Óriási meglepetés, Norris a pole-ban Szocsiban, Hamilton kétszer is falnak ment
2021. szeptember 25. 13:44
Sokáig úgy tűnt, hogy igen nehézkes lesz megrendezni az Orosz Nagydíj időmérő edzését, lévén a teljes szombat délelőttöt elmosta az eső, ám a tervezett kezdés előtt fél órával hirtelen előbukkant a nap és elállt az eső Szocsiban, így minden mehetett a normál kerékvágásban. Azért persze nem fogadták olyan kifogástalan körülmények a mezőnyt, mint pénteken, a pálya nedves és hideg volt a kvalifikáció kezdetekor, így Fernando Alonsót kivéve (ő meglepő módon teljes esőgumikat tetetett fel) a teljes mezőny intermediate gumikon hajtott ki a pályára.
Még Charles Leclerc és Max Verstappen is megjelent, noha mindketten büntetést cipeltek az összes erőforráselem cseréje miatt, a holland pilótának pedig mindennek tetejébe ott volt a háromhelyes hátrasorolása a Lewis Hamiltonnal történt monzai ütközés miatt. Kettejük között azonban az határozta meg a sorrendet – azaz hogy melyikük áll fel a 19., és melyikük a 20. rajtkockába – hogy ki végez előrébb (Verstappennek három hellyel kellett vernie a monacóit).
Az első megforgást a pénteki második edzésen az autóját csúnyán összetörő Antonio Giovinazzi mutatta be a 16-os kanyarból kifelé. Ezúttal nem csapta oda, viszont a mögötte érkező Leclerc kis híján nekiment. Az olasz pilóta némi tolatás után folytatni tudta.
Mindeközben Verstappen mért kör nélkül szépen visszagurult a bokszba és kiszállt az autóból, ezzel megadva a választ arra a kérdésre, hogy a Red Bull mennyire tartja fontosnak a 19. rajthely megszerzését.
A szokásos menetrendtől eltérően a pilóták folyamatosan köröztek a Q1 alatt, legfeljebb egy gyors kerékcserére jöttek be, hogy feltegyenek egy friss intermediate szettet, de többen egy garnitúrával teljesítették az első szakaszt, amelyben végül a két Mercedes bizonyult a leggyorsabbnak Sergio Pérez előtt. A mexikói pilóta egyszer meg is forgott a második kanyarban, átreptetve a Red Bullját a hurkakerékvetőn.
Egyéb incidensek is történtek, a 13. helyen továbbjutó Daniel Ricciardo a bokszból kihajtva feltartotta Lance Strollt, Cunoda Juki pedig az utolsó előtti kanyarban akadt fel Nyikita Mazepinen, de szerencséjére így is elcsípte az utolsó továbbjutó helyet. Nem úgy a visszatérő, csak a 16. pozíciót megkaparintó Kimi Räikkönen, aki mögött a csapattársának közel 4 másodpercet adó, a 2007-es világbajnoktól is csak 2 és fél tizeddel elmaradó Mick Schumacher, majd Anonio Giovinazzi, Mazepin és Verstappen végzett.
Az élmezőnyben a két Mercedes és Pérez mögött Sebastian Vettel csípte el a negyedik helyet, és ki kell emelni Nicholas Latifi és George Russell 10., illetve 11. helyét is. Ez ugyanakkor még nem jelentett semmit, hiszen a Q2 elején nullázódott az óra.
A hűvös idő miatt az aszfalt csak nagyon lassan száradt, így a teljes második szakaszban is az átmeneti gumiké volt a főszerep. Szerencsére ezúttal sem törte össze senki magát, csak kisebb bukótér-látogatásokat láthattunk, így mindenki megfuthatta a maga köreit. Az élen nem volt meglepetés, a két Mercedes Hamilton-Bottas sorrendben tartotta az első két helyet (a finn kevesebb mint 2 tizeddel követte a csapattársát), mögéjük viszont Fernando Alonso lopakodott oda az Alpine-nal. A negyedik helyet Lando Norris szerezte meg, míg Pérez csak ötödik lett a Red Bullban.
A mexikóit Ocon, Stroll, Ricciardo, Russell és Sainz követte a továbbjutó helyeken, míg Sebastian Vettel 5 századdal lemaradva a Ferraritól kiesett, ami miatt igencsak csalódott volt a rádióban. De nem annyira, mint Pierre Gasly, aki egészen idáig remekül ment az Alpha Taurival, de végül csak a 12. pozícióban zárt, ettől pedig az autóját csapkodva végigdühöngte a bokszba bevezető kört, majd még a garázs előtt is hisztirohamot kapva rángatózott a pilótafülkében.
Csapattársát, valamint Latifit és Leclerc-t azonban így is megelőzte, mondjuk utóbbi kettőt nem volt nehéz, lévén mért kört sem teljesítettek. Pedig lett volna értelme, hiszen a Ferrarinál azt hihették, hogy mivel Verstappent már megelőzték, előrébb nem kerülhetnek, ám utólag kiderült, hogy Latifi autójában is motort cseréltek, ezért Leclerc még egy pozíciót előreléphetett volna, ha megy egy mért kört, és lenyomja a kanadait, aki így a 18. helyről, Leclerc és Verstappen elől rajtolhat majd.
A Q3-ra kezdett igazán érdekessé válni a helyzet: mindenki megtett egy mért kört intermediate gumikon (Hamilton vezetett 6 és fél tizeddel Norris és Bottas, több mint egy másodperccel mindenki más előtt). Kivéve George Russellt, aki a felvezető kör végén a bokszba hajtott és feltette a lágy keverékű slick gumikat, láncreakciót indítva el ezzel.
És akkor megtörtént a dráma, Hamilton a bokszba hajtva nekikoccant a bokszbejáratnak, és letörte a Mercedese első szárnyát.
A csapat azonban nem tudta azt azonnal kicserélni, ugyanis érkezett mögötte Bottas a maga kerékcseréjére, így a szerelőknek félre kellett tolni a 44-es rajtszámú Mercedest, amely így utolsóként, kevesebb mint 2 perccel a leintés előtt vághatott neki a felvezető körének.
Hamilton ezen végül olyannyira rajtavesztett, hogy nem tudott hőmérsékletet generálni az abroncsaiba, a mért körén a bokszbejárat előtt pedig
meg is forgatta a kocsit és ismét nekikoccant a falnak.
Nem járt jobban Valtteri Bottas sem, aki ugyan letudta lágy gumis körét, de nem volt képes javítani az idején, feltehetően a szintén nem üzemmeleg Pirellik miatt, hiszen ő is csak egy mért kört tudott rajtuk teljesíteni.
Nem úgy a McLarennel szárnyaló Lando Norris, akinek kettő jutott, és miután Carlos Sainz 1:42.510-zel átvette az első helyet az addig 1:44.050-nel élen álló Hamiltontól, 1:41.993-mal a spanyolnál is gyorsabb volt, így életében első alkalommal indulhat az első helyről a Forma-1-ben.
A szintén két lágy gumis mért kört futó Sainz megtartotta a második helyet, mögé pedig az elsőként slickre váltó, azokon zsinórban három gyorskört futó Russell sorolt be, Hamilton pedig végül az intermediate gumis körével negyedik lett. Őt Ricciardo és Alonso követte, miközben Bottas egészen a hetedik helyig csúszott hátra, és csak Strollt, Pérezt és Ocont előzte meg. A Red Bull mexikói versenyzője ismét betlizett, noha a slickeken ő is csak egyszer mehetett körbe.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az Orosz Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! Reméljük, az időjárás kegyes lesz a mezőnyhöz és látunk akciót is. Tartsanak velünk!
Ma még nem lépett pályára versenyautó Szocsiban, mivel az F2-esek futamát és az F1-es harmadik szabadedzést is törölték. A prioritás az F1-es időmérő megtartása, de nem kizárt, hogy azt is halasztani kell holnapra.
45 perccel a kezdés előtt szakadozik a felhőzet Szocsiban.
Michael Masi, az F1 versenyigazgatója a Sky Sportsnak azt mondta, újabb zivatarok tartanak a pálya felé, de bízik abban, hogy megtarthatják ma az időmérő edzést.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sports műsorában azt mondta, gyorsan szárad a pálya, azt is el tudja képzelni, hogy a Q3-ra már előkerülnek a slick gumik is.
A Red Bull pilótájának autójában a második szabadedzés előtt motort cseréltek, ezzel túllépte a megengedett kvótát és automatikusan az utolsó helyről indul. Ez biztos, mert három rajthelyes büntetése van a monzai baleset miatt is.
A Mercedes finn pilótája nagyon jó formában van, mióta kiderült, hogy a szezon végén elhagyja a Mercedest, a pénteki két szabadedzésen is a leggyorsabb volt, és száraz pályán ma is ő a pole pozíció esélyese. Korábban kétszer nyert már Szocsiban, viszont a pole-ból eddig csak két alkalommal került ki végső győztes.
A holland pilóta 2018-ban a 19. helyről az 5. helyre jött fel a futamon, most azonban úgy véli, hogy szorosabb a középmezőny, így nehéz versenyre számít. Segíthetne neki, ha a mai időmérőn váratlan eredmény születne.
A pálya hivatalosan nedves, így esőgumikat kell használni, de az égbolt jelenleg ígéretes, remélhetőleg izgalmas edzés lesz!
Gasly és Cunoda vezeti fel a mezőnyt, a pálya jelenleg egyértelműen nedves, de nem tűnik reménytelennek, hogy fel fog száradni. Az utolsó pillanatig javulhatnak a köridők, hacsak nem jön újabb eső.
Rendszerellenőrzés és tapasztalatszerzés lehet a fő cél, hiszen Verstappen az eredményétől függetlenül az utolsó helyről rajtol majd.
Karun Chandhok, a Sky Sports riportere szerint a bokszutcánál ismét szemerkél az eső, ettől függetlenül ő is bízik benne, hogy később felszáradhat a pálya. Alonso esőgumival ment ki.
Oconnak szólt a mérnöke, hogy a Q1 során nem számítanak további, jelentős esőre, ami azt jelenti, hogy menni kell, de tartogatni a jó formát az edzés legvégére.
A monacói pilóta 1:50.292-vel kezdett, Sainz csak 1,7 másodperccel lassabb tudott lenni, Gasly ékelődött be közéjük, majd nem sokkal később visszavette a vezetést 1:49.218-cal Norris és Leclerc előtt.
Az Alpine pilótája esőgumikkal ment ki a pályára, de egyelőre kieső helyen áll, az esőgumik nem tűnnek elég gyorsnak. Közben Antonio Giovinazzi megpördülése miatt sokáig piros zászló volt érvényben. Az olasz pilóta tönkretette Charles Leclerc körét is.
Hamilton 1:46.937-tel az élre állt, Bottas 1,1 másodperccel lassabb volt, de Leclerc előtt így is nagy előnnyel vezetnek.
Ez esetében csak formaság, hiszen bármit tesz, akkor sem juthat előrébb az utolsó helynél, felesleges kockázat lett volna tovább körözni a nedves pályán.
A Red Bull pilótája feljött az 5. helyre, ahonnan Vettel nem sokkal később letaszította őt, Alonso pedig intermediate-ekre váltott és a 13. helyre ugrott, ezek egyelőre továbbjutó pozíciók, de javulniuk kell, hogy bebiztosítsák a helyüket.
Bottas és Stroll közben kicsúszott, de folytatni tudták az edzést.
A mexikói pilóta 1:46.455-re gyorsult, Alonso is követte őt a 3. helyen, de neki már 1,5 másodperc a hátránya. Megjósolhatatlan, hogy mennyit gyorsul még a pálya, de ezzel már optimisták lehetnek.
Már keresniük kell a helyet a pályán a versenyzőknek ahhoz, hogy zavartalanul kezdhessék meg a gyors körüket. A két McLaren próbál javítani, mert közel vannak a kieséshez, közben Bottas 1:46.396-tal átvette a vezetést a megpördülő Péreztől.
Nincs igazi meglepetés a kiesők névsorában, de Mick Schumacher 17. helye a Haas versenyképességéhez képest szép eredmény.
16. Kimi Räikkönen
17. Mick Schumacher
18. Antonio Giovinazzi
19. Nyikita Mazepin
20. Max Verstappen
A visszajátszás szerint a bokszból kihajtó Ricciardo feltartotta Strollt, ezt a kanadai pilóta kifogásolta is. Nem lenne meglepő, ha büntetést kapna.
Az Alpha Tauri pilótája továbbra is intermediate gumikon van kint. Közben Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke a Sky Sports műsorában nem kommentálta, hogy a sportfelügyelőkhöz került Daniel Ricciardo ügye.
Gasly elégedetlen az autójával, a gyenge tapadásra panaszkodik, közben Sainz az időjárásról érdeklődött és mérnöke azt mondta, hogy a Q2-ben és a Q3-ban is száraz marad a pálya.
A brit pilóta rögtön az élre állt, a csapattársa viszont elnézte az első kanyart, így továbbra sincs értékelhető köre. Gondban van Pérez is, mert egyelőre csak a 6. helyezett.
Hamilton vezet 1:45.406-tal, Bottas hátránya kereken 1 tizedmásodperc, Norris, Alonso, Stroll és Pérez a további sorrend, ami azt jelenti, hogy a mexikói pilóta nem tud labdába rúgni a Mercedesek ellen.
A spanyol pilóta egyelőre a 10. helyezett, tehát még éppen továbbjutó, de gyorsulnia kell, hogy ezt be is biztosítsa. Leclerc a Q2-re már nem jött ki, mert ő is rajtbüntetést kap motorcsere miatt.
A brit pilóta az első, aki feltette a negyedik intermediate szettjét, új gumikkal a 11. helyezett lett, 0,016 másodperc választja el a továbbjutó helytől, így egyelőre nem érte el a célját.
A Williams versenyzője az új gumikkal a 9. helyet érte el, ezzel bejutott a Q3-ba, ellentétben például Sebastian Vettellel.
11. Sebastian Vettel
12. Pierre Gasly
13. Cunoda Juki
14. Nicholas Latifi
15. Charles Leclerc
A kétszeres F1-es világbajnok a 3. helyezett lett, csütörtökön azt mondta, csak szokatlan körülmények között van esélye dobogós helyet szerezni az idei szezon során. Közben a visszajátszások szerint Gasly és Vettel nehezen emészti meg a kiesést.
Bottas és Hamilton messze a mezőny előtt jár, egyelőre nem a köridők, hanem a távolság terén. A Williams közben bejelentette, hogy pneumatikus hiba miatt ki kellett cserélni Latifi Mercedes-motorját, és azért nem futott a kanadai pilóta mért kört, mert ő is megy a mezőny végére Leclerc és Verstappen mellé.
Száraz ív rajzolódik ki a pályán, de a Q2-ben még úgy tűnt, nem elég gyorsak a pilóták a slick gumikhoz. Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke a Sky Sports műsorában nem akart állást foglalni.
A Williams pilótájának nincs már új intermediate szettje, így lényegében kockázat nélkül próbálkozhat slick gumikkal, csak arra kell figyelnie, hogy ne törje össze az autót.
A pilóták lefutották az intermediate gumikkal a tervezett első etapokat, Hamilton vezet Norris, Bottas, Alonso, Stroll, Ocon, Ricciardo, Sainz, Pérez és az idő nélküli Russell előtt.
A Williams-pilóta autójára feltették a lágy slickeket, a kivezető körön nagyon csúszkál, de nincs vesztenivalója. A többiek a melegítéshez szükséges idő miatt nem várhatnak, dönteniük kell, hogy követik-e a példáját.
A brit pilóta a bokszutcában nekiment a betonfalnak, visszajutott a szerelőkhöz, akik rögtön levették a törött első szárnyát. Ha vissza is jön, ezzel értékes időt veszít.
A többiek nála korábban váltottak lágy gumikra, Russell előnye két kör, Norrisé egy, ez a gumik felmelegítése szempontjából még fontos lehet. A pilóták egyelőre lassabbak a lágyakkal a korábbi eredményeiknél.
Norris és Sainz az utolsó két szektorra fel tudta melegíteni az abroncsait és legyőzték Hamiltont, ráadásul az utolsó pillanatban Russell is beszúrt Hamilton elé, így a hétszeres világbajnok csak a 4. helyről rajtolhat vasárnap!
A Mercedes pilótája koccant a védősávval, de vissza tudta vinni az autóját a parc fermébe.
Az első 10 helyezettje az alábbiak szerint alakult:
Lando Norris pályafutása első pole pozícióját érte el, Carlos Sainz először rajtolhat az első sorból, de a 3. kockából kezdő George Russellt érdemes majd igazán figyelni, mert a szélárnyék miatt a Williams pilótája akár még vezethet is a rajt után.
Váratlanul izgalmas lett az Orosz Nagydíj, most megköszönjük a figyelmet, de nemsokára jövünk további hírekkel, és holnap a futam közvetítésével!