Leclerc-nek nem volt esélye a végén, Verstappené a pole Imolában
2022. április 22. 16:42
Eső nélkül, de hűvös, nyirkos időjárásban között indult az Emilia Romagna Nagydíj időmérője, amelyet ezúttal pénteken rendeztek, hiszen sprintfutamos hétvégéről van szó. A körülmények miatt a pálya lassan száradt, ezért a kvalifikáció elején a legtöbben még az intermediate abroncsokat vették igénybe.
Így tett Nicholas Latifi is, aki először hagyta el a garázst a bokszutca kijáratának megnyitása után, ám az Alfa Romeónál, az Aston Martinnál és az Alpine-nál másképpen gondolkodtak, és mind a hat versenyző a lágyakon kezdett. Lewis Hamilton rádiózása alapján ők lehettek optimisták, hiszen a hétszeres világbajnok kijelentette, hogy elég száraz az aszfalt. Más kérdés, hogy ennek ellenére elindult egy gyorskörre a köztes esőgumikon.
Az első próbálkozások után egyértelműen kiderült, hogy azoknak lett igazuk, akik a piros oldalfalú abroncsok mellett döntöttek.
Lance Stroll 1:23.419 másodperccel állt az élre, 2,096 másodperccel megelőzve Max Verstappent. Sokan el sem kezdték a gyorskörüket az intereken, hanem rögtön visszatértek a bokszba, és nem meglepő módon a Ferrarik is ezeken kezdtek.
A maranellóiak pilótáinak azonban hamar vissza kellett térniük a garázsba, ugyanis Alexander Albon autóján kigyulladt a jobb hátsó fék, és bár vissza tudott evickélni a bokszba, a törmelék miatt megszakították az időmérőt. A Williams nem először szembesül ilyen problémával, hiszen a barcelonai tesztelésen Nicholas Latifi járt pórul hasonló módon. Ekkor 12 perc, 6 másodperc volt hátra, és a mezőny fele rendelkezett köridővel, de ez nem számított, hiszen a pálya folyamatosan gyorsult.
Miután újraindult a kvalifikáció, ahogyan arra számítani lehetett, mindenki slickeken jött ki, és az sem ért senkit meglepetésként, hogy mindenki javított, már akinek volt honnan. Az első próbálkozások után Lando Norris állt az élre, a brit pilóta 1:21.232 másodperces kört autózott, amivel 131 ezreddel előzte meg Fernando Alonsót.
Persze nyilvánvaló volt, hogy még ez is messze van a Q1 végeredményétől.
Ezt követően Carlos Sainz állt az élre, aki 1:20.319-es körének köszönhetően 3 századdal múlta felül Max Verstappent, és további 241 ezreddel csapattársát, Charles Leclerc-t. Norris aztán ismét az élre ugrott, de kisvártatva a Ferrariik visszaelőzték, ezúttal Leclerc-Sainz sorrendben.
Ami a kiesés elleni harcot illeti, 3 perccel a vége előtt Valtteri Bottas, Ocon, Mick Schumacher, Latifi és természetesen Albon álltak az utolsó helyeken. A finn versenyző a 10. helyre ugrott fel ezt követően, a német viszont csak a 14. pozícióig jött fel. Ezzel két nagyágyú, Lewis Hamilton és Sebastian Vettel került a veszélyzónába, de George Russell sem érezhette magát biztonságban a 15. helyen.
Végül mindhárman megúszták a kiesést, ellentétben az Alpha Taurikkal, akik már a garázsban voltak a leintéskor, így esélyük sem volt javítani, míg Ocont fékproblémák hátráltatták. Hamilton jó eséllyel ennek köszönhette, hogy túlélte az első szakaszt, hiszen mindössze a 15. pozícióban zárt.
Ami az élmezőnyt illeti, Leclerc 1:18.7986-tal végzett az élen, 499 ezreddel megelőzve Verstappent, és további 1 századdal Sainzot.
A Q2-ben a várakozásoknak megfelelően mindenki friss lágyakon kezdett, és a mezőny tagjainak sietniük kellett: Leclerc-rel közölték, hogy hamarosan érkezik az eső, így nyilvánvaló, hogy a bokszutca megnyitása után mindenki kigördült a pályára. Az első próbálkozások után Verstappen vezetett, miután 1:18.793-at autózott, 197 ezreddel megelőzve Sainzot, és további 304-gyel Norrist. Leclerc ekkor csak az 4. helyen állt, ám nem ő, hanem a Ferrari másik pilótája járt pórul.
Sainz ugyanis a következő körében a falnak csapta az autót a Rivazzánál. Ennek következtében megszakították az időmérőt, így a spanyol versenyző nem csak a saját kvalifikációjának vetett véget. Miután ugyanis az eső valóban elkezdett esni, senki nem tudott javítani, ami Russell, Schumacher, Hamilton, Csou és Stroll sorsát is megpecsételte. A hétszeres világbajnok idén már másodszor nem jutott el a Q3-ig. A Q2 végén egyébként az első tíz helyezett nagy része kiment a pályára, hogy kitapogassák a körülményeket.
A Q3 természetesen Sainz nélkül zajlott, hiába jutott tovább a 2. pozícióban.
Bár Leclerc a rádión megjegyezte, hogy a pálya szárazabb, mint gondolta, de bizonyos szakaszokon igencsak nedves volt. Olyannyira, hogy Verstappen már a kivezető körön megcsúszott, de neki még sikerült megfognia. Ellentétben Kevin Magnussennel, aki csak úgy, mint Bottas az első szabadedzés végén, kicsúszott a pályáról, de megúszta a fallal történő találkozást. Bár a kvalifikációt ismét megszakították, a dán versenyző végül ki tudott evickélni a kavicságyból, ezért ő is folytathatta az időmérőt. Ekkor még senkinek nem volt mért köre, vagyis igazán egyik pilóta sem járt jól vagy pórul.
Miután ismét kimehettek a pilóták a pályára, már mindenkinek sikerült gyorskört autóznia. Az első csatát Leclerc nyerte, akinek 1:28.778 másodperces köre mindössze 2 századdal bizonyult gyorsabbnak Leclerc-énél. Norris volt a 3., majd
Magnussen, Alonso, Ricciardo, Pérez, Bottas és Vettel volt a sorrend.
Verstappen aztán jelentősen javított, ezt követően viszont ismét piros zászló volt. Ezúttal Bottas állt meg a pálya szélén, miután autója lelassult, és ennek következtében valamivel hosszabb megszakításra kellett készülni, mint az előző alkalommal.
Amikor ismét szabad volt a pálya, 2 perc, 58 másodperc volt hátra a Q3-ból. Azonban Norris elintézte, hogy senki ne tudjon javítani, miután megpördült, és egy kicsit a falat is megcsípte. Ennek következtében Verstappen megszerezte idénybeli első pole pozícióját, őt pedig Leclerc és pont Norris követte. Magnussen 4. helye szintén meglepetés, mint ahogyan Alonso 5. pozíciója is bravúr.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Kellemes délutánt kívánunk kedves Olvasóinknak! Nem elírás, tényleg az időmérő jön Imolában, ahol az idei első sprintfutamos hétvégét rendezik. A tavaly bevezetett formátum alapján ilyenkor csak egyetlen edzést tartanak pénteken, mielőtt a megszokott Q1-Q2-Q3 rendszerű időmérőre kerül sor, amely a szombati sprintfutam rajtrácsáról dönt. A 21 körös sprintfutam végeredménye pedig a vasárnapi viadal rajtrácsát határozza meg.
Mázli, hogy senki sem törte össze az autóját, pedig többen közel jártak hozzá, különösen Leclerc, aki háromszor fogta meg a Ferrarit. Az F1 Youtube-ra feltöltött videójára kattintva megtekinthetik a sok pörgést-forgást a vizes pályán tartott első edzésről:
Az új autókat először próbálták ki vizes pályán a versenyzők. Most nem esik, de a nyirkos, hűvös időben lassan fog száradni az aszfalt, egy darabig vélhetően a zöld intermediate abroncsokat fogjuk látni. A Ferrari a jelek szerint jól fel tudta melegíteni őket, bizonyára ennek is köszönhetően végzett Leclerc és Sainz a tabella élén pár órája. Az is valószínű, hogy ezúttal néhány hosszú etappal próbálkoznak majd a versenyzők, hogy melegen tartsák a gumikat, ez egyébként a forgalom növekedését okozhatja. Az F3 nemrég véget ért időmérőjén megjelent néhol a száraz nyomvonal, vajon előkerülnek később a slick gumik, esetleg a lekoptatott mintázatú interek lesznek a nyerők?
Christian Horner csapatfőnök beszélt arról, hogy megoldották az üzemanyag-vezetéknél a Verstappen melbourne-i kiesését okozó problémát. A címvédő ugyanakkor nem zárta ki, hogy megint lesznek gondjaik:
Negyedórával az időmérő kezdete előtt már van egy kis napsütés Imolában. De a paddockban még mindig pulóverben, kabátban mászkálnak az emberek, szóval meleg biztos nincs.
Az alábbi cikkünkben elolvashatják, mit nyilatkozott egymásról és a korábbi rivalizálásról a bajnoki cím jelenlegi két legnagyobb esélyese. Azért ne feledjük, tavaly ilyenkor még Hamilton és Verstappen között is szent volt a béke.
A williamses Albon sisakkamerájából nézhetjük meg, milyen érzés ilyen körülmények között vezetni:
A napi eseményeket kéeps formában is megtekinthetik szokásos, naponta többször frissülő képgalériánkban:
---- separator ----gallery-content-type:136ef384-4e00-478b-8a03-231e2116d3f1---- separator ----Szegény spanyolt még az ág is húzza mostanában: a spanyol tudósító, Albert Fabrega úgy látja, aktívan dolgoznak az autóján a Ferrari szerelői nem sokkal az időmérő kezdete előtt. Ez semmiképp sem jó jel. Ma már cseréltek nála motort, ahogy Ocon autójában is egyébként.
Még az első edzésen pattogott annyira a Mercedes alatta, hogy eltörött a padlólemez egyik rögzítője. Lehet, hogy Hamiltonnak és Russellnek keményen meg kell küzdenie ma a Q3-ba jutásért.
Néhányan lágy slick gumikkal jöttek ki, mások óvatosabbak és intermediate abronccsal vágnak neki az időmérőnek. 18 percig tart a Q1, az öt leglassabb pilóta esik ki.
A korábbi tréningen egy kamerával figyelték az első szárny mozgását, ezt Craig Scarborough technikai elemző szúrta ki.
Az első köridők alapján látható, hogy ez a helyes út, már elég száraz az aszfalt hozzájuk. Akik intereken kezdtek, mindjárt bejönnek a depóba váltani.
Nem a falba állt bele valaki, hanem Albon Williamsének hátulján adta meg magát a fékrendszer. Vissza tud gurulni a bokszutcába, mégis megszakították a tréninget a törmelék miatt. Csúnyán ég az autón a jobb hátsó fék.
Emlékezhetünk, a bahreini teszt egyik napján emberi hibából kifolyólag már elszenvedtek egy hasonló fékproblémát. Még mindig áll az időmérő, egyelőre Stroll vezet Bottas és Verstappen előtt, de a sorrend még sokat fog változni az újraindítás utáni percekben.
És osztja meg velük, mit tapasztalt. Az első kiesőnk tehát megvan, a többi autót közben készítik a folytatásra.
17:17-től folytatódik az időmérő, tehát alig 2 perc múlva. 12 perc maradt a Q1-ből.
Albon kivételével az összes pilóta pályára hajtott, az utolsó kanyaroknál pedig kezdődik a szokásos lassítósdi. Reméljük, nem lesz perpatvar feltartásból adódóan.
A domb teteji sikánt vágta át, miután elrontotta a féktávot. Sainz vezet most Verstappen és Leclerc előtt.
Egy melegítő körrel nyitott vagy feltartották, mindenesetre a következő próbálkozással feljött a 7. helyre. Pérez szintén előrébb lépett.
Az edzésen remekül mentek, most viszont Magnussen és Schumacher egyaránt a kiesőzónában áll 3 perccel a Q1 vége előtt. Norris egy pillanatra az élre állt, de Leclerc és Sainz gyorsan letaszította onnan.
A 19. helyen álló pilóta a Villeneuve sikán kijáratánál csúszott meg és sodródott a fűre, de megfogta az autót. Folytathatja a körözést, jelen állás szerint már csak néhány percig.
Csak 13. az utolsó percbe lépve, és Pérez sem lélegezhet fel. Ez izgalmas lesz még!
Cunoda és Gasly a 16-17. hellyel búcsúzik, miután mindenki teljesítette az utolsó körét. Ocon sem lehet büszke a 19. helyre az Alpine-nal, a 18. Latifi lett, a műszaki hibát szenvedő Albon pedig nem futott mért kört.
Miután pengeélen táncolt a továbbjutással. Rádión megerősítették neki, hogy mehet tovább a Q2-be.
Fél másodperces előnyt épített ki Verstappen és Sainz előtt. A 4. Csou lett, ez szép eredmény az újonctól, még ha csak egy Q1-ről is van szó.
A 15 perces felvonásban újabb öt pilóta esik ki. Ne feledjük, idén már nincs érvényben az a szabály, hogy a továbbjutóknak az ekkor használt gumival kell rajtolnia, mondjuk a sprintfutam miatt itt ez eleve nem lenne érvényben.
Legalábbis erről tájékoztatták Leclerc-t. A pálya első kanyarjaihoz érkezhet meg először a csapadék.
A falba állt a Rivazza kanyarnál, újabb hiba a spanyoltól. Vége az időmérőnek számára, piros zászló.
A visszajátszás azt mutatta, hogy a Rivazza 1-ből kigyorsítva megúszott a kocsija fara, emiatt pördült meg a második balosnál elfordulva. A kavicságy őt már nem mentette meg.
A kieső helyen álló Russell, Schumacher, Hamilton, Csou és Stroll esélyei így igencsak lecsökkentek arra, hogy javítsanak az idejükön. Az élen Verstappen áll Sainz, Norris, Pérez és Leclerc előtt.
A középső szektorban eldobott egy másodpercet, e nélkül vélhetően továbbjutó helyen állna. Még mindig tart a megszakítás és a romeltakarítás, a folytatásban pedig új küzdelem indul a változó körülményekkel.
Vajon mindegyik etapra jut egy piros zászló megszakítás? A Q2 folytatódik, de az eső miatt senki sem siet ki, simán elképzelhető, hogy így pörög le a hátralévő 10 perc.
Egy pillanatra kanyarodjunk vissza a Q1 kiesői közül a két legnagyobb névhez: az Alpine közölte, hogy Ocon váltóhiba miatt fejezte be idő előtt a vezetést a Q1-ben, tavaly nyár óta először esett ki ebben a szakaszban. Gasly pedig a 2020-as mugellói verseny óta először.
Vagyis lényegében eldőlt, ki jut tovább és ki nem: Russell, Schumacher, Hamilton, Csou és Stroll végez a 11-15. helyen. Cserébe igen izgalmas Q3 várható.
A Q2 utolsó percében járunk, de vélhetően azért hajtottak pályára többen, hogy ismerkedjenek az új feltételekkel és készüljenek rá a Q3-ban. Dicsérjük meg viszont Vettelt, aki be fog jutni oda, a tragikus melbourne-i hétvégéje után ez nagy előrelépés neki!
Aki most kapcsolódik be közvetítésünkbe, és a végeredmény várná, elmondjuk, hogy a Q1-ben Albon műszaki hibája, a Q2-ben Sainz balesete miatt piros zászló volt, ezért járunk még csak a Q2 végén, holott ezek nélkül most érne véget az időmérő.
Sainz természetesen nem vehet részt rajta a balesete miatt, csak 9-en lesznek a pályán. Nézzük, visszatérve az intermediate gumikon ki a legény a gáton!
Így látják a helyszínen tartózkodók, vagy legfeljebb csak szemerkél az eső.
Mindegyik felvonásra jut (legalább) egy piros zászló megszakítás, ezúttal Magnussen hibázott az Acque Mineraléban. Próbál kitolatni a falból, sikerül is neki az aszfalt segítségével, nagyon meg sem sérült a Haas.
A célegyenes végi kanyarkombinációnál ment ki a fűre, de neki nem lett nagyobb baja. Mindjárt folytatódik az időmérő, 9 perc van hátra, mért köre még senkinek sincs a Q3-ban.
Az Acque Minerale volt a helyszín, lecsúszott a bukótérbe, ennek a körének annyi. Leclerc az első kísérletek után 2 századmásodperccel vezet Verstappen előtt.
A 3. helyen áll Leclerc és Verstappen mögött, megelőzve Magnussent, Alonsót, Ricciardót, Pérezt, Bottast, Vettelt.
Igen, pirosat: Bottas parkolt le a domb teteji sikán és a Rivazza között félúton. 3 perc maradt a Q3-ból, tehát újra fogják indítani az időmérőt.
779 ezredet vert a ferraris idejére, majd lesodródott a bukótérbe a célegyenes végén. Meglátjuk, az újraindításnál elég melegek lesznek-e a gumik az autókon ahhoz, hogy javítani lehessen a jelenlegi legjobb köridőkön.
A mai időmérő negyedik piros zászlós megszakítását műszaki hiba okozta, Bottas ezért húzódott félre. Az Alfa Romeo finn pilótája a 8. helyen áll Vettelt megelőzve.
Tehát néhány percet még biztosan várnunk kell az újraindításra. 3 perce marad majd a versenyzőknek a javításra.
Úgyhogy lehet, hogy akár végeredményt is hirdethetünk. Ez esetben Verstappennek szerencséje volt a köre időzítésével.
Az újabb intermezzo után jöhet a hajrá, bár kérdés, az eső nem tette-e tönkre a maradék javítási esélyeket.
Ezzel alighanem el is árulta, mi várható az utolsó percekben. Senki sem javít, de elsősorban nem ezért, hanem mert...
Fél perccel az időmérő leintése előtt kicsúszott a 3. helyen álló versenyző, az ötödik piros zászló pedig véget vet a mókának. Norris is az Acque Mineralénál csúszott ki, a McLaren látszólag nem rongálódott meg nagyon.
A sprintfutamra, ott meg majd meglátjuk, ki teljesíti leggyorsabban a távot és indul az élről a vasárnapi versenyen. Verstappennek szerencséje volt a köre időzítésével, még egy korábbi piros zászló előtt tudta befejezni azt, miközben Leclercnek nem volt lehetősége javítani.
Hiszen a 3. helye miatt őt is hallgatni fogjuk, most szállt be az egyik kocsiba, ami visszaviszi a célegyenesbe. Előtte Leclerc, mögötte Magnussen, Alonso, Ricciardo, Pérez, Bottas, Vettel végzett.
Ezzel megköszönjük figyelmüket, de ne menjenek messzire, mert nemsokára jelentkezünk a versenyzők reakcióival az érdekes időmérő után. Viszontlátásra!