Csúnya baleset után a Mercedesek váratlanul legyőzték a Red Bullokat
2021. november 06. 20:49
Váratlan eredmény született a Mexikóvárosi Nagydíj időmérő edzésén, ahol az esélyes Red Bull helyett a Mercedesek szerezték meg az első rajtkockát. Az energiaitalos csapatnál nem készülhettek nyugodtan, mivel az időmérő előtt elővigyázatosságból elkezdték erősíteni a hátsó vezetőszárnyakat. A Mercedesnél is elfoglaltak voltak a szerelők, ők a beállításokat finomították még a Q1 elején is.
Ettől függetlenül, 10 perccel a leintés előtt a két élcsapat autói is megjelentek a pályán, de mért körig ekkor nem jutottak el, mert Lance Stroll a célegyenesbe vezető gyors jobbos kanyarban összetörte az Aston Martint, ezért hosszú percekre le kellett állítani az órát. Ez volt az első komolyabb baleset a hétvége során, de Stroll szerencsére megúszta sérülés nélkül.
A két Red Bull ekkor már mért körön volt, a két Mercedes a felvezető kört futotta, de ez a későbbiek során nem befolyásolta az események alakulását. Az már annál inkább, hogy Kimi Räikkönen kapcsán vizsgálatot indítottak, mert Stroll balesetekor a záróvonalon áthajtva elindult a bokszbejárat felé, majd mégis visszatért a pályára és elhajtott a roncs mellett.
Az újraindítás előtt sor alakult ki a bokszutca végén, sokan igyekeztek kifelé, hogy teljesíthessék a továbbjutáshoz szükséges mért köröket. Senki sem bízta a véletlenre, mindenki lágy gumikkal lépett pályára, köztük Carlos Sainz is, aki motorhibával küzdött, de a rádiós instrukciók segítségével felélesztette az erőforrását, így ő is részt vehetett az időmérőn.
A papírformának megfelelően a két Red Bull gyorsan az élre állt, Verstappen 1:17.788-cal 0,663 mp-cel gyorsabb volt Péreznél, Bottas már bő 0,7 mp-re volt az éllovastól, a magát többször is elfékező Hamilton elé Norris is befurakodott, de egy újabb próbálkozás után Bottas 0,171 mp-es hátrányra, Hamilton 0,419 mp-es lemaradásra jött fel.
A hajrá előtt nem voltak váratlan szereplők a kiesők listáján, Latifi, Schumacher, Mazepin, Russell és Stroll tartózkodott az alsóházban, de az Aston Martin pilótája balesett miatt már búcsúzott, Russell pedig a sebességváltó cseréje miatt öthelyes rajtbüntetést kapott. Végül, nagy meglepetésre Alonso csatlakozott a kiesőkhöz a 16. helyen, míg Russell a 14. pozícióban bejutott a Q2-be, de őt és Latifit is vizsgálják a sportfelügyelők a bokszutcából való kihajtás miatt.
A sorrend az élmezőnyben is felborult, a pálya állapotának javulását kihasználva Bottas 1:16.727-re gyorsult Leclerc (1:16.748) és Verstappen előtt, a holland pilóta viszont az utolsó percekben nem lépett pályára, így továbbra is magabiztosan várhatta a folytatást.
A lágyak után a pilóták a közepes keverékű gumikkal folytatták a Q2-ben, ez az élmezőnynek jó lehetőséget biztosít, hogy megnyújtsák az első etapot a vasárnapi futamon, hiszen a szabályok szerint azzal a gumiszettel kell elrajtolni, amivel az adott versenyző a leggyorsabb körét teljesíti a Q2-ben.
A gumiválasztás mellett gyorsan nyilvánvalóvá vált a szélárnyék szerepe is, hiszen Verstappen 1:16.483-mal gyorsan az élre állt, 0,572 mp-et adott a később az 5. helyre visszacsúszó csapattársának, Hamilton viszont Bottas szélárnyékának köszönhetően 0,016 mp-re meg tudta közelíteni őt, ezért felmerült, hogy a Red Bullnak is élnie kell ezzel az eszközzel a siker érdekében.
Ezt az akkor 7. helyezett Ricciardo tempója is alátámasztotta, az ausztrál pilóta Norrisnak köszönhetően abszolút leggyorsabb volt az 1-es szektorban az első mért körök után. Hat perccel a leintés előtt Verstappen vezetett Hamilton, Cunoda, Bottas, Leclerc, Pérez, Ricciardo, Sainz, Gasly és Norris előtt.
A Q2-es hajrára Verstappen és Cunoda lágy gumikat kapott, a holland pilóta Pérez mögött ment ki a pályára, így sejthető volt, hogy a szélárnyékot gyakorolják és a pálya állapotának alakulását vizsgálják a Q3 előtt, egyértelműnek tűnt, hogy Verstappen semmilyen körülmények között sem akar lágy gumikon rajtolni.
Hamilton a második gumiszettjével 1:16.474-re gyorsult, ez 0,009 mp-cel jobb kör volt Verstappennél, pont azelőtt, hogy Giovinazzi az utolsó próbálkozása során kicsúszott, ezért sárga zászlót okozott. Ez Oconnak jött nagyon rosszul, így a 16. helyezett csapattársa előtt a 15. helyen zárt, és Vettellel, Räikkönennel, Russellel és Giovinazzival egyetemben ő is búcsúzott a Q2-ben.
Ráadásul, a két Ferrari befurakodott Verstappen elé a kivezető körön, így a holland pilótának igyekeznie kellett csapattársa után, Hamilton közben kényelmesen autózhatott Bottas mögött, készülve az első próbálkozásra. Ez meg is hozta az eredményt, a finn pilóta 1:15.875-tel mindhárom szektorban a leggyorsabbnak bizonyult és Hamilton előtt elfoglalta az 1. helyet.
Verstappen láthatóan küszködött az autójával és az első Q3-as etap után azt mondta a rádión, hogy még mindig nem jó az autó balansza, ezt a 0,35 mp-es hátránya is alátámasztotta, ráadásul Pérez hátránya már 0,467 mp volt az éllovas Mercedes-pilótához képest. Ekkor nem úgy tűnt, hogy a Red Bullnak van válasza a Mercedes formajavulására.
Nem is lett: Pérez hiába kezdte el húzni Verstappent, a holland pilóta nem tudott elég gyors lenni, még az első próbálkozásától is elmaradt. A mexikói pilóta hibázott, kicsúszott, így maradt a 4. helyen, így Bottas maradt az élen Hamilton előtt az első sorban, és a szezon legkevésbé kézenfekvő helyszínén az idén első alkalommal sajátították ki az első sort a két Red Bull-pilóta előtt.
A harmadik rajtsorba Gasly és Sainz, a negyedikbe Ricciardo és Leclerc ért oda, az ötödikből az utolsó körben szintén kicsúszó Cunoda és Norris rajtolhatna, de mindketten büntetést kapnak motorcsere miatt, így Vettel előreléphet majd a 9. rajtkockába az izgalmasnak ígérkező Mexikóvárosi Nagydíjon.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, hamarosan kezdődik a Mexikóvárosi Nagydíj időmérője! A harmadik szabadedzés alapján minden olyan forgatókönyv meglepetésnek számít, amely nem Red Bull-első és Mercedes-második sorral végzdőik, a kérdés csupán a csapaton belüli sorrend. A tréning összefoglalóját az alábbi linkre kattintva lehet elolvasni.
A Red Bull három éve nem végzett az első két helyen az időmérőn. Utoljára pont ezen a helyszínen volt erre példa, amikor Daniel Ricciardo megverte Max Verstappent, megfosztva a holland versenyzőt attól, hogy ő legyen minden idők legfiatalabb pole pozíciósa. Ha ez a sorozat megszakad, és a bajnoki éllovas ismét kikap csapattársától, az azt jelenti, hogy Sergio Pérez pályafutása során először, a 11. F1-es évében indulhat az első rajtkockából.
Ma ünnepelné 90. születésnapját Peter Collins, aki 1952-ben, mindössze 20 évesen már bemutatkozhatott az F1-ben. A néhai brit pilótát a legtöbben arról ismerhetik, hogy az 1956-os szezonzárón a Ferrari pilótájaként önként átadta az autóját Juan Manuel Fangiónak, pedig neki is lett volna még esélye a bajnoki címre. Nem lett, mint ahogyan később sem, ugyanis az 1958-as Német Nagydíjon életét vesztette.
A pénteki sajtótájékoztatón felmerült, hogy az egyes csapatok megkérik-e valamelyik pilótájukat, hogy adjon szélárnyékot a másiknak az időmérőn. Laurent Mekies, a Ferrari versenyigazgatója, valamint Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke is tagadta, hogy erre készülnének. Előbbi úgy indokolta a döntést, hogy ilyenhez csak akkor folyamodnak, ha valamelyik versenyzőt hátrasorolják a rajtrácson, utóbbi pedig azzal érvelt, hogy a manőver könnyen elsülhet rosszul is.
A magyar idő szerint kora esti gyakorlás kezdetéhez képest melegebb lett a levegő és így az aszfalt is. Előbbi hőmérséklete jelenleg 21, míg utóbbié 45 fokos. A páratartalom 22 százalékra esett.
Elindult a Q1, Latifi máris kigördült a bokszból, érdekes módon közepeseken.
Miközben a két Haas és Räikkönen is elhagyta a garázst, érdemes megemlíteni, hogy a mai teljesítményétől függetlenül Norrist, Strollt, Ocont és Cunodát is a rajtrács végére sorolják, így az eredményüket csak egymáshoz képest érdemes nézni. Vélhetően közvetlenül előttük Russell fog rajtolni, akit váltócsere miatt 5 hellyel büntetnek meg.
Az utolsó mexikói időmérőjét teljesítő pilóta 1:19.108 másodperccel nyitott, miközben Schumacher 1:21-es, Mazepin 1:22-es időt autózott. Latifi nem fejezte be a gyorskörét.
Eddig a mezőny megúszta megszakítás nélkül, de az időmérő elején jött a piros zászló, miután a célegyenesben Stroll összetörte az Aston Martint.
Ahogyan arra az első képek alapján számítani lehetett, Stroll az utolsó kanyarban vesztette el az autót, miután a külső ívre sodródott. Ezzel eldőlt, hogy a az öt megbüntetett pilóta közül ő indul az utolsó helyről, ami persze a rajtrács utolsó helyét is jelenti.
Otmar Szafnauer, az Aston Martin csapatfőnöke a Sky Sports közvetítésében elárulta, pilótáját elvitték az ilyenkor szokásos rutinellenőrzésre, de egyáltalán nem kell aggódni, ahogyan erről Hamiltont is tájékoztatták. A román származású amerikai szakember balszerencsésnek titulálta a történteket.
Stroll becsapódása miatt a pálya szélén található gumifal is megsérült, aminek a javítása némi időt vesz igénybe. A helyszínre már megérkezett Michael Masi versenyigazgató is.
A megszakítás előtt néhányan még be tudták fejezni a gyorskörüket. Jelenleg a Ferrari pilótája áll az élen 1:17.991 másodperccel, 499 ezreddel megelőzve Vettelt és további 97-tel Sainzot. Mögöttük Giovinazzi, Räikkönen, Stroll és Mazepin a sorrend, Schumacher körét pedig törölték szabálytalan pályaelhagyás miatt.
A bikások szurkolói számára riasztó lehetett az alábbi kép. Valóban mindkét RB16B hátsó szárnyán munkálkodtak, de Ted Kravitz, a Sky Sports riportere leszögezte, hogy ezt csak elővigyázatosságból tették.
Egyelőre nem tudni, mikor indul újra az időmérő, a versenyirányítás csupán arról adott tájékoztatást, hogy 5 perccel a bokszutca megnyitása előtt jeleznek. Eddig egyáltalán nem volt megszakítás a hétvégén, úgy látszik, most mindhárom szabadedzést bepótolják.
Magyar idő szerint 14:33-kor újraindul a Q1.
A finn pilóta átvágta a bokszutcát a pályától elválasztó vonalat a piros zászló megjelenése után. Az esetet az időmérő után vizsgálják, bár könnyen lehet, hogy a finn versenyző így is előrébb lesz a rajtrácson, mint amilyen helyezést elér az időmérőn.
Ismét megkezdődhet a köridő hajszolása, jó néhányan már el is hagyták a bokszutcát, de lassan mindenki így tesz.
Alig hagyta el a bokszkijáratot, a Ferrari máris lelassult, és másodpercekig csak vánszorgott. A spanyol versenyző többször is megismételte, hogy elment a motorerő, de mérnöke segítségével sikerült orvosolnia a problémát.
Verstappen három liila szektorral, 1:16.788 másodperccel kezdett, 663 ezreddel megelőzve Pérezt és további 65-tel Bottast. Az apró hibát vétő Hamiltonnál Norris is gyorsabbnak bizonyult.
Bottas 171, míg Hamilton 419 ezredre csökkentette a lemaradását. Ami a kiesést illeti, a két Williams és a két Haas áll az utolsó négy helyen Strollt nem számítva. Sainz ugyan a 15., de előnye közel 8 tized Latifivel szemben.
Sokáig úgy nézett ki, hogy a két Williams és a két Haas esik ki, ám Russell ismét csodát tett, aminek Alonso itta meg a levét. A spanyol pilóta jelentős, 326 ezredes hátrányban volt az előtte végző csapattársához képest. Ami az elejét illeti, Bottas végzett az élen Leclerc és Verstappen előtt, de utóbbi nem jött ki a végén.
16. Fernando Alonso (Alpine) 1:18.452
17. Nicholas Latifi (Williams) 1:18.756
18. Mick Schumacher (Haas) 1:18.858
19. Nyikita Mazepin (Haas) 1:19.303
20. Lance Stroll (Aston Martin) 1:20.873
Az orosz pilóta megkérdezte, hogy elmehet-e csapattársa mellett, akit nagyon lassúnak tartott. Nemleges választ kapott, mire visszakérdezett, hogy "Röhögsz rajtam?". Mérnöke erre úgy reagált, hogy teremtse meg magának a helyet.
Akik eddig pályára gurultak, kivétel nélkül közepeseken autóznak.
A holland pilóta csupán 16 ezreddel előzte meg riválisát. Mögöttük Bottas, Leclerc, Pérez, Ricciardo, Gasly, Räikkönen, Sainz, Giovinazzi, Russell, Vettel és Norris a sorrend. Cunoda és Ocon csak most jött ki, de a többiekkel ellentétben lágyakon.
Szerinte az autója bal oldala megsérülhetett, amikor keresztülment az egyik kerékvetőn. Cunoda eközben feljött a 3. helyre, ami azért nem tűnik okos megoldásnak az Alpha Tauri részéről, mert ha továbbjut, akkor a mezőny végéről kell a lágy gumikon rajtolnia.
Ha most intenék le a Q2-t, akkor a Red Bullok, a Mercedesek, a Ferrarik, a McLarenek és az Alpha Taurik jutnának tovább, miután Norris feljött a 10. pozícióba. Mögöttük Räikkönen, Giovinazzi, Ocon, Russell és Vettel a sorrend. A finn pilótának jelentős, közel 2 és fél tizedes hátrányt kellene ledolgoznia a továbbjutáshoz.
Elsőre meglepőnek tánik, de valószínű, hogy csak bejáratja a piros oldalfalú abroncsokat, és nem fog javítani eddigi legjobbján. Máskülönben azokon kellene rajtolnia, ami stratégiailag nem lenne ideális.
Vettel feljött a 11. helyre, de így is messze volt a továbbjutástól. A 14. pozícióban végző Giovinazzi nekicsúszott a falnak, de az autó nem tört össze jelentősen, így tovább tudott menni. Hamilton végül 9 ezreddel felülmúlta Verstappent, aki a várakozásoknak megfelelően nem javított.
11. Sebastian Vettel (Aston Martin) 1:17.746
12. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) 1:17.958
13. George Russell (Williams) 1:18.172
14. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) 1:18.290
15. Esteban Ocon (Alpine) 1:18.405
A legfőbb kérdés, hogy valóban Verstappené lesz a pole, vagy Hamilton nem csak a közepes abroncsokon és a Q2-ben támadt fel és ért fel a szintjére.
Ez a látvány persze nem meglepő, hiszen ilyenkor érdemes egymás mögött menni. A sort a McLaren vezeti, őket az Alpha Tauri pilótái követik, majd a Red Bull és a Ferrari után a Mercedes zárja a sort.
Az eddigiek fényében óriási meglepetésre jelen állás szerint nem a Red Bull, hanem a Mercedes sajátítja ki az első sort. Bottas 1:15.875 másodperccel ugrott az élre, 145 ezreddel megelőzve Hamiltont és további 205-tel Verstappent. Igaz, a holland pilóta hibázott a gyorsköre során és nincs teljesen megelégedve az autójával.
A francia pilóta egyelőre az 5. helyen áll, és lemaradása mindössze 629 másodperc Bottas mögött. Mögötte Leclerc, Ricciardo, Sainz, Cunoda és Norris a sorrend, utóbbi kettő mindenképpen a mezőny végéről indul.
Vagy legalább Verstappen, akiben ez inkább benne van, mint Pérezben. Nemsokára kiderül, hiszen a mezőny tagjai visszatértek a pályára. Érdekesség, hogy ezúttal a Ferrarikat a Red Bullok elválasztják egymástól a pályán.
Az élmezőnyben senki nem tudott javítani, Verstappen ismét hibázgatott, Pérez pedig le is csúszott a pályáról és majdnem nekiment a szintén a bukótérben haladó Cunodának. Ezzel a Mercedesé lett az első sor, amit egészen a Q3 elejéig senki nem gondolt volna.
Mögötte viszont változott a sorrend, hiszen Sainz feljött a 6. pozícióba. Mögöttük Ricciardo, Leclerc, Cunoda és Norris lett a sorrend.
Ami biztos, hogy valakire ezt a jelzőt használta. Hogy ez saját csapattársa vagy Cunoda volt, az nem egyértelmű, mindenesetre előbbi esetben igencsak meglepő kirohanás volt a holland pilóta részéről.
Az indulás után a pilóták rengeteget tesznek meg az első kanyarig, vagyis a szélárnyék segítségével már a futam elején lehet előzni. Ha pedig a második szabadedzésen látottaknak hihetünk, akkor a Red Bullnak jobb a versenytempója, mint a Mercedesnek, bár ezek után már semmit nem érdemes jósolni... Mi ezzel köszönjük meg mai figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal!