Az USA Nagydíj szombati szabadedzése igazán szoros időmérővel kecsegtetett, lévén a Mercedes és a Red Bull tempója között egy tizednyi különbség sem volt. Utóbbi istálló számára egy kicsit hamarabb kezdődtek az izgalmak a szokottnál, a szerelőknek ugyanis Max Verstappen és Sergio Pérez autóján is meg kellett erősítenie a hátsó szárnyat, miután a szabadedzés során a holland pilóta RB16B-jének szárnyán hajszálrepedést fedeztek fel, és ki is cserélték azt még a tréning közben.
A két energiaitalos autó időben elkészült a Q1 kezdetére, és azonnal magához is ragadta a kezdeményezést, az első mért körök után Verstappen vezetett 1:34.521-es idővel a tőle csupán fél tizeddel elmaradó Pérez előtt. A harmadik helyre a Lewis Hamiltont megelőző Valtteri Bottas ért oda 2 és fél tizedes hátránnyal, de nem sokáig tudhatta magáénak ezt a pozíciót, ugyanis jöttek a McLarenek, akik közül Ricciardo egyenesen az első helyre katapultálta magát, miközben Norris a harmadik helyre jött be. És ha mindez nem lenne elég, még Carlos Sainz is megelőzte mindkét Mercedest.
Bottas és Hamilton nem is próbálkozott tovább, helyette visszatértek a bokszba, Verstappen és Pérez azonban tovább nyúzta a lágy gumikat, és visszavették a képzeletbeli első sort. Verstappen ekkor 1:34.352-vel vezetett, Pérez azonban továbbra is tapadt rá és csak 17 ezreddel maradt el az idejétől. A harmadik helyre visszacsúszó Ricciardo hátránya is mindössze 55 ezredre rúgott.
Az első szakasz hajrájára az első ötös, azaz a két Red Bull, a két McLaren és Sainz már nem jött ki, a többieknek – beleértve a Mercedeseket is – viszont el kellett használniuk még egy lágy szettet. Meglepő módon Hamilton és Bottas így sem tudott javítani a helyezésén és csak a 8., illetve a 9. helyen zárta a Q1-et.
Charles Leclerc viszont nagyot javított és 1:34.153-mal az élre ugrott Verstappen, Pérez, Ricciardo, Norris, Sainz, Gasly, Hamilton, Bottas és Vettel elé, így a Q1 leggyorsabb köre az övé lett.
Ami a kiesőket illeti, Lance Stroll, Nicholas Latifi, Kimi Räikkönen, Mick Schumacher és Nyikita Mazepin véreztek el és végeztek ebben a sorrendben, Antonio Giovinazzi pedig úgy jutott tovább, hogy utolsó gyorskörén keresztbe állt az egyes kanyarból kifelé jövet.
Ez a mostani azon versenyek közé tartozik, amelyen a közepes keverékkel rajtolás a kifizetődőbb, így a Q2-re a két Mercedes, a két Red Bull, a két McLaren, illetve Leclerc, Gasly, Ocon és Verstappen is a sárga oldalfalú Pirelliken hajtott ki. Nem mindenki ért el azonban értékelhető kört, mivel Pérez és Ricciardo idejét is törölték kanyarszélesítés miatt.
Az élre Verstappen ért oda 1:33.464-gyel, több mint 3 tizeddel verve a második helyezett Hamiltont és néggyel a harmadik pozícióba feliratkozó Norrist, akit Leclerc, Bottas, Sainz, Gasly, Ocon, Cunoda és Alonso követett az első tízben.
Pérez, Ricciardo, Ocon és Norris (ő végül nem teljesített mért kört) jött még egyszer lágy gumin, míg az elsőre közepest használók közül Gasly lágyra, Russell pedig lágyról közepesre váltott. Verstappen, Hamilton, Leclerc és Bottas nem jöttek ki másodszor.
Pérez és Ricciardo végül megoldotta, és a hetedik, illetve a kilencedik helyen bejutott a Q3-ba. A Q2-t Verstappen zárta az élen Hamilton, Norris, Leclerc, Bottas, Sainz, Pérez, Gasly, Ricciardo és Cunoda előtt. Az első kieső az Alonsótól szélárnyékot kapó Ocon volt az Alpine-nal, mögötte Vettel, Giovinazzi, Alonso és az utolsó körében is pályát szélesítő Russell végzett.
Vettel, Alonso és Russell erőforráscsere miatt halmozott büntetéssel vágtak neki az időmérőnek, így nekik csak az volt a lényeg, hogy a másik két büntetettet megelőzzék. Így végül ebben a sorrendben fognak felállni a rajtrács utolsó három helyére.
A Q3-ra természetesen mindenkinél visszakerültek a lágy gumik, amelyeken Hamilton teljesített elsőként mért kört (1:33.564), majd jött Bottas, aki majdnem egy tizeddel gyorsabb volt nála. De csak addig vezetett a két Mercedes, amíg nem fejezte be a körét a két Red Bull, amelyek közül meglepetésre Pérez volt a gyorsabb. A mexikói 1:33.180-as körével 19 ezreddel verte Verstappent és 3 tizedet adott Bottasnak.
Nem lett azonban annyira sima a vége, mint amilyennek az első mért körök után tűnt, Hamilton ugyanis összerakott egy 1:33.119-es kört és átvette a vezetést, a valamivel később érkező Verstappen pedig az utolsó szektorban szemerkélő esőbe futott bele, ám végül így is sikerült két tizeddel megjavítania nagy riválisa idejét, és 1:32.910-zel megszerezte a pole pozíciót.
A korábban vezető Pérez 1:33.134-et autózott és mindössze 15 ezreddel maradt el Hamiltontól, amivel harmadik lett az öt helyes rajtbüntetést hordozó Bottas előtt, aki így végül a 9. rajtkockát szerezte meg.
A negyedik helyről Leclerc, az ötödikről Sainz, a hatodikról Ricciardo, a hetedikről Norris, a nyolcadikról pedig Gasly rajtolhat, míg a 10. pozíció Cunoda Jukié lett.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, hamarosan kezdődik az USA Nagydíj időmérője! Ezen a késői órán is érdemes velünk tartani, ugyanis a harmadik szabadedzés alapján érdekesnek ígérkezik a kvalifikáció. Az utolsó tréning összefoglalóját az alábbi linkre kattintva olvashatják.
Megérkeztek az első fotók a szombati nap eseményeiről. A képválogatásunkat az alábbi fotóra kattintva lehet megtekinteni.
---- separator ----gallery-content-type:e2f1407c-224f-411e-b867-51fc897bd504---- separator ----Nem indul ideálisan a Red Bull számára a kvalifikáció, ugyanis mindkét autó hátsó szárnyát ragasztóval kezelik. Verstappennél még a harmadik szabadedzésen fedeztek fel egy hajszálrepedést, ami könnyen lehet, hogy az egyenetlen aszfaltnak tudható be.
A szabadedzéseken számtalan köridőt töröltek szabálytalan pályaelhagyás miatt, a harmadik gyakorláson például Pérez csak azért tudott az élen végezni, mert a nála gyorsabb Verstappen és Hamilton körét is elvették.
Az orosz pilóta többször is próbálkozott a harmadik szabadedzésen, ám minden körét törölték pályaelhagyás miatt. Ennek következtében az orosz pilóta legjobb köre 2:03.456 másodperc volt.
Az orosz pilóta többször is próbálkozott a harmadik szabadedzésen, ám minden körét törölték pályaelhagyás miatt. Ennek következtében az orosz pilóta legjobb köre 2:03.456 másodperc volt.
Már-már nyárias időjárás uralkodik Austinban, ami az elmúlt hétvégék után kifejezetten furcsának tűnik. A levegő hőmérséklete 29, míg az aszfalté 37 fokos. Sokáig úgy tűnt, hogy esőre semmi esély nincs, de a mostani előrejelzések szerint 40 százalék a csapadék valószínűsége.
Elindult az időmérő, a két Haas és Stroll máris kigirult a bokszból.
Úgy néz ki, hogy a hátsó szárnyakkal kapcsolatos gondokat megoldották. A problémának valószínűleg nagyobb volt a füstje, mint a lángja, mert a Sky Sports tájékoztatása szerint Adrian Newey technikai főigazgató nem tulajdonított neki nagy jelentőséget.
Pontosabban a legjobb érvényes idejével, egészen pontosan 1:34.521 másodperccel. Pérez 54 ezreddel, Leclerc 76 századdal marad el tőle, a Mercedesek pedig már megkezdték gyorskörüket.
Bottas 138 ezreddel, Hamilton pedig pontosan kétszer annyival maradt el Verstappentől. Eközben viszont a McLarenek is megérkeztek, és Ricciardo 1:34.407-tel átvette a vezetést, Norris pedig a 3. pozícióba jött fel. Sainz a 4., Leclerc a 8. pozíciót foglalja el.
Az orosz pilóta útban volt a négyszeres világbajnok számára, aki nem túl irodalmi stílusban küldte el őt melegebb éghajlatra. Az Aston Martin pilótája a 11., a Haas versenyzője a 20. helyen áll, de érvényes gyorskör nélkül.
Verstappen 1:34.352-vel vette vissza a vezetsét, de Pérez megint szorosan, 17 ezredes lemaradásban követi őt. Ami a kiesőzónát illeti, 4 perccel a vége előtt Alonso, Latifi, Schumacer, valamint az érvényes gyorskör nélküli Räikkönen és Mazepin van vesélyben.
Ez a Red Bullokat, a McLareneket és Sainzot jelenti. A többiek viszont, a Mercedeseket is beleértve visszamentek a pályára, hogy javítsanak eddigi legjobb idejükön.
A kanadai pilóta be sem fejezte a körét, így a 16. helyen zárt. Mögötte Latifi, Räikkönen és a két Haas végzett, de mind a finn pilótának, mind Mazepinnek sikerült érvényes gyorskört autóznia.
Az Alfa Romeo szintén nem fejezte be a körét, mint kiderült azért, mert megpördült. Ennek ellenére továbbjutott, mivel korábban 63 ezreddel gyorsabbnak bizonyult Strollnál.
16. Lance Stroll (Aston Martin) 1:35.983
17. Nicholas Latifi (Williams) 1:35.995
18. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) 1:36.311
19. Mick SChumacher (Haas) 1:36.499
20. Nyikita Mazepin (Haas) 1:36.796
A két Mercedes közepeseken, míg Russell lágyakon hajtott ki a bokszból. Az első szakasz alapján Hamiltonnak és Bottasnak lehet, hogy mégsem lesz olyan egyszerű a továbbjutás a C3-asokon.
Érdekes megoldás a Red Bulltól, hiszen a mexikói pilóta talán egész évben most van a legközelebb csapattársához. Rajta és Russellen kívül egyébként Sainz, Cunoda és Alonso gördült ki a piros oldalfalú abroncsokon. Vettel és Giovinazzi egyelőre a bokszban maradt.
Verstappen 1:33.464-gyel nyitott, amivel 333 ezreddel múlta felül Hamiltont. Bottast Norris és Leclerc is megelőzi, Pérez körét pedig törölték. Vele kapcsolatban helyesbítenünk kell, ugyanis a Live Timing minket is megviccelt, de azóta kiderült, hogy ő is közepeseken kezdett.
Mindkét pilóta körét elvették, így a Red Bullnál és a McLarennél is felmerülhet a kérdés, hogy érdemes kockáztatni, vagy váltsanak lágyra. Pérez már ki is jött, jelenleg csak ő van a pályán.
Mindketten a rajtrács vééről indulnak, ezért nem is érdemes próbálkozniuk. Alonso hasonló sorsra jutott, mint ők, ennek ellenére ő rendelkezik mért körrel, igaz, az 1:47.058-cal ugyanannyit lehet elérni, mint idő nélkül.
Bár úgy tűnik, hogy a tempójuk elég a továbbjutáshoz, még a közepeseken is, így csak arra kell figyelniük, hogy ne szélesítsék ki a pályát. Pérez körbe is ért, és feljött a 7. pozícióba. Verstappen, Hamilton, Leclerc és Bottas már biztosan nem fog javítani, ugyanis a bokszban maradtak.
Ugyan egyikük sem autózott kifejezetten erős időt, de a mexikói pilóta a 7., míg a McLaren versenyzője a 9. helyen végül továbbjutott. Végül mindenki autózott mért kört, de Oconnak, Vettelnek, Giovinazzinak, Alonsónak és Russellnek nem sikerült a továbbjutást, utóbbi körét törölték is.
11. Esteban Ocon (Alpine) 1:35.377
12. Sebastian Vettel (Aston Martin) 1:35.500
13. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) 1:35.794
14. Fernando Alonso (Alpine) 1:44.549
15. George Russell (Williams) idő nélkül)
Nem véletlen, hogy a spanyol pilóta nem autózott értelmezhető kört, ugyanis az Alpine-nál arra törekedtek, hogy továbbjuttassák a másik pilótát. A rádiózásból kiderült, hogy a kétszeres F1-es világbajnok szélárnyékot adott a francia versenyzőnek, ám ő így is 24 századdal elmaradt a 10. Cunoda Jukitól. Vettel ellenben annak örült, hogy Alonsót és Russellt is megelőzte, így a 18. helyről kezdheti meg a versenyt.
Ritkaság, hogy mindössze öt csapat képviselteti magát az utolsó 12 percben, de most ez a helyzet. A két Red Bullt leszámítva már mindenki ki is gördült a pályára.
Mindezt Hamiltonnal közölték. Ennek tudatában pedig még érdekesebb lehet a végjáték, hiszen annál nehezebb tökéleteshez közeli kört autózni.
Érik a meglepetés, ugyanis Pérez 1:33.180 másodperccel kezdett, amivel 19 ezreddel megelőzte Verstappent. Bottas lemaradása 295, Hamiltné 384 ezred. Mögöttük Sainz, Leclerc, Ricciardo, Norris, Gasly és Cunoda a sorrend.
A holnapi lesz a 208. futama, és korábban még soha nem indult pole pozícióból. Az eddigi rekordot Mark Webber tartja, aki 131. futamán indulhatott először az első rajthelyről, de Pérez minden eddiginél közelebb került a csúcsdöntéshez.
Norrisszal közölték, hogy ha megérkezik az eső, akkor azt az 1-es kanyarban fogják megérezni először. Az időmérőből azonban már alig van hátra, így nem valószínű, hogy a csapadék befolyással lesz az eseményekre.
A brit pilóta ideiglenesen átvette a vezetést, ám 1:33.119 másodperces idejét riválisa 209 ezreddel felülmúlta. Pérez szintén gyorsult, ám 15 ezreddel elmaradt a hétszeres világbajnok idejétől.
A finn pilóta csak a 4. lett, és motorcsere miatt öt hellyel hátrasorolják. Bottas mögött Leclerc, Sainz, Ricciardo, Norris, Gasly és Cunoda lett az első tíz sorrendje. Mi ezzel búcsúzunk mára, köszönjük, hogy ilyen későn is velünk tartottak! Nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal.