A Brit Nagydíj hétvégéjének szombat délelőtti szabadedzésén helyreállt a 2020-as szezon pénteken kissé felborult idei rendje, és a lehűlő időjárási körülmények között a két Mercedes állt a mezőny élére Valtteri Bottas–Lewis Hamilton sorrendben. Az időmérő edzésre némileg melegebb lett ugyan az idő (22 fokos levegő, 37 fokos aszfalt), de a péntek délutáni hőségtől így is messze jártak, ami tovább javuló köridőket és akár új körrekord születését vetítette előre. A nagy kérdés az volt, mint az eddigi idei futamok során mindig: le tudja-e győzni valaki a Mercedest?
Az időmérőt az idei évre menetrendszerű Q1-es kiesővé előlépő Alfa Romeók nyitották meg. Az első mért kör (1:27.941) Kimi Räikkönen nevéhez fűződött, de nem sokáig volt a 2007-es világbajnok mellett az egyes szám, másodpercek múlva ugyanis csapattársa, a két Haas, valamint Danyiil Kvjat is megelőzte.
Az első ütős időeredményre a Racing Point beugrójától, Nico Hülkenbergtől számíthattunk, de kisebb meglepetésre Kvjatot sem tudta megelőzni az első körével. Nem úgy a másik rózsaszín autóban ülő Lance Stroll, aki 1:26.555-tel átvette a vezetést, de csak addig, amíg Charles Leclerc Ferrarija 5 ezreddel meg nem előzte, hogy aztán rövidesen őt is letaszítsák az élről: előbb Lewis Hamilton érkezett meg 1:26.431-gyel, majd Bottas 1:26.092-vel.
Az első Q1-es körök után a sorminta nagyon hasonló volt a harmadik szabadedzésen látottakhoz, Bottas állt az élen Verstappen, Hamilton és Leclerc előtt, miközben Sebastian Vettel továbbra is küszködött (csak a tizedik volt ekkor).
A szokásos kiesési harc az első edzésszakasz végén nem meglepő módon a két Williams, a két Haas és a két Alfa Romeo között zajlott, végül pedig utóbbi két istálló, valamint a grove-iak kanadai versenyzője, Nicholas Latifi nem jutott tovább, miután megforgatta az autóját a gyorskörén.
Az élen álló hármason kívül csak Leclerc és Albon nem javított a végén, a két Racing Point feljött a Mercedesek és Verstappen mögé a negyedik és az ötödik helyre, mögöttük Gasly zárt a hatodik helyen. Az első helyet Bottas végül 1:25.801-es körrel szerezte meg, Hamilton egy tizedet, Verstappen 3 tizedet kapott tőle.
A Q1 további sorrendje a hetedik helytől lefelé: Ocon, Vettel, Leclerc, Albon, Ricciardo, Sainz, Russell, Kvjat, Norris, Magnussen, Giovinazzi, Räikkönen, Grosjean, Latifi.
Ez a versenyhétvége is azok közé tartozik, amelyeken teljesen nyilvánvaló, hogy a közepes keverék a jobb gumi a versenyre, ennélfogva a Mercedes, a Ferrari, a Red Bull és a Racing Point pilótái is a sárga oldalfalú Pirelliken rajzottak ki a Q2-re, kivéve Sebastian Vettelt, akinek a lágy abroncsokat szerelték fel.
A közepes gumi elsőre Bottas autóján működött a legjobban, 1:25.015-ös pályacsúcsot autózva a finn megkaparintotta az első helyet, több mint 1 másodpercet verve az őt követő Verstappenre és Leclerc-re.
És hogy hol volt Hamilton? A kavicságyban. Legalábbis egy rövid ideig, a gyorskörén ugyanis túl korán adott gázt a Luffield kanyar kijáratán és megforgott,
amivel olyan sok kavicsot hordott fel az ideális ívre, hogy piros zászlóval félbe kellett szakítani az edzést.
Mindez ráadásul akkor történt, amikor Hamilton éppen második közepes keveréken futott gyorskörét teljesítette, így 9 perccel a Q2 vége előtt még nem volt mért köre. Annyira persze azért nem kellett aggódnia, Bottas köre ugyanis megmutatta, hogy a Mercedes ezen a keveréken is simán képes a továbbjutásra.
Nem is sokat teketóriázott a címvédő istálló, és az újraindítás után egyből pályára küldte viláágbajnokát egy friss közepes szetten, amelyeken Hamilton egy biztonsági körrel is simán bejött a második helyre, 3 tizeddel csapattársa mögé.
A továbbjutásért zajló roham főszereplői között ott volt a lágy gumival csak a 8. helyen álló, a végére mégis közepes keveréken kihajtó Vettel, a csupán a 11. helyen tanyázó Hülkenberg és a 9. helyen álló Stroll, valamint a 10. pozíciót elfoglaló Albon is, de a hatodik és hetedik helyen álló McLarenek sem érezhették magukat biztonságban.
Az előzetesen mindenképpen a top 10-be vártak közül végül Albon és Hülkenberg maradt ki, csupán a 12., illetve a 13. helyet tudták megszerezni annak ellenére, hogy mindketten lágy gumin próbálkoztak. Nem jutott tovább a 11. helyen végző Gasly, a 14. helyen záró Kvjat és a 15. helyen végző Russell sem.
Vettel és Stroll sem örülhetett igazán, miután csak a kilencedik és a tizedik időt autózták, a négyszeres világbajnok ráadásul nem tudott javítani a közepes gumikon, így kénytelen lesz a lágyakon rajtolni a versenyen.
A Q2 végeredménye a következőképp alakult: Bottas, Hamilton, Verstappen, Sainz, Leclerc, Ocon, Ricciardo, Norris, Vettel, Stroll, Gasly, Albon, Hülkenberg, Kvjat, Russell.
A Q3 kisebb közjátékkal kezdődött a bokszutcában, a Ferrari figyelmetlenül engedte ki Leclerc-t, akinek így majdnem nekiment az érkező Stroll. A felügyelők az időmérő után vizsgálták az esetet, a Ferrari pedig végül megúszta büntetés nélkül az incidenst.
Ami a pályán történteket illeti, az sok jóval nem kecsegtetett senkinek, aki nem Mercedesben ült, Hamilton és Bottas ugyanis átmentette a Q2-ben látott demoralizáló fölényét a Q3-ra.. Az első mért körök utáni előbbi állt az élre 1:24.616-os pályacsúccsal, de a finn szorosan a nyomában volt, mindössze 15 századot kapott.
A többiek – legalábbis az időeredményeket tekintve – azonban már a vert mezőnyben voltak, Verstappen 1,1 másodperces hátránnyal állt a harmadik helyen, mögötte Stroll, Leclerc, Vettel, Norris, Sainz, Ocon és Ricciardo volt a sorrend.
Az utolsó, mindent eldöntő körökre Hamilton ellen aztán már nem volt ellenszer, a hatszoros világbajnok tovább faragott az idején és 1:24.303-mal megszerezte hetedik pole pozícióját a Brit Nagydíjak történetében. Bottas 3 tizedet kapott a második, Verstappen pedig kerek egy másodpercet a harmadik helyen.
A negyedik pozíciót Leclerc kaparintotta meg a Ferrarival, mögötte Norris, Stroll, Sainz, Ricciardo, Ocon és Vettel volt a további sorrend. Vettel utolsó köridejét törölték a pálya kiszélesítése miatt.
„Elég nagy a különbség a harmadik helyhez képest, de ez nem számít, mert Valtteri a végsőkig hajtott engem, egész hétvégén fantasztikus munkát végzett.
Változtattunk pár dolgon az időmérő előtt, de ettől csak rosszabb lett a helyzet, úgyhogy elég szenvedtem
– értékelt Hamilton. – Ez a pálya elképesztő, a szél minden irányból fújt. Az időmérő az önbizalom felépítéséről szól, de aztán jött a megforgás, és akkor már küszködtem az első szektorban. Nem tudom hogyan, de mély lélegzetet vettem és összeszedtem magam. A Q3 így már jól indult, az első köröm nem volt tökéletes, de így is igen tiszta volt, a második pedig még jobb lett.”
„A Q3-ig elég jó időmérőm volt, igazán kényelmesen éreztem magam az autóban mindkét keveréken. Aztán a Q3-ban elkezdett egy kicsit csúszkálni az autó hátulja. Lewis több időt talált nálam, igazán jó munkát végzett és megérdemelte a pole-t. Természetesen csalódás az eredmény” – ismerte el a vereséget Bottas.
„A Q3-as utolsó köröm elég jó volt, de már az időmérő korai szakaszától látszott, hogy a Mercedes egyszerűen túl gyors, akárcsak az elmúlt három versenyen. Ezt el kell fogadnunk. Megpróbáltuk a lehető legjobbat kihozni magunkból, ami jelen pillanatban a harmadik hely” – összegzett a csalódottnak egyáltalán nem nevezhető Max Verstappen.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Kellemes délutánt kívánunk Kedves Olvasóinknak a Brit Nagydíj időmérő edzése előtt! Nemsokára kezdünk, addig ajánljuk a harmadik szabadedzés összefoglalóját.
Sebastian Vettel számára kínkeserves eddig a Brit Nagydíj hétvégéje, a Ferrarija folyamatosan műszaki problémák miatt vesztegel és nehezen is vezethető. A helyzet annyira kínos, hogy már karikatúra is született róla, ami azt sugallja, hogy Vettel jobb hátteret érdemel.
Eddig száraz pályán zajlottak a Brit Nagydíj eseményei, úgy tűnik, ez így is marad. Brackley térségéből korábban jelentettek esőt, de Silverstone-ban ennek egyelőre nyoma sincs.
24:0-s mérleggel készül pályafutása második Brit Nagydíjára a hazai pályán versenyző George Russell. A Williams pilótáját eddig Robert Kubica és Nicholas Latifi sem tudta legyőzni egyetlen időmérő edzésen sem.
Az előrejelzés szerint a pálya északi részét megközelítik az esőfelhők az időmérő kezdetére. Vajon ez ismét megfűszerezi a délutánt?
Az előző hét időmérő edzésen a Mercedes pilótái szerezték meg a pole pozíciót, és egyelőre nem fogadnánk arra, hogy ez ma megváltozik, de nem lefutott, hogy Lewis Hamilton vagy Valtteri Bottas lesz-e a befutó.
A pilóták várhatóan nem akarnak majd lágy gumikkal rajtolni, aki csak teheti, megpróbál majd a sárga jelzésű közepes gumikkal továbbjutni a legjobb 10 közé, de a Mercedes kivételével ez mindenkinek komoly kockázattal jár majd.
Vettel még csak most ül be az autóba, egyelőre nem siet kifelé, ellentétben Räikkönennel és Giovinazzival, akik rögtön pályára léptek. Furcsa, de az eddigiek alapján a német pilóta abban sem lehet biztos, hogy csont nélkül bejut a Q2-be.
Tavaly Valtteri Bottas szerezte meg a pole pozíciót 1:25.093-mal, a finn pilóta mindhárom harmadban 1:25-ös időre volt képes.
A Haas és az Alfa Romeo pilótái teljesítették első mért köreiket, az átmeneti leggyorsabb 1:27.816-tal Kevin Magnussen volt, de még a 4. helyezett Kimi Räikkönen is 1:27.941-et ért el. Aztán jött Danyiil Kvjat 1:26.819-cel.
Az első mért körök alapján Lance Stroll továbbra is bő 3 tizedmásodperccel gyorsabb egy körön a Sergio Pérez helyére beugró Nico Hülkenbergnél, de a német pilótának volt egy látványos megcsúszása, ami miatt lehet, hogy még egy szett gumit be kell vetnie a továbbjutás érdekében.
Norris elrontotta az első mért körét, ezért egyelőre az utolsó, kieső helyen áll. Több pilóta is megcsúszott és időt vesztett, Hamilton és Albon első köre sem volt tökéletes. Gondot okozhat a forgalom is, torlódás alakul ki a bokszbejáratnál.
Vettel tempója az eddigieknél jobb, Hülkenberget megelőzve feljött a 10. helyre, de jött Norris, és átvette tőlük a pozíciót. Mindannyiuknak jönni kell még, mert ha javul a pálya állapota, bajba kerülhetnek.
Bő 4 perccel a leintés előtt Magnussen, Räikkönen, Giovinazzi, Latifi és Grosjean áll kieső helyen, az utolsó továbbjutó egyelőre Russell.
Az 5. helyezett Strolltól kezdve, Albon kivételével mindenki pályára lépett, hogy javítson, és biztosítsa a továbbjutást. Hamilton sem maradt a bokszban.
Latifi kicsúszott a Q1 végén, majd ki is esett. Rövid ideig sárga zászló volt érvényben, de ennek ellenére többen is javítani tudtak. A kiesők névsora nem változott, csak a sorrendjük, ennek Lando Norris örülhet nagyon, mert ő lett az utolsó továbbjutó.
16. Kevin Magnussen
17. Antonio Giovinazzi
18. Kimi Räikkönen
19. Romain Grosjean
20. Nicholas Latifi
A brit pilóta 25. alkalommal is gyorsabb volt csapattársánál az időmérőn, de vizsgálják a sportfelügyelők az utolsó körét, mert nem lassított Latifi balesete után. A Williams versenyzője már akkor érte utol csapattársát, amikor az visszatért a pályára, de a sárga zászló még érvényben volt. Russell a rádión azt mondta, bizonyosan visszavett a tempóból.
A Q1-ben 1 másodperc választotta el az első 10 helyezettet, így mindenkitől nagyon jó körre lesz szükség, aki esetleg közepes keverékű gumikkal jutna tovább. A Ferrari valószínűleg nem lesz elég gyors ehhez.
A finn pilóta tavaly 1:25.750-et ért el itt a Q1-ben, most pedig...
Vettel lágy, Leclerc viszont közepes keverékű gumikkal lépett pályára, az ő példáját követi a két Mercedes, a két Red Bull és a két Racing Point is.
A világbajnoki címvédő megforgott és sok kavicsot is felhordott a pályára, Bottas közben új pályacsúccsal, 1:25.015-tel vezet.
Hamilton annyi kavicsot hordott a pályára, hogy le kellett állítani a Q2-t. A rádión jelentette, hogy az autója rendben van, de a gumiknak annyi. Az biztos, hogy ezzel a szettel nem mehet újra, kérdés, hogy lágyra vált vagy marad egy másik közepes szettnél.
Bottas, Verstappen és Leclerc az első három helyen közepes keverékű gumikkal szerepel, a monacói pilóta is 1:26.203-at tudott, ez elégnek tűnik a továbbjutáshoz. Ocon, Sainz, Norris és Vettel lágyakon volt kint, nekik még biztosan jönniük kell, ismét lágyakkal. A 8-9-10. helyezett Stroll, Albon és Hülkenberg tempója szintén kevés lesz, gyaníthatóan ők is váltanak majd lágyra. Aztán még ott van Hamilton is a 12. helyen (mivel Ricciardo, Gasly és Kvjat nem ért körbe).
Magabiztos a Mercedes, ismét közepessel küldik vissza Hamiltont, de rögtön, elsőként. Alig 9 perc maradt a Q2-ből.
Hamilton 1:25.347-tel a 2. helyre lépett, ezzel természetesen simán bejut a Q3-ba, de a 0,332 másodperces hátrány jelentős Bottashoz képest. A Q3-ban persze tiszta lappal indulnak.
Bottas a biztonság kedvéért kiment lággyal, de valószínűleg nem fejezi majd be a körét, ennél érdekesebb, hogy Vettel megpróbál közepes keverékű gumikkal gyorsulni és bejutni a Q3-ba. Stroll is kitart a sárga abroncsok mellett, a többiek lággyal mennek, köztük Hülkenberg is.
Újabb kínos eredmény Albontól, a Red Bull pilótája kiesett a Q2-ben. Búcsúzott Hülkenberg is, a 13. helyet érte el, míg csapattársa, Stroll közepesekkel is továbbjutott.
11. Pierre Gasly
12. Alex Albon
13. Nico Hülkenberg
14. Danyiil Kvjat
15. George Russell
Stroll és Gasly egyaránt 1:26.501-et ért el, de a francia pilóta kiesett, a kanadai viszont továbbjutott. Ennek az az oka, hogy a Racing Point pilótája hamarabb, már az első mért köre során elérte ezt az eredményt.
Vettel eddigi vesszőfutása után szép eredmény, hogy bejutott a Q3-ba a Ferrarival, ehhez viszont lágy gumikat használt, így Leclerc-rel ellentétben a rosszabb abroncsokkal kell majd rajtolnia vasárnap.
A háromból három brit pilóta bejutott a Q2-be és kettő a Q3-ba is, de vajon lesz hazai pole pozíció? Bő 10 perc múlva kiderül.
A Ferrari figyelmetlen volt, pont a gyors sávban érkező Stroll elé engedték ki Leclerc-t, a kanadai pilóta szerint ez veszélyes volt, és ezt a visszajátszás is alátámasztja, Ricciardónak ki kellett térnie mögötte.
A brit pilóta összekapta magát a Q2 után, 1:24.616-tal új pályacsúcsot futott, ennél Bottas egyelőre 0,15 másodperccel lassabb.
Verstappen és Stroll eredménye megfelel a papírformának, Leclerc és Vettel a további sorrend, de a monacói pilótát vizsgálni fogják az időmérő után. Norris, Sainz, Ocon, Ricciardo következik utánuk.
A McLaren tehetsége használt gumikkal futott 7. leggyorsabb kört, alig több, mint 1 tizeddel lassabb Vettelnél, így lehetséges, hogy a második alkalommal megszorítja a német pilótát. A rádión dicséretet kapott.
Lewis Hamilton indulhat az élről a vasárnapi Brit Nagydíjon, 1:24.303-mal 0,313 másodpercet vert csapattársára, Valtteri Bottasra. A 3. helyezett Max Verstappen már 1,022 másodperces lemaradást szedett össze.
Charles Leclerc néhány pillanatig a 3. helyen állt, de Verstappen visszajött elé. Az utolsó körök során Norris megelőzte Strollt, aki nem tudott javítani, Sainz, Ricciardo és Ocon pedig befért Vettel elé, aki minden igyekezete ellenére csak a 10. helyről rajtolhat a futamon.
Ezzel most megköszönjük a figyelmet, de hamarosan jövünk összefoglalóval és további hírekkel.