített elem az első szárny véglapjáról vált le, a célegyenes előtt lazult meg, majd a 9/10-es kanyarban szedte össze egy sportbíró. A visszajátszás szerint később levált egy másik, hasonló alkatrész is, az továbbra is a pályán hever.
Már összesen 5 pilótának van mért köre, továbbra is Romain Grosjean áll az élen, már 1:19.905-tel, C3-as gumikkal.
1. Romain Grosjean (Haas), 1:19.905, 16 kör
2. Daniel Ricciardo (Renault) 1:20.719, 12 kör
3. Charles Leclerc (Ferrari), 1:21.029, 7 kör
4. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo), 1:21.223, 8 kör
5. Lance Stroll (Racing Point), 1:21.413, 6 kör
6. Pierre Gasly (Red Bull), idő nélkül, 5 kör
7. Lando Norris (McLaren), idő nélkül, 5 kör
8. Alexander Albon (Toro Rosso), idő nélkül, 5 kör
9. Robert Kubica (Williams) idő nélkül, 3 kör
10. Nico Hülkenberg (Renault), idő nélkül, 0 kör
11. Kevin Magnussen (Haas), idő nélkül, 0 kör
12. Valtteri Bottas (Mercedes), idő nélkül, 0 kör
13. Lewis Hamilton (Mercedes), idő nélkül, 0 kör
14. George Russell (Williams) idő nélkül, 0 kör
A monacói pilóta C2-es gumikkal van kint, néha hatalmas elfékezéseket hoz össze, de így is 1:18.832-re gyorsult, ezzel átvette a vezetést, Hamilton sincs sokkal mögötte, 1:19.029-cel most ő a 2. helyezett, szintén C2-essel.
A brit pilóta 1:18.800-at ért el, néhány századdal jár Leclerc előtt. Mindketten hosszabb etapot futnak, nem időmérős gumikkal.
Hamilton és Valtteri Bottas sem futott a hét korábbi napjain 1:19 alatti időt, inkább az 1:20-as eredmények voltak a jellemzők rájuk. Hamilton most is visszavett a tempóból, 1:23-at futott legutóbb, de hibázott is a célegyenes végén.
Bő egy óra elteltével már többen is próbálnának az autójuk aktuális állapotához képest gyors köröket futni, de teljesen valószerűtlen helyeken csúszkálnak a hideg aszfalton. Ezt az sem segíti, hogy a C3-asnál lágyabb keverékeket ma még csak installációs körökre használtak a pilóták.
Az Auto Motor und Sport az első három nap GPS adatai alapján úgy véli, egyelőre inkább a Red Bull a Ferrari kihívója, és ezzel az osztrák-brit csapatnál is egyetértenek. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke az RTL-nek úgy vélte, a Ferrari gyorsabb náluk, szerinte a Ferrari pont ráérzett az új első szárnyak titkára.
Ricciardo 1:19.048-cal a 3. helyre jött fel, Grosjean 1:19.304-gyel a 4. helyezett, Giovinazzi 1:20.259-cel az 5., Gasly 1:20.481-gyel a 6. helyen áll.
Ránézésre új szett C2-es gumikat kapott, most halad a felvezető körén. Cikázva melegíti az abroncsait, érdekes, hogy a hűvös időjárás ellenére ezt ritkán teszik a pilóták.
A Ferrari pilótája nem sokat, bő 3 tizedmásodpercet vert Lewis Hamilton mai legjobbjára. 1:18.475-öt ért el, és folytatja a körözést, egyebek mellett Hamiltont is megelőzte a pályán.
A Toro Rosso pilótája ma mindössze 5 kört tett meg, pedig a délelőtt majdnem fele elment már. Neki nagy szüksége lenne a rutinra, mert a múlt hét előtt sohasem vezethetett még F1-es autót.
A brit pilóta abszolút leggyorsabb első szektorral kezdte a körét, majd lassított, végül utolérte a lépésben araszoló Kubicát, és majdnem összeakadtak.
A brit pilóta 1:18.518-ra gyorsult, így már csak 0,043 másodperccel lassabb a ferrari Charles Leclerc-nél, C2-es gumikkal mentek mindketten.
Az első két óra során a Williams nem, hogy éles kört nem futott, de lényegében csak mozgó sikánként közlekedik a pályán, hatalmas aerodinamikai mérőkereteket cipelve.
1. Charles Leclerc (Ferrari), 1:18.475, 33 kör
2. Lewis Hamilton (Mercedes), 1:18.518, 18 kör
3. Romain Grosjean (Haas), 1:18.893, 33 kör
4. Daniel Ricciardo (Renault) 1:18.954, 25 kör
5. Lance Stroll (Racing Point), 1:20.141, 18 kör
6. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo), 1:20.259, 20 kör
7. Pierre Gasly (Red Bull), 1:20.481, 16 kör
8. Alexander Albon (Toro Rosso), 1:21.541, 13 kör
9. Lando Norris (McLaren), 1:23.874, 17 kör
10. Robert Kubica (Williams) 1:46.262, 15 kör
11. Nico Hülkenberg (Renault), idő nélkül, 0 kör
12. Kevin Magnussen (Haas), idő nélkül, 0 kör
13. Valtteri Bottas (Mercedes), idő nélkül, 0 kör
14. George Russell (Williams) idő nélkül, 0 kör
A Ferrari pilótája a C3-as, sárga gumikat kapta, ez még a készlet közepén van, a Mercedesre viszont a héten talán először piros oldalfalú, valószínűleg C4-es gumik kerültek.
A brit pilóta 1:18.337-tel átvette a vezetést, de ez nem kiemelkedően jó kör.
Az eset még egy pár perccel ezelőtt történt, Lance Stroll besokallt a 3-as szektorban, az utolsó sikánban, megpördült, de egyben vissza tudta vinni az autóját a szerelőkhöz.
Eddig 17 körnél jár ma a Toro Rosso újonca, C4-es gumikkal 1:19.763-at ért el, ezzel az 5. helyre jött fel. Ez egyelőre nem erős idő ezzel az abronccsal.
Lassan 2 és fél óra után Kubica talán elkezdhet úgy vezetni, mintha egy versenyautóban ülne. Grosjean közben 1:18.959-cel megerősítette a 3. helyét C3-as gumikkal.
A finn pilóta tegnap ült az autóban, a belső kamerás felvételének egy részlete felkerült az F1 Instagram-csatornájára.
A Williams még mindig az utolsó, de Kubica először 1:23-ra, majd 1:22.681-re gyorsult a C3-as, sárga gumikkal.
Mára felébredt a Mercedes, a brit pilóta 1:17.977-tel, piros, látszólag C4-es gumikon új csapatcsúcsot futott, de ez még mindig nem a hét eddigi leggyorsabb köre.
A Renault pilótája is piros gumikkal futott 1:17.913-at, így néhány századdal ő állt az élre. Mozgás közben nem látni rendesen, de talán C4-es gumik ezek is.
A csapat tegnap "tért vissza" az F1-es mezőnybe, miután az első két tesztnapot kénytelenek voltak kihagyni az autóépítés megcsúszása miatt. Az ellenfelek a Twitteren üdvözölték őket.
A brit istálló 24 kört tett meg eddig, igaz, ebből szinte mindegyik lassan zajlott, aero-mérések miatt. Ugyanennyi körnél jár ma a Racing Point, a Red Bull pedig kevesebbet futott.
Miközben Kubica és a többiek róják a köröket, a kispados pilóták a média képviselőivel találkoznak, és egyéb háttérmunkákat végeznek.
Kubica egyébként pont most javított 1:21-re, nem sokkal azután, hogy megpördült a bokszbejárat mellett.
A Haas pilótája piros oldalfalú gumikon gyors körön volt, amikor utolérte Kubicát az utolsó szektorban. A lengyel pilóta a sikánban megpróbált félreállni, de így is útban volt francia ellenfelének.
Leclerc közben 1:18.0-val új egyéni legjobb kört futott ma, aztán utolérte...
Kubicát.
Az első három tesztnap során nem volt jellemző a tavaly gyakran látott jelenség, a látványosan füstölő Ferrari. Délelőtt már felfigyelt a nagy füstfelhőre a Racing Point, és nem sokkal 12 óra előtt Leclerc ismét hatalmas füstöt eregetve lépett pályára.
1. Daniel Ricciardo (Renault) 1:17.913, 31 kör
2. Lewis Hamilton (Mercedes), 1:17.977, 31 kör
3. Charles Leclerc (Ferrari), 1:18.065, 51 kör
4. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo), 1:18.511, 37 kör
5. Romain Grosjean (Haas), 1:18.841, 53 kör
6. Pierre Gasly (Red Bull), 1:19.495, 33 kör
7. Lando Norris (McLaren), 1:19.702, 35 kör
8. Alexander Albon (Toro Rosso), 1:19.755, 27 kör
9. Lance Stroll (Racing Point), 1:20.026, 30 kör
10. Robert Kubica (Williams) 1:21.817, 30 kör
11. Nico Hülkenberg (Renault), idő nélkül, 0 kör
12. Kevin Magnussen (Haas), idő nélkül, 0 kör
13. Valtteri Bottas (Mercedes), idő nélkül, 0 kör
14. George Russell (Williams) idő nélkül, 0 kör
A Renault is kapott C5-ös abroncsokat, a legjobb köridő 1:17.785-re módosult. Ez sem reprezentatív kör, Ricciardo alig volt gyorsabb a C4-es körénél.
...a szurkolókat pedig csodálatosnak nevezték a Twitteren.
Oldalfali csík nélküli piros gumikkal volt kint, ez a leglágyabb keverék, amikor megállt, úgy tűnt, hólyagosodtak, talán ezért is nem javított az eddigi legjobb körén. Délre alaposan megemelkedtek a hőmérsékletek.
A Haas pilótája 1:18.563-at futott az egyik piros keverékkel, de így is visszacsúszott az 5. helyre, mivel Albon beugrott a 3. pozícióba 1:18.012-vel.
A versenyhétvégéken mindig nagy a tömeg, sokszor drágák a jegyek, és a paddockba bejutni szinte lehetetlen, de a tesztelésen kicsit lazább a hangulat.
A monacói pilóta 63 körnél jár, 2 századot javítva 1:18.046 az eddigi legjobbja, ez most a 4. helyre elég.
A Honda motorral szerelt autó C5-ös gumival 1:17.637-et futott, ez a mai leggyorsabb kör, sőt, rávert Danyiil Kvjat tegnapi eredményére is.
A monacói pilóta az 5-ös kanyarban besokallt, de az autóját vissza tudta kormányozni a pályára a sóderből, viszont felhordott egy csomó kavicsot az aszfaltra.
A bal hátsó futóműnél bekenték az autót flow-vis festékkel, majd szegény szerelők kezdhettek takarítani a bokszban, valószínűleg a padlóra is került a nyálkás anyagból.
A lelátókat elnézve az ember benyomása az lenne, hogy sokkal kevesebb néző van kint a korábbiaknál, elsőre azt is gondolhatnánk, hogy Fernando Alonso távolmaradása miatt alakult így.
Az idén viszont beengedik a jegyvásárlókat a paddockba is, az F1 TV kommentátorai szerint nagyon sok szurkoló tölti ott az idejét.
A Toro Rosso listavezetője rajtgyakorlat közben lefulladt, de újra tudta indítani az autóját. Az egész autót bevonták flow-vis festékkel.
A Ferrari pilótája C2-es gumikat kapott, csúszkál a pályán, de egy rövid etap még belefér a 13 órakor kezdődő ebédszünet előtt.
1. Alexander Albon (Toro Rosso), 1:17.637, 45 kör
2. Daniel Ricciardo (Renault) 1:17.785, 34 kör
3. Lewis Hamilton (Mercedes), 1:17.977, 58 kör
4. Charles Leclerc (Ferrari), 1:18.046, 76 kör
5. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo), 1:18.511, 57 kör
6. Romain Grosjean (Haas), 1:18.563, 64 kör
7. Pierre Gasly (Red Bull), 1:19.495, 52 kör
8. Lando Norris (McLaren), 1:19.543, 48 kör
9. Lance Stroll (Racing Point), 1:20.026, 41 kör
10. Robert Kubica (Williams) 1:21.542, 48 kör
11. Nico Hülkenberg (Renault), idő nélkül, 0 kör
12. Kevin Magnussen (Haas), idő nélkül, 0 kör
13. Valtteri Bottas (Mercedes), idő nélkül, 0 kör
14. George Russell (Williams) idő nélkül, 0 kör
A Williams még a teszteléshez képest is lassan ment, Hamilton pedig versenytempóban érkezett, pont a pálya egyik legrosszabb pontján érte utol a szokásosnál szélesebb Williamst.
A lengyel pilóta 2017-ben és 2018-ban már több F1-es teszten részt vett életveszélyes ralibalesetéből felépülve, de hivatalos, főállású versenyzőként ma vezethette először az idei autóját, a Williams FW42-est.
Nagy lelkesedést váltott ki a Netflix és az F1 közös sorozata, ami március 8-án jelenik meg az előfizetéses szolgáltatáson. A hangulatos előzetes drámai elemeket is tartalmaz, de várhatóan kompromisszumokat is, mert az ismert F1-es fotós, Darren Heath szerint a Ferrari és a Mercedes nem vett részt a sorozat elkészítésében.
A finn pilóta az FIA tavalyi díjátadóján feltűnően jókedvű volt, a szurkolóknak is szívesen adott autogramot, miután a hivatalos ceremónia során elfogyasztott némi vodkát. Akkor még nem tulajdonítottunk ennek nagy jelentőséget, de így utólag visszanézve mulatságos, ahogy Räikkönen már Alfa Romeót emleget, holott akkor még nem tudhattuk, hogy a Sauber felveszi az olasz autógyár nevét.
Illetve, az nem biztos, hogy kell, de a ma délelőtt során csak C4-es és C5-ös gumival sikerült 1:18 alá jutni.
Délután a finn pilóta veszi át Hamilton helyét a Mercedesnél, délelőtt azonban még volt ideje nyilatkozni, többek között a Ferrari tempójáról is beszélt és azt mondta, mindegy, hogy nem tudjuk az üzemanyagmennyiségeket és a használt motorüzemmódokat, a Ferrari így is, úgy is gyors, és szerintük egy kicsivel a Mercedes előtt tart jelenleg. Hozzátette, hogy természetesen részletes kalkulációt az erőviszonyokról még ők sem tudtak végezni.
Délután is a fiatal monacói lesz szolgálatban a Ferrarinál, jelenleg azonban még sajtótájékoztatót tart. Lehet, hogy nem véletlenül állítja több, helyszínen tartózkodó újságíró is, hogy Maurizio Arrivabene távozásával már most érzékelhetően nyitottabbak a vörösök a kommunikációra, egyúttal jobb hangulat is uralkodik az istállóban.
Ahogyan megszokhattuk a Renault-nál és a Mercedesnél ezúttal is felesben dolgoznak, előbbinél Hülkenberg jön Ricciardo, utóbbinál Bottas Hamilton helyére. Ezen kívül még két helycsere lesz, a Williams FW42-es volánjánál George Russell váltja Kubicát, míg a Haasnál Magnussen ül be Grosjean helyett.
Elindult az első barcelonai teszthét utolsó napjának második felvonása, a csapatoknak 4 órájuk maradt arra, hogy elvégezzék az erre a hétre tervezett programjukat (a Williams kivételével, ők már réges régen lemondhattak erről), utána legközelebb jövő hét hétfőn körözhetnek. A levegő 25, a pálya 28 fokos, ezek a legjobb körülmények, amelyek a hét során fogadták a pilótákat, ezért ne lepődjünk meg, ha különösen sokat fognak körözni ezen a délutánon.
Az Alfánál is bizonyára tisztában vannak a remek körülményekkel, már ki is küldték az olaszt, egyelőre ő az egyetlen pilóta, aki munkához látott.
Giovinazzi a C3-as gumin 1:24.883-mal kezdett, a következő köre 1:24.425, az azutáni 1:24.804 volt, ez bő 6 másodperccel marad el a délelőtti legjobbjától.
Még sokat kell tanulnia és hosszú út áll előtte – mondta Leclerc az újságíróknak az ebédszünetben, de természetesen igyekszik minél hamarabb felvenni a tempót és fejfájást okozni Mattia Binotto csapatfőnöknek azzal, hogy elkezdi ráncigálni Vettel bajszát.
Gasly is megkezdte a délutáni munkát, miközben Giovinazzi tovább köröz, már 1:25 fölé lassultak a köridejei.
A csapat jelenleg Kubicáról állítja át az autót az újonc Russellre, aki azt nyilatkozta, hogy 25-30 percig még biztosan nem fog pályára hajtani az ilyenkor szokásos procedúrák elvégzése miatt. Gasly 1:19.606-tal kezdett a C3-as gumin.
Korábban sem sokkal maradt el 1:19.495-ös legjobbjától Gasly, aki egy töltő/hűtőkör után ismét nekirugaszkodott, de ezúttal csak 1:21.390-et autózott. Közben Lance Stroll is megjelent a Racing Pointtal, így már három autó van a pályán.
„Az idén nagyobb a problémánk, mégpedig az, hogy nem volt autónk” – válaszolta Kubica arra a kérdésre, hogy sikerült-e kiküszöbölni a tavalyi autóval fellépő gondokat. Egyelőre nem sokat tudott mondani az FW42-esről, miután még csak egy délelőttöt töltött el benne, és azt is nagyrészt aerodinamikai munkával töltötte.
1:21.390, 1:21.234, 1:21.247, így alakultak Gasly legutóbbi körei, miközben Giovinazzi és Stroll visszatért a bokszba, Magnussen és Leclerc pedig csatlakozott Gaslyhoz.
1:19.837-es kört futott egészen pontosan a dán, amivel egyből lenyomta Strollt és Kubicát a C3-as gumin. Magnussennek kedden idő előtt be kellett fejeznie a körözést, mert gondja akadt a fejtámaszával, kíváncsian várjuk, hogy a Haasnak sikerült-e azóta megoldania a problémát.
1:20 fölött kezdett a Hamiltont váltó finn a C2-es gumin, legjobb köre 1:20.253, amivel csak Kubicát tudta egyelőre megelőzni. Gasly időközben nagyon visszalasult, előbb 1:23 fölötti köröket kezdett autózni, legutóbb pedig már csak 1:24.0-át ment.
Ebből sokan egy Ferrarira vagy Mercedesre gondolnának, de nem, az újonc Alex Albon az, aki C2-es gumin hajtott ki a pályára. Bottas időközben bejött a bokszba, Gasly azonban továbbra is kint, egyszer benézett 1:24 alá, majd jóval 1:24 fölötti kört ment, hogy aztán 1:23.885-nél állítsa meg a stoppert. Hová tűnt a kezdeti stabilitás?
A köridejeinek szórásából ítélve rendesen elfogyaszthatta a C3-as keveréket, úgyhogy inkább bejött a bokszba, majd eltűnt a Red Bull paravánokkal takart garázsában. Jelenleg csak Magnussen rója a köröket, az imént Stroll hajtott ki a bokszból, hogy egy kis társaságot adjon neki.
Amilyen gyors volt délelőtt, megtankolva most annyira elmarad a többiektől Alex Albon, aki a 8-as kanyarból kifelé rátette a fűre az STR14 bal kerekeit. 1:25.8-cal kezdett a C2-es gumin, majd jött egy 1:25.5, utána pedig egy 1:26 fölötti idő is.
Rendesen odavert a finn, aki 1:18.380-nal feljött az 5. helyre, de nem is ez a nagy szó, hanem az, hogy mindezt a C2-es keveréken tette. Ez az idő csak 4 tizeddel lassabb Hamilton két fokozattal lágyabb gumin futott délelőtti idejénél.
Nem sokat, csak 2 századot, 1:18.356-ra vitte lejjebb a lécet egy hűtőkör után.
Korábbi hosszú etapjához hasonlóan ismét a C3-as gumin jelent meg a Red Bull franciája, és 1:19.202-vel nagyjából 2 tizedet faragott a legjobbján, de maradt a 8. helyen.
Ez is egy hosszabb etap lehet Gaslynak, aki már 1:21-es időket fut a C3-as gumin. Lassan leszokunk arról, hogy bemondjuk, milyen gumi van a Red Bullon, ma ugyanis nem is használtak mást, csak a sárga oldalfalút.
Leclerc is a C3-as gumit használja, az utóbbi percekben pedig jelentősen visszaesett a tempója, 1:21.812, 1:22.157, 1:22.928 az utóbbi három köre, miközben Gasly is 1:22 fölött jár már. Magnussen jóval gyorsabban megy náluk, 1:19.389-re javított a C3-as gumin, de maradt a 9. pozícióban.
Túlvagyunk a délutáni etap első óráján, sok változás nem történt az élmezőnyben, ami a legjobb köröket illeti, Bottas C2-es gumin futott köre azonban így is említésre méltó. A Renault és a Williams egyelőre nem jött ki az ebédszünet óta, Russell egy kicsit optimista volt azzal a fél órával.
1. Alexander Albon (Toro Rosso), 1:17.637, 66 kör
2. Daniel Ricciardo (Renault) 1:17.785, 34 kör
3. Lewis Hamilton (Mercedes), 1:17.977, 58 kör
4. Charles Leclerc (Ferrari), 1:18.046, 90 kör
5. Valtteri Bottas (Mercedes), 1:18.356, 11 kör
6. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo), 1:18.511, 86 kör
7. Romain Grosjean (Haas), 1:18.563, 64 kör
8. Pierre Gasly (Red Bull), 1:19.202, 83 kör
9. Kevin Magnussen (Haas), 1:19.389, 18 kör
10. Lando Norris (McLaren), 1:19.543, 59 kör
11. Lance Stroll (Racing Point), 1:20.026, 47 kör
12. Robert Kubica (Williams) 1:21.542, 48 kör
13. Nico Hülkenberg (Renault), idő nélkül, 0 kör
14. George Russell (Williams) idő nélkül, 0 kör
Mindössze 6 ezreddel maradt el a kanadai az eddigi legjobbjától a C2-es gumin. Rajta kívül Leclerc, Giovinazzi, Norris és Albon köröznek, egyikük sem fut 1:23.8-nál jobb köröket.
Leclerc bejött a bokszba Albonnal egyetemben, a monacói 15 kört tett meg a C3-as keveréken, összességében pedig elég meggyőző tempót diktált. Giovinazzi és Norris vannak a pályán.
A C3-as keveréken jelent meg a Mercedes finnje, a tempójáról egyelőre azonban semmi nem derült ki, miután stabilan 1:30 fölötti köröket fut, az egyikben pedig belenyalt a 8-as kanyar bukóterébe. Talán majd most.
Legalábbis Bottas alatt, aki végül csak futott egy gyors kört a sárga oldalfalú Pirelliken, de nem javított annyit, amennyit a lágyabb gumitól várhatna az ember, ezzel együtt 1:18.130 az új legjobbja, amivel maradt az ötödik.
Leszámítva a gyors első kört, valamint a hűtőköröket a Red Bullnál, valamint azokat a köröket, amelyekben a Ferrari forgalomba került, 1:22.8-as átlag jön ki Leclerc-nél, míg 1:22.5-ös Gaslynál. Mindketten a C3-as gumit használták, de természetesen az üzemanyagszintekről és motorüzemmódról semmit sem tudunk.
Három tizedet faragott le a legjobb idejéből a dán a C3-as gumin, 1:19.079 az új legjobbja, amivel átugrotta Gaslyt és feljött a 8. helyre. Leclerc és Norris van kint a pályán a Haason kívül.
Talán nem meglepő, hogy a Ferrarit vezető Charles Leclerc az, aki elsőként elérte ma ezt a számot. Mögötte Gasly jön a Red Bull-lal, miközben a csapatok terén is a vörösök vezetnek, a Mercedes a tegnapi szorgos napja után ma egyelőre csak 78 körnél tart.
Csakazértis leírjuk, a C3-as gumin van a Red Bull, amelynek volánjánál bejutott 1:19 alá a francia, 1:18.780-nal visszaszerezte Magnussentől a 8. helyet.
Az egész teszten nem futott még olyan jó kört a címvédő, mint amilyet Bottas az imént a C4-es gumin. A finn 1:17.955-nél állította meg a stoppert, amivel 2 századot vert Hamilton délelőtti idejére, egyúttal feljött harmadiknak. Közben Stroll is javított a 11. helyen, 1:19:664-gyel bement 1:20 alá a C2-es gumin.
Egy órával és 40 perccel a délutáni szakasz kezdete után Nico Hülkenberg is előmerészkedett a Renault garázsából, egyelőre nem tudni, mi volt a késlekedés oka. A Williams még mindig sehol.
Első körével átugrotta a Williamst délelőtt vezető lengyelt és 1:20.820-szal iratkozott fel a tabellára C2-es gumin.
1:20.095 a Renault pilótájának új legjobbja, amivel továbbra is a 12. helyen van. A McLarennél közben kerékcserét gyakoroltak Norrisszal, de nem egészen olyat, amilyet a versenyeken megszokhattunk, a csapatnak ugyanis csak a fele van jelenleg szolgálatban, így jóval kevesebb emberrel zajlott a csere. A másik fele éjszakai műszakos és 17 órakor kezd.
Helmut Marko a Sky Sportsnak nyilatkozva azt mondta, hogy soha nem volt még ilyen jó felkészülése a Red Bullnak és a Toro Rossónak sem. Szerinte is a Ferrarié a leggyorsabb autó, utána jönnek ők és a Mercedes. Optimista azt illetően, hogy az idén nem csak a hozzájuk illő pályákon lesznek képesek futamot nyerni.
Mondjuk ez nem újdonság, elég sok ilyet láthattunk ma a Ferrari pilótájától, ez azonban egy igen nagy elfékezés volt a hátsó egyenesben, be is jött utána a bokszba. Közben Leclerc után Gasly és Giovinazzi is átlépte a 100-as határt, előbbi 103, utóbbi 102 körnél tart.
Majd' két órát vesztegelt a garázsban az FW42-es, miközben a többiek köröztek, Russell azonban végre kihajtott a pályára. A zaklatott kezdés után aligha ilyen folytatásban reménykedtek.
A C3-as gumin 1:18.720-at futott a Haas versenyzője, amivel ismét megelőzte Gaslyt. A Williams egy installációs kör után visszatért a bokszba.
Azt mondjuk nem gondoltuk volna, hogy mindezt csak a délutáni tesztelés harmadik órájának kezdetén mondhatjuk el, de a Williams és a Renault megvárakoztatott minket. Továbbra is Albon vezet, immár négy pilóta van 1:18 alatt, Russellnek pedig továbbra sincs mért köre. Valamivel kevesebb, mint két óra van hátra az eheti tesztelésből.
1. Alexander Albon (Toro Rosso), 1:17.637, 84 kör
2. Daniel Ricciardo (Renault) 1:17.785, 34 kör
3. Valtteri Bottas (Mercedes), 1:17.955, 23 kör
4. Lewis Hamilton (Mercedes), 1:17.977, 58 kör
5. Charles Leclerc (Ferrari), 1:18.046, 113 kör
6. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo), 1:18.511, 107 kör
7. Romain Grosjean (Haas), 1:18.563, 64 kör
8. Kevin Magnussen (Haas), 1:18.720, 34 kör
9. Pierre Gasly (Red Bull), 1:18.780, 103 kör
10. Lando Norris (McLaren), 1:19.543, 89 kör
11. Lance Stroll (Racing Point), 1:19.664, 59 kör
12. Nico Hülkenberg (Renault), 1:20.095, 9 kör
13. Robert Kubica (Williams) 1:21.542, 48 kör
14. George Russell (Williams) idő nélkül, 1 kör
A C3-as gumin jött ki a Renault pilótája, és futott egy 1:18.649.-es időt, amivel feljött a 8. helyre, majd visszatért a bokszba.
Újra kijött a Williams, ezúttal mér kört is futott a C3-as gumin, mégpedig 1:23.018-at, ami 1,5 másodperccel volt lassabb Kubica délelőtti legjobbjánál, második nekifutásra Russell azonban már jobbat ment a lengyelnél, 1:21.287-tel három tizedet adott a csapattársnak.
Ránézésre a C5-ös gumin van a finn, aki 1:17.857-et ment, nagyjából 1 tizedet javított tehát saját legjobbján, maradt a harmadik helyen.
Pár sikertelen kísérlet után újra javított az idején a Williams újonca, már 1:20.997-nél jár a C3-as gumin, ezzel 5 tizeddel gyorsabb már Kubicánál. Közben Leclerc vadonatúj C3-as gumikon hajtott ki a bokszból.
A C3-as gumin javított a német, 1:18.397-tel feljött a 6. helyre Leclerc mögé. Nagyjából 7 tizeddel van elmaradva Ricciardo délelőtti legjobbjától, de ne felejtsük el, az ausztrál a C5-ös keveréken autózta a legjobbját.
1:20 fölötti időket megy a C3-as gumin, miközben a Red Bullra először tettek fel ma más keveréket a sárga oldalfalúnál, Gasly a C2-es gumin jött ki. Továbbra is Albon vezeti a teballát, a Toro Rosso újonca 94 körnél tart, ami nem rossz.
Sokan azt is kétségbe vonták, hogy egyáltalán létezik olyan energiaital, amelyet a Haas új főszponzora állít elő, mivel egy sima szupermarketben nem lehet sehol sem kapni. Az Auto Motor und Sport szakírója Barcelonában talált egyet, majd feltette a költői kérdést, hogy a Brexit után vajon mennyibe fájna bevinni egy dobozzal Nagy-Britanniába, az üdítőt ugyanis Ausztráliában gyártják.
A C4-es gumikat pakolták fel a Renault-ra, amivel a német 1:18.248-at ért el, de maradt a hatodik helyen, majd bejött a bokszba. Jelenleg Leclerc, Gasly, Norris és Albon rója a köröket, a McLaren az 1:21-es, a többiek az 1:23-as tartományban autóznak.
Valami ilyesmi címet lehetne adni annak a videónak, amely megmutatja, hogy Leclerc Ferrarijáról miként szakadtak le a mérőszenzorok délelőtt. Túl nagy jóstehetség nem kell hozzá, hogy megállapítsuk, ezeket aligha használja már a Scuderia.
Az F1 hivatalos Twitter-csatornája közzétette Lewis Hamilton délelőtti fedélzeti kamerás felvételét a pillanatról, amikor az ötszörös világbajnok kis híján telibe találta gyorskörén Kubica Williamsét. Mit mondjunk, nem sok hiányzott...
A C5-ös gumit is feltették az utóbbi időben egyértelműen a minél gyorsabb körre hajtó Renault-nál, Hülkenberg pedig nem is okozott csalódást, közel 1 másodperccel jobb kört ment, mint korábban a C4-esen, és 1:17.393-mal letaszította az élről Albont. Ez a tesztelés eddigi legjobb ideje.
Ez alighanem csak azon múlik, hogy a Ferrari, a Mercedes, vagy a Red Bull is felteszi-e valamelyik piros oldalfalú keveréket egy gyorskör erejéig. Jelenleg minden pályán levő pilóta hosszú etapot fut, Albon, Giovinazzi és Gasly 1:23-as, Magnussen 1:24-es köröket autózik, a Red Bull a C2-es, a többiek a C3-as gumin vannak.
A legjobb szektorokat összeadva 1:17.104-es kört kapunk, tehát még így sincs meg az 1:16-os kör. Az első szektorban Alboné, a másodikban Ricciardóé, a harmadikban Hülkenbergé a legjobb idő.
Hülkenberg alatt megállt a Renault a pályán.
Miközben a lerobbant Renault felkerült a trélerre, hogy visszaszállíthassák a bokszba, szinte észrevétlenül megkeződött a 2019-es előszezon első teszthetének utolsó órája. Az élen az imént a piros zászlót előidéző Nico Hülkenberg áll, mögötte Albon és Ricciardo. Öten vannak 100 kör fölött, a legtöbb kilómétert Giovinazzi tette meg eddig (136 kört autózott), mögötte Gasly és Leclerc áll 131-131 körrel.
1. Nico Hülkenberg (Renault), 1:17.393, 24 kör
2. Alexander Albon (Toro Rosso), 1:17.637, 112 kör
3. Daniel Ricciardo (Renault) 1:17.785, 34 kör
4. Valtteri Bottas (Mercedes), 1:17.857, 34 kör
5. Lewis Hamilton (Mercedes), 1:17.977, 58 kör
6. Charles Leclerc (Ferrari), 1:18.046, 131 kör
7. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo), 1:18.511, 136 kör
8. Romain Grosjean (Haas), 1:18.563, 64 kör
9. Kevin Magnussen (Haas), 1:18.720, 53 kör
10. Pierre Gasly (Red Bull), 1:18.780, 131 kör
11. Lando Norris (McLaren), 1:19.543, 116 kör
12. Lance Stroll (Racing Point), 1:19.664, 72 kör
13. George Russell (Williams), 1:20.997, 12 kör
14. Robert Kubica (Williams) 1:21.542, 48 kör
Magnussen és Bottas azonnal kihajtott, 49 perce maradt a csapatoknak.
A várva várt 1:16-os körökre egyelőre senki nem feni a fogát, de a McLaren újonca azért ment egy 1:19.387-et a C3-as gumin, de maradt a 11. helyen.
A Pirelli C3-as keverékhez hasonló kísérleti gumijával jött ki a Ferrari pilótája, hogy hozzátegyen még pár kört a meglévő 131-hez. Rajta kívül Albon és Giovinazzi van kint.
Leclerc után Gasly is a D3-as név alatt futó jelöletlen gumin jelent meg, miközben Norris 1:19.187-re javította a legjobbját a C4-es keveréken. Kevesebb, mint fél óra van hátra.
Jelenleg Bottas, Albon, Russell és Gasly vannak kint a pályán, de egyikük sem a két leglágyabb keverék valamelyikén, a Williams ráadásul ismét visszatette a nap eleje óta nem látótt mérőkeretet...
Tűzijáték helyett alighanem álmos befejezést kapunk az első teszthét végén, Bottas 1:21.6-os, Gasly 1:22.5-ös kört ment legutóbb, Magnussen pedig csak most jött ki a bokszból.
A McLaren újonca az egyedüli, aki javítani szeretne a jelek szerint, és nem csak szeretne, de meg is tette, bement 1:19 alá, 1:18.431-gyel feljött a 11.-ről a 7. helyre a C4-es gumin.
A nap legszorgosabbja, Antonio Giovinazzi megállt a bokszutca kijáratánál, harmadszor is előcsalogatva a piros zászlót a zárónapon.
Hamar visszatolták az Alfát a garázsba, úgyhogy bő 3 percre még újraindult a tesztelés. Sok mindenre ez aligha lesz elég.
Ki nem találnák, ismét Giovinazzi az, ezzel talán rekordot állított fel az olasz. Ezzel már tényleg vége a tesztnek.
Köszönjük egész heti figyelmüket, azért ne menjenek még messzire, hamarosan jövünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal. Viszontlátásra a jövő héten, amikor újabb négy napnyi élő közvetítéssel jelentkezünk!