Imolába pénteken megérkezett a várt eső, ráadásul hűvös is volt, a levegő hőmérséklete alig haladta meg a 10 fokot, az aszfalté a 15-öt. Máskor talán vonakodtak volna a csapatok sok időt a pályán tölteni az első edzésen, de egyrészt ki kellett értékelniük az új fejlesztésű elemeket (leszámítva a Ferrarit, amely semmilyen újítást sem hozott), másrészt szűk volt a felkészülési ablak az időmérőre: mivel itt szombaton sprintfutamos kvalifikációt tartanak a vasárnapi viadalra, a hagyományos időmérőt már ma, péntek késő délután megrendezik.
Szerencsére legalább
az eső elállt az edzésre, az aszfalton lévő vízmennyiség folyamatosan csökkent, menet közben előkerültek az intermediate gumik is.
Négy percet kell várni az első autó megjelenésére, Valtteri Bottas törte meg a csendet, majd kisvártatva szinte mindenki kikukkantott és összességében sokat köröztek a pilóták.
Pörgés-forgás-pályaelhagyás volt bőven, ahogy várni lehetett, de senki sem törte össze az autót.
A legközelebb alighanem a bajnokságot vezető Charles Leclerc járt ehhez, aki háromszor pördült meg, egyszer pedig átvágta a sikánt, az őrangyala azonban vigyázott rá.
Sőt, Leclerc a legjobb köridőt is megfutotta, csapattársával, Carlos Sainz-cal nagy előnnyel foglalták el az első két helyet, a harmadik Max Verstappen lett. Mögéjük a Haas párosa, Kevin Magnussen és Mick Schumacher zárkózott fel Sergio Pérezt megelőzve.
Az utolsó percekben ketten is kis híján karamboloztak a fallal az Acque Mineralénál, de Lando Norrist és Valtteri Bottast is megmentette a kavicságy.
Minél több kört tett meg valaki a zöld oldalfalú gumikkal, jellemzően annál gyorsabbá vált, ahogy az abroncsok bemelegedtek, erre érdemes lesz figyelni a 17 órakor kezdődő időmérőn.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik az Emilia Romagna Nagydíj első szabadedzése! Az elmúlt napokban folyamatosan esett Imolában, és ez most sincsen másképp, így a gyakorlás eleje biztosan vizes pályán fog zajlani. Előzetesünket az alábbi linken olvashatják.
Előzetesen arról volt szó, hogy a maranellóiak is készülnek kisebb újításokkal a hétvégére, ám végül kiderült, hogy az olasz istálló az egyetlen, amely nem hozott semmilyen fejlesztést. A többiek, beleértve a Red Bullt és a Mercedest is, kivétel nélkül hoztak kisebb-nagyobb újításokat.
Azok után, hogy Ausztráliában már a 2. körben kiesett, a spanyol pilóta hétvégéje ezúttal sem indul ideálisan. Igaz, a Ferrari kommunikációja szerint csupán elővigyázatosságból szereltek be neki új erőforrást, mert nem akartak kockáztatni a sprintfutamos hétvégén.
A francia pilótának Ausztráliában szóltak, hogy hűtse az erőforrását, amikor a DRS-vonatban autózott. Az Alpine-ra rájár a rúd ezen a téren, hiszen Fernando Alonsónak már a harmadik motort kellett beszerelni Melbourne-ben.
A levegő hőmérséklete 11, a pályáé 14 fokos. Természetesen a páratartalom is rendkívül magas, egészen pontosan 92 százalékos.
Elindult az első szabadedzés, és ezzel a hétvége, de nem meglepő módon egyelőre minden pilóta a garázsban maradt.
Ha majd a versenyzők pályára gurulnak, az esős időjárás mellett még egy dologra kell figyelniük: az imolai pályán korábban rengeteget használták a rázóköveket, ez viszont az idei autókkal nem igazán ajánlott, mert könnyen megsérülhet a padlólemez. Részletek az alábbi cikkben találhatók.
Előbb a finn pilóta, majd kisvártatva Schumacher és Magnussen is pályára gördült. Talán mondanunk sem kell, hogy mindhárman az extrém esőgumikon tették meg mindezt.
Még ki sem gurult a pályára, máris nehézségekbe ütközött a német pilóta, miután elsőre nem tudott kikanyarodni a garázsból. A Haast vissza kellett tolni egy kicsit, és utána tudta elhagyni a bokszutcát.
Bottas 1:43.277 másodperccel kezdett, 129 ezreddel megelőzve Magnussent, és további 789-cel Schumachert. Eközben a mezőny nagy része kiment a pályára, egyedül Vettel és a McLarenek maradtak a bokszban.
A listavezető megpördült, míg a Williams versenyzője kisodródott a kavicságyba. Eközben már Verstappen vezet, a holland pilóta 1:39.595-tel állt az élre, 416 ezreddel megelőzve Magnussent.
A brit pilóta végül megfogta az autót a Variante Altában, míg a Ferrari versenyzője átszánkázott a füvön. Leclerc ideiglenesen átvette a vezetést, de most már ismét Verstappen áll a táblázat tetején: a holland pilóta 1:37.247-et autózott, 504 ezreddel megelőzve riválisát.
Már közel 10 másodperccel jobb a leggyorsabb kör, mint amivel Bottas kezdett. Ez egyébként Verstappen nevéhez fűződik, aki tovább javított, és jelenleg 1:36.158-nál tart, 326 ezreddel megelőzve Sainzot. Őket a két Alpha Tauri követi, de már Gasly lemaradása is közel 1 másodperc.
Leclerc 1:35.629-cel vette át a vezetést, Sainz pedig 124 ezreddel maradt el tőle. Nem sokkal korábban Norris sodródott ki a kavicságyba, és kiderült, hogy gond van az egyik gumijával.
Miközben Sainz kijelentette, hogy már nincsenek messze az intermediate gumikra alkalmas körülményektől, csapattársa ismét megforgott. A monacói pilóta ezúttal az Acque Minerali kijáratánál hibázott. Ocon szintén rontott, és kisodródott a kavicságyba.
A mexikói pilóta 1:35.476 másodpercet autózott. Időközben szinte teljesen kiürült a pálya, egyedül Csou és Vettel van kint, utóbbi ráadásul a mezőnyből elsőként felrakta a zöld oldalfalú abroncsokat.
A négyszeres világbajnok 1:38.961-es idejének köszönhetően feljött a 15. helyre, vagyis papíron az interek már jobban működnek, ennek ellenére Bottas, Russell, Albon és Latifi is az esőgumikon jött vissza, és csak Stroll váltott interekre.
Az Aston Martin versenyzője 1:36.537-tel egészen az 5. pozícióig ugrott fel. Ez már komoly javításnak számít, amire a többiek is felfigyelhetnek, de továbbra is csak a két zöld autón vannak köztes esőgumik.
Vettel elsősorban a második szektorban adott sokat a többieknek, de legutóbbi körét nem fejezte be, hanem visszahajtott a bokszba, korábban viszont feljött a 4. helyre. Stroll a 11. helyre ugrott, és most már Norris is az intereken gördült ki a garázsból.
Miután Stroll is folyamatosan javít, Norris pedig felugrott a 2. helyre, még, többen a zöld oldalfalú abroncsok mellett tették le a voksukat. Többek között a maranellói istálló is így tett, hiszen mindkét versenyzőjüket ilyen gumikon küldték ki.
Természetesen ezúttal is meg lehet tekinteni a nap eseményeiről készülő, frissülő galériánkat. Az első képeket az alábbi fotóra kattintva lehet megnyitni.
---- separator ----gallery-content-type:136ef384-4e00-478b-8a03-231e2116d3f1---- separator ----Ha egyáltalán még kérdés volt, hogy melyik gumi a gyorsabb. A spanyol pilóta kétszer egymás után javított, és jelenleg 2,870 másodperccel vezet Pérez előtt.
A monacói pilóta harmadszor is megpördült, és az autó hátulja veszélyesen elindult a fal felé, de ekkor sikerült egyenesbe állítania a versenygépet. A következő körében pedig át is vette a vezetést, igaz, csupán 94 ezreddel előzte meg csapattársát. Verstappen ellenben csak a 3., lemaradása pedig 1,335 másodperc.
Már az első két szektorban is gyorsabb volt a körét valamivel hamarabb megkezdő Leclerc-nél, aztán az éllovas hibázott a Variante Alta sikánnál, így nem volt kérdés, hogy a spanyol pilóta átveszi a vezetést. Jelenleg 1,327 másodperccel áll a szintén javító Verstappen előtt.
A monacói versenyző ugyan feljött a 2. pozícióba, de az ő hátránya is 1,253 másodperc. Úgy néz ki, a jelenlegi körülmények között mind a Ferrari, mind Sainz valamivel a többiek előtt van.
Előbb Sainz javított tovább, de Leclerc köre még jobban sikerült, és a mai napon először bekerült 1:30 alá. Egészen pontosan 1:29.402-t autózott, amivel 877 ezreddel múlta felül csapattársa idejét.
Leclerc közel 1 másodperccel vezet Sainz előtt, akinek előnye 588 ezred Verstappen előtt. A 4. Magnussen hátránya pedig 1,572 másodperc a címvédő mögött.
5 perccel a vége előtt megszakították a gyakorlást, ám mint kiderült, feleslegesen. Norris ugyanis az Acque Mineralénál megpördült, és a kavicságyban kötött ki, ám nem sokkal a piros zászló után ki tudott tolatni onnan.
Szűk 3 perccel a leintés előtt a mezőny folytathatta a körözést. Többek között Sainz, Vettel és Russell is visszatért a pályára.
Véget ért az első szabadedzés, de természetesen a megkezdett köröket még be lehet fejezni. Az élmezőnyből erre Sainznak és a két Haasnak van lehetősége, hiszen Leclerc és Verstappen nem ért át a célvonalon a jelzés előtt.
Legalábbis ezt mondta a rádión keresztül mérnökének. A brit pilóta egyébként a 18. helyen fejezte be a gyakorlást, de számára nagyon rosszkor jött a piros zászló, hiszen nem sokkal korábban kezdte meg az etapját az intereken.
A finn pilóta már a leintés után dobta el az autóját az Acqua Mineraléban, hasonló módon, mint Norris, és centiméterekkel a fal előtt állt meg. Ennek következtében nem sérült meg az autója, így a hiba nem kerül sokba.
Leclerc 877 ezreddel végzett Sainz előtt, Verstappen lemaradása pedig már 1,465 másodperc. Mögöttük Magnussen, Schumacher, Pérez, Alonso, Vettel, Cunoda és Russell lett az első tíz sorrendje. Ugyanakkor nem kizárt, hogy az időmérő már száraz pályán fog zajlani, és ebben az esetben egyáltalán nem biztos, hogy megmarad a maranellóiak előnye, legalábbis a Red Bull-lal szemben. Mi ezzel köszönjük meg figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval.