Hamilton a mezőny végén zárt az esőben, de Verstappen bosszankodhat
2021. október 09. 10:49
A Török Nagydíj szombati napjára eltűnt az a jó idő, ami a pénteki napot jellemezte. A harmadik szabadedzés sokkal hűvösebb és felhősebb körülmények között kezdődött. A gyakorlás kezdetén ugyan csak szemerkélt az eső, de a korábbi csapadékmennyiség miatt a pálya borzasztóan vizes volt. A levegő hőmérséklete 16, az aszfalté 20 fokos volt, amikor a bokszutca megnyitott.
Mivel a csapatok az időmérőn és a futamon is száraz körülményekre számítanak, a pálya sokáig üres maradt. Bő 7 perc után aztán a két Alpha Tauri törte meg a csendet, hiszen Pierre Gasly és Cunoda Juki is pályára gördült.
Mindkét pilóta esőgumikon ment, mivel a pályán rengeteg volt az állóvíz.
A francia pilóta 1:39.988 másodperces idővel kezdett, amivel 1,884 másodperccel múlta felül csapattársát. Mindeközben egyre jobban benépesült a pálya, hiszen előbb a McLarenek, majd a Ferrarik, az Aston Martinok és a Haasok is elhagyták a garázst.
Lando Norris 1:38.395-tel vette át a vezetést, és csapattársa, Daniel Ricciardo, valamint Charles Leclerc és Carlos Sainz is megelőzte a faenzai istálló autóit. A pálya állapota azonban folyamatosan javult, így utóbbinak a következő körével sikerült az élre ugrania.
A következő mérföldkő Norris nevéhez fűződött, ugyanis ő volt az első, akinek feltették az intermediate abroncsokat. A McLaren versenyzőjét egyre többen követték, bár ő maga először nem tudta visszavenni a vezetést egykori csapattársától.
A zöld oldalfalú abroncsokon már majdnem mindenki megjelent a pályán, a kivételt a két Red Bull jelentette.
Az első komolyabb hibát Gasly követte el, aki a 11-es kanyarnál vesztette el az irányítást és pördült meg a vízen. A francia versenyző még olcsón megúszta a rontást, George Russell viszont már nem járt ilyen jól. A brit pilóta a 2-es kanyarban pördült meg, és bár a kavicságynak köszönhette, hogy nem csapódott bele a falba, de a sóder egyben az edzés végét is jelentette számára, mivel nem tudott kikecmeregni onnan. A tréninget megszakították, de Nyikita Mazepin szintén bemutatott egy megforgást, mielőtt visszatért volna a bokszba.
A piros zászló nem tartott sokáig, így a mezőny megmaradt tagjai hamar visszatérhettek a pályára. Ekkor már a két Red Bull is megjelent, akik a többiekhez hasonlóan köztes esőgumikon mentek ki. Ekkorra már teljesen egyértelművé vált, hogy az intermediate az ideális gumi, és a pályán lévők közül mindenki jelentősen megjavította addigi legjobbját. Max Verstappen azonban közülük is kiemelkedett, hiszen első mért köre1,172 másodperccel volt jobb, mint a 2. Lewis Hamiltoné. Igaz, a következő körében bemutatott egy látványos piruettet, de egy teljes forgás után azonnal irányba tudta állítani az autót. Sebastian Vettel hasonló piruettet mutatott be, de ő kisodródott a bukótérbe, és autója keresztülment a pálya melletti hurkán.
Verstappent Esteban Ocon taszította le az élről, de a francia pilóta idejét szinte rögtön felülmúlta Valtteri Bottas. A Red Bull versenyzője aztán ismét jelentősen javított, és 1:31.043-mal visszavette a vezetést. Mögé a két Ferrari jött fel, de még a 2. Leclerc is fél másodperccel maradt el tőle.
Pár perccel később a monacói versenyző is megforgott a 9-es kanyarban, de simán tovább tudott menni.
Verstappent Gasly 78 ezreddel megközelítette, majd meg is előzte, mint ahogyan Sergio Pérez is. A mexikói versenyző azonban egy hibát is elkövetett, ugyanis levezető körén feltartotta Cunodát. Becsületére legyen mondva, hogy azonnal jelezte, elismeri a felelősségét.
Az utolsó tíz percre jócskán megcsappant a pályán köröző autók száma, és már-már úgy nézett ki, hogy nem is igazán változik az élmezőny sorrendje. Ekkor viszont ismét megérkezett Verstappen, és 1:30.611-et autózott, ám ez sem volt elég, hogy felülmúlja Gasly 1:30.447-es idejét. Mögöttük Pérez, Sainz, Leclerc, Alonso, Räikkönen, Cunoda, Bottas és Ocon lett az első tíz sorrendje. Hamilton csupán a két Williamset előzte meg, de mégis ő lehet a boldogabb a bajnoki éllovasok közül, ugyanis a Red Bull nem tudta száraz pályán tesztelni a beállításait.
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Török Nagydíj harmadik szabadedzésének élő közvetítésében! Pénteken Lewis Hamilton és a Mercedes vitte a prímet, míg Max Verstappen és a Red Bull csak szenvedett. Amennyiben utóbbiak nem találnak megoldást, könnyen lehet, hogy a címvédő tíz rajthelyes büntetése ellenére is jó esélyekkel indul vasárnap. Hogy mit lehet leszűrni a tegnapi napból, arról olvassák el alábbi elemzésünket!
Az éjszaka folyamán heves esőzések voltak Isztambulban, így reggel vizes aszfaltot találta a pályára kiérkezők. A 3. szabadedzésen is van rá esély, hogy esni fog, az időmérőt azonban már jó időben rendezhetik, ugyanakkor kérdés, hogy a pálya mennyire tud felszáradni addig.
Mindez nagyon nem jó hír a Red Bullnak, amely elment az erdőbe tegnap a beállításokkal, az éjszaka folyamán a szimulátorban tesztelt változtatásokat pedig most szeretné száraz aszfalton tesztelni, de könnyen lehet, hogy nem fogja tudni, így némiképp vakon vág majd neki az időmérőnek, és a minden bizonnyal száraz pályás vasárnapi versenynek is.
Akármi is történik a mai napon, az már biztos, hogy Lewis Hamilton a motorcseréje miatt a 10. helynél előrébb semmiképpen nem kezdheti a vasárnapi versenyt, a középmezőny egy részén tehát mindenképpen át kell majd verekednie magát. Andrew Shovlin, a Mercedes mérnökigazgatója pedig elmondta, ez akár nehezebb is lehet, mint várták.
Adam Cooper, az Autosport újságírója posztolta a Twitteren, hogy az F2-es és az F3-as mezőny (utóbbi számára már vége a bajnokságnak) hiányában is van ám betétverseny, méghozzá nem is akármilyen. Noha csak tizen vannak a mezőnyben, egy piros zászlót azért így is összehoztak.
Ilyen körülmények között még az is kérdéses, hogy intermediate vagy teljes esőgumira van-e szükség, na meg persze az is, hogy mennyi kedve lesz a csapatoknak körözni. Mivel tegnap nem esett, gumijuk van bőven, ám ha száraz időmérőt várnak, jelen körülmények között csak a balesetet és az időmérő kihagyását kockáztatják.
Tegnap többen is kiszélesítették a pályát a célegyenes után, az FIA pedig úgy döntött, hogy ezt megakadályozandó hurkákat helyez el a kerékvetők mögé, amelyek rendesen megdobálják azt, aki rájuk hajt.
Zölre váltott a lámpa a bokszutca végén, ám egyelőre senkinek nem akaródzott kimenni a pályára, a legtöbb pilóta még sisak nélkül cseverészik a garázsban.
A körülményekre való tekintettel a pilóták az intermediate gumikból kaptak egy garnitúrával többet, ám a pályát elnézve egyelőre a kék oldalfalú esőgumit kell majd feltenniük.
Laurent Mekies a Ferraritól nyilatkozott a Sky Sportsnak és elmondta, mindenképpen szeretnének körözni, hiszen benne van, hogy az időmérőn is vizes lesz a pálya, ezért nem árt a tapasztalat. Az előrejelzés szerint bő negyed óra múlva eláll az eső, és a körülmények is javulhatnak.
A pilóták komótosan ugyan, de elkezdtek bekászálódni a pilótafülkébe, ami szintén azt jelzi, hogy nemsokára már autókat is láthatunk a pályán.
Mekies azt is elárulta, hogy az egyes kanyar külső kerékvetője mögé helyezett hurkákat nem a versenyzők kérésére helyezték el, az FIA egyszerűen csak így akarja eltántorítani őket a szélesítéstől, amiért alapból törlik a köridőket, ahogyan azt tegnap is sok esetben megtették, tehát előnyt eddig sem jelentett.
Nem mindenki kapkodja azért el, Lewis Hamilton például még az autója környékén sincs, alighanem a Mercedes motorhome-jában várja, hogy javuljon az idő.
Pierre Gasly és Cunoda Juki jöttek ki, az Alpha Tauri nyitja tehát a sort. Mindkettejük esőgumin van.
Valóban kell a rendes esőgumi, nagyon vizes még az aszfalt, ám a tapadása szemre nem rossz. Gasly ért körbe elsőként és 1:39.988-at ment, Cunoda ennél közel 2 másodperccel lassabb volt. Közben már heten vannak a pályán.
A hátsók, egészen pontosan, mérnöke szerint a második szektorban pedig már lassan jó lehet az intermediate abroncs is.
Már Norris vezet 1:38.395-tel, mögötte pedig Ricciardo áll 1:39.347-tel, de folyamatosan javulni fognak a köridők. Egyelőre mindenki esőgumin köröz.
Norrisnak mondta ezt a mérnöke, aki cserébe közölte, hogy elég jó a pálya állapota, és ahogy egyre többen fognak kijönni, rohamosan javul majd.
Leclerc-nek volt egy nagy megcsúszása a hetes kanyarban, de 4-5 tizeddel így is bejött a harmadik helyre, miközben Sainz második mért körével 1:37.6-os idővel átvette az első helyet Norristól.
A McLaren versenyzője az első, aki a köztes esőgumikon köröz, de valószínűleg nemsokára a többiek is követni fogják a példáját, miután Norris közölte, egyértelműen ezek a jó gumik.
Eddig 9 pilótának van mért köre, a sort Mick Schumacher zárja. A két Red Bull és a két Mercedes még nem volt kint.
1:36.299-re gyorsult a spanyol az esőgumin, de Norris csak 3 tizedet kapott tőle és bejött a második helyre. Ricciardónak azt mondták, egyelőre nehezebb vezetni az intereken, noha azok a gyorsabbak.
Egészen pontosan a hátsó egyenesben található padlógázas törésben, ami szintén mutatja, hogy azért még nem egyszerű a helyzet. A francia pilóta ezzel valószínűleg le is írta ezt az intermediate szettet, hiszen nagyon nagy sebességnél állt keresztbe.
Russell elásta a kavicságyba a Williams-t az egyes kanyar után, a mentés idejére pedig félbeszakítják a körözést. Szerencsére nem törte össze.
Vezetői hiba volt ez a brit részéről, aki az egyes kanyar kijáratán elcsípte a jobb oldali fehér vonalat, amitől azonnal keresztbeállt és már csúszott is a bukótérbe. Közben Mazepin is elszállt a 11-es kanyarban ahol Gasly, de ő is megúszta az autótörést. Akárcsak Leclerc, aki simán csak kiszaladt a bukótérbe.
Hamilton és Bottas a gyorskörét is megkezdte, amikor jött a piros, így kénytelenek voltak visszatérni ők is a bokszba. A két Red Bull ezzel szemben még nem jött ki, a mezőnyből egyedüliként.
Ennyi volt, hamar elszállították a bukótérből a Williams-t, így újra megindultak az autók a pályára, ezúttal már mindenki intermediate gumin van.
1:32.464 alatt ért körbe első mért körén a holland, amivel 1,1 másodpercet adott a jelenleg harmadik Hamiltonnak és 6 és fél tizedet Bottasnak. De még kell pár kör, hogy tisztuljon a kép, hiszen egyelőre mindenki a tapadás határait keresi.
Szép kis 360 fokos forduló volt ez a hollandtól, aki a 9-es kanyarban veszítette el az uralmát a Red Bull felett, de gyorsan egyenesben állt és továbbment. Egy körrel korábban Hamilton is nagyon megcsúszott ugyanitt.
Folyamatosan változnak az idők az elejében, bár még mindig Verstappen vezet, az imént Räikkönen 3 tizeden belülre ért hozzá képest. Mögötte Bottas, Gasly, Vettel, Alonso, Ricciardo és Hamilton a sorrend.
Néhány másodpercre Ocon vette át az első helyet, de aztán jött Bottas 1:31.996-tal és az élre állt. Eközben Vettel is bemutatott egy jókora megforgást a 9-es kanyarban, ami a lejtő alján van, ezért áll benne a víz.
1:31.043 az új legjobb idő a hollandtól, aki ezzel közel egy másodpercet adott Bottasnak. A finn elé már Gasly is bejött az Alpha Taurival. Hamilton viszont már csak a 13. helyen van és visszatért a bokszba.
A kavicságyban ragadt Russellt kivéve persze, ami jól mutatja, hogy a Mercedes nem igazán erőlteti az ilyen körülmények között való gyakorlást. A címvédő 5 körénél Verstappen eggyel, a második helyen álló Leclerc azonban már 5-tel futott többet. A sort Cunoda vezeti 14-gyel.
Ugyanazt játszotta el, mint Verstappen és Vettel: az autó jobb oldala ráment az álló vízre, és már forgott is. Az ő autója is megúszta sérülés nélkül az esetet.
1:30.684-gyel vette át az első helyet a mexikói az egy ideje a bokszban tartózodó csapattársától, ami leginkább azt mutatja, hogy egyre javul a pálya állapota.
Nemcsak a Red Bull, de az Alpha Tauri is jól megy ilyen körülmények között, amit a Pérez idejét 237 ezreddel megjavító francia pilóta is bizonyít.
A 11-es kanyarban (az egyenesben levő jobbos törés) érte utol a mexikóit, aki az ideális íven poroszkált, majd az utolsó pillanatban átvágott a japán előtt. Pérez tudta is, hogy ezt elrontotta és egyből bocsánatot kért.
A kétszeres világbajnok az egyes kanyarban fékezett egy olyan rövidet, hogy lehet, még szárazon sem állt volna meg. Nyílegyenesen kiment a bukótérbe, majd átszánkázott a kavicságyon, de szerencsére a fal előtt el tudott fordulni. Akár valamilyen műszaki hiba is állhat a háttérben, mert ez feltűnően optimista féktáv volt.
Már ami ezt az edzést illeti, Norris szerint ugyanis hiába javul gyorsan a pálya állapota, még mindig „mérföldekre” van attól, hogy slick gumival lehessen menni rajta.
Már csak hárman, a Haas pilótája és a két ferraris köröznek, a többiek a jelek szerint eleget láttak. Ez azonban lehetőséget ad a német újoncnak arra, hogy egy kicsit villogjon, és az egyre száradó pályán egyre feljebb kapaszkodjon, jelen esetben a 12. helyre, 1,7 másodpderccel elmaradva a vezető Gaslytól.
A monacói pilóta szerint ki lehetne próbálni a slick gumikat, noha ránézésre ez óriási kockázatot rejt magában, hiszen a pálya több helyen még igen vizes. Nézzük, a Ferrari engedi-e neki ezt.
A Haas érkezett be a bokszba, a finnt pedig éppen engedték ki, pont Schumacher elé. A mérnöke az utolsó pillanatban a fülére kiabált, hogy „várj-várj-várj!”, de már késő volt. Ennek ellenére megúszták a koccanást.
Az utolsp percekre többen, köztük Verstappen is megjelent, de a két Mercedes például nem jött ki.
Használt intereken éppen, hogy lecsúszott Gaslyról a holland, de 164 ezrddel így is felzárkózott mögé a második pozícióba.
Az Alpha Tauri francia pilótája végzett tehát az élen a harmadik szabadedzésen 1:30.447-es idővel Verstappen, Pérez, Sainz, Leclerc, Alonso, Räikkönen, Cunoda, Bottas, Ocon, Giovinazzi, Vettel, Schumacher, Ricciardo, Norris, Stroll, Mazepin, Hamilton, Latifi és Russell előtt.
A sorrend ugyanakkor nem a legreprezentatívabb, hiszen Hamilton csak 5 kört tett meg és az edzés második felében nem is jött ki, míg többen az utolsó pillanatig igyekeztek javítani az idejükön.
A nagy kérdés az időmérőre az, hogy jön-e még eső, és ha nem, mennyire lesz száraz a pálya. 14 órától kiderül, mi 13 óra 50 perckor jövünk vissza az újabb élő közvetítésünkkel, addig is a viszontlátásra!