Kifejezetten hűvös időjárási körülmények között kezdődött meg az Emilia Romagna Nagydíj időmérőjének főpróbája, vagyis a harmadik szabadedzés. A levegő hőmérséklete ugyanis mindössze 10, míg a pályáé 20 fokos volt 11 órakor, vagyis az indítás pillanatában.
Ennek megfelelően nem is volt nagy tolongás a bokszutca kijáratánál, amikor a lámpa zöldre váltott: csupán Kimi Räikkönen gurult ki az aszfaltcsíkra. Az Alfa Romeo pilótája viszont rögtön egy gyorskört is teljesített a közepes gumikon, és 1:18.249-cel nyitotta volna meg a köridők sorát, ha pár másodperc múlva nem törlik azt pályaelhagyás miatt.
Egy hűtőkör után viszont javított, és az 1:17.331-es ideje már érvényben maradt.
Ekkorra már nem csak ő volt kint, ugyanis nem sokkal korábban a két Haas is kigördült a garázsból. A lágy abroncsokon próbálkozó versenyzők közül Mick Schumacher volt a gyorsabb, de mind ő, mind Nyikita Mazepin hasonló sorsra jutott, mint Räikkönen, így nem tarthatták meg első mért körüket.
10 perc után egyre inkább benépesült a pálya, és ennek megfelelően a köridők száma is megszaporodott. Räikkönen már nem is állt okáig az élen, ugyanis Charles Leclerc gyorsabb volt nála, igaz, mindössze 1 századmásodperccel. Csapattársa, Carlos Sainz aztán letaszította őt az első helyről, de nem sokáig, ugyanis második mért körével azonnal visszavette a vezetést.
20 perc utána két Mercedes és Max Verstappen is megérkezett, ám ekkor még csupán Valtteri Bottas tudott mért köt futni, de az övét elvették.
Pár másodperc múlva ugyanis Nicholas Latifi hibázott a Villeneuve-sikán kijáratánál, és nekiment a falnak. A versenyirányítás emiatt megszakította az edzést, de mivel a kanadai versenyző kievickélt a kavicságyból, a piros zászló nem sokáig volt érvényben. Ekkor egyébként Sergio Pérez vezetett, miután Leclerc nem tudta ugyanazt eljátszani, mint korábban Sainzcal, mivel neki is elvették a körét.
Lewis Hamilton csupán a 7. helyen kezdett a lágyakon, ellenben Verstappennel, aki rögtön az élre állt. Igaz, sokáig nem vezette a mezőnyt, ugyanis előbb Bottas nála is gyorsabb volt, majd törölték a holland pilóta körét. Nem sokkal később aztán még gyorsabbnak bizonyult, és mivel a kör szabályosnak minősült, ezúttal már megtarthatta a vezetést. Azonban ez sem tartott 1 percnél tovább,
ugyanis a nem sokkal korábban kis híján a falnak ütköző Pierre Gasly közepes gumikon túlszárnyalta az idejét, majd Leclerc a lágyakon nála is gyorsabb volt.
Negyedórával a vége előtt Hamilton vette át a vezetést, azonban még itt sem volt vége, ugyanis a McLaren a pénteki gyengébb teljesítmény után magára talált, és Lando Norris állt az élre. Aztán Verstappen ismét megérkezett, és letaszította a két brit pilótát az élről.
Innentől kezdve nem változott az élmezőny sorrendje. Verstappen 1:14.958-cal végzett az 1. helyen, 456 ezreddel megelőzve Norrist és további 101-gyel Hamiltont. Mögöttük Pérez, Leclerc, Gasly, Sainz, Bottas, Alonso és Ocon volt az első tíz további sorrendje. Érdemes megemlíteni Schumacher teljesítményét is, aki a 16. pozícióban fejezte be az edzést, aminek a vége felé mindkét Alfa Romeo hibázott. Räikkönen „csak” kicsúszott a pályáról, Antonio Giovinazzi viszont meg is pördült.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az Emilia Romagna Nagydíj harmadik szabadedzésének élő közvetítésében! Nemsokára kezdetét veszi a hétvége utolsó szabadedzése, amelyen a csapatoknak egy órája van tökéletesíteni a beállításokat a 14 órakor kezdődő időmérő edzésre és a vasárnapi versenyre. Tartsanak velünk!
Max Verstappen második szabadedzésen elszenvedett technikai hibája miatt tegnap nem kaptunk ízelítőt abból, hogy mennyire lehet jó a Red Bull ezen a hétvégén. Az biztos, hogy a Mercedes fejlődött Bahrein óta és a pálya is fekszik nekik, de azért még ne mondjunk le arról, hogy ismét lehet Verstappen-Hamilton csata a győzelemért. Alább szokásos esélylatolgatásunkat olvashatják, amelyből az is kiderül, hogy ki uralhatja az üldözőbolyt ezen a hétvégén.
Imolában újabb fordulatot vett a padlólemez-szabályok tavalyról idénre történő megváltoztatása körüli huzavona, az Aston Martin csapatfőnöke ugyanis kijelentette, perelni és készek, ha az FIA nem lép valamit. A rivális csapatfőnökök megmosolyogtatónak tartják a silverstone-i gárda kapálózását.
A versenyzői eligazításon tisztázták a pálya határaira vonatkozó szabályokat a 14-es és 15-ös kanyarban, azaz a harmadik szektor elején található Variante Altában. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a versenyzők büntetlenül ráhajthatnak a kerékvető mögötti sárga hurkára a kanyarok belső ívén, de a pálya átvágása a kerékvetőkön való átugratással továbbra is tilos lesz.
Elkezdett ketyegni az óra visszafelé a 60 perces gyakorlásból, az Alfa Romeo világbajnoka pedig nem is vesztegette az idejét, és elsőként hajtott ki a legendás aszfaltcsíkra.
1:18.249-cel kezdett a finn a közepes gumin, de egyből el is vették az idejét, mert a 9-es kanyarban túlságosan szélesen fordult. Továbbra is ő az egyetlen pilóta a pályán.
1:17.331 alatt ért körbe második próbálkozásra az Alfa Romeo világbajnoka, akihez menet közben Mick Schumacher és Nyikita Mazepin is csatlakozott, így már három autó van a pályán.
Annak ellenére jóval lassabb kört autózott az Alfánál, hogy a lágy gumik vannak az autóján, ráadásul nem is sokáig szerepelt az eredmény a neve mellett, mert pályaszélesítés miatt az ő első körét is elvették. Így most Mazepin a második Räikkönen mögött, a hátránya azonban neki is tetemes, 1,8 másodperc. Schumacherhez hasonlóan az ő Haasán is a piros oldalfalú Pirellik vannak fent.
Ez egy kicsit tovább tartott, de a másik Haas-pilóta első mért köre is érvénytelen lett, mivel ő is szélesített. Mazepin mondta is a csapatnak, hogy nézzék meg, valóban túlcsúszott-e a határon.
11 fok a pálya, 21 az aszfalt hőmérséklete, ami nem jó hír azoknak, akik tegnap az abroncsok felmelegítésével küzdöttek. De legalább nem esik.
Második körével már fél másodpercre megközelítette a finnt, miközben Mazepin is összerakott egy értékelhető kört, hátránya azonban óriási, egészen pontosan 7 tizedmásodperc csapattársához képest. Az ismétlésből kiderült, hogy nagyon elfékezte a Variante Altát.
Megérkezett a Ferrari is Charles Leclerc-rel, aki közepes gumin egyetlen századot adott Räikkönennek és 1:17.321-gyel átvette az első helyet.
Egyre többen futnak közben mért kört, Räikkönen mögött Alonso, Sainz, Giovinazzi, Schumacher, Ocon, Mazepin a sorrend.
Második mért körükön előbb Sainz állt az élre 1:16.901-gyel, majd Leclerc 1 tizeddel jobb kört futva nála visszavette az első helyet. Sainz mögött Giovinazzi lépett előre harmadiknak. A Red Bulloknak és Mercedeseknek továbbra sincs mért köre.
Folyamatosak a pályaszélesítések ma is, így az időket is folyamatosan törlik. Legutóbb Pérez járt pórul, miután közepes gumin ment egy felejthető, Leclerc idejénél több mint egy másodperccel lassabb kört.
1:16.642-vel lenyomta Leclerc-t, de a monacói érkezett mögötte és 1:16-3-mal visszavette az első helyet, amit azonnal töröltek is, majd Bottas 1:16.402-vel szintén az élre állt, de az ő idejét is elvették.
Latifi csúszott ki a Villeneuve-sikánban, majd a kavicságyon átszánkázva letörte az első szárnyát a falnak koccanva. Kicsit elhamarkodottnak tűnik a megszakítása, a kanadai ugyanis ki tudott kecmeregni a bukótérből és már úton van vissza a bokszba.
Latifi a lehető legrosszabbkor rontott, a Williams ugyanis ma is szárnyal egyelőre (a kanadai Péreztől mindössze 4 tizedre a 6. helyen áll, miközben Russell a 10.), George Russell szerint Latifinek pedig még a Q3-ra is lehet esélye, annyira elkapta a fonalat.
Fél óra van hátra, az edzést pedig már újra is indították. A Mercedesek már korábban is kint voltak lágy gumin, de egyikük sem tudott még értékelhető kört menni. Talán majd most.
Úgy tűnik, inkább a versenyre készülnek a finnel, aki 1:20-as kört ment és minden szektorban rengeteget kapott Péreztől. Hamilton autója viszont könnyebb, de lágyakon is 4 tizedet kapott Péreztől és jelenleg csak a 9. helyen áll.
Mégsem a sok üzemanyag a magyarázat Bottas lassú körére, hanem az, hogy még csak a gumikat hozta megfelelő hőmérsékletre, hogy aztán második nekifutásra 1:15.984-gyel átvegye a vezetést a nem sokkal korábban még vezető, szintén lágy gumikon autózó Verstappentől, akinek a körét mindezek után végül törölték...
1:16.158-as körrel feliratkozott a második helyre a hétszeres világbajnok, de nem sokáig lehetett ott, a 9-es kanyar kiszélesítése miatt ugyanis ez az idő is ugrott.
A 13-as kanyarban túl szélesre vette a kijáratot, amitől ráment a kerékvető mögötti hurkákra, amitől az RB16B hatalmas ütést kapva a levegőbe emelkedett. Verstappen azonnal el is vette a gázt, miközben vélhetően azon imádkozott, hogy ne legyen sérült az autója.
Úgy tűnik, hogy megúszta az autó az ugratást, a holland ugyanis 1:15.895-tel már vezet, előnye azonban csak 89 ezred Bottas előtt.
Közben Gasly a Tosa-kanyarból kijövet majdnem a falba állította az Alpha Taurit, de éppen, hogy meg tudta fogni a megcsúszást és csak a fűre szaladt ki.
Először Gasly taszította le az első helyről Verstappent közepes (!!!) gumin, majd jött Leclerc lágyakon és 1:15.738-cal átvette a vezetést. Időközben a két Mercedes friss lágyakon érkezik.
Egyéni legjobb első szektor után a 14-es kanyarban nagyot ellenkormányzott és kifarolt a bukótérbe. A mögötte érkező csapattársának azonban nem volt ilyen gondja és 1:15.515-tel átvette a vezetést, 223 ezredet adva Leclerc-nek, akit Norris is megelőzött és mindössze 22 ezreddel maradt el Hamiltontól.
Elképesztő, Lando Norris második mért körén nemcsak közel került Hamiltonhoz, hanem meg is előzte őt és 1:15.414-gyel átvette az első helyet.
Közben Cunoda őrjöng, az imént az egyik Red Bullra panaszkodott, amiért feltartotta, most pedig csak úgy általánosságban a forgalom miatt akadt ki.
Az első Rivazzában szánkázott ki a kavicságyba a finn, miután simán csak túl nagy tempót akart bevinni a kanyarba, így nem tudta bevenni azt. Közben Verstappen és Gasly is kijött friss lágy abroncsokon.
Lila első és harmadik szektort autózva 456 ezreddel előzte meg Norrist a holland, aki 1:14.958-cal átvette a vezetést. Gasly köre közben nem sikerült, zöld első és második szektor után a harmadikban nagyon sokat veszített és nem javított.
1,1 másodpercet kapott lágy gumival a csapattársától a mexikói, amivel csak a 8. helyen áll. Hacsak nincs eltérés az üzemanyagmennyiségban és/vagy motorbeállításban, ez rengeteg.
A négyszeres világbajnok is megejtette lágy gumis gyorskörét (1:16.389), amivel a 12. pozícióba lépett előre és hajszállal megelőzte Strollt is, akinek később törölték a körét.
Ezúttal Giovinazzi volt a ludas, aki a Tamburellóban mutatott be egy 180 fokos piruettet, miután túl nagy gázt adott kigyorsítás közben. Ez egyértelműen a hideg gumik számlájára írható, az olasz meg is kérdezte rádión, hogy miért ilyen hidegek az abroncsai.
Ez már nem néz ki olyan rosszul: a mexikói három egyéni legjobb szektorral feljött a 4. helyre Hamilton mögé, miközben hátránya 593 ezred a vezető Verstappenhez képest.
Leintették a harmadik szabadedzést, az utolsó pillanatokban Verstappen első helyét senki és semmi nem veszélyeztette, így ő zárta az élen a gyakorlást. Mögötte Norris, Hamilton, Pérez, Leclerc, Gasly, Sainz, Bottas, Alonso, Ocon az első tíz sorrendje.
A tegnapi nap alapján Russell 15. és Latifi 17. helye nem az, amire sokan számítottak a grove-iaktól, de persze valahol ez a valós helye a Williamsnek.
Mick Schumacher szereplése viszont egyelőre kellemes meglepetés, az edzést a 16. helyen záró német ugyanis csapattársa mellett Latifit és a két Alfa Romeót is megelőzte. A 20. helyen végző Mazepinnek 1 teljes másodpercet adott.
Az Aston Martin továbbra sem jó, Stroll a 12., Vettel a a 14. helyet szerezte csak meg, utóbbi ráadásul ismét kikapott a kanadaitól, aki 1,5 tizeddel volt gyorsabb rutinos csapattársánál.
Egy ebédnél messzebbre ne nagyon menjenek, 13 óra 50 perctől ugyanis jövünk vissza az igen izgalmasnak ígérkező időmérő edzés élő közvetítésével. Mostanra megköszönjük a figyelmüket, a viszontlátásra!