A szeptemberben rendezett Szingapúri Nagydíj óta először zárta az élen a pénteki napot Lewis Hamilton, aki vasárnap megszerezheti pályafutása hatodik világbajnoki címét. A brit pilóta az első tréningen még szerényen szerepelt, a második austini szabadedzést viszont az élen zárta, és már a lágy gumikkal futott időmérős szimulációja előtt is erősnek tűnt kemény keverékű gumikon.
A második szabadedzés elején is folytatódott a 2020-as specifikációjú Pirelli abroncsok tesztelése az USA Nagydíj előkészületei mellett, de a munka nem sokáig folyhatott zavartalanul, mivel Romain Grosjean már az első negyedóra során összetörte a Haast, így piros zászlóval meg kellett szakítani a tréninget.
Ennek ellenére ekkor már 13 pilóta teljesített mért kört, az első próbálkozásaik után Charles Leclerc közepes keverékű gumikkal vezetett Valtteri Bottas és a Alexander Albon előtt, akik szintén a sárga jelzésű gumikat használták. A piros zászló előtt Hamilton csak felvezető körig jutott, de az újraindítás után ő is érdemi munkához láthatott.
A későbbiek során is gyakoriak voltak a kicsúszások és a pályaelhagyások, de a sárga zászlók is csak ritkán kerültek elő, és a szokásosnál kisebb gondot okozott a forgalom is.
Noha az élmezőny pilótáinak rendszeresen kellett előzniük a mért köreik során, a széles austini aszfaltcsíkon ez nem okozott komolyabb fennakadást, sőt, Hamiltonnak jól is jött a szélárnyék az egyik Williams mögött, ez is segítette őt, hogy végül bő 3 tizedmásodperccel gyorsabb lehessen Leclerc-nél az egykörös tempó terén.
A Ferrari számára azonban intő jel, hogy Leclerc a rádión elismerte, nem tudta hozni Hamilton tempóját a hosszabb etap során. A monacói pilótát többször is figyelmeztették, hogy a bukkanók miatt váltson korábban, próbálkozott is ezzel, de mérnöke dorgálásából arra lehetett következtetni, hogy nem eléggé.
Hamiltont a pályaelhagyások miatt kellett jobb belátásra bírni, az USA Nagydíjra visszatérő mérnöke, Peter Bonnington két szélesítés után szólt neki, hogy figyeljen oda a kigyorsításokra.
A gázadás Vettelnek is fejfájást okozott, több ellenfeléhez hasonlóan ő is megpördült az edzés második felében, és nála is töröltek köridőt, de ez pénteken még nem, a szombati időmérőn és a futamon annál nagyobb problémát okozhat. Problémából jutott a Williamsnél is, George Russell a sebességváltója miatt aggódott, miután az Nicholas Latifi alatt is rakoncátlankodott az első edzésen.
Noha a hőmérsékletek emelkedtek a második szabadedzésre, azok továbbra is elmaradtak az évszaknak megfelelő körülményekről, így nagy kérdés, hogy a hétvége során mennyire melegszik majd a levegő és a pálya, mert az ha nem is érvénytelenítheti, de alaposan befolyásolhatja az autók erőviszonyait egy körön és hosszabb etapokon is.
Az élmezőny után a Toro Rossót vezető Pierre Gasly teljesítménye figyelemre méltó,
a francia pilóta mindössze néhány századdal maradt el az azonos motorral, de jóval versenyképesebb Red Bull-lal haladó Albontól, megelőzve Carlos Sainzot és a vele majdnem összeütköző Lance Strollt, míg a 10. helyezett Antonio Giovinazzi lett, aki ismét gyorsabbnak bizonyult Kimi Räikkönennél, egy megpördülés ellenére is.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az USA Nagydíj pénteki második szabadedzésének élő közvetítésében! Nemsokára kezdünk, addig ajánljuk a pályabemutatónkat, amelyben Bereznay Dániel, az Alfa Romeo esport-versenyzője megy egy kört a Circuit of the Americas virtuális aszfaltján.
Az előző poszthoz kapcsolódik, hogy az USA Nagydíj előtt a Codemasters bejelentette, hogy 2025-ig meghosszabbították a videojáték-fejlesztésre vonatkozó licencet, így a következő évek során is a brit cég készítheti az F1 hivatalos videojátékát. A megállapodás további 2 évvel kiterjeszthető.
A vártnál alacsonyabb hőmérsékletek közepette kezdődött az USA Nagydíj programja. Az első szabadedzésen a Red Bull pilótája bizonyult a leggyorsabbnak.
A tudósítás után íme az első szabadedzés videós összefoglalója is!
Noha még csak a második szabadedzés kezdődik, érdemes emlékezni arra, hogy vasárnap világbajnokot avathatunk, Lewis Hamilton megnyerheti pályafutása hatodik világbajnoki címét is. Ehhez az kell, hogy Valtteri Bottas ne nyerjen, vagy ha győz, akkor Hamilton legalább 4 pontot szerezzen.
Kissé emelkedtek a hőmérsékletek, ennek ellenére a Ferrarinál még mindig sapkában dolgoznak a szerelők.
A német pilóta még a Mexikói Nagydíj után bírálta a trófeákat, amelyek a verseny névadó szponzora, a Heineken arculati elemeit tartalmazták, ahogy ezt más helyszíneken is lehetett tapasztalni. Daniel Ricciardo az USA Nagydíjon finomabban, de egyetértett ellenfelével, és azt mondta, a versenyzői szakszervezetnél (GPDA) felmerülhet, hogy inkább a helyi kultúrát tükrözzék a jövőben a díjak.
Elkezdődött a második szabadedzés, bemelegítésként íme a hétvégén használható abroncsok.
Lehetséges, hogy azért döntöttek így, mert az első szabadedzésen Nicholas Latifi vezette George Russell autóját, aki csapattársával, Robert Kubicával ellentétben jövőre is a Williams versenyzője lesz.
A Mercedes nem siet a második szabadedzés elején, ellentétben a két Williamsszel és Alex Albonnal, aki közepes keverékű gumikkal megy a pályán.
A finn pilóta közepes keverékű gumikkal átvette a vezetést Alex Albontól 1:35.108-cal, bő 3 tizedet verve ellenfelére egy korántsem tökéletes kör végén.
Közben a versenyzők továbbra is küzdenek a bukkanókkal a pályán, ezt a célegyenes végén a Williams is illusztrálta.
Több pilótát is kikerülve a leggyorsabb kört futotta Charles Leclerc, 1:34.742-vel. Bottas továbbra is a 2. helyezett, de már Hamilton is kivezető körön van.
Romain Grosjean a hatalmas bukóterek ellenére is összetörte a Haast. Nem volt vészes ütközés, de sok a törmelék és az autó sem tud lábon közlekedni.
A Haas pilótájának autóján új specifikációjú első szárny volt (ami a Sky Sports szakértője, Karun Chandhok szerint kísértetiesen hasonlít a Ferrari egyik korábbi változatára), ebből viszont kevés a tartalék a hétvégén.
Egyebek mellett Hamilton is rögtön pályára hajtott, neki még nincs mért köre, de ennél fontosabb, hogy kemény keverékű gumikat kapott, ahogy Sebastian Vettel is. Szétválasztották a programokat az élcsapatok.
Az első szabadedzést az élen záró holland pilóta csapattársához hasonlóan közepes keverékű gumikkal kezdi a szabadedzést, de Leclerc és Bottas tempójával egyelőre nem tudja felvenni a versenyt.
A brit pilóta több megcsúszással és előzéssel is mindössze 0,3 másodperccel volt lassabb a közepes gumikat használó Leclerc-hez képest. Vettel egyelőre 1,394 másodpercet kap és csak a 9. helyezett, de az üzemanyagszintet és a motorprogramot természetesen nem ismerjük.
Újabb mért kör után Vettel feljött az 5. helyre 0,7 másodperces hátránnyal, de ez még mindig gyengébb Hamilton eredményénél. Albon váltott a jelöletlen gumikra.
Műtétje utána vártnál korábban, már az USA Nagydíjra visszatért Lewis Hamilton mérnöke, Peter Bonnington, a brit pilóta be is szólt neki, hogy ne zavarja őt a köre során. Bono azt hitte, Hamilton már feladta a körét.
Hamiltonnak megbocsátható a reakció, még az etapja 9. köre során is tudott javítani a kemény keverékű gumikkal, és már a 2. helyezett.
Az olasz pilóta is megpördült, de Grosjeannal ellentétben nem törte össze az autóját, így folytathatja az edzést.
A holland pilóta 11. körénél tart a közepes keverékű gumikkal, rádión jelentette, hogy kezd romlani a teljesítményük. A visszajátszás szerint nem kíméli az autóját.
Albon is panaszkodott a jelöletlen 2020-as gumikra, úgy érzi, gyengébb a tapadás, mint korábban volt. Egy gyors bokszkiállás után visszaküldték a pályára.
55 perccel a leintés előtt a Racing Point elkezd kizárólag a hétvégi feladatokkal foglalkozni, és befejezik a 2020-as gumik tesztelését.
Ő az első az élmezőnyben, aki lágy gumikkal időmérő szimulációt kezd. Pár percen belül valószínűleg érkeznek a többiek is.
A német pilóta 1:33.890-re gyorsult a lágy gumikkal, Bottas 0,187 másodperccel lassabb nála, de nem volt tiszta köre, a 2-es szektornál még hátrányban volt Leclerc közepes gumis köréhez képest. Hamarosan érkezik a monacói pilóta is.
A Ferrari pilótája 1:33.533-at ért el, 0,357 másodperccel gyorsabb Vettelnél lágy gumikon. Az élő időmérés és a közvetítés is helytelenül azt mutatja, hogy közepessel ment, jól láthatóan piros abroncsok voltak az autóján, ahogy a most mért körön lévő Hamiltonén is.
A brit pilóta 1:33.232-re gyorsult, ez még Leclerc-nél is 0,301 másodperccel gyorsabb. Hamilton a júliusi Német Nagydíj óta nem szerzett pole pozíciót, ezúttal vajon visszavághat?
Több hibás piktogram után Daniel Ricciardo lágy gumijait már nem is jelzik a feliratok. Ha később is hiányos marad a feljegyzés, nehezebb lesz rekonstruálni az etapokat az elemzéshez.
A Red Bull pilótája lágyakkal 1 másodperccel lassabb volt Hamiltonnál, ez az 5. helyre elég, de törölték a körét pályaelhagyás miatt. Így Gasly szerezte vissza a pozíciót, ami remek eredmény a Toro Rossóval.
Nemrég Albonhoz hasonlóan járt Ricciardo is, ő azonban ténylegesen időt vesztett a hibájával.
A holland pilóta a lágyakkal 0,3 másodperccel lassabb Hamiltonnál, de Leclerc-nél mindössze 0,014 másodperccel. Szorosnak ígérkezik a folytatás.
Nemrég ért vissza az autója a szerelőkhöz, nem lesz elég idő megjavítani a Haast.
Kezdődik az edzés utolsó harmada, a pilóták most jönnek majd hosszabb etapokra különböző abroncsokkal. Eddig a lágyakkal 7-8 kör volt a legtöbb, amit megtettek egyhuzamban.
Érdekes megjegyzést tett Tony Stewart, a NASCAR Cup Series-ben versenyző Stewart-Haas istálló résztulajdonosa, miután elkalauzolta Romain Grosjeant és Kevin Magnussent a stock carok világába. A korábbi háromszoros bajnok azt mondta, örül annak, hogy Jenson Button is érdeklődhet a NASCAR iránt, miután a brit pilóta lelkesen posztolt a Twitteren látva a hírt, hogy a Honda is megfontolhatja a beszállást az amerikai sorozatba.
Ez az F1-es programot nem érinti, mert azt a japán központ közvetlenül intézi, de a Honda és az Acura amerikai érdekeltségeit, az IndyCart és az IMSA-t igen.
A brit pilóta furcsa zajt hallott egy rajtgyakorlat során, kérdezte a mérnökét, hogy hallotta-e a sebességváltó furcsa hangját. Russell autójában az első szabadedzésen is rakoncátlankodott a váltó, akkor Nicholas Latifi alatt.
A hosszú etapok alatt tekintsünk vissza az USA Nagydíjat felvezető hollywoodi F1 Festival eseményeire!
A német pilóta az első szabadedzést még megúszta anélkül, hogy pályaelhagyás miatt töröljék egy körét, de a másodikat már nem. Ez egyelőre nem nagy baj, másodpercekkel később ugyanígy járt Hamilton is.
Mérnöke rászólt a rádión, hogy a 19-es kanyar kijáratánál figyeljen a pályaelhagyásra, mert már két körét törölték. A futamon háromnál jön az utolsó figyelmeztetés.
A francia pilóta az edzés elejétől az élmezőny mögött igyekezett, lágy gumikkal is tartja a legjobb helyezést a három élcsapat pilótái mögött, ráadásul a 7. helyen mindössze 0,075 másodperccel marad el Albon eredményétől.
A német pilóta egy kigyorsítás során vesztette el uralmát az autó fölött, de a Ferrari egyben maradt. Közben Leclerc-nek azt mondták, Hamilton 1:39.7-et tud futni (lágy gumikkal), a monacói pilóta elismerte, hogy ő erre most képtelen lenne.
Pillanatokkal később Kvjat is hasonlóan járt.
A finn pilóta nemrég jelezte, hogy a közepes keverékű gumikkal gyenge a tapadás, különösen a nagy terhelésnek kitett bal elsőt bírálta. Később elfékezte magát a célegyenes végén.
Mérnöke jelezte, hogy Leclerc-nek a 9-es kanyarnál még a bukkanó előtt fel kellene váltania egy fokozatot. Ez a köridő és a megbízhatóság szempontjából is fontos lehet.
Leclerc-t megint figyelmeztette a mérnöke, hogy váltson sebességfokozatot, ő viszonylag zaklatottan reagált, hogy már azt csinálja, de korábban nem tud váltani. A belső kamerás felvétel szerint igaza lehet.
Az utolsó percek során Stroll beszúrt volna Sainz mellé, de a spanyol pilóta nem akarta elengedni kanadai ellenfelét, és majdnem leborotválta a Racing Point első szárnyát. Nagy baj azonban nem lett belőle, így mindketten célba értek.
Szingapúr óta először Hamilton zárta az élen a második szabadedzést Leclerc, Verstappen, Vettel, Bottas és Albon előtt.
Köszönjük szépen a figyelmet, nemsokára jövünk összefoglalóval és további hírekkel!