A Forma-1 történetében először rendeztek időmérőt Katarban. A kvalifikáció kezdetén a levegő hőmérséklete 26 fokos volt, az aszfalté pedig jelentősen lecsökkent a harmadik szabadedzéshez képest, így a Q1 29 fokos pályán indult.
Ahogyan azt megszokhattuk, az első percekben a gyengébb csapatok pilótái hajtottak ki a bokszból, de a mezőny fele viszonylag hamar megjelent a pályán.
Érdekes módon Pierre Gasly a közepeseken kezdett, pedig az első szakaszban még nem szoktak taktikázni ezen a téren.
Az első körök után a két Ferrrari állt az élre, Carlos Sainz 1:23.323 másodperccel kezdett, amivel 24 ezreddel előzte meg Charles Leclerc-t. Ekkor viszont még a Mercedesek és a Red Bullok is a kivezető körüknél tartottak.
A nagyok közül Lewis Hamilton kezdett a legjobban, hiszen a brit pilóta 1:22.019-cel vette át a vezetést, amivel Max Verstappent 215 ezreddel múlta felül. Sergio Pérez és Valtteri Bottas első köre gyengébben sikerült, és Lando Norris beférkőzött közéjük, hogy aztán számos pilóta tegye meg ugyanezt.
Az élcsapatok versenyzői közül egyedül Hamilton ment vissza a bokszba rögtön az első gyorsköre után, a többiek megpróbáltak javítani. Ez mindenkinek sikerült, Verstappen és Bottas pedig meg is előzte a címvédőt. Az eredmény borzasztóan szoros volt, hiszen a holland pilóta 3, illetve 20 ezreddel vezetett. Pérez lemaradása már több mint 4 tizedes volt.
5 perccel a Q1 vége előtt az Alfa Romeók és a Haasok mellett Nicholas Latifi állt kieső helyen, de utóbbit csak 4 ezred választotta el csapattársától, George Russelltől.
A két Williams aztán javított, így Lance Stroll került bajba, de Leclerc sem lehetett nyugodt, aki azért került a 15. helyre, mert második gyorskörét elvették pályaelhagyás miatt.
Végül mindkét pilóta megúszta a kiesést, ellentétben Kimi Räikkönennel, Latifivel, Antonio Giovinazzival, Mick Schumacherrel és Nyikita Mazepinnel. Valójában nem is volt sok kérdés, ugyanis a 15. pozícióban végző Russell több mint 3 tizeddel volt gyorsabb 2007 világbajnokánál. A Haas orosz újonca nagyon kilógott lefelé, hiszen csapattársától is közel 2 és fél másodpercet kapott, de mentségére szóljon, hogy a második és a harmadik szabadedzést is kihagyta.
Ami a mezőny elejét illeti, a Red Bullok már nem jöttek vissza, ellentétben a Mercedesekkel. Kettejük közül egyedül Hamiltonnak sikerült javítania, és végül 95 ezredes különbséggel az élen zárt. A Q1 krónikájához hozzátartozik, hogy az utolsó körök előtt
Sebastian Vettel a bokszkijáratnál megelőzte Gaslyt, aki ezt azonnal jelentette a rádión.
A Q2 elején az Aston Martinokat és az Alpine-okat leszámítva mindenki kijött, közülük Russell és az Alpha Taurik kivételével az összes autón közepesek voltak, de később a silverstone-i és az enstone-i istálló pilótái a lágyakat választották. Az első szakaszhoz hasonlóan ezúttal is Hamilton kezdett a legjobban, 1:21.682-es körével 302 ezreddel előzte meg Verstappent, sőt, még Gasly is bejött közéjük. Bottas mindössze 7 ezreddel maradt el a holland pilótától, Pérez viszont csak a 8. pozícióban kötött ki az első körök után, ráadásul utána mind a négy késlekedő megelőzte.
A mexikói versenyző mellett Norris, Russell, Daniel Ricciardo és Leclerc állt kieső helyen az első próbálkozások után. A monacói pilóta gyengélkedése kifejezetten feltűnő volt, hiszen
közel 9 tizeddel maradt el Sainztól, ennek okáról viszont fogalma sem volt.
Másodszorra megfordult a trend, és a mezőny túlnyomó többsége lágyakon jött vissza a pályára, egyedül Bottas és Sainz tartott ki a közepesek mellett. Ennek kis híján meg is lett a negatív hozadéka, de végül a Ferrari versenyzője továbbjutott a 10. helyen.
Ellentétben Pérezzel, aki hatalmas meglepetésre a lágyakon sem tudott eleget javítani, és 105 ezreddel lemaradt a Q3-ról. Hasonlóan járt Lance Stroll, Leclerc, Ricciardo és Russell is. A monacói versenyző végül 222 ezreddel kapott ki csapattársától, de eggyel lágyabb abroncsokon, és továbbra sem tudta, hogy mi történt.
Ahogyan az várható volt, Hamilton és Verstappen sem javított, így Bottashoz hasonlóan ők is a közepeseken rajtolnak.
A Q3 első körei során Hamilton vezette a mezőnyt, így ő egészen biztosan nem kaphatott szélárnyékot. Mindezek ellenére ő autózta a leggyorsabb kört, pedig az első szektorban Verstappennél és Bottasnál is lassabb volt. 1:21.262-es ideje előbbinél 162, utóbbinál 216 ezreddel bizonyult jobbnak. Mögöttük Gasly, Alonso, Sainz, Norris, Cunoda, Ocon és Vettel volt a sorrend.
A második gyorskört szintén a hétszeres világbajnok kezdte meg először, Verstappen pedig utolsóként szelte át a célvonalat. Hamilton pole pozícióját végül senki nem veszélyeztette, ugyanis három lila szektort autózva 1:20.827-tel zárt, Verstappen pedig csak annyit tudott javítani, hogy lemaradását 597-ről 455 ezredre redukálja. Bottas nem gyorsult, így maradt a 3. helyen.
Gaslyt annak ellenére sem előzték meg, hogy nem volt esélye javítani, mert a 15-ös kanyarban defektet kapott a jobb első gumija. A francia pilóta mögött Alonso zárt, őt pedig Norris, Sainz, Cunoda, Ocon és Vettel követte.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Kellemes délutánt kívánunk Kedves Olvasóinknak, nemsokára következik az első Katari Nagydíj időmérő edzése. Nézzünk is egy belsőkamerás kört az F1 számára új, losaili pályáról!
Nehéz kiigazodni a csapatok versenyképességén a szabadedzések alapján, főleg egy új pályán, de eddig úgy tűnik, ismét a Mercedes az esélyes, kérdés, hogy hoz-e fordulatot a naplemente után zajló időmérő.
Sebastian Vettel és Fernando Alonso is méltatta a Losail International Circuitet, ami ugyan korszerű helyszín, de elsősorban motorversenyekre építették, mégis szép kihívást támaszt az F1-es mezőny elé. Érdekes, hogy várhatóan ez lesz itt az egyetlen nagydíj, 2023-tól egy új pályára térnek vissza a pilóták a foci-vb után.
A Red Bull óvást helyezett kilátásba arra az esetre, ha szabálytalanságon kapják a Mercedest, azt gyanítják, hogy nagy tempónál az elem takarásban lévő légterelője elhajlik, ezáltal csökken a légellenállása. Közben a saját szárnyuk is fejtörést okoz nekik. Max Verstappen autóját többször is javítani kellett a harmadik szabadedzésen. A Red Bull elárulta, javult a helyzet, de még nem oldották meg teljesen a problémát, az időmérőre azonban várhatóan rendeződni fog. Pérez autóját a probléma nem érinti.
Az F2 listavezetője, Oscar Piastri lett az Alpine tartalékpilótája, mivel az Alfa Romeo a kínai Csou Kuan-jüt választotta Valtteri Bottas csapattársának. Az ausztrál versenyző így sem csalódott, a legjobb gyakornoki helynek érzi az F1-es állását.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sports műsorában elmondta, összeállítottak egy dossziét a Mercedes hátsó szárnyáról, amelyből kiemeltek egy képet és nyilvánosságra hozták azt, ez szerintük azt bizonyítja, hogy az ellenfél trükközik a hátsó légterelővel.
Christian Horner a Sky Sports műsorában elismerte, a Mercedesek "elég gyorsak" Katarban és tőlük különleges teljesítményre lesz szükség, hogy legalább az ellenfél két autója közé beférjenek.
Nagyrészt aszfaltozott bukóterek vannak a pálya körül, de a nagy tempó miatt előfordul, hogy a versenyzők a kavicságyig is eljutnak egy-egy hiba következtében.
Napnyugtakor zajlik az időmérő, a levegő és a pálya hőmérséklete is folyamatosan csökken, így lényegében nem lesz két egyforma etap a versenyzők számára.
Ismét a helyszínen figyeli az eseményeket a Csillagok háborúja atyja, az F1-rajongó George Lucas. Nemrég Austinban is ott volt és korábbi versenyekre is ellátogatott.
Elkezdődött az első harmad, Nyikita Mazepin rögtön pályára is lépett, ami jó hír a számára, mert vázat kellett cserélnie szombat reggelre, majd az elhúzódó javítások miatt kihagyta a harmadik szabadedzést is.
A Haas pilótájának most egy új első szárnyra lesz szüksége, feltehetőleg valamelyik rázókövön áthajtva sérült meg a szikrázó alkatrész. Schumacher első mért körét törölték.
A papírformának megfelelően a Mercedes rögtön a leggyorsabb volt, Hamilton 1:22.019-cel állt az élre, az előnye 0,215 mp Verstappen előtt. Norris, Bottas, Pérez, Sainz a további sorrend.
A kanadai pilóta a harmadik szabadedzésen feldúltan azt kiabálta a rádiójába, hogy az autója egyszerűen nagyon sz*r. Egyelőre a 15. helyezett, de sokan még nem futottak mért kört, így lehet, hogy küzdenie kell a Q2-ért is.
A Mercedes pilótája 1:22.016-ra gyorsult, ami 0,003 mp-cel jobb eredmény Hamilton körénél. Latifi, Räikkönen, Giovinazzi, Schumacher és Mazepin tartózkodik kieső helyen.
A Red Bull pilótája 1:21.996-ra gyorsult, ez 0,02 mp-cel jobb Bottas eddigi eredményénél. Ocon közben arra panaszkodik, hogy fékezéskor erős vibrációt érez.
A monacói pilóta előző körét törölték pályaelhagyás miatt, valójában megcsúszott, így aligha nyert a hibájával, de a szabály az szabály. Gyorsulnia kell, mert jelenleg csak a 15. helyezett, viszont torlódik a forgalom, ezért helyet kell találnia magának.
Ez érdekes tapasztalat a mezőnynek, hogy a 20-ból 18 autó dugóba került az utolsó szektorban, miközben az utolsó mért körre készültek. A további felvonások során nem lesz ennyi autó a pályán, de nem lehet majd a legvégére hagyni a mért köröket.
A brit pilóta 1:21.901-re gyorsult, Leclerc végül megmenekült, így nincs meglepetés a kiesők listájában.
16. Kimi Räikkönen
17. Nicholas Latifi
18. Antonio Giovinazzi
19. Mick Schumacher
20. Nyikita Mazepin
A visszajátszások szerint Vettel a bokszutcából kifelé a záróvonalon előzte meg Gaslyt, Alonso pedig keményen bevágott Norris elé. A francia pilóta az előbbi esetet szóvá is tette.
A gumikat alaposan megterhelő pálya ismeretében nem meglepő, hogy szinte mindenki a közepes keverékű abroncsokkal jön a Q2-re, nem akarják megkockáztatni, hogy a lágyakkal rajtoljonak a versenyen. Akad néhány kivétel, ők nem számítanak arra, hogy bejutnak a top 10-be, így szabadon választhatnak majd gumit a versenyre.
A Mercedes pilótája 1:21.682-vel az élre állt közepesekkel, mögötte meglepetésre Pierre Gasly a 2. leggyorsabb, de ő lágy gumikkal lépett pályára, vagyis mindenképpen be akar jutni a Q3-ba. Max Verstappen a 3. helyezett Valtteri Bottas és Cunoda Juki előtt.
Igyekeznie kell Norrisnak, Péreznek, Russellnek, Ricciardónak és Leclerc-nek, ha el akarják kerülni a kiesést a Q2-ben. Még 5 percük van.
A monacói pilóta az első tengelyeken tartja gyengének a tapadást, elismerte, nem igazán tudja, hogy mit mondjon. Egyelőre az utolsó a mezőnyben, gyorsulni kell a továbbjutáshoz.
Most szinte mindenki lágy abroncsokkal ment ki, gyaníthatóan csak tapasztalatot akarnak szerezni a Q3-ra és bebiztosítani a továbbjutást. Az élmezőny tagjai aligha fejezik majd be a köreiket, nem akarnak majd lágyakkal rajtolni.
Pérez lágy gumikkal sem tudott beférni a legjobb 10 közé, Stroll, Leclerc, Ricciardo és Russell búcsúzott a Q2-ben. Ez nagy csapás a Red Bullnak, Verstappen így magára marad.
A monacói pilóta teljesen elveszettnek tűnt a rádión, nem érti, hogy miért esett vissza a tempója. Pérez a rádión úgy vélte, rossz helyen volt a pályán, ezért esett ki.
Közben a Red Bull garázsában már az FIA vizsgálgatja Pérez autóját, aki meglepetésre kiesett a Q2-ben.
Hamilton 1:21.262-vel a leggyorsabb volt, Verstappen 1:21.424-gyel a 2. helyre ért oda, Bottas 1:21.478-cal a 3. helyezett. Hamilton első szektorában bőven maradt idő. A toábbi sorrend Gasly, Alonso, Sainz, Norris, Cunoda, Ocon, Vettel.
A Mexikóvárosi Nagydíj időmérője után Verstappen azt mondta, jobban örül a 3. helynek, mint ha a 2. lett volna, mert a páratlan oldalon jobb a tapadás, végül a jó rajtja győzelmet ért neki. Vajon most a 2-3. hely közül melyik lesz az övé?
A Mercedes pilótája ismét elsőként kezdett mért kört, de újabb próbálkozásra már nem lesz ideje. Érdemes figyelni az alsóházat is, Ocon és Vettel most kapott új gumit, az első etap során használtakkal mentek.
A Mercedes versenyzője 1:20.827-re gyorsult, ezzel bő 0,4 másodpercet faragott a legjobb eredményén. A többiek nem kezdték jól a körüket, ráadásul Gasly defekt miatt félreállt, így sárga zászlók voltak érvényben a célegyenes elején, de a francia pilóta így is bebiztosította a 4. helyet Verstappen és Bottas mögött.
A harmadik sortól a sorrend: Alonso, Norris, Sainz, Cunoda, Ocon és Vettel.
Ez a defekt vetett véget az időmérőnek, a francia pilóta mögött érkezők kénytelenek voltak mérsékelni a tempót. Ezzel most mi is lezárjuk a közvetítést, köszönjük a figyelmet, nemsokára jövünk további hírekkel!