Kifejezetten meleg időben kezdődött az Olasz Nagydíj első szabadedzése, ami az egyetlen gyakorlás volt az esti időmérő előtt. A levegő hőmérséklete 28, míg az aszfalté 40 fokos volt, amikor a bokszutca kijárata megnyílt a pilóták előtt. Ami a mezőny összetételét illeti, az egyetlen változás a megszokotthoz képest az volt, hogy továbbra is Robert Kubica helyettesítette a még mindig koronavírusos Kimi Räikkönent az Alfa Romeónál.
Szokatlan, ám a hétvége menetrendjének ismeretében érthető módon szinte mindenki azonnal pályára gördült, miután az óra elindult.
A legtöbben a kemény abroncsokon kezdtek, de néhányan a közepeseket választották.
Az első körök után Lewis Hamilton állt az élre 1:23.634 másodperccel, 636 ezreddel megelőzve Sergio Pérezt, és további 244-gyel Valtteri Bottast. Max Verstappen csupán a 4. pozícióban kezdett, ám az előtte lévőkkel ellentétben ő kemény gumikon hajtott ki a garázsból.
Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a tréning nem mindenkinek indult simán: Charles Leclerc elfékezte az első sikánt, míg Lando Norris arra panaszkodott, hogy túl puha a fékpedálja. Cunoda Jukinak szintén voltak problémái, a japán versenyző kijelentette, hogy túlságosan laza a biztonsági öve, de nem sokkal később már arról tájékoztatta a csapatot, hogy minden rendben van, és nem kell kimennie. Ezt követően viszont nem sok híja volt, hogy összeütközzön Nyikita Mazepinnel.
Egy-egy kisebb hibát Verstappen és Carlos Sainz is elkövetett.
A mezőny tagjai folyamatosan gyorsultak, de a sorrend 10 perc elteltével ugyanaz volt, mint ami az elő mért körök után kialakult. Igaz, Pérez közeledett Hamiltonhoz, míg Bottas és Verstappen távolodott tőle. A holland pilóta aztán feljött csapattársa mögé, a finn versenyzőt pedig Sebastian Vettel is megelőzte.
A következő percekben nem változott az élmezőny sorrendje, egészen addig, amíg Pérez friss közepeseken az élre nem állt. A mexikói versenyző 1:22.127-et autózott, amivel 135 ezreddel előzte meg Hamiltont. Verstappen szintén javított, de 444 ezreddel elmaradt csapattársától, aminek az okát meg is magyarázta a rádióban: kijelentette, hogy a kigyorsítás során gyenge a tapadása.
Félóra után egyre többen törtek be az élcsapatok pilótái közé: Antonio Giovinazzi Vettel, míg Pierre Gasly, Carlos Sainz és Daniel Ricciardo Verstappen elé is bejött. Charles Leclerc szintén jó kört autózott, de pályaelhagyás miatt törölték, a következő próbálkozása után viszont feljött a 3. helyre.
Ezeket a köröket kivétel nélkül a közepeseken futották, hiszen ekkor még csak a két Haas tette fel a lágyakat.
Sőt, Ricciardo és Gasly, valamint Norris még Pérezt is átugrotta, mielőtt a Red Bullokra is felkerültek a piros oldalfalú abroncsok. A mexikói versenyzőnek csak Norrist sikerült visszaelőznie, Verstappen viszont átvette a vezetést, ám a még mindig a közepeseken futó Bottas csak 73 ezreddel maradt el tőle. Ennek tudatában pedig nem okozott meglepetést, hogy Hamilton mindkettejüknél gyorsabb volt, és 1:20.926 másodperccel az élre ugrott.
Verstappennél ráadásul Norris is megelőzte volna, ha nem érvénytelenítik a körét. A 23 éves versenyző így maradt a 2. helyen, 452 ezreddel elmaradva riválisától. Mögöttük Bottas, Stroll, Gasly, Vettel, Sainz, Alonso, Ricciardo és Pérez lett az első tíz sorrendje.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az Olasz Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Fontos tréning következik, mert ezen a hétvégén sprintfutamot is rendeznek, ami azt jelenti, hogy az első szabadedzés után jön az időmérő, utána pedig már nem lehet érdemben állítani az autókon. Kövessék velünk az eseményeket!
Nem volt elég idő ahhoz, hogy a Holland Nagydíj előtt diagnosztizált koronavírus fertőzés után Kimi Räikkönen két negatív tesztet produkáljon, így a hétvégén ismét Robert Kubica vezeti az autóját, ami ráadásul az olasz nemzeti színeket viseli.
A hét elején bejelentéscunami jött az F1-es átigazolási piacon, megerősítették, hogy a Williamstől érkező George Russell lesz jövőre Lewis Hamilton csapattársa a Mercedesnél, Valtteri Bottas pedig a visszavonuló Kimi Räikkönen helyére kerül az Alfa Romeóhoz. Alexander Albont a Red Bull bejuttatta a Williamshez Nicholas Latifi mellé és változatlan marad az Alpha Tauri felállása is. A kérdés már csak az, hogy mi lesz Antonio Giovinazzi helyével, egyre inkább úgy tűnik, hogy Csou Kuan-jü lesz Bottas csapattársa.
A mai nap során visszatérő lengyel pilóta a 2006-os Olasz Nagydíjon 3. helyezett lett a BMW színeiben, mellesleg ezen a versenyen jelentette be első visszavonulását Michael Schumacher is.
Átnevezték az F1-es versenynaptár egyik leghíresebb kanyarját, a Parabolicát, ami mostantól a 20 évvel ezelőtt tragikus balesetben elhunyt Michele Alboreto nevét viseli.
A versenyzők már a rajt előtt felsorakoztak a bokszutca kijáratánál, hiszen 60 percük van csupán az időmérő kezdete előtt. A közepes keverékű gumi a sláger.
Nem meglepő, hogy Monzában nehéz fékezni, a gyenge leszorítóerő miatt instabil az autó. Charles Leclerc el is vétette a célegyenes végén a féktávot és Lando Norris is panaszkodott, igaz, ő arra, hogy túl puha a fékpedálja.
A Ferrari és az Alpha Tauri pilótái mellett George Russell és a hazai színekben versenyző Antonio Giovinazzi is különleges sisakfestést készíttetett a hétvégére.
Először azt jelentette a rádión, hogy meglazult a biztonsági öve, aztán azt, hogy mégis rendben van, majd csaknem összeütközött Nyikita Mazepinnel.
Carlos Sainz közben kissé kiszélesítette a pályát a Lesmóban, Max Verstappen pedig a célegyenes végén hajtott a bukótérbe.
Hamilton vezet 1:22.262-vel Pérez, Bottas és Gasly előtt, mindenki futott már mért kört, kivéve Strollt és Vettelt, ők természetesen a mezőny végén állnak.
A spái bevetés után ismét látható sisakkamerás felvétel, ezúttal George Russell szemszögét láthatja a közönség. Nem sokat látni, elsősorban a kormánykerék és a kijelző tartalma foglalja el a képernyőt.
A Sky Sports szerint megoldották a McLaren szerelői Lando Norris fékproblémáját. A brit pilóta a 11. helyezett.
Az edzés első harmada után Hamilton továbbra is 1:22.262-vel vezet közepes keverékű gumikkal bő 0,2 másodperccel a bokszból éppen kihajtó Pérez előtt, és bő 1 másodperccel Verstappen előtt.
A holland pilóta az első etapját kemény keverékű gumikon töltötte, de kapott közepeseket ő is, így Sergio Pérezhez hasonlóan gyorsulás várható tőle. A mexikói pilóta 1:22.127-tel az élre állt.
A holland pilóta továbbra is a 3. helyezett, a hátránya 0,444 másodperc Pérez mögött, Hamiltontól 0,3-at kap.
A rádión azt jelentette, hogy még mindig az eddigi problémával küzd, alacsony tempónál a kigyorsítás során gyenge a tapadása. Vettel közben 1 másodpercen belülre került Pérezhez képest.
A Haas versenyzője átmenetileg a 12. helyre ugrott előre, de ez pünkösdi királyság lesz, amíg a többiek nem követik a példáját.
A Ferrari eddig semmit sem mutatott, de Leclerc három egyéni legjobb szektorral mindössze 0,04 másodpercre feljött Pérez mögé, a körét viszont pályaelhagyás miatt törölték, Schumacher lágy gumis köréhez hasonlóan szélesre vette a Parabolica Alboreto kanyart.
Az ausztrál pilóta az utolsó szektorban talált valamit és 1:22.003-mal átvette a vezetést közepesekkel, Norris egyelőre 0,595 másodperces lemaradásban van hozzá képest.
A tavalyi Olasz Nagydíjat meglepetésre megnyerő Pierre Gasly ismét a 2. helyezett, 0,025 másodperccel lassabb egyelőre Ricciardónál. Gasly továbbra is nagyszerűen szerepel az Alpha Tauri színeiben.
A holland pilóta 1:21.378-cal az élre állt lágyakkal, de Bottas hátránya csak 0,073 másodperc közepesekkel. Pérez nem gyorsult eleget a lágyakkal és továbbra is csak az 5. helyezett.
A brit pilóta mindhárom szektorban a leggyorsabb volt, 0,452 másodpercet vert Verstappenre, és 1:20.926-tal az élre állt. Nem volt tökéletes kör, a Lesmo 2-ből kifelé megcsúszott és a pályaelhagyás határán volt az Alboretóban is, de megtarthatta az eredményét.
A hármas szektorban 0,332 másodperccel gyorsabb a Mercedes a Red Bull-pilóta autójánál. Ez önmagában is sok lenne.
A két Red Bull, a két Williams és a két Haas próbálta ki egyelőre a lágyakat, az élmezőnyben nem preferálják a piros jelzésű abroncsokat.
A spanyol pilóta kereken 1 másodperccel volt lassabb Hamiltonnál a 4. helyen közepes keverékű gumikkal, de jött Stroll, Gasly ésVettel lágyakkal és visszaszorították őt a 7. helyre. Bottas azt kérte a mérnökétől, hogy segítsen neki szélárnyékot találni.
A japán pilóta szerint gyenge a motorja a 7-es kanyarnál, mérnöke szerint csak az időmérőre tudják megoldani a problémát. Ocon közben beragadt Hamilton mögé és kézjelekkel méltatlankodott, Norris pedig az időmérő végén várható forgalmi káoszt gyakorolhatta.
A brit pilóta eddig hátrányban volt csapattársához képest, de Norris 0,276 másodperces hátránnyal feljött Hamilton mögé, mielőtt törölték a körét. Ricciardo a 8. helyezett 1,077 másodperces lemaradással.
Az utolsó mért körök kezdetén már a tét nélküli szabadedzésen is torlódott a mezőny, az időmérőn ismét problémák várhatók azért, mert mindenki szélárnyékot keres egy olyan versenyző mögött, aki nem fogja feltartani őt. Akadnak hibák is, Sainz például az Ascariból kifelé átugratott a kerékvetőn.
A Mercedes pilótája 1:20.926-tal magabiztosan a leggyorsabb volt, Verstappen lágy gumival is csak 0,452 másodpercre tudta megközelíteni őt.
Az AWS gyorselemzése szerint Hamilton a leggyorsabb, Norris 0,13 másodpercre, Ricciardo 0,35 másodpercre van tőle. Bottas hátránya 0,49 mp lehet és a Red Bull számára még kellemetlenebb, hogy Verstappen tényleges tempója a számítógép szerint egyelőre 0,58 másodperccel gyengébb Hamiltonnál.
Hamilton egyelőre fölényben van, de utána nagy a küzdelem. Hogy ez milyen fordulatot hoz, hamarosan kiderül az időmérőn! Addig is köszönjük a figyelmet, nemsokára jövünk vissza!