Javult az időjárás az első szabadedzéshez, illetve az időmérőhöz képest a Sao Pauló-i Nagydíj szombati napjára. A levegő hőmérséklete nem változott jelentősen, ám a kitisztuló égboltnak köszönhetően a második gyakorlás 40 fokos aszfalton kezdődött, és a páratartalom is 53 százalékosra csökkent.
Ahogyan az várható volt, a mezőny tagjai a hosszú etapokra koncentráltak, hiszen a kvalifikációt már pénteken megrendezték, így az egykörös tempó csiszolása okafogyottá vált. Ennek megfelelően előzetesen is tudni lehetett, hogy nem a végső sorrend lesz igazán mérvadó.
A bokszutca megnyitása után az Alfa Romeók és a Haasok gördültek először a pályára, őket pedig az Aston Martinok követték,
majd később egyre inkább benépesült az aszfaltcsík. Ami a gumiválasztást illeti, a legtöbben lágyakon vagy közepeseken kezdtek, Nyikita Mazepin azonban a kemények mellett döntött.
Az élcsapatok pilótái közül 10 perc után csak Sergio Pérez volt a pályán, és a mexikói pilóta minden addigi köridőt felülmúlt, sőt, második mért köre még az elsőnél is jobban sikerült, és 1:13.219-cel az élre állt a léágy abroncsokon. Egészen addig, amíg meg nem érkezett Max Verstappen, aki 1,117 másodperccel autózott gyorsabban csapattársánál. Persze valószínű, hogy a holland pilóta autóját kevésbé tankolták meg, hiszen ekkora különbség nincsen kettejük között.
Verstappen később is tartotta az 1:13-on belüli tempót, és 20 perc elteltével Lewis Hamilton és Valtteri Bottas is megjelent a pályán. Előbbi engedélyt kapott, hogy a hátsó szárnyát kicseréljék, amit az FIA ellenőre szabálytalannak talált. A két Mercedes a bikásokhoz hasonlóan lágyakon futotta első etapját. A finn pilóta közel 2, míg csapattársa több mint 2 és fél másodperccel maradt el Verstappentől, Vélhetően az üzemanyagszint is nagyobb volt a brackley-ieknél, de valószínű, hogy a hátsó gumik túlmelegedése is szerepet játszott a lemaradásban, amit később sem tudtak csökkenteni az etap során.
Miközben a Mercedesek megkezdték a munkát, a mezőny nagy része befejezte a versenyszimuláció első fázisát.
18 körével Mazepin bizonyult a legszorgalmasabbnak, míg a közepeseken Antonio Giovinazzi (17), a lágyakon Charles Leclerc (16) tette meg a legtöbb kört a gyakorlás első részében. Feltűnő, hogy a Mercedesek jóval tovább maradtak kint a piros oldalfalú gumikon, de ennek több oka is lehet. Az első etapok után Esteban Ocon a 2. helyen állt a közepeseken, a Ferrarik viszont lassúak voltak, de ebből nem feltétlenül lehet messzemenő következtetéseket levonni.
A Red Bullok a közepeseken jöttek vissza, és Pérez valamelyest javított is, ellentétben Verstappennel, ezzel együtt a holland versenyző továbbra is jobb köröket autózott csapattársánál. Az Alpine-ok ellenben lágyakra váltottak, Ocon vissza is jött a két Red Bull közé, Fernando Alonso viszont mindenkit meglepett, amikor 1:11.238-cal az élre állt. Hozzá kell tenni, hogy a kétszeres világbajnok aztán korántsem tudta tartani ezt a tempót, és az esetek jelentős részében lassabb volt Verstappennél.
Ami a Mercedeseket illeti, a címvédő autói másodszorra is lágyakon jöttek ki, és javítottak is. Bottas a 4., Hamilton az 5. helyre jött fel, de a finn versenyző hátránya így is 2 és fél tizedmásodperc volt Verstappenhez képest. Az összképet nézve azonban ez már sokkal biztatóbb a Mercedesek számára, bár a beállításokat továbbra sem ismerjük.
Hamilton mögött Pérez, Giovinazzi, Sainz, Leclerc és Räikkönen lett az első tíz sorrendje.
Ami Hamilton és Verstappen ügyét illeti,előzetesen sokan számítottak arra, hogy a gyakorlás közben döntés születik. Ez azonban nem történt meg, így egyik pilóta sem tudja, hogy a mezőny elejéről vagy a végéről kell megkezdenie a sprintversenyt.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Sao Pauló-i Nagydíj második szabadedzésének élő közvetítésében! Mivel ismét sprintfutamos hétvége van (az idén az utolsó), már tegnap megrendezték az időmérő edzést, aminek az elejétől parc fermé-szabályok léptek életbe. Ez azt jelenti, hogy a csapatok csak nagyon apró módosításokat végezhetnek el a soron következő második, egyben utolsó szabadedzésen, így többnyire a gumik megértésére fognak koncentrálni a vasárnapi nagydíj előtt.
Ám most nem is a pályán történtek, hanem Lewis Hamilton és Max Verstappen esetleges büntetése tart lázban mindenkit. Hogy pontosan miért, arról alábbi cikkeinkből tájékozódhatnak.
Az egyéb történések mellett nem kicsit szorult háttérbe, de azért úgy illik, hogy ejtsünk egy szót a 22. születésnapját ma ünneplő Lando Norrisról is. Az élete eddigi legjobb szezonját teljesítő brit pilótát természetesen a McLaren is felköszöntötte.
Noha egy esetleges rajtrács végére sorolásos büntetés a teljes hétvégéjét romba dönthetné, Lewis Hamiltonnak a pénteki tempója alapján nincs nagyon miért aggódnia akkor, ha valahogy megússza a szankciókat. A vasárnapi futamot 5 helyes hátrasorolásos büntetéssel váró címvédőt senki nem tudta még csak megszorongatni sem az időmérőn.
A Verstappen/Hamilton ügy kapcsán egy kis adalég: a parc fermé-ben mások autóját előszeretettel vizslató Sebastian Vettel sem mindig viselkedik úriember módjára, mert bár legtöbbször nem nyúl semmihez, a korábbi években azért volt olyan, hogy arrébb is tolta az egyik Mercedest, amikor annak abroncsait szemrevételezte.
A Red Bull szempontjából ez nem jelent rosszat, a bikások ugyanis bevallottan arra állították be az autójukat, hogy a meleg időben kíméletesen bánjon a hátsó abroncsokkal. Tegnap még szenvedtek, de Christian Horner szerint minél melegebb lesz, annál közelebb kerülhetnek a Mercedeshez. Ilyen meleg egyébként még egyszer sem volt a hétvége eddigi részében.
Többen is egyből kijöttek, így a két Haas, a két Alfa Romeo és a két Aston Martin is a pályán.
1:14.604-gyel kezdett a finn 9 körös közepes gumikon, mögé pedig Giovinazzi iratkozott fel közel 3 tizedes hátrányban 11 körös abroncsokon. Mögöttük Schumacher és Mazepin a sorrend, a német használt közepeseken, az orosz friss keményeken köröz.
A Sky Sportsnak nyilatkozva azt mondta, hogy szerinte Verstappen csak megszokott módon nézelődött a parc fermé-ben, és korábban az ő autójukkal is előfordult, hogy valaki tesztelte a szárnyuk hajlékonyságát, de még olyan is, hogy meghúzta a kuplungkart a kormányon.
A Red Bull csapatfőnöke úgy véli, teljesen világos, hogy Hamilton autója nem szabályos, és nem látja, hogy miként tudná elkerülni a büntetést a Mercedes.
Az FIA írásban engedélyezte, hogy a szóban forgó alkatrész helyett újat tegyenek fel a 44-es rajtszámú Mercedesre, jelentse ez akár a DRS, de akár az egész szárny cseréjét. Ezért természetesen nem jár büntetés.
Az imént Cunoda vette át a vezetést Räikkönentől, és használt közepeseken 1:13.966-tal az élre állt. Mögötte Räikkönen, Giovinazzi, Mazepin és Schumacher a sorrend.
A hetes kanyarban volt egy meleg pillanata a Haas versenyzőjének, aki átcsúszott a kerékvetőn az aszfaltozott bukótérbe. Szerencséjére nem pördült meg, a falak közelsége miatt ott ez ugyanis szinte biztos autótöréssel járt volna.
Eközben az élen is változott a sorrend, Sergio Pérez kopott lágy gumin 1:13.219-cel vezet, mögötte Cunoda, Gasly, Russell, Leclerc, Räikkönen, Sainz, Giovinazzi, Norris, Mazepin és Schumacher a sorrend.
Ted Kravitz, a Sky Sports riportere jelentette, hogy Hamiltonnál egy régebbi szárnytípusra cserélték fel a tegnapi, meghibásodott elemet, feltételezhetően azért, hogy ne forduljon elő még egyszer ugyanaz a hiba. Mindez annak tükrében érdekes, hogy a Red Bull szerint a Mercedes Verstappen akciójának tulajdonítja a 44-es rajtszámú Mercedes DRS-ének meghibásodását.
Több mint egy másodpercet adott Péreznek szintén lágy gumikon, és 1:12.102-es körrel átvette a vezetést. Az is segíthette, hogy az ő gumijai csak 6, míg a mexikóié 14 körösek.
Közben hamilton még csak most ült be a Mercedesbe. Sem ő, sem Bottas nem járt még a pályán, miközben mindenki más már igen.
Hamilton az imént hajtott ki a pályára, azaz több mint 20 perccel az edzés kezdete után kezdte meg a munkát, és röviddel utána követte őt Bottas is. Mindketten 5 körös lágy gumikon jöttek ki.
Ted Kravitz közben javította magát: a Mercedes ugyanolyan specifikációjú szárnyat tett fel Hamiltonnak, hiszen a parc fermé miatt nem is tehetett mást. Ami viszont érdekes, hogy az FIA nem engedte a csapatnak, hogy a tegnap lefoglalt szárnyat megnézze és kiderítse, hogy miért volt szabálytalan,
A melegebb idő egy tegnap még nem tapasztalt problémával szembesíti a csapatokat, közölte a mérnöke Bottasszal. A Red Bull bevallottan erre játszott a beállításokkal, és azt tervezi, hogy kihasználja, hogy az autója jobban bánik a hátsó abroncsokkal a Mercedesnél.
1:14.8-as körrel mindössze a 13. helyen áll 2,7 másodpercre Verstappentől, de ebből a szokásosnál is kevesebb következtetést lehet levonni, mivel mindenki hosszú etapokat megy. Bottas közben feljött a 8. helyre, de Verstappentől ő is közel 2 másodperccel elmarad.
Az élen Verstappen, Ocon, Pérez, Gasly, Cunoda a sorrend.
4 körös etapon van a finn lágy gumin, az átlaga pedig 1:14.0. Őt követi Vettel, szintén lágyon, szintén 1:14.0-val két körös etapon, majd jön Stroll közepesen (1:14.5, 4 kör), Cunoda lágyon (1:14.8, 2 kör) és Hamilton szintén lágyon (1:15.0, 6 kör).
Lassan csak 20 perc lesz hátra a második szabadedzésből, de a felügyelők továbbra sem döntötték el, hogy büntetik-e Verstappent és/vagy Hamiltont, avagy sem. Christian Horner az edzés elején a Sky Sportsnak adott interjú során elmondta, ők is erre várnak, azaz nem tudnak többet, mnint mi.
5 körös lágy gumikon 1:11.238-at repesztett a spanyol, amivel több mint 8 tizeddel előzte meg Verstappent. Ocon közben valamilyen furcsa zajra panaszkodott, amit akkor hallott, amikor kihajott a garászból. A mérnöke biztosította róla, hogy lecsekkolják, mi lehetett az.
Verstappen, Pérez, Räikkönen, Ricciardo és Russell a sorrend jelenleg a leggyorsabb körátlagok terén. Verstappen és Pérez egyaránt közepese gumikon vannak kint.
Valószínűleg a magasabb hőmérsékletek ízlenek jobban az RB16B-nek, amely szemre sem küszködik akkora alulkormányzottsággal, mint amekkorával tegnap, amikor Verstappen már a 8-as kanyarra túlhevítette ezzel az első abroncsokat.
Vettel és Stroll egyaránt 31-31 körnél jár, ami nem kevés, közel egy fél versenytáv. Összehasonlításul az élen álló Alonso, csak 20-at, de Ocon például csak 18-at tett meg.
A legkevesebbet a két Mercedes mente, Hamilton 15, Bottas 16 körnél jár, ráadásul mindketten a garázsban vannak jelenleg, miközben a másik 18 autó köröz.
„Nem tudom, hogy valami problémám van-e, de ez vezethetetlen” – szólt be rádión a mérnökének a hétvége eddigi részében remekül teljesítő, jelenleg a 12. helyen álló francia, majd behajtott egy kerékcserére.
6 körös lágy gumikon köröz jelenleg a címvédő, aki 1:13.263-ra javított és feljött a 8. pozícióba. Az utolsó előtti helyen álló, eddig mindössze Mazepint megelőző Bottas is javított, és 1:12.619-cel a negyedik helyre iratkozott fel, amivel csapattársát is eggyel hátrébb tolta.
Mérnöke hívta fel rá a figyelmet, hogy az egyes kanyarban mi lenne, ha belül féezne, és a fékerőegyensúlyt is a rajtnál használt állásba állítaná. A magyar idő szerint ma este 20:30-kor rajtoló sprintfutamot a negyedik helyről kezdő mexikói engedelmeskedett is és belül fékezett.
Ami érdekes ebben, hogy a negyedik rajtkocka ugyan a célegyenes belső oldalán van, viszont Hamilton büntetésével Pérez előrejönne harmadiknak, és a külső oldalról indulna. A Red Bull jelenleg tehát még mindig nem tud semmit, és úgy kalkulál, hogy marad az időmérőn elért sorrend.
Sok értelme nem volt, de legalább mentek nagyjából 2600 km-t a csapatok együttvéve azért, hogy végül az első szárnyon és néhány elektronikai beállításon kívül mást úgyse állíthassanak az autókon a parc fermé-szabályok miatt.
Az első helyen Alonso zárt, mögötte Verstappen, Bottas, Ocon, Hamilton, Pérez, Giovinazzi, Sainz, Leclerc és Räikkönen lett az első tíz sorrendje.
Az igazi izgalmak még hátravannak, fél 9 előtt nem sokkal jövünk vissza a sprintfutam élő közvetítéssével, addig a viszontlátásra!