A péntek esti esőzés, valamint a felhős égbolt miatt visszaesett hőmérsékletek a kedélyeket is lehűtötték a Monacói Nagydíj harmadik szabadedzésének elején, az élpilóták a 60 perces edzés kezdetén még a sisakjukat sem vették fel, bő négy perc elteltével léptek csupán pályára az első fecskék az Alfa Romeo versenyzőivel az élen.
Az időmérőre készülve, a leromlott tapadású aszfalton nem volt meglepő, hogy a pilóták többsége a lágy gumikat részesítette előnyben, de a Williamsek és Pierre Gasly közepessel, a két Haas pedig keménnyel kezdett. Az első 10 perc elteltével Carlos Sainz vezetett visszafogott, 1:13.3-as körrel, Lewis Hamilton még csak ekkor ült be az autójába.
Nem sokkal később Leclerc 1:12.633-ra gyorsult, de Sainz visszavágott egy 0,1 másodperccel jobb körrel, viszont a monacóit sem kellett félteni és 1:12.223-ra gyorsult, igaz, ez még mindig lassabb volt a csütörtöki legjobbjánál.
Az első negyedórához közeledve a Red Bullok is megjelentek a pályán, Max Verstappen az 5. helyen kezdett, Sergio Pérez közepessel a 11. pozícióban, később viszont javult a tempójuk.
Az edzés második harmadától kezdve Verstappen és a Ferrari pilótái egymás között meccseltek a dobogós helyekért, a Red Bull pilótája 1:11.485-tel átmenetileg az élre állt, miután végre tiszta pályán is futhatott egy kört, erre Sainz viszont 1:11.452-vel rá tudott licitálni. Leclerc is igyekezett, ő viszont nem tudta összerakni a körét, így féltávnál 1:11.658-cal a 3. helyezett volt.
A Mercedes nem tűnt elég gyorsnak, Hamilton és Valtteri Bottas is fél másodpercnél nagyobb hátránnyal a 4-5. helyen szerepelt, Nico Rosberg, a Sky Sports szakértője szerint gumimelegítési problémáik voltak. A gyenge tapadást az is alátámasztotta, hogy Hamilton és Bottas is látványosan csúszkált, többször is elfékezték magukat.
Panaszkodott az Alpine technikai igazgatója, Marcin Budkowski is, a pilótái csak a 14-17. helyen szerepeltek, a lengyel szakember szerint szombatra változtattak a beállításokon, de az autójuk ettől nem lett gyorsabb. Folytatódott Daniel Ricciardo kálváriája is, az ausztrál pilóta a kigyorsításokon időt veszít és továbbra is jelentős a hátránya csapattársához, Lando Norrishoz képest.
A tréning első felében a mezőny ismét meglepően megbízhatóan szerepelt, még sárga zászlóra sem volt szükség. A tempó fokozásával Leclerc és Bottas megjárta a bukóteret a célegyenes végén, de ez nem okozott komolyabb problémát, Nicholas Latifi viszont a falhoz csapta a Williamst, ezért a versenyigazgató kénytelen volt leállítani a tréninget.
Latifi rosszkor hibázott, a tempója ígéretesebbnek tűnt a szombati specialistaként ismert csapattársa, George Russell teljesítményénél, a brit pilóta később meg is előzte a kanadait. A roncsot a profi sportbírók és mentőegységek gyorsan eltávolították a pályáról így a mezőnynek maradt még 13 perce, hogy egy sprintet futva kihozza a lehető legtöbbet az autókból és a körülményekből.
Ez a forgalom miatt sokaknak nehezére esett, egyebek mellett Pérez is beragadt Leclerc mögé, Verstappen viszont 1:11.485-re, ez azonban továbbra is csak a 2. helyre volt elég Sainz mögött. A Red Bull később elvesztette a GPS-kapcsolatot Verstappen autójával, így nem tudták segíteni őt a pályán való navigálás terén, de erre nem is volt nagy szükség, Verstappen 1:11.294-gyel átvette a vezetést.
A többiek erre már nem tudtak érdemben reagálni,
mert Mick Schumacher csütörtök után ismét balesetet szenvedett, 2 perccel a leintés előtt a Casinónál rommá törte a Haast, és úgy tűnik, nem valószínű, hogy részt tud venni az időmérő edzésen.
Az utolsó percek során az eredményeket befolyásolta, hogy a Red Bullok mehettek a legjobb állapotú lágy gumikon, a Ferrarik és a Mercedesek kénytelenek voltak újra pályára lépni azokkal az abroncsokkal, amelyeket még Latifi balesete előtt raktak fel az autóikra. Ez alapján lehetséges, hogy az időmérőn jobb teljesítményre is képesek lesznek.
Erre különösen Hamiltonnak lesz szüksége, mert csupán a 7. helyen zárta a szabadedzést elsősorban a hátsó tapadás hiányára és túlkormányzottságra panaszkodva, Verstappen, Sainz, Leclerc, Pérez, Bottas és Lando Norris is gyorsabb volt nála a McLarennel. Kimi Räikkönen az Alfa Romeóval a 8. helyen zárt, Pierre Gasly a 9. lett az Alpha Taurival és Sebastian Vettel ismét befért a mezőny első felébe az Aston Martinnal.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Monacói Nagydíj harmadik szabadedzésének élő közvetítésében! A Hercegségben rendezett versenyre jellemzően ezúttal is csütörtökön tartották az első edzésnapot, pénteken pedig szünet volt (legalábbis az F1-ben), úgyhogy most egy napos kihagyással térnek vissza az autók a pályára. Amíg nem vált zöldre a lámpa a bokszutca végén, az alábbit galéria képeivel idézhetik vissza két nappal ezelőtti eseményeket.
---- separator ----gallery-content-type:e50ddf5a-a793-401a-aaba-ab4b997db666---- separator ----A mai nap egyik legnagyobb kérdése – amelyre már a harmadik edzés során választ kaphatunk – az lesz, hogy a Ferrari csütörtökön látott tempója kitart-e, vagy a Mercedes és a Red Bull visszaelőzi az idén eddig a két topcsapattól jelentősen elmaradó vörösöket. Szokásos esélylatolagtásunkban erre a kérdésre is kerestük a válaszokat.
Szombatra már nyoma sincs a csütörtökön látott napsütéses időjárásnak Monacóban, a reggeli Forma-2-es sprintfutamot pedig egyenesen vizes pályán rendezték az éjszakai esőzés miatt. A győzelmet Liam Lawson szerezte meg az alábbi előzéssel, amit a Rascasse-kanyarban hajtott végre. Nem volt csúnya manőver.
Alighanem a Forma-1-es szabadedzés már száraz körülmények között zajlik majd, de eleinte biztosan nagyon óvatosak lesznek majd a pilóták, nedves foltok ugyanis még akadnak az aszfalton, egy kis megcsúszás pedig akár autótöréssel és az időmérő edzés kihagyásával is végződhet.
Egyelőre szemmel láthatóan nem lassít a fejlesztésekkel a Mercedest utolérni igyekvő energiaitalos csapat, amit jól mutat, hogy a Monacói Nagydíjra módosított diffúzorán. Az alábbi képen jól megfigyelhetőek az apró fogak, amelyekkel ellátta a leszorítóerő előállítása szempontjából kulcsfontosságú elemet.
Csütörtökhöz képest, persze, amikor még hét ágra sütött a nap, ellenben ma esőbe hajlik az idő. Csapadékra is lehet esély a nap során, de ha nem is lesz eső, a felhőtakaró miatt lehűlt aszfalt akkor is befolyással lesz a gumik felmelegítésére, és persze hibázni is könnyebb lesz majd a még nem teljesen üzemmeleg abroncsokon.
Lassan két perc lepörgött, de még mindenki a garászban van.
A 2007-es világbajnok tört meg a csende az Alfa Romeóval, miután lágy gumikon kihajtott a monacói aszfaltcsíkra. Őt csapattársa, Antonio Giovinazzi követte.
1:16.087 az olasz ideje, de csapattársa elvette a gázt kör közben, Közben többen is kijöttek már, Daniel Ricciardo pedig azt jelentette, hogy teljesen felszáradt a pálya.
1:14.293-ra javított a finn, amivel közel 1,8 másodpercet adott Giovinazzinak. A csütörtöki időktől ugyanakkor még másodpercekre vannak.
A McLaren ausztrálja is lágy gumin van, de 5 tizeddel így is elmaradt az Alfa Romeótól. Az élmezőny tagjai közül már a két Ferrari is a pályán.
Folyamatosan javulnak az idők, az imént mindkét Alfa jobbat ment az előző körénél, de Sainz megérkezett és 1:13.300-zal az élre állt. Leclerc azonban hamarosan letaszítja majd onnan.
Nem teketóriázott a monacói pilóta és 1:12.633-mal az első körével 667 ezredet adott a csapattársának. Most Giovinazzi jött fel másodiknak 633 ezredes hátrányban Leclerc-hez képest.
Monacóban általában több gyorskört mennek egyhuzamban a pilóták, most a két Ferrari is így tesz, Sainz 1:12.533-mal visszavette a vezetést Leclerc-től, de aztán jött a monacói és adott 3 tizedet a csapattársának, úgyhogy 1:12.223-mal megint ő az első. Mögéjük Norris jött fel, de hátránya közel egy másodperc.
A legtöbben lágyakon kezdték meg a körözést, de vannak páran, akik nem. A Red Bull Pérezt például közepesen küldte ki, míg Verstappen lágyon van. A két Haas-pilóta keményeken körözött, míg a két Williams és Gasly szintén közepeseket használ.
Közben Leclerc 1:11.658-ra javított, mögé most Verstappen iratkozott fel 1:12.495-tel, de ahogy ezt leírtuk, már Sainz a második 1:12.183-mal.
A közepes gumi ellenére megelőzte Verstappent és feljött a harmadik helyre a mexikói, de 7 tizedet azért kapott Leclerc-től. A két Mercedes is érkezik, mindkettő lágy gumikon van.
Második mért körével is 1,6 másodpercet kapott Leclerc-től a címvédő, míg Bottas is csak az ötödik helyre iratkozott fel. Alighanem a Mercedes több üzemanyaggal, vagy még letekert motorral megy.
Már most sokkal jobbnak tűnik a Red Bull, mint csütörtökön, amit mutat Verstappen ideje, amellyel csupán 1 tizedre van már csak Leclerc-től.
Tovább gyorsult a Red Bull és 1:11.485-tel már Verstappen vezet. Sainz mögötte ment egy lila első szektort, de a kör további részében időt veszített így javítani sem tudott az idején.
Előbb az ötödik helyre zárkózott fel, majd most 1:12.020-as idővel már a negyedik pozíciót foglalja el, de több mint 5 tizedre van Verstappentől. Bottas a hetedik 875 ezreddel lemaradva.
Nem hagyta magát a spanyol és egy újabb lila első szektorra most rátett két egyéni legjobbat, aminek köszönhetően 33 ezreddel gyorsulta le a hollandot és 1:11.452-re javított. Ez a különbség nem mellesleg megegyezik Verstappen rajtszámával.
Autózott egy lila első szektort, de utána az alagút utáni sikánba szó szerint befarolt, amivel időt veszített, és végül több mint két tizedes hátrányban szelte át a célvonalat.
A legtöbben most visszatértek a bokszba az első etap végén, a sorrend az első tízben: Sainz, Verstappen, Leclerc, Hamilton, Bottas, Pérez, Norris, Giovinazzi, Gasly, Stroll.
Bottas az imént forgalomba került és nagyot kellett fékeznie az uszodai sikán után, de senkinek és semminek nem ment neki.
Az élő képen nem mutatták, de most ismétlésben láthattuk, hogy Hamilton kis híján eldobta a Mercedest a 15-ös kanyarban, Norris pedig kis híján nekiment Sainznak az utolsó kanyar előtt, amikor a Ferrari az utolsó pillanatban vette észre, hogy ott van, és próbált meg félreállni előle.
A két Ferrari már kijött a pályára friss lágy gumikon, mögöttük pedig a többiek is sorban teszik ezt meg. Az előttünk álló 20 perc nagyon fontos felkészülés lesz az időmérőre a pilótáknak.
Sainz már a második mért körét futotta előrelépés nélkül, de az előbb az utolsó szektorban megautózta az eddigi abszolút legjobbat, úgyhogy mostantól számíthatunk igazán gyors körökre.
Túlkormányzott és nem megfelelő az autó hátsó része a Mercedesnél, jelentette Hamilton a rádión.
Elfékezte az első kanyart de még sikerült továbbmennie a bukótérbe, ahonnan egy jó nagy körzővel menekült ki. Közben Räikkönennek is volt egy meleg pillanata a Tabac-kanyar kijáratán.
1:11.341 az új legjobb, amivel a spanyol már 144 ezreddel van a még a bokszban ülő Hamilton előtt.
A 16-os kanyarban állította a falba az autót, de jól van. Ezzel viszont lehet, hogy megfosztott minket az időmérő előtti tűzijátéktól.
Latifi már a 15-ös kanyarban megütötte a belső védőkorlátot, miután túl hamar fordult be. Ez átdobta a 16-os kanyar kerékvetőjén, onnan pedig már csak utas volt a falig. Sokan megjárták már így ebben a kanyarban, 2018-ban Max Verstappen is átélhette ugyanezt.
Amíg nem indul újra az edzés, az alábbi képre kattintva megnézhetik folyamatosan frissülő mai galériánkat.
---- separator ----gallery-content-type:1780a7c7-36a7-4779-8140-07c0f80fa9e3---- separator ----Gyorsan dolgoztak a pályamunkások, így lesz még 12 percük a pilótáknak időmérőt szimulálni. Verstappen már ki is hajtott friss lágy gumin.
Abszolút legjobb középső és egyéni legjobb utolsó szektora ellenére ezredekkel elmaradt eddig legjobbjától a holland, miután a felvezető körében levágta a 15-ös/16-os kanyarból álló sikánt. Norris közben bejött a két Mercedes elé a negyedik helyre.
Továbbra is elég nagy, 2 tizedes a hátránya Sainz mögött, miután az imént egy tizeddel közelebb került a csapattársához. Mögé Pérez jött fel a negyedik helyre, de ő már közel 5 tizedre van a spanyoltól.
Sainz 22 ezreddel elmaradt az eddigi legjobbjától, a mögötte érkező Verstappen viszont nem, így 1:11.294-gyel átvette a vezetést. Ez csupán 47 ezreddel jobb a spanyol idejénél, és nem árt megjegyezni, hogy Verstappen gumijai 4 körrel frissebbek.
Negyedik helyre jött fel a finn de majdnem 5 tized a hátránya Verstappenhez képest. Mögötte Pérez van, akit Norris és Hamilton követ.
Óriási baleset, Schumacher a Casino-kanyar után lebontotta a teljes autót, alighanem ezzel az időmérőről is kiírva magát. Természetesen piros zászló van érvényben, úgyhogy ezzel ér véget a harmadik szabadedzés.
Szerencsére a német pilótának nem esett baja. „Nem tudom, mit mondja, nagyon sajnálom” – szólt a rádióba. Miután kisebb csoda lenne, ha az autóját meg tudnák javítani az időmérőre, Schumacher igencsak sajálhatja, hogy nem fog tudni részt venni a kvalifikáción, miután a baleset pillanatában a 14. helyet foglalta el.
Verstappen, Sainz és Leclerc lett tehát az első három a harmadik szabadedzésen, mögöttük Bottas, Pérez, Norris, Hamilton, Räikkönen, Gasly, Vettel, Giovinazzi, Stroll, Ricciardo, Schumacher, Alonso, Mazepin, Russell, Latifi, Cunoda és Ocon végzett.
Izgalmas időmérő lesz, tartsanak velünk 14 óra 50 perctől is! Viszontlátásra!