Keményen meg kellett dolgoznia Verstappennek a simának induló győzelemért
2022. május 08. 21:09
A 3. helyről induló Max Verstappen viszonylag gyorsan áthámozta magát a Ferrarikon és a Miami Nagydíjon aratott győzelmével tovább közeledett Charles Leclerc-hez a bajnokságban. Viszont amilyen simának látszott sokáig neki a siker, annyira meg kellett izzadnia érte az utolsó körökben, mert egy biztonsági autós fázis visszahozta a nyakára a riválisát és keményen kellett védenie a pozícióját.
Az eddig a forróságról szóló versenyhétvégén a kezdés előtti órákban meglepetést okozott, hogy eleredt az eső, és a felhők alapján fennállt az esélye, hogy a futamon ez megismétlődik, de az 57 körös távon száraz maradt a pálya.
A rajtrácsra 20 helyett 18 autó állt fel, mert az egész jól szereplő Aston Martinokban műszaki problémát találtak az üzemanyag hőmérsékletével, és ennek kijavítását csak olyan megoldással tudták elintézni, ami a bokszutcából rajtolás kötelezettségét vonta maga után. A gumiválasztásban nem voltak nagy eltérések, a nagyobb nevek közül csak George Russell kapta meg a kemény gumit, a mezőny nagy része a közepesre szavazott.
A bajnoki riválisok között azonnal kialakult a csata, Verstappen feljött Leclerc mögé az első kanyarnál, megelőzte Carlos Sainzot.
Szenzációsan indult Fernando Alonso, aki a 11.-ről a 7. helyre ugrott,
bár a 3. körben Lewis Hamilton visszaelőzte. A két veterán autója a rajtnál kicsit összeért, a brit úgy érezte, az övé megsérült, ennek ellenére hamarosan Pierre Gaslyt szintén lehagyta.
Az első körökben a Red Bullok 1 másodperc körüli távolságból kergették a Ferrarikat, Verstappen Leclerc-en, Sergio Pérez Sainzon próbált fogást találni. Az első kieső Csou Kuan-jü volt, műszaki hiba kényszerítette korán a garázsba.
A Red Bull szólt Verstappennek, hogy Leclerc gumijain erőteljes kopásra utaló jelek tűntek fel, és a holland nem sokat teketóriázott, megtámadta a ferrarist és a 9. körben kifékezte a második hosszú egyenes végén.
A kisebb leszorítóerő és a magasabb csúcssebesség a Red Bullt segítette a csatában.
Verstappen néhány másodpercre ellógott Leclerc-től, Péreznek és a Red Bullnak ugyanakkor kellemetlen perceket okozott, hogy úgy érezte, veszít a motorerőből. A probléma megszűnt (egy szenzor romlott el), de a mexikói ezalatt leszakadt Sainztól.
Miközben az üldözőboly tagjai viszonylag korán kiszivárogtak a bokszba friss gumiért, az első kvartettben sokáig kivártak és az egykiállásos stratégiára szavaztak. Leclerc nyitotta meg a sort a kerékcserével, de az elévágásra esélye sem volt önerőből, s mivel a Red Bull szerelői nem hibáztak, Verstappen megtartotta az 1. helyet.
Az üldözőbolyban elsősorban az Aston Martinok és a Haasok csatája jelentette ekkor a legfőbb látványosságot, de előrébb egyre többet lökdösődtek a pilóták: Alonso összehozta a napi második koccanását, Gaslyt pöckölte meg úgy, hogy ezért később 5 másodperces időbüntetést kapott.
A kárvallott aztán a 40. körben lecsúszott az ívről, majd a mellé érő Lando Norrisnak ütközött.
A McLaren defektet kapott és megpördült, a roncs eltakarítása miatt pedig be kellett vezényelni a biztonsági autót.
Ez kapóra jött Russellnek, aki a kemény gumin elnyújtotta az első etapját és az 5. helyig előre lopakodott, csupán két pozíciót veszítve teljesítette a kerékcseréjét. Sokan bejöttek még friss gumiért, de az első hármasból senki sem, nem is lett volna értelme. Péreznek szintén lehetősége nyílt egy ajándék kerékcserére, hogy újult erővel támadhassa Sainzot.
A biztonsági autó a 47. körben engedte útjára az összerántott mezőnyt. Leclerc közel maradt Verstappenhez, a kanyargós szakaszon a nagyobb leszorítóerőnek köszönhetően többször ráesett a Red Bullra, előznie viszont nem sikerült.
Igaz, Verstappennek csak az utolsó körökre tudott ismét kicsit megnyugtatóbb előnyre szert tennie vele szemben.
A címvédő a győzelmével a tabellán olyan helyzetbe került, hogy szerencsés esetben a két hét múlva következő Spanyol Nagydíjon akár megelőzheti Leclerc-t.
Nem változott a sorrend a dobogó harmadik fokáért folyó csatában sem, Pérez egyszer ért lőtávolba, de nem jött be a kísérlete. Valtteri Bottas egy hibával vesztett két pozíciót a Mercedesekkel szemben, Russell a végén Hamiltont is megelőzte. Alonso büntetése ellenére pontot szerzett mindkét Alpine, valamint a Williamsszel a surranópályán Alexander Albon; neki az volt a mázlija, hogy nem sokkal a cél előtt Mick Schumacher kiütötte Sebastian Vettelt. Pedig a legendás világbajnok Michael fia F1-es karrierje első pontjait gyűjthette volna be.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a történelem első Miami Nagydíja a Hard Rock Stadium körül kialakított pályán! Ahogyan a tavalyi szaúd-arábiai futam, úgy ez is szokatlan időpontban, nem egész órakor rajtol. Az első sort a két Ferrari, a másodikat a két Red Bull sajátította ki, erről, valamint a korábbi szabadedzésekről az alábbi linkre kattintva olvashat.
A gumikopás mellett a Red Bull és a Ferrari közötti különbség határozhatja meg a futamot. A bikások gyorsabbak az egyenesekben, mint a maranellóiak, így akár egy, a Szaúd-arábiai Nagydíjhoz hasonló forgatókönyv is kialakulhat. Esélylatolgatásunk az alábbi linken olvasható.
Ahogyan az várható volt, jó néhány sztár érezte úgy, hogy ott a helye az első Miami Nagydíjon. Közülük hárman szerepelnek az alábbi képen, persze Lewis Hamiltont leszámítva: a kosárlabda legendája, Michael Jordan, az egyik legnagyobb futballistaceleb, David Beckham, valamint a jelenleg is aktív NFL-irányító, Tom Brady.
Elképesztően pechesen indul a futam az Aston Martinnak, ugyanis mind Stroll, mind Vettel a bokszból kényszerül rajtolni. A kanadai pilóta üzemanyaghibát jelentett, és a négyszeres világbajnokot is nyilvánvalóan műszaki hiba sújtotta.
Nagy kérdés, hogy a pályán mennyi akció lesz, hiszen az ideális ív mellett szinte nincs tapadás. Azonbban taktikailag mindenképpen érdekes lehet a verseny, ugyanis a Pirelli két kerékcserére számít. Szerintük a közepeseken érdemes rajtolni, aztán keményekre váltani, a harmadik szettnek viszont bármelyik megfelelhet, bár a lágy talán egy fokkal kevésbé.
A semleges szurkolók számára mindenképpen jó hír, ha a Pirelli jóslata beválik. Az előző bejegyzésben a csapatok számára rendelkezésre álló gumiszettek is láthatóak, és ebből látszik, hogy a Ferrarik a keményekből, a Red Bullok a közepesekből őriztek meg kettőt, Ennek tudatában elég jó esély van rá, hogy legalább a második kiállások után különböző abroncsokon lesznek.
A csapat nemrég közleményben tudatta, hogy Vettelnél és Strollnál is az üzemanyag hőmérsékletével akadtak gondok. Hozzátették, hogy dolgoznak a megoldáson, ami ennyivel a rajt előtt nem túl biztató Vetteléknek.
Hasonlóak a hőmérsékleti adatok a második szabadedzésen, illetve az időmérőn tapasztaltakhoz. A levegő hőmérséklete 31, az aszfalté 40 fokos. A páratartalom 59 százalékos.
A mezőny többsége a közepesek mellett tette le a voksát, öten döntöttek a kemények mellett. Latifi, Ocon, illetve a történtek fényében az Aston Martin döntése nem meglepő, rajtuk kívül a Mercedes versenyzője kísérletezik alternatív stratégiával. Lágyakon senki nem rajtol.
Mindenkinek sikerült elhagynia a rajtrácsot, mármint azok közül, akiknek erre még volt lehetősége. Nemsokára elrajtol tehát a Miami Nagydíj.
A rajt előtt jöjjön egy kis statisztika: a McLaren pilótája a 215. futamát fogja megkezdeni, ezzel Mark Webberrel holtversenyben ő lesz a legtapasztaltabb ausztrál versenyző.
Leclerc megtartotta a vezetést, ám Sainznak ez nem sikerült a második hellyel. Verstappen a külső íven ment el a spanyol versenyző mellett. Hamilton két pozíciót vesztett, Gasly és Alonso is megelőzte.
Leclerc-nek egyelőre nem sikerült DRS-távolságon kívülre kerülni, aminek a 3. körtől lesz jelentősége. Igaz, Sainz is közel maradt a Red Bull pilótájához. Russell szintén sokat veszített, jelenleg a 15. helyen áll.
Egészen pontosan még a rajt miatt, ugyanis a brit pilóta úgy véli, hogy riválisa eltalálta őt az indulás után. Verstappen hátránya alig több, mint 1 másodperc.
A Mercedes versenyzője könnyedén ment el Alonso mellett, így feljött a 7. pozícióba. Az élen annyit változott a helyzet, hogy Leclerc előnye 1,2 másodpercre nőtt, Verstappen pedig már 1,6-tal van Sainz előtt. Pérez viszont használhatja a DRS-t.
Az imént lassították a rajtot, amiből kiderült, hogy Hamilton jogosan panaszkodott, ugyanis ALonso valóban megütötte. Ugyanakkor az autója nem sérült meg, e felől mérnöke megnyugtatta.
A brit versenyző nem hisz csapatának, ennek ellenére fél másodpercen belül van Gaslyhoz képest. Könnyen lehet, hogy nemsokára a hatodik helyet is visszaveszi.
A brit pilóta a DRS segítségével könnyedén ment el Gasly mellett, amivel feljött rajtpozíciójába, a hatodik helyre. Verstappen eközben 1,1 másodpercre megközelítette Leclerc-t.
Bár DRS-távolságon kívülre került, a holland versenyző tartja 1-1,5 másodperces hátrányát. Mindez nem mondható el Sainról, akinek a lemaradása már 3 másodperc feletti, és Pérez akár támadhatja is.
Az Alfa Romeo közölte Csouval, hogy ki kell állnia, aminek a kínai újonc eleget is tett. Nyilvánvaló, hogy műszaki hiba van a háttérben, a részletek később derülnek ki.
Az előző körben közölték vele, hogy Leclerc első abroncsai elkezdtek fogyni, így nem volt meglepő, hogy a holland versenyző támadott. A manővert a célegyenesben hajtotta végre, és a DRS segítségével simán kikerülte riválisát.
Mindez nem is meglepő, ugyanis a végsebességből származó előny a Red Bullnál van. Könnyen lehet, hogy a monacói pilóta számára a gumitaktika, illetve a szerencse maradt az utolsó két mentsvára.
Az ausztrál versenyző nem hazudtolta meg magát, és az első kanyarba bevetődve ment el Cunoda mellett. Apró szépséghiba, hogy mindez a 12. pozícióért zajlott.
Nem sokkal azt követően, hogy Ricciardo megelőzte, Cunoda ki is állt új keményekért. Lehet, hogy nemsokára az élmenők is jönnek?
A Ferrari versenyzője elrontotta a 17-es kanyart, aminek következtében rengeteget veszített, és hátránya 2,5 másodperc fölé nőtt. Mindez már az elévágás lehetőségét is veszélyezteti. Verstappent közben megdicsérik, hogy jól bánik a gumikkal.
A brit pilóta egyértelműen gyorsabb egykori csapattársánál, de még mindig 2 másodperc körüli a hátránya. Azonban így is könnyen lehet, hogy pár körön belül utoléri.
Mindezt az imént közölte Leclerc-rel a mérnöke. Természetesen nem tudni, hogy mindez mit takar, de az biztos, hogy nem alakult minden a számításaik szerint. Ez persze nyilvánvaló, Verstappent maguk mögött akarták tartani.
Ezúttal az egyik gumi nem ment fel időben, ezért 5,7 másodpercig tartott a kerékcserePozíciót nem veszített vele, ugyanis pont visszajött Stroll elé.
Mostanra közelebb került Sainzhoz, mint Verstappenhez, aki 3,5 másodperccel vezet előtte. Csapattársa ellenben csupán 2,8-cal marad el tőle, de Pérez ennél is közelebb van a spanyol versenyzőhöz, hiszen ott csak 1,1 másodperc a különbség.
Amióta leírtuk, hogy gyorsabb Bottasnál, a hétszeres világbajnok másfél másodpercet veszített a finn pilótához képest. A hatodik helye azonban nincs veszélyben, ugyanis Norris 10 másodpercre van mögötte.
A kemény gumikon rajtolók még nyilvánvalóan várnak a kerékcserével, de a közepeseken indulók többsége már megcsinálta első cseréjét. Legutóbb Norris állt ki, de lassú volt a cseréje.
Itt az első dráma, ugyanis a mexikói pilóta jelentette, hogy erőt veszít. Mindez a köridőben is megmutatkozott, ugyanis hátránya hirtelen 7 másodpercre nőtt Sainzcal szemben, de mérnöke később megnyugtatta, hogy nincs baj. Ezt követően vitatkoztak egy kicsit, de később Pérez is elismerte, hogy csak ideiglenes problémáról volt szó, ami sokba került neki.
Igaz, mindez csak a kiállásoknak köszönhető, és a különbség 13 másodperc kettejük között. Meglátjuk, hogy a kemény gumik mennyire jönnek be neki a verseny elején.
Legutóbb megfutotta a futam eddigi leggyorsabb körét, ami persze nyilván javulni fog még. Ennek következtében Leclerc hátránya már 4,5 másodperc, Sainz pedig hasonló különbséggel követi őt.
A Mercedes elszánta magát, és kihívta a brit pilótát kerékcserére. Csupán egy pozíciót veszített, ugyanis Russell mögé jött vissza. Kérdés, hogy mit reagál erre az Alfa Romeo Bottasszal.
Mármint az élcsapatok közül, természetesen, hiszen Leclerc állt ki, aki nem sokkal korábban kijelentette, hogy nagyon nehéz vezetni az autót. Más kérdés, hogy az azt megelőző körében, megfutotta a leggyorsabb kört. A monacói pilóta keményeket kapott, és a 4. helyre jött vissza, 8,3 másodperccel Pérez mögé.
Érdekes döntés a Red Bullnál, ugyanis a holland pilótát nem hozták ki rögtön Leclerc kiállása után. Úgy néz ki, hogy a Red Bullnál magabiztosak a gumikoást illetően, de azért érdemes figyelni a két versenyző közötti differenciát.
Verstappen két körrel Leclerc után cserélt kereket, és hozzá hasonlóan keményeket kapott. A holland versenyző ráadásul etapjának végén is gyors volt, hiszen csapattársa elé jött vissza, 7,7 másodperccel megelőzve Leclerc-t.
Ahogyan az várható volt, mindketten keményeket kaptak, azonban a Ferrari cseréje 5 másodperc feletti volt, így Pérez hátránya 5 másodpercre csökkent vele szemben. Ezzel Ricciardo maradt az egyetlen, aki a közepeseken rajtolt, és még nem állt ki, ugyanis Bottas egy körrel ezelőtt járt a bokszban, és visszajött Hamilton elé, de Russell mögé.
A két Aston Martin még nem állt ki, viszont a mögöttük lévő, frissebb gumikon haladó Haasok és Norris nehezen tudják átrágni magukat rajtuk a DRS-vonat miatt. Mindez nagyon rosszul jön nekik, de Magnussen az imént legalább Vettel mellett elment.
Mindezt Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke osztotta meg a Sky Sports közvetítésében. A brit szakember szerint versenyzője 20 kilowattot, azaz mintegy 26 lóerőt veszített ezen időszak alatt.
Tovább tart a Haasok és Norris kínlódása, ugyanis Vettel szemfüles volt, és visszaelőzte Magnussent. Nem kizárt, hogy hamarosan Ricciardo is csatlakozik hozzájuk kiállása után, igaz, neki még Albonon is át kell rágnia magát.
A négyszeres világbajnokot mindketten megelőzték, jöhet a közel 4 másodpercre lévő Stroll. Norrisnak ugyanakkor még le kell küzdenie a hátrébb lévő Aston Martint is.
Az élen a helyzet változatlan, a címvédő előnye 7,7 másodperc, Leclerc pedig már 12 másodperccel vezet csapattársa előtt. Pérez hátránya sem változott jelentősen, jelenleg 5,6 másodperc.
Frissebb abroncsokon közelített rá, igaz, az előző két köre nem sikerült jól. Könnyen lehet, hogy a 24 éves versenyző Hamiltonnak fog segíteni a finn pilóta feltartásával.
Bottas egyelőre megakadt, egykori csapattársa viszont folyamatosan közeledik rá. Hátránya már kevesebb mint 2,5 másodperc, úgyhogy nem kizárt, hogy pár körön belül támadhat.
A négyszeres világbajnok túlságosan szélesre futott, így Norris is meg tudta előzni. Stroll viszont még tartja magát, sőt, a Haasok távolodtak tőle.
Vettelnek jelentették a rádióban, hogy 8 perc múlva megérkezhet az égi áldás. Egyelőre bebetonozódtak az erőviszonyok az élen, de ez megkavarhatja a helyzetet.
Legyen az valós vagy virtuális. A brit pilóta javasolta, hogy ne hozzák még ki, hátha beküldik a Safety Cart, vagy legalább VSC-t rendelnek el. Ezzel kifejezetten jól járna, hiszen kevesebb időt veszítene a kerékcserével.
Legalábbis akkor, ha nem jön biztonsági autó vagy VSC, esetleg az eső, Russell, Ocon, Stroll és Vettel ugyanis már a 38. körüknél tartanak a keményeken, és egyelőre egyikük sem veszít sokat. Ez alapján az élmezőny tagjai simán ki fogják bírni a leintésig, így nem várható két kiállás.
A spanyol pilóta bevetődött az 1-es kanyarban, de a francia versenyző ráfordult. A kétszeres F1-es világbajnok szerint rázárta az ajtót, de kétségtelen, hogy optimista manőver volt. Az Alpine versenyzője feljött a kilencedik helyre, riválisa viszont pórul járt, és visszaesik.
A brit pilóta az egyik Alpha Taurival ütközött, és összetörte az autóját. Egyelőre csak a VSC-t rendelték el, Russell be is ment a bokszba.
Némi hezitálás után beküldték a Safety Cart, ami alapjaiban írhatja újra a versenyt. A lassításból kiderült, hogy Norris próbálta megelőzni a szenvedő, többször is szélesre futó Gaslyt, de a két autó összeért, és ő járt pórul. Szerencsére sértetlenül hagyta el a McLarent.
A mexikói pilótának nem volt vesztenivalója, ezért adta magát, hogy kimenjen a közepesekért, hogy aztán maradjon a negyedik helyen. Russell szintén nagy lehetőség előtt áll, hiszen a hetedik, érdekes kérdés, hogy szólnak-e Hamiltonnak, hogy engedje el. Ocon, Ricciardo, Gasly és Cunoda lágyakat kapott, de csak előbbinek van reális esélye a pontszerzésre.
Miután Russell kiállt, Hamiltonnak is lehetősége lett volna, és legfeljebb Russell-lel szemben veszített volna pozíciót. Ám ő is hezitált, és a csapat végül azt javasolta, hogy maradjon kint. Így viszont könnyen lehet, hogy csapattársa áldozatává válik.
A sportfelügyelők úgy döntöttek, hogy 5 másodpercet hozzáadnak a spanyol versenyző idejéhez. Jelenleg a 8. helyen áll, de lehet, hogy így a pontszerzés is elúszik.
Az első tízből ők kaptak friss közepeseket, illetve Ocon kapott lágyakat, így támadhatják az előttük lévőket. Az állás egyébként Verstappen, Leclerc, Sainz, Pérez, Bottas, Hamilton, Russell, Alonso, Schumacher, Ocon, Albon, Stroll, Magnussen, Vettel, Ricciardo, Gasly, Latifi és Cunoda. A lekörözöttek egyébként az imént mehettek el a mezőny mellett, így nemsokára újraindul az érdemi versenyzés.
A német pilóta a 9. helyen áll, ráadásul az előtte lévő Alonsót megbüntették. A Haas versenyzője pályafutása 26. futamán gyűjtheti be első pontjait.
Verstappen és Leclerc simán eljöttek, Pérez viszont a külső íven támadta Sainzot. Egyelőre nem jött össze az előzés, de a frissebb gumikon később sikerülhet.
Ahogyan a régi szép időkben, csak az egyik oldalon már a fiú képviseli a családot. Schumacher elment az Alpine mellett, de a célegyenesben Alonso vissza tudta őt előzni.
Leclerc DRS-távolságon belül van, és a következő körben akár nyithatja az állítható hátsó szárnyat. Igaz, a Red Bull sebességelőnye miatt nem lesz könnyű dolga az egyenesben.
Leclerc lemaradása jelenleg 8 tized, de még nem tudott támadni. Sainz hibázott, ezért Péreznek volt lehetősége az előzésre, de maradt a negyedik.
Verstappent alighanem csak a Red Bull végsebessége mentette meg, ugyanis riválisa nagyon közel volt hozzá az egyenesben. Hátrébb Bottas hibázott, így mindkét Mercedes megelőzte, sőt, Russell elment Hamilton mellett.
Azonban nem eléggé ahhoz, hogy el is menjen mellette. Leclerc most nem támadta Verstappent, így a holland versenyző még egy körrel közelebb került a győzelemhez.
A mexikói pilóta az 1-es kanyarban próbálta meg dűlőre vinni a dolgot Sainz ellen, ám csúnyán elfékezte magát, és hátránya közel másfél másodpercre nőtt. Ráadásul a két autó kis híján összeütközött.
Az előző körben sem tudott támadni, ezúttal pedig még csak nem is került annyira közel. Hátránya általában 9 tized és 1 másodperc között ingadozik, ami a Red Bull ellen nem elég.
A közvetítésben egyelőre nem mutatták, de pár másodperc erejéig sárga zászló volt érvényben, miután Vettel az 1-es kanyarban megpördült. Péreznek még lehet esélye, ugyanis 1,1 másodpercre van Sainztól.
Rendkívül jó viszonyban vannak, de ezt meg kell beszélniük. Mindketten kiálltak a bokszba, Vettel vélhetően fel is adja a futammot. Schumacher nagy lehetőséget szalasztott el.
Könnyen lehet, hogy eldőlt a győzelem kérdése, ugyanis a monacói pilóta hátránya 1,6 másodperc. Pérez szintén nem tud eléggé visszazárkózni Sainra, jelenleg 1,3 másodperc a lemaradása.
Megint szoros csatát vívtak, és a dzsiddai, valamint az imolai futamhoz hasonlóan a címvédő jött ki belőle győztesen. Sainz felállhat a dobogó harmadik fokára, Pérez a végén érezhetően feladta az üldözését.
Az előző hétvégéhez hasonlóan ismét a megszerezhető maximális pontot gyűjtötte be, miután övé maradt a leggyorsabb kör. Ennek köszönhetően Leclerc előnye 19 pontra csökkent riválisával szemben.
Természetesen hátrébb is voltak említésre méltó események. Russell végül Hamilton előtt maradt, Albon pedig Melbourne után ismét 10. lett. Közöttük Bottas, Ocon és Alonso végzett, aki büntetése miatt csal csapattársával szemben veszített pozíciót. Hátrébb Magnussen leterelte Strollt, majd be sem fejezte a versenyt. Mi ezzel köszönjük meg figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval!