Egyetlen órájuk volt felkészülni a csapatoknak az időmérő edzésre a spielbergi aszfalton, hiszen az Osztrák Nagydíj az év második sprintfutamos hétvégéje, így csupán egy szabadedzés előzte meg a péntek délutáni kvalifikációt.
Ezáltal a szokásosnál mozgalmasabb volt minden istálló a hűvös (17°C-os), ám teljesen száraz időben Valtteri Bottas kivételével mindenki az első percben a pályára hajtott közepes (C4-es) gumikon. Nem sokkal később a finn is elhagyta a bokszutcát (a két Aston Martin és Alexander Albon pedig visszatért), miközben Max Verstappen elsőként ment be 1:08 alá (280 ezreddel).
A lejtő alján található négyes kanyarba érve több pilóta, így Sergio Pérez is elfékezte az autót, Pierre Gasly pedig az erős (10 kilométer per óra feletti) szélre panaszkodott.
Azt, hogy mennyire siettek a versenyzők a pályahatárok megtapasztalásáért, jól mutatja, hogy tizenöt perc után már a legtöbben tíz körnél is többet teljesítettek. Verstappen közben 1:07,496-ra javította a leggyorsabb kört, Charles Leclerc lemaradása több, mint fél másodperc volt a második helyen.
Húsz perc elteltével a 19. helyen álló Lando Norris McLarenje hibásodott meg (az ülése alól felszálló füstöt érzékelt a brit), és ugyan a pálya szélére húzódott a hatos kanyar bejáratánál, piros zászlóval félbeszakították hat percre a szabadedzést. A McLarennek szörnyen alakult az edzés, hiszen Daniel Ricciardo hátsó szárnyával is gondok voltak, amit később sem igazán sikerült kijavítania a csapatnak, így a bokszba is kérették az ausztrált egészen az utolsó percekig.
A Ferrari versenyzői és Verstappen, majd a két Alfa Romeo is lágy abroncsokon tértek vissza az újraindításnál, a többiek egyelőre folytatták a gyakorlást a közepeseken. Leclerc és Sainz azonnal az élre is állt, ám a holland címvédő két lila szektorral 1:06,302-re javította a vezető időt.
A hármas kanyarnál mindkét Haas nagyot hibázott egy-egy körében, ám Kevin Magnussen a negyedik, Mick Schumacher pedig a kilencedik helyre fel tudott jönni, mielőtt egy újabb piros zászlós fázis következett. Egy gumitörmelék került a pályára a 6-os kanyar kijáratánál található rázókő szigeteléséről, így 21 perccel a vége előtt újból megszakították az edzést, egy pályabíró pedig gondosan elkezdte ápolni a pályát, végül öt perc után folytatódhatott a gyakorlás.
Az utolsó negyedórára már az Alpine és a bokszban kényszerülő McLaren kivételével mindenki felrakatta a lágy abroncsokat, így a többség folyamatosan javított a köridején – ha az óriási forgalom engedte, hiszen a rövid és gyors pályán komoly probléma volt (és várhatóan az időmérőn is az lesz) a feltartás. A Mercedes George Russell, Lewis Hamilton sorrendben feljött a harmadik-negyedik helyre, a hétszeres világbajnokot végül Sergio Pérez is megelőzte. Az utolsó percekben pedig Leclerc még tovább javította az idejét, ám így is Verstappené lett a szabadedzés.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik azOsztrák Nagydíj első szabadedzése! Mindez azonban nem egy átlagos nyitótréning, hiszen késő délután már az időmérőt fogják megrendezni, vagyis a csapatoknak és a versenyzőknek (jó esetben) 1 órájuk lesz a felkészülésre. Ennek oka, hogy ez a szezon második sprintfutamos hétvégéje. Erről és egyéb érdekességekről is szó van előzetesünkben.
Idősebb Carlos Sainz az Extreme E olaszországi fordulóján vett részt a tegnapi napon. A spanyol pilóta, valamint párja, Laia Sanz bejutott a döntőbe, ahol azonban hatalmas balesetet szenvedett, miután nem sokkal a rajt után ütközött Johan Kristofferssonnal. A többszörös Dakar-győztes nem sérült meg, azon viszont felháborodott, hogy a Nico Rosberg csapatában induló svéd pilóta akciója csak 30 másodperces büntetést ért. (A videón 1:34:00-tól látható az eset.)
A címvédő egyedi festésű fejvédőt visel ezen a hétvégén, utána pedig árverésre bocsátja. Az aukció győztese az Abu-dzabi Nagydíj hétvégéjén, személyesen veheti át a sisakot a címvédőtől, a bevételt pedig a gerncvelő-sérülés gyógyítását célzó kutatásokat támogató Wing For Life alapítvány kapja.
Legalábbis az élcsapatok közül. A bikások a motorborításon és az első féktárcsákon változtattak a megbízhatóság növelésének céljából, emellett a padlólemezen hajtottak végre minimális módosítást. Rajtuk kívül csak a McLaren és a Williams hozott újításokat.
Kisebb-nagyobb megszakításokkal, illetve névváltoztatásokkal, de a Red Bull Ring hosszú ideje ad otthont az Osztrák Nagydíjaknak. Az évek során jó néhány pilóta ünnepelhette itt az első győzelmét, láthattunk drámai csapatutasításokat, és sajnos egy halálos baleset is történt.
Elindult az első szabadedzés. Nincs meleg, a levegő hőmérséklete 17 fokos, de a magaslati helyszín miatt az aszfalt így is 38 fokos.
Még Verstappen is, aki általában későn szokott pályára gurulni. Egyedül Bottas maradt bent, illetve azóta Albopn és Stroll is visszament. Mindenki a közepes gumikon kezdett.
A címvédő 1:08.656 másodperccel nyitott, ami 761 ezreddel gyorsabb, mint a második helyen álló Ocon köre. Harmadik Alonso, a Ferrarik és a Mercedesek pedig jócskán lemaradva kezdtek, ahogyan Pérez is, de ez nyilvánvalóan nem mérvadó.
Ideiglenesen Alonso, Magnussen és Pérez is megelőzte, de aztán 1:07.720-as körének köszönhetően visszavette a vezetést. A Mercedesek és a Ferrarik még mindig nem mutatták meg, hogy mire képesek.
A négyszeres világbajnok fejvédőjén a "mentsük meg a méheket" felirat látható. Tavaly egyébként pont itt hozott létre egy autó alakú méhszállodát, amelyet idén meglátogatott, és konstatálta, hogy a méhek teljesen belakták a létesítményt.
Leclerc feljött a harmadik helyre, 629 ezredes lemaradásban Verstappen mögött. Russell szintén javított, de hátránya így is 1,155 másodperc a nyolcadik pozícióban. Ugyanakkor hozzá kell tenni, hogy még nagyon messze vannak az időmérőn várható köridők.
A holland pilóta 1:07.496-ot autózott, amivel 707 ezredre növelte előnyét Alonsóval szemben. Hamilton feljött a nyolcadik helyre, és 17 ezreddel megelőzte Russellt.
A brit pilóta rádióforgalmazása alapján feltűnt, hogy nem szokásos versenymérnöke, Peter Bonnington beszél hozzá. A Sky Sports kommentátora, David Croft szerint Marcus Dudley, a hétszeres világbajnok teljesítménymérnöke lépett Bonnington helyére, de hogy miért, azt nem tudni, A szakember a 2019-es Mexikói Nagydíjon már helyettesítette Bonningtont.
Nem indult jól a hétvége Norris és a McLaren számára, hiszen a brit pilóta alatt megállt az autó. Norris a 6-os kanyar előtt parkolta le a McLarent, viszont ha időben vissza tudják juttatni a garázsba, akkor talán még láthatjuk őt a leintés előtt.
Persze ilyesmi soha nem jöhet jókor, hiszen mindenki veszít a felkészülési idejéből, Egy sprintfutamos hétvégén azonban ez hatványozottan fájdalmas lehet, hiszen a mezőny tagjainak egyébként sem lenne sok idejük megtalálni a megfelelő beállításokat.
Véget ért a piros zászlós időszak, és a pilótáknak bő félórájuk maradt a körözésre. Mások mellett Russell és a Ferrarik már ki is jöttek, Leclerc és Sainz ráadásul már a lágyakon.
Nem egy, a tréningen elkövetett szabálytalanság, hanem motorcsere miatt. Bottas ugyanis több erőforráselemből is túllépte a megengedett limitet, így a sprintfutamon elért eredményétől függetlenül a mezőny végéről rajtol.
Leclerc 1:06.650-nel kezdett a lágyakon, Sainz pedig 499 ezreddel volt lassabb nála. Ugyanakkor nem biztos, hogy sokáig ez lesz az állás, hiszen már Verstappen is kijött a C5-ösökön.
A címvédő két lila és egy zöld szektorral visszavette a vezetést, 348 ezreddel megelőzve Leclerc-t. Ahogyan az várható volt, a Red Bullnak az első két szektor fekszik, míg az utolsóban a Ferrari a gyorsabb.
Magnussen a közepeseken jött fel a negyedik helyre, míg Schumacher a kilencedik pozíciót foglalja el. Persze még érdemes megvárni, amíg mindenki felteszi a lágyakat, de egyelőre biztatónak tűnik az amerikai istálló helyzete a Brit Nagydíjon látott kettős pontszerzés után is.
Senki nem törte össze az autóját vagy állt meg, pusztán az az oka az újabb megszakításnak, hogy a 6-os kanyar kijáratánál törmelék van, egészen pontosan egy gumidarab.
Azok után, hogy kiderült, hogy Bottas vasárnap a mezőny végéről rajtol, még 1000 eurót is be kell fizetniük. Ennek oka, hogy a finn pilóta 103,7 km/h-val hajtott a bokszban, miközben csupán 80 a megengedett maximum.
Miközben a mezőny tagjai, ismét pályaidőt vesztettek, Norrisnak jól jött a piros zászló, hiszen a McLaren időközben megérkezett a garázsba, és így a brit pilóta kevesebbet bukik a többiekhez képest. A gumidarab egyébként azt követően került a pályára, hogy Magnussen átment azon a részen. Időközben újraindították az edzést, és a legtöbben már lágyakon jöttek vissza.
A brit pilóta 607 ezreddel marad el Verstappentől, és 259-cel Leclerc-től. Pérez szintén javított, de csak az ötödik pozícióba tudott feljönni, és 952 ezred a hátránya.
Vagy legalábbis közelebb, mint Hamilton, hiszen ő csak 126 ezreddel marad el a Ferrari versenyzőjétől. Időközben eldőlt, hogy Norris nem tud visszatérni, és Ricciardónak is vissza kellett mennie a bokszba műszaki problémák miatt.
A dán pilóta feljött az ötödik helyre, immáron a lágyakon, és csupán 57 ezreddel maradt el Hamiltontól. Schumacher a kilencedik, Alonso pedig úgy előzi meg Pérezt a hetedik helyen, hogy még nem használta a piros oldalfalú abroncsokat.
Bonnington ezen a hétvégén Brackley-ben dolgozik, és bár hasonló feladatot lát el, mint általában, a rádiókommunikáció Dudley felelőssége lesz. Hogy ennek mi a pontos oka, azt még mindig nem tudni.
A brit pilóta 74 ezreddel megjavította eddigi legjobbját, így kereken 4tizeddel marad el Verstappentől, de továbbra is a harmadik. Ricciardo közben visszatért, de csak a közepes gumikon.
A monacói pilóta feltratotta az Alha Tauri versenyzőjét, mire utóbbi idiótának nevezte (nem tudva, hogy Leclerc vagy Sainz volt az elkövető). Korábban Verstappen méltatlankodott, miután Vettel volt az útjában.
Véget ért az első szabadedzés. Az utolsó pillanatokban Leclerc 255 ezredre megközelítette Verstappent, Pérez pedig 537 ezredes lemaradásban bejött a két Mercedes közé. Hamilton mögött Magnussen, Sainz, Alonso, Schumacher és Cunoda lett az első tíz sorrendje.
Legalábbis az élmezőnyben: ahogyan arra számítani lehetett, Verstappen és a Red Bull dominál több tízezer holland szurkoló előtt, és magabiztosan vezet a Ferrari és a Mercedes előtt. Az eddigi legnagyobb meglepetés a Haas szereplése, de az Alpine-ra is érdemes lesz odafigyelni, hiszen Alonso úgy lett nyolcadik, hogy nem használt lágy abroncsokat.
Bár mindkét autó a mezőny hátuljában végzett, Norrist és Ricciardót is technikai hiba hátráltatta, így nem tudtuk meg, hogy a wokingiak valójában mire képesek. Mi ezzel köszönjük meg figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval, és ne feledjék, 17:00-kor nem újabb szabadedzés, hanem az időmérő következik!