Nappali szabadedzéssel kezdődött a felkészülés a vasárnapi napnyugta után zajló Abu-dzabi Nagydíjra, amelynek a szokásosnál is nagyobb a tétje, hiszen Max Verstappen és Lewis Hamilton pontegyenlőséggel érkezett az utolsó fordulóra, így lényegében, ha mindketten pontokat szereznek, az a versenyző lesz a világbajnok, aki előrébb végez a másiknál.
Ennek megfelelően a vb-címért küzdő pilóták az első pillanattól kezdve hajszolták a másik legjobb eredményét. Verstappen már az edzés elején jelezte a mérnökének, hogy jobbra húz a kormánya, ezt végül a tréning második felében javították meg a Red Bullnál, de a holland versenyző így is gyorsabb volt Hamiltonnál.
A brit pilótának akadtak ígéretes szektoridői, de nem tudta összerakni a köreit, előfordultak megcsúszások és csapattársa, Valtteri Bottas egyik körét törölték is pályaelhagyás miatt. Az utolsó F1-es nagydíjára készülő Kimi Räikkönen is megpördült, Esteban Oconnak pedig kisebb műszaki hibája adódott, de a rádión a mérnöke segítségével elhárították a problémát.
A pilóták ezektől eltekintve sikerrel vették az akadályokat az átépített és gyorsabbá tett pályán, a kerékvetőkön viszont többen is felkapták a festéket, így lehetséges, hogy később még javításokra lesz szükség. Javítani a Ferrarinál is kellett, Carlos Sainz a tréning elején jelezte, hogy az autója nagyon rosszul viselkedik, a sisakkamerával felszerelt Charles Leclerc-hez hasonlóan sokáig csak az alsóházban szerepeltek.
A Ferrari teszteléssel kezdte a tréninget, valószínűleg nem a 2022-es szezonnal kapcsolatban próbálkoztak, a Sky Sports szakértője, Karun Chandhok szerint lehetséges, hogy a Mercedes trükkös hátsó futóművéhez hasonló megoldást próbálgattak, és ezért szereltek aerodinamikai mérőkeretet az autóra.
A sereghajtókat is érdemes volt figyelni, a súlyos belgiumi sportautós balesete után Jack Aitken visszatért az F1-be, George Russell helyetteseként vezetett az első szabadedzésén, és gyorsabbnak bizonyult a csapat állandó pilótájánál, Nicholas Latifinél. Ez reprezentatívnak is tekinthető, mert a mezőny elsöprő többségéhez hasonlóan ők is csak lágy gumikat használtak az első tréningen.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik az Abu-dzabi Nagydíj első szabadedzése! Elérkeztünk a szezon utolsó hétvégéjéhez, ami egyben a világbajnokságot is eldönti. A pilóták megismerkedhetnek az átépített pályarészekkel, többek között ezekről is szót ejtettünk előzetesünkben.
Miközben az olasz pilóta is vélhetően utolsó F1-es futamára készül, ő nem erről emlékezett meg a sisakján, hanem csapattársáról, a visszavonuló Kimi Räikkönenről. A fejvédőjén szimplán köszönetet mond a finn versenyzőnek, Twitter-bejegyzésében pedig legendának és igaz barátnak titulálta őt.
A holland pilóta vasárnap megszerezheti első F1-es világbajnoki címét, ám Franz Tost szerint ettől függetlenül is ő a mezőny legjobb pilótája. Az Alpha Tauri csapatfőnöke úgy véli, egykori versenyzője mentálisan már a kezdetektől fogva készen állt, de azóta a többi területen is fejlődött.
Ahogyan az ilyenkor megszokott, a szezonzárón számos pilóta egyedi fejvédőt visel. A McLaren versenyzője viszont igazán speciális darabbal rukkolt elő, hiszen attól függően "változtatja" a színét, hogy az ember milyen szögből nézi.
Bár a spanyol versenyző egykori csapattársával ellentétben maradt a hagyományos megoldásoknál, ő is megemlékezik az utolsó futamhétvégéről.
Jelenleg 27 fokos a levegő, és 39 a pálya hőmérséklete. Éppen azért az első szabadedzés nem igazán lesz reprezentatív, hiszen később ennél hűvösebb körülmények várhatóak.
Elindult az első szabadedzés, és Räikkönen vezetésével jönnek is a pilóták.
Sainzot leszámítva mindenki kiment a pályára, és a 19-ből 13 pilóta a piros oldalfalú abroncsok mellett tette le a voksát. A maradék 6 versenyző között fel-fele arányban oszlik meg a közepes és a kemény keverék. A Mercedesek és a Red Bullok lágyakon kezdtek.
A holland pilóta a kormányára panaszkodott, miközben Hamilton kezdett a legjobban. A címvédő 1:27.148 másodperccel nyitott, 574 ezreddel megelőzve Gaslyt.
Ezúttal Leclerc szemszögéből látható, hogy néz ki egy kör belülről.
A holland pilóta 1:26.463-mal ugrott az élre, miközben Hamiltont Norris is megelőzte. Bottast figyelmeztették a pályahatárokra.
A Mercedes versenyzője 173 ezreddel múlta felülVerstappen idejét. Pérez feljött volna a 3. helyre, de 1:26.652-es körét törölték. Hasonló sorsra jutott Latifi is.
Az Alpine versenyzője 1:26.271-es körrel jelentkezett, amivel 19 ezreddel gyorsabbnak bizonyult a hétszeres világbajnoknál. Eközben Pérez ezúttal érvényes kört autózott, így feljött a 3. helyre Verstappen elé.
A bajnokság éllovasa nem sokáig volt a 4. pozícióban, sőt, sikerült szintet lépnie, hiszen 544 ezreddel múlta felül Alonsót, aki szintén gyorsult. Hamilton zárkózott, de nem tudta utolérni riválisát, és 1:25.820-as ideje 218 ezreddel lassabb Verstappenénél.
A finn pilóta lesodródott a pályáról az 1-es kanyarban, miután autója túlkormányzottá vált. Később azonban javított, és 492 ezredes lemaradással feljött a 3. pozícióba.
Persze még nagyon korai bármilyen következtetést levonni, de tény, hogy Alonso az 5., míg Ocon a 6. helyet foglalja el. Pérez eközben feljött a 3. pozícióba, 1 tizeddel megelőzve Bottast.
A holland versenyző a negyedik gyorskörét teljesítette a lágy gumikon, de tovább tudott gyorsulni, és 302 ezreddel felülmúlta korábbi legjobbját. Ugyanakkor kijelentette, hogy a kormányával még mindig nincs minden rendben, és ez kifejezetten idegesíti vezetés közben.
Hasonló mértékben faragott korábbi idejéből, mint riválisa, de megelőzni megint nem tudta. Jelenleg 252 ezred a hátránya Verstappennel szemben.
Szinte üres a pálya, csak Sainz és Leclerc tartózkodik az aszfaltcsíkon. A Scuderia pilótái egyelőre nem állnak jól, csupán a 13., illetve a 14. pozíciót foglalják el.
Russell helyett ezúttal Jack Aitken kapott szerepet a Williamsnél, aki egyelőre nem is vall szégyent. A brit-koreai versenyző mindkét Haasnál gyorsabb, és jelenleg Latifit is előzi, bár utóbbi még nem autózott igazán értékelhető időt.
Christian Horner csapatfőnök a Sky Sports műsorában kijelentette, hogy olyan problémával állnak szemben Verstappen kormányát illetően, amely egyáltalán nem szokatlan. A holland versenyző továbbra is a bokszban tartózkodik.
A spanyol pilóta nem elégedett az eddigi teljesítménnyel, és kijelentette, hogy módosítaniuk kell a beállításokon. Ezek szerint nem véletlen, hogy a Ferrarik csak a középmezőny végén vannak.
Räikkönen pont az egyik átépített részen, a 9-es kanyarban vesztette el az irányítást, és kicsúszott a pálya mellé. Kisvártatva újraindult, így nem kellett megszakítani a gyakorlást.
A Mercedes pilótái és Pérez már korábban kijöttek a bokszból, Verstappen viszont csak az imént tért vissza a pályára. A következő percekben kiderül, hogy mennyit tudnak javítani.
A Mercedes versenyzője ugyan javított, de 55 ezreddel így is elmaradt ellenfelétől. Pérez 244, Bottas 258 ezredre csökkentette hátrányát, mögöttük pedig Cunoda, Gasly és Vettel a sorrend.
Pár másodperc erejéig üresben ragadt, ám mérnöke instrukciói alapján orvosolni tudta a gondot, és az autó újra működik. A Sksy Sports szakértőjeként tevékenykedő Jenson Button szerint az egyik kerékvető okozhatta a jelenséget.
Ennek következtében pedig nyilvánvalóan növelte előnyét, ami jelenleg 346 ezred Hamilton előtt. A két Mercedes időközben a bokszban járt, de gumit egyiküknél sem cseréltek.
A címvédő ismét javított, és bár továbbra is vetélytársa vezet, a különbség csupán 33 ezred. Pérez ugyancsak gyorsult, de Bottas és Cunoda is megelőzte, Alonso pedig feljött a 6. helyre.
A címvédőt szabálytalan pályaelhagyás miatt fosztották meg eddigi legjobb idejétől, aminek következtében vissza is esett Bottas mögé a 3. pozícióba. Ez ilyenkor nem sokat számít, de az időmérőn nagyon fájdalmas lehet egy ilyen hiba.
A második etap során Leclerc a 8., Sainz a 9. helyre jött fel, de az Alpha Taurik és Alonso így is előttük vannak. A McLarenek viszont csupán a 12., illetve a 15. pozícióban állnak.
A spanyol pilóta a 6-os kanyarban blokkolta kerekeit, aminek következtében lesodródott a pályáról. Nem sokkal korábban Pérez megelőzte Cunodát, de Hamilton legjobb érvényes körét csak megközelíteni tudta.
Az élcsapatok pilótái közül jelenleg csak ő van a pályán, ám kérdés, hogy javítani akar, vagy inkább teljesít egy pár körből álló versenyszimulációt.
Verstappen egy rövid versenyszimulációt teljesít, és minden bizonnyal Hamilton és Bottas is erre készül. Az utóbbi időben egyedül Sainz javított, de így is maradt a 9. pozícióban.
Bár csak 6 ezreddel, de ez így is szép teljesítmény egy olyan pilótától, aki először kap szerpet az év során valamelyik szabadedzésen. Akkor pedig pláne, ha hozzátesszük, hogy nem olyan régen horrorisztikus balesetet szenvedett a spái 24 órás versenyen, és a gerince, valamint a csigolyái is megsérültek.
Véget ért az első szabadedzés, amit Verstappen 1:25.009 másodperces idővel zárt az élen, 196 ezreddel megelőzve Bottast, és további 15 századdal Hamiltont. Azonban ne feledjük, hogy utóbbi érvénytelen köre csupán 33 ezreddel volt lassabb riválisáénál. Mögöttük Pérez, Cunoda, Alonso, Gasly, Leclerc, Sainz és Vettel lett az első tíz sorrendje.
A négyszeres világbajnok közvetlenül a bokszutca bejárata előtt pördült meg. A pilóták szokás szerint teljesíthetnek egy-egy próbarajtot, mi viszont most megköszönjük figyelmüket, a második szabadedzés előtt ismét várjuk Önöket percről percre tudósításunkkal!