Két év elteltével gurultak ismét pályára Forma-1-es autók a texasi Circuit de Americas meglehetősen huplis aszfaltjára, hogy hivatalosan is megkezdjék az idei USA Nagydíj versenyhétvégéjét. Ám alighogy az autó elkezdtek körözni a pilóták által igazán kedvelt 5513 méter hosszú aszfaltcsíkon, a korán pályára merészkedők már térhettek is vissza a bokszba, Fernando Alonso Alpine-ja ugyanos megadta magát a hátsó egyenes végén, és amíg a pályamunkások elszállították a valamilyen folyadékot szivárogtató autót, piros zászlóval félbe kellett szakítani az edzést.
Ez az incidens 11 perccel rövidítette meg az első gyakorlást (a vége előtt 49 perccel indult újra az óra), és nem sokon múlt, hogy néhány perc múlva ismét kényszerszünet következzen, Charles Leclerc ugyanis eldobta a Ferrariját az első szektorban található S-kanyarokban. Szerencséjére a kavicságy megfogta, és csak egy kicsit koncolta le a hátsó szárnyával a falat, így tovább tudott menni.
Közben az idők is elkezdtek záporozni, az élen pedig azonnal megkezdődött a Hamilton-Verstappen csata. Az első húsz perc elteltével a címvédő vezetett 1:36.812-vel lágy gumikon, a második helyen tőle kicsit több mint 2 tizedre pedig jött Verstappen, szintén a piros oldalfalú Pirelliken. A csapatok gumiválasztása egyébként eléggé vegyes volt az elején: lágy, közepes és kemény keverékeket is láthattuk a pályán. A két Mercedes egyaránt lágyra szavazott, a Red Bull Péreznek viszont a keményeket tette fel.
Mindez egyébként olyannyira feküdt a mexikóinak, hogy 9. körével sikerült átvennie a vezetést és 14 ezreddel megelőznie Hamiltont, aki mögé időközben Norris zárkózott fel közepes keveréken.
Pérez aztán nem sokáig volt az élen, Hamilton az első fél óra végeztével 1:36.381-gyel visszavette tőle az első helyet, komoly előnyt autózva ki menet közben.
Az igazi erődemonstráció azonban még hátravolt a Mercedes részéről, az edzés második felére ugyanis majdnem mindenki felpakolt egy új lágy szettet, ezeken pedig előbb Hamilton repesztett 1:34.914-et, majd Bottas vette át tőle az első helyet 1:34.874-gyel.
Eközben Verstappen csak 1:35.806-ra volt képes, ami ugyan elég volt a harmadik helyre, de közel egy másodperccel maradt el a jobbik Mercedestől.
Verstappen mögé a két Ferrari ért oda Leclerc-Sainz sorrendben, de hátrányuk már 1,5 másodpercre rúgott. A további sorrend az első tízben Gasly, Pérez, Norris, Giovinazzi, Russell volt, ami pedig még kiemelendő, hogy Fernando Alonsónak nem kellett kihagynia a teljes edzést, vissza tudott térni a technikai probléma után és 12 kört tett meg.
A végén még Pérez és Schumacher között történt egy kis incidens, a német nem vette észre a 12-es kanyarban őt előző mexikóit és ráhúzta a kormányt. A két autó összeütközött, de mindketten tovább tudtak menni, Pérez a biztonság kedvéért pedig azért leidiótázta a Haas újoncát.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az USA Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! A mezőnyt már hatalmába kerítette az austini életérzés, amit két év után először tapasztalhattak meg, Daniel Ricciardo helyi akcentussal beszél, Valtteri Bottas pedig helyi street art motívumokkal díszítette sisakját. A szokásos futamelőzetesünkben nincs semmi formabontó, viszont annál tartalmasabb!
A Red Bull és az Alpha Tauri a hétvégén a Honda helyett a japán gyártó amerikai márkáját, az Acurát népszerűsíti, meg is autóztattak néhány szerencsés utast az új és a régi NSX-szel is.
Magyar idő szerint már reggel kiderült, hogy kicserélik Sebastian Vettel autójában a Mercedes-motort és délutánra George Russell is csatlakozott hozzá, így az utolsó rajtsor ki is alakult a futamra.
Volt már özönvíz is az USA Nagydíjon, ezúttal ettől nem kell tartani, a továbbiakban sincs nagy esélye az esőnek. Ma zavartalan szabadedzés várhtó.
Daniel Ricciardo a NASCAR-legenda Dale Earnhardtra emlékezik a hétvégén, aki a gyerekkori hőse volt és vasárnap az egyik autóját is vezetheti majd.
Pérez már a kezdés előtt kihajtott a garázsból, Verstappen még küszülődik, de jönnek a többiek is. Most kiderül, mennyire zavarók a bukkanók a pályán.
Fernando Alonso autója lerobbant, a mérnöke arra kérte, hogy álljon félre az Alpine-nal. Ennek előnye, hogy legalább vissza tudják szállítani az autót a garázsba.
Az időveszteségen kívül nem sok kár érte a csapatokat a korai piros zászló miatt, de lehet, hogy hosszabb ideig tart majd a leállás, mert folyadékot eresztett az autó a pályára és a bukótérbe.
A leállítás előtt Pérezt aerodinamikai mérőkerettel engedték ki a pályára.
Alonso autóját a pályán keresztül kell egy munkagéppel biztonságos helyre szállítani. Néhány percig még biztosan nem folytatódhat az edzés.
Felpöröghetnek az események, már sorban állnak az autók a bokszutca végén. A felvezető körök során íme Mick Schumacher speciális sisakjának bemutatója.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sports műsorában elmondta, úgy véli, az isztambuli hétvégén nem hozták ki a lehető legtöbbet a gumikból és csak átmeneti volt a gyenge tempójuk.
Karun Chandhok, a Sky Sports riportere szerint az Alpine-nál még csak remélik, hogy az első szabadedzés során megkezdhetik Fernando Alonso autójának javítását, de egyelőre nem tudják, hogy mi okozta a meghibásodást.
A két Mercedes és Verstappen is lágy gumikkal kezdte a szabadedzést, Pérez keményekkel ment ki, más csapatoknál is megosztják a pilóták a lágy és közepes vagy kemény keverékkel végzett munkát. Ocon közepessel kezd az Alpine-nal, Alonso ment volna lággyal.
Az austini pálya körül szinte mindenhol aszfaltozott a bukótér, ennek köszönhetően már öt pilóta körét törölték. Ennél is nagyobbat hibázott Leclerc, aki megtalálta a kevés kavicságy egyikét is, de vissza tudott evickélni a pályára.
A brit pilóta 1:36.812-vel vezet, Verstappen hátránya 0,22 másodperc, de visszament a bokszba, Bottas egyelőre Ricciardo mögött a 4. helyezett 0,66 másodperces hátránnyal, de forgalomba keveredett és nem tudott javítani a körén.
A köridők kezdetlegességét jelzi, hogy Pérez átmenetileg átvette a vezetést, de jött Hamilton és 1:36.381-gyel ismét az élre állt még mindig lágyakkal. Norris, Bottas és Verstappen a további sorrend.
A Mercedes megerősítette, hogy Bottas autójában ismét belsőégésű motort kell cserélni, ezért 5 rajthelyes büntetést kap, vagyis a legjobb esetben is csak a 6. helyről rajtolhat.
Vettel és Russell komplett erőforrást cserél, Bottas autójában belsőégésű motort cserélnek, ez nem jó ómen Hamilton számára sem a továbbiakra nézve.
Megcsúszott az Aston Martin hátulja a 9-es kanyarnál, ezért elhagyta a pályát, így hiába volt gyors, törölték a körét.
Úgy tűnik, a lágy nem lesz a pilóták kedvence a versenyen, Hamilton különösen a hátsó abroncsok túlmelegedésére panaszkodott.
Alonso ismét helyet foglalt az Alpine volánja mögött, azt egyelőre nem tudni, hogy mikor hajthat ismét a pályára, de lehetséges, hogy még ezen az edzésen újra lehetőséget kap a műszaki hiba után.
A Red Bull pilótája abszolút leggyorsabb volt az 1-es szektorban, a másodikban és a harmadikban egyéni legjobbat futott, pedig úgy tűnt, nagyon alulkormányzott az autója. Hamilton most van kivezető körön, nem kizárt, hogy tud majd jobbat az 1:36.049-nél.
Visszatért az idei szezon egyik kedvelt, régi-új megoldása, a sisakkamera, amit ezúttal Esteban Ocon kapott meg. A Sky Sports szakértőjeként dolgozó Jenson Button szerint a látvány annyira életszerű, hogy úgy érzi, mintha újra F1-es pilóta lenne.
A Mercedes pilótája 1:35.096-tal mindhárom szektorban abszolút leggyorsabb volt, 0,953 másodpercet vert Verstappenre, Pérez 0,721 másodperces lemaradással átmenetileg 2. volt, de törölték a körét.
Alonso visszajött a pályára.
A finn pilóta 1:34.874-gyel az élre állt, de ki tudja, hogy magasabb motorfokozatot használ-e, viszont így is bő 1 másodperccel gyorsabb Verstappennél és 0,222 másodpercet adott Hamiltonnak.
A visszajátszások szerint Norris csúnyán elfékezte magát, Mazepin pedig kiszáguldott a kavicságyba, de folytatni tudta az edzést.
A holland pilóta javított, de továbbra is 0,932 másodperc a hátránya, ez egyelőre nem sok jót sejtet a hétvégére vonatkozóan. Az első 13 helyezett már lággyal futotta a leggyorsabb körét, Pérez a 6. helyen keménnyel, de ő is volt már gyorsabb lággyal.
Az olasz pilótának gondja akadt a sisakkal, a garázsba érve azonnal le is vette azt. Lehetséges, hogy meglazult a szíj, Button szerint vele is előfordult hasonló.
A brit pilóta az első szektorában lassabb volt korábbi önmagánál, a másodikban egyéni legjobb eredményt ért el, a harmadikban abszolút leggyorsabb volt, ebből 0,045 másodperces hátrány lett a kör végére. Továbbra is Bottas vezet.
A Scuderia két autója a 4-5. helyen áll jelenleg, Norris a McLarennel a 8. helyezett, Ricciardo csak a 15. helyezett, igaz, egy etap kivételével eddig csak közepesekkel ment. Lehet, hogy az új motor a Ferrari felé billenti a mérleg nyelvét?
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint a Mercedes magasabb teljesítményszintet használ most, mint amit szoktak, arra számít, hogy ez kiegyenlítődhet az időmérőre. (Sky)
A német pilóta nem figyelte a tükrét és nem látta, hogy Pérez behúzódott mellé, rázárt, majd a két autó összeért. Az autók komolyabb sérülés nélkül tovább tudtak menni. Räikkönen is megpördült a 9-es kanyarban, de ő is megúszta gond nélkül.
A két Mercedes zárta az élen az austini első szabadedzést, Valtteri Bottas után Lewis Hamilton és Max Verstappen következett, de a Red Bull már majdnem 1 másodperces hátrányba került. Mögöttük a két Ferrari, Gasly, Pérez, Norris, Giovinazzi és Räikkönen zárta a képzeletbeli pontszerzők sorát, de Pérez lágy gumis körét törölték, így ő a keménnyel érte el a leggyorsabb szabályok körét.
Ezzel most megköszönjük a figyelmet, az összefoglalónkat már olvashatják és nemsokára jövünk további hírekkel, valamint a második szabadedzés közvetítésével!