A zűrzavaros harmadik szabadedzés után a szezon egyik legizgalmasabb időmérő edzését várhatta a közönség a tavalyi kihagyás után visszatérő Azeri Nagydíjon, ami a két héttel ezelőtti Monacói Nagydíjhoz hasonlóan ismét egy utcai helyszínen zajlik, de Monte-Carlónál jóval gyorsabb, gyenge a tapadása, így a szokásosnál nagyobb a balesetveszély és a szélárnyék szerepe is.
Ezt a pilóták már az időmérő edzés előtt megtapasztalták, délelőtt is sok volt a vezetői hiba és Lewis Hamilton igazolta, hogy a harmadik szektorban akár 0,6 másodperces előnyt is jelenthet, ha a pilóták egymás szélárnyékában haladhatnak. A különbség akkora, hogy senki sem mehetett biztosra, már a Q1-ben is mindenkinek igyekeznie kellett.
Ennek megfelelően már az első harmad elején megélénkült a forgalom, a közepeseken kezdő Mercedeseken kívül mindenki lágy gumikkal hajtott a pályára. George Russell a tréning elején még hiányzott, mert a szerelői megfeszített munkával az utolsó simításokat végezték az autóján, mert a harmadik tréning után kénytelenek voltak motort cserélni a Williamsben.
A grove-i istállónál hálásak lehetnek Lance Strollnak és az Aston Martinnak, mert az első néhány perc után Lance Stroll összetörte az autóját a 15-ös kanyarban (ahogy Max Verstappen is tette a harmadik szabadedzésen), ezért szinte rögtön leállították az időmérőt, és a mentés idejére, hosszú percekre állt az óra. Ennyi pont elég is volt a Williamsnek, hogy befejezzék Russell autójának átépítését.
A megszakítás előtt csak Charles Leclerc futott mért kört a Q1-ben, 1:42.532-vel kezdett, de az újraindítás után lényegében tiszta lappal kezdett a mezőny. Ez lehetővé tette a Mercedesnek, hogy ők is átváltsanak lágy gumikra, így már mindenki a piros jelzésű abroncsokkal vágott neki az éles köröknek.
Mindössze a fél mezőny tudott mért kört futni, mielőtt ismét baleset történt, ezúttal Antonio Giovinazzi törte össze az Alfa Romeót, Strollhoz hasonlóan ő is sértetlenül átvészelte a bukást, de az ő autójának sem kegyelmezett a fal a 15-ös kanyarnál. Délelőtti sorstársa, Verstappen állt ekkor az élen 1:41.760-nal, a másik Red Bullt vezető Sergio Pérez 0,208 másodperces hátránnyal követte őt.
Az első mért körök után a Ferrarik meglepően nagy hátrányban voltak, Carlos Sainz 0,361 másodpercet kapott Verstappentől, Leclerc pedig 0,481 másodpercet, a két Mercedes ekkor még nem tudott mért kört futni, de Lewis Hamilton a rádión viszonylag optimista volt, bár nyugtalanította, hogy a balesetek miatt akkor még nem tudott egy mért kört sem futni.
Ezt később alá is támasztotta, egy perccel a Q1 vége előtt átvette a vezetést Verstappentől 1:41.545-tel, miközben Valtteri Bottas továbbra is csak küszködött a 10. helyen. A zavaros kezdés ellenére a kiesők között nem voltak igazi meglepetések, Stroll és Giovinazzi a balesetek miatt csak az utolsó két helyezést érte el, rajtuk kívül Nicholas Latifi (16.), Mick Schumacher (17.) és Nyikita Mazepin (18.) búcsúzott az első harmad végén.
Bár több csapatnak is gondot okoz a gumikopás a hosszabb etapok során, senki sem választott közepes keverékű gumikat a Q2-re, vagyis minden pilóta inkább a lehető leggyorsabb körre hajtott, ahelyett, hogy elnyújtják a verseny első etapját. Nagy eleinte nem történt, de Esteban Ocon súrolta a falat és a bokszutcában is kialakult egy veszélyes helyzet, amikor Sebastian Vettelt pont Pérez elé engedték ki, ráadásul az Alpine szerelőit is majdnem elütötték.
Hamilton jó formája a Q2-re is megmaradt, a szabadedzéseken mutatott küszködést feledtetve Pérez 1:41.630-as körénél mindössze 0,004 másodperccel volt lassabb az első próbálkozása alkalmával (úgy, hogy ráfutott a kerékvetőre is), és később Verstappen is csak 1:41.625-re gyorsult, vagyis 7 perccel a Q2 vége előtt 0,005 másodperc volt a különbség az első két helyezett között.
Leclerc és Sainz is lőtávolban maradt, a monacói pilóta 0,034 másodperc volt a lemaradása, Sainz 0,115-re, Norris 0,188-ra, de Verstappen és mérnöke nyugodtnak tűnt, mert a köridőt szélárnyék nélkül érte el.
Az élmezőnyben később már csak Cunoda Juki 4. helye okozott változást, érdemben nem tudott változni a sorrend, mert másfél perccel a leintés előtt Daniel Ricciardo is nekiment a falnak, ezúttal a 3-as kanyarban. Ez Vettelnek jött nagyon rosszul, a német pilóta pillanatokkal korábban szorult ki a Q3-at érő 10. helyről és végül csak a 11. helyről rajtolhat, ami láthatóan nem volt az ínyére. A német pilóta után Ocon (12.), Ricciardo (13.), Räikkönen (14.) és Russell (15.) búcsúzott a Q2-ben.
A Q3 elején a Mercedesek biztosra mentek, elsőként kezdtek mért köröket, Verstappen viszont csak később jött ki, ezzel ismét felvállalta a kockázatot, hogy egy esetleges baleset miatt nem fejezheti be a mért körét. Bottas ment előrébb, így Hamilton élvezhette a szélárnyékát, de ez első mért körben nem értek el versenyképes eredményt.
Helyettük Leclerc jelentkezett be a pole-ra 1:41.218-as körével, Hamilton a második próbálkozásra 1:41.450-et ért el, ehhez képest Verstappen csak 1:41.563-at futott, ami elsőre mindössze a 3. helyre volt elég a nagy rivális mögött. Sainz, Norris, Pérez, Alonso, Bottas, Cunoda és Pierre Gasly volt a további sorrend, de a két Alpha Tauri kihagyta a Q3 első hullámát.
Cunoda és Gasly így tiszta pályán teljesíthette a mért körét, a japán pilóta a 8. helyen Alonso és Bottas elé ért oda (ezzel a Mercedes pilótája átmenetileg utolsó volt a Q3-ban), Gasly viszont abszolút leggyorsabb volt az 1-es szektorban, még a 2. végén is ő állt az élen, végül a 4. leggyorsabb volt Leclerc, Hamilton és Verstappen mögött, még mielőtt a többiek a fináléra indultak.
Pontosabban, indultak volna, mert az utolsó mért körökre nem került sor, miután Cunoda és Sainz is összetörte az autóját a 3-as kanyarban, az edzést ismét le kellett állítani, így a 2016-os Magyar Nagydíjjal holtversenyben ez lett az F1 történetének legtöbbször megszakított időmérő edzése. Ez a Red Bullnak ismét rosszul jött, nem maradt esélyük arra, hogy megelőzzék a zsinórban második pole pozícióját szerző Leclerc-t, valamint a szabadedzések után nagyot mentő Hamiltont. Verstappen csak a 3. helyről rajtolhat Gasly, Sainz, Norris, Pérez, Cunoda, Alonso és Bottas előtt.
Az eredmény nem hivatalos, Norrist piros zászló alatti közlekedése miatt vizsgálják a sportfelügyelők és lehetséges, hogy az autók javítása is büntetéseket idéz majd elő a vasárnapi futam előtt.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik az Azeri nagydíj időmérője. Az eddigiek alapján a Red Bull tűnik a legesélyesebbnek a pole pozícióra, ám a harmadik szabadedzésen Max Verstappen összetörte az autót. A délelőtti gyakorlás összefoglalóját az alábbi linken olvashatják, alatta pedig a holland pilóta balesetét is megtekinthetik.
A címvédő istálló pilótái egész hétvégén szenvedtek, ám Lewis Hamilton a harmadik szabadedzés legvégén megszerezte a 3. helyet. Ám a brit pilóta a számítások szerint körülbelül 6 tizedet köszönhet a szélárnyéknak, így lehetséges, hogy Bottas 13. pozíciója közelebb áll a valósághoz. Persze ha a hétszeres világbajnok (vagy akárki más) ügyesen helyezkedik, akkor rengeteget nyerhet.
A Williams pilótája a gyakorlás végén állt meg, azóta pedig kiderült, hogy mi volt a háttérben. A csapat tájékoztatása szerint a vízszivattyúban keletkezett szivárgás, aminek következtében a brit versenyző kénytelen egy korábbi erőforrást használni.
Az egyértelműnek tűnik, hogy a két Red Bull rendelkezik a legnagyobb eséllyel a pole pozícióra, ám az F1 Twitter-felelőse szerint a francia pilóta a harmadik számú várományos. Persze tény, hogy Gasly végzett az élen a harmadik szabadedzésen.
Persze nem kell hatalmas lehűlésre gondolni, a levegő hőmérséklete csupán 1 fokkal csökkent a harmadik szabadedzés kezdetéhez képest, így most 26 fokos. A pálya hőmérséklete egy híján 50 fok.
Elindult a Q1, többen máris elhagyták a garázst.
A címvédő istálló a mezőnyből egyedüliként a C4-es abroncsokat választotta. A többiek kivétel nélkül lágyakon kezdenek, Russell azonban egyelőre a bokszban maradt. Valószínű, hogy a Williams szerelői még mindig dolgoznak az autón.
Stroll máris összetörte az autót, egészen pontosan a jobb első részét, miután a 15-ös kanyarban eltalálta a falat. Ezzel lőttek a kanadai pilóta időmérőjének.
Nem sokkal a baleset előtt a Ted Kravitz, a Sky Sports helyszíni riportere jelentette, hogy Russell autóján keményen dolgoznak a szerelők, olyannyira, hogy Latifi csapata is besegít. A megszakításnak alighanem ők örülnek a legjobban.
A monacói pilóta 1:42.532 másodperccel kezdett, amivel egyedüliként iratkozott fel az eredményjelzőre. A többiek Stroll balesete miatt nem tudták befejezni a körüket.
Kravitz jelenti, hogy a 23 éves versenyző Williamse készen áll arra, hogy pályára guruljon. Ezzel szinte biztossá vált, hogy ha semmilyen büntetés nem szól közbe, akkor Stroll indul a 20. helyről.
Íme a felvétel, ahogyan Stroll elméri a 15-ös kanyar féktávját, és összetöri az autót.
A pilóták sorra rajzanak ki a bokszból, hogy érdemben is megkezdjék a kvalifikációt.
Ahogyan azt korábban is megerősítették, a brit pilóta részt tud venni az időmérőn, nemrég pályára is gurult a Williamsszel.
Ismét meg kellett szakítani a kvalifikációt, miután Giovinazzi ment a falnak, ugyanott ahol Stroll.
20 másodperc híján a kvalifikáció felénél vagyunk, de a Mercedesek, a McLarenek, az Alpha Taurik, az Alfa Romeók, valamint Stroll és Latifi nem rendelkeznek gyorskörrel. Persze a kanadai pilóta és Giovinazzi már nem is fog, a többieknek viszont már nem lesz sok dobásuk.
A holland pilóta 1:41.760-nal kezdett, természetesen még a piros zászló előtt. Ezzel 208 ezreddel előzi meg Pérezt, mögöttük pedig Sainz, Leclerc, Ocon, Vettel, Alonso, Russell, Schumacher és Mazepin a sorrend.
A hétszeres világbajnok a körülményekhez képest optimistának tűnt, legalábbis erre utalt a rádiózása. Persze azt ő is megemlítette, hogy most már nem ártana feliratkoznia a tabellára, amire eddig nem volt lehetősége.
Ismét újraindult a kvalifikáció, a mezőny megmaradt tagjai pedig újra kimennek a pályára.
A brit pilóta lehet az időmérő következő áldozata, ugyanis a leintés után vizsgálni fogják, mivel nem biztos, hogy betartotta a piros zászlóra vonatkozó szabályokat. Ez vélhetően sebességtúllépést vagy előzést jelent.
Hamilton és Bottas ezúttal már nem bízott semmit a véletlenre, és a lágy gumikon jött fel a 4., illetve a 9. helyre. Stroll és Giovinazzi mellett Russell, Mazepin és Schumacher van veszélyben.
Hamilton és Bottas sem járt a bokszban, hanem egy hűtőkör után újra nekiveselkedett egy gyorskörnek.
A Mercedes számítása olyannyira bejött, hogy a brit pilóta átvette a vezetés, és vélhetően már az élen is marad.
Hamilton valóban maradt az első helyen, 215 ezreddel megelőzve Verstappent, de ami most fontosabb, hogy Latifi és a két Haas búcsúzott. A kanadai pilóta közel 2 tizeddel maradt el Alonsótól, míg Schumacher és Mazepin tőle is több mint 1 másodpercre volt.
16. Nicholas Latifi (Williams) 1:43.128
17. Mick Schumacher (Haas) 1:44.158
18. Nyikita Mazepin (Haas) 1:44.238
Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) idő nélkül
Lance Stroll (Aston Martin) idő nélkül
Mármint a második piros zászló időpontjában, amikor lett volna rá lehetősége. A McLaren versenyzője vélhetően úgy ítélte meg, hogy már nem tud biztonságosan behajtani, ezért inkább még egy kört megtett.
Elindult az időmérő második szakasza. Itt már előfordulhat, hogy a csapatok taktikáznak a gumikkal, hogy holnap az általuk preferált keverékeken rajtolhassanak.
Azok közül, akik eddig kijöttek a garázsból, kivétel nélkül mindenki a piros oldalfalú abroncsokon próbálkozik. A két Alpha Tauri, valamint Russell és Räikkönen viszont egyelőre a bokszban maradt.
A mexikói pilóta 29 ezreddel előzte meg Leclerc-t, akit Sainz és Verstappen követ. Hamilton hibázott a középső szektorban, Bottas köre pedig szintén értékelhetetlen, de az imént új gyorskört kezdtek.
Ahogyan arra számítani lehetett, a két Mercedes immáron érdemben is megérkezett a Q2-be. A hétszeres világbajnok ráadásul olyannyira, hogy csupán minimális a lemaradása Pérezzel szemben. Bottas ellenben csupán a 8. helyet foglalja el. Jelenleg Cunoda, Ocon, Ricciardo, Räikkönen és az idő nélküli Russell van veszélyben.
A holland versenyző egy hűtőkör után újabb mért kört futott, és csupán 5 ezreddel, de átvette a vezetést. Az első három egy századon belül van, de Leclerc hátránya is csupán 34 ezred Verstappennel szemben.
Elképesztően szoros az eleje, a japán pilóta hátránya csak 29 ezred Verstappennel szemben. Ezzel Vettelt taszította a 11. pozícióba, de Bottasnak és Alonsónak is figyelnie kell. Russell szintén teljesített egy gyorskört, de senkit nem tudott megelőzni.
Ritkán látni olyat, hogy az 1. és a 14. helyezettet csupán 962 ezred választja el, pedig most ez a helyzet, ráadásul egy kifejezetten hosszú pályán.
Ezúttal Ricciardo hibázott a 3-as kanyarban, aminek következtében megszakították a Q2-t, ami ezzel véget is ért, hiszen nincs elég idő felérni egy gyorskörre.
A négyszeres világbajnok ezúttal nem volt képes bejutni a Q3-ba, de csupán 29 ezreddel maradt el Alonsótól. Amikor ezt versenymérnöke közölte vele, nem titkolta, hogy bosszantja a minimális különbség. Rajta kívül Ocon, Ricciardo, Räikkönen és Russell búcsúzott.
11. Sebastian Vettel (Aston Martin) 1:42.224
12. Esteban Ocon (Alpine) 1:42.273
13. Daniel Ricciardo (McLaren) 1:42.558
14. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) 1:42.587
15. George Russell (Williams) 1:42.758
Elindult a Q3, ahol eldől, hogy ki indulhat a pole pozícióból az Azeri Nagydíjon.
Gasly és Cunoda a Q2-höz hasonlóan nem jött ki rögtön a pályára. Vélhetően arra törekednek, hogy semmiképpen se tartsák fel őket.
A Ferrari pilótája 1:41.218-cal nyitott, amivel 345 ezreddel megelőzte a második Verstappent. Mögöttük Sainz, Norris, Pérez a sorrend, a Mercedesek pedig megint beiktattak egy extra melegítő kört.
Jelen állás szerint a hétszeres világbajnok az első sorból indulhat, miután 113 ezreddel megelőzte Verstappent. Bottas ellenben csupán a 8., közel másfél másodperccel elmaradva Leclerc-től.
Megérkeztek az Alpha Taurik, Gasl pedig kifejezetten jó körön volt, hiszen a második szektor után még 27 ezreddel jobban állt Leclerc-nél. Végül csupán a 4. helyre futott be, mindössze 2 ezreddel Verstappen mögött. Cunoda a 8. pozíciót foglalja el.
Az ALpha Taurikat leszámítva mindenki bement friss abroncsokért, Gasly és Cunoda használt abroncsokkal próbálkozik.
Egészen elképesztő módon ért véget az időmérő. Cunoda és Sainz ugyanott, a 3-as kanyarban törte össze az autót, amivel Leclerc szerezte meg a pole-t.
Miután a japán pilóta beleállt a falba, a pár másodperces különbséggel mögötte haladó Ferrari-versenyző szintén megpördült és összetörte az első szárnyát. A rádióban elmondta, hogy az Alpha Tauri balesete zavarta meg.
Azok után, hogy a brit pilóta két hete súlyos kritikát fogalmazott meg, ezúttal méltatta a Mercedest, hogy a korábban látott szenvedés után sikerült megszereznie a 2. helyet. Leclerc, Hamilton és Verstappen mögött Gasly, Sainz, Norris, Pérez, Cunoda, Alonso és Bottas lett a sorrend.
Persze ez csak a hivatalos szám, hiszen Monacóban nem tudott elindulni. Meglátjuk, hogy holnap képes lesz-e tartani Hamiltont és Verstappent, de az biztos, hogy a rendkívül hosszú célegyenes nem könnyíti meg a dolgát.
Verstappen még mindig esélyes lehet a versenyen, Hamilton feltámadt, de Leclerc indul a pole-ból, úgyhogy a futam legalább háromesélyesnek mondható. Persze az is valószínű, hogy a mezőny nem ússza meg biztonsági autó nélkül, ami a mögöttük lévőknek is teremthet lehetőséget. Mi ezzel szeretnénk megköszönni figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal!