Sainz balesete, Verstappen műszaki hibája és a Mercedes szárnyalása a második gyakorláson
2022. május 06. 23:20
Noha helyi idő szerint már délután fél hat volt, mikor elkezdődött a második szabadedzés, az időjárást ez nem érdekelte, és
a hőmérő higanyszála végig 30 fok, a pálya hője 40 Celsius-fok, a páratartalom pedig 50% felett volt. Max Verstappennél a két gyakorlás között váltót cseréltek biztonsági okokból,
miután a falhoz érintette a Red Bullt néhány órával korábban.
Az első percekben csak a mezőny fele jött ki a pályára, a keménnyel próbálkozó Schumacher kivételével közepes keverékű gumikon. Az első gyors körök után a két Alpine vezetett, de Leclerc FP1-es idejéhez képest több, mint egy másodperccel rosszabb eredménnyel. A gumizódásnak köszönhetően sejthető volt, hogy ez rengeteget fog még változni.
Tíz perc után Pérez megpördült, de sértetlen maradt az autója, eközben pedig a Ferrari Leclerc, Sainz sorrendben átvette a vezetést. A Mercedes pilótái is kimerészkedtek a bokszutcából, így csak Verstappen, Schumacher és a sérülés miatt végig ott maradó Bottas maradt mért idő nélkül. A Haas az FP1-es nehézségek után ezúttal is szenvedett, és Schumacher oldalszekrényének meglazulása sem segített rajtuk.
A Ferrari tovább gyorsult, Sainz ment be először 1:31 alá, 36 ezreddel, ám ekkor jött számára a komoly probléma, hiszen egy körrel később megcsúszott a kerékvetőn és csúnyán falnak csapta az autóját a 13-as kanyarban, ami huzamosabb ideig piros zászlós fázist eredményezett.
Magyar idő szerint már szombat volt, amikor újraindulhatott a gyakorlás, a tízperces szünet pedig úgy tűnt, Verstappennek (is) kedvezhet, hiszen a kezdeti problémák után ekkor már pályára tudott hajtani a holland.
A kormányzási nehézségekre panaszkodó címvédőt azonban a kivezető kör végén visszahívta a csapata a bokszba, a jobb hátsó féke pedig ki is gyulladt, így nagyjából két percig tartott számára a második szabadedzés.
Húsz perccel a vége előtt Russell állt az élen 1:29,938-as idővel, őt Leclerc, Pérez és Hamilton követte. A mezőny teljes egésze már a lágyakon gyakorolt ekkor. Néhány percre rá majdnem mindenki visszatért a bokszba, hogy újult erővel (és gumival) vághassanak neki a gyakorlás hajrájának. Erre azonban várni kellett, Latifi autója ugyanis elveszítette az erejét, és ugyan a kanadai félrehúzódott, a versenybírók mégis újabb piros zászlós fázis mellett döntöttek. Szerencsére ez alig három percig tartott, volt még hátra elegendő idő további rutinszerzésre, versenyszimulációkra.
Az utolsó szakaszban ugyanis a szokásoknak megfelelően már a futamra készült mindenki – Cunoda és Schumacher kivételével közepes keverékű gumikon –, így nem változott az élmezőny sorrendje: a pénteken egyedüliként 1:30-as idő alá kerülő Russellt Leclerc, Pérez, Hamilton, Alonso, Norris, Gasly, Csou, Ocon és Magnussen követte az első tízben.
A hajrá legizgalmasabb pillanata Magnussen és Vettel, valamint Pérez újabb megforgása volt, de a mexikói elsőjéhez hasonlóan időben megfogták az autót, így legfeljebb a gumikban keletkezett kár.
Folytatás szombat este a harmadik szabadedzéssel, ami Sainz, Verstappen, Latifi és Bottas szempontjából is kritikus lesz a számukra szörnyen végződő pénteki napot követően.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat ezen a rendkívül késői órán, nemsokára kezdődik a Miami Nagydíj második második szabadedzése. Aki teheti, tartson velünk még lefekvés előtt, hiszen érdekes lesz látni a Ferrari és a Red Bull közötti erőviszonyok alakulását, amibe akár a Mercedes is beleszólhat. Legalábbis az első gyakorlás alapján erre lehet következtetni.
Furcsa, de az indoklás alapján jogosnak tűnő ítéletet hoztak a sportfelügyelők. Még az első szabadedzés elején Ocon kifordult Russell elé a bokszban. Ilyenkor általában a csapatot szokták büntetni, de ezúttal a francia pilóta volt a ludas, hiszen annak ellenére kanyarodott ki, hogy jelezték neki, hogy álljon meg. Az Alpine versenyzőjét megrovásban részesítették.
Az FIA szigorított az ékszerekre és az alsóneműre vonatkozó szabályokon. Hamilton előbbivel kapcsolatban szállt vitába a szövetséggel (végül haladékot kapott), Vettel pedig utóbbit figurázta ki, amikor az alábbi módon jelent meg a bokszban.
Az első szabadedzés kezdetén még 52 fokos volt az aszfalt, azóta ez 9-cel csökkent. A levegő hőmérséklete nem változott jelentősen, ebben a pillanatban 33 fokos.
Az ausztrál pilótát beidézték a sportfelügyelők, mert még az első tréning elején feltarthatta Schumachert. A McLaren versenyzőjét azonban felmentették, így megrovást sem kapott.
Elindult a második szabadedzés, Ricciardo vezetésével többen is kigurultak a pályára.
A holland pilóta az első szabadedzés elején megcsípte a falat, ezért a Red Bull elővigyázatosságból a csere mellett döntött. Mindez nem jár rajtbüntetéssel a címvédő számára.
Tizenegyen mentek ki a pályára, ebből kilencen rendelkeznek mért körrel. A francia pilóta 1:32.906-tal nyitott a közepeseken, 539 ezreddel megelőzve Norrist, és további 541-gyel Ricciardót. Sainz a negyedik, Leclerc, valamint a Red Bullok és a Mercedesek még nem hagyták el a garázst. Egyébként a keményeken autózó Schumachert leszámítva mindenki közepeseken kezdett.
A Ferrari versenyzője 1:31.463-at autózott, amivel 29 századdal megelőzte az időközben szintén javító Ocont. Csapattársa az imént hagyta el a bokszutcát, mint ahogyan Pérez is, mindketten közepeseken.
A német pilóta rádióban jelentette a problémát. A képek alapján nem kizárt, hogy Magnussen autójával is hasonló gondok vannak.
Leclerc egy kis időre átvette a vezetést, de Sainz 167 ezreddel gyorsabb volt 1:31.131-es idejénél. Nem sokkal korábban Pérez megforgott, de a falat nem találta el, így tovább tudott menni.
Időközben a Mercedes versenyzői is megkezdték a körözést, így már csak Verstappenre és az autóját az első szabadedzésen összetörő Bottasra várunk. A brit pilóta 1:32.041-gíel a kilencedik helyen kezdett, ám nem sokkal később a második pozícióba felzárkózó Pérez megelőzte. Hamilton egyelőre nem autózott értékelhető kört.
A spanyol versenyző a 13-14-es kanyarban vesztette el az autót, és a falban kötött ki. Teljesen egyértelmű, hogy ezzel véget ért számára az edzés, hiszen az F1-75-ös jelentősen megsérült.
A Ferrari versenyzője két hete, az Emilia Romagna Nagydíj időmérőjén is a falban végezte, és most is extra munkát adott a szerelőknek, nem beszélve az anyagi károkról. Mondhatni, hogy ez egyelőre nem a 27 éves pilóta szezonja.
Természetesen, ahogyan azt a szabadedzéseken megszokhattuk, az idő megszakítás esetén sem áll meg. Ugyanakkor az energiaitalosok legalább nem veszítenek pályaidőt a többiekhez képest, hiszen Verstappen autója továbbra sem menetkész.
Nem sokkal félidő előtt újraindult a körözés. Az F1 TV riportere a helyszínről jelentette, hogy Verstappen hamarosan pályára gördülhet, és ezt az imént meg is tette.
A holland versenyző a kormányára panaszkodott, ami hidraulikai problémára utalhat. Mérnöke próbál neki tanácsot adni, de egyelőre nem tudják megjavítani, ráadásul Alonsót is feltartotta közben.
Könnyen lehet, hogy a címvédő számára eddig tartott a gyakorlás. Az autója hátulja kigyulladt, ő pedig kijelentette, hogy egyszerűen nem tud kormányozni, és nem tud mit tenni a probléma megoldásának érdekében.
Időközben máshol is zajlottak az események a pályán, és a piros zászló előtt vezető Sainz már csak a kilencedik helyet foglalja el. Jelenleg a brit pilóta áll az élen 1:29.938-cal, 106 ezreddel megelőzve Leclerc-t, és ennek duplájával a falat megcsípő Pérezt. Hamilton a negyedik, 241 ezredes lemaradásban.
Verstappen és Sainz mellett a finn pilóta is pórul járt, hiszen az első gyakorláson elszenvedett balesetében az autó annyira megsérült, hogy azt a szerelők nem fogják tudni megjavítani a második tréning végéig.
Legalábbis ami az élmezőnyt illeti, hiszen az első tizenegyből már senki nincs a pályán, és ők alighanem a versenyszimulációra készülnek. Az első tíz jelenlegi állása: Russell, Leclerc, Pérez, Hamilton, Alonso, Norris, Gasly, Csou, Ocon és Magnussen.
Ezúttal nem baleset miatt állították le a körözést, hanem azért, mert a kanadai versenyző leparkolt a pálya szélén. A kanadai pilóta megkérdezte, hogy a bal hátsó a helyén van-e, mert nagyon furcsának érzi az egyensúlyt. Erre a csapat megállásra utasította a Williams pilótáját, aki eleget tett a kérésnek.
Ezúttal nem kellett törmelékeket takarítani, ráadásul Latifi a megnyitáshoz közel parkolt le. A pilótáknak így közel 10 percük maradt, hogy teli tankkal menjenek néhány kört, és adatokat gyűjtsenek.
Akik tehetik, azok mind kint vannak, és közülük csak a brit versenyző, valamint Ricciardo és Cunoda van a C4-eseken, Schumacher a C2-eseken, a többiek a közepeseken jöttek ki. Ez alapján könnyen lehet, hogy az lesz az ideális versenygumi.
A Live Timing félrevezetett minket, és kiderült, hogy a brit pilóta is a C3-asokon van. Ami a köridőket illeti, Russell és Leclerc az első két mért körük során egyaránt 1:34.2-es időt autózott. Pérez első ideje értékelhetetlen volt, másodszorra viszont fél másodperccel felülmúlta őket. Hamilton egyelőre elmarad csapattársától.
Leclerc 1:34.9-cel folytatta, míg Pérez és Russell 1:34.1 másodperc alatt ért körbe. Hamilton vélhetően forgalomba került, mivel másodpercekkel elmaradt tőlük.
Véget ért a második szabadedzés, de a végén Magnussen és Vettel is vitt némi akciót a pályára, hiszen mindketten megforogtak. Szerencséjükre egyikük sem ütközött a falnak, így nem volt slusszpoén a gyakorlás végén.
A Ferrari pilótája szerint az erőforrás furcsa dolgokat művelt a 14-15-ös kanyarban. Hogy pontosan mit, az nem most fog kiderülni, hiszen a versenyzők már csak egy próbarajt erejéig maradhatnak a pályán, utána vissza kell térniük a garázsba.
Verstappen és Sainz is fontos pályaidőt veszített, és úgy néz ki, hogy a Mercedes fejlesztései beváltak, úgyhogy érdekes időmérőre és versenyre számíthatunk. Mostanra köszönjük figyelmüket, nemsokára jön az összefoglalónk, a nyilatkozatokkal viszont kivételesen csak reggel fogunk jelentkezni! Addig is jó éjszakát kívánunk!