Két év után újra eljutott az F1 mezőnye a Mexikóvárosi Nagydíj helyszínére, a tengerszint feletti magasság miatt ritka levegő mellett a meglepően poros pálya is fejfájást okozott a csapatok számára. A tréning során az autók látványos porfelhőt húztak maguk után, a látási viszonyok néhol a bahreini bukótereket idézték.
A por természetesen a tapadást is negatívan befolyásolta, a pilóták az egész tréning során küszködtek, különösen a kemény keverékű gumikon. Az első 10 perc után az első négy helyezett különböző keverékű abroncsokkal érte el a legjobb eredményét, a két Mercedes például lágyakkal kezdett, Sergio Pérez és Charles Leclerc viszont közepesekkel.
A Red Bull és a Ferrari pilótája erre rá is fázott,
hiszen mindketten megpördültek és az autó hátuljával a falnak ütköztek. Szerencséjükre, vissza tudtak jutni a bokszutcába, ahol hosszadalmas javításokat végeztek el az autóikon. Ezzel nagyon sok pályaidőt vesztettek, de szerencséjükre az aszfalt tapadása folyamatosan javult, eleinte még nem volt reprezentatív állapotú.
Rajtuk kívül többen is csúszkáltak, Lewis Hamilton és Valtteri Bottas is elhagyta a pályát a célegyenes végén, ráadásul Hamilton nem szabályosan tért vissza az aszfaltcsíkra, így az edzés után meg kell jelennie a sportfelügyelőknél. Kimi Räikkönennek is akadt egy elfékezése, de Pérez és Leclerc esetén kívül nem volt szükség VSC-fázisra.
Az előző hétvégékhez hasonlóan a Red Bull ismét nem érkezett pontos beállításokkal,
Max Verstappen az edzés elején rosszul működő motorfékre panaszkodott, és a motorok miatt sem lehetnek feltétlenül nyugodtak, mert Cunoda Juki autójában erőforrást kell cserélni. Így járt Lance Stroll is, így ez a hétvége sem múlik el Mercedes-motorcsere nélkül.
Az eredmények a pálya állapota miatt egyelőre nem túl beszédesek, viszont figyelemre méltó, hogy Bottas és Hamilton mindenképpen játékban van, bár ilyenkor még természetesen nem lehet messzemenő következtetéseket levonni a csapatok versenyképességéről, már csak azért sem, mert Verstappen a tréning végére visszatért a kemény keverékű gumikhoz.
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Mexikóvárosi Nagydíj (az idei szezonra átnevezték a korábban Mexikói Nagydíj néven futó versenyt) első szabadedzésének élő közvetítésében! Ez már a 18. versenyhétvége az idei szezonban, és még ezután is lesz hátra négy, úgyhogy alighanem még egy darabig izgulhatunk azon, hogy ki nyeri az idei világbajnoki címet.
Ami a mexikói futamot illeti, nyugodtan mondhatjuk, hogy egy óriási, többnapos fiesztára érkezik ide a mezőny, amely tavaly a koronavírus miatt nem látogatott el a versenynaptárba 2015-ben visszatérő helyszínre, de az idén újra itt van, és ahogyan az eddigi években megszokhattuk, ezúttal is a fanatikus mexikói drukkerek buzdítása közepette szolgáltathatja a show-t.
Az eddigi tapasztalatok alapján az előttünk álló hétvége gyakorlatilag kötelező győzelmet kellene hozzon a Red Bull szempontjából, ám az idei év már többször is megmutatta, hogy akkor is elképesztően szoros tud lenni a csata az energiaitalos istálló és a Mercedes között, amikor mindenki az egyik csapat fölényére számít. És hogy egy kicsit felkavarja a szokásos forgatókönyvet, akár még a Ferrari is beleszólhat a küzdelembe.
Miként a korábbi futamokon megszokhattuk, most is bizonytalanság övezi a megbízhatósági problémákkal küzdő Mercedes-motorokat, és továbbra sem biztos, hogy Lewis Hamiltonnak nem kell egy ötödik egységet beszerelni a szezon vége előtt. A Red Bull tanácsadója állítja, elkerülhetetlen a csere, és ha ez valóban így van, akár ezen a hétvégén is megléphetik azt.
Nemcsak Pérez, hanem a sisakfestését előszeretettel változtató négyszeres világbajnok is Mexikó előtt tiszteleg.
Még egy kis sisakmustra: Mick Schumacher is változtatott, ő azonban nem új, hanem egy régebbi, saját eredeti festéséhez nyúlt vissza, miután a Belga Nagydíj óta apja 1991-es debütáló festésével versenyzett.
18 fok a levegő és 37,5 a pálya hőmérséklete, a páratartalom 48,2 %.
Mostantól lehet körözni, fel is bőgtek a motorok és sorjáznak ki szépen a versenyzők a pályára.
A McLaren pilótája rajtgyakorlatot végzett a bokszkijáratban, a spanyol pedig lendületből érkezett, Norris azonban nem várta meg, hogy elmenjen mellette és elrajtolt. Szerencséjére Sainz figyelt és elengedte őt.
Leclerc már panaszkodott is rá, és teljesen jogosan, miután egy bahreini homokviharban szoktak ennyi port felverni az autók. Látszik, hogy legutóbb 2019-ben volt itt verseny, na és persze Mexikóváros szmogja is megtette a hatását.
Ebben mondjuk szerepe van annak, hogy mindketten lágy gumin mennek. Bottas 1:21.3-mal áll Hamilton előtt, aki kicsit több mint 2 tizeddel van mögötte. Utánuk Alonso, Verstappen,Norris, Ricciardo, Sainz, Pérez a további sorrend. Mindkét Red Bull kemény gumikat használ.
Továbbra is nagyon poros az aszfalt, ami a 12-es, a stadionrészbe bevezető kanyarban tréfálta meg egy kicsit a monacóit, de az aszfaltozott bukóteret megjárva gyorsan visszatért a pályára. Közben Verstappen a „borzasztó" motorfékre panaszkodik a pálya első néhány kanyarjában.
Nagyon nem tapadhatnak azok a kemény gumik a Ferrarin és a Red Bullon, Leclerc ugyanis most a bokszkijárat előtti jobbosban forgott meg, és oda is csapta a hátsó szárnyat a falhoz. Pérez ugyanezt hajtotta végre, azzal a különbséggel, hogy ő a másik irányba pördült egy ellenkormányzásnak köszönhetően, de a végeredmény szempontjából ez mindegy.
Ezt alighanem cserélni kell, amivel jó néhány perc kieshet a mexikóinak, és valószínűleg Leclerc-nek is.
Még a két baleset és az amiatt életbe lépő rövid VSC-fázis előtt Bottas 1:20.4-re javított az élen, de Gasly most szintén lágy gumin ment egy 1:20.316-os kört, amivel már ő vezet. Pérez a keményeken még a balesete előtt bejött a 3. helyre, 8 tizedre Bottastól.
Rögtön az első kanyar féktávját elmérte, miközben úgy verte fel a port a célegyenesben, mintha a sivatagban menne. Szerencséjére tegnap eltávolították innen a bukótért szélére helyezett sárga hurkakerékvetőket, így nem kellett azokon átugratnia.
Óriásit fékezett ugyanott, ahol a csapattársa, és bár ő nem ment ki a bukótérbe, az ideális ívről lecsúszott, és inkább félbehagyta a körét.
Az első kanyarban a kijelölt útvonalon kellett volna visszatérnie az elfékezés után, de ő a füvön hajtott át, amiért lesz egy jelenése a felügyelőknél.
A kicsúszás utáni körében Hamilton aztán 1:20.085-tel átvette a vezetést, Max Verstappen kemény gumikon azonban csak alig több mint egy tizeddel maradt el tőle, és felhozta a Red Bullt a második helyre.
Ted Kravitz, a Sky Sports riportere jelentette, hogy Pérez kiszállt az autóból, ami annyira megsérült, hogy nem fogják tudni a hátralevő 35 perc alatt rendbehozni. Sokba kerülhet még ez a hiba a mexikóinak.
1:19.826-tal letaszította az élről a Mercedest a holland, de Hamilton ment egy újabb kört és 1:19.781-gyel visszaszerezte az első helyet. A harmadik helyre közben Cunoda iratkoztt fel lágy gumikon 1:20.011-gyel.
Így néz ki most a mexikói RB16B-je a garázsban, ami bizonyítéka annak, hogy Pérezt valóban nem látjuk már az első szabadedzés során.
Kravitz szerint a Red Bull megvizsgálta az autót és rájött, hogy mégsem sérült annyira, amennyire gondolták, Pérez így már vissza is vette a sisakot és készül visszaülni a pilótafülkébe.
George Russell is változtatott egy kicsit erre a hétvégére, íme:
Több elemből is újat kellett beszerelni erre a hétvégére az Aston Martin és az Alpha Tauri pilótájának, így mindketten hátra lesznek sorolva a rajtrácson.
Räikkönen friss lágy gumikon az imént feljött a negyedik helyre alig több mint 2 tizedre Hamiltontól, és többen is igen jó körön vannak.
A Ferrari pilótája 1:19.470-et ment új lágyakon, de a Mercedes is felpakolt egy friss lágy szettet a finnek, aki 1:18.834-nél állította meg a stoppert, amivel több mint 6 tizedett adott a spanyolnak.
Hamilton friss lágy gumin elmaradt Bottastól nagyjából másdél tizeddel, a szintén új piros oldalfalú Pirelliket kapó Verstappen azonban 37 századot adott neki és az élre állt.
Bő 20 perce maradt a korábban hibázó mexikóinak, aki friss lágy gumikon kezdte meg a körözést.
Nem volt különösebben gyors a mexikói köre, de a stadionrész előtt utolérte Cunodát. „Mit csinál?” – kérdezte a mérnökét, aki elmondta neki, hogy a japán megtankolt autós etapot fut, azaz nem nem figyelt, hanem ennyivel lassabb.
Némileg használt lágyakon is sikerült összerania egy 1:18.341-es kört a finnek. Lila első és lila második szektor után a harmadikban az egyéni legjobbjától is elmaradt, de 123 ezreddel így is megelőzte a hollandot és átvette a vezetést.
Ugyanazért kell majd a felügyelőkhöz mennie az edzés után, mint Hamiltonnak, mivel ő sem a kijelölt útvonalon tért vissza a pályára, miután elfékezte az első kanyart.
A pálya középső szektorában tartotta őt fel a kanadai, miután a Ferrari szerelői is elkészültek és az edzés elején autót törő monacói pilóta is visszatérhetett a pályára.
Egyéni legjobb és felejthető középső szektor után nagyot autózott az utolsó szektorban a hétszeres világbajnok, aki végül csak 76 ezreddel ment lassabbat a csapattársánál, de Verstappent megelőzve így is feljött a második helyre. A két Mercedes áll az első két helyen tehát jelenleg.
Több mint 8 tizedes hátrányát 269 ezredesre faragta le Bottasszal szemben és átugrotta Gaslyt, mindezt közel 10 körös lágy gumikon.
A hetedik helyen áll jelenleg a monacói pont csapattársa mögött, és továbbra is küzd az autójával. Az imént a négyes kanyarban fékezte állóra a jobb első kerekét, most pedig az utolsó kanyarban driftelt egyet centikre a védőfaltól.
Percek óta szól a sziréna, ami a bokszba hajtó autó esetén röviden jelez a bokszutcában tartózkodóknak, hogy figyeljenek oda. Mivel elég éles hangja van, jó ideig az idegeire ment a csapattagoknak és bokszutcai riportereknek, míg végül valaki hatástalanította.
A végén a kopott gumikon már senki sem javított, így a finn megőrizte az első helyét, míg mögötte nem sokkal lemaradva Lewis Hamilton végzett. A két Red Bull sem volt ugyanakkor messze, Verstappen 123 ezredet kapott a harmadik, Pérez 269 ezredet a negyedik helyen.
A további sorrend Péreztől lefelé: Gasly, Sainz, Alonso, Leclerc, Ocon, Vettel, Cunoda, Räikkönen, Stroll, Ricciardo, Norris, Giovinazzi, Russell, Latifi, Schumacher, Mazepin.
Mostanra megköszönjük a figyelmüket, 21 óra 50 perckor jövünk ismét élő közvetítéssel, a viszontlátásra!