A sprintfutamos lebonyolításnak köszönhetően mindössze a második szabadedzést tartották szombaton délelőtt az Olasz Nagydíj programjában, és a helyzet érdekessége, hogy a parc fermé szabályok miatt a csapatok érdemben nem változtathatnak a beállításokon az időmérő után, így a 60 perces tréningen elsősorban a hosszú etapokon nyújtott teljesítményük finomításán dolgozhatnak.
Ettől függetlenül előfordulnak változások: a pénteki küszködés után a Ferrari motort cserélt Charles Leclerc autójában, de egy már használt erőforrást építettek be, így a monacói pilóta megússza a büntetést, ellentétben Valtteri Bottasszal, aki teljesen új erőforrást kap, ezért a sprintfutamos első rajthelye után az Olasz Nagydíjon csak a mezőny végéről rajtolhat majd.
A körülményekre ezúttal sem lehetett panasz,
25 fokos levegő hőmérséklet mellett 35 fokos pálya fogadta a mezőnyt napsütésben, a pénteki létszámnál népesebb és lelkesebb közönséggel. A tifosit ezúttal sem váratta meg a mezőny a Williams pilótáival az élen rögtön pályára hajtottak a versenyzők, ezen a 60 perces tréningen is igyekeztek a lehető legtöbb munkát elvégezni.
A pilóták vegyesen kaptak közepes és lágy gumikat, az első 10 percben leginkább az alsóház tagjai léptek pályára, a Ferrarik is csak 52 perccel a leintés előtt látogattak ki, Charles Leclerc először lágyakkal, Carlos Sainz közepesekkel kezdett dolgozni. Közben előfordultak kisebb hibák, Mick Schumacher és Daniel Ricciardo is a pálya szélére szorult egy-egy komolyabb elfékezés után.
Az első negyedórához közelítve Sergio Pérez állt az élre
1:24.870-nel közepes keverékű gumikkal, gyakorolta a szélárnyékos előzést is a lágy gumikkal hajtó Lando Norris ellen. Lewis Hamilton szintén a piros jelzésű lágyakkal kezdett, Bottas viszont keményeket kapott, ezzel a csapat már egy hosszú, vasárnapi etapra gyűjtött adatokat, amikor a finn pilótának a mezőny végéről kell felzárkóznia.
Hamilton nem a leggyorsabb körre hajtott, ez jelezte, hogy 0,818 másodperces hátránnyal kezdett Pérezhez képest, Max Verstappen viszont hajszolni kezdte a Red Bullt, 1:24.006-ra, majd 1:23.895-re és 1:23.754-re gyorsult lágy gumikkal, ez azonban még mindig jelentősen elmaradt a pénteki legjobb köridőktől, ami egyértelműen magasabb üzemanyagszintre utalt.
Az edzés első harmada után Verstappen vezetett
Pérez, Gasly, Hamilton, Cunoda, Latifi, Bottas, Mazepin, Ricciardo és Stroll előtt, az első 10-ből csak Bottas ment kemény gumikkal, 1,889 másodperces hátrányban volt Verstappenhez képest, ráadásul csúnyán elvétett egy féktávot is, és átugratott a második sikánon.
A Silverstone-ban látottakhoz hasonlóan a monzai második szabadedzés elsősorban egy tesztnap délutáni szakaszára hasonlított, a pilóták hosszabb etapokat futottak és a verseny ritmusát igyekeztek reprodukálni. Ennek részeként mérnöke „barátságosan emlékeztette” Verstappent, hogy figyeljen a pályaelhagyásra a Michele Alboretóra átkeresztelt Parabolicában.
Bottas tempójával elégedett volt a mérnöke kemény keverékű gumikon is, de a körözést nem sokáig folytathatták, mert 28 perccel az edzés kezdete után Sainz ismét alaposan összetörte a Ferrarit az Ascari sikán bejáratánál. A spanyol pilóta orral ütközött a baloldali falnak, kissé megütötte magát, de önállóan szállt ki az autóból, amit gyorsan visszaszállítottak a csapathoz, hogy még a sprintfutam előtt megjavíthassák.
Ez az elmúlt négy versenyhétvége során Sainz harmadik komoly balesete volt, ráadásul a Ferrari mellett a többi csapat felkészülését is megzavarta, hiszen kénytelenek voltak félbeszakítani az etapokat, időt vesztettek és csak 20 perccel a leintés előtt térhettek vissza a pályára.
A tréning utolsó harmadára Hamilton és Bottas alig használt lágy gumikat kaptak, a brit pilóta 1:23.246-ra gyorsult és ismét kialakította a hétvégén megszokott, fél másodperc körüli különbséget a Red Bullhoz képest, majd csapattársa is felzárkózott mögé 0,222 másodpercre, szintén lágy abroncsokkal.
A rövid időmérős etap után Hamiltont átállították kemény keverékű gumikra, közben Bottas maradt lágyakon, Verstappen pedig közepes keverékű gumikkal próbálkozott, vagyis a hétvége három éllovasa az adott pillanatban mindig eltérő gumikat használt. Ez elmondható Esteban Oconról és Robert Kubicáról is, ők az újraindítás után lágyakkal felzárkóztak az 5-6. helyre.
Nem volt ilyen jó formában Sebastian Vettel, először a motorjára panaszkodott, majd forgalomban találta magát, az utolsó 10 perc kezdetén még csak a 18. helyezett volt, javított a 16. pozícióra, de pályaelhagyás miatt törölték a körét, de így is csak századokkal maradt el csapattársától. Gondja volt Charles Leclerc-nek is, az utolsó 5 percre visszatért a garázsba, de a rádión nem akarta elmondani, hogy miért.
Az utolsó percekben már nem történt lényeges átrendeződés, továbbra is a Mercedesek diktálják a tempót Monzában, Verstappen mögé ezúttal Pérez is odaért, ami ígéretes a sprintufamra nézve, a többiek sorrendjét viszont erősen befolyásolta, hogy az adott pilóta éppen milyen programot futott, így a köridők nem reprezentatívak.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, hamarosan kezdődik az Olasz Nagydíj második szabadedzése! Mivel a hétvégét nem a szokványos módon bonyolítják le, hanem ma délután sprintfutamot rendeznek, ezért az időmérőt már tegnap megtartották. Ennek következtében vélhetően kizárólag versenyszimulációkat fogunk látni, ahogyan az a silverstone-i hétvégén is történt. A kvalifikáció összefoglalóját az alábbi linken olvashatják.
Azok után, hogy a monacói pilóta életét motorproblémák keserítették meg az időmérőn, a Ferrarinál úgy döntöttek, hogy kicserélik az erőforrást az autójában. Mivel a második egység a hungaroringi balesetben tönkrement, ezért azt szerelték be neki, amit még az idény elején használt. Büntetést természetesen nem kap emiatt.
Az alábbi képen a szombati és a vasárnapi etapokra megmaradt gumiszettek láthatóak pilótánként. Ebből kiderül, hogy ugyan Verstappen több közepes keveréket őrzött meg Hamiltonnál és Bottasnál, viszont lágyból és keményből a Mercedes pilótáinak maradt több. Persze a spórolás hatékonysága attól is függ, hogy ma, illetve holnap délután milyen abroncsokra lesz szükség.
Napra pontosan 20 évvel ezelőtt, 2001. szeptember 11-én történt minden isők eddigi legnagyobb terrortámadása, amiben közel 3 ezer ember vesztette életét. Pár nappal később rendezték az Olasz Nagydíjat, amelyen az F1, azon belül is elsősorban a Ferrari és Schumacher megemlékezett az áldozatokról. A hétvégét az alábbi galériánkban idéztük fel.
---- separator ----gallery-content-type:ca0a0449-5e15-45fb-826e-5c7c069f19d9---- separator ----Persze hozzá kell tenni, hogy az első szabadedzés két és fél órával később kezdődött, mint a mostani tréning. A levegő hőmérséklete jelenleg 24,8, míg az aszfalté 35 fokos Monzában.
Elindult a második szabadedzés, Latifi, Schumacher és Vettel máris kigurult a bokszból, őket Mazepin követte.
A jelek szerint a holland pilóta nem izgulja túl a gyakorlást. A közvetítés rendezőjének pont sikerült elkapnia, hogy a garázsban megviccel valakit.
Mazepin 1:27.374 másodperccel kezdett, 89 ezreddel megelőzve csapattársát. A puszta köridőnek viszont ezúttal nincsen jelentősége, hiszen a mezőny tagjai valószínűleg kizárólag versenyszimulációt teljesítenek.
A német pilóta blokkolta a kerekeit a Roggia előtt, így át kellett hajtania a bukótérben. A gumiknak nyilvánvalóan nem tett jót, de egyébként nem történt nagy baj.
Jelenleg 12 pilóta van a pályán, közülük 8-an a sárga oldalfalú abroncsokon köröznek. Egyedül a két McLaren, Leclerc és Hamilton választotta a lágyakat.
Az ausztrál pilóta hasonlóan járt, mint korábban Schumacher, bár a füstölés kevésbé volt látványos. A másik különbség, hogy ő az első sikánnál rontott és ment a bukótérbe.
Már arra sem számított senki, hogy a Ferrari akkori pilótája mindössze 42 nappal a kis híján halálos nürburgringi balesete után ismét nagydíjhétvégén vesz részt. Az pedig minden idők egyik legnagyobb versenyzői teljesítménye, hogy a 4. helyen sikerült átszelnie a célvonalat. Bővebben az alábbi linkre kattintva olvashat erről.
Bár a leggyorsabb köröknek önmagukban ezúttal semmilyen jelentőségük nincs, azért a tényszerűség kedvéért rögzítsük a sorrendet: Verstappen 1:23.754 másodperccel vezet, 436 ezreddel megelőzve Pérezt. Mögöttük Gasly, Hamilton, Cunoda, Latifi, Bottas, Mazepin, Ricciardo, Stroll és Norris az első tíz sorrendje. A két éllovas a lágy, a mexikói pilóta a közepes, míg a finn versenyző kemény abroncsokat használ.
Mérnöke szólt neki, hogy a Parabolicában/Alboretóban túlságosan kiszélesíti a pályát. Ez önmagában még nem gond, de ha a sprintfutamon vagy a versenyen többször is megteszi, akkor büntetéssel járhat.
Ahogyan tegnap, úgy ma is bevetették a közvetítésben a látványos megoldást. Pár másodperc erejéig Russell szemszögéből lehetett figyelni az eseményeket.
Az alábbi kép a monzai parkolóban készült, és látható, hogy az autók igencsak sűrűn állnak. Ez még önmagában nem is lenne baj, de akad, akinek egészen biztosan nem lesz egyszerű a hazajutás.
A spanyol versenyző az Ascari-sikánban dobta el a Ferrarit. A 27 éves pilóta jól van, de a rádióban mondta, hogy nagyon nem esett jól neki az ütés. A Ferrari első szárnya teljesen eltűnt.
A spanyol pilóta túl korán léphetett rá a gázra. Sainz az egy héttel ezelőtti Holland Nagydíjhoz hasonlóan ismét munkát adott a szerelőknek, csak most nem az időmérőre, hanem a sprintfutamra kell újjáépíteni az autó egy részét.
Az Alpha Tauri pilótája 15 kört tett meg a közepes gumikon, mielőtt közvetlenül Sainz balesete előtt kiment a bokszba. Pérez 14, Sainz, Leclerc és Norris 12-12 körnél tartott, utóbbi kettő a lágy abroncsokon.
Verstappen nemrég szóvá tette, hogy szerinte ebben a formában és időpontban teljesen felesleges megrendezni a második szabadedzést. Sainz balesete után Gary Anderson, a Jordan, a Stewart és a Jaguar egykori technikai igazgatója a Twitteren a verseny előtti bemelegítéshez hasonlította ezt a tréninget, ahol nyerni nem sokat lehet, veszíteni viszont annál inkább.
A pilótáknak bő 20 percük van arra, hogy tapasztalatot gyűjtsenek a sprintfutamra és a versenyre.
Az edzés elején még a közepes volt a leggyakoribb, most viszont a mezőny nagy része lágyakon jött ki. Csupán Verstappen, Leclerc, Ricciardo, Vettel és Russell van kint a sárga oldalfalú abroncsokon.
Az orvosok egyelőre nem tiltották el attól, hogy részt vegyen a hétvégée további eseményein, de még további ellenőrzéseken kell túlesnie ahhoz, hogy ez teljesen biztos legyen.
A brit pilóta 1:23.246, míg Bottas 1:23.468 másodperccel kezdte meg lágygumis etapját. Ezzel egyébként a tabellán is átvették a vezetést.
A hétszeres világbajnok csupán egy mért kört ment a piros oldalfalú abroncsokon, majd bement a bokszba, és C2-eseket kapott. Ha a következő bő 10 percben nem jön közbe semmi, akkor valószínűleg ezeken teljesíti a tréning hátralévő részét.
A hétszeres világbajnok mindössze 3 tizeddel volt lassabb a kettővel keményebb keverékeken annál, mint amit a lágyakon futott.
A Ferrari állva maradt pilóltájával sincsen minden rendben. A monacói versenyző ugyanis közölte, hogy azonnal ki kell állnia, és kijelentette, hogy ennek okát nem mondhatja meg a rádión keresztül.
Véget ért a második szabadedzés, aminek második részében Russell volt a legkitartóbb, aki 14 kört teljesített a közepeseken. A végeredmény ezúttal nem fontos, de azért a végén rögzítsük, hogy Hamilton zárt az élen Bottas és Verstappen előtt, mögöttük pedig Pérez, Ocon, Kubica, Giovinazzi, Alonso, Gasly és Norris lett az első tíz sorrendje. Ezzel mostanra meg is köszönjük figyelmüket, legközelebb a 16:30-kor kezdődő sprintkvalifikáció előtt jelentkezünk percről percre tudósítással!