Szokatlanul alakult a harmadik szabadedzés az első Szaúd-arábiai Nagydíj hétvégéjén, az időmérő előtti utolsó felvonás során úgy tűnt, az élcsapatok sem igazán értik, miként üzemeltessék megfelelően az abroncsaikat. Ezt már az is jelezte, hogy a Mercedes és a Red Bull pilótái teljesen más taktikával láttak munkához a dzsiddai naplementében.
A konstruktőri világbajnokságot vezető Mercedes versenyzői kemény, a Red Bullok lágy gumikkal kezdtek el körözni, de mindkét esetben furcsa eredmények születtek. Lewis Hamilton a keményekkel futotta a leggyorsabb körét, Max Verstappen sokáig úgy volt lágyakkal az abszolút leggyorsabb, hogy 6 kört megtett az adott gumiszettet használva.
Később 1:28.105-re, majd 1:28.100-ra gyorsult, ezzel 0,214 mp-re növelte az előnyét Hamiltonnal szemben, aki annak is örülhet, hogy egyben maradt az autója, mert a tréning elején elfékezte magát és kicsúszott a bukótérbe, majd egy levezető köre elején az ideális íven maradt, ezért Pierre Gasly majdnem nekiment, 7 kanyarral később a mérnöke későn szólt neki, ezért Nyikita Mazepin csak a bukótérben tudta elkerülni, hogy hátulról belerohanjon a poroszkáló Mercedesbe.
Rövidebb sárga zászlós szakaszok ettől függetlenül is előfordultak, de komolyabb baleset szerencsére nem történt a szezon leggyorsabb utcai pályáján. Lance Stroll defektet kapott, ettől eltekintve a mezőny lényegében zavartalanul dolgozhatott, ami különösen Charles Leclerc-nek volt fontos, miután a második szabadedzés végén alaposan összetörte a Ferrarit.
Leclerc ettől nem igazán zökkent ki, egy hajszállal gyorsabb volt Carlos Sainznál a 7-8. helyen, őket sokáig pont Lando Norris követte a McLarennel, de Esteban Ocon beékelődött közéjük. Jól szerepeltek az Alpha Taurik, az újonc Cunoda Juki az utolsó percekig a 3. helyezett volt, aztán Sergio Pérez átvette tőle a pozíciót. A japán pilóta rutinosabb csapattársa, Gasly az 5. lett a mezőnybe kissé beleszürkülő Valtteri Bottas előtt.
A tényleges versenyképességet a szabadedzés alapján nehéz megítélni, az AWS elemzése szerint elméletileg Hamilton a leggyorsabb, 0,45 mp-re becsülte a számítógép az előnyét Verstappennel szemben, ami szinte biztosan a lágy és a kemény keverékű gumik elméleti teljesítménykülönbségéből adódik, de várhatóan ennél jóval kiszámíthatatlanabb és érdekesebb időmérő várható.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Szaúd-arábiai Nagydíj harmadik szabadedzése! Pénteken a Mercedes és a Red Bull sem volt maradéktalanul elégedett az egykörös tempóval, a versenyszimulációkból pedig nem derült ki sok minden. Az viszont biztos, hogy Lewis Hamilton megkapja a legfrissebb, eddig csak Brazíliában használt motorját. Többek között erről is olvashatnak esélylatolgatásunkban.
Ahogyan két héttel ezelőtt a katari, úgy most a dzsiddai aszfaltcsík is elnyerte a versenyzők nagy részének tetszését, egyedül Nyikita Mazepin fogalmazott kritikusabban a vonalvezetéssel kapcsolatban. Azonban könnyen lehet, hogy a három DRS-zóna ellenére sem lesz egyszerű előzni a holnapi versenyen.
A Mercedes a Szaúd-arábiai Nagydíj hétvége előtt bejelentette, hogy szponzori szerződést köt a Kingspan nevű vállalattal. Erre a 2017-es londoni lakástűz túlélői és az áldozatok családtagjai felháborodtak, mivel a leégett Grenfell Towerbe a Kingspan termékeit is beszerelték. Grenfell United nevű szervezet Wolffot is megszólította, aki nyílt levélben kért bocsánatot tőlük.
Hamilton ugyan megnyerte az előző két futamot, amelyeken a Mercedes gyorsabbnak tűnt a Red Bullnál, a címvédő istálló csapatfőnöke mégis a holland versenyzőt tartja esélyesnek. Mindezt pusztán arra alapozza, hogy a 24 éves pilóta vezeti a pontversenyt.
Mármint természetesen az első szabadedzésen. A levegő hőmérséklete 29, míg az aszfalté 36 fokos, utóbbi teljes mértékben megegyezik az első gyakorlás kezdetén mért értékkel.
Elindult a harmadik szabadedzés, de egyelőre senki nem jött ki a pályára.
Az orosz pilótát csapattársa,Schumacher követte, majd nem sokkal később Räikkönen is megjelent a pályán. Mindhárman a lágyakon kezdenek.
A harmadik szabadedzésen megszokott látvány, hogy a pilóták nem sietik el, hogy megkezdjék a körözést, ám a tegnapi naphoz képest nagy a kontraszt. Az előző bejegyzésben említetteket a két Aston Martin, Vettel és Stroll követte.
A finn pilóta 1:31.378 másodperccel nyitott, amivel 1,996 ezreddel előzte meg Schumachert, és további 328 ezreddel Mazepint. A két Aston Martin egy installációs kör után visszahajtott a bokszba.
Bottas, majd Hamilton is kihajtott a bokszból, mindkettejüknek kemény gumikat tettek fel. Nem sokkal korábban Räikkönennel közölték, hogy teljes a szélcsend, ami a valóságban azt jelenti, hogy délkeleti irányból 2,4 km/h-s erősségű szél fúj.
Az első mért körök után még Räikkönen maradt az élen, ám utána Hamilton átvette a vezetést 1:29.605 másodperccel. Ezzel Bottast 383 ezreddel előzte meg. Verstappen szinté megkezdte a körözést, de a keményen köröző Mercedesekkel ellentétben lágyakon.
A brit pilóta az 1-es kanyar előtt blokkolta a bal elsőt, ezért nem tudta bevenni azt, és továbbment a bukótérbe.
A holland pilóta 258 ezreddel maradt el Hamiltontól, ami abban a pillanatban 3. helyet ért, mivel korábban Sainz feljött a 2. helyre. Utána ráadásul a címvédő, valamint Bottas, Pérez és Norris is javított. Hamilton jelenleg 1:29.197-tel vezet, 234 ezreddel megelőzve Bottast.
A brit versenyző már 1:28.314-nél tart, amivel 401 ezreddel előzi meg Gaslyt. Verstappen egyelőre nem javított, jelenleg a 8. helyen áll, de vélhetően megint két lassú kört megy, mielőtt újra próbálkozik.
A holéand pilóta javított, de hátránya még mindig 335 ezred. Persze nem ismerjük a beállításokat, de tekintve, hogy két keverékkel lágyabb abroncsokon autózik, mint riválisa, a Red Bullnál aligha lehetnek optimisták.
Gasly a közepeseken továbbra is 3., Cunoda pedig szintén a sárga oldalfalú gumikon feljött az 5. helyre, 646 ezredes hátrányban Hamilton mögött. A francia pilóta a második szabadedzésen Verstappent is megelőzte, és most sincs messze tőle.
A holland pilóta az első és a harmadik szektorban is a leggyorsabbnak bizonyult, összességében pedig 102 ezredet faragott Hamilton köréből. A hétszeres világbajnoknak viszont csak az imént tették fel a lágy abroncsokat, eddig a keményeken autózott.
Mármint a brit pilóta kemény abroncsokon futott idejétől. A finn pilóta javított és feljött a 6. helyre, de lemaradása továbbra is 886 ezred. Ugyanakkor ez alighanem leginkább a beállításokkal magyarázható.
Tegnap egyik éllovas sem tudott javítani a lágy gumikon, és úgy néz ki, ma is hasonló a helyzet. Hamilton ugyanis a második szektorban hátrányban volt eddigi legjobbjához képest, majd elvette.
Legalábbis a csapatnál ezt feltételezik. A kanadai versenyzőt arra utasították, hogy állítsa le a motort, és betolták a garázsba. A képek alapján nem derült ki, hogy melyik gumiról van szó, a szerelők leginkább a hátsó szárnnyal foglalkoztak.
A hétszeres világbajnok megint csak az első szektorban autózott egyéni legjobbat, összességében viszont 358 ezreddel elmaradt saját maga leggyorsabb körétől. Utána pedig az 1-es kanyar felé haladva az ideális íven maradt, így Gaslynak le kellett hajtania a bukótérbe.
Ez ráadásul veszélyesebb volt, mint az előbbi eset, mivel itt egy gyors, kanyargós szakaszon érték utol a címvédőt. Az ütközést elkerülték, a brit pilóta viszont szemrehányóan mondta a csapatnak, hogy sokkal hamarabb szólniuk kellene neki a mögötte lévő gyorsabb autókról.
Egy lila, egy sárga és egy zöld szektort követően a holland pilóta ugyan növelte a különbséget, de alig több mint 1 tizeddel. Előnye így 209 ezred Hamilton előtt.
Vettel csak a 17., Stroll pedig a 18. helyen áll, 2,334, illetve 2,466 másodperces lemaradással. Persze elképzelhető, hogy az esti időmérőn valamelyest változik a helyzet, de ez alapján csoda lenne, ha bármelyikük is eljutna a Q3-ig.
Ezúttal sárga, zöld, lila volt a sorrend a szektorokat tekintve, összességében pedig 5 ezreddel volt gyorsabb korábbi legjobbjánál. Pérez a 3., de hátránya 529 ezred csapattársa mögött.
Nem sokkal azután, hogy Verstappen növelte előnyét, a képernyő jobb oldalán megjelent a szokásos grafikon. Ez alapján Hamilton 45 százados előnyben van Verstappenhez képest, Bottasnál pedig közel 1 másodperccel gyorsabb. Az AWS már többször is nagyon mellélőtt ezen a téren, nem lenne meglepő, ha ezúttal is így lenne.
A Haastól megkérdezték az F1 versenyigazgatóját, hogy mit gondol Mazepin és a hétszeres világbajnok incidenséről, Az ausztrál szakember kijelentette, "nem volt ideális" az eset, de Hamilton nem kapott kék zászlót, az orosz pilóta esetében pedig a fehér zászló maradt el.
Időközben leintették a harmadik szabadedzést, amit Verstappen 1:28.100-zal zárt az élen, 214 ezreddel megelőzve Hamiltont, és további 315-tel Pérezt. Mögöttük Cunoda, Gasly, Bottas, Leclerc, Sainz, Ocon és Norris a sorrend.
Ugyan Verstappen volt a leggyorsabb, de Hamilton nem sokkal maradt el tőle a kemény gumikon. Más kérdés, hogy a lágyakon a hétszeres világbajnok nem tudott javítani, szóval igencsak nehéz megjósolni, hogy mi várható az időmérőn. Ami biztos, hogy mi akkor is várjuk Önöket percről percre közvetítésünkkel, mostanra viszont köszönjük figyelmüket!