Teljesen más arcát mutatta a Hockenheimring a Német Nagydíj harmadik szabadedzésére, mint tette azt az első két gyakorlás során, a beígért lehűlés ugyanis megérkezett a térségbe, a pénteki 39 fokos hőséget 23-25 fok és borús idő váltotta fel. A melegben a Ferrari tempójától elmaradó Mercedesektől a hűvösebb időben mindenki azt várta, hogy magukhoz ragadják a kezdeményezést, ez azonban olyannira nem történt meg, hogy még a Red Bull is bejött a címvédő elé.
Az időmérő előtti gyakorlás másik beszédtémáját az éjszaka folyamán megszigoródó, pálya határaiara vonatkozó szabályok jelentették, elkezdték ugyanis büntetgetni a versenyzőket azért, ha az egyes, valamint az utolsó, tizenhetes kanyarban túlságosan kiszélesítik a kijáratot, és négy kerékkel elhagyják a pályát. A szigorítás Sebastian Vettelt és Lewis Hamiltont sem kímélte.
A 60 perces tréning elején a hőmérő csak 25 fokot mutatott, az aszfalt pedig mindössze 34 fokos volt. Ennek a két tényezőnek az együttes hatása már a legelső mért körök során megmutatkozott, a pilóták többsége már ekkor túlszárnyalta a pénteki legjobbját.
Azt rögtön látni lehetett, hogy a Ferrari jó helyzetben lehet ma is, Charles Leclerc 1:13.1-es, első mért körével rögtön 6 tizedet adott Hamiltonnak, Valtteri Bottas pedig még ennél is többet kapott.
Még egy dologra derült fény már a tréningnek ebben a szakaszában, mégpedig arra, hogy Sebastian Vettel továbbra is csapattársa után lohol, a hazai pályán versenyző négyszeres világbajnok előbb két tizedre volt Leclerc-től, majd amikor a monacói 1:12.7-re javított, ennél is jobban leszakadt tőle.
Üde színfolt volt, hogy a Mercedes jubileumi ünneplése újabb szintre emelkedett, a csapat és a versenyzők is az 50-es évek divatjában érkeztek meg a pályára, a mérnökök öltönyben, sokan kalapban, a szerelők pedig a kor szerelőit idéző fehér overálban dolgoztak. Nagy örömüket azonban aligha lelték mindebben, az – ezen a hétvégén csak részben – Ezüstnyilak ugyanis nem tudták hozni a Ferrari tempóját, kettejük közül Hamiltonnak pedig kifejezetten viharos edzése volt.
Az egész indult azzal, hogy Hamiltonra nem volt jó az erre a futamra készített retro stílusú barna versenyzőkesztyű, az ötszörös világbajnok kissé ingerülten kérte vissza az eredeti, fehér változatot. Ezután az első gyorsköreinek egyikében a 44-es rajtszámú Mercedes átvágtatott a 11-es kanyar rázókövén, ami miatt később darabok szakadtak le az autóról. Ha mindez nem lenne elég,
az időmérős körök előtt Hamilton autójára visszatették az ez előtt a versenyhétvége előtt használt oldalszekrény-borítást, lecserélve a tegnap kipróbált, kánikulára optimalizált változatot.
Akik nagy előrelépést reméltek a cserétől, azoknak csalódniuk kellett, az időmérő-szimulációk során a Ferrari ugyanis tovább gyorsult, Leclerc elsőre 1:12.387-et, másodikra 1:12.380-at repesztett, amit később senkinek sem sikerült megdöntenie. Vettel ugyan közelebb férkőzött csapattársához, de így is 264 ezreddel elmaradt tőle. A Mercedesek gyengélkedése mellett (Bottas csak 1:12.890-re, Hamilton pedig 1:12.793-ra volt képes)
a Red Bull meglepetésszerű feljavulása késztethette szemöldökfelhúzásra a közönséget, Max Verstappen 1:12.548-cal egyenesen a két Ferrari közé jött be.
Ugyanezt már nem volt képes kiautózni az RB15-ből a tegnap nagyot bukó Pierre Gasly, aki 1:13.324-gyel csak a nyolcadik helyen végzett.
Az erőviszonyok felborulása mellett akadt még egy dolog, ami akár az időmérőre is kihatással lehet, ez pedig a pálya határaira vonatkozó szabályzás, amely valamilyen oknál fogva jóval szigorúbb lett péntekről szombatra.
A versenyigazgató közlése alapján az egyes és az utolsó, 17-es kanyar kijáratán sem mehetnek át négy kerékkel a fehér vonalon a pilóták, különben törlik a körüket.
Ez megtörtént többek között Vettellel és Hamiltonnal is, de míg előbbi végső helyezésére nem volt hatással, utóbbit megfosztotta 1:12.793-as idejétől. Az ötszörös világbajnok később nekifutott egy újabb gyorskörnek, de abban csak 1:12.965-öt sikerült autóznia, amivel csak a hatodik helyet szerezte meg, még a Haasszal a körülmények változása miatt látványosan feljavuló, ötödik helyet megszerző Kevin Magnussen is megelőzte.
Ami a középmezőnyt illeti, a Haas előreugrása mindenképpen említésre méltó, ahogy a Renault szenvedése is, Nico Hülkenberg csak a tizenkettedik, Daniel Ricciardo pedig csak a tizennyolcadik helyet szerezte meg, mindössze a két Williamst megelőzve. Az első tizet az említettem mellett a hetedik helyen végző Carlos Sainz, a kilencedikként záró Kimi Räikkönen, valamint a tizedik helyen végző Romain Grosjean tette teljessé.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Német Nagydíj harmadik szabadedzésének élő közvetítésében! Akik tegnap is velünk tartottak, azok szinte rá sem fognak ismerni a Hockenheimringre, a tegnapi 39 fokos forróságot mára ugyanis borús idő és 25 fok körüli hőmérséklet váltotta fel. Tegnap a Ferrarik diktálták a tempót egyetlen körön és a hosszabb etapokon is, ez azonban vajmi keveset jelent a folytatásra nézve. Hogy miért, arról a 3. edzés kezdetéig elolvashatják szokásos esélylatolgatásunkat.
Az autó festésével és a garázs régmúltat idéző kidekorálásával a Mercedes már így is bőségesen megünnepelte az autósport történetének 125. évfordulóját, valamint 200. jubileumi F1-es futamát, utóbbira reflektálva azonban még tovább ment, ma reggel ugyanis az 50-es éveket idéző ruházatban jelentek meg a csapat szerelői, sajtósai és mérnökei. Mit ne mondjunk, jól áll nekik!
Az éjszaka folyamán a Williams és a Toro Rosso szerelői is dolgoztak, elhasználva ezzel az első jokerüket a szezonban, éjjel egy órától reggel kilencig ugyanis nem tartózkodhatnak az autó üzemeltetésével foglalkozó csapattagok a paddockban. Kubica autóján sérülést találtak tegnap, ezért ki kellett cserélni a túlélőcellát, hogy a Toro Rosso min dolgozott, azt egyelőre nem tudni. Egy másik pilótánál is elvégezték ugyanazt a műveletet, mint Kubicánál, a Red Bull Gasly balesete miatt kényszerült cserére, egyikük sem számíthat büntetésre.
Természetesen nem a harmadik szabadedzésen, hanem azután láthatják a nézők Michael Schumacher 2004-es Ferrariját, amellyel a német legenda utolsó, hetedik világbajnoki címét nyerte. Az F2004-est nem más fogja vezetni, mint a rekordbajnok Forma-2-ben versenyző fia, Mick, aki már nagyban készül a nem mindennapi eseményre.
Mint kiderült, nem csak csapattagok időutaztak vissza az 50-es évekbe, hanem Valtteri Bottas is, aki a különleges overál mellé a korra jellemző barna versenyzőcipőket, valamint barna versenykesztyűket húzott. Természetesen más szempontból ezek köszönőviszonyban sincsenek azokkal a lábbelikkel és kesztyűkkel, amelyeket mondjuk Juan Manuel Fangio használt, a biztonsági előírásokból ugyanis nem engednek.
Közben elkezdődött a harmadik szabadedzés, a két Haas és Alex Albon már ki is hajtott a pályára.
Tegnap ilyenkor már 35 foknál járt a levegő hőmérséklete, az aszfalt pedig jócskán 50 fokos volt. Jelenleg teljesen más a helyzet, mindössze 25 fok van 34 fokos pályahőmérséklettel.
Az említett hármason kívül Kubica és Norris mentek még egy-egy installációs kört, de mért kört ők sem kezdtek, jelenleg mindenki a garázsában várakozik, valamivel több mint 5 perc telt el a 60 perces tréningből.
1:15.030 alatt ért körbe a Renault ausztrálja lágy gumin, ami mindössze két századdal lassabb a tegnapi körénél, mindezt első nekifutásra. Mindez jól mutatja, hogy a forróság mennyit lassított az autókon.
A finn első gyorskörében csak a kettes kanyarig jutott hiba nélkül, elfékezte magát, majd kifutott az aszfaltozott bukótérbe. Közben Sainz 1:14.1-gyel átvette a vezetést, nála ez 5 tizeddel volt gyorsabb, mint amit a második edzésen tudott tegnap. A pálya egyértelműen sokkal gyorsabb ma.
Az ötszörös világbajnok egyelőre 2 tizeddel elmaradt tegnapi legjobbjától, ideje 1:13.767, mögötte Sainz tanyázik, a spanyol 1:13.968-nál tart, ráadásul közepes keveréken, miközben Hamilton lágyakon köröz. Bottas 1:14.2-vel egyelőre jócskán elmaradt csapattársától.
1:13.117-tel első nekifutásra 3 tizeddel döntötte meg tegnapi legjobbját a monacói, mögé Vettel sorolt be 1:13.369-cel a második helyre, mögöttük a Hamilton megelőző Hülkenberg következik 1:13.693-mal. Mindhárom autó lágy gumikat használ.
Az első szektorban megfutotta a leggyorsabb kört, utána azonban folyamatosan veszített, a 12-es kanyart, ahol tegnap kicsúszott, pedig el is fékezte. 1:13.785-tel még Hülkenberget sem tudta megelőzni. Ugyanez Hamiltonnak sikerült, 1:13.463-mal feljött a harmadik helyre, Leclerc-től azonban így is több mint 3 tizedre van.
Jócskán bement 1:13 alá, 1:12.736-os ideje már 7 tizeddel jobb Hamiltonnál. Vettel is javított, de csak minimálisat, 1:13.304-gyel 568 ezredre van a csapattársától. Bottas közben a motorjára panaszkodik.
Legutóbbi gyorskörében igen durván ráment a rázókövekre a stadionrész bejáratán, az ismétlésen pedig az látszott, hogy a pálya leghosszabb egyenesében apró darabok repülnek le az autójáról. Nem lennénk meglepve, ha a kerékvető tehetne minderről.
A finn feljött Hamilton mögé a lágy keveréken 1:13.529-cel a lágy gumin, mögötte 24 ezreddel pedig Albon következik. Verstappen egyelőre csak a hatodik, Gasly a tizenegyedik közepes keveréken.
A stadionrészben mindketten elengedték a gyorskörön érkezőket, majd Grosjean nem gyorsított egyből, ezért Gasly megelőzte, a Haas pilótája viszont ezt nem nézte jó szemmel, kívülről visszabújt a Red Bull mellé, majd külső íven elment mellette. Erre mondják, hogy felesleges keménykedés, főleg egy szabadedzésen.
Oda kell ma figyelniük a pilótáknak, hogy miként szélesítik ki az egyes kanyart, Vettelnek az egyik körét ugyanis elvették amiatt, mert négy kerékkel túlcsúszott a fehér vonalon. Ez nem a leggyorsabb ideje volt, úgyhogy sok mindenen nem változtat. Közben Verstappen a közepes keveréken elóhúzott egy 1:13.328-as kört, amivel feljött Vettel mögé a harmadik helyre.
Tegnap reménytelenül lassú volt a legújabb fejlesztésű autóval, 1.3 másodpercet kapott a szezon eleji változatot használó Grosjeannál, ma viszont egyelőre 3 tizeddel gyorsabb. Günther Steiner szerint semmit nem változtattak a kocsin, valószínűleg szimplán a lehűlés az oka. Magnussen jelenleg a kilencedik, Grosjean a tizenötödik.
A tizes kanyarban szaladt le a bukótérbe közepes keveréken, majd vissza is tért a bokszba. Räikkönennek is törölték egy körét, de neki sem a leggyorsabbat, továbbra is az ötödik az Alfa finnje.
Kicsit vicces látni, ahogy öltönyben sürögnek-forognak a Mercedes 50-es évekből teleportált mérnökei, akiknek egyelőre nem sok mosolyt látni az arcán, mert nemcsak a tempója nincs meg egyelőre Hamiltonnak és Bottasnak, előbbinek le is kellett venni a motorborítását. Talán visszateszik a régi változatot, amit ezelőtt a versenyhétvége előtt használtak?
A két Ferrari már a pályán is van friss lágy gumin, Ted Kravitz, a Sky Sports riporterének jelentése szerint Vettel autóján is jelentős változtatásokat hajtottak végre. Eközben az is bizonyossá vált, hogy a Mercedes visszaváltott a karcsúbb oldalszekrényekre, lévén ma már nincs olyan meleg. Ezzel vajon gyorsabban lesznek Hamiltonék?
1:12.387 az új etalon a monacói részéről, akihez közelebb került a négyszeres világbajnok, lila első szektort is futott, a pálya második és harmadik felében azonban nem tudta tartani a lépést, 1:12.644-gyel 257 ezredre jött fel a csapattársra a második helyen.
Javított a Mercedes finnje, az első szektorban csak 15 ezredre volt Leclerc-től, a kör végére azonban 5 tizedre nőtt a lemaradása. 1:12.890-nel jelenleg a harmadik helyen áll.
Íme az első fotók a Német Nagydíj hétvégjének szombati napjáról.
---- separator ----gallery-content-type:3dce52f5-9fe7-4a57-954b-9d64d358aca5---- separator ----Nem tudjuk, honnan húzta elő ezt a kört Verstappen, mindenesetre 1:12.548-cal feljött 168 ezreddel Leclerc mögé. Gasly ezzel szemben Bottast sem tudta megelőzni, 1:13.324-gyel az ötödik.
Bármennyire is igyekezett a Mercedes világbajnoka, négy tizeddel elmaradt Leclerc-től, ráadásul utólag el is vették az idejét, mert túlságosan kiszélesítette az utolsó kanyart, így Hamilton jelenleg csak a nyolcadik. Vetteltől is elvettek egy 1:12.7-es kört, ő azonban 1:12.644-gyel maradt a harmadik.
Legalábbis elsőre úgy tűnt, most azonban megoldódni látszik a helyzet. Az egyes kanyarból kifelé érzett valamint a főtengelyen, aztán a csapat javasolt neki egy beállítást, amivel egyidejűleg a francia közölte, hogy mégsincs nagy gond.
Elment egy újabb gyorskörre az ötszörös világbajnok, és bár a live timinggal még nem sikerült megértetniük, hogy törölték az idejét, mivel három sárga szektort futott, mégis javított, 1:12.965-tel feljött a hatodik helyre.
Ennyi volt a harmadik szabadedzés, amelyet Leclerc zárt az élen Verstappen és Vettel előtt, a Ferrari tehát átmentette pénteki tempóját szombatra, miközben a Mercedes hátraesett. A további sorrend: Bottas, Magnussen, Hamilton, Sainz, Gasly, Räikkönen, Grosjean. Köszönjük figyelmüket, tartsanak velünk a 14:50-kor kezdődő, időmérő edzésről szóló közvetítésünk során is!