Mindössze néhány napos szünet után Barcelonában folytatódik az F1-es világbajnokság, a csapatok által jól ismert pálya ezúttal is szinte hazai helyszín a mezőnynek, még akkor is, ha idén az előszezoni tesztelést nem itt, hanem Bahreinben rendezték. A 10-es kanyart átépítették a tavalyi verseny óta, de nem ez, hanem a 7-es okozott gondot a versenyzőknek.
A középső szektorban lévő bal-jobb kombináció külső ívén a pályaelhagyás megakadályozása érdekében hosszú, sárga hurkát helyeztek el, először Max Verstappen majd Sebastian Vettel is kárt tett az autója első szárnyában, amikor átugratott a kellemetlen tereptárgyon. A leglátványosabb hibát azonban nem ők követték el, hanem Nyikita Mazepin és Robert Kubica.
A Haas pilótája már az első percek során a kavicságyba csúszott,
de vissza tudott térni a pályára, az Alfa Romeóhoz beugró lengyel veterán viszont ezt nem mondhatta el magáról, a tréning háromnegyedéhez közelítve megpördült a 10-es kanyarban, és be is ragadt a bukótérbe. Az edzést piros zászlóval megszakították.
A pilóták kemény keverékű gumikkal kezdték a gyakorlást, többen új alkatrészeket is teszteltek, a Red Bull új első fékhűtőket vitt Barcelonába, az Aston Martin mindkét autóját felszerelte a portugáliai újításokkal, a McLarennél pedig a padlólemezt vonták be a látványos flow-vis festékkel. Az Alpine-nál ezzel nem foglalkoztak, ők rögtön lágy gumikat tettek fel Fernando Alonso autójára.
A hazai pályára visszatérő kétszeres F1-es világbajnok ezzel eleinte a 2. helyezett volt,
de a pünkösdi királyságnak gyorsan véget vetettek az ellenfelek, amikor a tréning második felében ők is megkapták a piros jelzésű abroncsokat. A két Mercedes már keményekkel is az élmezőnyben szerepelt, lágyakkal pedig megszilárdították a vezetést.
A piros zászló után, az utolsó 10 perc kezdetén Valtteri Bottas vezetett 1:18.504-gyel, Hamilton hátránya 0,123 másodperc volt, a 3. helyezett Lando Norris pedig 0,44 mp-es lemaradással szerepelt a köridőtáblázaton. Pierre Gasly a 4. helyen állt az Alpha Taurival és figyelemre méltó volt a két Aston Martin 5-6. helye Vettel-Lance Stroll sorrendben.
Az újabb zöld zászló után viszont hajrá kezdődött, többen is vadonatúj lágy gumiszettel léptek pályára, köztük Sergio Pérez és Verstappen is, ők a megszakítás előtt nem futottak mért kört lágyakkal. A mexikói pilóta nem tudott igazán éles kört futni, csak a két Aston Martin elé fért be, (majd Vettel vissza is tért elé és később Daniel Ricciardo is feltartotta) Verstappen viszont 0,033 másodperccel feljött Bottas mögé a második helyre.
A finn pilóta utolsó javítási kísérlete meghiúsult, a felvezető köre végén kis híján nekiment az egyik Ferrarinak, így már nem tudott javítani, Verstappen és Hamilton követte őt Norris, valamint Charles Leclerc és Carlos Sainz előtt, a két Ferrari közepes keverékű gumikkal is ígéretes tempóra volt képes. A képzeletbeli pontszerzők között Gasly, Vettel, Pérez és Stroll zárta az első szabadedzést.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Spanyol Nagydíj első szabadedzése! A pályát mind a mérnökök, mind a pilóták nagyon jól ismerik, ugyanakkor egyrészt az idei teszteket nem Barcelonában rendezték, másrészt a 10-es kanyart tavaly óta átalakították. Többek között ez is szóba került a futamelőzetesünkben, amit az alábbi linkre kattintva lehet elolvasni:
A barcelonai hétvégén elindul az F3 idei szezonja, így Tóth László is bemutatkozhat a sorozatban. A Campos Racing pilótája a 30 fős mezőnyben a 27. helyet szerezte meg a szabadedzésen, lemaradása 1,870 másodperc volt az éllovashoz képest.
Kimi Räikkönen furcsa balesetet szenvedett Portimaóban, ezt követően pedig a csapat értekezletét sem várta meg, így nem tudta megmondani, hogy milyen tanulságokat vontak le az esetből. Fia, Robin viszont arra hívta fel a figyelmét, amire a finn pilóta máskor őt szokta figyelmeztetni.
Albert Fabrega F1-es újságíró jelenti, hogy a McLaren istállója új első szárnyat vitt Barcelonába. Meglátjuk, hogy a wokingiak számára mekkora előrelépést jelent az új fejlesztés.
A hétszeres világbajnok elárulta, semmilyen feszültség nincs honfitársa és közte. A Mercedes pilótája csapattársát, Valtteri Bottast is megvédte.
Ahogyan azt sejteni lehetett, a levegő hőmérséklete (21 fok) magasabb, mint akár Imolában, akár Portugáliában volt. Ami az aszfaltot illeti, a pilóták 33 fokos pályán kezdenek.
Elindult a Spanyol Nagydíj hétvégéje, és számos pilóta pályára gurult. Köztük van Robert Kubica és Roy Nissany is, akik Räikkönen, illetve Russell helyét vették át az első szabadedzésre.
Csupán Verstappen nem kezdte meg a körözést, a többiek legalább egy installációs körre kimentek. Alonsót leszámítva mindenki a keményeken kezd, a spanyol versenyző a lágyakon próbálkozik.
A Haas pilótája a 8-as kanyarban vesztette el az irányítást. Pár másodpercig a pálya szélén álldogált, de aztán vissza tudott tolatni, így nem kellett megszakítani az edzést.
Bottas már Mazepin megpördülése előtt az élre állt, de Hamilton az ő idejét is túlszárnyalta, és 1:21.014-gyel, 375 ezreddel vezet csapattársa előtt. Mögöttük Norris, Gasly és Alonso a sorrend.
Időközben a holland pilóta is előkerült, és az élre állt, ráadásul úgy, hogy a Mercedesek is jelentősen javítottak. A Red Bull versenyzője 1:20.405-tel kezdett, amivel 74 ezreddel előzi meg Hamiltont.
A Haas pilótája feltartotta a monacói versenyzőt, aki a fenti mondattal nyugtázta a történteket. Leclerc ezzel együtt feljött a 3. pozícióba.
A kétszeres F1-es világbajnok pár másodperc erejéig átvette a vezetést, de aztán Hamilton tovább javított, és 1:19.675-tel jelenleg ő áll a táblázat tetején. Péreznek, Ricciardónak és Cunodának egyelőre nincs mért köre, de az ausztrál versenyző az imént kezdett el egyet.
A négyszeres világbajnokot csak a Mercedesek, a Ferrarik, Alonso és Verstappen előzi meg. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a spanyol versenyző kivételével még mindenki a kemény abroncsokat használja, ráadásul Vettel a 9. körével érte el eddigi legjobb idejét.
Mármint a kör nélküli Pérezt és Cunodát leszámítva sem, hiszen az orosz pilóta Kubicát is megelőzi. Ugyanakkor 5,964, illetve 7,331 másodperces lemaradásuk van Hamiltonhoz képest, vagyis az eredmény egyáltalán nem reális. Mick Schumacher jelenleg a 16. helyet foglalja el, miután Ocon javítani tudott.
Mérnöke közölte vele, hogy Verstappen első szárnya megsérült a 7-es kanyar kijáratánál lévő kerékvetőn, illetve a 8-as csúcspontján. A mexikói pilóta egyelőre vigyázott is, hiszen első mért köre több mint 3 másodperccel maradt el Hamilton idejétől.
A 22 esztendős versenyző új ülést kapott a hétvégére, ám a Haas tájékoztatása szerint nem érezte komfortosan magát, így visszateszik neki a régi verziót. Mazepin időközben visszaesett a 20. helyre.
A 31 éves pilóta folyamatosan javít, hiszen előbb a 7., majd a 4. pozícióba jött fel. Lemaradása azonban így is közel fél másodperc Verstappenhez képest, bár ebből nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni.
Ez azonban nem az Aston Martin hirtelen feljavulásának köszönhető, hanem annak, hogy feltette a lágy abroncsokat. Hasonlóan cselekdett csapattársa, Stroll, valamint a két Mercedes is, így tőlük is számíthatunk gyorsulásra.
A 7-es kanyar a négyszeres világbajnokot is megviccelte, és miután túl agresszíven használta a rázókövet, egy szárnydarab leszakadt az Aston Martinról. Ráadásul időközben Hamilton, majd Bottas is megelőzte, a brit pilóta 3 századdal vezet csapattársa, és 426 ezreddel Vettel előtt.
Érdekes, hogy a Mercedes, illetve a Red Bull szemmel láthatóan eltérő programon van, hiszen miközben a címvédőnél már feltették a lágyakat, Verstappenék még mindig a keményekre próbálják megtalálni a legjobb beállításokat. Ennek megfelelően a holland pilóta visszaesett a 7. helyre, hiszen Gasly, Giovinazzi és Stroll is megelőzte.
A Mercedes versenyzője két lila és egy sárga szektorral tovább gyorsult, így immáron 211 ezreddel vezet Bottas előtt. Mögéjük Norris jött fel, aki 1:18.944-es idejével 317 ezreddel marad el honfitársától.
A finn pilóta egyedül a második szektorban autózott abszolút legjobb időt, pont azon a szakaszon, ahol csapattársa még az egyéni csúcsát sem tudta megjavítani. Ennek következtében pedig 123 ezredes előnnyel jelenleg ő áll az élen.
Kubica az átalakított 10-es kanyarban vesztette el az irányítást, és mivel beragadt a kavicságyba, a sárga zászló nem volt elég, és meg kellett szakítani az edzést.
A megszakítás remek alkalom arra, hogy megtekintsék az eddigi eseményekről készült képválogatásunkat. A galériát az alábbi fotóra kattintva lehet megnyitni.
---- separator ----gallery-content-type:f5ffa53b-ab7e-4d50-97f3-ad9070b921ac---- separator ----A mezőny tagjainak kevesebb mint kilenc percük maradt, így a többség azonnal ki is ment a pályára. A bokszban maradó Norrist és Giovinazzit, a közepeseket használó Ferrarikat, valamint a keményeken kiguruló Alonsót és Schumachert leszámítva mindenki a lágy abroncsokat tette fel.
A közepes gumikat használó Sainz és Leclerc a 4., illetve az 5. helyre jött fel. Verstappen viszont forgalomba keveredett, így egy körrel későbbre halasztotta gyorskörét.
A holland pilóta csupán 33 ezreddel maradt el Bottas idejétől, ráadásul mindezt úgy sikerült összehoznia, hogy köre közel sem volt tökéletes. Az éllovas finn pilótát fannyira feltartotta az egyik Ferrari, hogy még a pályáról is le kellett hajtania.
Vége az edzésnek, aminek végén Ricciardo csúnyán feltartotta Pérezt, így a mexikóipilóta nem tudott javítani és csupán a 9. pozícióban végzett.
Bottas 1:18.504 másodperccel zárt az élen, 33 ezreddel megelőzve Verstappent és további 9 századdal Hamiltont. Mögöttük Norris, Leclerc, Sainz, Gasly, Vettel, Pérez és Stroll az első tíz sorrendje. Ricciardo csupán a 14., Alonso pedig a 15. helyen zárt, de utóbbi esetében meg kell említeni, hogy ő a gyakorlás elején használta a lágyakat.
Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, az első szabadedzésből nehéz messzemenő következtetéseket levonni, ám a 3 órakor második gyakorlás már mérvadóbb lesz. Mi akkor is várjuk Önöket percről percre közvetítésünkkel, mostanra viszont köszönjük figyelmüket!