Beigazolódtak a pletykák, a belsőégésű motor cseréje miatt Lewis Hamilton öthelyes rajtbüntetést kap a vasárnap zajló Sao Pauló-i Nagydíjra, de a helyzet a szombati sprintfutam rajtsorrendjét nem befolyásolja. Ez volt a magyar idő szerint pénteken délután megrendezett első szabadedzés legfontosabb fejleménye.
A tréninget sötét felhők fenyegetése közepette rendezték meg, a versenyzők többször is jelentették, hogy szemerkél az eső, ennek ellenére slick gumikkal kezdhették meg a rendkívül rövid, mindössze 60 perces felkészülést a magyar idő szerint 20 órakor kezdődő időmérő edzésre. Ennek köszönhetően a versenyzők többsége rögtön pályára lépett és gyűjteni kezdték a kilométereket.
A pilóták két év után tértek vissza az interlagosi pályára,
amit a mexikóvárosi helyszínhez hasonlóan ritkán használnak, így eleinte gyenge volt a tapadása, a felülete egyenetlen, és a pilóták a vibrációval, valamint az első futómű viselkedésével is gyakran küzdöttek. Hamilton és Verstappen is állítást kért az edzés derekán, még a lágy gumikkal futott időmérő szimulációk előtt.
A pilóták a megszokottak szerint kemény, de főleg közepes keverékű gumikkal kezdték a felkészülést, de az edzés kétharmadánál felkerültek a lágy gumik, majd kettévált a Red Bull és a Mercedes programja: Verstappen és Pérez csak egy időmérős etapot futott a lágyakkal, majd megtankolták az autót és a versenyre készültek,
Hamilton és Bottas viszont tovább szimulálta az időmérőt.
Először a Mazepin által biztosított szélárnyéknak is köszönhetően Hamilton átvette a vezetést 1:09.348-cal, majd 1:09.050-et futott, ettől Verstappen már a rövid pályát figyelembe véve jelentős, 0,367 mp-es hátrányba került.
Kérdés, hogy a Mercedes az előző két versenyhétvégéhez hasonlóan ismét magasabb teljesítményszinttel járatta-e az erőforrását a Red Bullnál és az is, hogy melyik istálló tudott jobban felkészülni lényegében az egész hétvégére, mert az időmérő után az autók parc fermébe kerülnek, és érdemi módosításokat a továbbiakban nem lehet majd rajtuk elvégezni.
Kisebb megcsúszásokat eltekintve a versenyzők nem kerültek bajba
a nagyrészt aszfaltozott bukóterekkel övezett pályán, az FIA a hétvégén nem figyeli a pályaelhagyásokat, így a hibázó pilóták köridőit sem kellett törölni, csatározások viszont előfordultak, Hamilton és az ellene védekező Pérez, valamint Gasly és Alonso között.
Elsőre tehát a Mercedes előnye körvonalazódik a Red Bull ellen Interlagosban, de a kép ezúttal is csalóka lehet, ahogy a Ferrari sem lehet automatikusan biztos abban, hogy a magabiztosan legyőzik a 15-19. helyezett Norrist és Ricciardót. Az Alpine pilótái a 8-9. helyen kezdtek, ami egyelőre megerősíteni látszik azt, hogy a csapatnak és Alonsónak is kedveznek a sprintfutamos hétvégék.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Sao Pauló-i Nagydíj első szabadedzése. Mivel most rendezik a harmadik sprintfutamos hétvégét, a csapatoknak ezen a gyakorláson kell megtalálniuk a megfelelő beállításokat. Ennek lehetséges következményeiről és egyéb fontos tudnivalókról előzetesünkben olvashat.
A nap folyamán már esett az eső, jelenleg nincsen csapadék. Azonban az alábbi kép tanúsága szerint könnyen lehet, hogy a csapatoknak még annál is kevesebb felkészülési lehetőségük lesz, mint amennyire előzetesen számíthattak.
Verstappen és Hamilton is különleges festésű fejvédővel készült a Sao Pauló-i Nagydíjra. A holland pilóta a helyi szurkolók, míg a hétszeres világbajnok példaképe, Ayrton Senna előtt akart tiesztelegni.
Az alábbi kép egy sanghaji Alfa Romeo-kereskedésnél készült, a felirat pedig magyarul azt jelenti, hogy "Gratulálunk Csounak, hogy ő lett az első kínai F1-es pilóta!' Ezt még nem erősítették meg, és bár korábban valóban Csou Kuan-jü volt az ülés elsőszámú várományosa, Joe Saward szakblogger szerint ezek a hangok elcsendesedtek. Igaz, ő sem tudja, ki lehet a befutó: Giovinazzinak szerinte nincs sok esélye a maradásra, Oscar Piastrit nem engedi el az Alpine, míg Théo Pourchaire-nak várnia kell egy évet. A francia tehetség miatt pedig mindenki más csak egyéves szerződéssel számolhat.
Elindult az első szabadedzés, és jó néhányan máris pályára gördültek.
Mármint a múlt heti Mexikóvárosi Nagydíjhoz képest. A levegő hőmérsékletében még nincs is akkora eltérés, de az aszfalt jóval hűvösebb, mindössze 36 fokos. A páratartalom jóval magasabb, 78 százalékos, ráadásul az eső is 60 százalék eséllyel érkezik meg.
Mindenki más megkedzte a körözést. Ami a gumiválasztást illeti, a többség közepeseken kezdett, de heten a kemények mellett döntöttek, a lágy pedig még nem került elő.
Az imént erősítették meg, hogy a hétszeres világbajnoknak a Török Nagydíj után ismét új belsőégésű motort szerelnek be az autójába. Mindez azt jelenti, hogy vasárnapra 5 hellyel hátrasorolják a szombati eredményéhez képest.
A mezőny nagy része már két gyorskört is teljesített, és a holland pilóta jelentős különbséggel vezet. 1:10.853-as idejétől Bottas 687 ezreddel marad el, míg Péreznek kicsivel kevesebb, Hamiltonnak kicsit több mint 1 másodperc a hátránya. Mind a négyen a közepeseken autóznak.
Verstappen 1,351 másodpercre növelte az előnyét, de a többiek még bőven nem hozták ki a maximumot az autóból. Ezt az is jól mutatja, hogy Gasly feljött a 4. helyre, Hamiltonhoz pedig a két Alpine keményeken van nagyon közel.
A finn pilóta elkerülte a megforgást, és csupán pár pillanatra elhagyta a pályát. Nem sokkal korábban Hamilton arra panaszkodott, hogy autójának eleje pattog.
A címvédő és Pérez is megelőzte Bottast, de előbbinek még így is 849 ezredes a lemaradása. Ricciardo a 10-es kanyarban blokkolta a kerekét, de komolyabb következménye ennek a rontásnak sem lett.
Még mindig nem elégedett az első felfüggesztéssel, és közölte a csapattal, hogy más úton kell megoldaniuk a problémát. A hétszeres világbajnokot az imént megelőzte Pérez, aki 614 ezredre jött fel csapattársa mögé.
Bottas, Alonso és Vettel is arról számolt be, hogy megjelent néhány esőcsepp. Különösen a 4-es kanyar környéke lehet érdekes ebből a szempontból.
Mindketten az 1-es kanyarnál blokkolták a bal első kereket. A monacói pilóta egy kicsit jobban lecsúszott az ideális ívről, mint az Alpha Tauri versenyzője.
A mexikói pilóta 2 századra csökkentette lemaradását csapattársa mögött. Mindezt 7 körös közepeseken tette, vagyis a Red Bullban is bőven van még tartalék.
A kanadai pilóta szerint az első szektorban elkezdett szemerkélni az eső. Egyelőre úgy tűnik, hogy ez nem befolyásolja a csapatokat, de ha jobban rákezd, akkor az véget vethet az első szabadedzés érdemi részének.
A címvédő kijelentette, hogy az első kerekek pattognak, és ezt a lassítás is megerősítette. A Mercedesnek már nincs sok ideje, hogy a pályán tapasztalatot szerezzen a probléma megoldásához.
Hamilton továbbra is próbálkozik, rajta kívül pedig a 4. helyen álló Ocon van kint kemény gumikon. Igaz, a Ferrarik az imént visszajöttek, és náluk még mindig nem kerültek elő a lágyak.
A maranellóiak pilótái eddig a mezőny hátsó felében szerénykedtek, ám Leclerc a 2., míg Sainz a 4. helyre jött fel. A monacói versenyző lemaradása mindössze 5 ezred Verstappen mögött.
A Red Bull az első, ahol úgy döntöttek, hogy felteszik a piros oldalfalú abroncsokat. Ennek tudatában valószínű, hogy Verstappen és Pérez is sokat fog javítani eddigi legjobbján.
Ahogyan arra számítani lehetett, a Red Bullok ismét elhúztak a többiektől. A holland pilóta 1:09.417 másodpercet autózott, csapattársa pedig ezúttal sem volt messze tőle, elsősorban utolsó szektorának köszönhetően lemaradása mindössze 75 ezred.
Legalábbis erre utal, hogy neki is feltették a lágyakat. A finn versenyzőnek van hiva gyorsulnia, hiszen mindössze a 14. helyet foglalja el, hátránya pedig 2,123 ezred Verstappenhez képest.
Kétségtelenül jelentősen csökkentette lemaradását, de ez várható is volt. A különbség azonban még így is 45 század Verstappenhez képest, ami egy ennyire rövid pályán kifejezetten soknak számít.
A korábbi rádiózások alapján korántsem meglepő, hogy a szerelők a hétszeres világbajnok autójának első felfüggesztésén dolgoznak. A tréningből bő negyedóra van hátra, onnantól kezdve nem kísérletezhetnek.
A brit versenyző is megkapta a lágyakat, és megpróbálhatja felvenni a versenyt a Red Bullokkal. Ebből a körből alighanem sok minden kiderül a hétvége további alakulása szempontjából.
Egészen pontosan 99 ezreddel. Ez viszont még mindig 351 ezredes lemaradást jelent Verstappenhez képest, ami azt jelenti, hogy az időmérőn mindenképpen a Red Bull lesz az esélyes.
Lehetséges, hogy mégsem annyira egyértelmű a helyzet. A finn versenyző ugyanis 15 századra megközelítette Verstappent, ráadásul 8 körös gumikon. A holland pilóta az imént kapott használt lágyakat, és alighanem egy újabb gyorskörre készül.
Ráadásul a 4-es kanyarban megingott alatta az autó. Hozzá kell tenni, hogy 69 ezredes előnyét szélárnyék segítségével érte el.
Sainz lila első szektort futott, de a másik kettőben akkora lemaradásban volt, hogy összességében 776 ezredes lemaradást szedett össze. Leclerc a 4-es kanyarban követett el hibát, ami komolyabbnak bizonyult Hamiltonénál.
Úgy néz ki, hogy a Mercedes sokkal jobban viselkedik, mint a gyakorlás elején, hiszen Hamilton 1:09.050 másodpercet autózott. Verstappen és Pérez valószínűleg nem fog gyorsulni, hiszen az elmúlt percekben mindketten versenyszimulációs köröket futottak.
Ugyanott, ahol korábban Hamilton és Leclerc. A holland pilóta előtt nem sokkal Bottas autózott, elképzelhető, hogy az ő jelenléte zavarta meg.
Véget ért az első szabadedzés, Hamilton 367 ezreddel végzett Verstappen, és további 75-tel Pérez előtt.
Az Amazon Web Services algoritmusa szerint a hétszeres világbajnoknak fél másodperccel jobb a tempója, mint Verstappené. Mindez azért hatalmas meglepetés lenne, ha megvalósulna. A McLaren esetében szintén valószínű, hogy jobban fognak teljesíteni, mint amit az alábbi ábra jósol, főleg annak tudatában, hogy Ricciardo nem is használta a lágyakat.
Körülbelül a szabadedzés kétharmadáig úgy tűnt, hogy a Red Bull hatalmas fölényben van, utána viszont Hamilton került jelentős előnybe. A valóság vélhetően valahol a kettő között van, így szoros időmérő várható, amibe akár még az eső is beleszólhat.
Ahogyan Mexikóban, úgy most is a francia versenyző a legjobb az élcsapatok pilótái mögött, és ő az utolsó, akinek lemaradása még 1 másodpercen belül van. A Ferrari szintén optimista lehet, hiszen Gaslyt Sainz és Leclerc követi, őket pedig az Alpine párosa, Ocon-Alonso sorrendben. A 10. helyen Stroll zárt. Mi ezzel szeretnénk megköszönni figyelmüket, legközelebb a kvalifikáció előtt jelentkezünk percről percre közvetítéssel.