Leclerc összetörte a Ferrarit, de így is övé a pole Monacóban; Hamilton csak 7.
2021. május 22. 14:45
A harmadik szabadedzés alapján szenzációs időmérőre volt kilátás Monacóban, a Ferrarikat és Max Verstappent csak hajszál választotta el az utolsó gyakorláson, míg a Mercedesek egy kicsit ugyan le voltak maradva, az időmérő előtt mind Lewis Hamilton, mind Valtteri Bottas autóján komoly változtatásokat hajtott végre a csapat (10 perccel a kvalifikáció előtt is gőzerővel szereltek), nem lehetett tehát leírni őket sem.
A Q1-ben csak 19 autó rajzott ki a pályára, a Haas-istálló ugyanis már korábban közölte, hogy a harmadik szabadedzés végén történt balesete után nem tudják megjavítani Mick Schumacher autójának sérült kasztniját (váltót is kell cserélni a VF-21-esben), így a német újonc nem vesz részt az időmérőn. Ennek ellenére a versenyen majd indulhat, hiszen a szabadedzések során teljesített megfelelő számú versenyképes kört.
Az első szakasz első fele azt hozta, amit az utolsó szabadedzésen láttunk: a Ferrarik és Verstappen diktálták a tempót, a Mercedes pedig továbbra is le volt maradva, valamivel kevesebb mint 8 perccel a Q1 vége előtt azonban Valtteri Bottas repesztett egy 1:10.9-es kört és átvette a vezetést.
Monacóról lévén szó számtalan gyorskört futottak a versenyzők, hiszen ezen a pályán többet ér, ha valaki fel tudja venni a ritmust a folyamatos körözéssel, mintha egy vagy két mért kör után a bokszba hajtana új gumikért. Azért persze voltak (leginkább a mezőny második fele), akik beiktattak egy kerékcserét, hogy a hajrában friss gumival próbáljanak meg bejutni a Q2-be.
Az incidensek nélkül zajló hajrában folyamatosan változott a kieső helyen állók névsora, végül pedig Schumacher, és a másik két borítékolható kieső Latifi és Mazepin mellett Fernando Alonso és Cunoda Juki volt kénytelen idejekorán befejezni az időmérőt. A mindössze a 17. időt autózó kétszeres világbajnokkal pályafutása során először esett meg, hogy kiesett az időmérő első szakaszában. A 16. rajtkockát megszerző japán újonc sem lehet elégedett, Pierre Gasly ugyanis fél másodperccel jobb kört ment nála és a 6. helyen jutott tovább.
Ami az élmezőnyt illeti, Bottas maradt az első helyen, míg mögé 175 ezredre Charles Leclerc zárkózott fel. Őt 11 ezredmásodperccel követte Verstappen, majd további két tizeddel lemaradva Lando Norris a McLarennel. Sainz a másik Ferrarival az ötödik lett, Lewis Hamilton pedig jócskán elmaradt csapattársától (közel 7 tizeddel), és csak a hetedik helyen jutott tovább. Nem villogott Sergio Pérez sem (8. hely), illetve Sebastian Vettelnek is igencsak rezgett a léc a 15. pozícióban. Az előtte a 14. helyen továbbjutó George Russell pedig folytatta remek sorozatát, és zsinórban ötödször is bejutott a Q2-be.
Miként arra számítani lehetett, a Q2-ben ezúttal senki nem kísérletezett a közepes gumikon való továbbjutással, ugyanis fontosabb a jó tapadás a rajtnál, utána pedig amúgy sem nagyon lehet előzni, így lehet óvni a gumikat az első és egyetlen kerékcseréig.
A második szakasz elején a Ferrari villámrajtot vett: Sainz vezetett Leclerc és Verstappen előtt, őket Hamilton és Bottas követte ebben a sorrendben. De nem sokáig, a holland ugyanis repesztett egy 1:10.650-es kört, amivel 156 ezreddel előzte a spanyolt. A holland mögé a negyedik helyre eközben Norris jött be, eggyel hátrébb lökve a Mercedeseket, akik közül ekkor már Bottas volt előrébb.
A Q2-ben már az élmezőny sem nyüstölt annyi ideig egy szett gumit, hiszen maga az edzésszakasz is rövidebb volt, a végén pedig mindenki akart még egy dobást friss gumikon. Itt érdemes megjegyezni, hogy eddig meglepően kevés hiba történt, Kimi Räikkönen egyszer kiszaladt a célegyenes végi bukótérbe a Q1-ben, Stroll pedig kicsit nekikoccant a korlátnak a Portier előtt, de ezektől eltekintve mindenki hajszálpontosan vezetett.
Nagy meglepetés a kiesőket tekintve a Q2-ben nem történt, hacsak Daniel Ricciardo búcsúját nem tekintjük annak, de mivel az ausztrál a háromból egyetlen szabadedzésen sem tudott bekerülni a legjobb tízbe (kétszer 15., szombaton pedig 13. lett), 12. helye tulajdonképpen előrelépésnek is felfogható. Persze Lando Norris hatodik helyét nézve nem mutat jól.
Ricciardo mellett búcsúzott még sorrendben Ocon (11.), Stroll (13.), Räikkönen (14.) és Russell (15.), továbbjutott viszont Antonio Giovinazzi, akitől ez mindenképpen elismerésre méltó teljesítmény. A Q2 legjobb idejét nem mellesleg Leclerc autózta 1:10.597-tel, de csak 53 ezreddel előzte meg Verstappent és 98 ezreddel Bottast. A negyedik helyen továbbjutó Sainz már 2 tizedet kapott tőle, a leginkább azonban Hamilton szenvedése volt feltűnő. A hétszeres világbajnok szemre is küzdött az autóval, és a Q2-ben csak 7. lett fél másodperces hátrányban.
A mindent eldöntő Q3-ban szemmel láthatóan mindenki rákapcsolt és elkezdte korábban nem látott módon kicentizni a korlátokat. Verstappen kezdett az élen 1:10.576-tal, de Leclerc jött és 23 századdal jobbat ment nála. Az ideiglenes második hely így is a hollandé lett, de Bottas csak 25, Sainz pedig csak 35 ezredre volt tőle a harmadik helyen. Hamilton eközben tovább szenvedett és csak a hetedik helyen állt, 7 tizedes hátrányban Leclerc-hez képest.
Az utolsó gumiszettel futott körök kezdetén egyre inkább Leclerc-nek állt a zászló, mivel Verstappen elrontotta az első mért körét.
Többre pedig már nem volt lehetősége, Leclerc ugyanis a 16-os kanyarban rommá törte a Ferrarit.
Az időmérő befejezése alighanem sokakban a 2006-os Monacói Nagydíjat idézte fel, hiszen Charles Leclerc gyakorlatilag a balesettel biztosította be magának a pole pozíciót. Szándékosságról ebben az esetben persze aligha beszélhetünk, a monacói pilóta egyszerűen elrontotta a 15-ös kanyar bejáratát, nekiment a korlátnak, amitől eltört a kormányösszekötője és egyenesen felkenődött a szemközti védőkorlátra.
Ezzel Leclerc lett az első monacói pilóta, aki pole pozíciót szerzett a Monacói Nagydíjon. Mögüle Verstappen, Bottas, Sainz, Norris, Gasly, Hamilton, Vettel, Pérez és Giovinazzi indulhat majd az első tízben. A világbajnoki cím szempontjából az utolsó mért körében kétszer is a falnak koccanó Hamilton hetedik helyezése az igazán lényeges, közte és Verstappen között öt hely lesz egy olyan pályán, amelyen szinte lehetetlen előzni.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a szezon legfontosabb és remélhetőleg egyik legizgalmasabb időmérőjének élő közvetítésében! Már a harmadik tréning is fordulatos volt, ennek összefoglalóját alább olvashatja.
A harmadik szabadedzésen két nagyobb baleset is történt, Nicholas Latifi autóját a Williams megpróbálja összerakni az időmérőre, Mick Schumacher viszont kénytelen kihagyni a helyosztót, így az utolsó helyről rajtol majd.
Monacóban egyelőre csökkentett módban, de visszatérhetett a közönség és a média is kissé szabadabban dolgozhat a helyszínen.
---- separator ----gallery-content-type:1780a7c7-36a7-4779-8140-07c0f80fa9e3---- separator ----Noha a Mercedes közösségi média felelősének véralkohol szintje valószínűleg már csütörtökön felszökött, a pénteki szabadnapon nem volt akkora buli Monacóban, mint ilyenkor lenni szokott. Az Amber Lounge szokásos divatbemutatóját megtartották, de még a jachtokon is csak maximum 10-en mulathattak a koronavírus miatti szigorú korlátozások következtében. Adam Cooper szakújságíró szerint még üres hely is maradt a kikötőben.
A pilóták nem voltak elég gyorsak a harmadik szabadedzésen, Hamilton panaszkodott az autója viselkedésére is, úgy tűnik, a Mercedesnél próbálnak reagálni még az időmérő előtt. 19-re húznak lapot, hiszen tesztelni már nincs idő, maximum a Q1-ben, utána viszont már korrigálni nem tudnak.
Sainz és Norris még a harmadik szabadedzésen értette félre egymást, centikre voltak attól, hogy összeütközzenek a Rascasse-nál.
A McLaren a hétvégén a Gulf jellegzetes színeiben versenyez, ezt most egyszeri alkalomnak szánják, de lehetséges, hogy a szponzor kiterjeszti az együttműködését a csapattal és Daniel Ricciardo azt is javasolta, hogy a NASCAR mintájára minden évben legyen egy hétvége az F1-ben is, amikor minden csapat retrós arculattal lép pályára.
Mick Schumacher nem vehet részt az időmérőn a harmadik szabadedzés végén történt balesete miatt. Valójában csak egy helyet veszít csapattársa, Nyikita Mazepin ellen, de így is elkeseredett a történtek után.
A szabadedzéseken az Alpine versenyzői mellett Daniel Ricciardo küszködött látványosan, az ausztrál pilóta jóval lassabb volt Lando Norrisnál, a brit pilóta viszont akár a Mercedes-pilóták orra alá is borsot törhet.
Manapság már a világ számos pontján rendeznek utcai autóversenyeket, de Monaco ennek a versenyzési formának az európai bölcsője, legalábbis az F1-ben. Ráadásul, a 2019-es Szingapúri Nagydíj óta ez az első utcai versenyhétvége, így az első utcai időmérő is.
Ma ünnepli 73. születésnapját Piero Ferrari, az autógyár alelnöke. Van esély arra, hogy valamelyik pilótája pole pozícióval köszöntse őt.
Nagy dugó alakult ki a bokszutca végén, senki sem akarja vesztegetni az időt, a versenyzők egymás után rögtön pályára lépnek.
Száraz pálya esetén Monacóban nincs tér a kísérletezésre a gumikkal, mindenkinek a lehető leglágyabb abroncsokkal kell menni. Már a Q-ben mindenki a piros jelzésű Pirellikkel ment ki.
George Russell a rádión azt jelentette, hogy az abroncsai nem érték el az üzemi hőfokot, lehetséges, hogy a harmadik szabadedzéshez hasonlóan a pilóták nem az első mért kör során érik majd el a legjobb eredményt, ezt persze a forgalom és a hibák is befolyásolják.
A Mercedes pilótája beszorult az egyik Red Bull mögé majd Mazepint is meg kellett előznie, inkább feladta a körét és újra próbálkozik a következő alkalommal.
A Mercedes máris fokozza a tempót, a finn pilóta 1:11.794-et fut elsőre, Hamilton 1:12.077-tel kezd, Verstappen viszont 1:11.522-vel átmenetileg az élre állt, majd Sainz 1:11.341-gyel átvette a vezetést.
A monacói pilóta 1:11.550-nel a 3. helyre ugrott, szerencséje volt, mert már elhagyta az 1-es kanyart, amikor Kimi Räikkönen odaért és kicsúszott, így a körét nem tették tönkre a sárga zászlók.
A Red Bull pilótája 1:11.124-gyel fokozta a tempót, Norris 0,197 másodperces hátránnyal a 2. helyezett, mindössze 0,003 mp-cel gyorsabb Sainznál. Pérez egyelőre beékelődik a két Mercedes közé.
A Mercedes finn pilótája 1:10.938-ra gyorsult, Leclerc 0,175 másodperces hátránnyal egyelőre a 2. helyezett. Hamilton továbbra sem tudja elkapni a fonalat, jelenleg is csak a 7. helyezett.
Az Alpine pilótái 2018-ban versenyeztek utoljára Monacóban, most egyelőre mindketten kiesésre állnak a 16-17. helyen, Alonso mindössze 0,008 másodperccel gyorsabb Oconnál, de 2 másodpercet kap Bottastól. Latifi és Mazepin igyekezhet még, hogy elkerülje a kiesést.
A kétszeres világbajnok javított, de nem eleget, Oconnal ellentétben még mindig csak a 17. helyezett, Latifi is gyorsabb volt nála. Reálisan egy, maximum két mért kört mehet még.
Mind a négy monacói újonc kiesett a Q1-ben (Schumacher el sem indult), rajtuk kívül egy kétszeres világbajnok búcsúzott az első harmadban.
16. Cunoda Juki
17. Fernando Alonso
18. Nicholas Latifi
19. Nyikita Mazepin
20. Mick Schumacher
A 15. helyezett Sebastian Vettel egy hajszállal megmenekült, 1:12.078-at futott, Cunoda már 1:12.096-tal kiesett.
Marcin Budkowski, az Alpine technikai igazgatója elismerte, nincs jó hétvégéjük és nem tudja miért, de képtelenek üzemi hőmérsékletre melegíteni a gumikat, ez fogott ki Fernando Alonsón is. Elárulta, Esteban Ocon a második Q1-es etpja során elkezdett ráérezni az autóra és javult a tapadása is.
Ismét hosszú kígyót formálva hajtanak pályára a versenyzők, Russell nincs az elsők között, a rádión szólt a csapatának, hogy inkább várjanak és legyen szabad előtte a pálya.
Igen lassú felvezető köröket futnak a pilóták, láthatóan odafigyelnek arra, hogy melegítsék az abroncsokat, többen az első mért kört is erre használták, és csak másodjára kezdik majd ostromolni a köridőtáblázat csúcsát.
Sainz 1:10.806-tal egyelőre a leggyorsabb, Leclerc 0,231 másodpercet kapott tőle, Verstappen 0,234-et, Hamilton, Bottas, Pérez, Vettel, Stroll, Räikkönen, Gasly a további sorrend, de Norris ígéretes körön van.
A McLaren pilótája 0,225 másodperccel elmaradt Sainztól, de így is befért Leclerc elé, pedig nem is sikerült jól a harmadik szektora. Verstappen közben száguld.
Ismét a Red Bull vezet 1:10.65-tel, majd Sainz, Leclerc, Norris, Bottas, Hamilton és Pérez következik. Ez Hamilton szempontjából szinte a lehető legrosszabb eredmény lenne, de Pérez egyelőre mögötte van.
Egyelőre úgy tűnik, nem válnak be a Mercedes módosított beállításai sem, Bottas 0,399 másodperccel lassabb Verstappennél, Hamilton 0,528 másodperccel, ez nagyon sok egy ilyen rövid pályán. Az 5-6. hely a futamon egy esetleges Verstappen-győzelem után jelentős pontveszteséget eredményezne.
Az Aston Martin pilótája az alagút előtt súrolta a szalagkorlátot, de folytatta a körét, egyelőre a kieső, 12. helyen szerepel.
Az ausztrál pilóta eddig semmit sem mutatott a hétvégén, 2 perccel a leintés előtt viszont továbbjutó helyen áll, igaz, csak a 10. helyezett. Stroll, Ocon, Giovinazzi, Russell és Räikkönen veheti el tőle a szépítés lehetőségét.
A finn pilóta feljött a 4. helyre 0,29 másodperces hátránnyal, Norris nem tudott javítani, egyelőre maradt az 5. helyezett, Hamilton is csak csekély mértékben gyorsult, továbbra is a 6. helyezett.
Nem sikerült a továbbjutás Daniel Ricciardónak, a McLaren pilótája kiesett a Q2-ben.
11. Esteban Ocon
12. Daniel Ricciardo
13. Lance Stroll
14. Kimi Räikkönen
15. George Russell
Leclerc a Q2 végén 1:10.597-tel az élre ugrott, ebben valószínűleg benne volt, hogy javult a pálya állapota, Bottas is fellopakodott a képzeletbeli dobogóra 1:10.695-tel, a hátránya így csupán 0,098 másodperc. Most mondja meg valaki, mi lesz a Q3 vége!
Ricciardót megdicsérte a mérnöke, mert szerinte sokat léptek előre a hétvégén annak ellenére is, hogy az ausztrál pilóta kiesett a Q2-ben. Elismerte, hogy nincs magyarázata a gyengeségre.
Megjósolhatatlan, hogy mi lesz a sorrend, Nico Rosberg a Sky Sportsnak azt mondta, ő Max Verstappenre fogadna, de nem tűnt magabiztosnak.
A Red Bull pilótája 1:10.576-tal az élen kezdte a Q3-at, Bottas mindössze 0,06 másodpercet kapott tőle, a két Ferrari egyelőre melegítő körökön van.
A Ferrari versenyzője 1:10.346-tal vezet, ezt elsősorban a szenzációs középső szektorának köszönheti. Az előnye 0,23 másodperc, Sainz a 3-as szektorban rontott, csak a 4. helyezett, Bottas egy második próbálkozással átvette tőle a 3. pozíciót. Gasly, Hamilton, Vettel, Pérez, Giovinazzi és Norris a további sorrend.
Hamiltonnak mutatnia kell valamit az utolsó próbálkozása alkalmával, különben igen nehéz verseny elé néz, a McLaren pilótája, Lando Norris is megelőzte őt, 5 perccel a leintés előtt csak a 7. helyezett.
Most a legnagyobb egy baleset veszélye, ez óriási csapás lenne Hamiltonnak. Bő 3 perce maradt, hogy elmozduljon a 7. helyről.
Verstappen és Pérez sem tudott javítani az utolsó etapjuk első mért körei során, de egy-egy körük marad még a leintés előtt.
Leállították az időmérőt, Leclerc-é a nem hivatalos pole pozíció, de ebből vita lesz. 2006-ban Michael Schumacher is így járt, de ő nem törte össze a Ferrarit.
A monacói pilóta az uszoda sikánnál a belső íven nekiment a szalagkorlátnak, eltört a lengőkar az autóján, majd irányíthatatlanul a szemközti falnak csapódott. Ez egyelőre jól jött neki, mert Verstappen és Bottas is jó körön volt, de ha sebességváltót kell cserélni az autójában, akkor öthelyes rajtbüntetést kap.
Akármi is lesz Leclerc-rel, az időmérő, főleg az utolsó percek vesztese Hamilton, aki mindössze a 7. helyezett lett az időmérőn, innen már a dobogóra jutni is hatalmas bravúr lenne.
A Mercedes és a Red Bull pilótája elmondta, sajnálják, hogy a végén nem tudták befejezni a köreiket, mert gyorsultak volna, de úgy vélik, van még esélyük a végső sikerre a versenyen.
A Ferrari pilótája szerint a baleset után nem ugyanolyan jó érzés a pole-t ünnepelni, mint egyébként, és elismerte, a versenyen is jól kell szerepelnie és eddig hazai pályán mindig nagyon balszerencsés volt.
Ezzel most megköszönjük a figyelmet, de nemsokára jövünk további hírekkel!