Előzetesen úgy tűnt, hogy csak a harmadik szabadedzésen köröznek majd vizes pályán a pilóták, ám nem sokkal a Török Nagydíj időmérő edzése előtt már 100%-os valószínűséggel jósoltak csapadékot a kvalifikációra is. Az égi áldás a várakozások szerint nem sokkal a Q1 kezdete után érhette el az isztambuli pályát, így aztán nem csoda, hogy a pilóták sorban álltak a bokszutca végén a zöld jelzésre várva.
A korábbi esőzéstől a pálya eléggé nedves volt, ennek ellenére mindenki a lágy gumikon kezdte meg a körözést és a versenyt az idővel, az eső ugyanis bármelyik pillanatban megérkezhetett. Hamiltonnak a gyorsköre kezdetén azt mondták, hogy még három perce van, korábban pedig azt, hogy nagyon figyeljen oda a pálya határaira és tiszta kört menjen.
Ez olyannyira nem jött össze a hétszeres világbajnoknak, hogy rögtön az első kanyarban kiszélesítette a pályát, így az első köre mindjárt ment is a kukába.
Nem járt azonban olyan rosszul, mint Verstappen, aki nem sokkal később meg is pördült ugyanott.
Hasonlóan tett Carlos Sainz is, a büntetése miatt azonban számára tét nélküli volt a körözés, mindenképpen az utolsó helyről rajtol vasárnap.
Benne volt a levegőben, hogy Hamilton ezzel kiejtette magát a Q1-ben, ám végül ő és Verstappen is megúszta, sőt, mint kiderült, a kezdeti szemerkélés utánra jósolt nagy zuhé egyelőre nem érkezett meg, így a teljes első szakaszt száraz pályán teljesíthette a mezőny.
Noha a pálya állapota folyamatosan javult, azért így sem a megszokott forgatókönyvet láthattuk, és az élmenőknek is jobban résen kellett lennie. Résen is voltak, így Hamilton zárta az élen a Q1-et 1:24.585-tel Verstappen (1:24.592) előtt. Mögöttük Gasly, Leclerc, Pérez, Bottas, Norris, Alonso, Sainz, Cunoda, Russell, Ocon, Stroll, Schumacher és Vettel volt a 15 továbbjutó sorrendje.
Ki kell emelni a Haas német újoncát, aki az utolsó pillanatban remek kört rakott össze és mindössze 9 tizeddel maradt el Hamiltontól, miközben több mint 2 tizedet adott Vettelnek és közel 3 másodpercet a 20. helyen záró, az edzés nagy részében csak pörgő csapattársának.
Aki pedig nagyon nem lehetett boldog, az a 16. helyen záró és ezzel kieső monzai győztes Daniel Ricciardo, aki 8 tizeddel elmaradt a 7. helyen végző Lando Norristól. Mögötte Latifi, Giovinazzi, Räikkönen és a már említett Mazepin végzett.
Az eső ugyan a Q2 elején is fenyegetett, de továbbra is száraz volt a pálya, így mindenki olyan gumin volt kénytelen kijönni, amilyenen vasárnap rajtolni szeretne. Cunodán, Schumacheren és Russellen kívül pedig mindenki a közepes abroncsokra szavazott (nekik a lágyakat tették fel).
Száraz pálya ide vagy oda, még mindig könnyű volt hibázni, amit az egyes kanyarban kicsúszó Sergio Pérez bizonyított, de Hamilton is elvette a gázt az első mért körében egy megingás után. Utána azonban összerakott egy 1:23.595-ös időt, amivel átvette a vezetést. Mögé Bottas és Verstappen sorolt be.
A hajrában mindenki jött egy újabb közepes szetten, valamint Russellnek is feltették a sárga oldalfalú Pirelli, a jövőre már a Mercedesben ülő brit azonban utolsó gyorskörében nagyot hibázott az utolsó kanyarban és csak a 13. helyen végzett Schumacher és a büntetése miatt itt már mért kört sem teljesítő, de Charles Leclerc-nek azért jó kis szélárnyékot adó Sainz előtt.
Az élen Hamilton nagyon a lovak közé csapott a második közepes szetten és 1:23.082-es pályacsúccsal 5 tizeddel előzte a második helyezett Bottast, és közel héttel a harmadik Verstappent. A holland mögött Gasly, Alonso, Pérez, Leclerc, Cunoda, Stroll és Norris zárt az első tíz helyen, míg az említetteken kívül Vettel és Ocon esett ki a 11., illetve a 12. helyen.
A Mercedes fölényét látva úgy tűnt, hogy ezt innen már csak ők ronthatják el, ehhez képest a Q3 elején Verstappen alig több mint 2 tizeddel maradt csak el a kezdeményezést magához ragadó Bottastól, akit 22 ezreddel lemaradva követett Hamilton a második helyen. A vezető hármas mögött Gasly, Pérez, Alonso, Norris, Leclerc, Cunoda és Stroll volt a további sorrend.
Meglepő módon a Mercedes Hamiltonnal nem várta meg a hajrát, hanem már 5 perccel a vége előtt kiküldték a pályára a címvédőt,
aki így magányosan ment egy gyorskört és vette át a vezetést 1:22.868-as idővel. De hátravoltak még a többiek.
Verstappen nem tudott Hamilton közelébe kerülni és végül 328 ezredes hátrányban a harmadik lett, Bottas pedig hiába javított, csak 13 századra tudta megközelíteni a csapattársát, aki elindult ugyan még egy gyorskörre ugyanazon a szetten, de lila első szektor után végül nem javított.
A Mercedesnek ez a lehető legjobb eredmény, hiszen Hamilton hátrasorolása után Bottas megörökölte a pole-t, a címvédő viszont a büntetést figyelembe véve a lehető legjobb helyről, a 11. pozícióból rajtolhat.
Verstappen mögött Charles Leclerc szerezte meg a 4. helyet a Ferrarival, mögötte Gasly, Alonso, Pérez, Norris, Stroll és Cunoda volt az első tíz sorrendje.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Török Nagydíj időmérője! A harmadik szabadedzést vizes pályán rendezték, és a legutóbbi előrejelzések alapján 60 százalék az esélye annak,, hogy a kvalifikáció alatt is leessen az eső. A délelőtti tréning összefoglalóját az alábbi linkre kattintva olvashatják el.
Vagy ha azt nem is, de a holland pilóta minden bizonnyal örülne, ha nedves pályán rendeznék meg az időmérőt. A Red Bull ugyanis tegnap nagyon rosszul állította be az autót, amin később nyilvánvalóan dolgoztak, de a harmadik gyakorláson nem tudták kipróbálni a végeredményt. Hamilton ellenben aligha szeretne esőt, hiszen száraz pályán jó eséllyel az élen végezne, ami a büntetése miatt a 11. helyet jelentené a rajtrácson.
A versenyirányítás szerint 100 százalék a valószínűsége, hogy az időmérő alatt eleredjen az eső. Ennek tudatában minden bizonnyal újabb izgalmas kvalifikációra készülhetünk.
Mario Isola, az olasz gumigyártó sportigazgatója elárulta, a kelleténél eggyel lágyabb keverékeket bocsátottak a csapatok rendelkezésére ezen a hétvégén. Az olasz szakember azonban hozzátette, nem voltak tudatában minden információnak, amikor döntöttek erről. Kérdés, hogy az időmérőn ennek mennyi relevanciája lesz, hiszen elméletileg biztosan érkezik az eső.
Legalábbis a hátsó szárnyak esetében. Albert Fabrega spanyol újságíró a Twitteren felhívta rá a figyelmet, hogy Hamilton alacsonyabb leszorítóerővel kezdi meg az időmérőt, mint Bottas.
Elindult az időmérő, és a mezőny nagy része rögtön kigurult a pályára, miután az eső hamarosan megérkezik.
Legalábbis Ricciardóval és Hamiltonnal ezt közölték a rádióban. Ha ez igaz, akkor lényegében egy kör döntheti el a továbbjutást a Q1-ben, sőt, akik későn jöttek ki, azok könnyen pórul járhatnak. Többek között Verstappen és Vettel is ezen pilóták közé tartozik.
Csupán pár másodperc erejéig volt érvényben, miután Sainz megpördült. A spanyol pilóta mögött pont Bottas érkezett. Hamilton szintén hibázott, és Verstappen is megpördült, pedig állítása szerint próbált óvatos lenni.
A brit pilóta ezzel bajba is kerülhetett volna, de a következő körével átvette a vezetést. Mögötte Bottas, Cunoda és Russell a sorrend, Verstappen viszont csak a 18. helyen áll. Az eső most már bármikor megérkezhet.
A holland pilóta átvette a vezetést, legalábbis adiig, amíg Hamilton vissza nem előzte. Pérez és Sainz azonban bajban lehet, ha valóban elered az eső, bár utóbbi esetében a büntetés miatt mindegy.
A japán pilóta a pálya szélén kötött ki, miután az 1-es kanyarban megpördült, de pár másodperc elteltével vissza tudott kecmeregni az aszfaltcsíkra. A kamerán már látszik néhány esőcsepp.
A Haas versenyzője Cunodához hasonlóan az 1-es kanyarban hibázott. Jelenleg az utolsó helyen áll, rajta kívül Giovinazzi, Stroll, Cunoda és Räikkönen állnak kieső helyen. Az imént mindannyian visszatértek a bokszból.
Verstappent megnyugtatták, hogy az eső intenzitása nem lesz annyira nagy, hogy ne lehessen javítani, ahogyan azt Hamilton is tette az imént, aki átvette a vezetést. Ők ketten egyébként használt gumikon autóznak, ellentétben a 14. Pérezzel, aki új lágyakat kapott.
Előbbi átvette a vezetést, utóbbi az 5. helyre jött fel. Köztük a két Mercedes és Norris áll, míg a kieső pozíciókat Schumacher, Vettel, Giovinazzi, Räikkönen és Mazepin foglalja el.
Mindez ritkaság a Q1 végén, de most az élen állók is köröznek. Mazepin ismét kicsúszott az 1-es kanyarban.
Azok után, hogy az elmúlt hetekben az ausztrál pilóta kezdett magára találni, ezúttal ismét kiesett, mint ahogyan Latifi, Giovinazzi, Räikkönen és Mazepin is. Vettel csupán 94 ezreddel előzte meg a McLaren versenyzőjét, előtte pedig Schumacher végzett. Ami az első helyet illeti, végül 7 ezred volt a különbség Hamilton és Verstappen között előbbi javára.
16. Daniel Ricciardo (McLaren) 1:25.881
17. Nicholas Latifi (Williams) 1:26.086
18. Antonio Giovinazizi (Alfa Romeo) 1:26.430
19. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) 1:27.525
20. Nyikita Mazepin (Haas) 1:28.449
A német pilóta egyszer már továbbjuttott a Q1-ből, de akkor az első szakasz végén összetörte a Haast. Ez most nem történt meg, úgyhogy megpróbálkozhat azzal, hogy a Q2-ben megelőzzön valakit.
Ezúttal is azonnal kirajzanak a mezőny tagjai, hiszen az eső még mindig veszélyt jelenthet a továbbjutásukra.
A finn pióta 1:24.142 másodperccel nyitott, ám többen is úgy döntöttek, hogy még egy melegítő kört autóznak. Pérez volt az első, aki sárga zászlót idézett elő, miután kicsúszott és megpördült.
Egyedül Cunoda, Schumacher és Russell választotta a lágyakat. Összesen tizennégyen vannak a pályán, ugyanis a mezőny végéről induló Sainz nem jött ki, vélhetően nem is fog.
A brit pilóta 407 ezreddel volt gyorsabb Verstappennél, őket pedig Alonso követi. A hétszeres világbajnok megjegyezte, hogy hosszú ideig tart, mire a megfelelő hőmérsékleti tartományba hozza a gumikat, de ezzel alighanem mindenki küszködik.
A monacói pilóta az utolsó kanyarban pördült meg. Jelenleg a 10. pozíciót foglalja el, Vettel, Stroll, Schumacher és Russell előtt.
Minden kiesőjelölt javított, de csak a kanadai pilóta került ki a veszélyzónából. Jelenleg Ocon a 10., mögötte Leclerc, Russell, Vettel és Schumacher a sorrend.
Komolyabb baj vele sem történt, de lecsúszott az ívről és lesodródott a pályáról. Vélhetően ő már nem fog javítani.
A Ferrari pilótájának javítania kellett a végén, a McLaren versenyzője pedig a 10. helyre sodródott, de tovább nem csúszott vissza. Ennek következtében Vettel, Ocon, Russell, Schumacher és Sainz esett ki. A Williams versenyzője az utolsó kanyarban hibázott, különben akár tovább is mehetett volna.
11. Sebastian Vettel (Aston Martin) 1:24.795
12. Esteban Ocon (Alpine) 1:24.842
13. George Russell (Williams) 1:25.007
14. Mick Schumacher (Haas) 1:25.200
15. Carlos Sainz (Ferrari) idő nélkül
A Q2-ben ugyan nem a mezőny eleje a lényeg, ugyanakkor a végeredmény előrevetíti, hogy mi várható a Q3-ban. Hamilton 497 ezreddel előzte meg Bottas, aki további 153 ezreddel volt gyorsabb Verstappennél.
Mindenki kiment a pályára, érdekes, hogy Cunoda a közepes abroncsokon próbálkozik.
A finn pilóta 22 ezreddel előzte meg csapattársát, Verstappennél pedig 227-tel volt gyorsabb. Mögöttük Gasly, Pérez, Alonso, Norris, Leclerc, Cunoda és Stroll a sorrend.
Ha íg marad a sorrend, akkor a finn pilóta akaratlanul is borsot tör a hétszeres világbajnok orra alá, hiszen így utóbbinak nem a 11., hanem a 12. pozícióból kellene rajtolnia. Ellenben, ha megfordulna közöttük az állás, akkor Bottas ugyanúgy megtarthatná a pole-t, Hamilton viszont a körülmények ismeretében a lehető legjobb helyről indulna.
A többiek még a bokszban voltak, amikor a címvédő visszament a pályára. Ez első látásra furcsának tűnik, lehetséges, hogy két melegítő kört fog autózni, de erre korábban semmilyen jel nem utalt. Azóta Leclerc és a két Alpha Tauri is kihajtott a garázsból.
A brit pilóta 203 ezreddel múlta felül csapattársát. Bottas az utolsók között jött ki, így a Mercedes abból a szempontból ideális helyzetben van, hogy utasíthatják a finn pilótát, hogy lassítson, ha Verstappen egyiküket sem előzi meg.
A Mercedesnek végül ideálisan alakult a kvalifikáció. Verstappen ugyan javított, de maradt 3., ennek ellenére Bottas is gyorsult. Hamilton szerencséje, hogy csak 13 századra megközelítette őt, ugyanis a 36 éves versenyző nem tudott lefaragni az idejéből.
Az első körök után még az 5. pozícióban állt, de Leclerc és Alonso is megelőzte. A Ferrari versenyzője még Gaslyt is felülmúlta, így Hamilton büntetése után a 3. pozícióból várhatja a Török Nagydíj rajtját. Pérez mögött Norris, Stroll és Cunoda lett a sorrend.
A finn pilótának jó esélye van, hogy a pole pozícióból megnyerje a Török Nagydíjat, ami minden bizonnyal az utolsó F1-es diadalainak egyike lenne, ha nem konkrétan az utolsó. Mára köszönjük figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal!