Portimaóban eddig egyik F1-es nagydíj sem ment le úgy, hogy ne okozott volna csúszást a menetrendben egy meglazuló pályaelem: a tavalyi időmérőhöz hasonlóan az idei második edzés kezdését is késleltette egy rosszul rögzített csatornafedél.
A tízperces intermezzo után elindult az edzés, a mezőny aktívan kihasználta a gyakorlási időt. Az étlapról előételnek ezúttal a közepes gumit választotta szinte mindenki, mivel délelőtt a kemény típust alaposabban kielemezték. Az első, 7-8 körös etapban Valtteri Bottas diktálta a tempót, de csak alig 1 tizedmásodperccel előzte meg Carlos Sainz Ferrariját és saját csapattársát, Lewis Hamiltont.
Max Verstappen némi késéssel csatlakozott a buliba, mert a Red Bull főnökének elmondása szerint egy kisebb hibát kellett kijavítani az autón. A holland előzőleg a fékekre panaszkodott, nagy baj viszont nem volt, később kis előnnyel átvette a vezetést Bottastól.
Az időmérős sprinteken a lágy keveréken Hamilton Bottas elé ugrott (3 tizedet adott neki), és az idejét Verstappennek sem sikerült megdöntenie,
143 ezreddel lassabbnak bizonyult. Egész közel maradtak hozzájuk az üldözők, Carlos Sainz 4 tizeden belül került Hamiltonhoz, akit a feljavuló Alpine-páros és a másik Ferrarival Charles Leclerc követett.
Ezzel szemben az erősorrendben előbbre tippelt
McLaren és Alpha Tauri egyelőre nem villogott, a mezőny sűrűjében végeztek.
A csatornafedős incidenst és néhány megcsúszást leszámítva komolyabb fennakadás nem történt, bár elég sok köridőt töröltek pályakiszélesítés miatt.
A versenyszimulációt, melyek eredményeivel hamarosan külön cikkben jelentkezünk, a legtöbb csapat lágy gumis etappal kezdte, aztán a közepes keverékre váltottak, de a Red Bull egyből utóbbival nyitott.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Portugál Nagydíj második szabadedzésének élő közvetítésében! A zöld zászló előtt ajánljuk az első tréning összefoglalóját.
Az első szabadedzéshez képest 1-2 fokkal emelkedett a levegő és a pálya hőmérséklete is, még mindig tavaszias az időjárás, 18 fokos levegővel és 36 fokos aszfalttal.
---- separator ----gallery-content-type:3bcd7e31-b8c5-437a-a9ac-eee709b059a6---- separator ----Eddig összesen nyolc pilóta, Lando Norris, George Russell, Lewis Hamilton, Charles Leclerc, Esteban Ocon, Valtteri Bottas, Nicholas Latifi és Mick Schumacher jelezte, hogy csatlakoznak a brit labdarúgó szövetségek kezdeményezéséhez és a közösségi médiát működtető cégek figyelmeztetése érdekében a hétvégén távol maradnak a közösségi platformjaiktól, ezzel nyomatékosítják, hogy lépést várnak az érintett vállalatoktól a rasszizmus visszaszorítása érdekében. Az F1 azt közölte, hogy támogatják a kezdeményezést, de együttműködnének a szolgáltatókkal.
A holland pilóta erős vibrációt tapasztalt az első szabadedzés során lágy gumikat használva, a rádión azt mondta, úgy érzi magát, mintha háromszáz méteren keresztül elfékezte volna az egyik kerekét. Mérnöke felajánlotta, hogy térjen vissza a bokszba, Verstappen viszont azt felelte, majd a fogorvosát kell felkeresnie, gyaníthatóan új tömésért.
Nyílt levélben kérte Zak Brown, a McLaren Racing vezérigazgatója, hogy a továbbiakban titkos szavazással döntsenek a szabálymódosításokról a Forma-1-ben, mert attól tart, hogy az istállók nem mindig a saját érdekeik mentén voksolnak, hanem nyomás alá helyezik őket. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint ez történhetett a McLaren és a Mercedes esetében is, de Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke úgy véli, csak egyeztetések történnek, ami szerinte a Red Bull és az Alpha Tauri, valamint a Ferrari és a Haas között is előfordul.
Egy meglazult csatornafedél miatt késve, magyar idő szerint 16:10-kor kezdődik a második szabadedzés. Hasonló probléma tavaly is felmerült.
A Portugál Nagydíj betétfutamaként a spanyol gyökerű F3-as bajnokság, a Euroformula Open mezőnye is pályára lép. A Motopark színeiben egy magyar versenyző, Keszthelyi Vivien is rajthoz áll, az első szabadedzésen a 10. helyezett lett 1:39.621-gyel, a leggyorsabbnak Josh Mason bizonyult 1:37.670-nel.
A csúszás miatt természetesen ismét teret nyernek a spekulációk, a Sky Sports riportere arról számolt be, hogy a Red Bull motorgyár-építése a VW szerepvállalásának előfutára lehet, akár a Porsche márka révén is. Ez időről időre felmerül, a németek részéről nem érkezett konkrét állásfoglalás a tervekkel kapcsolatban.
Az első két nagydíjhétvégén és a portugáliai első szabadedzésen is rendkívül szoros sorrend alakult ki, és ez várhatóan az időmérőn is így marad. Egy kis hiba is pozíciókról vagy akár a szombati továbbjutásról és kiesésről is dönthet.
Ha valaki hosszú ideig versenyez egy csapatnál, megszokja, hogy hol kell megállnia kereket cserélni. Sebastian Vettel ugyan a McLarennél még nem vezetett, az első szabadedzésen véletlenül mégis a wokingiaknál parkolt le, majd némi intermezzo után tovább haladt az Aston Martin szerelőihez.
Elhárították a hibát, az első 14 versenyző rögtön pályára is lépett, úgy tűnik, nincs már akadálya annak, hogy a mezőny teljesítse a második szabadedzést.
Nem, az orosz pilóta egyelőre nem csúszott ki, viszont a többi versenyzőtől eltérően nem közepes, hanem kemény gumikkal lépett pályára.
Kisebb verseny alakult ki Lance Stroll és Lewis Hamilton között, a brit pilóta a mért kör kezdete előtt megpróbált az Aston Martin elé kerülni, de Stroll nem hagyta magát, és elöl maradt, ezzel Hamilton első köre kárba is ment. Az első mért körök alapján Leclerc vezet Ocon és Sainz előtt.
Nyikita Mazepin és Mick Schumacher is elfékezte magát, kissé elhagyták a pályát és gyaníthatóan új gumiszettre is szükségük lesz. A szél és a forgalom egyelőre nem segít a versenyzőknek, Hamilton megint beragadt, ezúttal egy Williams mögé.
A Mercedes pilótája közepes keverékű gumikon 1:20.805-tel az élre állt, de jött Pérez lés 1:20.761-gyel, de nem sokkal később ismét Bottas volt a leggyorsabb 1:20.423-mal. Sainz és Hamilton is befért a mexikói pilóta elé.
A holland pilóta mindössze 4 kört teljesített eddig, majd kénytelen volt visszatérni a bokszba, Verstappen a rádión a brake-by-wire rendszer meghibásodását jelezte. Befelé menet a beállítások megváltoztatását kérték tőle, lehetséges, hogy csak szoftveres probléma merült fel.
Az első szabadedzésen nem volt gond a pályaelhagyásokkal, most viszont Kimi Räikkönen körét törölték. A finn pilóta így egyelőre csak a 17. helyezett, pont Vettel mögött.
Az 1. helyezett Bottas és a 19. helyezett Schumacher között bő 2 másodperc a különbség, a 20. helyen álló Mazepin a másik Haasszal egyelőre 3,8 másodpercet kap a Mercedestől.
A Red Bullnál megoldották a problémát, Verstappen néhány perces időveszteséggel visszatérhetett a pályára és folytatja a felkészülést. Maradt közepes keverékű gumikon, közben Bottas már lágyakat is kapott.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sports műsorában kijelentette, a Red Bull önálló motorfejlesztésre készül, de az erőforrás neve még bármi lehet, vagyis nem zárta ki, hogy névadó vagy autóipari partnerrel is együttműködnek majd a jövőben.
1:20.257-tel átmenetileg a Red Bull pilótája állt az élen közepes keverékű gumikkal, majd Bottas visszaszerezte a vezetést 1:20.181-gyel, ő viszont már lágyakon megy.
A tavalyi Portugál Nagydíj győztese 1:19.837-tel a leggyorsabb kört futotta, ez 0,344 másodperccel jobb Bottas eredményénél. Ráadásul, az utolsó szektorban még mindig nem ő volt a legjobb és alulkormányzottnak tűnik az autója.
A Mercedeseken úgy tűnik, egynél több mért kört is kibírnak a lágy gumik, Hamilton csak 0,1 másodperccel maradt el az eddigi legjobbjától a második kör során és a középső szektorban abszolút leggyorsabb volt.
Az első tréningen nem remekeltek az Alpine versenyzői, most viszont Alonso és Ocon a 4-5. helyen tartózkodik, de gyorsan hozzá kell tenni, hogy például a 6. helyezett Verstappen még nem kapott lágy gumikat.
Abszolút legjobb 1-es szektorral kezdett Max Verstappen lágyakon, a lendülete utána kissé alábbhagyott, de a Red Bull pilótája 1:19.980-nal így is feljött a 2. helyre, a hátránya 0,143 mp Hamilton mögött.
A dobogós helyek sorsába egyelőre nem tud beleszólni, de javulás látható a Ferrarinál, az első szabadedzéshez hasonlóan az egyik autójuk ismét fél másodpercen belülre jutott a Mercedeshez képest, Carlos Sainz hátránya a 4. helyen 0,36 mp.
Megkezdődtek a hosszú etapok, Valtteri Bottast tájékoztatták Lewis Hamilton tempójáról, de mondták neki, hogy figyeljen oda, mert az első négy kör kritikus a gumik életben tartása szempontjából.
A Haas lelassult a pályán, de végül folytatni tudta az útját, lágy gumival egy körön 0,9 másodpercet ver csapattársára
Így alakultak a lágy gumis körök a Mercedes pilótái számára.
Lewis Hamilton
23.858
25.503
23.209
23.217
23.377
Valtteri Bottas
23.160
23.180
23.873
23.366
23.805
A Mercedes az első etap után ismét lágyakkal küldte vissza a brit pilótát, de Hamilton a rádión jelentette, hogy ez nem volt jó lépés és láthatóan csúszkál is a pályán. A kör végén visszatért a bokszba.
Az első néhány kör adatai alapján úgy tűnik, hogy Carlos Sainz egyelőre gyorsabb Charles Leclerc-nél, ezt korábban az egykörös tempó is megerősíti. A sajtónapon a spanyol pilóta azt mondta, az adatok szerint ő is tud olyan gyors lenni, mint Leclerc.
Pérez 10. helye, Cunoda 14. helye, Vettel 15. pozíciója és Latifi 19. helyezése is elmarad a várakozásoktól, de ide lehet sorolni a 12. helyezett Norrist is. Szombaton átrendeződés jöhet a sorrendben.
Sainz a rádión jelezte, hogy nem látta a célegyenesben a neki szóló információs táblát, majd viccelődve megjegyezte, hogy Roberto befejezhetné a kávézást, valszínűleg neki kellene tartani a fontos kommunikációs eszközt.
Lewis Hamilton volt a leggyorsabb a második szabadedzésen a Mercedesszel, de a hosszabb etapok terén nem ilyen egyértelmű a helyzet, ennek részleteiről a reggeli esélylatolgatásunkban olvashat. Lágy gumikon Max Verstappen lett a 2. helyezett 0,143 másodperces lemaradással, Valtteri Bottas 0,3 másodperces hátránya már számottevő, de még mindig nem behozhatatlan, így szombaton és remélhetőleg vasárnap is izgalmas csata várható.
A mesterséges intelligenciával megtámogatott elemzés alapján Hamilton vezet Verstappen (+0,09 mp) és Bottas (+0,22) előtt, Sainz tempóját valósnak tartja a 0,36 mp-es hátránnyal.
A Ziggo Sport két munkatársa, Olav Mol és Jack Plooij is karanténba került, miután a holland tévéstáb két tagja pozitív koronavírus tesztet produkált
Most lezárjuk közvetítésünket, nagyon köszönjük a figyelmet, nemsokára jövünk vissza a főszereplők reakcióival. Várjuk Önöket szombaton is!