Olyanra az elmúlt években többször is volt példa, hogy vasárnap rendeztek időmérő edzést a Forma-1-ben, olyasmire azonban az 2003-as szezont lezáró Japán Nagydíj óta nem, hogy pénteken zajlott a kvalifikáció. Most azonban újra eljött ez a pillanat, hiszen a Brit Nagydíjon debütált az F1-ben soha korábban nem alkalmazott lebonyolítás, amelynek keretein belül péntekre hozták előre az időmérő edzést, amely ezúttal nem a vasárnapi nagydíj, hanem a szombati időmérős sprintfutam rajtsorrendjéről döntött, így a győztesét hivatalosan nem is lehet pole pozíciósnak nevezni.
A silverstone-i idő szerint este hat órakor kezdődő kvalifikáció az időpontjától és a felhasználható gumiktól (mindenkinek kötelező volt végig a lágy keveréken köröznie) eltekintve semmiben sem különbözött az utóbbi években megszokottá vált időmérőtől, azaz ugyanúgy három szakaszból állt, az első két etap elején öt-öt kiesővel, a versenyzők pedig hasonlóan komolyan vették, mintha a polc-ért küzdöttek volna, hiszen egy rossz rajthely a sprintversenyre a főfutamra is kihatással lehet.
Az első szabadedzés alapján arra lehetett számítani, hogy a Red Bull és Max Verstappen fogja diktálni a tempót, és a Q1 első fele is ezt támasztotta alá: a holland pilóta egy utolsó kanyaros megcsúszással együtt is 4 tizedet adott Lewis Hamiltonnak és 1:26.751-es idővel azonnal az élre állt. Őt a két Mercedes, majd Charles Leclerc és Sergio Pérez követte. A vezető hármas között folyamatosan változott a helyzet, az utolsó öt percre Alonso fordulhatott rá a negyedik helyen a két Ferrari előtt, akik közül Leclerc kis híján eldobta az autót a célegyenesre vezető kanyarban, ugyanott, ahol korábban Verstappen is megingott.
Az időmérőre ezúttal öt lágy szett állt minden versenyző rendelkezésére, amelyből egyet kötelezően a Q3-ra kellett tartalékolni, azaz papíron két-két szettet lőhetett el mindenki az első két szakaszban. Ezt Verstappent kivéve meg is tették a versenyzők, miközben a holland nem jött ki a hajrára.
Arra a hajrára, amely jókora változásokat hozott az azt megelőző álláshoz képest: Hamilton 1:26.786-tal 35 ezredre zárkózott riválisára, mögé pedig Leclerc ért oda 3 tizedes hátrányban. A monacói pilótát Pérez, Ricciardo, Sainz, Ocon, Norris, Bottas, Vettel, Alonso, Giovinazzi, Gasly, Russell és Stroll követte a 15 továbbjutó helyen, ami egyben azt jelentette, hogy Cunoda, Räikkönen, Latifi, Schumacher és Mazepin (ő szokás szerint bemutatott egy megpördülést, ezúttal az utolsó mért körének elején) estek ki. Ők ebben a sorrendben állhatnak majd fel az időmérős sprintfutam rajtrácsának utolsó öt helyére.
Amit a kiesőkön kívül még megmutatott a Q1, hogy a pálya állapota képes rohamosan változni, így akik a legvégére hagyják a mért körüket, előnyben lehetnek.
A Q2-ben a Mercedes sokkal jobban kezdett, Hamilton 1:26-6-tal csak 98 ezreddel maradt el Verstappen 1:25.504-es idejétől, és a 262 ezredre levő Bottas sem volt messze a harmadik helyen. Nem úgy Pérez, akinek lemaradása már fél másodperc fölé rúgott. A második szakasz hajrája előtt Gasly, Russell, Alonso, Stroll és Giovinazzi volt a sorrend a kieső helyeken, de a Q1 tapasztalatai alapján semmi sem volt még kőbe vésve.
Meglepő módon a negyedik helyen álló Pérez és az ötödik Vettel a bokszban maradt, megspórolva egy szettet a Q3-ra, és végül nekik lett igazuk, mert mindketten továbbjutottak. Akárcsak George Russell a Williamsben, aki a legutóbbi futamon először tette ezt meg a grove-iakkal, most pedig rögtön másodszor is összejött neki, ráadásul a hetedik helyen. Mindennek Fernando Alonso kevésbé örülhetett, ő ugyanis így pont kiesett, viszont 13. helyen záró csapattársát így is megverte. A 12. helyen Pierre Gasly zárt, a 14. és 15. pozíciót Giovinazzi és Stroll tudhatta magáénak.
Ami az élmezőnyt illeti, Hamilton csendben bejelentkezett a pole pozícióért, és 1:26.023-mal megnyerte a Q2-t az 1:26.315-öt autózó Verstappen előtt. Bottas már több mint 7 tizedet kapott a csapattárstól a harmadik helyen.
A Q3-ban az első mért köröket Sainz vezette fel, majd következett Pérez és Leclerc. A sort Verstappen zárta, előtte Hamiltonnal és Bottasszal. Hiába volt azonban elméletben a hollandnak a legjobb a pálya, Hamilton 1:26.134-es körével ő sem tudott mit kezdeni, 172 ezreddel elmaradt a hétszeres világbajnoktól és a második helyre jött be, majd arra panaszkodott, hogy a kör végére az első gumik már egyáltalán nem tapadnak, és olyan, mintha az első szárny nem is működne. Itt kell megjegyezni, hogy Verstappen autóján a Red Bull jelentős változtatásokat hajtott végre az első szabadedzés és az időmérő között.
Hamilton és Verstappen után Bottas és Pérez sorjázott az első mért körök után, majd következett Norris, Ricciardo, Russell, Leclerc, Sainz és az első köridejét pályaszélesítés miatt elveszítő Vettel. De még semmi nem dőlt el, hiszen mindenkinek volt még egy lövése, amely során Hamilton tovább szárnyalt és már több mint 2 tizeddel volt gyorsabb korábbi önmagánál a második szektorban, a Vale-kanyarban azonban bemutatott egy jókora megcsúszást, így végül nem tudott javítani, az első helyet azonban így is megtartotta, Verstappen ugyanis csak megközelíteni tudta 75 ezredre.
Bottas megtartotta a harmadik helyet, Pérez pedig pályaszélesítés miatt elbukta a negyediket és csak ötödik lett Norris, Ricciardo, Russell, Sainz és Vettel előtt. A szombati sprintversenyt tehát Hamilton kezdheti majd az élről, miközben a pontversenyt vezető Verstappen rajtolhat mellőle.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Szép estét kívánunk kedves Olvasóinknak! A Forma-1 történetében nem először rendeznek időmérőt pénteken – régebben két napon át tartott a kvalifikáció, és voltak szombati versenyek is –, de ez az első alkalom úgy, hogy a végeredménye meghatározza egy úgynevezett sprintfutam rajtsorrendjét, amelynek befutója aztán eldönti, ki hova áll fel a szokásos vasárnapi verseny rajtrácsán. Nem szokványos az sem, hogy egy európai helyszínen ilyen későn, magyar idő szerint 19 órától (Angliában 18-tól) tartsanak időmérőt.
A Brit Nagydíjon debütáló, idén várhatóan még kétszer kipróbálásra kerülő újítás részleteiről az alábbi linken gyűjtöttük össze a tudnivalókat, a különleges szabályokat. Maga a Q1, Q2 és Q3 menete nem változik, egyetlen apróságot kivéve.
Ezúttal csupán egyetlen egyórás tréning eredménye alapján mondhatjuk ezt, de a mai edzésen közel 8 tizeddel bizonyult gyorsabbnak mindenki másnál. Még Hamilton is meglepődött a rádión, hogy ekkora a lemaradása.
Kivételesen a vasárnapi, illetve a szombati sprintfutam rajtjához is mindenki szabadon választhat gumit, nem az lesz, hogy a Q2-ben továbbjutást érő idő keverékét kell felrakni az első etapra. Továbbá ma csak a lágy gumi használható, ez egyszerűsíti a pilóták helyzetét. A mezőny egyébként tavaly Imolában már kipróbálta, milyen egyetlen edzéssel nekivágni a kvalifikációnak.
A McLaren fiatal versenyzője csütörtökön bevallotta, megviselte, hogy megtámadták és elvették az óráját az Eb-döntő után és még nem rázódott helyre rendesen, de ez nem látszik a formáján, Hamiltont is megelőzve 2. lett az edzésen. Szükség is lesz rá a Ferrari elleni küzdelemben, amely egyébként szintén jól ment, bár Sainznak volt egy megpördülése.
Az ígéretek szerint a Brit Nagydíj hivatalos közvetítését karbonsemlegessé tették azáltal, hogy a közvetítés során keletkező szén-dioxidot ellensúlyozták különböző intézkedésekkel. A stábot többek közt környezetkímélőbb járművekkel szállították, az étkezésnél előtérbe helyezték a vega és vegán termékeket, a generátorok üzemanyagát tisztábbra cserélték. A GPhírek szerkesztői sem használnak autót a hétvége során ahhoz, hogy eljuttassák Önökhöz a legfrissebb híreket.
Az első edzés tudósítása során megmutattuk néhány pilóta különleges sisakfestését, még adósak vagyunk Hamiltonéval, aki a Mad Dog nevű művésszel együttműködve alkotta meg ezt. Az Instagramon vették fel a kapcsolatot.
A Mercedes és a Red Bull is hozott újításokat a gyors silverstone-i pályára, főleg a padlólemezt és a diffúzort alakították át. Az Alpine Oconnak, az Aston Martin Vettelnek adott új belső égésű motort, turbót, energiavisszanyerő rendszert. A kipufogót mindkettejük autóján cserélték, ahogy a Ferrarikon és az Alfa Romeókon is. A williamses Latifi akkumulátorból és vezérlőelektronikából kapott friss példányt.
Az edzésen 45 fok fölé is kúszott a hőmérséklete, most 41 fokos, a levegő 25 °C. Ez nem meglepő, hiszen haladunk az estébe, ez a gumikezelés szempontjából is érdekes lesz. 5 perc múlva kezdődik az időmérő.
Ezer eurós pénzbüntetést kapott, mert az edzésen túl gyorsan hajtott a bokszutcában. Az előző nagydíjakon kétszer is megtette ugyanezt, szerencséje, hogy futamon ebből még nem származott problémája.
Elindult a Q1, érkeznek is a versenyzők, hogy eldöntsék, ki az az öt, aki nem jut tovább a Q2-be.
A Sky riportere azt jelentette, hogy sokat változtattak Verstappen Red Bullján az edzés óta, ez némileg meglepő. Persze ők tudják, mivel lehet javulni. A holland a jelek szerint még percekig nem fog pályára hajtani.
Műszaki gondokkal küszködött és csak 14. lett, fél másodperccel lassabb idővel, mint Ocon. Mindjárt megszületnek az első eredmények az időmérőn.
Az első eredmények hoztak néhány meglepetést, Giovinazzi 2. úgy, hogy Ferrarit, McLarent, Alpha Taurit, Alpine-t előz. Ricciardo viszont lassan kezdett, fél másodperccel lassabb az élen álló Norrisnál.
Hamilton bő 3 tizeddel gyorsabb Bottasnál, őket Leclerc és Pérez követi. Verstappen most kezdte meg a gyorskörét.
Jelzésértékűen jelentős előnnyel vette át az 1. helyet Hamiltontól, 4 tizedet adott neki. A Mercedes és a címvédő így egyelőre annak örülhet, hogy Hamilton a róla elnevezett célegyenesben száguldozhat.
Kieső helyen áll az Aston Martin pilótája, csak a Haasokat előzi meg, miközben Vettel 12. Räikkönen és Latifi sem megy tovább a Q2-be jelen állás szerint.
Az utolsó kanyarnál csúszott le a bukótérbe a Ferrari pilótája, ahogy a kigyorsításon megingott a kerékvetőn. A visszajátszáson látszik, Verstappennek is majdnem hasonló "élményben" volt része. Közben Räikkönen kijött a kiesőzónából és Ricciardo csúszott le oda.
Strollal együtt a kiesőzóna vendége, de még nincs lefutva a menet, 2 perc van hátra a Q1-ből. Russell megint továbbjutó helyen áll, az élen pedig nincs izgalom, Verstappen vezet Hamilton, Norris és Bottas előtt.
Az Aston Martin elkerülte a szégyent, Stroll és Vettel javított és továbbment, így különösebb meglepetés nélkül zárult a Q1. Búcsúzunk Cunodától, Räikkönentől, Latifitől, Schumachertől és Mazepintől.
Mármint a kora délutáni edzéshez képest. A Motorsport.com szakértője, Matt Sommerfield szúrta ki, hogy most már nincs rajta az autójának borításán a T-szárny.
Már a Q2 percei zajlanak, többek közt a Mercedesek is a pályán vannak. Ne feledjük, most csak a lágy gumi használható, nem lesz olyan, hogy valaki a közepes keverékkel futja meg a legjobb idejét és úgy jut tovább a Q3-ba.
Hamilton hátránya 1, Bottasé 2,5 tized a Red Bulltól. Ennyi vélhetően mindannyiuknak elég volt és nem muszáj még egyszer próbálkozniuk, majd a Q3-ban összecsapnak újra.
A Copse kijáratánál pattogott kicsit az Alfa Romeo állva maradt versenyzője, itt az edzésen többen megcsinálták ugyanezt.
Vettel 5., Ricciardo 6. az első lövések után, a kieső pozíciókat jelenleg Gasly, Russell, Alonso, Stroll és Giovinazzi foglalja el. Ocon tehát megint jó formába lendült a kasztnicsere után, hosszú idő után jobbnak tűnik Alonsónál.
Valószínűleg legfeljebb a 4. helyért harcolhat majd a Q3-ban, egyelőre túl nagy, fél másodperc fölötti a hátránya Verstappentől, még Bottastól is messze jár.
Tévedtünk, Verstappen és a Mercedesek is jönnek még egyszer, hiába nem fenyegeti őket a kiesés. Norrist viszont igen, nem sikerült jól az első köre a Q2-ben, most csak 9.
Újabb fantasztikus bravúr a Williams fiataljától, részt vesz a Q3-ban. Kiesett Alonso, Gasly, Ocon, Giovinazzi és Stroll. Hamilton közben megelőzte Verstappent 3 tizeddel.
Eddig semmilyen incidens sem történt, a gyorskörre készülve mindenki helyet kapott, senki sem akadályozott senkit, legalábbis a közvetítés alapján.
Nem tudta rendesen felmelegíteni a hátsókat az utolsó körére, erre figyelni kell a Q3-ban. A pálya több fokot hűlt az időmérő eleje óta, 38 fokos jelenleg.
Nem itt szokott lenni a legnagyobb trükközés a szélárnyékkal, de érdemes figyelni rá Silverstone-ban is. Az első kísérletekre Sainz vezeti fel a sort és Verstappen zárja.
172 ezreddel a címvédő vezet, Bottas és Pérez hozta a kötelezőt és a 3-4. helyet foglalják el. Őket a McLarenek követik, a koronavírusos főnökük, Zak Brown egyelőre örülhet.
Verstappen rádión azt jelentette, hogy a gumik nem tapadnak jól a kör végére. Vettel köridejét törölték a pálya elhagyása miatt.
Russell egyedül teljesíti a gyorskörét, a hazai közönség neki is hangosan szurkol, mint Hamiltonnak. A 7. helyet szerzi meg egyelőre, a Ferrarikat is megelőzte!
Mindjárt leperegnek a másodpercek, Hamilton az 1., Verstappen a 2. helyről várja az utolsó kísérletet.
Az utolsó féktáv kifogott Hamiltonon, nem javított, de Verstappen csak 75 ezredre közelítette meg, a májusi Spanyol Nagydíj óta először nyert időmérőt a címvédő.
Bottas bejött a 3. helyre, Leclerc egy újabb remek silverstone-i produkcióval megelőzte Pérezt. Russell csak egy helyet csúszott vissza, a 8.-ról rajtolhat a sprintfutamon.
Bár Hamilton volt a leggyorsabb a Q3-ban, a hivatalos statisztikákban majd a holnapi sprintfutam győztese szerepel pole pozíciósként. Ez lesz tehát a felállás az új sprintfutamra: Hamilton, Verstappen, Bottas, Leclerc, Pérez, Norris, Ricciardo, Russell, Sainz, Vettel.
Ezzel megköszönjük a figyelmüket, holnap 17:30-tól jön az F1 történetének első sprintfutama, előtte 13-tól viszont még egy edzés is esedékes. Szép estét kívánunk!