A hétvége eddigi részéhez hasonlóan az első Toszkán Nagydíj időmérőjén is verőfényes napsütés fogadta a csapatokat. A kvalifikáció nemcsak azért ígérkezett izgalmasnak, mert Mugellóban először rendeztek ilyet az F1 történetében, hanem azért is, mert a harmadik szabadedzésen a két Mercedes és Verstappen 1 tizeden belül volt egymáshoz képest.
A Q1-ben nem meglepő módon az a George Russell gurult először pályára, aki a harmadik gyakorláson egyáltalán nem tudott mért kört autózni. Őt csapattársa, Nicholas Latifi követte, természetesen mindkét Williams a lágy abroncsokon kezdett. Az első kör a kanadai pilótának sikerült jobban, 1 tizeddel előzte meg a brit versenyzőt.
Ezután egyre jobban benépesült a pálya, és szépen lassan mindenki feliratkozott az eredményjelzőre, kivétel nélkül a piros oldalfalú gumikon.
Az első körök után Valtteri Bottas került az élre, 1:15.479 másodperces idejével 29 ezreddel előzte meg Lewis Hamiltont, és több mint fél másodperccel Verstappent. Mögéjük a két Racing Point, majd Alexander Albon és Charles Leclerc jött be, Sebastian Vettel azonban csak a 13. helyen állt.
Sőt, miután Latifi javított, még egy helyet visszaesett. Pierre Gasly ebben a pillanatban meglepetésre a 16. pozíciót foglalta el, mögötte Kimi Räikkönen, Russell, Romain Grosjean és Kevin Magnussen volt kiesőhelyen.
A Q1 végén mindössze Bottas, Verstappen és Lance Stroll maradt a bokszban, a többiek igyekeztek javítani a legjobb körükön.
Az első három sorrendje nem változott, Verstappen mögé Albon, Pérez és Leclerc jött fel. Vettel épphogy megúszta a kiesést, de az egy héttel ezelőtti futamgyőztesről ez már nem mondható el.
Gasly ugyanis 53 ezreddel maradt el a Ferraritól. Rajta kívül Antonio Giovinazzi, Russell, Latifi és Magnussen esett ki. A brit pilóta zsinórban a 30. alkalommal verte meg aktuális csapattársát az időmérőn, tovább növelve az újoncokra vonatkozó rekordot.
A Q2-t mindenki a lágy abroncsokon kezdte, vagyis a Mercedesek, Verstappen és mások sem próbálkoztak meg alternatív stratégiával a futamra. Ezúttal Hamilton futotta a legjobb kört, Bottas 13, míg Verstappen 162 ezreddel maradt el 1:15.309 másodperces idejétől. Albon már közel fél másodperccel maradt el csapattársától, mögötte Daniel Ricciardo, Stroll és Leclerc volt.
Az eddigiek alapján nem volt meglepő, hogy Vettel csupán a 13. pozíciót foglalta el, köre 1,7 másodperccel volt rosszabb Bottasénál. Előtte Danyiil Kvjat és Carlos Sainz, mögötte Grosjean és Räikkönen tartózkodott.
A végén az első öt helyezett már nem jött ki, Ricciardótól lefelé viszont senki nem érezte magát biztonságban. A kiesők névsora annyiban változott, hogy Sainz kiütötte saját csapattársát, Lando Norrist, aki idén először nem jutott be a Q3-ba. Mögötte Kvjat, Räikkönen Vettel és Grosjean végzett. A német pilóta ugyan javított, de esélye sem volt a továbbjutásra.
A Q3 első köre Hamiltonnak sikerült a legjobban, a címvédő 1:15.144 másodperces körével 59 ezreddel előzte meg Bottast. Verstappen már 4 tizeddel, míg Albon 8-cal volt elmaradva az éllovastól. Az első tíz további sorrendje Pérez, Stroll, Ricciardo, Leclerc és az idő nélküli Esteban Ocon volt.
Hamilton nem javított, Bottasnak pedig nem is volt lehetősége erre, mert az előtte autózó Ocon megpördült az első szektorban. Ami a mögöttük lévőket illeti, egyedül Leclerc volt képes javítani a pozícióján,
a monacói versenyző feljött az 5. pozícióba, megszerezve idei második legjobb kvalifikációs helyezését.
„Kemény hétvégém van – nyilatkozta a 95. rajtelsőségét megszerző Hamilton. – Elképesztő ez a pálya, mert nagyon nagy kihívást jelent. Valtteri tegnap és ma délelőtt is gyorsabb volt nálam, sőt, még a Q1-ben is. A háttérben sokat dolgoztam, hogy fejlődjek. A csapat is remek munkát végzett, így végül sikerült megfutnom azt a kört, amire szükségem volt. A végén nem tudtam javítani, de addigra már mindegy volt. Valtteri nagy nyomást helyezett rám, így nagyon boldog vagyok a pole miatt.”
„Egyértelműen – válaszolta Bottas arra a kérdésre, hogy akadályozta-e a sárga zászló. – Maradt még idő bennem, mert az első köröm rendben volt, de nem sikerült tökéletesen. Készültem az utolsó körre, de nem volt lehetőségem [javítani].
Csalódott vagyok, mert egész hétvégén jó volt a sebességem.”
„Személy szerint nem vártam azt, hogy harcolok a Mercedesekkel – értékelt Verstappen. – Úgy vélem, összességében ígéretesen alakul számunkra a hétvége, visszajöttünk a monzai helyzetből. A harmadik hellyel elégedettek lehetünk.”
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Kellemes délutánt kívánunk Kedves Olvasóinknak, hamarosan kezdődik az első Toszkán Nagydíj időmérője. Előtte egy kis visszatekintést adunk a harmadik szabadedzésre, ami igen szoros eredményeket hozott.
Az időmérő edzések specialistája, George Russell egyetlen éles kört sem tudott megtenni a harmadik tréningen, ez a beállítások szempontjából nagy hátrányba hozza őt. Ha így is legyőzi Nicholas Latifit, az nagy eredmény lesz.
Pierre Gasly, a monzai győztes ezúttal is jól szerepel, bár a harmadik szabadedzésen egy kis hiba csúszott az egyik körébe.
Ez az első hétvége, hogy nem a Williams-család egyik tagja áll a Williams Racing élén, Claire Williams lemondása után Simon Roberts megbízott csapatfőnök irányítja az istállót.
Új fejlesztések érkeztek a Racing Pointhoz, de egyelőre csak egy példány áll rendelkezésre, így Lance Stroll kapta meg az új alkatrészeket. Sergio Pérez az Orosz Nagydíjon kapja meg a csomagot.
Egy furcsa baleset miatt Sergio Pérez rajtbüntetést kap, az eredményéhez képest egy hellyel hátrébb rajtolhat csupán.
Franz Tost, az Alpha Tauri csapatfőnöke a Sky Sports műsorában elmondta, azt szeretné, ha az egyik autója (a reálisan elérhető legjobb) 7. helyről, a másik pedig a 11. kockából rajtolhatna, utóbbi azért érthető, mert ez szabad gumiválasztást biztosítana a számára.
A Mercedes számára nem kedvező, meleg időjárás jellemző a pályán. Jelenleg hátszél van a célegyenesben, ez a DRS és a szélárnyék hatását csökkenti.
Az előző hétvégékkel ellentétben nem figyelik elektronikus eszközökkel a pályaelhagyást, de a versenyigazgató figyelmeztetett, hogy továbbra sem lehet négy kerékkel elhagyni az aszfaltcsíkot.
Martin Brundle, a Sky Sports szakértője Monza és Silverstone után a Mugello Circuitet tartja az idei harmadik leggyorsabb pályának, de az év végén jön a bahreini külső kör, ami várhatóan még Monzára is rálicitál.
Russell az első a pályán, ez jó hír, mert gyaníthatóan megjavították az autóját, amelyen elromlott a brake-by-wire rendszer a harmadik szabadedzés során.
A leggyorsabb gumikkal kezd a Williams két pilótája, ez nem csoda, hiszen nekik a továbbjutás a tét. Fontos megjegyezni, hogy az előző, Olasz Nagydíj óta az időmérő kezdetétől nem lehet változtatni a belsőégésű motor üzemmódjait.
A kanadai pilóta lágyakkal 1:17.924-et ért el, ez kereken 0,1 másodperccel jobb Russell eredményénél. A brit pilóta eddig mind a 29 F1-es időmérőjén legyőzte a csapattársát.
Jönnek a Mercedesek és a Red Bullok is, egyelőre mindenki lágy gumikkal kezd. A Q2-ben érdekesebb gumiválasztásra lehet számítani.
A kanadai pilóta 1:16.701-gyel kezdett, ez 0,307 másodperccel gyorsabb Pérez körénél, de a fiatal versenyző autóján új fejlesztések is működnek.
Továbbra is Valtteri Bottas a leggyorsabb a Toszkán Nagydíj hétvéjén, a finn pilóta 1:15.749-cel az élre állt, Lewis Hamilton egyelőre 0,029 másodperccel lassabb nála, Max Verstappen már 0,586 másodpercre van tőle. Bottas eredménye új pályacsúcs.
A Ferrari pilótája 1,594 másodperccel lassabb Bottasnál, a 14. helyre ért oda, ez egyelőre továbbjutó, de biztosan jönnie kell még egyszer. Leclerc a 7. helyezett, 3 tizeddel gyorsabb csapattársánál.
Pierre Gasly egyelőre csupán a 16. helyezett, csapattársa, Danyiil Kvjat a 8. helyen áll. Gasly számára is inkább utóbbi lenne a reálisabb.
Az 5. helyezett Pérez 1:17.008-at tudott, az utolsó, Kevin Magnussen 1:17.932-t, vagyis 15 pilóta 1 másodpercen belül tartózkodik, de Romain Grosjean a 19. helyen csak 0,8 másodpercre van mexikói ellenfelétől.
Vettel nagyon kicentizte, a 15. helyen jutott tovább, viszont meglepetésre az Olasz Nagydíj győztese, Pierre Gasly kiesett a 16. helyen.
16. Pierre Gasly
17. Antonio Giovinazzi
18. George Russell
19. Nicholas Latifi
20. Kevin Magnussen
Mindkét Williams kiesett a Q1-ben, de George Russell mérlege hibátlan maradt, továbbra is veretlen a mindenkori csapattársával szemben az időmérőkön. Ráadásul, Russell kihagyta a harmadik szabadedzést egy új pályán, és az időmérőn az utolsó körében négy kerékkel kicsúszott a kavicságyba.
Ilyen forgandó a szerencse a Forma-1-ben, Franz Tost, az Alpha Tauri csapatfőnöke a Sky Sports műsorában azt mondta, alulkormányzott az autó, de mindkét versenyző ugyanazt a beállítást használja, viszont Gasly "egyszerűen túl lassú".
Nem úgy néz ki, hogy bárki is alternatív taktikára készül, mindenki lágy gumikkal lépett pályára a Q2 elején is.
Hamilton mindhárom szektorban a leggyorsabb körrel kezdett, 1:15.309-es eredménye meggyőzőnek tűnt, de csak addig, amíg Bottas 1:15.322-vel célba nem ért, vagyis a különbség mindössze 0,013 másodperc. A brit pilótának a mért köre során meg kellett előznie az egyik McLarent, és az utolsó szektorban is gyorsulhat még. Verstappen sincs messze 0,162 másodpercre van Hamiltontól.
A német pilóta 1:17.006-tal kezdett, egyelőre a 13. helyezett, az eredménye 0,066 másodperccel jobb a Q2-ben elért körnél. A 10. helyezett Norris egyelőre 1:16.671-et tud, ez most nagy különbség.
Kvjat, Sainz, Vettel, Grosjean és Räikkönen áll kieső helyen, de mindannyian legalább 3 tizedre vannak a még továbbjutó Norrishoz képest. Ebből a csapatból most csak Sainzban van egy sokkal jobb kör.
Strollt kiengedték Verstappen elé, a holland pilóta panaszkodott, hogy ezért nem volt ideális a kivezető köre, de így is közel került a Mercedesekhez.
Sainz kiütötte Norrist a Q3-ból, de ezen kívül nem történtek nagy változások a sorrendben. Vettelt megelőzte volt csapattársa, Kimi Räikkönen, a dolog szépséghibája, hogy a finn pilóta az Alfa Romeót vezeti.
11. Lando Norris
12. Danyiil Kvjat
13. Kimi Räikkönen
14. Sebastian Vettel
15. Romain Grosjean
A francia pilóta a Sky Sportsnak azt mondta, jól viselkedik az autója, még akkor is, ha a szabadedzéseken nem a helyes irányba mentek a beállításokkal, de minden rendben lett volna, viszont a köre végére lemerült az akkumulátora, ezért nem tudott megfelelően kigyorsítani.
10 pilóta maradt a mezőnyben a Q3-ban, ők már valószínűleg elférnek majd a pályán, bár szerencsére a forgalom eddig sem vette el senkitől az esélyt.
A pontverseny éllovasa 1:15.144-gyel vezet, Bottas 1:15.203-mal igyekszik utána, de egyelőre úgy tűnik, az eddigi 6:2-es időmérős mérlegük 7:2-re fog változni. Verstappen hozza a kötelező 3. helyet, és ezúttal egyelőre Albon a 4. helyezett.
Mögöttük Stroll, Ricciardo, Leclerc, Sainz, Pérez és Ocon a sorrend, de az utolsó kettő még nem futott mért kört.
A mexikói pilóta a többieknél később futotta a mért körét, de Stroll továbbfejlesztett autójánál gyorsabb tudott lenni. 1:16.311-et ért el, a kanadai pilóta 1:16.356-ot futott korábban.
A Mercedesek továbbra sem remekelnek a pálya végén, Verstappennek ugyan 0,402 másodperc a hátránya, de a hármas szektorban az övé a legjobb részidő.
Az utolsó körben sokáig sárga zászlót lengettek az 1-es szektorban, ezért csak Charles Leclerc tudott javítani az eredményén. A jelzés Ocon miatt volt érvényben, a francia pilóta megpördült, és megállt a füvön. Ez Hamiltonnak jól jött, a brit pilóta megszerezte a pole pozíciót Bottas és Verstappen előtt, mellé Albon állhat fel a második sorba.
A további sorrend: Leclerc, Pérez, Stroll, Ricciardo, Sainz és Ocon.
Pérez örökölt egy rajtbüntetést a szabadedzésekről, de a Racing Point szempontjából ez a lehető legjobban alakul, mert a mexikói pilótának csak csapattársát, Lance Strollt kell maga elé engednie. Stroll ráadásul jól szokott rajtolni.
A Renault szerencsére egyben maradt, de az utolsó mért köröket alaposan befolyásolta a hiba.
Ez Lewis Hamilton 96. pole pozíciója a Forma-1-ben, vasárnap pályafutása 90. győzelmére hajthat. Ezzel most megköszönjük a figyelmet, nemsokára jövünk további hírekkel!