A tavalyi időmérőhöz, illetve futamhoz képest sokkal jobb körülmények között rendezték meg a Török Nagydíj első szabadedzését. A levegő hőmérséklete 19, míg az aszfalté 29 fokos volt a gyakorlás elején, viszont a szélerősség viszonylag nagy volt, amit Pierre Gaslynak hamar jeleztek.
A pilótáknak jó hír volt, hogy a tapadás mértéke már most jóval nagyobb volt, mint a 2020-as hétvégén bármikor, ám ennek következtében a tavalyi adatoknak nem sok hasznát veszik.
Ennek megfelelően a mezőny jelentős része rögtön a tréning indítása után pályára gurult.
A gumiválasztás igencsak változatos volt, a legtöbben a lágyakon vagy a közepeseken kezdtek. A piros oldalfalú abroncsokon autózó Charles Leclerc kezdett az élen 1:27.547 másodperccel, de nem sokkal később Lewis Hamilton 18 ezreddel felülmúlta idejét.
Ezek az idők persze később jelentősen javultak: előbb Esteban Ocon állt az élre, majd a hétszeres világbajnok visszavette a vezetést. A címvédő 20 percelteltével jelentős előnnyel rendelkezett: Valtteri Bottas 856, Max Verstappen pedig 903 ezreddel maradt el tőle. Igaz, Ocon a kemény gumikon a finn és a holland versenyzőt is megelőzte, ami megmutatta, hogy ezek az eredmények még mindig nem mérvadóak. Nem sokkal később a francia pilóta csapattársa, Fernando Alonso is bejött a Red Bull-versenyző elé a közepeseken.
A következő percekben aztán egy kissé elcsendesedett a pálya, főleg ami az élmezőnyt illeti. Ezt követően Hamilton volt az, aki először javított, és 1:24.250 másodperccel tovább növelte előnyét. Verstappen szintén gyorsult, és ugyan feljött Ocon mögé a 3. helyre, de hátránya még mindig 805 ezred volt riválisával szemben. Bottas ráadásul szinte rögtön visszaelőzte,
de a 32 éves versenyzőnek is jelentős, 592 ezredes volt a lemaradása.
Verstappennel kapcsolatban aztán kiderült, hogy nem elégedett az autóval, azon belül is az első tapadással, amire mérnöke úgy reagált, hogy szerinte a gumiknál van probléma. Mindezek ellenére a 24. születésnapját múlt héten ünneplő pilóta javítani tudott, és 425 ezredmásodperces hátránnyal feljött a 2. helyre. Csapattársának, Sergio Péreznek szintén nem volt problémamentes az edzés, a mexikói versenyző alulkormányzottságra panaszkodott.
Hogy Verstappenben, illetve a Red Bullban mennyi tartalék lehet, azt Leclerc mutatta meg, aki hozzá képest mindössze 51 ezredes hátrányban feljött a 3. pozícióba. Innentől kezdve pedig nem változott az élmezőny sorrendje, ugyanis a mezőny tagjai a tréning végén egy rövidebb versenyszimulációt teljesítettek.
Ezzel Hamilton végzett az éle, de a Mercedes pilótája a biztató kezdés ellenére nem igazán örülhet, ugyanis a gyakorlás elején hivatalossá vált, hogy motorcsere miatt megbüntetik. Azonban Sainzcal ellentétben őt nem a mezőny végére száműzik, hanem csak 10 hellyel fogják hátrasorolni a rajtrácson, miután a belső égésű motorból már a negyediket szerelték be neki. Mögötte Verstappen, Leclerc, Bottas, Sainz, Ocon, Norris, Gasly, Alonso és Pérez lett az első tíz sorrendje.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Török Nagydíj első szabadedzése, addig ajánljuk a futamelőzetesünket!
Az orvosi autó vezetője, Alan van der Merwe és a főorvos, Dr. Ian Roberts is elkapta a koronavírust, ezért az FIA a Formula E szakembereit hívta be a Török Nagydíjra.
Tavaly zárt kapuk mögött rendezték meg a szezon egyik legizgalmasabb versenyét Isztambulban, idén már helyszíni közönség is ott lehet a pályán. Ez nagy szó, hiszen sokat kellett várniuk arra, hogy ismét láthassák a mezőnyt Törökországban.
Alonso az első, de a két McLaren is gyorsan pályára lép. Ez "normális" hétvége, nincs sprintfutam, így 60 perce van a mezőnynek délelőtt és délután is a holnapi harmadik tréning előtt.
A Pirelli a C4-C3-C2-es keveréket vitte el a mezőnynek, vagyis a kínálat közepéről kaptak abroncsokat a versenyzők, a legkeményebb és a leglágyabb változat sem választható. Ez nem meglepő, hanem a megszokott választás a gyártó részéről.
A McLaren pilótája szerint már most sokkal jobb a tapadás, mint tavaly volt, mérnöke nyugtázta is, hogy ez jó hír. Valóban az, viszont Pierre Gaslynak jelezték, hogy erős szél fúj, ami megnehezíti a pilóták munkáját.
Hamilton 1:27.439-cel az élre állt lágy gumikkal, Verstappen még kivezető körön van, de mérnöke azt mondta, hogy a rádióforgalom alapján jobbnak tűnik a tapadás, ezt a versenyző is megerősítette.
A Ferrari is lágy gumikkal ment ki, de hatalmas aerodinamikai mérőkeretet szereltek az autóra.
A hétvégén rendhagyó, fehér festéssel versenyző Red Bullt vezető Max Verstappen átvette a vezetést 1:26.991-gyel, majd a fekete Mercedesszel küzdő Lewis Hamilton 1:26.043-ra gyorsult.
Az FIA megerősítette, hogy a Mercedes beszerelte Lewis Hamilton autójába a negyedik belsőégésű motort, ami 10 helyes rajtbüntetést jelent, vagyis a brit pilóta a legjobb esetben a 11. helyről kezdheti majd a Török Nagydíjat.
Hacsak nincs konkrét meghibásodás, a csapatok gyakran cserélnek komplett erőforrásokat, a Mercedes viszont ezúttal úgy döntött, csak egy fődarabot épít be. Amennyiben további cserékre is szükség lehet, Hamilton más versenyeken is büntetéseket kaphat, de azok hasonló, enyhébb hátrasorolások lehetnek.
A Mercedes pilótája már 1:24.511-nél jár, rohamosan javítják a köridőket a pilóták. Verstappen hátránya egyelőre 0,903 mp szintén lágy gumikkal, a 3. helyezett Ocon keményekkel megy.
A másik Mercedes pilótája feljött Hamilton mögé a 2. helyre, de bő 0,8 másodperc a lemaradása, pedig ő is lágyakkal megy.
Jelenleg nem úgy tűnik, hogy esni fog az eső, de ez szombatra és vasárnapra változhat, a levegő hőmérséklete 20, a pályáé 27 fok, de az elmúlt 1 óra során csökkent.
A sisakján pedig a víz jelentőségére hívja fel a figyelmet.
Ártalmatlan kicsúszás volt, mindössze a körét dobta el a brit pilóta, ahogy Kimi Räikkönen is, akinek korábban két körét is törölték pályaelhagyás miatt.
A Sky Sports szerint több pilóta, köztük Lewis Hamilton és Sebastian Vettel is új kesztyűket tesztel az FIA megbízásából. Ezek új fejlesztések annak érdekében, hogy fokozzák a biztonságot, de a pilóták továbbra is jól érezzék magukat bennük. A folyamat Romain Grosjean égési sérülésekkel járó balesete után indult el.
Akadnak kivételek, de a versenyzők többsége egyelőre lágy keverékű abroncsokkal megy, Ocon kipróbálta már a keményeket, Alonso és Ricciardo kitart a közepesek mellett, Russell és Gasly 1-1 etapot ment közepesekkel, Mazepin és Latifi átmenetileg megkapta a keményeket is.
Egyre többen szélesítik ki a pályát a 14-es kanyarnál, vagyis a célegyenes bejáratánál, Norris, Räikkönen és Sainz esetében is kellett már köröket törölni.
Gyenge első tapadásra panaszkodott, mérnöke visszakérdezett, hogy szerinte elég-e az első szárnyon állítani, de a versenyző szerint a gumik terén kell keresni a választ.
A holland pilóta 0,425 másodperces hátránnyal feljött a 2. helyre, de ez még mindig jelentős tempókülönbség Hamiltonhoz képest. A brit pilóta elszakadt a mezőnytől, elképzelhető, hogy más programot fut.
Bár ez még csak szabadedzés, de egyelőre folytatódik a tendencia, Daniel Ricciardo hátrányban van Lando Norrishoz képest. A brit pilóta egyelőre a 7. helyezett a McLarennel, nagy ellenfelük, a Ferrari két autója a 3-5. helyen áll.
Mérnöke megkérdezte, hogy az utóbbi etapon jobban viselkedett-e az autója, a mexikói pilóta szerint még mindig alulkormányzott, hasonló véleményt fogalmazott meg Verstappen is. Pérez egyelőre csak a 10. helyezett.
Két körét törölték, jelenleg csak a 19. helyezett a két Haas közé beékelődve és lágyakkal az első szektora sem tűnt feltűnően jónak. Ennek az is az oka, hogy a pilóták már maguk mögött hagyták az időmérő szimulációkat erre a tréningre. A finn pilóta végül feljött a 15. helyre.
A Williams pilótája a felváltásokra panaszkodott, szerinte "nagyon rossz", ahogy működik a sebességváltó. Egyelőre bő 0,1 másodperccel gyorsabb csapattársánál.
A Mercedes pilótája 1:24.178-cal a leggyorsabb volt a Török Nagydíj első szabadedzésén, Verstappen 0,425 másodpercet kapott tőle, ami elsőre számottevő különbség, viszont 10 helyes rajtbüntetéssel készülhet a futamra.
Ezzel lezárul az első szabadedzés közvetítése, de már olvashatják összefoglalónkat az eseményekről és délután jövünk a második tréninggel, valamint további hírekkel. Köszönjük a figyelmet!