A 2022-es Forma-1-es szezon első időmérő edzésére került sor a villanyfényben úszó bahreini versenypályán, amelyet mostanra már lehet, hogy kicsit unnak is a pilóták, hiszen a múlt heti három napos tesztet is beleszámítva a mai volt az ötödik nap, hogy itt köröztek. Unalmasnak ugyanakkor semmiképpen sem volt nevezhető a kvalifikáció, amelyet a Red Bull várhatott a legkedvezőbb helyzetből, hiszen Max Verstappen a pénteki második és a szombati harmadik szabadedzést is az élen zárta.
Bizakodhatott ugyanakkor a Ferrari és még a pénteken igencsak küszködő Mercedes is, szombat kora délután ugyanis mind George Russell, mind Lewis Hamilton közelebb került a riválisokhoz. A Q1-ben a topcsapatok pilótáinak persze még nem volt miért izgulnia, ellenben sokan másokkal, a tavalyi szezon nagy részével ellentétben ugyanis egyelőre egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy kik lehetnek a biztos kiesők.
Az alaphangot a két Apha Tauri adta meg, Gasly és Cunoda tandemben iratkozott fel a tabellára lágy gumikon, a francia vezetett 1:33.016-tal, a harmadik szabadedzést kihagyó japán közel 6 tizedes hátránnyal követte. A faenzai istállót a McLaren váltotta a pályán, Ricciardo és Norris köre pedig megerősítette, hogy a wokingiak valóban szenvednek, és egyelőre nem tudják hozni a tesztelésen mutatott tempót. Az ausztrál még Cunodát sem tudta megelőzni, Norris pedig Gaslytól maradt el.
Az első igazán komoly kört Max Verstappen autózta, a címvédő 1:31.909-cel állt az élre, majd jött Pérez, aki közel 5 tizeddel elmaradt tőle. Az események viszont ezt követően gyorsultak fel igazán: előbb Magnussen választotta el a két Red Bullt a Haasszal, majd jött Bottas az Alfa Romeóval és a dánt is megelőzve mindössze 1 századdal bizonyult lassabbnak a címvédőnél.
Verstappen egészen addig vezetett, amíg a két Ferrari be nem fejezte első mért körét, amely során Leclerc 1:31.471-et repesztett, Sainz pedig 96 ezreddel követte. Verstappen lemaradása több mint 3 tizedmásodpercre rúgott.
Ennél is jobban le volt maradva a két Mercedes, amelyek közül Hamilton kezdett jobban: 8 tizedes hátrányban Bottas mögé jött be az ötödik helyre, miközben Russell csak tizediknek sorolt be. A két W13-as ugyanakkor két mért kört ment a lágy gumikon, a fiatalabbik britnek pedig a másodikon sikerült javítania, és az ötödik helyre ugorva hátrébb taszította a csapattársát. A kieső helyeken Stroll, Hülkenberg, Ricciardo, Cunoda, Latifi volt a sorrend.
A tűzijáték persze még hátravolt, a kieső ötös tagjai azonban nem, csak a sorrendjük változott, a 16. helytől lefelé Cunoda, Hülkenberg, Ricciardo, Stroll, Latifi elosztásban állhatnak majd fel az első futam rajtrácsára. A Vettel helyére beugró német tehát megverte az Aston Martinnal a két tesztet végigdolgozó Strollt, ami azért szép teljesítmény.
A topcsapatok pilótái közül csak az első tízen kívülre csúszó Péreznek kellett még egyszer jönnie, azaz egy helyett két szett gumit használt el, de így is csak 11. helyen jutott tovább. Az élen maradt a Leclerc, Sainz, Verstappen, Bottas sorrend, míg Magnussen az ötödik helyre javított. Mögötte Ocon, Gasly, Norris, Russell, Hamilton, Pérez, Alonso, Schumacher, Csou és Albon volt a továbbjutók sorrendje.
A Q2-ben Magnussen futott elsőként mért kört, de 1:31.461-es körével nem sokáig vezetett, mögötte ugyanis jött Verstappen és 1:30.757-tel toronymagasan a hétvége eddigi legjobb idejét érte el, miközben Schumacher továbbra is bottal ütötte csapattársa nyomát és több mint 5 tizeddel elmaradt tőle.
A második helyre a használt gumikon kezdő Leclerc ért oda 6 tizedes hátrányban, őt Pérez, Magnussen, Hamilton, Russell, Sainz (szintén használt gumin), Ocon, Alonso, Bottas, Schumacher, Norris, Gasly, Csou és Albon követte. Itt fontos megjegyezni, hogy az idei szezonra eltörölték a korábbi gumiszabályt, azaz a Q3-ba jutóknak nem kell azon a gumin rajtolnia, amelyen a legjobb Q2-es körüket teljesítették, így aztán mindenki lágy gumin rohamozhatott.
A második körökre Verstappen a nagy előny tudatában már nem jött ki, a többiek azonban igen, de a hollandot nem tudták megelőzni. A legközelebb hozzá Sainz került, aki mindössze 3 századdal maradt le, míg Leclerc a harmadik helyen 175 ezredet kapott. Pérez a negyedik helyen már két és fél tizeddel volt csapattársa mögött, de az ötödik és hatodik helyen záró Mercedeseket azért megverte.
A hatodik helyen a fináléra hidraulikai hiba miatt a garázsban ragadó Magnussen jutott tovább, de kérdéses volt, hogy egyáltalán részt tud-e venni a harmadik szakaszban. Mögötte Alonso, Gasly és Bottas tette teljessé az első tízet, ahová Ocon, az utolsó gyorskörén hibázó és nem javító Schumacher, Norris, Albon, és a köridejét pályaszélesítés miatt elveszítő Csou nem fért be.
A Q3 elejét Alonso és Csou kiülte, Magnussen pedig az autóján zajló javítások miatt maradt a boxban. A többiek azonban a pályán voltak, és elképesztően szoros csatát vívtak. Az első csörtét a Ferrari nyerte, méghozzá a hétvége eddigi részében Leclerc-től rendre elmaradó Sainz révén, aki 1:30.687-tel állt az élre. Őt mindössze 44 ezredes hátrányban Leclerc, majd 56 ezredes lemaradással Verstappen követte, elképesztően szoros volt tehát az eleje.
A negyedik helyen Pérez már több mint 3, mögötte Hamilton és Russell bő másfél másodpercet kapott.
A hajrában a továbbra is Russell-Hamilton sorrendben rohamozó Mercedesek nyitották a sort, és bár javítottak, az első három helyezés sorsába nem tudtak beleszólni, sőt, Russellt még Bottas is megelőzte.
A világ szeme azonban a Ferrari-Red Bull csatán volt, amelyet ezúttal előbbi nyert meg, méghozzá Leclerc-rel, aki nemcsak a csapattársát, hanem Verstappent is lenyomta, és 1:30.558-al megszerezte a pole pozíciót a Bahreini Nagydíjra.
A szintén javító holland 123 ezreddel maradt el tőle és második lett, és Sainzot is csak 6 ezreddel tudta megelőzni. A harmadik helyen záró spanyol mögött Pérez, Hamilton, Bottas, Magnussen, Alonso, Russell és Gasly lett az első tíz sorrendje, a Haas dánja tehát ki tudott menni egy körre, a levezető kört azonban már nem tudta teljesíteni, és inkább leparkolta a Haast a bukótérben.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Kellemes délutánt kívánunk! Bahreinben lassan már beesteledik, itt reflektorok fényében tartják az időmérőt. Ez lesz az első a szezonban az új műszaki szabályok szerint épült autókkal, az már most látható, hogy az előző évekhez képest lesz változás az erősorrendben.
Az előző két edzésen Verstappen 1 tizedmásodperccel bizonyult gyorsabbnak Leclercnél, vagyis a Ferrari a jelek szerint sokat lépett előre. A Mercedes ezzel szemben nem találja a formáját, csak harmadik számú erőnek tűnnek, bár az elmúlt években nagyon sokszor összekapták magukat az utolsó pillanatban, így a vártnál akár jobban is szerepelhetnek. Russell egyelőre kicsit gyorsabb Hamiltonnál.
A tömérdek szabályváltozás közül most azt emeljük ki, hogy az időmérő első tíz helyezettjének az idei évtől nem kötelező azon a gumin rajtolnia, amivel a Q2-ből bejutott a Q3-ba. Ennek oka az, hogy az élcsapatok előnye csökkenjen az üldözőkhöz képest, mivel ők korábban a kevésbé jól tapadó, cserébe tartósabb abroncson is gyakran képesek voltak bejutni a Q3-ba, így stratégiai előnyhöz juthattak a futam első etapjában.
Az FIA közzétette vizsgálatának eredményét a 2021-es Abu-dzabi Nagydíjon történtekről, ami Michael Masi versenyigazgató állásába került. Nemsokára külön cikkben beszámolunk az eredményről, de most koncentráljunk a jelenre. Bahreinben a levegő 19, az aszfalt 26 fokos.
A rajtsorrendet egyik sem befolyásolja: tegnap Cunoda és Stroll feltartásért kapott megrovást, Sainz pedig azért, mert a délelőtti gyakorláson kis híján ütközött a bokszutcában Alonsóval.
A hidraulikus rendszer hibásodott meg az Alpha Tauriban, emiatt egyetlen kört sem tudott megtenni a japán. Szerencséjére legalább az az edzés a szokásosnál kisebb jelentőségű volt, hiszen nappal rendezték.
A hátsó egyenes végi gyors balosban, a 11-esben kétszer is megpördült már a hétvégén. Mázlija volt, hogy nem ragadt még a kavicságyban vagy ütközött falnak, de az elmúlt években többször összetörte a Ferrarit téthelyzetben, szóval nem árt figyelnie.
Elképzelhető, hogy a McLaren, az Aston Martin, az Alpha Tauri is elveszít versenyzőt az időmérő első felvonásában, az Alfa Romeo és a Haas ugyanis látványosan gyorsult az edzéseredményekből kiindulva.
A két Alpha Tauri és a két Williams az első négy autó a pályán, melyet már a reflektorok fénye világít meg.
Csütörtökön kimutatták nála a koronavírust, így Nico Hülkenberg helyettesíti őt a hétvégén az Aston Martinnál. Nem ismeretlen neki a helyzet, 2020-ban már kétszer kellett hasonló beugrást vállalnia.
Pontosabban nem mi, hanem Gasly és Cunoda. Egy éve Verstappen 1:28.997-tel szerezte meg a pole pozíciót Bahreinben.
Egyelőre párban jönnek a csapattársak mért körre. Gasly idejétől Norris és Ricciardo is elmaradt, ez nem jó hír a wokingiaknak.
1:31.9 az első ideje a hollandnak, vélhetően nem lesz gondja a továbbjutással. Már csak a Mercedesekre várunk a pályán.
Magnussen befért a Red Bullok közé, Schumacher is 4. a középmezőny több tagját megelőzve.
Leclerc és Sainz több mint 4 tizedet vert Verstappenre. A különbségnek még nincs nagy jelentősége, mindenesetre látszik, hogy a Ferrari ütőképes.
Az utolsó öt helyen Stroll, Hülkenberg, Ricciardo, Cunoda és Latifi áll 5 perccel a Q1 vége előtt. Hamilton 5., Russell 10.
Futott még egy gyors kört, hogy biztonságban legyen. Mindjárt érkeznek a pilóták az utolsó mért körökre, Ricciardo egy kicsit laposabbra állíttatta az első szárnyát. Csak az első három helyezett nem jött ki a pályára, azaz a Ferrarik és Verstappen.
A kieső személyek azok, akik néhány perce is ilyen pozícióban tartózkodtak, csak a sorrend változott közöttük. Ilyen sorrendben állnak majd fel a rajtrács 16-20. helyére: Cunoda, Hülkenberg, Ricciardo, Stroll, Latifi.
Beugrás ide vagy oda, megelőzte az autót a teszten már sokkal jobban megismerő csapattársát. Jár a pacsi Albonnak és Csounak is, akik visszatérőként/újoncként továbbjutottak a Q2-be.
Megemlítették, hogy a 2019-es Brazil Nagydíj óta először jutott be mindkét autójuk a Q2-be.
Albon az egyetlen, aki pályára hajtott az első perceiben, a többiek nem sietnek. Emlékeztetőül, most már nem lesz taktikázás a gumikkal, mert mindenki olyan keveréken rajtol, amilyenen akar.
Hasonló sorrendben érkeznek az első eredmények, mint a Q1-ben, Verstappen vezet a Haasok előtt. Magnussen fél másodperccel gyorsabb Schumachernél.
6 tizeddel lassabb Verstappennél, bár így is 2., gyorsabb volt Péreznél. Hamilton ezúttal gyorsabb Russellnél, de mindketten kikaptak Magnussentől.
Schumacher, Norris, Gasly, Csou, Albon áll kieső helyen a Q2 féltávját elhagyva. Albon most érkezik az első mért körére, a felvonás elején nem teljesített ilyet.
Na, belecsapott a villám Magnussen autójába: hidraulikus hiba miatt vissza kell térnie a garázsba, nem tud sebességet váltani. Lehet, hogy ma már nem látjuk újra a pályán a remeklő dánt.
Mindenki más jön még egy körre a Q2-ben, leszámítva persze Magnussent.
Tavaly 1:30.0-val ők végeztek a bahreini Q2 első két helyén, ettől már csak néhány tizedre vannak. Sainz és Leclerc közelebb zárkózott Verstappenhez, de megelőzni nem tudták.
Ocon, Schumacher, Norris, Albon és Csou számára ért véget az időmérő. Magnussen bejutott a Q3-ba, kérdés, hogy pályára gördülhet-e a meghibásodás után.
Szabad a pálya, a Q3-at Hamilton és Russell avatja fel. Kisvártatva megjelennek a Ferrarik is.
Sainz nyerte az első menetet, 44 ezreddel volt gyorsabb Leclercnél és 56-tal Verstappennél. Használt gumin Hamilton és Russell több mint 1,5 másodpercet kapott tőlük.
Alonso, Bottas és Magnussen még nem jött ki a pályára, utóbbiról továbbra sem tudjuk, készen áll-e rá az autója.
Magnussent is beleértve. Jöjjenek az utolsó körök!
A 141. futamán szerezheti meg első pole pozícióját, az eddigi csúcstartó Mark Webber 131 versennyel. Vajon sikerül Leclerc és Verstappen előtt maradnia?
Sainz nem javított, másik két riválisa ellenben igen, és közülük Leclerc volt a gyorsabb 123 ezreddel. Az ideje 1:30.558, a Ferrari remekül indítja a szezont.
Pérez 4. lett, egész közel került Verstappenhez. Hamilton az 5. helyre jött be az immár az Alfa Romeónál vezető Bottast megelőzve, Russell viszont a legfontosabb pillanatokban nem ment olyan jók, csupán 9. lett, Magnussentől és Alonsótól is kikapott.
Nem látszik rajta kitörő öröm, de természetesen holnap jön a hétvége legfontosabb része. Ezzel megköszönjük figyelmüket, vasárnap 16 órától várjuk Önöket a futam közvetítésével.