Pályafutása harmadik F1-es pole pozícióját szerezte Charles Leclerc, ezzel az élről kezdheti a vasárnapi Belga Nagydíjat csapattársa, Sebastian Vettel előtt, aki számottevő, 0,7 másodperces hátránnyal tette teljessé a Ferrari szombati sikerét. A világbajnokság második fordulója, a Bahreini Nagydíj óta először indulat az élről mindkét Ferrari.
Leclerc volt az időmérő elsőszámú esélyese, és élt is a lehetőséggel, mindhárom harmadban ő futotta a legjobb időt, és akkora fölényben vezetett, hogy a Mercedeseknek esélye sem volt befogni őt. Vettelnél már nem volt ilyen egyértelmű a helyzet, a német pilóta a Q3 első etapja után csak a 3. helyezett volt, de végül egy hajszállal megelőzte Lewis Hamiltont, aki a 3. helyen zárt.
Hamiltonnak igen zűrösen alakult a szombati napja, a harmadik szabadedzésen összetörte az autóját, és csak a Q1 derekára tudták megjavítani azt, majd egy levezető körön majdnem összeütközött Romain Grosjeannal és kishíján nekiment Valtteri Bottasnak is, amikor a Q3-ban az első mért körre készülve feltorlódott a mezőny.
A Mercedes-pilóta panaszkodott is, hogy nem tudta megfelelően felmelegíteni az abroncsait, később Leclerc is azt kérte, hogy ne a mezőny sűrűjébe engedjék ki, Vettel pedig a leintés után morgott a forgalom miatt. Ez azonban érdemben nem befolyásolta az eredményt, Leclerc szélárnyék nélkül is simán gyorsabb volt az ellenfeleinél.
Jól éreztem magam
– nyilatkozta Leclerc. – Az első szektor nem úgy alakult, ahogy szerettem volna, különösen az 1-es kanyar. A forgalom miatt nagyon vissza kellett venni a tempóból – utalt a felvezető körre. – Ettől egy kicsit küszködtem, de a második kanyartól már ismét lendületbe jöttem, és ez csodálatos érzés volt.”
„Azt kértem a garázsban, hogy ne foglalkozzanak a szélárnyékkal, mert kissé zavaros volt a helyzet, ezért inkább előkészítettem a gumikat, és ez bevált, úgyhogy nagyon örülök. A versenytempó terén tegnap egy kissé szenvedtünk, ezen dolgoznunk kell még, de a mai tempónk alapján biztosan erősek leszünk” – tette hozzá.
Vettel, a tavalyi futam győztese láthatóan elégedetlen volt a 2. hellyel, a kormányát is ütötte a leintés után, de ennek ellenére úgy vélte, jó, hogy kibérelték az első sort.
„Nem segített, hogy forgalomban voltam, de nem keresek kifogásokat, várom a holnapi versenyt, szerintem jó az autónk tempója, remélhetőleg ezt 44 körön keresztül is meg tudjuk mutatni. Jobbnak kell lennie a tempónknak a péntekinél, az autó jobb volt ma. Holnapra hűvösebb lehet, ez változtathat a dolgokon, de mindenkinek ugyanazzal kell megbirkóznia.”
Hamilton elmondta, „borzalmas” volt számára a harmadik szabadedzés, mert tudja, hogy mennyien dolgoznak az autók gyártásán és felkészítésén, ezért jó eredménnyel próbálta meghálálni a javításba befektetett munkát. „Tekintve, hogy az első és a harmadik szabadedzés nagy részét is kihagytam, hálás vagyok, hogy itt lehetek. Kicsit lassúak voltak a kivezető körök, próbáltam [Bottas] mögött maradni, utánam meg a többiek tették ugyanezt, nagyon trükkös volt.”
A Ferrari remek munkát végzett ma, Charles kivételes volt, remélem, hogy holnap versenyben lehetünk velük, mindent bele fogok adni.”
Verstappennek ezúttal nem osztottak lapot az első két rajtsor pozícióiért zajló küzdelemben, de annak is örülhet, hogy egyáltalán az 5. helyet elérte, mert a Q1-ben néhány másodpercen múlt, hogy be tudta fejezni a körét, mielőtt Antonio Giovinazzi motorhibája miatt megszakították az időmérőt, és az első harmadot nem is indították újra.
Giovinazzi új Ferrari-motorja a második erőforrás volt, ami a Q1 során megadta magát, ugyanígy járt Robert Kubica is, akinek új Mercedes-erőforrása mondta fel a szolgálatot. Ez a gyári istállónak pont kapóra jött, mert 10 percig állt az óra, ami lehetővé tette, hogy befejezzék Hamilton autójának javítását.
A Q1 lefújása a Toro Rossónak és Carlos Sainznak jött igen rosszul, de a faenzai istállóhoz visszaküldött Pierre Gasly és a McLarent vezető spanyol is pozíciókat nyer majd a rajtrácson, miután több versenyző autójában is motort cseréltek a hétvége előtt. Ennek is köszönhető, hogy Alexander Albon a Red Bull színeiben is kiesett a Q2-ben, előre eltervezték, hogy nem harcolnak a Q3-ért.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Belga Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! A Ferrari eddig mindhárom szabadedzésen a leggyorsabbnak bizonyult, így Charles Leclerc vagy Sebastian Vettel a pole pozíció legfőbb esélyese, ráadásul olyan zápor sem várható most, mint tavaly, ami megfosztotta a Scuderiát a rajtelsőségtől.
Hamarosan kezdünk, addig ajánljuk figyelmükbe a harmadik tréning összefoglalóját!
Tőle szokatlan hibát követett el Lewis Hamilton a harmadik szabadedzésen, és összetörte a Mercedest.
A csapat a Twitteren arról számolt be, hogy mindkét első futóművet, az orrkúpot, a bargeboardokat és a padlólemezt is kicserélik Hamilton autóján, de arra számítanak, hogy a brit pilóta részt tud venni az időmérőn.
A nyári szünet után több erőforrást is kicseréltek a versenyzők autóiban, a többségük ezt már nem tehette meg büntetlenül. Cikkünk írása óta Sergio Pérez autójában újra motort cseréltek, a meghibásodott új specifikációjú erőforrás helyett az eddig használt változat került vissza.
A büntetés kapcsán érdekes lesz látni, hogy a Red Bull a szokásos protokollt követve legkésőbb a Q2-ben feladja-e az időmérőt Alexander Albonnal, mivel a thai pilóta mindenképpen csak az utolsó helyről indulhat. Az is lehet azonban, hogy Albont is bejuttatják a Q3-ba, hogy ott szélárnyékot adhasson Max Verstappennek.
Utoljára az idei szezon második fordulójában, Bahreinben fordult elő, hogy a két Ferrari kisajátította az első rajtsort. A Scuderia autói Spában mindhárom szabadedzést az élen zárták.
Karun Chandhok, a Sky Sports riportere szerint Max Verstappen és Alexander Albon autóján is dolgoznak, a hátsó szárnyak és a padlólemez is lekerült az autókról. Munka folyik a Toro Rossónál is, ott Pierre Gasly figyelt a háttérben, miközben az autója még bakokon áll.
Stroll és Kubica már biztosan nem tudja befogni csapattársát.
Hamilton 7-5 Bottas
Vettel 6-6 Leclerc
Verstappen 11-1 Gasly
Sainz 4-8 Norris
Kvyat 7-5 Albon
Ricciardo 8-4 Hülkenberg
Räikkonen 8-4 Giovinazzi
Perez 12-0 Stroll
Magnussen 7-5 Grosjean
Russell 12-0 Kubica
A Mercedes szóvivője szerint jól állnak Hamilton autójának javításával, amivel legkésőbb 15 percen belül végezniük kell, hogy a brit pilótának legyen esélye a továbbjutásra.
George Russell az első a pályán a Williams színeiben. A Williams újonca az idén 13. alkalommal győzheti le csapattársát, Robert Kubicát az időmérőn.
Az idén még a Belga Nagydíj a hazai verseny Max Verstappen számára (aki holland, de Belgiumban született), ennek megfelelően a holland szurkolók ismét hatalmas létszámban látogattak el Spába.
A Williams pilótája egy installációs kör után visszatért a bokszba, ahol a csapat alapítója, Sir Frank Williams is személyesen figyeli őt.
Max Verstappen pályára lépett, Lewis Hamilton egyelőre nem, de a sisakját felvette már, és várja, hogy beülhessen az autójába.
Hatalmas füstöt eregetve felrobbant Robert Kubica autójában a Mercedes-motor, ami hasonlóan lángol, mint tegnap Sergio Pérez erőforrása.
Leállították az edzést, és ez jól jön Lewis Hamiltonnak, mert a szerelők közben dolgozhatnak az autóján.
Erre a hétvégére minden Mercedes-motort új specifikációra cseréltek, tehát tegnap Pérez, ma pedig Kubica autójában is új változat romlott el. Az ügyfélcsapatoknál lehet a beépítésre fogni egy meghibásodást, de már két különböző istállónál merültek fel hasonló tünetek.
Gyanúsan körbeállják Leclerc autóját, ilyenkor általában műszaki hiba miatt le kell bontani az autó borítását, és így takarják el a kíváncsi szemek elől a Ferrari részleteit.
13 perc maradt a Q1-ből, a piros zászló alatt befejezték Hamilton autójának javítását, így az ötszörös világbajnok is részt vehet az időmérőn.
Lágy gumikon engedték ki Hamiltont és a mezőny összes többi tagját is. A Mercedes pilótája "apró" vibrációt jelzett a rádión.
A harmadik szabadedzéshez képest nagyobb leszorítóerőt generáló konfigurációval mennek a Red Bullok, ez a középső szektorban előnyt jelenthet nekik, de az egyenesekben visszaesést okoz. Valószínűleg arra jutottak, hogy a teljes köridő vagy a gumikopás szempontjából ez előnyösebb.
Leclerc 1:43.587-tel vezet, fél másodperccel veri Vettelt, másféllel (!) Bottast és Hamiltont. Ez még csak a Q1, de ez egyelőre jelentős fölény. Verstappen az erőforrásra panaszkodott, sietve visszatolták a garázsba, viszont nincs még mért köre, és már csak 6 perc van hátra.
Egymás után látogattak a bokszba a Mercedesek, mindketten új gumikat kaptak, és még egy körre indulnak. Verstappen is újra kivezető körön van.
Pont jókor fejezte be a mért körét, mert ismét piros zászlóra van szükség, ezúttal Antonio Giovinazzi kiesése miatt. Az olasz versenyző autójában a vadonatúj Ferrari-motor adta meg magát. Ezzel vége a Q1-nek.
Giovinazzi lerobbanása miatt megszakították a Q1-et, és már nem is indítják újra, mert kevesebb, mint 1 perc maradt. Ezzel vége az első harmadnak, amelynek Carlos Sainz a nagy vesztese, de a büntetések miatt sok helyet nyer majd.
16. Pierre Gasly
17. Carlos Sainz
18. Danyiil Kvjat
19. George Russell
20. Robert Kubica
Giovinazzi autóját még csak most tették fel a trélerre, ezért szükség van még némi időre, amíg elszállítják az Alfa Romeót. A kezdés időpontja 15:37.
Az alsóház tagjait érintő motorhibáktól eltekintve eddig nem történt meglepő esemény, a mezőny kezdheti a második felvonást. Nem sietnek ki a pilóták.
Az élmezőny tagjai sem kísérleteznek, a piros jelzésű lágy gumikkal indultak el a Q2-ben, így ezekkel fognak rajtolni is. A várhatóan hűvösebb aszfalton ez indokolt választás.
Leclerc 1:43.376-tal ismét az élre állt, Vettel 0,13 másodpercet, Hamilton 0,216 másodpercet kapott tőle, Bottas már 6, Verstappen bő 7 tizedmásodpercet kapott tőle. Räikkönen jó kört futott, a 6. helyezett egyelőre, a továbbjutók további sorrendje pillanatnyilag: Ricciardo, Pérez, Stroll, Magnussen.
Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke a Sky Sportsnak azt mondta, nem tudja, mi történt Antonio Giovinazzi motorjával, de ha tudná, akkor sem tudnának semmit tenni vele.
Ügyfélcsapat lévén a Haas erőforrásait a Ferrari felügyeli.
A várakozásoknak megfelelően Alexander Albon a Q2-ben kiszáll a küzdelemből, ez nem meglepő, hiszen motorcsere miatt egyébként is az utolsó helyről kezdi majd a versenyt.
Verstappen és Stroll egyelőre nincs kivezető körön, illetve Albon és Giovinazzi, előbbi nem akar kimenni, utóbbi lerobbant a Q1 végén.
Leclerc jelentette a rádión, hogy a turbó késéssel reagál csak, kérte, hogy vizsgálják meg.
Leclerc lement 1:43 alá, és 1:42.938-cal megerősítette az elsőségét, Vettel 0,099 másodperces hátránnyal erősített, így a Mercedesek megint bő 6 tizedre vannak tőlük. A kiesők között Albon kivételével nincsenek meglepetések.
11. Romain Grosjean
12. Lando Norris,
13. Lance Stroll
14. Alex Albon
15. Antonio Giovinazzi
A Haas pilótája a levezető körön lassú tempóval haladt, nem nézett a tükörbe, és a jobbról őt előző Hamilton felé kezdett haladni, de végül észrevették egymást, és nem történt baleset.
Az Alfa Romeo pilótája a többieknél korábban hajtott ki a pályára, így várhatóan nem akadályozzák majd a többiek.
Vettel halad az élcsoport végén, előtte Leclerc és a két Mercedes. Egy baleset nekik fájhat a legjobban, de a szélárnyék jelenthet némi előnyt.
Räikkönen utolérte a mért körre készülő élpilótákat, Ricciardo is szlalomozott közöttük, és miközben próbáltak a Mercedesek letérni az ideális ívről, először Hamilton ment neki majdnem Bottasnak, majd a buszmegálló előtt Bottas Hülkenbergnek.
A monacói pilóta 1:42.644-gyel őrzi a vezetést, Hamilton 0,638 másodperces hátránnyal egyelőre a 2. helyezett a gyenge kört futó Vettel előtt. Bottas, Verstappen, Riciardo, Pérez, Räikkönen, Magnussen, Hülkenberg a további sorrend.
Mondta a mérnökének, hogy engedjék ki a pályára, amikor lehet, mert nem nyernek annyit a szélárnyékkal, amennyit elveszítenek a forgalomban kialakuló káosz miatt. Ehhez képest megint kiengedték a mezőny sűrűjébe.
A monacói pilóta zsinórban hatodszor bizonyult gyorsabbnak csapattársánál, és megszerezte a pole-t a Belga Nagydíjra! Vettel 0,7 másodperces hátránnyal a 2. helyezett lett, Hamilton a 3. helyre ért oda Bottas, Verstappen, Ricciardo, Hülkenberg, Räikkönen, Pérez és Magnussen előtt.
Ezzel most megköszönjük a figyelmet, nemsokára jövünk részletes összefoglalóval!