A harmadik szabadedzésen a Mercedesek meg sem tudták közelíteni Max Verstappent, így aztán a tömött zandvoorti lelátók előtt a holland pilóta számított az időmérő edzés toronymagas esélyesének. A Red Bull pilótája lágy gumikon kezdett, míg a mezőnyből csak a két Mercedes nem a piros oldalfalú Pirelliken volt, Lewis Hamiltonnak és Valtteri Bottasnak a közepes keveréket tették fel.
Hét perc elteltével Verstappen állt az élen 1:10.036-tal, de a keményebb keverék ellenére Hamilton 147 ezredre megközelítette a második helyen, míg Bottas további 3 tizeddel lemaradva csak a hétszeres világbajnokot követő Pierre Gasly és Charles Leclerc mögé sorolt be. Második körével azonban már 1:10.219-re javított a finn, míg Hamilton 1:10.114-re szorította le saját idejét, amivel már csak 78 ezreddel volt az egy mért kör után a garázsba visszatérő Verstappen mögött.
Miként azt a harmadik szabadedzésen elszenvedett balesete ellenére az időmérő edzésen majdnem annak elejétől részt vevő Carlos Sainz-cal 5 perccel a Q1 vége előtt a mérnöke közölte, egy másodpercet gyorsulhat a pálya a Q1 elejéhez képest, így aztán nagy tűzijátékra volt kilátás a továbbjutó helyekért. Ezt elsőként George Russell jelezte, aki az ötödik helyre repítette a Williamst. Csak Verstappen, a negyedik helyen álló Gasly és a hetedik Alonso nem jött ki, még a Mercedesek is feltették a lágy gumikat, de végül egyikük sem javított.
Nem úgy a többiek: Leclerc 1:09.829-cel megnyerte a Q1-et, Sainz pedig remek teljesítménnyel bejött a második helyre. Verstappen így végül harmadik lett az egyaránt óriási kört összerakó Antonio Giovinazzi és Nicholas Latifi előtt. Őket követte a hatodik helyen Hamilton, majd Ocon, Bottas, Ricciardo, Gasly, Russell, Alonso, Stroll, Cunoda és Norris volt a maradék továbbjutók sorrendje.
Aki Sergio Pérez nevét hiányolja, az jól teszi,
a mexikói pilóta ugyanis csak a 16. helyet szerezte meg, miután forgalomba került és lekéste az utolsó gyorskörét.
Nem ő járt azonban egyedül pórul, a 17. helyen kieső Sebastian Vettel nem tudta befejezni az utolsó mért körét, mert az utolsó előtti kanyarban utolérte a pálya közepén poroszkáló két Haast, amelyek közül Mazepin óriási gázt adva próbált kitérni az útjából, de már nem volt hova mennie. Az esetet vizsgálják a felügyelők.
A koronavírusos Kimi Räikkönen helyére beugró Robert Kubica a 18. helyen végzett, őt a csapattársát fél másodperccel verő Mick Schumacher követte.
A Q2-ben a Red Bull nem akart semmit a véletlenre bízni és áldozatul esni egy esetleges piros zászlónak, így elsőnek küldte ki Verstappent, aki friss lágy szetten 1:09.071-re volt képes. A Mercedesek ehhez az időhöz hozzászagolni sem tudtak, Hamilton 655, Bottas 698 ezredet kapott, amivel a második és a harmadik hely is csak ideiglenesen lett meg nekik, nemsokára jött ugyanis Leclerc és Gasly, akik átvették ezt a két pozíciót.
Hogy ezúttal se maradjunk piros zászlós megszakítás nélkül, arról George Russell gondoskodott,
aki valamivel több, mint 4 perccel a Q2 vége előtt az utolsó előtti kanyarban túl sokat akart, megpördült, majd háttal eltalálta a bukótérben levő védőfalat. Szerencséjére az autó eléggé lelassult ahhoz, hogy csak a reklámtábla sérüljön, Russell pedig nem kevés kavics pályára hordásával vissza tudott menni a garázsba. Autójának hátsó felfüggesztése sérült egy kicsit, de a fiatal brit nem számít büntetéssel járó javításra.
Valamivel kevesebb, mint 4 perc volt hátra, amikor folytatódhatott az időmérő, de mért kört már senki nem tudott teljesíteni,
másfél perccel a vége előtt ugyanis a másik Williams is kirepült a pályáról.
Nicholas Latifi az ultragyors nyolcas kanyarban rátette az autó bal oldali kerekeit a fűre, a bekormányzás pillanatában pedig elszállt, mint a győzelmi zászló. A hatalmas becsapódás ellenére szerencsére saját lábán szállt ki a Williamsből.
A Q2-t már nem indították újra, mindez pedig azt jelentette, hogy Verstappen, Leclerc, Gasly, Hamilton, Bottas, Ricciardo, Sainz, Ocon, Alonso és Giovinazzi jutottak tovább ebben a sorrendben, míg a 11-től a 15-ig helyig Russell, Stroll, Norris, Latifi és Cunoda sorakozik majd fel a rajtrácsra. A McLaren versenyzőjének az idén először nem sikerült a legjobb tíz közé kerülnie az időmérőn.
A Latifi által tönkretett védőfal hosszas javítását követően végül 16 óra 7 perckor indult el a Q3, de senki sem rohant ki azonnal a pályára, de 1-1,5 perc elteltével hirtelen mindenki egyszerre indult el. Verstappen Ricciardo és Giovinazzi mögött harmadikként teljesítette az első mért körét, 1:08.923-as idejét pedig senki sem tudta megjavítani. A legközelebb hozzá Bottas került, de az ő lemaradása is 3 tized volt. A harmadik helyre feliratkozó Hamiltoné valamivel több, 345 ezred. A negyedik helyre Gasly fért be, őt a két Ferrari, Alonso, Giovinazzi, Ricciardo és Ocon követte.
Aki előre odaadta a pole pozíciót Verstappennek, az rosszul tette, az utolsó mért körök ugyanis nagyon szorossá tették a küzdelmet. Hamilton zárta a sort, előtte a holland 38 ezreddel megjavította az előző körét, a hétszeres világbajnok pedig lila utolsó szektort autózva 38 ezreddel maradt el tőle.
Mindez azt jelenti, hogy ha Verstappen nem javít, ezredre ugyanolyan kört ment volna a két vb-aspiráns, de akkor is a Red Bull versenyzőjéé lenne az első rajtkocka, mert ő érte el elsőként ezt az időt.
A harmadik helyen az utolsó körében javítani nem tudó Bottas zárt, mögötte Gasly megtartotta a remek negyedik helyet Leclerc és Sainz előtt. Giovinazzi a kiváló hetedik rajthelyet szerezte meg az Alfával, őt Ocon, Alonso és Ricciardo követte az első tízben.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, hamarosan kezdődik a Holland Nagydíj időmérője! A harmadik szabadedzés alapján Max Verstappen tűnik a pole pozíció elsődleges várományosának, amivel egészen biztosan megörvendeztetné közönségét. Az utolsó gyakorlás összefoglalóját az alábbi linkre kattintva olvashatják el.
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke elmondta, nem biztos benne, hogy a kvalifikáció legelejére sikerül megjavítani a spanyol pilóta autóját, amit a harmadik tréningen tört össze. Már ha egyáltalán sikerül időben végezni, de ez persze azon is múlhat, hogy lesz-e piros zászló a Q1-ben. Ami viszont jó hír a 27 éves versenyző számára, hogy nem cseréltek váltót, így megússza az 5 helyes rajtbüntetést.
A Mercedes a gyári istálló, valamint az ügyfélcsapatok esetében is úgy döntött, hogy szombatra minden autóba a legfrissebb motort szerelik be, aminek Hamilton autójának tegnapi meghibásodása az elsődleges oka. Mindez azokat érinti kellemetlenül, akik a legújabb erőforrásukat az Olasz Nagydíjra tartogatták. Különösen érdekes Vettel esete, akinek az első gyakorláson egy régi motorja hibásodott meg, majd délutánra kapott egy szintén használt erőforrást, mára viszont a legújabbat kellett beszerelniük.
Albert Fabrega újságíró a Twitteren pár perccel ezelőtt jelentette, hogy 14:40-kor beindították a spanyol versenyző motorját. Ez azonban távolról sem jelenti azt, hogy elkészültek a javítással, a spanyol szakíró szerint jó esetben a Q1 végén láthatjuk őt a pályán.
Persze teljesen más okokból, mint Sainzén, vélhetően csak módosítanak a beállításokon. Ted Kravitz, a Sky Sports helyszíni riportere elárulta, többek között az első felfüggesztést is kicserélték. Eközben a Red Bullnál teljes a nyugodtság Verstappen kocsija körül.
A levegő hőmérséklete valamivel alacsonyabb, mint pénteken ugyanebben az időpontban, egészen pontosan 18 fokos. A 35 fokos aszfalt viszont nagyjából megegyezik a 24 órával ezelőtti állapottal.
Elindult a Q1, kezdődik az időmérő, a két Haas, valamint Cunoda máris a pályára gurult, őket pedig Latifi és a Räikkönent helyettesítő Kubica követte.
A Williams pilótája 1:11.699 másodperccel állt az élre, mögötte Cunoda, Kubica, Schumacher és a második melegítő kört autózó Mazepin a sorrend. Eközben egyre inkább benépesül a pálya, érdekesség, hogy a Mercedesek közepeseken kezdenek.
Úgy néz ki, a Ferrari időben elkészült, így a spanyol versenyző viszonylag hamar ki tudott gördülni a pályára.
A holland pilóta 1:10.036-tal nyitott, ám csupán 147 ezreddel előzte meg a közepeseken autózó Hamiltont. A két Mercedes közé Gasly és Leclerc is bejött, Pérez a 6. pozíciót foglalja el. A két Alpine és Ricciardo csak az imént hagyta el a garázst, rajtuk kívül Schumacher és Kubica van veszélyben.
Immáron mindenkinek van ideje: Alonso a 6., Norris a 8., Ricciardo a 11. helyet foglalja el. Sainz viszont csak a két Haast előzi meg, rajta kívül Latifi és Cunoda állkieső helyen. Eközben a két Mercedes javított, így Hamilton 78, Bottas 183 ezredre közelítette meg Verstappent.
Sainz, Latifi és Cunoda is javított, így jelenleg a 8-10. pozíciót foglalják el. A silverstone-i istálló versenyzői viszont nincsenek biztonságban, hiszen Stroll a 16., Vettel pedig a 18. helyen áll. Kettőjük között pedig Russell áll, aki mostanában szintén nem szokott itt kiesni. Sainznak azonban mondták, hogy a pálya jelentősen javul.
Russell az 5., Vettel pedig a 13. helyig jött fel, ám Stroll csak a 16. pozícióig jött előre. Ezzel Ricciardo került a veszélyzónába, rajtuk kívül a két Haas és Kubica van ott.
Velük ellentétben Verstappen maradt a bokszban, mint ahogyan Gasly, Russell és Alonso is ott tartózkodik. A többiek viszont kivétel nélkül próbálnak javítani eddigi legjobbjukon.
Hatalmas meglepetésre a mexikói pilóta már most búcsúzott, ugyanis nem ért fel a gyorskörére. Szintén nem jutott tovább Vettel, akit a két Haas, közülük is főleg Mazepin tartott fel. A Q2-ben már velük sem találkozunk, mint ahogyan Kubicával sem.
16. Sergio Pérez (Red Bull) 1:10.530
17. Sebastian Vettel (Aston Martin) 1:10.731
18. Robert Kubica (Alfa Romeo) 1:11.301
19. Mick Schumacher (Haas) 1:11.387
20. Nyikita Mazepin (Haas) 1:11.875
Az orosz versenyző egyértelműen feltartotta Vettelt, amiért várhatóan büntetést fog kapni, bár ez nem sokat változtatna a helyzetén. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke elmondta, Pérez sokat vesztett a kivezető körén, ezért nem ért fel.
Jön az időmérő középső szakasza, Verstappen és a két Williams azonnal kiment a pályára, mindannyian lágyon.
A holland pilóta három lila szektort autózott, amivel közel 1 másodperccel megjavította Q1-es idejét. Hamilton 655, Bottas pedig további 43 ezreddel marad el tőle. Érdekesség, hogy egyik versenyző sem próbálkozik a közepeseken.
Mindenki teljesítette első mért körét a Q2-ben, és a monacói, valamint a francia versenyző egyaránt túlszárnyalta Hamiltont, de nekik is jelentős a lemaradásuk Verstappennel szemben. Jelenleg Russell, Stroll, Norris, Latifi és Cunoda áll kieső helyen. A McLaren-pilóta helyzete különösen érdekes, ugyanis Ricciardo jelenleg a 6. pozíciót foglalja el.
Miközben a többiek még a bokszban várakoznak, Russell és Latifi már megkezdte a körözést.
Russell vesztette el az autóját a 13-as kanyarban, és bár eltalálta az egyik reklámtáblát, kisvártatva tovább tudott menni. Ezalatt azonban megszakították a Q2-t 3:53 perccel a vége előtt.
Úgy néz ki, hogy a Williams valóban nem sérült meg súlyosan, és így a brit pilóta újabb esélyt kap a javításra. A hiba nélkül egyébként jó eséllyel legalább ideiglenesen bekerült volna az első tízbe, ugyanis két zöld szektort autózott.
A mexikói pilóta a Sky Sportsnak nyilatkozott korai búcsúja után, aminek során kijelentette, hogy borzasztóan csalódott. Elmondta, hogy a hétvége alatt rengeteget fejlődtek, így jó eredményt is elérhettek volna. Ugyanakkor a bokszutca kijáratánál sokat kellett várakoznia, így nem ért fel időben a gyorskörre.
Schumachernek szintén jelenése lesz a sportbíróknál, így őt is megbüntethetik Vettel feltartásáért.
Verstappen rögtön pályára ment, és lassan mindenki kigördül a bokszból. Russell autója viszont mégis megsérült, ugyanis a brit pilóta már nem fog visszatérni.
Latifi balesete sokkal súlyosabb volt, mint csapattársáé, így természetesen ezúttal is megszakították a Q2-t. A kanadai pilóta a 8-as kanyarban vesztette el az irányítást, de szerencsére jól van.
1:38 másodperc lett volna hátra, de a versenyirányítás úgy döntött, hogy leinti a második szakaszt. Mindez azt jelenti, hogy Russell, Stroll, Norris, Latifi és Cunoda búcsúzik.
11. George Russell (Williams) 1:10.332
12. Lance Stroll (Aston Martin) 1:10.367
13. Lando Norris (McLaren) 1:10.406
14. Nicholas Latifi (Williams) 1:11.161
15. Cunoda Juki (Alpha Tauri) 1:11.314
A Sky Sportsnak nyilatkozva elmondta, hogy a hátsó felfüggesztés sérült meg, de a szerelők biztosan meg tudják majd javítani a holnapi versenyre.
Jonathan Wheatley, a Red Bull sportigazgatója a versenyirányításnak jelentette, hogy a Mercedesek szerinte túl sokáig hagyták fent a gumimelegítő paplant az autókon, ami nem felel meg az előírásoknak. Michael Masi azt válaszolta, hogy megvizsgálják az esetet.
A versenyirányítás megerősítette, hogy már nem kell sokáig várni az időmérő utolsó szakaszára.
Vettel elmondta, a harmadik szabadedzés után nem tudtak fejlődni, ugyanakkor úgy véli, az utolsó gyorskörében javíthatott volna. Mazepin eközben kijelentette, Schumacher zsinórban másodszor előzte meg őt úgy, hogy az orosz pilótának kellett volna elöl mennie.
Elindult a Q3, ám 1 perc elteltével még senki nem gurult ki a pályára.
A holland pilóta Ricciardo és Giovinazzi után a harmadik a pályán, pedig általában a mezőny végén szokott lenni ilyenkkor. A Red Bullnál úgy gondolhatják, hogy megvan a tempóelőny ahhoz, hogy kevésbé tegyék ki magukat a sárga vagy a piros zászló veszélyének.
A holland pilóta 1:08.923 másodperccel nyitott, amivel 299 ezreddel előzte meg a finn versenyzőt, és további 46-tal a hétszeres világbajnokot. Mögöttük Gasly, Leclerc, Sainz, Alonso, Giovinazzi, Ricciardo és Ocon a sorrend.
A finn pilóta 1 tizeddel verte meg Verstappent a pálya harmadik szakaszán, ám mindez nem volt elég ahhoz, hogy összességében is gyorsabb legyen nála. Az biztos, hogy a nézők túlnyomó többsége elégedett lenne a jelenlegi eredménnyel.
Mind a tíz pilóta visszajött a pályára, így kezdődhet a végjáték. Kérdés, hogy mindenki felér-e, illetve sikerül-e baleset nélkül abszolválni a gyorsköröket.
A holland pilóta 38 ezreddel javított, pont annyival, amennyivel végül megverte Hamiltont. Bottas elrontotta az utolsó szektort, így nem tudott gyorsulni. Mögöttük Gasly, Leclerc, Sainz, Giovinazzi, Ocon, Alonso és Ricciardo lett az első tíz sorrendje.
A holland pilóta ugyanis tizedik alkalommal indulhat a pole pozícióból. Giovinazzi pedig a 7. hellyel eddigi legjobb időmérős teljesítményét tette le az asztalra.
Újra rendkívül szoros versenyre van kilátás a két éllovas között, amit a gumikopás jelentősen befolyásolhat. Mi ezzel szeretnénk megköszönni mai figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal.