Noha a Mercedes fölényéhez a három szabadedzés alapján (mindhármon a címvédő istálló autói végeztek az első két helyen) nem férhetett kétség, mégis némi bizonytalanság lengte körbe a Forma-1 70. évfordulós nagydíjának időmérő edzését, a Pirelli által az elmúlt hétvége után eggyel lágyabbá tett gumikiosztás ugyanis több kérdőjellel is szolgált a kvalifikációra.
Az már a pénteki edzésnap során nyilvánvalóvá vált, hogy a lágy keverék teljesen alkalmatlan lesz a versenyre, így aki csak teheti, megpróbál majd a közepes gumikon továbbjutni a Q3-ba. Azonban a piros oldalfalú Pirellik nem csak hosszabb távon, hanem egy körön sem bizonyultak elég jónak, ezért az a furcsa helyzet állt elő, hogy mindenki a kemény és közepes gumikon készült megfutni a legjobb köreit az időmérőn, csakhogy ezekből az abroncsokból kevesebb állt a rendelkezésre, mint a nagyjából semmire sem jó lágyakból.
A harmadik szabadedzésen Lando Norris kivételével mindenki a lágyakat nyüstölte, ami nem volt véletlen, hiszen azokkal nem kellett spórolni. Ezúttal egyáltalán nem számított szokatlan látványnak, hogy az olyan, már a Q1-ből való kijutásért is élet-halál harcot vívó csapatok is a közepes gumin kezdték meg az időmérőt, mint a Haas és a Williams.
Ezzel ellentétben a gyorsabb autók a lágyakon jöttek ki, hogy maradjon a jelen esetben gyorsabbnak számító közepes gumiból az edzés későbbi részére.
Érdekes módon a két Alfa Romeo így is lágyon kezdett, nem is tudtak megelőzni senkit sem a csapattársával ellentétben szintén lágyakon próbálkozó Nicholas Latifit kivéve.
Az élmezőnyben a Q1 elején mindenki lágyakon körözött, ami a Red Bullnak, egészen pontosan Max Verstappennek ízlett a legjobban, 21 ezreddel Valtteri Bottas előtt ő állt az élre 1:27.154-es idővel. Bottast Hamilton, Hülkenberg, Ricciardo és Gasly követte az első hat helyen az első roham végén.
A legtöbben azonban kint maradtak, hogy újabb gyors kört tegyenek meg az első lágy szettjükön, így Verstappen nem maradt az élen, hamarosan ugyanis Hamilton vette át a helyét 1:26.818-as idővel, és még Bottas is átugrotta a harmadik helyre visszacsúszó finnt.
Az első helyért zajló csatának azonban vajmi kevés jelentősége volt a Q1-ben, hiszen egyelőre csak a legjobb 15-be kellett bekerülni a továbbjutáshoz. Ez pedig a topcsapatok pilótái közül Vettelnek és Albonnak sem ment könnyen, az utolsó 3 percre fordulva Vettel a 13., Albon a 16. (azaz már kieső) helyet foglalta csak el, igaz, a thai-brit pilóta nagyot hibázott korábbi mért körében.
A két Mercedest, Verstappent, Hülkenberget és Leclerc-t leszámítva mindenki kijött a végére, tartva a pálya rohamos javulásától, ami be is következett.
Albon végül remek körrel egészen a 3. helyig jött előre, és bár Vettel is javított, az ő továbbjutását illetően így is rezgett a léc, végül pedig csak a 14. helyen végzett.
Mögötte George Russell zsinórban harmadszor jutott be a Williamsszel a Q2-be, a kiesők Kvjat (törölték az utolsó mért körét pályaszélesítés miatt), Magnussen, Latifi, Giovinazzi és Räikkönen voltak.
A Q2 elején a pályára hajtó 15 pilóta közül Verstappent kivéve mindenki a közepes gumikon kezdett. A holland a kemény keveréket választotta, megpróbálva azokon továbbjutni,
és a két Mercedestől eltérő stratégián kezdeni a versenyt. Nem is volt reménytelen ötlet, a holland a két Mercedes, Ricciardo és Leclerc mögé az ötödik helyre sorolt be. Bottas az élen 1:25.785-tel 481 ezredet adott Hamiltonnak.
A hatodik helytől lefelé ekkor Stroll, Albon, Norris, Ocon, Gasly, Vettel, Sainz, Hülkenberg és Grosjean volt az állás, a Ferrari négyszeres világbajnoka tehát nem állt továbbjutó helyen. Akárcsak a Racing Pointtal Hülkenberg, aki nagyot hibázott a Becketts-ben, így tőle várható volt még egy jókora javulás.
Vettelnek nem volt más választása, megpróbált lágy gumival javítani az idején és beverekedni magát a top 10-be. Ugyanilyen gumin jött ki a Q2 hajrájára a két Mercedes is, de ők csak biztosítékként használták a piros jelzésű Pirelliket. Verstappen is eggyel lágyabb gumira váltott, ő közepeseket tetetett fel. Végül sem neki, sem a Mercedeseknek nem kellett javítania.
Nem úgy Vettelnek, aki javított is, de ez is csupán a 12. helyre volt elegendő, így a négyszeres világbajnok búcsúzott a Q2-ben.
Hasonlóan nagy csalódás volt Carlos Sainz kiesése, ő Vettel mögött, a 13. helyen végzett, miközben Norris is éppen, hogy becsusszant a Q3-ba a 10. helyen. A további kiesők: Ocon (11.), Grosjean (14.) és Russell (15.).
A mindent eldöntő fináléra már mindenki olyan gumin jöhetett ki, amilyen egyrészt maradt neki, másrészt pedig amelyiket gyorsabbnak gondolta. A két Mercedes a lágyak mellett döntött, akárcsak a két Racing Point, valamint Leclerc, Gasly és Norris. A Red Bullok és Ricciardo közepeseken próbálkoztak.
Az első roham után Hamilton állt az élre 1:25.284-es idővel, mögötte Bottas jött csupán 116 ezredes hátránnyal. Némi meglepetésre a harmadik pozíciót ideiglenesen Ricciardo foglalta el (ő már 1 másodpercet kapott), mögötte Hülkenberg, Verstappen, Albon, Leclerc, Stroll, Gasly és Norris volt a sorrend. Verstappen a mért köre után egyből jelezte, hogy lágy gumit kér az utolsó nekifutásra.
Vele ellentétben a két Mercedes viszont közepesekre váltott, Bottas pedig előhúzta Q2-es formáját és 63 ezreddel megelőzte Bottast, elcsenve előle a pole pozíciót. A harmadik helyre remek teljesítménnyel Hülkenberg ért oda (9 tizedre a finntől), mögötte Verstappené lett a negyedik, Ricciardóé az ötödik hely. Albon ezúttal is nagyon kikapott csapattársától és csak a 9. rajtkockát szerezte meg Norris előtt. Stroll lett a hatodik, Gasly a hetedik, Leclerc a nyolcadik.
Jó érzés, imádom az időmérőt, akkor pedig különösen, amikor jól megy
– értékelt Bottas. – Nagyon jó, hogy mindent ki tudtam hozni magamól és az autóból. Szerintem azért teljesítettem most jobban az időmérőn, mert a múlt hét óta előreléptünk a beállításokkal, úgyhogy elégedett vagyok.”
„A második köröm nem volt annyira jó, mint az első. Valtteri jó munkát végzett és megérdemelte a pole-t, miközben én nem futottam tökéletes kört” – összegzett szűkszavúan Hamilton.
A hatszoros világbajnoknál szemmel láthatóan boldogabb volt Nico Hülkenberg, aki maga sem számított rá, hogy ennyire jó eredményt érhet el. „Ezen a hétvégén sokkal jobban érzem magam az autóban, felkészültebb vagyok, de az időmérő így is trükkös volt, a Q2-es kicsúszásommal a saját dolgomat nehezítettem meg, aggódtam, hogy megsérülhetett az autó. Ezután a Q3-ban leszegtem a fejem és beleadtam mindent. Egy kicsit meglep, hogy itt állhatok, de nyilván nagy mosoly van az arcomon, egyúttal tudom, hogy a verseny holnap lesz.”
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, jön az idei második silverstone-i időmérő, amelynek legnagyobb kérdése, hogy a lágyabb gumikkal Valtteri Bottas ezúttal meg tudja-e előzni csapattársát, Lewis Hamiltont. A múlt hétvégén a legutolsó mért kör döntött, reméljük, most is izgalmasan alakulnak az események. Tartsanak velünk!
Az idei hatodik silverstone-i szabadedzés igencsak fékezett habzású volt, elsősorban azért, mert a lágy gumik nem igazán alkalmasak a versenyzésre ezen a hétvégén, a közepesekkel pedig spóroltak a csapatok.
Az első négy időmérő után már csak a Mercedes és a McLaren mondhatja el magáról, hogy minden idei szombaton mindkét autója bejutott a Q3-ba. Erre ma is jó esélyük van.
A mezőnybe a múlt héten visszatérő Nico Hülkenberg elárulta, a nyaka az időmérőn nem bírta a terhelést, amit erre a hétre vizualizáltak is.
Pénteken James Allison, a Mercedes technikai igazgatója és Toto Wolff csapatfőnök egy munkatársuk társaságában rollerrel kiment a pálya szélére. A felvételeket látva Susie Wolff, a csapatfőnök felesége emlékeztette férjét a Twitteren, hogy nem ilyen eseményekre számított, amikor az elektromos mobilitás felkarolására motiválta őt. Allison fia pedig átalakította a felvételt, hogy úgy tűnjön, édesapja csapatutasítás áldozata lett.
Sebastian Vettel autójából nagy mennyiségű olaj folyt pénteken a pályára, ezért egyértelmű volt, hogy új erőforrásra lesz szüksége. Valószínűleg elővigyázatosságból Charles Leclerc is új alkatrészeket kapott.
A múlt hétvégéhez hasonlóan most sem fog esni az eső, nyárias az időjárás a pálya térségében. A szél viszont nagy meglepeteséket okozhat, először a pilótáknak, aztán az eredmények láttán a nézőknek is.
Péntekhez képest alacsonyabb a pálya hőmérséklete, de a lágyaknak ez is túl magas. A pilóták amennyire csak tudnak, megpróbálnak majd a közepes és a kemény keverékekkel gazdálkodni.
A Haas pilótája az első a pályán, a C3-as közepesekkel kezd. Csapattársa is ugyanezt a példát követi, Hülkenberg viszont lágyakkal ment ki az első mért körére.
Magnussen, Grosjean, Hülkenberg és Russell van kint egyelőre a pályán, csak a Racing Point pilótája megy lágyakon. A többiek arra számítanak, hogy mindent bele kell adniuk a továbbjutás érdekében.
Csak a Haas pilótái mentek ki közepes keverékű gumikkal, a többiek elsőre a lágyakra szavaztak. Ez érthető, egyelőre nem az abszolút tempó, hanem a továbbjutás a tét.
Verstappen 1:27.154-gyel vezet, 0,021 másodperc az előnye Bottas és 0,077 Hamilton előtt. A 4. helyezett Hülkenberg is csak 0,125 másodpercet kapott.
...a Ferrarinál és a Red Bullnál. A 6. helyezett Leclerc 0,583 másodperces hátrányban van, a 11. helyezett Vettel 1,133-at kapott. Albon egyelőre 1,328 másodperccel lassabb Verstappennél.
Az ideális íven lassan haladt, ezzel akadályozta Russellt. A sportfelügyelők az időmérő után vizsgálják majd az esetet, de rajtbüntetés várható.
A Red Bull pilótájának mindenképpen jönnie kell még, mert egyelőre a 16. helyezett, vagyis kieső helyen áll Magnussennel, Räikkönennel, Giovinazzival és Latifivel egyetemben. A szoros sorrend miatt azonban a 8. helyezett Kvjattól kezdve senki sem lehet nyugodt. 3 perc maradt a Q1-ből.
Az utolsó pillanatokban Albont, Vettelt és Strollt is fenyegette a kiesés, de végül megmenekültek, ellentétben Kvjattal, akinek törölték az utolsó mért körét pályaelhagyás miatt, és a rádión azt is jelentette, hogy eltört a padlólemeze.
16. Danyiil Kvjat
17. Kevin Magnussen
18. Nicholas Latifi
19. Antonio Giovinazzi
20. Kimi Räikkönen
Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke a Sky Sportsnak elárulta, fejenként egy lágy szett maradt a pilótáknak, az is azért, mert kötelező megtartani a Q3-ra.
Már csak egy maradt, Kevin Magnussen kiesése után Romain Grosjean egyedül képviseli az istállót.
A Red Bull pilótája ismét alternatív taktikával próbálkozik a közepesekkel kezdő Mercedesek ellen. Albon maradt a közepeseknél, nem hiszik a Red Bullnál, hogy a thai pilóta a lassabb gumikkal is tovább tud jutni.
A német pilóta az első szektorban még abszolút leggyorsabb volt, de később kicsúszott, ezért egyelőre csak a 11. helyezett. Még egyszer biztosan jönnie kell, mert a Ferrarik is meg fogják előzni.
A Ferrari német pilótája egy viszonylag tiszta körrel is csak a 10. helyre ért oda, aztán Charles Leclerc a kiesőzónába szorította. Neki is jönnie kell újra, hogy esélye legyen a Q3-ra.
Egyelőre Vettel, Sainz, Hülkenberg, Grosjean és Russell áll kieső helyen, közülük az első három elvileg képes arra, hogy bejusson a legjobb 10 közé. Ocon és Gasly helye kiadó elsősorban.
Kétségbeesett lépés a Ferraritól, a versenyen szinte használhatatlan lágy gumikkal próbálják Vettelt bejuttatni a Q3-ba. A lépés nem példátlan, a Mercedesek is piros jelzésű gumikkal vannak kint, de ők biztosan nem fejezik majd be a kört (értékelhető tempóval).
Vettel lágy gumikkal sem tudott bekerülni a leggyorsabb 10 közé, és meglepetésre kiesett Sainz is a Q2-ben.
11. Esteban Ocon
12. Sebastian Vettel
13. Carlos Sainz
14. Romain Grosjean
15. George Russell
Sainz kiesésével már a McLaren sem mondhatja el magáról, hogy minden idei időmérőn bejutott a Q3-ba mindkét autójuk. A Mercedes maradt az egyetlen hibátlan csapat.
Általában magától értetődő, hogy a leglágyabb gumikkal szerepelnek a pilóták a Q3-ban, most viszont Albon, Verstappen és Ricciardo egyelőre a közepesekre szavazott.
A Q1-Q2-ben Bottas volt a leggyorsabb, most viszont Hamilton kezdett az élen 1:25.284-gyel, Bottas 1:25.400-t tudott. Ricciardo, Hülkenberg, Verstappen, Albon, Leclerc, Stroll, Gasly, Norris a további sorrend.
Egyelőre meglepetés, hogy Ricciardo a 3. helyezett, főleg közepes keverékű gumikkal, miközben a két Red Bull csak az 5-6. helyezett. Verstappen a rádión azt mondta, a kör elején nem működtek jól az abroncsok.
Az ellenfelektől nem igazán kell tartaniuk, Hamilton előnye 1 másodperc Ricciardo előtt. A Red Bullnál pont ellentétes a helyzet, ők lágyakkal mentek ki.
Nagyot csatázott a két Mercedes, de Bottas 1:25.154-re gyorsult, és 0,063 másodperccel legyőzte Hamiltont a pole-ért zajló küzdelemben.
Remek körrel a Pérez helyén versenyző Hülkenbergé a 3. hely Verstappen előtt. A harmadik sorba Ricciardo és Stroll ért oda, a negyedik sorból Gasly és Leclerc kezdhet. A 9-10. helyre Albon és Norris sorakozhat fel vasárnap.
A két gyári Mercedes után Nico Hülkenberg volt a leggyorsabb azzal a Racing Pointra, amelynek szabálytalansága miatt a fél mezőny óvást nyújtott be. A német pilóta 0,928 másodpercet kapott Lewis Hamiltontól, de majdnem 1 tizeddel legyőzte Verstappent.
Ezzel most megköszönjük a figyelmet, nemsokára jövünk további hírekkel!