Az első releváns pályára lépéssel folytatódott az első Katari F1-es hétvége, hiszen a pilóták a már villanyfényben rendezett második szabadedzésen gurulhattak először olyan körülmények között az aszfaltcsíkra, mint amilyenek majd az időmérőn és a versenyen is várják őket.
Az első gyakorláson Max Verstappen zárt az élen nagy előnnyel Pierre Gasly és Valtteri Bottas előtt, a holland pilóta pedig a második edzést is jól kezdte. A csapatok a közepes, illetve a kemény gumikat részesítették előnyben a lágyakkal ellentétben, a világbajnokság éllovasa pedig néhány kör után 1:23.743-nál állította meg a stoppert a sárga oldalfalú Pirelliken, de nem sokkal később jött Lewis Hamilton és 14 századdal jobb kört ment nála. Viszont Valtteri Bottas még ennél is gyorsabb volt, és csapattársának 28 századot adva 1:23.324-gyel átvette a vezetést. Verstappen mögött Pérez állt a negyedik, Cunoda az ötödik és Alonso a hatodik helyen.
A két Mercedes az elsők között tette fel a lágy gumikat, és mindkettő javított is rajtuk, Bottas 1:23.154-es körét viszont elvették a hetes kanyar kiszélesítése miatt. Itt érdemes megjegyezni, hogy a két edzés között módosítottak a kanyarszélesítési szabályokon, és a kukába dobták a korábbi irányelvet (öt kanyarban monitorozták a fehér vonal átlépését), majd úgy döntöttek, hogy mindegyik kanyarban a lila-fehér kerékvető jelenti a határt.
A finnt az első körének törlése ugyanakkor nem akadályozta meg abban, hogy ötödik lágy gumis körén 1:23.148-at menjen és visszaszerezze az első helyet.
Számítani lehetett rá, hogy a Red Bullok tudnak ennél jobbat, mivel Gasly csak 2 tizeddel volt Bottas mögött a második helyen, viszont Verstappen több mint 4 tizeddel elmaradt lágy gumikon a 77-es rajtszámú Mercedestől, és csak a szintén több mint 4 tizedes hátrányban levő Hamilton mögé sorolt be a negyedik helyre. Pérez a forgalom miatt félbeszakította az első gyorskörét, majd csak a 8. helyet kaparintotta meg Cunoda mögött.
Verstappen egy kis állítgatás utána jött még egyet, de csak 3 és fél tizedre tudta megközelíteni Bottast használt gumikon, amivel mondjuk legalább Hamiltont megelőzte és feljött a harmadik helyre.
A tempó mellett ami még aggaszthatta a Red Bullt, az az állítható hátsó szárnya, ami a brazíliai időmérőn látottakhoz hasonlóan nyitott állapotban őrült módon legyezett, és nemcsak Verstappen, hanem Pérez autóján is ugyanezt tette. A szerelők próbálták is megoldani a problémát az edzés alatt, nem túl nagy sikerrel.
Az edzés második felében szokás szerint megtankolt autós etapokat mentek a pilóták, néhány kicsúszástól eltekintve pedig sok minden már nem történt, Bottas maradt az élen Gasly, Verstappen és Hamilton előtt. Utánuk Norris, Stroll, Cunoda, Pérez, Vettel és Sainz végzett még az első tízben, Nyikita Mazepin pedig egyetlen kört sem tett meg, mivel a Haasnak ki kellett cserélnie az első szabadedzésen megrongálódott kasztniját.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Katari Nagydíj második szabadedzése! Ahogyan arra a bejegyzés címében is utaltunk, ebből a gyakorlásból valószínűleg már sokkal több következtetést le lehet vonni, mint az elsőből, hiszen villanyfényben rendezik, csakúgy, mint az időmérőt és a futamot. Ami tény, hogy Max Verstappen jelentős különbséggel zárta az élen a nyitótréninget, ennek összefoglalóját az alábbi linkre kattintva olvashatják.
Mivel a szabadedzéseknek nincs valódi tétjük, így a nap legnagyobb jelentőségű kérdése egyértelműen az volt, hogy a sportfelügyelők felülvizsgálják-e Verstappen és Hamilton brazíliai esetét. A két gyakorlás között megszületett a válasz: az ügyben nem indul új vizsgálat, mivel a döntéshozók nem találták a belső kamerás felvételt elég jelentősnek. Toto Wolff, a címvédő alakulat csapatfőnöke nem lepődött meg az ítéleten, és kijelentette, a felülvizsgálati kérelemmel csak tisztázni akarták, hogy a jövőben mit szabad és mit nem.
Még a döntés meghozatala előtt Verstappen odaszúrt a Mercedesnek, és kijelentette, hogy a brackley-i alakulat a felülvizsgálati kérelemmel megmutatta valódi énjét. Különösen érdekes ez a kijelentés annak fényében, hogy miután Hamiltont kizárták a Sao Pauló-i Nagydíj időmérőjéről, és a Mercedes bejelentette, hogy nem fellebbez a döntés ellen, mondandójukat azzal zárták le, hogy a pályán akarják megnyerni a bajnokságot.
Egészen pontosan a pályaelhagyásra vonatkozó szabályokat. Innentől kezdve, ha az autó bármelyik kanyar kijáratánál egyáltalán nem érinti a rázóköveket, akkor az pályaszélesítésnek minősül.
Nem is igazán a levegőé, hanem az aszfalté. Előbbi jelenleg 27 fokos, vagyis csak 1 fokkal csökkent az első szabadedzés kezdetéhez képest, utóbbi viszont egészen 31 fokig esett vissza.
Elindult a második szabadedzés, a következő órában pontosabb képet kaphatunk az erőviszonyokról. Räikkönen, Bottas és Giovinazzi máris a pályára gurult.
Sőt, lassan már az egész mezőny elhagyja a garázst, ami nem meglepő, hiszen az F1 számára új pályáról van szó, ráadásul most autóznak először reprezentatív körülmények között. 10-en közepes, 7-en kemény gumikon kezdtek.
A spanyol pilóta 1:24.723 másodperccel nyitott a közepeseken, amivel 365 ezreddel előzte meg hamiltont. Igaz, Bottas első mért köre nem értékelhető, míg Verstappen még nem teljesített gyorskört.
Előbb Bottas ugrott az élre, akit Verstappen 136 ezreddel megelőzött, és úgy tűnt, hogy ott folytatja, ahol abbahagyta. A holland pilótát viszont 52 ezreddel megelőzte az Alpha Tauri versenyzője, aki 1:24.233-mal vette át a vezetést.
Azok után, hogy az első szabadedzésen csak a középmezőnyben végzett, most csupán 53 ezreddel maradt el csapattársától. Persze még csak a gyakorlás elején járunk, és Cunoda első helye jól mutatja, hogy mennyi tartalék van a Red Bullban.
A bajnokság éllovasa 49 századdal múlta felül Cunoda idejét. Eközben Mazepin még mindig nem jött ki, ugyanis a Haasnál kasztnit kell cserélni, miután az első gyakorláson a kerékvető jelentősen megrongálta az autót.
Hamilton a hétvége során először vezetett, de nem sokáig, mert Bottas 1:23.324 másodperces körével 28 századdal felülmúlta csapattársát. Nem sokkal korábban Norris volt rossz helyen a gyorskörön autózó Latifi szempontjából.
A mexikói versenyző nem lát jól a villanyfényes körülmények között, ezért más fényviszonyokra beállított fejvédőre van szüksége. Jelenleg hozzá hasonlóan szinte az egész mezőny a garázsban van, egyedül Latifi köröz a pályán.
Egyelőre ő volt az utolsó, aki közepes gumikon volt kint, ám kiment, miután átment néhány rázókövön. Latifi mellett Ocon és Schumacher tette fel a lágy abroncsokat, vagyis tőlük hamarosan javulásra lehet számítani.
Ahogyan ilyenkor megszokott, mind Bottasnak, mind Hamiltonnak a lágy abroncsokat tették fel, miközben a Red Bullok egyelőre továbbra is a garázsban tartózkodnak. Ocon az 5., Latifi a 11. helyre jött fel, Schumacher pedig szintén javított, de maradt a 19. pozícióban.
Persze a gumik és a körülmények is jobbak, mint a holland pilóta körénél, de tény, hogy az Aston Martin versenyzője feljött közvetlenül a Mercedesek mögé, akik hamarosan jelentősen előreléphetnek.
Továbbra is Bottas vezet, ám ahhoz képest, hogy eggyel lágyabb gumikon autózik, mint korábban, csupán 17 századot gyorsult. Igaz, a finn pilóta hibázott, mint ahogyan vélhetően csapattársa is, aki mindössze 34 ezredet gyorsult, de a második és a harmadik szektora is sárga volt.
A lassítások alapján látható volt, hogy a finn pilóta elhagyta a pályát a 7-es kanyarban, ennek megfelelően elvették a körét. Eközben Norris feljött a 3. helyre, 62 ezreddel Hamilton mögé.
Egyelőre nem érkezett hír arról, hogy a Red Bullnál bármilyen probléma lenne, de még nem jött vissza a pályára. Gasly a 2. helyre jött fel, 33 ezredes hátránnyal Bottas mögött.
Egy Ferrarit, majd egy McLarent ért utol, ezt követően pedig meg is szakította a gyorskört. Verstappen most már szintén a pályán van, a köre pedig vélhetően sok kérdésre választ fog adni, legalábbis abban az esetben, ha hiba és feltartás nélkül végig tud menni.
Ráadásul vélhetően el is veszik a Hamiltonénál 9 ezreddel lassabb körét, miután a 10-es kanyarban szélesre futott. Csapattársa, Pérez feltartotta Vettelt, de elnézést kért a négyszeres világbajnoktól.
Ha eddig nem vették el, akkor valószínűleg már később sem fogják. A holland újra próbálkozhat, de használt abroncsokon.
Igaz, lemaradása még így is 35 század Bottas mögött. Hozzá kell tenni, hogy a holland pilóta az utolsó szektorban nem javított, és persze az sem elhanyagolandó körülmény, hogy használt gumikon autózott.
Innentől kezdve valószínűleg a versenyszimulációt fogják teljesíteni. A Mercedesek már ki is jöttek a közepes abroncsokon, a Red Bullokra egyelőre várni kell. Bottas jelenleg 209 ezreddel előzi meg gaslyt és 35 századdal Verstappent, mögöttük pedig Hamilton, Norris, Stroll, Cunoda, Pérez, Vettel és Sainz az első tíz sorrendje.
Legalábbis a Sky Sports értesülései szerint, de ezt gyorsan meg lehetett oldani, hiszen a mexikói pilóta az imént pályára gördült. Ellentétben Verstappennel, aki még mindig a garázsban áll.
Kétszer egy kört tett meg a C2-eseken, ezt követően lágyakra váltott. Első mért körén 1:28.293-at autózott. Verstappen már kint van, de tekintve, hogy az edzésből 7 és fél perc van hátra, versenyszimulációja nem fog sokáig tartani.
A hétszeres világbajnok 1:28.058 másodperc alatt ért körbe, Bottas pedig hasonló tempóra volt képes a közepeseken, azzal a különbséggel, hogy ő már 5 körnél tart.
A holland versenyző 1:28.4-gyel kezdett, majd 1:28.263-mal folytatta. A különbség nem nagy, de egyelőre Hamilton áll jobban.
A monacói pilóta kisodródott a kavicságyba, de szerencséjére nem annyira, hogy esetleg ott ragadjon. Ezzel talán ő követte el az edzés eddigi legnagyobb hibáját.
Olyannyira, hogy a finn pilóta 1:27.662-t autózott a 10. körében. Verstappen gyorsult, Hamiltonnak pedig az elmúlt két köre értékelhetetlen volt.
Vége a második szabadedzésnek, de a köröket persze még be lehet fejezni, utána pedig rajtgyakorlatra is lesz lehetőség. Ez alapján a Mercedes optimistább lehet a Red Bullnál, de a bikások képesek nagyot lépni előre péntekről szombatra. Szintén okozhat bonyodalmat, hogy Bottas egyelőre gyorsabbnak tűnik Hamiltonnál, de ez is gyakran meg szokott fordulni. Mi ezzel köszönjük meg figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal.