Bottas pole esélyes körrel zárt az élen a második edzésen Japánban
2019. október 11. 06:50
Mozgalmas második szabadedzésre készülhettek a versenyzők és a csapatok a Japán Nagydíjon, a törölt szombati nap és a harmadik szabadedzés miatt ugyanis ez a másfél óra volt az utolsó lehetőségük, hogy felkészüljenek a futamra. Minderre rátett egy lapáttal az FIA bejelentése, amely szerint
ha nem tudják megtartani a helyi idő szerint vasárnap 10 órára áttett időmérőt, a második tréning eredménye fogja meghatározni a rajtsorrendet.
A Hagibisz tájfun egyre közelebb lopózik Japánhoz és Szuzukához, ezért korábban már a második szabadedzésre is elképzelhetőnek tartottak egy kis esőt. A bokszutca végi lámpa zöldre váltásakor az előrejelzés azonban száraz szabadedzést jósolt, ezért nem is kezdtek el őrült módjára lágy gumis időmérős köröket futni a versenyzők, a topcsapatok például közepes gumin jöttek ki. Már aki egyáltalán elhagyta a garázst, Charles Leclerc autóján igen sokat állítgattak ugyanis, ő és Max Verstappen is csak bő 20 perccel az edzés kezdete után jelent meg.
Az elején a két Mercedes diktálta a tempót a közepeseken Bottas-Hamilton sorrendben, előbbi közel 1 másodpercet vert Vettelre.
Az Ezüstnyilak fölénye megmaradt a folytatásra is, noha a finn megpördült a bokszutca bejáratánál,
amikor megkapta az új szett lágy gumit, a második helyre így is jó lett az ideje, Vettel hiába javított lágyakon 1:28.392-re, Hamilton 1:27.896-tal esélyt sem adott neki, Bottas mellett pedig Max Verstappen is megelőzte, miután az ötszörös világbajnoktól 17 századdal lemaradva jött be a harmadik helyre. A két Ferrari között nem volt sok, Leclerc mindössze 32 ezreddel ért körbe lassabban csapattársán.
A Mercedes nem vesztegette az idejét, az első szett után máris adta a következő friss lágy garnitúrát pilótáinak.
Hamiltonnak csak 11 ezredet sikerült javítania előző idején, Bottas így 1 tizeddel megelőzte.
A finnt később már senki nem tudta letaszítani az élről, még úgy sem, hogy a két Ferrari a második új lágy szettjét az edzés legvégére tartogatta. Mindez arra volt elég, hogy Leclerc a 4., Vettel az ötödik helyen végezzen, még Verstappen is lehagyta őket.
A középmezőny legjobbja Carlos Sainz lett Sergio Pérez és a szintén az utolsó pillanatokban javító Pierre Gasly előtt, a top 10-et Lando Norris zárta. Csalódás a két Renault teljesítménye, csak a két Williamst tudták megelőzni, pedig a Ferrarihoz hasonlóan ők is hagytak egy lágy szettet a hajrára. Legközelebb helyi idő szerint vasárnap délelőtt 10 órakor gördülnek pályára az autók Szuzukában, már amennyiben meg tudják rendezni az időmérőt a helyszínt holnap elérő szupertájfun átvonulása után.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Japán Nagydíj második szabadedzésének élő közvetítésében! Az első gyakorláson a Mercedesek, azon belül is Valtteri Bottas volt a leggyorsabb, a Ferrarik jócskán lemaradva követték az Ezüstnyilakat. Aki a hajnali órán nem tartott velünk, az F1 által közzétett rövid összefoglalóban megnézheti, hogy mi történt.
Mivel a Hagibisz tájfun miatt törölték a Japán Nagydíj teljes szombati programját, a harmadik szabadedzés végleg kiesett a menetrendből. Az időmérőt ezzel szemben természetesen megtartják, helyi idő szerint vasárnap délelőtt 10 órától (magyar idő szerint hajnali 3 órától), amennyiben azonban az időjárás ezt mégsem teszi lehetővé, a második szabadedzés végeredménye fogja meghatározni a rajtsorrendet - döntöttek a sportfelügyelők. Ez méginkább fontossá teheti a csapatok lágy gumis időmérős köreit, amelyeket elképzelhető, hogy a szokottal ellentétben ezúttal a 90 perces tréning végén fogjuk látni, amikor a legjobb állapotban lesz az aszfaltcsík. Persze, ha az eső nem kavar be, ugyanis ez is elképzelhető.
Nem vallott szégyent az első szabadedzésen a Toro Rossónál Pierre Gasly helyét elfoglaló japán Super Fomula és Super GT-bajnok Jamamoto Naoki, hiszen csak 1 tizedmásodperccel maradt el élete első szabadedzésén a rutinos Danyiil Kvjattól. A 31 esztendős pilótát újságírók és riporterek a Ferrari és a Mercedes versenyzőinél is ritkán látott tömege fogadta a garázs hátuljánál.
Danyiil Kvjat emlékezetes oroszországi sisakmizériája ellenére Lando Norris és Sebastian Vettel Szuzukára is új festéssel készült, noha mindketten változtattak már dizájnjukon a szezon során, Vettel szinte minden versenyre új mintázattal készül.
Vettel és még jónéhányan azonnal kihajtottak a pályára.
Ez is az oka, hogy többen is közepes gumikkal mentek ki és egyelőre nem a jó köridőre hajtanak annak tudatában, hogy ez az edzés akár a rajtsorrendről is dönthet. 1:30.386-tal Vettel vezet, a három topcsapat pilótái közül egyelőre csak ő merészkedett ki a bokszból.
Mindössze 183 ezred a hátránya a második helyen, aminek fő oka, hogy lágyakon megy Vettel közepes gumijaival ellentétben. Már 8 pilótának van mért köre.
Vettelhez hasonlóan az Ezüstnyilak is közepes gumin jöttek ki és át is vették a vezetést, 1:29.469-cel Bottas az első, 1:29.760-nal Hamilton a második. Vettelt közben Sainz és Albon is megelőzte, előbbi lágy, utóbbi közepes gumin van kint.
A Sky Sports riportere korábban azt mondta, nincs miért aggódni azon, hogy a monacói pilóta Ferrarija még bakokon volt, amikor Vettel már az aszfaltot koptatta. Akárhogy is, Leclerc egyelőre nem jött ki, miközben Verstappen most vette fel a sisakját.
Egy ideig a második helyen is állt 1:29.720-as körével, de aztán Hamilton javított egy hangyányit és 1:29.692-vel visszavette ezt a pozíciót.
Két hűtőkört szeretett volna megtenni a gyorsköre után, mérnöke azonban közölte vele, hogy csak egyre van ideje, mire az ötszörös világbajnok inkább azt választotta, hogy akkor visszatér a garázsba. Közben Leclerc autóján még dolgoznak, a monacói pilóta még csak most ült be, a beállításokon változtattak a Ferrarinál.
Előbbi közepes, utóbbi lágy gumin hajtott pályára először a második edzésen. Közben Vettel lágy gumikra váltott, hamarosan megnézhetjük, hogy mire képes rajtuk.
Várható volt, hogy átveszi a vezetést a négyszeres világbajnok, ezt meg is tette, 1:28.392-vel 1 másodpercet adott Bottasnak, nem sokkal utána azonban megjött Verstappen és csak 65 ezreddel ment lassabb kört a Ferrarinál lágy gumin, lila középső szektorral.
1:29.686-tal éppen bejött Hamilton elé, majd visszatért a garázsba. Az Ezütnyilak közben kijöttek friss lágy gumikon, nézzük, mire mennek Vettel és Verstappen ideje ellen!
Éppen kezdett rá panaszkodni Verstappen, hogy nem engedi őt el, mire Bottas már keresztbe is állt a pályán. Mindez a sikán után történt a kigyorsításon, a finn el akarta kezdeni a gyorskörét. Ez a garnitúra gumija vélhetően megy a kukába, miközben Hamilton sem tudta elkezdeni így a gyorskörét a sárga zászló miatt.
Ezt bizony odatette az ötszörös világbajnok, 5 tizedet adott Vettelnek, 1:27.896 az új etalon. Hamilton mögött Vettel és Verstappen következik, Bottas kint maradt a megforgása után, de még nem kezdett új gyorskörbe.
A monacói is megtette első gyorskörét a lágyakon, de 32 ezreddel lassabb volt Vettelnél. Ezzel jelenleg a negyedik, mivel Bottas végül csak javított és 1:28.374-es körrel felzárkózott Hamilton mögé, noha a hátránya neki is tetemes, 478 ezredmásodperc.
A Mercedes-Ferrari-Red Bull trió foglalja el az első hat helyet, ami azonban ennél meglepőbb, hogy a középmezőnyt a két Force India vezeti Pérez, Stroll sorrendben. Az első tízbe még Kvjat és Sainz fért be, legalábbis egyelőre.
A két Mercedes és Verstappen is feltett egy újabb szett lágyat, amelyeket egyébként a harmadik szabadedzésen használtak volna el, Vettel azonban nyolc körös közepes gumikon jött ki. Vélhetően későbbre tartogatja az új lágy abroncsokat.
1:28.066-os körével csak 170 ezreddel volt lassabb Hamiltonnál, aki már szintén mért körön van, lila első szektort autózott.
Hamilton csak 11 ezredet javított korábbi idején, Bottas azonban ennél jóval többet és 1 tizeddel átvette a vezetést. Az ideje 1:27.785. A pole-ért folyó csatát látjuk?
A thai-brit pilóta is kapott még egy szett lágy gumit, amivel Leclerc-t sikerült megelőznie, Vettelt azonban nem. Ez igen szép teljesítmény, tekintve, hogy a két Ferrarit csak 32 ezred választja el, ebbe a résbe tudott beférni Albon.
Vélhetően úgy gondolkoznak, hogy ha ez az edzés dönt majd a rajtsorrendről, jobb lenne a végén időmérős kört menni, mert akkor a legjobb a pálya állapota. Ezért Vettel a közepes gumikat nyüstöli már körök óta, miközben Leclerc a lágyakon autózik.
Már Sainz a középmezőny legjobbja, a Racing Pointok közül Pérez a nyolcadik, Stroll azonban kicsúszott az első tízből. Norris is jól megy, ő a kilencedik, Kvjat pedig a tizedik.
Max Verstappennel egyetemben, mind a három autó használt lágyakon jött ki. Eközben Vettel már 12 körnél tart az összességében 20 körös közepes gumijain.
Új első szárnyat hoztak Japánba, amellyel már 2020-ra készülnek, ezen az edzésen Kubica autóján van fent, míg Russell a régivel köröz, hogy össze tudják vetni a kettőt. A versenyen mindkét pilóta a régivel fog körözni. Közben Vettel lecserélte a közepes gumit új lágyra, hamarosan időmérős kört fog menni.
Használt lágyakat kapott, amin egy mért kört kellett teljesítenie. Vélhetően hamarosan kapni fog azért új lágy szettet, akárcsak Leclerc.
A Degner 2-ben csúszott le a kerékvetőről, ott, ahol 2010-ben összetörte a McLarent. Ebben a kanyarban nagyon közel van a fal, nincs sok lehetőség hibázni.
Új lágy gumin jött ki időmérős kört futni az ausztrál, a dán elfékezte magát a sikánban, majd leszorította a fűre a mellé érő Renault-t. Ebből nagy baleset is lehetett volna.
Meglepő módon azonban nem lágy, hanem közepes abroncsokat kaptak, Vettel már ment is rajtuk egy gyorskört, de nem tudott javítani.
Ennek ellenére versenyszimulációs tempóban megy, miközben Leclerc is ment egy gyorskört a sárga Pirellin, egyéni legjobb utolsó szektort autózott, a köridején azonban nem javított.
Nagyon az utolsó pillanatokra hagyja az egész mezőny a legjobb köreit, amelyek adott esetben a rajtsorrendet is eldönthetik. A szabadedzésen nem büntetik, ha valaki feltartja a másikat, de ne lepődjünk meg, ha lesz egy-két ilyen eset.
Eddig vártak a vörösök, Leclerc-t és Vettel is kiküldték friss piros oldalfalú Pirellin, ahogy tette azt a Renault Ricciardóval, a Toro Rosso pedig Gaslyval.
Valamint Albont is és feljött a 4. helyre egy 1:28.141-es körrel. Vettel csak nagyon keveset javított, az utolsó szektorban utolérte az egyik Williamst, a kör előtt pedig nagyon vissza kellett lassítania a forgalom miatt. Maradt az ötödik helyen.
A 9. helyre jött fel a francia, Ricciardo azonban maradt a 17., a másik Renault-t viszont így is megelőzte. Ha ez lesz a rajtsorrend, a francia gyártó nem fog örülni...
Meglepő módon nem érkezett meg az a dömping az utolsó percekre, mint amire számítottunk, Bottas zárt az élen Hamilton és Verstappen előtt, mögöttük a két Ferrari és Albon következik. Köszönjük a figyelmet, hamarosan jövünk az összefoglalóval, szombatról vasárnapra virradóra pedig az időmérő edzéssel, már amennyiben megtartják. Viszontlátásra!