A vakító naplementében Leclerc legyőzte a Red Bullokat
2022. április 09. 07:50
Az Ausztrál Nagydíj időmérője is szoros küzdelmet hozott a Ferrari és a Red Bull között, és ezúttal Charles Leclerc került ki győztesen belőle, közel 3 tizedmásodperccel megverte Max Verstappent és Sergio Pérezt.
Egy ideig kérdés volt, mind a 20 autó pályára gördülhet-e, vagy nem látjuk az Aston Martinokat az utolsó edzésen elszenvedett balesetek és a javítási kényszer után. Lance Stroll autóját sikerült összerakni a Q1 eredetileg tervezett utolsó perceire, aki akaratlanul nyert egy kis extra időt csapattársának, de ebben sem volt sok köszönet.
Egyrészt balesetet okozott, másrészt a megszakítást követően Sebastian Vettel az egyetlen mért körével aligha meglepő módon nem jutott tovább.
A piros zászlót Stroll a honfitársával, Nicholas Latifivel hozta össze, miután nem értették meg egymást.
Egy lassú körön kölcsönösen próbáltak félreállni a másik elől, előbb Latifi elengedte Strollt, aztán a következő (5-ös) kanyarnál mégis vissza akarta előzni a lassító Aston Martint, de a két autó összeért, és Latifié a falban kötött ki. Nem feltétlenül az ő hibája volt, de ahogy a korábbi nagydíjakon többször, megint alaposan megrongálta a Williamst. A mezőny leglassabb autóit vezető két érintett és a csapattársaik mellett némi meglepetésre Kevin Magnussen esett ki a Q1-ben, a Haasszal most nem villogott.
A Q2-ben a Red Bull és a Ferrari pilótái vegyesen foglalták el az első négy helyet, Fernando Alonso és a McLarenek tartották a jó formájukat. Ekkor Pierre Gasly, Valtteri Bottas, Cunoda Juki, Csou Kuan-jü, Mick Schumacher számára ért véget az időmérő. A finn a 2017-es Ausztrál Nagydíj, vagyis mercedeses debütálása óta mindig bejutott a Q3-ba, ez a sorozat most megszakadt.
Leclerc az első Q3-as körök után megelőzte a Red Bullokat, melyeket a létező legkisebb különbség, egyetlen ezredmásodperc választott el, bár Verstappen időt vesztett egy rossz féktávval. A döntő kísérletekre a szokásosnál többet készülhettek a mezőny tagjai, mert Fernando Alonso (a jelek szerint egy műszaki hibából kifolyólag) összetörte az autóját és ismét meg kellett szakítani az időmérőt.
Az újabb szünet miatt egyre későbre tolódott a leintés, és a lemenő Nap vakította a pilótákat, a legsötétebb sisakrostélyat kérték többen is.
Sokan sajnálták a spanyolt, mert a régi fényét idézte és pompás körön haladt, a középső szektorban a legjobb részeredmény jegyezte, vagyis jó eséllyel harcolhatott volna a Red Bull és a Ferrari pilótáival. Ehelyett azok maguk között döntötték el a rajtrács elején a sorrendet, és Leclerc legyőzte Verstappent és Pérezt.
Utóbbi ugyanakkor még izgulhat, mert az egyik sárga zászlós helyszínen nem biztos, hogy eléggé lelassított, ezért a sportfelügyelők vizsgálni fogják. Carlos Sainz botlott a másik Ferrariban, csak 9. lett, a Q3-ban eredmény nélküli Alonsón kívül senkit sem előzött meg. Lando Norris a 4., Daniel Ricciardo a 7. helyre hozta be a McLarent, szendvicsbe fogva a péntekhez képest javuló Mercedeseket.
Az Ausztrál Nagydíj rajtja magyar idő szerint vasárnap reggel 7 órakor lesz.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, hamarosan kezdődik az Ausztrál Nagydíj időmérője! A hétvége során a Ferrarik valamivel gyorsabbnak tűntek a Red Bulloknál, ráadásul Max Verstappen szenvedett a harmadik szabadedzésen, miután vélhetően rossz irányba indultak el a beállításokkal. A magyar idő szerint hajnali gyakorlás összefoglalóját az alábbi linkre kattintva olvashatják el.
A silverstone-iak mindkét pilótája összetörte az autót a harmadik szabadedzésen. Tobias Grüner, az Auto Motor und Sport újságírója jelenti, hogy még mindkét autón dolgoznak, és kétséges, hogy részt tudnak-e venni a kvalifikáción. Hozzátette, hogy úgy tűnik, Sebastian Vettel kocsijában váltót kell cserélni.
Nem sokkal a harmadik szabadedzés előtt az a döntés született, hogy a négyből az egyik DRS-zónát biztonsági okokból eltávolítják. Nem kizárt, hogy Verstappen szenvedésében vagy éppen a McLarenek felemelkedésében ez is benne volt, és a kvalifikációra is hatással lesz. Adam Cooper, az Autosport tudósítója szerint egyébként Fernando Alonso kampányolt a leghangosabban ezért a lépésért.
Nem kell nagy bátorság ahhoz, hogy mindezt kijelentő módban írjuk le, ugyanis a Mercedesek továbbra is szenvednek. A hétszeres világbajnok zsinórban hat pole pozíciónál tart az Ausztrál Nagydíjakon, de ma legfeljebb eső esetén lehet erre sansza, de vélhetően akkor is minimális
Az Alpha Tauri az imént osztotta meg, hogyan melegít pilótája a kvalifikációra. Érdemes hanggal nézni, ugyanis a játéknak az a lényege, hogy azt a színt kell elkapni, amelyiket a dobó fél bemondja.
Mármint a második szabadedzéshez, amely ugyanakkor kezdődött, mint most az időmérő. A Nap továbbra sem sütött ki, a levegő hőmérséklete 24, az aszfalté 32 fokos. A páratartalom valamivel kevesebb, 55 százalék.
A két Haas, Albon és Cunoda máris kirajzottak a garázsból, természetesen lágyakon.
A Sky Sports szerint Stroll részt tud venni az időmérőn, ám Vettel körül sokkal több a kérdőjel. Kétségtelen, hogy a négyszeres világbajnok törte össze jobban az autóját a harmadik szabadedzésen.
A monacói pilóta 1:19.391 másodperccel nyitott, 373 ezreddel megelőzve Norrist. Hozzá kell tenni, hogy Sainz nem autózott érdemi kört, míg a Red Bull versenyzői csak most kezdték meg gyorskörüket.
A spanyol versenyző 1:19.179-cel ugrott az élre. Pérez a 2. 128 ezredes lemaradással, míg Verstappen csak a 4., igaz, Leclerc-rel szemben csupán 15 ezred a hátránya.
A kanadai pilóta lesodródott a kavicságyba, és miután visszajött, kis híján keresztbe állt. Sikerült megfognia, bár így is meg kellett állnia a pályán.
Ennek következtében felugrottak az első két helyre ebben a sorrendben. Pérez nem tudott javítani, így visszaesett az 5. helyre Norris miatt, míg Sainz nem is próbálkozott, vagy éppen hibázott, és emiatt elvette. A Mercedesek csak most futották meg első mért körüket, de valójában egy-egy második melegítő kört autóztak.
Russell és Hamilton sem tudott előrelépni az eddigiekhez képest, legalábbis eddig: előbbi a 10., utóbbi a 11. helyen áll első köre után.
Verstappen 1:18.580-nal állt az élre, 254 ezreddel megelőzve csapattársát. A Ferrarik már visszatértek a garázsba, de előtte Sainz a pattogásra panaszkodott. Alonso az 5., Bottas a 6. pozícióba jött fel.
A kanadai pilóta végül részt tud venni az időmérőn, ám csapattársa még mindig a bokszban tartózkodik, és nagyon kevés ideje van arra, hogy kijöjjön. Rajtuk kívül Albon, Magnussen és Latifi állnak kieső helyen. Időközben Hamilton a 8., Russell a 9. helyre jött fel.
Hihetetlen jelenetek 2 perccel a vége előtt: Latifi elengedte honfitársát, majd nem sokkal később vissza akarta előzni, ám Stroll szintén jobbra mozdult. Latifi húzta a rövidebbet, és nagyon összetörte a Williamst.
Mindketten a másikra fogták a balesetet. Természetesen a sportfelügyelők fogják meghozni a végső döntést, de az tény, hogy Stroll nem nézett tükörbe, amikor jobbra fordította a kormányt. Az biztos, hogy a két honfitárs csúnyán félreértette egymást.
A négyszeres világbajnok egészen biztosan nem tudott volna kijönni, hiszen az ütközés után mutatták, hogy még mindig nem ült be az autóba. Így viszont a szerelők extra időt kaptak a javításra. Ami biztos, hogy Latifi és Stroll búcsúzott a Q1-ben.
Magyar idő szerint 8:31-kor újra kinyit a bokszutca kijárata. A pilótáknak 2 perc 1 másodpercük van, hogy felérjenek a gyorskörre, persze az élmezőny tagjai már aligha fognak visszatérni. Kérdés, hogy mi lesz Vettellel, akinek az autóját még mindig szerelik, bár már felvette a sisakját.
Az F1-75-ös kétségtelenül gyors, ám látványosan pattog. Ennek a pilóták biztosan nem örülnek, és vélhetően a padlólemeznek sem tesz jót.
Az Aston Martin szerelői sikerrel jártak, így a német versenyző is pályára tudott gurulni, miután megkapták a zöld jelzést. Rajta kívül a 8. helyen álló Hamiltton, valamint a mögötte lévők közül mindenki kiment, természetesen Latifit és Strollt leszámítva.
A kieső helyen álló Albonnak és Magnussennek sem sikerült javítania, a négyszeres világbajnok pedig még őket sem tudta megelőzni. Így a két kanadain kívül ők hárman búcsúznak a Q1-ben, és annak már nem volt jelentősége, hogy kizárólag Gasly tudott javítani.
A német versenyző azért rádióban kifejezte háláját a szerelők munkájáért. Nem sokkal később Albont arra utasították, hogy állítsa meg az autót, alighanem technikai hiba miatt.
16. Alexander Albon (Williams) 1:20.135
17. Kevin Magnussen (Haas) 1:20.254
18. Sebastian Vettel (Aston Martin) 1:21.149
19. Nicholas Latifi (Williams) 1:21.372
20. Lance Stroll (Aston Martin) idő nélkül
Albon megállása miatt pár perc késéssel, de elindult a kvalifikáció második szakasza. Verstappen vezetésével a pilóták sorra hagyják el a bokszkijáratot.
A Williams pilótája a Sky Sportsnak nyilatkozva elmondta, hogy továbbra is honfitársát tartja felelősnek a furcsa ütközésért. „Számomra egyértelmű, mi történt, épp az imént láttam a felvételeket is – jelentette ki. – A bokszból kivezető körömön készültem, egyszerűen belém fordult, ahogy mellé értem. Ezen túl nincs mit mondani. Elengedtem, mert szóltak, hogy megkezdett egy gyors kört. Láttam, hogy megszakította, ezért azt gondoltam, miért ne folytassam a felkészülést a saját körömre. Visszamentem mellé, bőven akadt hely, de ahogy megelőztem, valamiért felém kanyarodott."
A holland versenyző 1:18.611 másodperccel kezdte a Q2-t, 204 ezreddel megelőzve a kétszeres F1-es világbajnokot, és további 146-tal Pérezt. Utóbbi ugyanakkor bajba kerülhet, ugyanis pár másodpercig sárga zászló volt, és a sportfelügyelők jegyezték, hogy nem biztos, hogy eléggé lassított. Könnyen lehet, hogy a Ferrarik ezért állnak a csak 4. (Leclerc), illetve a 8. (Sainz) helyen.
Ennek következtében pedig nyilvánvalóan átvette a vezetést. A 32 éves pilóta 1:18.340 másodperces kört autózott.
Nem volt egyértelműen útban, de a hétszeres világbajnok panaszkodott rá, és a címvédő is elkáromkodta magát, amikor megtudta, hogy a Mercedes pilótája gyorskörön van. A hétszeres világbajnok egyébként csak a 9. pozíciót foglalja el, csapattársa a 6. helyen áll.
Rajtuk kívül Cunoda és Csou is, ám ők még egyáltalán nem autóztak mért kört a Q2-ben, Az érintetteknek 2 és fél percük van javítani.
A mexikói versenyző azért kerülhet bajba, mert első gyorsköre során nem lassított eléggé. Időközben Leclerc feljött közvetlenül mögé, míg Sainz a 4. pozícióba ugrott fel, utóbbi ezzel vélhetően bebiztosította továbbjutását.
Mindketten javítottak a végén, bár a hétszeres világbajnoknak erre végül nem is lett volna szüksége. Ennek következtében Gasly, Bottas, Cunoda, Csou és Schumacher búcsúzott. Sainz a végén javított, így feljött a 2. pozícióba, 129 ezreddel lemaradva Péreztől.
11. Pierre Gasly (Alpha Tauri) 1:19.226
12. Valtteri Bottas (Alfa Romeo) 1:19.410
13. Cunoda Juki (Alpha Tauri) 1:19.424
14. Csou Kuan-jü (Alfa Romeo) 1:20.155
15. Mick Schumacher (Haas) 1:20.465
A monacói pilóta a legsötétebb sisakrostélyt kérte, mert a jelenlegi változatot borzasztónak tartja. Nem sokkal később Hamilton és Verstappen a Napra panaszkodott, amely mindkettejüket elvakította.
A finn pilóta a 2017-es Ausztrál Nagydíj, vagyis mercedeses debütálása óta mindig bejutott a Q3-ba. Ez 103 alkalmat jelentett, de 104-edszerre már nem sikerült, hiszen a 12. helyen kiesett.
Elkezdődött a Q3, amelyben eldől, hogy kié lesz a pole pozíció. Pontosabban akkor, ha nem Pérez végez az élen, ugyanis őt még vizsgálni fogják az időmérő után.
A holland pilóta remek körön volt, ám az utolsó szektorban túlságosan mélyre ment. Ennek következtében csapattársa 1 ezreddel felülmúlta őt. Ricciardo a 3., a Ferrarik és a Mercedesek egy második melegítő kör mellett döntöttek.
A spanyol pilóta a 11-es kanyarban vesztette el az irányítást. Ezt követően rádióban kijelentette, hogy a hidraulika ment el, és nem tudott váltani.
A második szektora abszolút legjobbnak bizonyult, így akár kimagasló eredményre is pályázhatott volna. Ehelyett legjobb esetben is csak a 10. pozícióból kezdheti meg a futamot.
A monacói pilóta még pont átért a célvonalon a megszakítás előtt, így 1:18.239 másodperces idejének köszönhetően 159 ezredes előnnyel ugrott az élre. Sainz már nem volt ennyire szerencsés, hiszen nem sokkal azelőtt érte a piros zászló, hogy átszelte a célvonalat, így köre érvénytelen.
Legalábbis azok közül, akik érdemi köridővel rendelkeznek. Az első próbálkozások után Leclerc, Pérez, Verstappen, Ricciardo, Ocon, Norris és Hamilton a sorrend, Sainz és Russell nem tudta befejezni gyorskörét. Nemsokára ismét próbálkozhatnak, ugyanis a Q3 magyar idő szerint 9:25-kor indul újra.
6:58 másodperccel a vége előtt újra elindult a Q3, de csak a két Mercedes gurult pályára. Az előző alkalommal ellentétben Hamilton és Russell is friss lágyakon jött ki.
Az ifjabbik brit pilóta szerint csapattársa nagyon lassan megy a kivezető körén. Időközben Pérez szintén elhagyta garázsát, az imént pedig Leclerc tette meg ugyanezt, de a többiek még mindig nem jelentek meg.
Korábbi körével ennyivel előzte meg Verstappent, most ennyivel maradt el Leclerc-től. Russell a 4., Hamilton a 6. pozícióba jött fel. Előbbivel közölték, hogy kezdenek kifutni az időből, mire ő azzal válaszolt, hogy mondják meg Hamiltonnak, hogy gyorsítson.
A monacói pilóta 1:17.868 másodpercet autózott, amivel 286 ezreddel előzte meg Verstappent. Sainznak azonban nem jött ki a lépés, és több mint másfél másodperces hátránnyal csak a 9. pozíciót szerezte meg.
Pérez a 3., míg Norris a 4. helyre ért oda. Hamilton végül az 5. pozíciót szerezte meg, miután többet javított, mint Russell. Mögöttük Ricciardo, Ocon, Sainz és a Q3 elején elvérző Alonso a sorrend. Mi ezzel köszönjük meg figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal!