Verstappené a pole Ausztriában, a Mercedes helyett a McLarennel küzdött
2021. július 03. 14:49
A várt és sokak által remélt eső ezen a héten is elkerülte a Red Bull Ringet, így akárcsak a Stájer Nagydíjon, az Osztrák Nagydíjon is száraz pályán zajlott az időmérő edzés. Az az időmérő edzés, amelynek Max Verstappen vágott neki toronymagas esélyesként, miután a 3. szabadedzésen több mint fél másodperccel utasította maga mögé a Mercedeseket.
Eltérés volt a pénteki naphoz képest, hogy sokkal melegebb időjárás fogadta a mezőnyt, az időmérő 52 fokos aszfalthőmérséklet mellett vette kezdetét, ami sokaknak már egy körön is gondot okozott, lévén a lágy gumik már a kör végére túlmelegedtek.
A Q1-ben a két Haas jött ki elsőként, az első mért kör pedig Nyikita Mazepiné volt (1:07.106), de nem sokáig állt vele az élen, rövidesen érkezett ugyanis Mick Schumacher és egy másodperccel megdöntötte csapattársa idejét. Ami az elejét illeti, az első ütésváltás Verstappené volt, 1:04.2-es idejéhez a második helyre feliratkozó Hamilton nem tudott 2 tizednél közelebb kerülni. A hétszeres világbajnokot csapattársa követte, miközben Sergio Pérez továbbra is jókora lemaradásban volt.
Nem mindenki a lágy gumikon próbálkozott egyébként a Q1-ben, a két Aston Martin és a két Alpha Tauri is közepeseken jelent meg. De nemcsak ez okozott meglepetést, hanem a Mercedeseket hátrébb lökő Lando Norris és különösen Fernando Alonso tempója is, miközben Antonio Giovinazzi top 10-es jelenléte már-már megszokottnak tűnhetett a szabadedzések után.
A hajrára végül mindenki felhagyott a kísérletezéssel és az egész mezőny a lágy abroncsokon jött ki egy utolsó Q1-es körre, hogy megpróbálja magát beverekedni a Q2-be. A kieső helyeken ekkor Latifi, Ocon, Gasly, Schumacher, Mazepin volt a sorrend, és többé-kevésbé maradt is, mivel végül csak a francia pilótának sikerült ebből az ötösből továbbjutnia, miközben a kiesők közé Kimi Räikkönen (16.) csatlakozott az Alfa Romeóval. Mögötte Ocon, Latifi, Schumacher és Mazepin volt a sorrend, a Haas újoncai között óriási, több mint 5 tizedes különbséggel a német javára.
Ocon és Räikkönen kiesése egyaránt fájó annak tükrében is, hogy csapattársuk mindkettejük esetében jóval előrébb végzett: Alonso Oconnál közel 6 tizeddel gyorsabb idővel a harmadik, Giovinazzi Räikkönennél 2 tizeddel jobb körrel a hetedik pozíciót kaparintotta meg. A Q1-ben Verstappen volt a leggyorsabb Norris és a már említett Alonso előtt (csak ők nem jöttek másodszorra a végén), utánuk Hamilton, Bottas, Sainz, Giovinazzi, Pérez, Gasly, Vettel, Leclerc, Russell, Stroll, Cunoda, Ricciardo volt a továbbjutók sorrendje. A McLaren ausztrál pilótája kis híján ráfázott, Q1 végi körét ugyanis törölték, így mindössze 32 ezreden múlott a továbbjutása.
A Q2 elején percekig Sergio Pérez szolgáltatott látnivalót, miután egyedül ő jött ki a pályára, méghozzá közepes keveréken, amelyen 1:04.554-es időt autózott. A többiek ezt a garázsból nézték végig, majd azt is, ahogyan a mexikói visszatér a bokszutcába, és csak tíz perccel a második edzésszakasz vége előtt kezdtek el kiszállingózni a pályára.
Ahogyan azt várni lehetett, nem Pérez volt az egyetlen, aki a jobb stratégia miatt a közepeseken próbálta meg a továbbjutást. Mindkét Ferrari, Mercedes, McLaren és Max Verstappen is a sárga oldalfalú Pirelliken érkezett, amelyeken a holland autózta a legjobb kört (1:04.208), mögé pedig 275 ezredes hátránnyal Lando Norris iratkozott fel. Miután a 3. szabadedzésen nem használt közepes szettet, Péreznek maradt egy extra garnitúrája, így amikor a többiek az elsőn érkeztek, ő már második körét futotta, és Norrisszal ezredre azonos időt autózva bejött harmadiknak.
A mexikóit a lágyakon próbálkozó Vettel követte a nyakán Hamiltonnal, Stroll-lal, Gaslyval, Bottasszal, Russell-lel és Cunodával. A két Ferrarinak nem jött be a sárga jelzésű gumi, mindketten kieső helyen álltak, akárcsak Alonso, Ricciardo és Giovinazzi is.
Meglepő módon csak Ricciardo váltott vissza közepesről lágyra (meg Pérez, de az ő esetében ennek inkább csak a túlbiztosítás volt az oka) a Q2 hajrájára, azaz a két Ferrari is maradt ezen a keveréken, miközben Russellnek a Williams lágy helyett ekkor tette fel először a közepeset.
A kiesők kiléte végül az utolsó roham után sem változott, azaz mindkét Ferrari búcsúzott (Sainz 11., Leclerc 12. lett) Ricciardo (13.), Alonso (14.) és Giovinazzi (15.) kíséretében. A spanyolnak ugyanakkor meglehetett volna a Q3, ha Sebastian Vettel nem tartja őt fel az utolsó kanyarban. Az Alpine világbajnoka teljes sebességnél érte utol a poroszkáló Aston Martint, majd kezdett heves mutogatásba és szitkozódásba. Vettel is tudta, hogy rossz helyen volt, miután nem tudta elkezdeni a körét, sűrű bocsánatkérésekbe fogott. Az esetet az időmérő után vizsgálták a felügyelők, a négyszeres világbajnok pedig végül három helyes rajtbüntetést kapott.
Ami a továbbjutókat illeti, George Russell 10. helye volt a leginkább elismerésre méltó teljesítmény, különösen úgy, hogy közepes gumikon juttatta be a Williams-t a harmadik szakaszba. A britnek először sikerült ez F1-es karrierje alatt. Az élen Verstappen zárt 1:03.927-tel, 3 tizeddel verve Hamiltont, 4 és féllel Bottast. Utánuk Gasly, Norris, Pérez, Vettel, Cunoda, Stroll, Russell volt az első tíz sorrendje. A két Red Bull mellett a két Mercedes, Norris és Russell rajtolhat tehát közepeseken holnap az első tízben.
A Q3 elején vihar előtti csend honolt, néhány percen át ugyanis senkinek nem akaródzott kimenni. Miután megélénkült a forgalom, konstatálhattuk, hogy a közepes gumikat mindenki elfelejtette, egy körön egyértelműen a lágy volt tehát a jobb abroncs.
Az első gyorskörök után Verstappen ragadta magához a vezetést 1:03.720-szal, mögé azonban nem valamelyik Mercedes, hanem a szenzációsan vezető Norris jött be 1:03.958-cal, és csak őt követte előbb Hamilton, majd Bottas. Pérez volt az ötödik, utána következett Gasly, Vettel, Cunoda, Stroll, és az első kört kihagyó Russell.
Úgy tűnt, hogy innen sima lesz Verstappen dolga, de nem lett az, Norris ugyanis nagyon megfuttatta őt a pénzéért. A holland az utolsó szett gumiján nem tudott javítani, a brit viszont igen, és végül csak 48 ezreddel csúszott le élete első pole pozíciójáról. Pérez a végén nagyot hajrázott és odaért a 3. helyre, 27 századra csapattársától, a Mercedeseknek így meg kellett elégednie a negyedik (Hamilton) és az ötödik pozícióval. Mögöttük Gasly, Cunoda, Vettel, Russell és Stroll volt az első tíz sorrendje.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, a Red Bull Ringen idén már a második időmérő edzést rendezik, az elsőn Max Verstappen szerezte meg a pole pozíciót. Lewis Hamilton most újabb lehetőséget kap, hogy fordítson, de egyelőre ismét a Red Bullnak áll a zászló.
A Red Bull pilótája alig ment a harmadik szabadedzésen, de simán a leggyorsabbnak bizonyult. Összefoglalónkat alább olvashatja.
A Mercedes délelőtt bejelentette, hogy Lewis Hamilton két évvel meghosszabbította a szerződését, így várhatóan még további két Osztrák Nagydíjon biztosan részt vesz.
Visszatérhettek a szurkolók a pályára, a holland drukkereket nem kellett kétszer hívni. Galériánkat a képre kattintva tekintheti meg.
---- separator ----gallery-content-type:705b7963-b02a-4416-b9cd-9706e4a81ae1---- separator ----Az Alpha Tauri pilótája ezúttal is hajmeresztő pillanatokat okozott a szerelőinek, de a harmadik szabadedzésen történt kicsúszása során az autója egyben maradt, így várhatja az időmérőt.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sportsnak azt mondta, szoros küzdelemre számít a Mercedes ellen, a sorrendet az emelkedő hőmérsékletek is befolyásolják. Hozzátette, Verstappen remek beállítást talált, lendületben van, és reméli, hogy megtartja a formáját.
A brit pilóta a Sky Sportsnak elmondta, sok versenyző megpróbálhat a közepes keverékkel bejutni a Q3-ba, ez lehetőséget teremthet a számára. Azt nem tette hozzá, de ő nyilván a lággyal próbálkozna a Q2-ben.
A szerelők csütörtökön angol zászlókkal díszítették Sebastian Vettel sisakját, arra utalva, hogy a fociválogatottjuk legyőzte a németeket, ma viszont már a négyszeres világbajnok 34. születésnapját ünneplik.
Egyre magasabbak a hőmérsékletek, ez papíron a Red Bullnak kedvezhet, de változhat a helyzet, ha esetleg a Q3-ra felhők érkeznek a pálya fölé.
Visszatért az élet a Forma-1-be, a holland szurkolók óriási hangulatot teremtettek az időmérőre. Mi lesz itt, ha a kedvencük újabb pole pozíciót szerez!
Nyikita Mazepin és Mick Schumacher lépett elsőként pályára, természetesen lágy gumikkal. Érdekes lesz figyelni, hogy a harmadik szektorban is bírják-e a gumik a terhelést.
A 9-es és a 10-es kanyarnál mától tilos lassítani és teret hagyni azért, hogy ne torlódjanak össze veszélyesen az autók. Ron Meadows, a Mercedes csapatmenedzsere érdeklődött a versenyigazgató Michael Masinál, hogy jól közlekedtek-e a pilóták a harmadik szabadedzésen, azt a választ kapta, hogy igen.
Az alábbi felvétel még az időmérő előtt készül, de ilyen ováció fogadta a pályára lépő Red Bull-pilótát.
A Red Bull pilótája 1:04.249-cel az élen kezdett, Hamilton hátránya 0,257 másodperc, Bottasé 0,314. Ez egy ilyen rövid pályán meggyőző különbség.
Vettel és Stroll csak a 12-13. helyen kezdett, az ő továbbjutásuk egyelőre korántsem biztosított. Négy pilótának nincs még mért köre, köztük Russellnek, aki most kezdi az elsőt.
Cunoda, Vettel, Stroll és Gasly nem lággyal, hanem közepessel ment ki a pályára, egyelőre úgy tűnik, nem elég gyorsak a lággyal próbálkozó ellenfelekhez képest.
A McLaren pilótája 1:04.345-tel mindössze 0,096 másodpercet kapott Verstappentől, Alonso is befért Hamilton elé 1:04.472-vel. Ez még csak a Q1, de kezd egyre izgalmasabb lenni a küzdelem.
Újabb mért köröket teljesítettek a Mercedesek, de nem tudtak gyorsulni, ebben az is szerepet játszhat, hogy tovább emelkedett az aszfalt hőmérséklete.
A spanyol pilóta nem szokott pályabejárásra menni, de Portugáliában megtette, mert először járt ott, pontot szerzett, majd Barcelonában gyenge hétvégéje volt. Monaco óta babonából ismét bejárja a helyszíneket, és egyelőre úgy tűnik, ez működik neki, mert ugyan még csak az időmérő elejénél tartunk, ismét versenyképesnek mutatkozik.
A francia pilóta most kezdte a mért körét, Latifi, Ocon, Gasly, Schumacher és Mazepin tartózkodik kieső helyen, de Stroll se lehet nyugodt.
A francia pilóta gyorsult, de nem eleget, az időmérőkön továbbra is gyengélkedő Kimi Räikkönenhez hasonlóan kiesett a Q1-ben.
16. Kimi Räikkönen
17. Esteban Ocon
18. Nicholas Latifi
19. Mick Schumacher
20. Nyikita Mazepin
Pályaelhagyás miatt törölték az ausztrál pilóta utolsó mért körét, így 1:04.977-tel a 15. helyezett lett, 32 ezredmásodperccel volt csak gyorsabb a már kieső Räikkönennél.
A Red Bull Ring környezete gyönyörű, de szálláshelyet még most is alig találni, sok szurkoló meg sem próbálja, inkább a pálya mellett kempingeznek.
A várakozásnak megfelelően közepes keverékű gumikkal ment ki, valószínűleg a többiek közül is sokan követik majd ezt a példát.
A Red Bull pilótája 1:04.554-et futott közepes keverékű gumikkal, ez jobb a Q1-ben lágyakkal elért eredményénél, de nem biztos, hogy elegendő lesz a továbbjutáshoz. A többiek egyelőre várakoznak.
Pérez azt mondta, hiányzott neki a szélárnyék a mért köre során, Verstappen ehhez képest több autót is megelőzött a felvezető körén, hogy szabad legyen előtte a pálya. Hamilton előbb teljesíti majd a mért körét, mindketten közepeseken mennek, csak Giovinazzi, Alonso, Gasly, Vettel, Russell, Stroll, és Cunoda kapott lágyakat.
A Red Bull pilótája 1:04.208-cal továbbra is őrzi a vezetést, az előnye most 0,293 másodperc Hamilton előtt. Norris, Pérez és Vettel is befért közéjük, a német pilóta lágyakkal megy, Norris és Pérez viszont nem. Bottas csak a 8. helyezett.
A Mercedes finn pilótája 1:04.636-tal a 8. helyezett, a 11. helyen Sainz 1:04.695-öt futott, szintén közepesekkel. Bottasnak mindenképpen jönnie kell még egyszer, és vagy a közepesekkel vagy a lágyakkal, de gyorsulnia kell.
A brit pilóta jelenleg 0,275 másodperccel lassabb Verstappennél, de egyelőre gyorsabb Péreznél, Hamiltonnál és Bottasnál, akik szintén közepes keverékű gumikkal mennek. A McLaren versenyzője már a múlt hétvégén is közel járt ahhoz, hogy megkeserítse az élmezőny tagjainak életét.
A biztonság kedvéért a Red Bull kiküldte Pérezt lággyal a pályára, de valószínűleg nem akarja majd befejezni a körét, hogy használhassa a futamon a közepes keveréket. Bottas stábja bízik abban, hogy közepessel is be tudnak jutni a Q3-ba, ez lenne a papírforma.
Verstappen tovább gyorsult, Bottas átmenetileg kieső helyen volt, de megúszta, Alonso kiesett, miután Vettel akadályozta őt, és vizsgálni fogják az esetet. A kiesők teljes sorrendje az alábbi:
11. Carlos Sainz
12. Charles Leclerc
13. Daniel Ricciardo
14. Fernando Alonso
15. Antonio Giovinazzi
George Russell nagyot autózott, közepes keverékű gumikkal bejutott a Q3-ba, vagyis még csak nem is a kedvezőtlenebb lágy abroncsokkal kell rajtolnia. A Ferrarik ugyanezzel próbálkoztak, de a 11-12. helyen kiestek, ők viszont legalább szabadon választhatják valószínűleg szintén a közepes keveréket.
Vettel egyértelműen feltartotta Alonsót, aki versenytempóban érkezett, esélye sem volt időveszteség nélkül elmenni az Aston Martin mellett. Vettel elnézést kért, Alonso kiabálva káromkodott.
Nem siettek a pilóták a Q3 elején, mert a rövid pályán gyorsan felérnek a mért körökre, de 9,5 perccel a leintés előtt kimentek, természetesen mindenki lágyakon.
A francia versenyző érdeklődött a mérnökénél, hogy csökken-e a pálya hőmérséklete, mert felhők érkeztek a pálya fölé. A válasz "negatív" volt.
A Red Bull versenyzője 1:03.720-at futott, Norris 1:03.958-at, Hamilton csak 1:04.014-et ért el, ezzel egyelőre a 3. helyezett Bottas, Pérez, Gasly, Vettel, Cunoda, Stroll és Russell előtt.
A brit fiatal arra kérte a mérnökét, hogy ellenőrizzék az autóját, mert sokszor használta a kerékvetőket. Nyugodtnak tűnt, pedig az F1-ben még sohasem indulhatott az első sorból.
Két évvel ezelőtt itt alakult ki minden idők legalacsonyabb átlagéletkorú első sora Max Verstappennel és Charles Leclerc-rel, ez jelen állás szerint így is marad, mert a holland pilóta azóta idősebb lett és Lando Norris sem elég fiatal ehhez.
A mért ponton enyhén mérséklődött a pálya hőmérséklete, Gasly kérdése megerősítést nyert.
Nagyon szoros lett a vége, Verstappen nem tudott javítani, Norris viszont 0,048 másodpercre megközelítette őt. Pérez feljött a 3. helyre, így Hamiltonnak és Bottasnak csak a 4-5. hely jutott!
A további sorrend: Gasly, Cunoda, Vettel, Russell és Stroll.
A világbajnokság szempontjából ez tökéletes eredmény a Red Bullnak, mindkét autójuk a Mercedesek előtt van, ráadásul Lando Norris az egyenesekben gyors McLarennel is a gyári Mercedesek előtt van.
Verstappen szurkolói lelkesednek iránta is, mert megelőzte a Mercedeseket, ő viccelődve megjegyezte, aki narancsba öltözött, valójában nem is Verstappennek, hanem a McLarennek szurkol.
Ezzel most zárjuk az Osztrák Nagydíj időmérőjének élő közvetítését, de nemsokára jövünk friss hírekkel, vasárnap pedig az izgalmasnak ígérkező futammal percről percre! Köszönjük a figyelmet!