Néhány nappal a múlt hétvégén megrendezett Stájer Nagydíj után ismét a Red Bull Ringen lépett pályára az F1 mezőnye, ezúttal hivatalosan már az Osztrák Nagydíj első szabadedzésén. A változatlan helyszín ellenére a csapatok háza táján bőven akadt teendő, elsősorban a gumik miatt, hiszen a Pirelli a C2-C3-C4 összeállítás helyett a lágyabb C3-C4-C5-ös készletet vitte el erre a hétvégére.
Ennek köszönhetően a csapatok kénytelenek újrakalibrálni az autóikat és átgondolni a múlt hétvégi versenystratégiájukat, ráadásul a gumigyártó egy kísérleti abroncs kipróbálását is kérte az istállóktól. Az egyelőre jelöletlen gumi várhatóan a Brit Nagydíjtól kezdve kerül majd be a készletbe, de már a Red Bull Ringen is kipróbálták.
Nem meglepő, hogy a versenyzők többsége rögtön a tesztgumikkal kezdett,
és meglepetésre sokan már korán felszerelték a lágy gumikat is, bár ez magyarázható azzal, hogy ezen a pályán ezzel a keverékkel még nem volt tapasztalatuk, a másik két keveréket a múlt hétvégén is használhatták, igaz, akkor más fokozatot jelöltek.
A változatlan pályának köszönhetően a papírformának megfelelő eredmény, hogy a múlt hétvégi győztes, Max Verstappen ezúttal is a leggyorsabb volt. A holland pilóta már a tréning korai szakaszában az élre állt, később Cunoda Juki átmenetileg átvette tőle a vezetést, de a Red Bull versenyzője 1:05.143-mal az élen zárta az első szabadedzést.
A holland pilóta mögött a Ferrari két versenyzője, Charles Leclerc és Carlos Sainz zárt
1:05.4-es időkkel, majd a sokáig a mezőny végén szerénykedő Valtteri Bottas következett, aki Cunodához hasonlóan szintén 1:05.4-et tudott, mindössze századmásodpercekben lehetett mérni az eltéréseket. A gumik felmelegítésével küzdő Lewis Hamilton 1:05.709-cel a 7. lett, a 6. helyezett Kimi Räikkönen mögött.
Az elméleti pontszerző helyekre Sergio Pérez, Pierre Gasly és Lando Norris ért még oda, Daniel Ricciardo ismét csak a 12. helyezett lett, Sebastian Vettel a 17. helyezett volt, és csapattársa, Lance Stroll is csak a 13. helyre ért oda, így az Aston Martin a múlt hétvége után ismét hátrányba került a Red Bull Ringen.
A versenyzők meglepően sokat küszködtek az első 60 perc során,
Lance Stroll kétszer is kicsúszott, Cunoda is megjárta a kavicságyat, az edzés elején több kört is töröltek pályaelhagyás miatt, egyebek mellett Hamilton eredményeit is sorban vették el. A hétszeres világbajnok a 3-as kanyarban majdnem összeütközött Nyikita Mazepinnel is, amikor egy előzés közben kissé kisodródott a külső ívre.
Több csapat is kihasználta a második osztrák hétvége első szabadedzését beugró pilóták bevetésére: Az Alfa Romeónál a Ferrari protezsáltja, Callum Ilott vezetett Antonio Giovinazzi helyén, a Williamsnél ismét Roy Nissany kapott lehetőséget George Russell autójában, az Alpine-nál pedig Csou Kuan-jü autózhatott Fernando Alonso helyett.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik az Osztrák Nagydíj első szabadedzése! Ebből pedig már ki lehet találni, hogy a tavalyi évhez hasonlóan a mezőny ismét kétszer méri össze erejét a Red Bull Ringen, hiszen múlt héten a Stájer Nagydíjat rendezték meg. Az elemzéssel egybekötött előzetest az alábbi linken olvashatják.
Persze nem a szezon további részére, hanem csak a mostani gyakorlásra. Roy Nissanyt már többször is láthattuk ilyen alkalmakkor, ezúttal Russell helyét veszi át, a Giovinazzit helyettesítő Callum Ilott-tal pedig Portugáliában találkozhattunk. Az Alonso autóját vezető Csou Kuan-jü viszont most mutatkozik be F1-es hétvégén.
A Pirelli változtatott a kínálaton, és ezúttal nem a három közepes, hanem a három leglágyabb keveréket bocsátotta a csapatok rendelkezésére. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy a C2-es helyett a C5-öst használhatják a pilóták, így vélhetően ezt a keveréket próbálják majd meg minél jobban feltérképezni. Emellett pedig a módosított C4-es abroncsokat is kipróbálhatják, erről több élpilóta is elmondta véleményét.
A spanyol pilóta elárulta, örül, hogy Hamiltonnak ezúttal valódi ellenfele akad a bajnoki címért folytatott harcban. Elárulta, Verstappent tartja esélyesebbnek a végső győzelemre.
A levegő hőmérséklete csupán 17, míg a pályáé 31 fok. A páratartalom 53%, a szélerősség elhanyagolható.
Elindult az első szabadedzés, többen máris pályára gurultak.
Csout leszámítva mindenki kiment a pályára, és tízen az új szerkezetű C4-eseken kezdték meg a körözést. A többiek közül ketten a lágyakon, négyen a közepeseken és hárman a keményeken próbálkoznak.
A francia pilóta autózta a leggyorsabb kört, de az 1:06.375 másodperces idejét nem tarthatta meg, ugyanis szabálytalanul hagyta el a pályát. Ennek következtében Verstappen és Pérez vezet a lágyakon, de ennek még nincs jelentősége.
Előbb az ausztrál, majd a monacói pilóta blokkolta a kerekeket. Mindketten a kemény gumikon jöttek ki először, a hiba után egyikük sem cserélt.
A holland pilótát Pérez, majd Gasly is mgelőzte, de ismét ő áll a táblázat élén, miután 28 ezreddel megelőzte egykori csapattársát. A negyedik Honda-motoros autóval Cunoda kis híján megpördült az 5-ös kanyarban, de korrigálni tudott, igaz, megjárta a kavicságyat.
Stroll vesztette el az autót a 6-os kanyar kijáratánál, de vissza tudott térni a pályára, igaz, be kellett mennie a bokszba.
Bár semmi jelentősége nincs, hiszen mindketten a módosított szerkezetű abroncsokon próbálkoznak, azért ritkán fordul elő ez a helyzet, főleg az idei szezonban. A holland pilóta egyébként 1:05.558-at autózott ezeken a gumikon.
Mérnöke megkérdezte, hogy milyen érzés volt vezetni a módosított C4-eseket, mire a Red Bull pilótája úgy felelt, hogy „nem rossz". Ez alapján a Pirellinél optimisták lehetnek, hogy a többiek is hasonlóan fognak vélekedni.
A finn pilóta a kör végén érte utol a Haas újoncát, és egy pillanatra a pályát is elhagyta, miközben kikerülte. 2007 világbajnoka nem túl irodalmi stílusban küldte melegebb éghajlatra Mazepint.
Egészen idáig a két Red Bull és a két Alpha Tauri vezetett Verstappen-Gasly-Cunoda-Pérez sorrendben, de a spanyol pilóta az imént bejött a 3. helyre. Igaz, egyrészt még korán van, másrészt mindannyian azokon a gumikon futották leggorsabb körüket, amelyeket ezen a hétvégén nem használnak éles körülmények között.
Bottas majdnem 4 másodperccel marad el Verstappentől, míg Hamilton hátránya túl is lépi azt. Persze nyilvánvaló, hogy ez nem a valós sorrend, hanem a címvédőnél más programon vannak.
Immáron megtekinthetik folyamatosan frissülő galériánk első fotóit. A képválogatás az alábbi fotóra kattintva nyitható meg.
---- separator ----gallery-content-type:671483db-3a12-49fa-ac8e-258d8745db88---- separator ----Ezúttal az utolsó kanyarban vesztette el az irányítást, majd tapadáshiányra panaszkodott. Eközben Hamilton egészen a 3. pozícióig ugrott fel az utolsó helyről.
A mezőny nagy része most tette fel a leglágyabb abroncsokat, ennek következtében a köridők is javulni kezdtek. Jelenleg Verstappen vezet 1:05.143-mal, mögötte Cunoda 331, míg Räikkönen 443 ezreddel van lemaradva.
Az elsőben Pérez, míg a másodikban és a harmadikban Verstappen volt a leggyorsabb. Sainz időközben feljött a 2. helyre, 288 ezredes lemaradással.
A hétszeres világbajnok utolérte az orosz pilótát, és el is fordult mellette, ám a Mercedes kis híján összeért a Haas jobb első kerekével. Gasly szintén forgalomra panaszkodik.
Leclerc a 2. legjobb időt autózta, amivel 266 ezreddel marad el a holland versenyzőtől. Eközben a két Mercedes csupán az 5. (Bottas) és a 9. pozíciót (Hamilton) foglalja el.
Csupán Verstappen és Latifi van a pályán, előbbi vélhetően megkezdte a versenyszimulációt a lágy abroncsokon.
Bő 10 perccel a vége előtt érdemes egy pillantást vetni a tesztpilóták teljesítményére. Közülük a 15. helyet elfoglaló Nissany áll a legjobban, aki nemcsak a két Haast, hanem csapattársát és a másik két beugrót is megelőzi. Ami utóbbiakat illeti, Ilott a 17., Csou a 18. helyen áll.
Miközben Verstappen és a két Ferrari már a hosszabb etapot teljesíti, addig Bottas és Hamilton még gyorskörökkel próbálkozott. Mindketten gyorsultak, ám előbbi a 4., utóbbi pedig csupán a 7. helyre jött fel.
Ennek következtében a 14., illetve a 15. helyet foglalják el, miközben Nissany a 18. pozícióba esett vissza, miután Schumacher is megelőzte.
A brit pilóta hibája után a rádióban közölte, hogy az abroncsok „távolról sem állnak készen". Bottas szintén rontott, elképzelhető, hogy a hűvösebb időjárás nem kedvez a Mercedesnek.
A leglágyabb gumikon, vagyis nem fogynak el nagyon hamar, legalábbis a jelenlegi körülmények között. Kérdés, hogy melegebb időjárás esetén mi lenne a helyzet.
Vége az első szabadedzésnek, persze a pilóták még befejezhetik a megkezdett kört, majd rajtgyakorlatot is végezhetnek. Verstappen megtartotta a vezetést, 266 ezreddel megelőzve Leclerc-t és további 22-vel Sainzot.
Bottas csupán a 4. helyen végzett, mögötte Cunoda, Räikkönen, Hamilton, Pérez, Gasly és Norris az első tíz sorrendje. Kérdés, hogy a Mercedes teljesítménye mennyire felel meg a valóságnak, illetve mennyire függ a hőmérséklettől. A délután 3 órakor kezdődő második szabadedzés után talán ezzel kapcsolatban is okosabbak leszünk, természetesen akkor is várjuk Önöket, mostanra viszont köszönjük figyelmüket!