Ahogyan arra számítani lehetett, sok minden nem derült ki a szezonnyitó melbourne-i versenyhétvége első szabadedzésén. A legtöbb csapat kisebb-nagyobb fejlesztésekkel érkezett Ausztráliába, az első tréning ezek kipróbálásáról és értékeléséről szólt, ki első szárnyakat hasonlított össze, mások egyéb módosításokat teszteltek. A szezont Kimi Räikkönen nyitotta meg, az Alfa Romeo Racing világbajnoka volt ugyanis az első, aki pályára hajtott versenyhétvégén az idén.
A tesztekkel ellentétben a Mercedes ezúttal nem rejtegette a tempóját, vagy legalábbis nem annyira, mint Barcelonában tette,
Valtteri Bottas ugyanis már az edzés első felében csupán 6 tizeddel ment lassabb kört, mint amilyennel Lewis Hamilton a tavalyi első tréninget nyerte az Albert Parkban.
Mindebből azt is rögtön leszűrhettük, hogy az idei autók Ausztráliában aligha lettek lassabbak, sőt,
Hamilton első helyet érő ideje 4 tizeddel jobb annál, mint amit tavaly ilyenkor tudott.
A címvédővel ellentétben a Ferrari visszafogottabban kezdett, és több mint egy másodperccel maradt el első nekifutásra Bottas és Hamilton tempójától, szemre azonban jóval stabilabb volt a kissé idegesnek tűnő Mercedesnél, az edzés vége felé pedig mindezt az időeredményeivel is alátámasztotta, Vettel 38, Leclerc 74 ezredre zárkózott fel Hamiltonra.
A Haasnak és a Renault-nak egyáltalán nem kezdődött jól a szezon, Romain Grosjeant akkumulátorgondok, Nico Hülkenberget pedig elektromos probléma hátráltatta, a német pilóta az edzés második feléig nem is tudott körözni, a tempót azonban rögtön felvette, és így is a 10. helyen végzett, 6 tizeddel megelőzve újdonsült csapattársát, a hazai pályán versenyző Daniel Ricciardót.
Az egyelőre még poros és nem felgumizott pályán több kisebb hibát is bemutattak a versenyzők, a két legkomolyabb rontást Bottastól és a Toro Rosso újoncától, Alex Albontól láthattuk. A Mercedes finnje az utolsó előtti kanyarban tette rá a fűre a W10-es jobb hátsó kerekét, és
nem elég, hogy már kis híján ettől is összetörte a keresztbeálló Mercedest, a bukótérve kifutva olyan agresszívan állította irányba az autót, hogy annak hátulja majdnem leborotválta a falat.
Albon ennél rosszabbul járt, nála már anyagi kár is keletkezett, amikor megpördült a kettes kanyarban, és előbb háttal, majd orral is eltalálta a falat, otthagyva az első szárnyát az aszfalton. A törmelékek gyors eltakarításáig piros zászlóval szakították meg a tréninget.
Az első edzés alapján messzemenő következtetéseket nem érdemes levonni, bizton talán csak egy dolgot lehet állítani, mégpedig azt, hogy a Williams a mezőny leglassabb csapata. Robert Kubica és George Russell úgy végzett 4,3, illetve 5,1 másodperccel Hamilton mögött az utolsó előtti, illetve az utolsó helyen, hogy a 18. helyezett Lando Norristól és 2, illetve 2,8 másodpercre voltak.
A virrasztóknak kellemes éjszakázást, a korán kelőknek jó reggelt kívánunk, véget ért a várakozás, az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésével valamivel több mint egy óra múlva megkezdődik a 2019-es Forma-1-es világbajnoki szezon! Charlie Whiting, az F1 versenyigazgatójának tragikus halálával nem a legvidámabban indul az idény, de azért reméljük, hogy a folytatásban örömtelibb pillanatoknak is szemtanúi lehetünk. A pilóták Whitingért is versenyeznek ezen a hétvégén.
Ahogyan az a versenyhétvégéken megszokott, a csütörtök az új szezon első nagydíján is a sajtóé volt, a pilóták médiakötelezettségeiket teljesítették az Albert Parkban. Az erről készült fotókat az alábbi képre kattintva nézhetik meg.
---- separator ----gallery-content-type:6172e515-8e90-4979-a3ae-f503b2c0fbc0---- separator ----Az előszezoni tesztek után úgy tűnt, hogy a vörösök vannak nyeregben, ők kezdhetik meg a legjobb helyzetből a 2019-es idényt. Igen ám, csakhogy az ausztrál pálya jelentősen különbözik az összes F1-es helyszíntől, ami akár segíthet is a Ferrari ellenfeleinek. Alább olvasható futamelőzetesünkben a hétvége kérdéseire kerestük a választ. Jó olvasást kívánunk, hajnali 1 óra 50 perckor újra jelentkezünk, hogy 2 órakor belevágjunk az első szabadedzésbe!
Már csak tíz perc van hátra az első szabadedzés kezdetéig, nem kell tehát sokat várni, hogy felbőgjenek a motorok a szezonynyitó helyszínén.
Az első szabadedzés kezdete előtt elkészítették a szokásos csapatfotót az autókkal, versenyzőkkel és a helyszínen tartózkodó személyzettel.
Azért persze fázni sem fognak a helyszínen tartózkodók, a levegő hőmérséklete 20,7, az aszfalté 34,4 fokos. Mondhatni tökéletes idő a szezonkezdéshez.
A csapatok a tesztek óta sem álltak meg, sokan új fejlesztéseket is hoztak az első versenyre. Az istállók közül kiemelkedik ezen a téren a Racing Point, amely most először köröz a valódi idei autójával, miután Barcelonában csak egy alapverziót használtak.
Hivatalosan is kezdetét vette a 2019-es szezon, aki pedig megnyitotta, nem más, mint Kimi Räikkönen, a 2007-es világbajnok hajtott elsőként pályára.
A csapat az első edzés előtt jelentette be, hogy együttműködésre lépett a Shell-lel, a Ferrarit is támogató olajvállalat logói mostantól ott virítanak az autóikon.
A pálya állapota egyelőre nem teszi lehetővé, hogy egyből a közepébe vágjanak a csapatok, így többen, köztük a Toro Rosso és a McLaren is aerodinamikai tesztekkel kezd, flow-vis festékkel kenték be autójuk egyes részeit.
Romain Grosjeant leszámítva viszont mindenki megtett már egy installációs kört, Antonio Giovinazzi pedig egy hatalmas füstölős fékezést is bemutatott.
Utcai pálya lévén a melbourne-i aszfaltcsík még nagyon poros, a hétvége során rohamosan fognak javulni a tapadási viszonyok. Ennek is köszönhető, hogy az első roham után most csend telepedett az Albert Parka, mindenki a garázsban várakozik.
A Mercedes a hírek szerint minden alkalmazottját fekete karszalaggal látja el Charlie Whiting halála miatt, a szállítmány még úton van. Vélhetően a legtöbb csapat valamilyen formában lerója tiszteletét a tragikus hirtelenséggel elhunyt versenyigazgató előtt, a Haas például orrkúpjára helyezte el az alábbi feliratot.
A Mercedes versenyzője a sárga jelzésű gumin jött ki, őt Norris és Russell követte.
Meg is ragadnánk az alkalmat, hogy emlékeztessünk mindenkit, hogy ezen a hétvégén a C2-es, a C3-as és a C4-es gumik vannak szolgálatban, értelemszerűen a fehér, a sárga és a piros jelzést kapták, hiszen az idei évtől már csak ezt a három színt használja a Pirelli.
Bottas 1:26.454 alatt ért körbe. A tavalyi első szabadedzést Ausztráliában Hamilton nyerte 1:24.0-s idővel. Bottas mögött Sainz, Norris és Russel is feliratkozott a tabellára.
Ez volt a késlekedés oka Grosjeannal, aki időközben szintén túlvan már az installációs körén. Bottas közben 1:24.6-ra javított, mögé Hamilton jött be 1:25.705-tel szintén a sárga oldalfalú gumin.
A lengyel a célegyenes végén csípte meg a füvet, az ötszörös világbajnok a hármas kanyar féktávján blokkolta a jobb első kerekét. Egyre többeknek van mért köre, a két Ferrari rögtön a C4-es, azaz a leglágyabb gumin jött ki, de csak a középmezőnyben foglalnak helyet.
Bottas két lila szektor után kis híján javított az idején, végül azonban ez nem jött össze neki. Nem sokkal ezután Hamilton átvette a második helyet Verstappentől, és 177 ezredre megközelítette csapattársát. Jelenleg Verstappen a harmadik, Kvjat a negyedik, a két Ferrari Leclerc-Vettel sorrendben az ötödik és a hatodik, egy másodpercnél is jobban lemaradva Bottastól.
Ricciardo, Hülkenberg és Grosjean nem futott gyors kört eddig, noha az ausztrál már három kört is megtett. Hülkenberg autója kerekek nélkül pihen a garázsban, a csapat műszaki hibát keres rajta.
A második és harmadik szektorban abszolút legjobb időt ment a Red Bull-lal a holland a C4-es gumin, de 86 ezreddel elmaradt Bottastól, így csak a második helyre jött előre. Szemmel láthatóan a határon autózott.
A német sisak nélkül álldogál a garázsban, Ricciardo közben már a 12. helyen C4-essel, Grosjean pedig egy hellyel előtte a C3-assal.
59 ezredre közelítette meg Bottast a C3-as keveréken. Az első tíz sorrendje Bottas, Hamilton, Verstappen, Kvjat, Gasly, Stroll, Leclerc, Magnussen, Vettel, Albon.
Az első 40 perc leteltével a csapatoknak vissza kell adniuk az első szett gumit, amelyet az edzés elején használtak. Aki ezt nem teszi meg, és nem hajt be a bokszba azelőtt, hogy lepörögne az első 40 perc, büntetést kap. Most mindenki figyelt, jelenleg senki sincs a pályán.
Amikor Hülkenberg beült az autóba, akkor lépett fel a gond, most gyakorlatilag resetelik a kocsit, az előrejelzéseik szerint 15 percen belül a pályán lehet a német pilóta.
Persze ez még csak az első edzés, a csapat egyik pilótája ráadásul életében először vezet az Albert Parkban F1-es autót, mégis szembetűnő, hogy mennyire le vannak maradva a grove-iak. Az utolsó előtti Kubica 3,7 másodpercre van Bottastól, az előtte álló Norris csak 2,3-re. Az utolsó helyen tanyázó Russell hátránya ennél is nagyobb, 4,9 másodperc.
Lando Norris vadonat új C4-es gumin kigurult a pályára, és a jelek szerint ettől mások is kedvet kaptak, Kvjat és Magnussen is csatlakozott a McLaren újoncához.
Nem először láthattuk, hogy valaki nem tud egyből útnak indulni a garázsból, és a szerelőknek vissza kell tolniuk egy kicsit, hogy elférjen a bokszutca falától. Korábban Russell, most Albon játszotta el ezt.
Jókorát javított a leglágyabb gumin a brit újonc, a 18. helyről a 8. pozícióba ugrott előre. Nem sokáig volt azonban itt, a 6. helyre fellépő Magnussen szinte rögtön hátrébb szorította.
Russell a bokszutca végén robbant le, a szerelők utána szaladtak, és már el is kezdték egy kis kocsin visszatolni a garázsba. Közben Bottas bement 1:24 alá, 1:23.866-tal már gyorsabb, mint tavaly Hamilton az első edzésen. A finn a C4-es gumit használta.
Először áll az élen az ötszörös világbajnok az idei szezonban, miután 267 ezreddel jobb kört ment Bottas legjobbjánál C4-es gumin. A Ferrarik nem kapkodnak, mindketten a garázsban vannak.
A holland is lenyomta Bottast, miután egy lila és két egyéni legjobb szektort autózott C4-esen, 1:23.792-vel pedig bejött Hamilton mögé.
Az első igazán tempós kört a monacói futotta meg a Ferrarinál, C4-es gumin 1:23.673-nál állította meg a stoppert, amivel bejött Hamilton mögé.
A négyszeres világbajnok sem akart lemaradni, és behozta az SF90-t a Leclerc és Hamilton közötti apró résbe, mindössze 38 ezreddel maradt el a brittől.
A tempós kettes kanyarban pördült meg, és előbb háttal, majd orral is nekicsapódott a falnak, az első szárny letört az autóról. Úgy néz ki, vissza tud térni a bokszba.
Albon elindult, és saját kerekein hozza vissza a Toro Rossót a bokszba, vélhetően a pályán maradt törmelék miatt azonban így is félbe kell szakítani az edzést. Az óra nem áll meg, a pilótáknak azonban vissza kell térniük a garázsba.
Már újra is indult a tréning, Nico Hülkenberg autójával pedig kész lett a Renault, már a pályán is van a német.
Első mért körével a 16. helyre jött be a Renault pilótája C4-es gumin, egy tizeddel felülmúlta saját csapattársát.
Az utolsó előtti kanyarban kitette a fűre a Mercedes jobb hátsó kerekét, amitől keresztbeállt és majdnem a falhoz csapta a W10-es. A bukótérbe kifutva azonnal irányba állította az autót, közben azonban kis híján megint majdnem összetörte. Bottas nagyon elszántnak tűnik, komolyan gondolhatta, hogy az idén mindenkit meg akar venni, kerüljön az bármibe is.
A hajrájához ért az első szabadedzés, jelenleg 14-en vannak a pályán, a javítások ideje azonban lejárni látszik, senki nem veszélyes a kialakult sorrendre.
Rádión szólt be, hogy felszedett valamit, ami miatt vissza is hajtott a bokszba. A szerelők gyorsan lekapták a gumit és eltüntették a garázs mélyén, nem lehetett látni, hogy mi volt az.
Hamilton megtartotta az első helyét, mögötte a két Ferrari végzett Vettel-Leclerc sorrendben az első idei szabadedzésen. Vettel még a végén kicsit megnyalta a füvet a második szektorban, de nem lett belőle baja. Hamilton, Vettel és Leclerc mögött Verstappen, Bottas, Räikkönen, Kvjat, Gasly, Magnussen és Hülkenberg az első tíz sorrendje. Mostanra megköszönjük figyelmüket, hamarosan jövünk a szabadedzés szöveges összefoglalójával, magyar idő szerint hajnali 6 órakor pedig várjuk Önöket a második tréning élő közvetítésében. Viszontlátásra!