Vitatott ítélettel Vetteltől Hamiltonhoz került a győzelem
2019. június 09. 19:49
A Ferrarinak Kanadában sem sikerült megszereznie az első győzelmét 2019-ben, pedig Sebastian Vettel az élről rajtolt, és a bokszkiállása utáni rövid időszakot leszámítva végig az 1. helyen haladt, és elsőként szelte át a célvonalat. Nem, nem alternatív szempontok alapján hirdették ki győztesnek Lewis Hamiltont, a német ugyanis 5 másodperces időbüntetést kapott, amiért egy kicsúszás után a fűről visszatérve a korlát felé terelte az őt vészesen megközelítő Mercedest.
Vettel a táv egészében 1-2-3 másodperces előnnyel vezetett Hamiltont előtt, így az után sem tudott elszakadni tőle kellő távolságra, hogy a sportfelügyelők bő 10 körrel a leintés előtt meghozták az ítéletet. A rádión dühöngött,
az autóból kiszállva néhány percre el is tűnt az épületben,
mielőtt csatlakozott a díjátadó ceremónián Hamiltonhoz és a 3. helyen beérkező Charles Leclerchez.
"Csak a vakok gondolhatják, hogy aki kicsúszik a fűre, az irányítani tudja az autót. Mázlim volt, hogy nem mentem a falnak."
Hova a fenébe kellett volna mennem? Ez nem igazságos
– fortyogott a volán mögött. – Ellopták tőlünk a győzelmet."
A ceremónián már higgadtabban értékelt. "Lewis gyorsabb volt, de sikerült előtte maradnunk, a többiről meg eleget mondtam, meg kell kérdezni az embereket – nyilatkozta. – Az embereknek nem kellene Lewis fújolniuk, ő látta, hogy mi történt, szerintem nem volt szándékosság abban, hogy az útjába kerültem."
A győztes, aki újabb győzelmével 29 pontra növelte az előnyét a tabellán, nem vitte túlzásba az ünneplést. "Sajnálatos, de ez a versenyzés, én rendesen bevettem a kanyart, de amikor valaki átmegy a füvön, nem szabad egyenesen kimennie a versenyívre, biztonságosan kell visszatérni."
Pedig Hamilton számára kifejezetten rosszak voltak az előjelek:
délelőtt kiderült, hogy szivárog a hidraulikafolyadéka,
amit a szerelőknek rohamtempóban kellett megjavítaniuk, aztán a rajtrácsra menet a fékekre panaszkodott, majd a felvezető körre indulva bekapcsolt a lefulladásgátlója. Ennek ellenére a rajtnál megtartotta a 2. helyet, Leclerc nem tudta megelőzni.
A monacói pilóta később sem szólt bele a győzelemért vívott csatába, az Vettel és Hamilton privilégiuma volt. A Mercedes nem elévágással, hanem azzal próbálta meg a britet a ferraris elé repíteni, hogy megnyújtják az első etapját (Vettel a 26., Hamilton a 28. körben kapott friss gumit), de ez nem vált be, gyorsan látszott, hogy nem jön be a húzás.
Hamilton később magasabb fokozatba kapcsolt, igyekezetét mutatja, hogy többször elfékezte magát a hajtűkanyarnál. 1 másodpercen belülre faragta le a hátrányát, és a 48. körben hajszolta hibába Vettelt a 3/4-es sikánnál. A német autójának fara megcsúszott, a Ferrari a fűre került, és az aszfaltra lendületből visszatérve kis híján felkente a palánkra a Mercedest.
Leclerc különösebb erőfeszítés nélkül szerezte meg a 3. helyet, mivel a másik Mercedest vezető Bottas a rajtnál visszaesett Nico Hülkenberg mögé, és mire átugrotta a Renault-kat és Pierre Gaslyt, tetemes hátrányba került. "Jó volt a versenytempónk, szoros volt, majdnem elcsíptem a második helyet. Csalódott vagyok a csapat miatt, nem tudom mi történt Sebbel, de a csapat győzelmet érdemelt ma" – mondta Leclerc.
Max Verstappen az elfuserált időmérőt követően két helyet nyert a rajtnál, majd megelőzte Lando Norrist, aki a 8. kör végén leparkolt a célegyenesben kitört jobb hátsó felfüggesztéssel – azt a kigyulladó fék olvasztotta meg.
Verstappen igen sokáig elment a kemény gumival, mielőtt a közepesre váltott, de az 5. helynél előrébb jutni nem volt esélye. Gaslyt így is megelőzte, aki a kerékcseréje után beragadt Lance Stroll mögé és képtelen volt megelőzni, végül csak 8. lett a Renault versenyzői mögött. Az utolsó pontokat Stroll és Danyiil Kvjat markolta fel, az utolsó körökben hagyták faképnél Carlos Sainzot, aki már néhány kör után a bokszba kényszerült az eltömődött fékhűtő miatt, ezért elfogytak az abroncsai a futam végére.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Kanadai Nagydíj élő közvetítésében! Hamarosan elrajtol a szezon hetedik futama, az első olyan, amelyen Sebastian Vettel rajtol az első helyről. A Ferrari négyszeres világbajnoka 17 nagydíj óta nem szerzett pole pozíciót, tegnap azonban megtörte ezt a rossz sorozatot. Alább megnézhetik, hogy pontosan hol volt gyorsabb a második helyről induló Hamiltonnál. Annyit segítünk, hogy az egyeneseket érdemes figyelni.
Lewis Hamilton autójában hidraulikus szivárgást fedezett fel a csapat, a szerelőj teljesen szétszedték a W10-es hátulját, a padlólemezt és a motort is el kellett távolítani, olyan mélye volt a probléma. Ted Kravitz, a Sky Sports riportere azt jelentette, hogy a nagyjából 6 órás munkával 2,5-3 óra alatt végeztek, Hamilton így ki tudott hajtani a bokszutca nyitásakor, és felállhat a rajtrácsra.
Jánvári Zsoltot, a Haas magyar szerelőjét vérvételre kórházba vitték ételmérgezés gyanújával, de a kisvárdai származású szakember mindenkit megnyugtatott, hogy nincs semmi baj az egészségével.
A tegnapi hatalmas bukás nem múlt el nyomtalanul a Haasnál, Kevin Magnussen hiába jutott be a Q3-ba, csak a bokszból indulhat, miután szinte teljesen újjá kellett építeni az autót. Sainz sem onnan kezd, ahol az időmérőn végzett, Albon feltartásáért három hellyel hátrasorolták, a 11. helyről indul.
A rajtrácsra vezető körben a fékekkel nem volt minden rendben, Andrew Shovlin vezető versenymérnök elmondása szerint túl puhák voltak, ezért most, az utolsó percekben is lázas munka folyik a címvédő autóján a rajtrácson.
Szinte hihetetlen, ahogy repül az idő, szinte tegnap volt, amikor Romain Grosjean első teljes szezonjában letarolta a fél rajtrácsot a Belga Nagydíjon, ma pedig már a 150. rajtját ünnepli. Csak remélhetjük, hogy emlékezetes jubileum lesz.
A mezőny kanadai tagja megállt a versenyzői parádén, hogy pár sapkával örvendeztesse meg a szurkolóit. Az igazi örömöt persze az jelentené, ha előre tudna lépni a 18. helyről a versenyen.
A Pirelli szerint a leggyorsabb taktika a közepes-kemény kombináció egy 35. és 40. kör közötti kerékcserével, utána jön a lágy-kemény az 5. és 8. kör közötti cserével, majd a lágy-közepes-közepes két kiállásos taktika. Az első tízből a két Ferrari és két Mercedes kezd közepesen, a többiek lágyon.
A levegeő közel 30, a pálya több mint 50 fokos. Ennél melegebb nem volt még a hétvége során.
Mindenki eljött a rajtácsról, Lewis Hamilton is, de elég lassan, bekapcsolt a lefulladásgátló ugyanis. Ez a rajtnál nagyon rosszul jönne neki.
Simán eljött a Ferrari német pilótája, mögé Hamilton, Leclerc és Ricciardo sorolt be, az élmezőny tehát változatlan.
Egy helyet hátraesett a finn, csak a 7., miközben Verstappen a kemény gumin a 9. helyre javított a 11.-ről. Albon ütközött az egyik Racing Pointtal, első szárnyat kellett cserélni az autóján.
Már közel 2 másodpercre van Hamiltontól, Albon a kemény gumit kapta, természetesen utolsó. Előtte a két Haas autózik.
A spanyol az első korai kereket cserélő, a 11. helyről lágyról keményre váltott. Vettel tovább szakad el, ismét övé a leggyorsabb kör.
Egyelőre nem tudja áthámozni magát a 8. helyezett McLarenen a holland.
3 tizedet adott Hamiltonnak az utóbbi körben, a Mercedes pilótája a rádión közölte, hogy képes tartani a lépést a Ferrarival, csak 2 másodpercre van.
A hosszú egyenesben végül elment Norris mellett. Közben kiderült, hogy Sainznak az eltömődött fékhűtő miatt kellett ilyen korán kijönnie. Vettel előnye 2,3 másodperc az élen.
A Red Bull kiszedte az ötödik helyről a franciát és feltette neki a kemény gumikat. Eközben Bottas Hülkenberget támadja az ötödik helyért.
A negyedik helyről állt ki keményekért az ausztrál. Ne feledjük a végéig kell menniük azoknak, akik most kijönnek.
Kitört jobb hátsó kerékkel húzódott félre a célegyenesben a McLaren, a fék mögül lángok csapnak ki.
Megoldják sárga zászlóval a jelek szerint, Norrisnak sikerült a bokszutca kijáratához kormányozni az autót. Valószínűleg a felmelegedett fékek lángoltak.
Másfél másodperccel van Hülkenberg mögött, Verstappen szorongatja. Közben kiderült, hogy Norris nem ment neki semminek, egyszerűen eltört a felfüggesztése.
Pérez, Räikkönen és a két Williams is feltette már a kemény gumit, az élen egyelőre mennek tovább, Vettel tartja 2 másodperces előnyét.
Ő van a legjobb helyen azok közül, akik már cseréltek, most előzte meg Strollt az egyenesben DRS-sel. Hátránya 35 másodperc Vettel mögött.
Ted Kravitz, a Sky Sports riportere megkérdezte a Mercedest, hogy nincs-e valami gond a finn autójával, mivel 2 másodperce Hülkenbergtől az 5. helyen körözget. A válasz: nincs.
Csak 7 tizedre van a Mercedestől, de egyelőre nem próbálta meg az előzést. Az élen Vettel előnye 2,5 másodperc Hamilton, 6,7 másodperc Leclerc előtt.
Pérez és Kvjat is elment mellette, már csak a 16. kemény gumin a dán.
Az ő Renault-ja is megkapta a kemény gumit, a 7. helyre jött vissza Ricciardo mögé.
Súrolta a bajnokok falát az olasz, de megspórolt egy Safety Cart a többieknek.
6 tizeddel ment jobb kört Vettelnél, de nem csak ő, hanem mögötte Leclerc is, a négyszeres világbajnok előnye 1,7 másodpercre csökkent. Bizonyára a lekörözöttek is benne vannak ebben.
Elfékezte a hajtűt, Vettel adott is neki 3 tizedet, a Ferrarinál állnak a szerelők, hamarosan jöhet kerékcserére valamelyik vörös autó.
Közölte vele a csapat, hogy mostantól a B terven van. Lehet, hogy átállították két kerékcserére?
Vele is közölték, hogy jöhet a B terv, amire egy leggyorsabb kör volt a válasz a monacói részéről.
Az utóbbi körben 2 és fél tizedet adott Vettelnek, most újra 2 másodperc alatt a különbség.
Két tizeddel ment jobb kört Vettelnél, hárommal Hamiltonnál, 2,6 másodpercre van a Mercedestől.
A váltójával lehet gond, úgy érzi, hogy bármelyik pillanatban megállhat alatta az autó.
Közölték vele, hogy most nyomja meg, ami normális esetben azt jelenti, hogy közeleg a kerékcsere. Nyomja is Vettel, a hetes kanyarban nagyot kellett ellenkormányoznia.
Megkapta a közepes gumit, a harmadik helyre jött vissza. Hamilton is úgy érzi, hogy nem tud sokkal tovább menni a közepes gumin.
Tovább ment, de őt is hajtja rádión a mérnöke. Előnye 15 másodperc Vettel előtt, a Ferrari versenyzője nagyon gyors a kemény gumin.
Természetesen kemény gumit kapott, éppen, hogy ki tudott jönni Bottas elé, aki még mindig közepesen van. Közben Vettel megfutotta a leggyorsabb kört.
10 másodperccel autózik Vettel előtt, akinek az előnye 5 másodpercre nőtt Hamiltonnal szemben a kerékcserék után.
Elnyújtott etapot megyünk, szólt Leclerc-nek a mérnöke. Bottas kereket cserélt, a bal hátsójával nem volt minden rendben, a 6. helyre jött vissza Hülkenberg mögé. Közben visszajátszották, hogy Giovinazzi megforgott a kettes kanyarban még a 27. körben.
Már csak 7 másodperccel vezet Vettel előtt, akit Hamilton kezdett el üldözni, már csak 4.1 másodpercre van. Pérez és Grosjean összekoccant az első kanyarban, miközben előbbi előzte utóbbit, de sikerült végül a manőver.
Lassan ki kell hozni a monacóit, mert szemmel láthatóan elfogytak a gumijai.
Nem várt tovább a Ferrari, megkapta a keményet a másik autójuk is, Leclerc a még mindig kerékcsere nélkül álló, kemény gumikat nyúzó Verstappen mögé jött vissza a 4. helyre. Hamilton már csak 3,1 másodpercre van Vetteltől.
3 másodperc alá vitte a különbséget Vettelhez képest, közben Bottas az 5. helyért támadja Ricciardót, mellé is ment a hosszú egyenesben, végül azonban nem tudott előzni.
DRS-sel simán elment a Red Bull mellett, ezzel feljött a 3. helyre, Bottas azonban továbbra sem bír Ricciardóval, pedig megint közel volt a hosszú egyenesben.
Úgy tűnt, hogy a hosszú egyenes végén kívülről be tud fordulni Ricciardo elé, az ausztrál azonban rövidet fékezett és ezt a támadást is visszaverte. Rengeteg időt veszít ezzel a finn az élen haladókhoz képest, már 30 másodperc a hátránya. Közben Hamilton 2 másodpercre került Vetteltől.
4 tizeddel volt gyorsabb Vettelnél az utóbbi körben, úgy látszik, el akarja kapni a németet.
Ezzel feljött az ötödik helyre, 15 másodpercre van Verstappentől. Kívülről nagyon rövidet fékezett a hosszú egyenesben.
Az utóbbi körben 8 tizedet kapott Vettel az ötszörös világbajnoktól, aki 7 tizedre van a Ferraritól. Hamarosan összecsap a két többszörös világbajnok?
Elfékezte a hajtűt, ebben a körben kicsit lassabb volt Vettelnél, de továbbra is ott van az 1 másodperces hátrány határán.
Megint fékezett egy füstölőset a hajtűben, nagyon jó kigyorsítást szeretne a hosszú egyenesre, ezzel azonban kikerült a DRS-távolságból. Vettel megfutotta a leggyorsabb kört is, ne feledjük, ezért extra pont jár.
Pár századdal ugyan lassab kört ment Hamiltonnál, de így is DRS-távolságon kívül tudja most tartani a Mercedest.
Majdnem a padlón van a pedál, jelentette a rádión. Jelenleg a negyedik helyen halad egyelőre kerékcsere nélkül, ezen a fékpályán ilyen fékekkel azonban sanszos, hogy nem fog tudni végigmenni.
1:15.0-t ment a finn az ötödik helyen, ezzel most övé az extra pont, ha minden így marad. Hamilton közben ismét bekúszott 1 másodperc alá Vettel mögött.
A célvonalon áthaladva mindössze fél másodpercre volt a Ferraritól, Vettel pedig valamivel küszködhet, „a számok a kijelzőn helyesek, csinálj valamit ellene” – szóltak rá. Fékek, üzemanyag, bármi lehet, jót azonban nem jelent.
Megengedték neki, hogy az egyes, azaz legjobb üzemmódban használja. Ez még pár körrel ezelőtt volt, lehet, hogy ettől túlmelegedett valami. Hamilton folyamatosan 1 másodpercen belül van, nyitott DRS-sel üldözi a Ferrarit.
Nagyon elszántnak tűnik a Mercedes pilótája, vajon mikor próbálja meg az előzést?
A hármas kanyarban levágta a kanyart, Hamilton betette mellé kívülről a Mercedest, amiből majdnem baleset lett, Vettel visszatérve ugyanis nem hagyott neki helyet. Nem is tetszett az ötszörös világbajnoknak.
3 tizeddel gyorsabb kört ment most Hamiltonnál, a kicsúszás alatt valószínűleg nem sérült meg az autója.
Lehet, hogy büntetést fog kapni a Ferrari versenyzője? Csúszkálva küzdött az autójával a pályára visszatérve, nem tűnt szándékos leszorításnak.
Vettel és Hamilton csatája elvonta a figyelmet arról, hogy a holland megkapta a közepes gumit, a 6. helyre jött vissza, de már Ricciardót szorongatja.
Harmadszor is blokkolta a jobb első kereket a hajtűben, 7 tizedet kapott Vetteltől, aki 1:14.9-cel megfutotta a leggyorsabb kört. Verstappen közben megelőzte Ricciardót, feljött az 5. helyre.
Hamar visszavette ezt a titulust Vetteltől. aki ezúttal 4 tizedet adott Hamiltonnak, 1,5 másodperc az előnye.
De csak 1 tizedet, amivel nem került sokkal beljebb, továbbra is 1,5 másodperc körüli a hátránya, ráadásul azt mondta a rádión, hogy elúszott a sansza, jelentsen ez bármit is.
A 18. helyen autózik a kerékcseréje után, csak Kubicát előzi meg, a rádión pedig azt mondta: „ez a legrosszabb élményem, amit valaha versenyautóban átéltem.”
Günther Steiner: „Ami elég, az elég” – szólt bele Magnussen rádiójába, miután mérnöke azt ecsetelte a dánnak, hogy egész éjjel javították a szerelők az autóját, és ők sem boldogok.
5 másodperces időbüntetést kapott a német, amiért veszélyesen tért vissza a pályára.
12 kör van hátra, Vettel előnye 2,6 másodperc Hamilton előtt, a cél, hogy 5 másodperc fölé vigye az előnyét.
„Nem volt hova mennem, komolyan, nem is láttam őt” – válaszolta a rádióban Vettel a büntetés hírére. Előnye 2,4 másodperc jelenleg.
Ted Kravitz, a Sky Sports riportere korábban azt mondta, ha azért Vettel büntetést kap, mindenki csomagoljon és menjen haza. Martin Brundle-nak sem tetszik az ítélet, amiért ezért a manőverért kapott Vettel.
Továbbra is dühöng a büntetés miatt, azt ecseteli a rádión, hogy hova mehetett volna máshova. A mérnöke nem győzi mondani neki, hogy maradjon koncentrált.
Már csak 8 kör van hátra, Vettel előnye pedig 1,5 másodpercre zsugorodott, egyre nehezebb helyzetben van.
DRS-távolságon belülre került a Ferrarihoz képest, kérdés, próbálkozik-e előzéssel. Kockáztatnia nincs értelme. Közben Leclerc megfutotta a leggyorsabb kört.
Bőven elég neki, ha 5 másodpercen belül marad, és Leclerc-től sem kell tartania, ő ugyanis 7,3 másodpercre van tőle.
Stroll 1 másodpercen belül követi Sainzot, ez a legszorosabb harc a mezőnyben, ilyen közel csak Vettel és Hamilton van egymáshoz, a büntetés miatt ez azonban csak látszólagos csata.
6-7 tizedre van folyamatosan Vetteltől, de nem nagyon forszírozza az előzést, kérdés, hogy mert nem tudja, vagy mert nem akarja?
DRS-sel a féktávon elment Sainz mellett és megszerezte a 9. helyet, miközben Albon kiesett. A mérnökök valamilyen problémát fedeztek fel a motorjában, ami miatt leparkolta az autót a garázsban.
A 4. pozícióból helyveszteség nélkül cserélhetett kereket, így próbálja meg visszavenni a leggyorsabb kört Leclerc-től. Közben Sainzot Kvjat is megelőzte.
Az utolsó kört kezdték az élen haladók, előzés ebből aligha lesz. Leclerc 5,6 másodpercre van a Mercedestől a 3. helyen.
Ilyen még soha nem volt, utólagos büntetéssel már veszített el pilóta győzelmet, olyan azonban, hogy verseny közben büntették meg, első helyen szelte át a célvonalat, de mégsem övé lett a győzelem, még soha. A harmadik helyen Leclerc jött be, mögötte Bottas, Verstappen, Ricciardo, Hülkenberg, Gasly, Stroll, Kvjat az első tíz sorrendje. Bottas megszerezte a leggyorsabb kört is. Hamarosan jelentkezünk a nyilatkozatokkkal és a verseny összefoglalójával, maradjanak velünk, a viszontlátásra!